text_structure.xml
35.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Listę obecności podpisało 15 posłów, zatem są warunki do prowadzenia obrad. Czy do porządku dziennego ktoś z państwa posłów wnosi uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekJurek">Zamierzam zgłosić uwagi do porządku obrad, ale w pierwszej kolejności chciałbym prosić przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych o zajęcie stanowiska wobec uwag, które były zgłoszone na poprzednim posiedzeniu, to znaczy wobec kwestii kontynuowania przesłuchania kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że resort ustosunkuje się do tej kwestii w ramach punktu merytorycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekJurek">Za chwilę złożę wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Problem polega na tym, że musimy przyjąć porządek obrad. Gdy przyjmiemy porządek, przejdziemy do jego realizacji i wówczas pytanie pana posła będzie w pełni uzasadnione. Pan minister i tak zabierze głos, bo za chwilę ogłoszę część zamkniętą, w czasie której pan minister będzie odpowiadał na problemy zgłoszone w dyskusji. To jest poza sporem. Czy do porządku dziennego są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekJurek">Czy pan minister nie mógłby teraz zabrać głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pan minister nie może zabrać głosu dopóki nie zostanie zatwierdzony porządek dzienny i nie rozpocznie się rozpatrywanie danego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarekJurek">Wobec tego zgłaszam dwa wnioski. Pierwszy dotyczy zdjęcia z porządku obrad rozpatrzenia kandydatury do Republiki Indii. Wobec kandydata zgłoszono zastrzeżenia związane z raportem Najwyższej Izby Kontroli. Te sprawy nie są do tej pory wyjaśnione, a angażują dodatkowo naszą Komisję. Państwo posłowie pamiętają, że rozpatrywaliśmy zgodę na wyasygnowanie dodatkowych pieniędzy z budżetu na zakup budynku przy ul. Litewskiej i al. Szucha. Drugi wniosek dotyczy zdjęcia z porządku obrad rozpatrywania kandydatur kierowanych do Republiki Kuby i Republiki Uzbekistanu. To są również bardzo ważne kraje. Sprawa Indii ma dodatkowy aspekt. Chodzi bowiem o kraj, który jest jednym z kluczowych kandydatów do Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych. Nie uważam za dobry pomysł rozpatrywanie kandydatury ambasadorskiej do tego kraju w obecnej fazie prac parlamentarnych. Uzbekistan i Kuba to również bardzo ważne kraje ze względu na problemy strategiczne współczesnego świata. Uzbekistan to kraj zaangażowany we współpracę ze Stanami Zjednoczonymi, w którym doszło do nieudanej rewolucji demokratycznej. Jeśli chodzi o Kubę, pamiętamy kontrowersje w czasie dyskusji z panem ambasadorem Jarosławem Gugałą na temat polityki Unii Europejskiej w stosunku do Kuby. Uważam, że w tych sprawach obecny rząd powinien pozostawić więcej wolności rządowi następnemu. Nie odnoszę się w tym momencie do kandydatów kierowanych do tych krajów. Chcę zwrócić uwagę Komisji na dwa aspekty sprawy. Po pierwsze, kiedy rozmawialiśmy o pracach, które Komisja będzie prowadzić w okresie po zamknięciu regularnych prac parlamentu, mówiliśmy o tym, że czeka nas rozpatrzenie zaległych dezyderatów, odpowiedzi na dezyderaty i informacji o propozycjach ratyfikacji umów międzynarodowych bez zgody wyrażonej w ustawie. Nie zapowiadano nowych nominacji ambasadorskich. Po drugie, zwracam uwagę Komisji, że współpracujemy z rządem, który utracił jakiekolwiek poparcie polityczne. Ostatnia decyzja podjęta przez kierownictwo największej partii popierającej rząd, odmawiająca poparcia, sprawia, że to jest rząd bez bazy politycznej. Dlatego podejmowanie przez ten rząd tak kluczowych decyzji, jak kierowanie ambasadorów do jednego z kilkunastu najważniejszych państw świata - mam na myśli Indie - czy w takie kluczowe geostrategicznie miejsca, jak