text_structure.xml 28.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Proszę o uzupełnienie porządku obrad dezyderatem nr 4 w sprawie społeczności romskiej. W dezyderacie proponuje się objęcie całej społeczności romskiej, zamieszkującej w Polsce, programem realizowanym już w województwie małopolskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Uważam, że jest to słuszny wniosek. Komisja zajmowała się problematyką mniejszości romskiej i była również z wizytą w województwie opolskim. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zgodziła się na uzupełnienie porządku dziennego dezyderatem nr 4. Stwierdzam, że Komisja zgodziła się na uzupełnienie porządku dziennego dezyderatem nr 4. Przechodzimy do punktu pierwszego porządku obrad. Jest nim omówienie dezyderatu do ministra kultury w sprawie przyznania szkole niepublicznej - Policealnemu Studium Ikonograficznemu w Bielsku Podlaskim - uprawnień szkoły publicznej. Projekt dezyderatu został państwu doręczony. Proponujemy przyjąć Dezyderat nr 3 o następującej treści: „Dezyderat nr 3 Komisji Mniejszości Narodowych i etnicznych uchwalony na posiedzeniu w dniu 8 maja 2003 roku do Ministra Kultury. W dniach 1 i 2 kwietnia 2003 r. Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych odbyła posiedzenia wyjazdowe w woj. Podlaskim, w czasie których zapoznała się m.in. z działalnością i warunkami nauki policealnego Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim. Głównym zdaniem tej niepublicznej szkoły artystycznej II stopnia jest przygotowanie profesjonalnej kadry w dziedzinie tworzenia i zachowania prawosławnej sztuki sakralnej. Owocem pracy Studium Ikonograficznego są ikony znajdujące się w wielu miejscowościach w kraju i za granicą. Szkoła w całości zaprojektowała i wykonała m.in. ikonostas do nowej cerkwi w Gorzowie Wielkopolskim, czy ikonostas cerkwi św. Jana Teologa w Monasterze w Supraślu. Ikony tworzone w tej szkole znajdują się m.in. w Belgii, USA, Niemczech, Szwecji czy Francji, zarówno w cerkwiach jak i u osób prywatnych. Dzieła malarskie powstające w Studium posiadają dużą wartość artystyczną; przyczyniają się też do pogłębienia życia duchowego wyznawców prawosławia, spośród których wielu należy do mniejszości białoruskiej. W związku z powyższym Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych wnosi o przyznanie uprawnień szkoły publicznej Policealnemu Studium Ikonograficznemu w Bielsku Podlaskim”. Panie posłanki i panowie posłowie, którzy uczestniczyli w posiedzeniu wyjazdowym mieli bezpośredni kontakt ze szkołą, z jej nauczycielami i uczniami. Uważam, że Komisja powinna przyjąć dezyderat nr 3. Czy są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławRak">Mam pewne wątpliwości. Na posiedzeniu wyjazdowym rozmawialiśmy o tym, że były już próby przekształcenia Policealnego Studium Ikonograficznego w szkołę publiczną. Jednak do tej zmiany nie doszło. Komisja powinna wiedzieć dlaczego poprzednie wnioski szkoły nie zostały rozpatrzone pozytywnie. Uważam, że to wnioskodawca, czyli ta szkoła powinna wystąpić z takim wnioskiem o nadanie jej statusu szkoły publicznej. Komisja powinna jedynie taki wniosek poprzeć w formie dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełEugeniuszCzykwin">Również uważam, że głos Komisji powinien być jedynie głosem poparcia. Poprzednie próby nadania szkole statusu szkoły publicznej zakończyły się niepowodzeniem, ponieważ Studium nie było w stanie spełnić wszystkich stawianych mu wymagań. Dyrektor Departamentu Edukacji Kulturalnej w Ministerstwie Kultury pan Maksymilian Celeda powiedział mi, że szanse na przekształcenie placówki w szkołę publiczną są duże. Sądzę, że dezyderat wspierający ze strony Komisji jest bardzo potrzebny. Mam jeszcze redakcyjną uwagę. W przedostatnim akapicie proponuję zwrot „wielu należy do mniejszości białoruskiej” zastąpić słowami „należy do mniejszości narodowych”. Ponieważ prawosławni są również