text_structure.xml
5.72 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefZych">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Chcę poinformować, że w czasie drugiego czytania prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu trzy kluby zgłosiły poprawki. Został również zgłoszony wniosek o odrzucenie projektu ustawy w całości. Rząd również zgłosił swoje uwagi do projektu prezydenckiego. Są one dość istotne. Sejm skierował do obu Komisji sprawę rozpatrzenia tych poprawek. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej od dłuższego czasu pracuje nad zmianą ustawy o Trybunale Stanu. W czasie naszej działalności rozpatrywaliśmy sprawy m.in. byłego Prezydenta RP Wojciecha Jaruzelskiego, byłego ministra spraw wewnętrznych Czesława Kiszczaka, czy byłego ministra sprawiedliwości Leszka Kubickiego. Podczas prac Komisji natrafiliśmy na wiele luk i niejasności. Okazało się, że w ciągu 10 lat prowadzenia prac w Komisjach Odpowiedzialności Konstytucyjnej nikt nie przejmował się problemem samej ustawy i jej związku z Kodeksem postępowania karnego, czy regulaminem Sejmu. Wówczas ważniejszą rolę odegrały rozgrywki natury politycznej. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej obecnej kadencji przystąpiła do rozpatrywania bardzo poważnej sprawy, mianowicie pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu byłego ministra spraw wewnętrznych Emila Wąsacza. W tej sprawie również pojawiły się problemy. Właśnie dlatego postanowiliśmy przygotować pełną nowelizację ustawy. Jednak wobec faktu zgłoszenia projektu prezydenckiego, musieliśmy przyśpieszyć prace. Na poprzednim posiedzeniu Komisja rozpatrzyła 13 poprawek. Na obecnym etapie połączone Komisje mogą rozpatrzyć tylko te poprawki, które zostały zgłoszone podczas drugiego czytania. Natomiast projekt przygotowany przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej musi zostać skierowany do pierwszego czytania. Praktyka parlamentarna i regulamin Sejmu dopuszcza następującą możliwość. Komisje mogą podjąć uchwałę o zwrócenie się do marszałka Sejmu o wstrzymanie na tym etapie prac połączonych Komisji, do czasu kiedy Sejm nie przeprowadzi pierwszego czytania projektu Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Wówczas nastąpiłoby połączenie prac nad wszystkimi zaproponowanymi zmianami do ustawy o Trybunale Stanu. Na poprzednim posiedzeniu Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej po rozpatrzeniu swoich poprawek jednomyślnie przyjęła uchwałę o przedstawieniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka propozycji wspólnego wystąpienia do marszałka Sejmu o zawieszenie prac nad projektem tej ustawy i rozpatrzeniem poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania, do czasu skierowania przez Sejm projektu ustawy przygotowanego przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Uważam, że proces ten powinien zostać przeprowadzony porządnie. Już w czasie pierwszego czytania podkreśliłem, że nie dobrze się stało, iż ta nowelizacja objęła tak wąski zakres.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PierwszyprezesTrybunałuStanuLechGardocki">Jako przewodniczący Trybunału Stanu jestem zainteresowany tym, aby funkcjonował on normalnie i jak najlepiej. Istnieje wyraźna luka w przepisach, nie ma bowiem przewidzianego trybu uchylenia immunitetu członka Trybunału Stanu. Projekt prezydencki zmierzał do usunięcia tej luki. Jest to bardzo poważna sprawa. Obawiam się, że propozycja połączenia obu projektów znacznie przeciągnie w czasie prace nad tą ustawą. Zmiana, o której powiedziałem jest pilna. Obecnie, gdyby sędzia Trybunału Stanu popełnił jakieś przestępstwo, nic mu nie będzie można zrobić, ponieważ nie ma trybu uchylenia immunitetu. Przepis ten musi zostać wprowadzony jak najszybciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefZych">Czy w okresie obowiązywania ustawy o Trybunale Stanu był chociaż jeden przypadek konieczności uchylenia immunitetu sędziowskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PierwszyprezesTrybunałuStanuLechGardocki">Uważam, że jest to nieistotne. Z tego co wiem takiego przypadku nie było. Kilka miesięcy temu został jednak złożony wniosek o uchylenie immunitetu sędziowskiego. Nie mogę nic innego odpowiedzieć wnioskodawcy, poza tym że nie mamy odpowiedniego trybu, aby jego sprawę załatwić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefZych">W takim razie Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej zgłosi projekt zmian ustawy o Trybunale Stanu i zwróci się do marszałka Sejmu, aby już na przyszłym posiedzeniu Sejmu te zmiany zostały rozpatrzone. Wówczas nie będzie żadnej istotnej zwłoki, która miałaby wpływ na pracę Trybunału Stanu. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej o zwrócenie się do marszałka Sejmu, aby prace nad poprawkami zgłoszonymi w drugim czytaniu do przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu, zostały odroczone? Stwierdzam, że Komisje 25 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęły wniosek. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>