Uzbekistan czy Kuba, nie powinno być przez nas akceptowane. Nie powinniśmy przyjmować tego rodzaju nowych decyzji rządu, które nie były wcześniej zapowiadane. Z dwóch względów nie odnoszę wniosku do czwartej kandydatury, to znaczy do propozycji wysłania ambasadora do Republiki Mongolii. Po pierwsze, chodzi o kraj w sensie polityki międzynarodowej bardziej ustabilizowany. Po drugie, akceptację senatora Zbigniewa Kulaka jako przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych drugiej izby parlamentu uważam za element dobrej współpracy między Sejmem i Senatem, a także jako wyraz uznania dla roli parlamentu w kształtowaniu polityki zagranicznej. Tutaj nie ma kontrowersji i w tej sprawie nie zgłaszam żadnych wniosków. Proszę pana przewodniczącego, żebyśmy rozpatrzyli odrębnie dwa wnioski, które zgłosiłem.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMarekJurek">Pierwszy dotyczy niepodejmowania decyzji w sprawie kandydata do Indii. Drugi - kandydatów do Republiki Kuby oraz do Republiki Uzbekistanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mamy trzy wnioski, dotyczące zaprzestania przesłuchania kandydatur panów: Jarosława Gugały, Krzysztofa Jakubowskiego oraz pana Krzysztofa Patureja.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Chciałem zgłosić wniosek przeciwny. Po pierwsze, przeprowadziliśmy przesłuchanie czterech kandydatów i odbyliśmy dyskusję na zamkniętym posiedzeniu. Została nam do zrealizowania procedura głosowania. Oczywiście w części zamkniętej można kontynuować pewne wątki. Po drugie, w pełni odrzucam argumentację posła Marka Jurka, bo państwo nie może przestać funkcjonować. W Niemczech są wybory tydzień przed wyborami w Polsce i żadne procedury tego typu nie zostały wstrzymane. Chcę również powiedzieć, że ambasadorowie wyjeżdżają nie w imieniu tego czy innego rządu, tylko w imieniu Rzeczypospolitej. Ich nominację podpisuje Prezydent RP. Wiele lat temu w sytuacjach bardzo dyskusyjnych i spornych kierowano na placówki ludzi odpowiedzialnych za skandal z Ambasadą RP w Berlinie. Nikomu nie przyszło do głowy, żeby nie dopuszczać do głosowania tych kandydatur. Trzymajmy się pewnych reguł przyjętych w parlamentach. Wnoszę o odrzucenie obu wniosków zgłoszonych przez posła Marka Jurka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełBronisławKomorowski">Oba wnioski są dla mnie trudne, dlatego chciałbym powtórzyć argumentację, której użyłem w czasie dyskusji na forum Komisji nad propozycjami ambasadorskimi. Zgadzam się z posłem Tadeuszem Iwińskim, że funkcjonowanie państwa nie może zostać wstrzymane i pewne procedury powinny biec normalnym trybem, chyba że są jakieś nadzwyczajne okoliczności. Dla demokracji wybory nie są czymś nadzwyczajnym, natomiast niewątpliwie nadzwyczajna jest sytuacja, w której mamy opiniować - i, jak rozumiem, większość Komisji zamierza opiniować pozytywnie - kandydaturę pana Krzysztofa Jakubowskiego, który jest jedną z osób wymienionych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli. Nie wnikam w to, czy pan Jakubowski jest winny, czy niewinny, natomiast znalazł się w kręgu daleko idących zastrzeżeń NIK, które trudno zlekceważyć. Uważam za niestosowne ze strony MSZ stawianie Komisji Spraw Zagranicznych i Sejmu w takiej sytuacji, że musimy dzisiaj, zanim te kwestie zostaną wyjaśnione - miejmy nadzieję, że na korzyść pana Krzysztofa Jakubowskiego - opiniować kandydaturę, ryzykując, że jeśli sprawa zostanie wyjaśniona negatywnie, to będziemy współodpowiedzialni za to, iż ambasadorem RP w Indiach została osoba, która odegrała jakąś rolę w aferze związanej z zakupem budynku przy ul. Litewskiej i al. Szucha. Jeśli mielibyśmy potraktować odrębnie jakąś kandydaturę, to kandydaturę pana Krzysztofa Jakubowskiego i nie poddawać jej dziś pod głosowanie. Jeśli chodzi o pozostałych kandydatów, to cóż, rząd