Ukraińcy, Grecy, Łemkowie i inni. Należy również przeredagować ostatni akapit, aby zastąpić zwrot „wnosi”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszLisak">Uważam, że można przyjąć zaproponowaną formę dezyderatu przy jednym zastrzeżeniu. Proponuję w ostatnim zdaniu dodać zwrot „po spełnieniu przez wnioskodawców wymogów ustawowych”. Wówczas problem zostanie rozwiązany. Rozumiem obawy, że może okazać się, że Komisja wspiera inicjatywę niezależnie od tego czy jest ona zgodna z wymogami prawa. Uważamy, że Policealne Studium Ikonograficzne powinno otrzymać status szkoły publicznej, ale po spełnieniu wszystkich wymagań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Czy sformułowanie „uprawnienia szkoły publicznej” jest sformułowaniem zapisanym w ustawie? Natomiast w zwrocie zaproponowanym przez pana posła Janusza Lisaka, proponuję zamiast słowa „wnioskodawca” użyć słowa „szkoła”, ponieważ wnioskodawcą jest Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanuszLisak">Użyłem słowa „wnioskodawca”, ponieważ zgadzam się z panami posłami: Władysławem Rakiem i Eugeniuszem Czykwinem, że wniosek o zmianę statusu musi złożyć szkoła. Dezyderat Komisji jest jedynie poparciem tego wniosku. Komisja nie ma uprawnień do występowania z wnioskiem o przekształcenie jakiejkolwiek placówki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełEugeniuszCzykwin">Uważam, że stosowniejsze będzie użycie sformułowania „przyznanie statusu” zamiast „przyznanie uprawnień szkoły publicznej”. W tym przypadku chodzi o przyznanie statusu szkoły publicznej szkole niepublicznej. Takich placówek jest około 70 i przyznanie takiego statusu nie wiąże się z żadną pomocą finansową. Ministerstwo nie jest w stanie pomóc wszystkim placówkom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławRak">Nie zgadzam się z propozycją pana posła Janusza Lisaka, dotyczącą zmiany ostatniego akapitu. Uważam, że słowo „wnosi” stawia Komisję w trudnej sytuacji. Komisja staje się drugim wnioskodawcą. Słowo „wnosi” można zastąpić zwrotem „wspiera wniosek Policealnego Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim w sprawie przyznania statusu uprawnień szkoły publicznej”. Jeśli oczywiście taki wniosek szkoły nadal istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Zastanawiam się czy uzupełnienie ostatniego akapitu sformułowaniem „po spełnieniu przez wnioskodawców wymogów ustawowych” nie wstrzymujemy dalszych działań placówki. Dezyderat Komisji powinien być wzmocnieniem złożonego wniosku, gdyż zakładamy, że taki wniosek zostanie przez szkołę złożony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWładysławRak">Ja nie proszę o uzupełnienia ostatniego akapitu, tylko proponuję zastąpienie słowa „wnosi” słowem „wspiera”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Nie podważam zdania pana posła Władysława Raka. Odnoszę się jedynie do wypowiedzi pana posła Janusza Lisaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Jeżeli Komisja przyjmie sformułowanie zaproponowane przez pana posła Eugeniusza Czykwina, to nie będzie to dezyderat a jedynie opinia. W związku z tym mam pytanie czy Policealne Studium Ikonograficzne złożyło już odpowiedni wniosek, bo jeżeli nie, to działania Komisji są przedwczesne? Uważam, że są dwa rozwiązania. Komisja może wydać dezyderat i wówczas stanie się inicjatorem tego przedsięwzięcia. Albo Komisja wyda opinię dopiero po złożeniu przez szkołę wniosku do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Prosiłbym pana posła Eugeniusza Czykwina o jakąś decyzję kierunkową, gdyż pan poseł Eugeniusz Czykwin jest inicjatorem zmian w tym dezyderacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełEugeniuszCzykwin">Jeżeli rzeczywiście jest tak, jak powiedział pan poseł Jerzy Czerwiński, że Komisja nie może w dezyderacie „wspierać”, to może powinniśmy zastosować formę opinii. Osobiście przychylam się do propozycji pana posła Władysława