text_structure.xml 15.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Proszę Sekretariat Komisji o sprawdzenie kworum. Stwierdzam kworum. Czy przed przystąpieniem do głosowań chciałby zabrać głos przewodniczący senackiej Komisji Kultury pan senator Ryszard Sławiński?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorRyszardSławiński">Chciałbym jedynie polecić przyjęcie poprawek Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że posłowie wyrażają zgodę na to, bym nie odczytywał treści poszczególnych poprawek. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 1? Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy braku przeciwnych i 3 wstrzymujących postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1. Przedstawicieli organów państwowych proszę o zgłaszanie się do głosu w wypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniStryjewski">Proszę o to, by przedstawiciel Senatu uzasadniał wprowadzenie danej poprawki. Zgłaszam taki wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Słyszę odmienne opinie na ten temat. Ponieważ został zgłoszony wniosek formalny, rozstrzygniemy go w głosowaniu. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Antoniego Stryjewskiego? Stwierdzam, że Komisja przy 6 głosach za, 11 przeciwnych i 1 wstrzymującym się odrzuciła wniosek. Wynik głosowania świadczy o tym, że przedstawiciele Senatu przygotowali nam bardzo przejrzysty materiał, który nie wymaga dodatkowych objaśnień. Oczywiście, pan senator Ryszard Sławiński będzie mógł zabrać głos w każdym momencie naszej pracy. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanByra">Czy w naszym posiedzeniu uczestniczy przedstawiciel telewizji publicznej? Chodzi o to, że zarząd telewizji publicznej prezentuje odmienne zdanie w dwóch dokumentach dotyczących tej samej sprawy. Posłowie otrzymali dokument, podpisany przez pana prezesa Jana Dworaka, sygnowany numerem 191, zawierający stwierdzenie, że TVP SA nie zajmuje stanowiska. Tego samego dnia dostaliśmy kolejny dokument. Przepraszam bardzo, ale doszło do pewnej pomyłki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 2? Stwierdzam, że Komisja przy 1 głosie za, 14 przeciwnych i 1 wstrzymującym się postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 2. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 3. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 3? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 4? Stwierdzam, że Komisja 13 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 5? Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 5. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 6? Stwierdzam, że Komisja 16 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuŁukaszFilipiak">Proponujemy łączne rozpatrywanie poprawek nr 7 i nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Te dwie poprawki będą rozpatrywane łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMariuszGrabowski">Proszę przedstawiciela Senatu o wyjaśnienie, do czego zmierzają te dwie poprawki. Czy chodzi o wzmocnienie ochrony małoletnich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SenatorRyszardSławiński">Oczywiście, te poprawki zmierzają do wzmocnienia ochrony dzieci przed programami, mogącymi negatywnie wpływać na małoletnich. Prosimy o przyjęcie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są głosy sprzeciwu wobec łącznego rozpatrywania poprawek nr 7 i 8? Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem senackich poprawek nr 7 i 8? Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawek nr 7 i 8. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 9? Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 9. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 10. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 10? Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 10. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">W tej poprawce Senat przywraca zapis, mówiący o zadaniach telewizji publicznej, wynikających z realizacji misji. W ten sposób misją byłoby prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej. Po raz pierwszy spotykam się z sytuacją, w której z abonamentu mamy finansować eksport, import i działalność handlową. Myślę, że mamy tu do czynienia z pewną nadgorliwością Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy pan senator chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SenatorRyszardSławiński">Senat uznał, iż katalog zadań misyjnych powinien mieć charakter otwarty. Pani posłanka zwróciła uwagę na to, że eksport i import nie mieści się w zadaniach misyjnych. Jednak naszym zdaniem bardzo potrzebny jest otwarty katalog zadań misyjnych publicznej radiofonii i telewizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyMichałTober">Należy uważnie wczytać się w brzmienie tego przepisu: „Do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1”. Jako zadania misyjne można kwalifikować tylko takie, które spełniają kryteria określone w ust. 1. Wówczas można sobie wyobrazić działalność produkcyjną, która będzie działalnością misyjną oraz działalność produkcyjną, która nie będzie działalnością misyjną. Jeżeli będziemy czytać łącznie te przepisy, to nic złego się nie stanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 11? Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 5 przeciwnych i 5 wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 11. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 12. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 12? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy 4 przeciwnych i 4 wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 12. