text_structure.xml 9.83 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Witam członków i zaproszonych gości. Na wstępie chciałbym przeprosić, za opóźnienie w rozpoczęciu dzisiejszych obrad Komisji. Przyczyną tego był splot niezależnych ode mnie czynników, które spowodowały, że musiałem być obecny na spotkaniu u Prezydenta RP. Nie wiedziałem o nim wcześniej, planując posiedzenie Komisji. Niestety nikt z zastępców przewodniczącego Komisji nie mógł mnie zastąpić gdyż: poseł Cezary Grabarczyk jest na pogrzebie, poseł Zbigniew Ziobro uczestniczy w pracach Komisji Śledczej, a posłanka Agnieszka Pasternak została mamą. Proponowany porządek dzisiejszego posiedzenia został członkom Komisji dostarczony na piśmie. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, będę uważał, że został on przyjęty. Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany. Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku dziennego, którym jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Przewodniczącą podkomisji była posłanka Ewa Janik, której przekazuje głos, by przedstawiła nam informację o jej pracach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaEwaJanik">Przedstawione Komisji sprawozdanie w formie tekstu jednolitego, nie budzi żadnych wątpliwości ekspertów podkomisji, a także ekspertów rządu. Nie ma w nim żadnych kwestii spornych, które mogłyby wzbudzić kontrowersje. Zaproponowane w przedłożeniu przez rząd rozwiązania zostały trochę zmienione w toku prac podkomisji, lecz zrobiliśmy to jedynie w celu doprecyzowania zawartych w nim norm. Generalnie, dokonując zmian w ksh. kierowaliśmy się potrzebami osób, które na co dzień posługują się tymi kodeksem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Z zasady Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach proceduje nad każdym zawartym w projekcie przepisem i omawia wszystkie zaproponowane przez podkomisję zmiany. Jednak, jeżeli mamy złożoną przez przewodniczącą podkomisji deklarację, iż przedłożenie nie budzi żadnych wątpliwości i żadna z stron pracujących nad nim nie zgłasza zastrzeżeń, to może od razu przyjmiemy całość projektu? Czy ktoś z członków Komisji zgłasza jakiegokolwiek rodzaju zastrzeżenia do projektu nowelizacji ksh. zawartym w sprawozdaniu? Nie widzę. Czy rząd akceptuje wszystkie przepisy zawarte w nowelizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościMarekSadowski">Nie wnosimy żadnych uwag do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Pragnę podziękować całej podkomisji za pracę i pogratulować. Godnym podziwu jest, że tak trudny projekt ustawy został w ten sposób opracowany, iż nie budzi żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaEwaJanik">Chciałbym podziękować za pracę: stronie rządowej, ekspertom podkomisji - profesorom: Andrzejowi Kidybie, Andrzejowi Kochowi, Wojciechowi Popiołkowi, Stanisławowi Szołczyńskiemu, Andrzejowi Szumańskiemu. Kieruję również podziękowania pani dyrektor Departamentu Rachunkowości w Ministerstwie Finansów Joannie Dadacz, a także przedstawicielom Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych oraz pani Jolancie Henczel naczelnikowi w Departamencie Legislacyjno-Prawnym Ministerstwa Sprawiedliwości. Efekty pracy tych ludzi są zawarte w sprawozdaniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Przyłączam się do tych podziękowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSMarekSadowski">Chciałbym powiedzieć, iż podziękowania należą się także posłance Ewie Janik, gdyż dzięki jej determinacji i znajomości rzeczy projekt ma tak udany kształt. Wiedza pani poseł dotycząca prawa handlowego jest bardzo duża ale przygotowanie się do pracy nad tym skomplikowanym projektem zajęło jej sporo czasu. Projekty nowelizowanych przepisów, choć opracowywane przez wielu profesorów, z różnych ośrodków uniwersyteckich, reprezentujących różne szkoły prawa handlowego, w końcu przybierały kształt akceptowany przez wszystkich. To także jest zasługą pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Czy