Raka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełMarianKawa">Proponuję zastanowić się na ile jest zasadne dodawanie sformułowania „po spełnieniu wymogów przez wnioskodawcę”. Uważam, że nie ma potrzeby dokonywania takiego uzupełnienia. Natomiast przy wydawaniu dezyderatu słowo „wnosi” jest jak najbardziej uzasadnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosłankaBronisławaKowalska">Uważam, że powinien zostać zachowany zapis pierwotny. Proponuję następujące sformułowanie „Komisja wspiera wniosek po spełnieniu wymogów przewidzianych ustawą”. Możemy wesprzeć tę inicjatywę, ponieważ byliśmy tam, widzieliśmy tę szkołę, wiemy, że jest to rzeczywiście niepowtarzalna placówka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełHenrykKrollniez">Nie może tak być.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełHenrykKrollniez">Oczywiście, że może. Jeżeli pozostaniemy obojętni, to ta sprawa nigdy nie zostanie zakończona. Już drugą kadencję pracujemy nad ustawą o mniejszościach narodowych i nie wiadomo kiedy prace te zostaną zakończone. Za cokolwiek Komisja się bierze, to pozostaje to jedynie w formie dezyderatów. Postanówmy sobie, że ambicją Komisji jest przekształcenie tej placówki w szkołę publiczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzySzteliga">Art. 158 i art. 159 Regulaminu mówi, że forma dezyderatu jest skierowaniem do Rady Ministrów lub jednego z jej członków, w tym konkretnym przypadku chodzi o ministra edukacji, więc tekst pierwotny najbardziej odpowiada art. 159 Regulaminu. Jest to konkretna, wymierna sprawa, będąca w gestii członka Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaBronisławaKowalska">Czyli powinien zostać zapis „wnosi” i sformułowanie „po spełnieniu wymogów ustawowych”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzySzteliga">To jest zrozumiałe, że muszą być spełnione określone warunki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Konkluzja jest taka, że Komisja nie wnosi żadnych poprawek do przedstawionego projektu dezyderatu nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMarianKawa">Jest jedna poprawka, dotycząca zamiany w przedostatnim akapicie słów „mniejszości białoruskiej” na „mniejszości narodowych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">Jeżeli pozostaniemy przy niezmienionej formule ostatniego zdania, to dojdzie do pewnej nieprawidłowości. Komisja nie może zapisać, że „wnosi o przyznanie uprawnień szkoły publicznej”. Jest tylko jedna możliwość uzyskania uprawnień. Podmiot, który o to zabiega musi wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Jednak tym podmiotem nie może być Komisja ani przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty o takie uprawnienia zabiega albo organ prowadzący placówkę, albo sama placówka. Dlatego uważam, że powinien być zapis „wspiera” a nie „wnosi”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełHenrykKrollniez">Może lepiej „wspiera wniosek”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanuszLisak">W sytuacji kiedy Komisja nie wie czy wniosek został złożony nie można formułować opinii, wspierającej wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaBronisławaKowalska">Jeżeli wniosek nie został złożony, to Ministerstwo Edukacji da nam określoną odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełHenrykKrollniez">Można zapisać „wspiera starania”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełEugeniuszCzykwin">Może prezydium Komisji powinno sprawdzić czy został złożony odpowiedni wniosek ze strony placówki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Czy Komisja upoważnia Prezydium do sprawdzenia czy odpowiedni wniosek wpłynął do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełAdamLipiński">Mam tylko jeden postulat, żeby prezydium Komisji sprawdzało takie kwestie przed posiedzeniem Komisji. Taką dyskusją jedynie się ośmieszamy. Bardzo bym prosił, żeby