przedstawił takie, a nie inne kandydatury. Co prawda zbliżają się wybory, ale państwo musi funkcjonować. Mój wniosek brzmi zatem, aby nie głosować tylko kandydatury pana Krzysztofa Jakubowskiego, a pozostałe uznać za normalne kandydatury zgłoszone w zwykłym trybie, bez żadnych szczególnych uzasadnień, aby ich nie głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W kontekście wypowiedzi posła Bronisława Komorowskiego zapytuję posła Marka Jurka, czy modyfikuje swoje wnioski odnoszące się do trzech kandydatur i ogranicza się do sformułowania wniosku dotyczącego jednej kandydatury, czy też podtrzymuje swoje wyjściowe wnioski. Jest to ostatnie pytanie. Po uzyskaniu na nie odpowiedzi przystępujemy do głosowania wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMarekJurek">Pozwolą państwo na drobny komentarz do wypowiedzi posła Tadeusza Iwińskiego. Oczywiście państwo działa dalej, ale rząd, mając pełną swobodę podjęcia konsultacji z opozycją, nie podjął w tej sprawie żadnych rozmów. Przed chwilą marszałek Chrzanowski mówił o roli obyczajów we współpracy parlamentarnej i w działaniu władzy publicznej. Przyjmuję sugestię posła Bronisława Komorowskiego i wycofuję drugi wniosek dotyczący kandydatur pana Jarosława Gugały i pana Krzysztofa Patureja.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że wniosek pana posła dotyczy wyłącznie kandydatury pana Krzysztofa Jakubowskiego. Jest wniosek formalny o wstrzymanie procedury przesłuchiwania kandydata na ambasadora, pana Krzysztofa Jakubowskiego. Kto z państwa posłów opowiada się za tym wnioskiem? Stwierdzam, że Komisja, przy 6 głosach za, 15 przeciwnych i braku wstrzymujących się, nie przyjęła wniosku. W związku z tym ogłaszam część zamkniętą. Proszę o pozostanie na sali państwa posłów, pana ministra oraz oficjalnych przedstawicieli departamentów kierunkowych oraz departamentu kadr MSZ. Pozostałych państwa zaprosimy za chwilę.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Posiedzenie zamknięte.)</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam zaszczyt poinformować, że Komisja Spraw Zagranicznych pozytywnie zaopiniowała kandydatury panów: Jarosława Gugały, Krzysztofa Jakubowskiego, Zbigniewa Kulaka i Krzysztofa Patureja na stanowiska ambasadorów. Serdecznie panom gratuluję. Atmosfera, która towarzyszyła przesłuchaniom, była złożona. Niewątpliwie nałożyła się na to gorączka przedwyborcza oraz końcowa faza prac parlamentu i rządu, niemniej jednak wyrażam przekonanie, że panowie zdołają zrealizować te ambitne programy, które zostały zaprezentowane. Ogłaszam 5-minutową przerwę, po czym Komisja przystąpi do rozpatrzenia kolejnych punktów.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wznawiam obrady. Proszę posłów o powrót na salę. Z niepokojem patrzę na salę, bo nie wiem, czy jest kworum. Za chwilę zbadamy, czy jest kworum. Widzę, że część z państwa posłów jeszcze nie powróciła z przerwy. Proszę sekretariat Komisji o zbadanie, czy jest kworum. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie jeszcze dwóch punktów - projektu dezyderatu w sprawie uznania za nieobowiązującą deklaracji o zrzeczeniu się przez Polskę reparacji wojennych oraz projektu uchwały w sprawie należnych Polsce reparacji. Jaki jest stan obecności w tej chwili?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzKomisjiSprawZagranicznychPiotrBabiński">Obecnych jest 11 posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proponuję, żebyśmy jeszcze chwilę odczekali i zbadali, czy są warunki do kontynuowania obrad. Proszę sekretariat o zaproszenie posłów na posiedzenie. Nadal nie ma kworum, nie ma zatem warunków do rozpatrzenia kolejnych punktów porządku obrad. Nie wiem, czy odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, ponieważ państwo posłowie uczestniczą w kampanii wyborczej. W dniu dzisiejszym zmuszony jestem przerwać rozpatrywanie porządku dziennego i stwierdzić, że jeśli powstaną warunki do zwołania kolejnego posiedzenia, to w pierwszej kolejności rozpatrzymy dwa punkty przewidziane na dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Czy jest protest w sprawie obradowania w tym gremium? Kworum jest istotne tylko wtedy, jeżeli jest protest w sprawie przyjęcia stanowiska w drodze konsensu. Czy ktoś z członków Komisji protestuje przeciwko przyjęciu stanowiska w sprawie należnych Polsce reparacji? Nie słyszę, w związku z tym...