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">Ta poprawka również odnosi się do katalogu zadań misyjnych. Czy pan senator uważa, że na zadania misyjne trzeba uzyskiwać koncesje podobnie jak w wypadku zadań komercyjnych? W poprawce nr 13 jest mowa o programach wymagających uzyskania koncesji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SenatorRyszardSławiński">Uznaliśmy, że jest już pora na umożliwienie telewizji tworzenia kanałów tematycznych. Myślę, że czekanie na drugą część ustawy o radiofonii i telewizji jest wątpliwe. Telewizja powinna mieć możliwość tworzenia i rozpowszechniania programów wyspecjalizowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMKMichałTober">W tej sprawie toczyła się dyskusja nie tylko w senackiej Komisji Kultury, ale także w trakcie obrad plenarnych. Intencją tej poprawki, zgłoszonej przez kierownictwo telewizji publicznej, była ustawowa możliwość tworzenia przez TVP SA programów wyspecjalizowanych, tzw. kanałów tematycznych. Dotychczasowa wersja ustawy nie przewiduje takiej możliwości. Prezes TVP SA stwierdził, że jedyną intencją tej poprawki jest umożliwienie telewizji publicznej tworzenia kanałów tematycznych. Pierwsza wersja tego zapisu była bardzo enigmatyczna i niekompletna. Nie mówiła o zasadach tworzenia takich kanałów, o tym, kto to będzie finansował i kto będzie wyrażał na to zgodę. W trakcie obrad senackiej Komisji Kultury wypracowano rozwiązanie, które szybko umożliwia określenie ścieżki tworzenia kanałów tematycznych. Telewizja publiczna będzie mogła wystąpić do KRRiT o uzyskanie koncesji na nadawanie programów wyspecjalizowanych. Zostało to uzgodnione w trakcie prac Komisji senackiej z udziałem przedstawicieli KRRiT. Po prostu była to jedyna metoda, by w możliwie krótkim zapisie nie tylko blankietowo stworzyć możliwość tworzenia kanałów tematycznych, ale także dać pewien instrument do ich realnego powołania. Jedyną intencją tego przepisu jest możliwość tworzenia kanałów tematycznych przez telewizję publiczną, o co wszyscy od lat zabiegali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 13? Stwierdzam, że Komisja 19 głosami, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 13. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 14. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 14? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy 4 przeciwnych i 3 wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 14. Można powiedzieć, że „mecz” Zielona Góra - Gorzów Wielkopolski zakończył się wynikiem 14 : 4. Pan przewodniczący Jan Byra podpowiada, że to jeszcze nie jest koniec tego „meczu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSŁukaszFilipiak">Proponujemy poprawkę nr 15 rozpatrzyć łącznie z poprawką nr 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy jest sprzeciw wobec łącznego rozpatrzenia poprawki nr 15 i poprawki nr 18? Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 15 i poprawki nr 18? Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 15 i poprawki nr 18. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 16. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 16? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 16. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 17. Kto jest za rekomendowanie senackiej poprawki nr 17? Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy 1 przeciwnym i braku wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 17. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę przedstawiciela Senatu o uzasadnienie poprawki nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorRyszardSławiński">Poprawka nr 19 zmierza do doprecyzowania zasad naliczania nadwyżki wpływów pochodzących ze źródeł publicznych a nie ze wszystkich przychodów spółek publicznej radiofonii i telewizji. Zwracamy się z gorącą prośbą o poparcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 19? Stwierdzam, że Komisja 20 głosami, przy 1 przeciwnym i braku wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 19. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 20. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 20? Stwierdzam, że Komisja 20 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 20. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 21. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 21? Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy 1 przeciwnym i 2 wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 21. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 22. Kto jest za rekomendowaniem senackiej poprawki nr 22? Stwierdzam, że Komisja 16 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 22.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSŁukaszFilipiak">Ponieważ Biuro Legislacyjne łączy poprawki redakcyjne, dlatego poprawkę nr 4 i nr 5 proponujemy na sali plenarnej poddać pod głosowanie łączne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są uwagi do tego wniosku Biura Legislacyjnego? Zgłoszeń nie słyszę, a więc zaakceptowaliśmy tę propozycję. Komisja zakończyła rozpatrywanie senackich poprawek do ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Przystępujemy do wyboru sprawozdawcy Komisji. Proponuję podtrzymać pełnomocnictwo udzielone panu posłowi Franciszkowi Wołowiczowi. Czy pan poseł wyraża zgodę na pełnienie tej funkcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełFranciszekWołowicz">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są jakieś inne kandydatury? Zgłoszeń nie słyszę. Stwierdzam, że sprawozdawcą Komisji został pan poseł Franciszek Wołowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełWłodzimierzCzechowski">W jakim terminie jest przewidziane głosowanie plenarne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Najprawdopodobniej odbędzie się w piątek (2 kwietnia) o godz. 20.00. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>