to było bardziej przygotowane. To są oczywiste kwestie: jakie są uprawnienia Komisji, kiedy można przyjąć dezyderat. Poza tym uważam, że dezyderat nie jest żadną formą deklaracji prawnej tylko deklaracji intencji. Deklaracja intencji zakłada możliwość operowania sformułowaniami, które nie są w pełni obowiązujące. Dlatego nie należy dłużej zastanawiać się nad poszczególnymi słowami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJanuszLisak">Jeżeli słowo „wnosi” zastąpimy słowem „wspiera” niezależnie od formuły, to stanowisko Komisji staje się opinią a nie dezyderatem. To jest dość istotne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełAdamLipiński">Nie chcę kontynuować tej dyskusji, ale dezyderat też jest formą opinii. Jaka jest różnica prawna dotycząca konsekwencji prawnych wydania dezyderatu lub opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJanuszLisak">Uważam, że Komisja powinna upoważnić prezydium do podjęcia wszelkich działań, aby osiągnąć optymalne rozwiązanie tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJerzySzteliga">Nie można tak postąpić, ponieważ dezyderat musi przyjąć Komisja a o dalszych działaniach decyduje przewodniczący Komisji. Ponieważ zdecydowaliśmy się na formułę dezyderatu, to proponuję nie kłócić się o jedno słowo. Najważniejsza jest intencja. Sprawa jest bardzo ważna i potrzebne jest wsparcie członka Rady Ministrów, dlatego nie odchodźmy od formuły dezyderatu. Proponuję przegłosować przedstawiony projekt dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełWładysławRak">Jestem pełen dobrej woli, dlatego wycofuję wszystkie moje poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem dezyderatu nr 3? Stwierdzam, że Komisja 9 głosami za, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła dezyderat nr 3. Przechodzimy do omówienia dezyderatu nr 4, zaproponowanego przez pana posła Jerzego Czerwińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">„Projekt dezyderatu nr 4 Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. W dniu 22 stycznia 2003 r. Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych zapoznała się z informacją na temat realizacji pilotażowego programu rządowego na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001–2003, przedstawioną przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych w MSWiA - Panią Danutę Głowacką-Mazur. Komisja pozytywnie oceniła założenia, sposób realizacji oraz efekty uzyskane w trakcie przeprowadzonego programu pilotażowego. Wcześniej - w czerwcu 2002 roku - na posiedzeniu wyjazdowym Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych mogła zapoznać się z trudną, wręcz dramatyczną sytuacją polskich Romów, zamieszkujących województwo małopolskie. Członkowie Komisji wielokrotnie w czasie posiedzeń byli informowani o podobnym trudnym położeniu społeczności romskich przebywających na innych obszarach naszego kraju. Takie same wnioski były też formułowane przez inne organy państwowe, m.in. przez Rzecznika Spraw Obywatelskich w sprawozdaniach kierowanych do Komisji. Mając na względzie z jednej strony skalę potrzeb tej najbardziej pokrzywdzonej w Rzeczypospolitej Polskiej mniejszości, z drugiej zaś konieczność wykorzystania w szerszej skali doświadczeń nabytych przy realizacji programu pilotażowego i nie dopuszczenia do zaprzepaszczenia korzystnych efektów programu, Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych wnosi o objęcie w 2004 roku programem rządowym Romów zamieszkałych na terenie całej Polski - na wzór i w zakresie programu pilotażowego realizowanego w województwie małopolskim w latach 2001–2003. Komisja wnosi o uwzględnienie w projekcie budżetu na rok 2004 w dziale Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedniej kwoty, umożliwiającej realizację całościowego programu rządowego na rzecz mniejszości romskiej w Rzeczypospolitej Polskiej.