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przepraszam, panie pośle. Rozumiem, że pan przez chwilę przejął funkcję przewodniczącego. Poseł Tadeusz Iwiński prosił o zbadanie, czy jest kworum i tak uczyniliśmy. Poprzednim razem na wniosek posła Marka Jurka zbadaliśmy, czy jest kworum i z powodu braku kworum musieliśmy przerwać obrady. W tym przypadku decyzja musi być podjęta w drodze głosowania. Gdy formułowany jest wniosek o sprawdzenie kworum, nie możemy uniknąć odpowiedzi. Gdyby wniosek nie został zgłoszony, moglibyśmy obradować, domniemując kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Słyszałem stanowisko posła Tadeusza Iwińskiego i rozumiem, że jest to próba uniknięcia otwartego i jasnego powiedzenia wyborcom, że reprezentuje się ugrupowanie, które chce zrezygnować z reparacji i prezentuje stanowisko proniemieckie. Pan poseł ukrywa się za kruczkami prawnymi. W związku z tym zwracam się do posła Tadeusza Iwińskiego z pytaniem zaadresowanym wprost: czy jest pan przeciwny uchwale o należnych Polsce reparacjach od Niemiec?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Myślę, że posłowi Antoniemu Macierewiczowi nie po raz pierwszy pomyliło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych z posiedzeniem komisji śledczej, która zajmuje się inną tematyką. Ja nie jestem przesłuchiwany przez pana, ale z przyjemnością odpowiem na to pytanie. Generalnie cieszę się, że pana widzę, bo nie widziałem pana w trakcie ważnych uroczystości.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Nie będzie pan mnie widział wtedy, kiedy aparatczycy komunistyczni prowadzą uroczystości.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Jeśli pan pozwoli, dokończę swoją wypowiedź, bo nie przerywałem panu, kiedy formułował pan swoją filipikę. Uważam, że stanowisko polskiego Sejmu zostało zaprezentowane bardzo dobitnie w przyjętym jednogłośnie, tylko przy 1 głosie wstrzymującym się, stanowisku Sejmu we wrześniu 2004 r. Zwracam panu uwagę na niestosowność formułowanych przed chwilą zarzutów, bo miałem przyjemność przewodniczenia podkomisji, w skład której pan również wchodził. Na wniosek tej podkomisji Sejm jednogłośnie przyjął stanowisko we wrześniu ubiegłego roku. Przypomnę, że była to uchwała w sprawie praw Polski do niemieckich reparacji wojennych oraz w sprawie bezprawnych roszczeń wobec Polski i obywateli polskich wysuwanych w Niemczech. Konkludując, uważam, że ta uchwała odegrała istotną rolę. W sytuacji przedwyborczej w Niemczech oraz przed wyborami w Polsce nie dostrzegam specjalnego powodu, żeby rozwijać ten temat, który jest ważny i który zapewne nowy rząd i parlament będą musiały podjąć. Nie mamy pustej przestrzeni. Uchwała została przyjęta. Można oceniać, czy została w pełni zrealizowana. Moim zdaniem sięganie w tym momencie historycznym do tych kwestii ma posmak wykorzystania tego wątku w kampanii wyborczej i nie służy dobrym stosunkom polsko-niemieckim. Nie jestem przeciwny uchwale. Przyjmuję do wiadomości sytuację, która uniemożliwia kontynuowania debaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym zaproponować pewne rozwiązanie proceduralne. Ogłaszam przerwę do godz. 11.30.