termin wejścia w życie ustawy ma jakieś istotne znaczenie? Słyszałem, iż ważne jest to, aby nowelizacja zaczęła obowiązywać już do nowego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaEwaJanik">Ta ustawa powinna wejść w życie do 31 grudnia tego roku, ze względu na to, iż przepisy zobowiązujące spółki do restrukturyzowania kapitału, a przede wszystkim zobowiązujące spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do podniesienia wartości udziału, obligują te podmioty do zmiany treści swoich umów do 1 stycznia 2004. Teraz, jeżeli nie wprowadzimy w życie nowego prawa, które zwolni spółki ze wspomnianych obowiązków, to może dojść do sytuacji, że niektóre sądy będą mogły podjąć kroki niekorzystne w stosunku do nich. To oczywiście jest zagrożenie hipotetyczne, ale realne, bo trudno sobie wyobrazić, aby sądy, które będą wiedziały, że od 1 stycznia wchodzą nowe przepisy, będą działały na niekorzyść spółek prawa handlowego. To jest właśnie zasadniczy powód, dla którego Sejm musi pracować szybko, tak aby uchwalić nowelizację do nowego roku. Dodatkowo należy sobie zdawać sprawę z tego, że te przepisy mają zaistnieć w nowych warunkach gospodarczo-społecznych i nie wiadomo, jaki do końca będzie ich los. Może się sprawdzą, a może trzeba będzie szybko dokonywać kolejnych zmian, aby ulepszyć cały system prawa handlowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Dołożymy wszelkich starań, by nowelizacja ksh. weszła jak najszybciej w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EkspertKomisjiWojciechPopiołek">W trakcie jednego z ostatnich czytań projektu, znaleźliśmy jeden mały problem, na który zwraca nam uwagę przedstawiciel Biura Legislacyjnego KS. Zależy nam bardzo na wyjaśnieniu tej sprawy, tak aby w przyszłości nie było żadnych wątpliwości. W art. 1 zmiana nr 58 dotyczy liczebności rady nadzorczej w spółkach publicznych. Propozycja ta pochodzi od rządu, który pragnie par. 1 nadać brzmienie: „Par. 1 Rada nadzorcza składa się co najmniej z trzech, a w spółkach publicznych pięciu członków powoływanych i odwoływanych przez walne zgromadzenie”. Ten przepis można interpretować tak, iż liczebność rady nadzorczej w spółkach publicznych prawa handlowego jest stała i wynosi 5 osób. Taka interpretacja jest zła, i tę część przepisu należałoby czytać tak jak poprzednią, tzn., iż w tych spółkach może zasiadać „co najmniej 5 osób”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMSMarekSadowski">Zgadzamy się i popieramy tą drobną korektę, dzięki której przepis stanie się jasny i nikt nie będzie go źle interpretował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Dodajemy zatem w tym przepisie, po wyrazach „a w spółkach publicznych” wyrazy „co najmniej”. Czy inne przepisy budzą wątpliwości członków Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#EkspertKomisjiAndrzejKidyba">Chciałbym jeszcze raz położyć szczególny nacisk na to, co powiedziała posłanka Ewa Janik - nowelizacja musi wejść w życie przed 1 stycznia 2004. Jeśli tak się nie stanie, to cała nasza praca zmierzająca do tego, aby pomóc spółkom pracowniczym, pójdzie na marne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Postaramy się aby przepisy te weszły na czas w życie. Czy są jakieś inne uwagi? Nie widzę. Kto z członków Komisji jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw? Za przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 7 posłów, żaden poseł nie był przeciwny i żaden poseł nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, iż Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie. Wyznaczam Urzędowi Komitetu Integracji Europejskiej 1 dzień na dostarczenie Komisji opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą została posłanka Ewa Janik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosłankaEwaJanik">Zgadzam się pełnić tę zaszczytną funkcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłance Ewie Janik. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>