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełJerzySzteliga">Proponuję przeprowadzenie dwóch autopoprawek. Ponieważ sprawa ma wymiar ogólnokrajowy i odnosi się do budżetu państwa uważam, że pan poseł Jerzy Czerwiński powinien skierować dezyderat do Rady Ministrów a nie do MSWiA. Druga kwestia dotyczy informacji, o której mowa w pierwszym zdaniu. Informacja ta powinna zostać przedstawiona przez MSWiA a nie przez panią Zastępcę Dyrektora Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych w MSWiA - Panią Danutę Głowacką-Mazur, bo stroną dla Komisji jest ministerstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Zgadzam się na wprowadzenie takich autopoprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełJerzySzteliga">Minister będzie składał wnioski na posiedzeniu Rady Ministrów o określone zwiększenia budżetowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">W pierwszym zdaniu ostatniego akapitu zostało powtórzone słowo „skala”. Proszę rozważyć zastąpienie słowa „skala” zwrotami „w większym zakresie” lub „w większym stopniu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełWładysławRak">Prosiłbym pana posła Jerzego Czerwińskiego o kilka wyjaśnień. Czy jest już opracowany program rządowy dla Romów na 2004 r. i czy dotyczy on tylko roku 2004, czy też kolejnych lat? Jeżeli program rządowy obejmuje pomoc kilkuletnią, to może nie należy w dezyderacie ograniczać pomocy tylko do 2004 roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Podczas posiedzenia, na którym Komisja zapoznała się z tą kwestią pani dyrektor Danuta Głowacka-Mazur mówiła, że program jest w trakcie przygotowania. Zgadzam się z panem posłem Władysławem Rakiem, że może zamiast sformułowania „wnosi o objęcie w 2004 roku” lepszym rozwiązaniem będzie zapis „wnosi o objęcie programem rządowym Romów”. Rzeczywiście ten program powinien być wieloletni, natomiast jeśli chodzi o budżet, to upominamy się o budżet na 2004 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełAdamLipiński">Mam uwagę dotyczącą jednego, ale zasadniczego zdania. W ostatnim akapicie czytamy: „Mając na względzie z jednej strony skalę potrzeb tej najbardziej pokrzywdzonej w Rzeczypospolitej Polskiej mniejszości”. Postawiono tu dwie tezy. Pierwsza mówi, że mniejszości w Polsce są bardzo pokrzywdzone, a pośród nich najbardziej pokrzywdzona jest mniejszość romska. Czy to wynika z dotychczasowych ustaleń Komisji? Ponieważ ja jestem od niedawna członkiem tej Komisji więc mogę nie znać pewnych dotychczasowych wniosków. Proponuję zapis, mówiący że jest to mniejszość w szczególnie trudnym położeniu. Natomiast nie należy wartościować polityki państwa, Komisji wobec mniejszości narodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Oczywiście nie było moją intencją twierdzenie, że w jakikolwiek sposób mniejszości są krzywdzone w Rzeczypospolitej Polskiej. Wręcz przeciwnie, ja jestem zwolennikiem tezy, że są wyróżniane w sposób pozytywny. Przychylam się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja upoważnia prezydium do dokonania zaproponowanych poprawek do dezyderatu nr 4? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja upoważniła prezydium do dokonania poprawek w dezyderacie nr 4. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem dezyderatu nr 4? Stwierdzam, że Komisja 8 głosami za, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła dezyderat nr 4. Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Jest nim omówienie planu pracy Komisji na II półrocze 2003 roku. Otrzymaliście państwo projekt planu pracy Komisji. Czy są już jakieś propozycje zmian przedstawionego planu pracy? Czy będziemy omawiać poszczególne punkty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełJerzySzteliga">Mam pewną propozycję do pkt 5. Do tej pory wydatki na działalność kulturalną stowarzyszeń mniejszości narodowych w Polsce były opiniowane dla Komisji Kultury. Pojawiły się nowe elementy, m.in. program romski, nadal Komisja prowadzi rozmowy z Ministerstwem Edukacji na temat wykorzystania środków, stanowiących zwiększoną subwencję na prowadzenie szkół mniejszości narodowych. Proponuję zapis „wydatki na działalność stowarzyszeń wydawniczą, edukacyjną w zakresie budżetu Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełEugeniuszCzykwin">Zgadzam się z panem posłem Jerzym Szteligą. Nie zawsze środki przeznaczane są tylko na pomoc kulturalną, czasem również na materialną. Czy Komisja mogłaby poprosić Departament Kultury Mniejszości Narodowych, aby wcześniej przedstawił swoje wstępne propozycje przyznawania środków pomocowych? Rozumiem, że przedstawiony plan pracy jest jedynie projektem. Proponuję jednak, aby pkt 9 czyli rozpatrzenie sposobów zwalczania treści szowinistycznych i rasistowskich w publikacjach oraz pkt 11 dotyczący omówienia problemu inwestycji związanych z mniejszościami narodowymi i etnicznymi były rozpatrywane bezpośrednio po wakacjach. Są to bardzo ważne tematy i aby mogły przynieść pożądane efekty, to muszą zostać podjęte odpowiednie działania pewnych instytucji państwowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Terminy przedstawione w planie pracy są jedynie propozycjami i wymagają dokładnego uzgodnienia. Uważam, że propozycja pana posła Eugeniusza Czykwina jest słuszna. Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełJerzySzteliga">Prośby, jakie kieruje do Departamentu Kultury Mniejszości Narodowych i Etnicznych pan poseł Eugeniusz Czykwin były już wielokrotnie formułowane. Teraz obiecano, że trafią do Komisji zobiektywizowane kryteria przyznawania określonych dotacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełEugeniuszCzykwin">Moja propozycja nie ma prowadzić do omawiania każdej decyzji Departamentu Kultury Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Jednak poznałem trochę system dotowania przez Senat wniosków związanych ze wspieraniem kultury Polonii. Komisja senacka każdy wniosek nie tylko omawia, ale również akceptuje. Dlatego Komisja powinna przynajmniej móc wyrażać opinię w pewnych kwestiach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Należy uniknąć sytuacji, w której Komisja staje się organem decyzyjnym, zamiast wykonawczym. W pewnym momencie Komisja swym działaniem zacznie zastępować któryś z departamentów jakiegoś ministerstwa. Przyznam się, że nie chciałbym uczestniczyć w sporach między poszczególnymi stowarzyszeniami mniejszości narodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja upoważniła prezydium do przeprowadzenia zaproponowanych zmian w planie pracy na II półrocze 2003 roku. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja upoważniła prezydium do przeprowadzenia zaproponowanych zmian w planie pracy na II półrocze 2003 roku. Zmieniona wersja planu pracy na II półrocze 2003 roku zostanie przedstawiona na kolejnym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełWładysławRak">Uważam, że plan pracy został już przez Komisję zaakceptowany. Nie trzeba go już chyba przedstawiać po raz kolejny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Zawsze przedstawialiśmy plan pracy w formie tabularycznej, dlatego chcemy opracować go właśnie w ten sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJerzySzteliga">Jest to forma, która ma być zastosowana w celu przedstawienia planu pracy marszałkowi Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad, są to sprawy bieżące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełEugeniuszCzykwin">Czy jest już dostępna informacja o wynikach spisu powszechnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Wyniki miały być podane w połowie czerwca. Chciałabym jeszcze raz przypomnieć o konferencji 16–17 czerwca 2003 r. organizowanej przez Komisję przy współudziale Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i Rady Europy. Bardzo proszę o uczestnictwo w tej konferencji. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>