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wznawiam obrady. Proszę sekretariat o zbadanie kworum. Rozumiem, że jest 9 posłów, więc brakuje 5. W tej fazie nie możemy prowadzić prac. Wiem, że teraz posłowie mają inne zajęcia, ale prezydium Komisji podejmie starania, żeby zwołać kolejne posiedzenie, jeśli będą po temu warunki.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMarianPiłka">Moja propozycja jest następująca. Niejednokrotnie debatowaliśmy nad poszczególnymi zagadnieniami w sytuacji braku kworum. Proponuję, żebyśmy przeprowadzili debatę na ten temat, natomiast ewentualne głosowanie będzie uzależnione od kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Nie jestem członkiem Komisji i prosiłbym o odczytanie nazwisk posłów, łącznie z ich przynależnością do ugrupowań, którzy nie są obecni na sali, żebyśmy wiedzieli, kto próbuje przez naruszenie kworum nie dopuścić do uchwalenia tak ważnej dla Polski uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle, w naszej Komisji nie ma takiej tradycji. Być może w komisji, w której pan poseł pracuje, taka tradycja jest. Kworum nie było również na poprzednim posiedzeniu. Wówczas inni posłowie nie dotarli. Jest lista obecności. Nie ma problemu, żeby pan poseł dowiedział się, kto mógłby być, a nie jest. Tego typu manifestacji nigdy nie stosowaliśmy i nie sądzę, żeby była ona właściwa. Stwierdzam, że nie ma kworum. Chodzi również o warunki do podejmowania decyzji. To jest rozpatrywanie dokumentu. Gdyby chodziło tylko o wysłuchanie informacji, która nie kończy się decyzją, niewątpliwie podjęlibyśmy taki punkt. W obu przypadkach chodzi o rozpatrzenie dokumentu. Jest oczywiste, że do podjęcia tego typu decyzji musimy mieć kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Chciałbym powtórzyć stanowisko, które sformułowałem przed przerwą. Wydaje mi się, że interpretacja pana przewodniczącego jest odmienna od praktyki stosowanej dotychczas w Sejmie. Kworum może być punktem wyjścia do niemożności procedowania tylko wówczas - moim zdaniem - jeżeli ktoś z członków Komisji stwierdza, że ma odmienne zdanie od proponowanego do przyjęcia. Dlatego pytałem posła Tadeusza Iwińskiego, czy sprzeciwia się uchwale. Jego odpowiedź była dość zawikłana, ale rozumiem, że powstrzymał się od stwierdzenia, że sprzeciwia się podjęciu uchwały. W związku z tym nie ma podstaw do tego, by traktować brak kworum jako przesłankę do niegłosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że każdy poseł może dowolnie interpretować i wyobrażać sobie reguły Regulaminu Sejmu. Instytucja kworum nie ma nic wspólnego z meritum. Służy jedynie zbadaniu, czy Komisja ma warunki do podejmowania decyzji. Za tym nie kryje się żadna decyzja merytoryczna. Posłowie wielokrotnie prosili o sprawdzenie kworum. Skoro został sformułowany wniosek o sprawdzenie kworum, musieliśmy zbadać stan obecności i w związku z brakiem kworum zwołaliśmy dodatkowe posiedzenie. Wysłaliśmy informację do wszystkich członków Komisji o dodatkowym posiedzeniu. Posłowie nie dotarli, zatem nie mamy warunków do podejmowania decyzji. Nie chcielibyśmy znaleźć się w sytuacji, że ktoś nam zarzuci podjęcie decyzji w warunkach stwierdzonego braku kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Nie zawsze wypowiadam się tak jasno, jak poseł Antoni Macierewicz. Mam przed sobą jeszcze trochę czasu, żeby dojść do tego poziomu. Ubolewam, że są takie warunki. Wiem, że wiele klubów ma spotkania poza Sejmem, w tym również Klub Parlamentarny SLD, który za 5 minut ma pożegnalne posiedzenie. Uważam, że nie ma sensu dalsze prowadzenie prac, jeżeli nie jesteśmy w stanie podjąć decyzji. Ci z nas, którzy przeżyją „tornado polityczne” - mam na myśli przyszły Sejm i przyszły rząd - powinni wrócić do tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Odnośnie do instytucji kworum, nie ma sporu. Interpretacja, którą prezentuje poseł Antoni Macierewicz, ma charakter autorski.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zapytuję sekretariat, czy znana mu jest interpretacja, którą przedstawia pan poseł, sprowadzająca się do tego, że instytucja kworum jest uwarunkowana merytorycznie i w tym trybie powinna być uwzględniana przez prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzKomisjiPiotrBabiński">Instytucja kworum nie jest uzależniona od przedmiotu dyskusji. Na początku posiedzenia przewodniczący sprawdza kworum albo jest domniemanie kworum. Pod tym warunkiem odbywa się całe posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sądzę, że sprawa jest jasna. W tej sytuacji zamykam posiedzenie, chyba że ktoś z państwa chciałby w sprawach różnych zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Zgłaszam wniosek, żeby nie zamykał pan posiedzenia, tylko ogłosił przerwę do momentu, kiedy posłowie z SLD zakończą swoje niesłychanie ważne uroczystości, które uniemożliwiają im wypowiedzenie się w sprawie niemieckiej. Rozumiem, że picie herbaty jest dla nich ważniejsze niż wypowiedzenie się w sprawie niemieckiej. Rozumiem, że Klub Parlamentarny SLD przedkłada takie obyczaje nad interes narodowy. Może jeśli się nasycą, to raczą przyjść. Stąd moja prośba, żeby pan nie zamykał obrad, tylko ogłosił przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zwracam uwagę, że w dniu 25 sierpnia br. te kwestie były uwzględnione w porządku obrad. Były warunki do decydowania, również z udziałem posłów SLD. Byliśmy gotowi realizować porządek obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Chyba jednak nie, ponieważ pan przewodniczący zamknął posiedzenie, nie przechodząc do tego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zamknąłem posiedzenie, ponieważ nie było kworum. Przecież pamiętają państwo, w jakich okolicznościach nie było kworum. Niestety, jeśli nie ma kworum, to nie mogą być rozpatrywane żadne punkty porządku obrad. Zamykam to posiedzenie, natomiast podkreślam, że prezydium Komisji...</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Zgłaszałem wniosek w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie ma kworum dla rozpatrzenia pańskiego wniosku. Stwierdzam brak kworum i brak możliwości dalszego prowadzenia prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">W związku z tym niech pan wyznaczy inny termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli powstaną warunki do odbycia kolejnego posiedzenia, prezydium Komisji zwoła posiedzenia. Posłowie uczestniczą w kampanii przedwyborczej. Jeśli zechcą przerwać kampanię i przybyć do Warszawy, to posiedzenie się odbędzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">W dniu dzisiejszym odbędą się w godzinach wieczornych głosowania na forum Sejmu. Możemy się domyślać, że po tych głosowaniach większość z posłów pozostanie w Warszawie. Tylko od dobrej woli pana przewodniczącego zależy, czy tak ważne posiedzenie Komisji można przerwać i odłożyć do momentu tuż po głosowaniach. Głosowań będzie niewiele. Z pewnością członkowie Komisji będą mogli spotkać się po głosowaniach i zająć merytoryczne stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W takim duchu zaproponowałem, że prezydium Komisji rozważy zwołanie posiedzenia. Proszę, żeby państwo zarezerwowali czas orientacyjnie o godz. 17.00. Jeżeli nie będzie przeszkód, o godz. 17.00 wznowimy obrady.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#komentarz">(Głos z sali: O godz. 16.00 przewidziane są dwa głosowania proceduralne. Posiedzenie ma się odbyć o godz. 17.00, a więc nie tuż po głosowaniach.)</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przecież będą głosowania merytoryczne nad podatkiem VAT.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Te głosowania mają być o godz. 20.30.)</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zatem logiczne wydaje się wznowienie obrad o godz. 17.00. Ogłaszam przerwę w obradach.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wznawiam obrady Komisji Spraw Zagranicznych. Przypominam, że jest to kolejna próba uzyskania kworum, ponieważ w poprzedniej fazie prac kworum nie było. Proszę sekretariat Komisji o zbadanie, czy jest kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Zgłaszam wniosek o niezwłocznie przystąpienie do prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Żebyśmy mogli prowadzić prace, musimy mieć kworum, zgodnie z definicją, którą przedstawił sekretarz Komisji. Na początku obrad stwierdzamy kwestię kworum. Nieraz możemy domniemywać kworum. W tym wypadku nie możemy domniemywać, bo brak kworum został stwierdzony. Czy sekretariat Komisji podjął wszystkie niezbędne kroki, aby zapewnić przybycie posłów na posiedzenie? Ja osobiście otrzymałem SMS. Czy wszyscy posłowie zostali powiadomieni? Musimy zbadać, czy z naszej strony nie ma jakiegoś zaniedbania.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#SekretarzKomisjiPiotrBabiński">Wszyscy posłowie zostali zawiadomieni o tym, że posiedzenie jest wznawiane o godz. 17.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełMarianPiłka">Wydaje mi się rzeczą nieludzką z pana strony, żeby zwoływać po raz trzeci posiedzenie po głosowaniach i wzywać pracowników MSZ do przyjścia po raz kolejny. Na pewno po głosowaniach wszyscy posłowie zbiorą się i będzie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie wiem, jak rozumieć wypowiedź pana posła. Stwierdzam brak kworum. Jedyna rzecz, która mi pozostaje, to stwierdzenie, że prezydium Komisji będzie analizowało, czy istnieje możliwość zwołania posiedzenia Komisji w innym terminie. Jeśli okaże się to możliwe, zwołamy posiedzenie. Ubolewam, że w dniu 25 sierpnia, kiedy mieliśmy dobrą atmosferę i było kworum, nie doszło do rozpatrzenia tych punktów. Była dobra okazja ku temu i prezydium Komisji działało w dobrej wierze. Chciałbym przeprosić pana ministra, że trzykrotnie próbowaliśmy rozpatrzyć tę kwestię. Niestety, nie udało się.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełMarianPiłka">Może spotkajmy się w dniu dzisiejszym po głosowaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wiedzą państwo, że posłowie będą chcieli jak najszybciej wrócić do swoich okręgów wyborczych. Jeśli państwo wyrażacie taką wolę, możemy o godz. 19.15 podjąć kolejną próbę. Nie chciałbym fatygować przedstawicieli rządu i innych państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanTruszczyński">O tak późnej porze obrady musiałyby odbywać się bez udziału przedstawicieli MSZ, bowiem właśnie o godz. 19.15 jest spotkanie ministra Adama Rotfelda w moim towarzystwie z osobami zaproszonymi na jutrzejsze i pojutrzejsze obchody 25. rocznicy Solidarności. Muszę w tym uczestniczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem zatem, że dzisiejszy termin nie wchodzi w rachubę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Jeśli chodzi o stanowisko ministra Jana Truszczyńskiego, rozumiem, że ono zostało wyrażone bardzo jasno w materiale, który otrzymaliśmy. Pan minister poczuł się zobligowany deklaracjami pana Bieruta. Rozumiem, że podtrzyma to stanowisko. Od tego nie uzależniałbym decyzji Komisji. Po drugie, chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że kworum nie było podczas poprzedniego posiedzenia wyłącznie w trakcie decydowania co do ambasadury pana Krzysztofa Jakubowskiego. Pan przewodniczący wykorzystał to jako pretekst do zamknięcia posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">O którym posiedzeniu pan mówi?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Prosiłbym, żeby nie przedstawiać tego wydarzenia jako takiego, które uniemożliwiło panu przewodniczącemu kontynuowanie obrad nad pozostałymi dwoma punktami porządku dziennego. Wszyscy byli przekonani, że te dwa punkty porządku będą realizowane. Wielokrotnie zdarzało się, że chociaż podczas omawiania jednego punktu porządku nie było kworum, to było ono podczas innego punktu. Gdyby pan przewodniczący nie zamknął posiedzenia, uzyskalibyśmy kworum. Proszę o możliwość kontynuowania prac zaraz po głosowaniach. Być może teraz posłowie zajmują się innymi sprawami. Wtedy będą wychodzili wprost z głosowania i nie będą mieli żadnego usprawiedliwienia, żeby nie stawić się na posiedzenie. Nie znaczy to, że ich usprawiedliwiam. Uważam, że mamy do czynienia ze świadomą działalnością polityczną na szkodę Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby jeszcze się wypowiedzieć? Nie ma zgłoszeń. Jeśli chodzi o pierwszą kwestię, nie wiem, czy poseł Antoni Macierewicz był na sali. Ja prowadziłem obrady, ale posłów nie było. Nie mogę biegać w poszukiwaniu posłów i sprawdzać, co oni robią. Stwierdzam tylko, że na sali nie było kworum. Gdyby odpowiednia liczba członków Komisji była na sali, rozpatrywalibyśmy kolejne punkty.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Pan nie dokończył pierwszego punktu i w ogóle nie przeszedł do rozpatrywania kwestii niemieckiej. Proszę nie wprowadzać posłów w błąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie przerwałem rozpatrywania punktu, tylko odroczyłem posiedzenie z powodu braku kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Ale przerywając punkt dotyczący kandydatur ambasadorskich. W ogóle nie rozpoczął pan rozpatrywania kolejnych punktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stało się tak, ponieważ nie było warunków - to znaczy nie było kworum. Pan minister sygnalizuje, że nie będzie mógł uczestniczyć w obradach Komisji w godzinach wieczornych, ale ja jestem do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Pan minister nie zajmował się Solidarnością 25 lat temu, zatem zajmuje się teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle, proponowałbym ograniczenie takich aluzji ad personam, bo pan minister reprezentuje rząd, który wymaga szacunku, bez względu na to, w jakim punkcie sceny politycznej się znajdujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanTruszczyński">Mam obowiązek służbowy i zostałem do tego obowiązku zobligowany przez swojego szefa, ministra spraw zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przerywam posiedzenie do godz. 19.15, a więc tuż po głosowaniach. Uprzedzam państwa, że jest to ostateczny termin. Nie zamierzam zwoływać posiedzenia w późniejszych godzinach, bo to nie jest zabawa. Jeśli posłowie nie przychodzą, to jest ich sprawa. Nie mamy mechanizmu zmuszania posłów do uczestnictwa w obradach. Proszę sekretariat o powiadomienie posłów o godzinie wznowienia obrad. Jeszcze raz ponowimy próbę realizacji porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Proszę o zawarcie sformułowania, że posiedzenie rozpocznie się o godz. 19.15, natychmiast po głosowaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę sekretariat o zaznaczenie, że obrady zostaną wznowione po zakończeniu głosowań.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wznawiam obrady Komisji Spraw Zagranicznych. Witam państwa posłów. Spotkaliśmy się, żeby zbadać, czy powstały warunki do rozpatrzenia pkt II i III porządku dziennego. Proszę sekretariat Komisji o ustalenie, czy jest kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzKomisjiPiotrBabiński">Obecnych jest 6 członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Brakuje nam 7 posłów do kworum. Nie ma nawet posła Antoniego Macierewicza, co sprawia nam szczególną przykrość, bo wydawało się, że pan poseł jest osobą, która pracuje pilnie. Odczekajmy jeszcze minutę dla formalności, bo może część z państwa posłów podąża z sali obrad plenarnych. Stwierdzam brak kworum. Nie powstały warunki dla rozpatrzenia pkt II i III. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>