text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury, które odbywamy wspólnie z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Dzisiaj będziemy realizować następujący porządek dzienny: rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za rok 2004 w części budżetowej 95 - Budżety wojewodów ogółem. Będziemy pracować na druku sejmowym nr 4063 wraz z analizami Najwyższej Izby Kontroli. Część budżetowa 85 obejmuje dział 700 -Gospodarka mieszkaniowa oraz dział 710 - Działalność usługowa. Referować będą przedstawiciele Ministerstwa Finansów, a koreferować przedstawiciele Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, a także przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli. Czy do porządku dziennego macie państwo uwagi? Nie ma zgłoszeń. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Kto reprezentuje Ministra Finansów w zakresie rozpatrywanej części budżetowej? Oddaję głos pani naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówUrszulaLidke">Na wstępie przepraszam państwa posłów za nieobecność pana dyrektora Dariusza Atłasa, który na chwilę opuścił salę i uczestniczy w obradach innej komisji sejmowej. Zostałam jednak przez niego upoważniona do referowania części budżetowej 85 - Budżet wojewodów ogółem. Czy pan przewodniczący pozwoli mi wykonać to zadanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Prosimy bardzo rozpocząć referowanie budżetów wojewodów ogółem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaMFUrszulaLidke">Rozpocznę od zreferowania wykonania dochodów w części 85 - Budżety wojewodów w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa. Dochody w tym dziale wyniosły 569.354 tys. zł i były wyższe o 6% od dochodów zaplanowanych. Głównymi źródłami są dochody z realizacji zadań gospodarki gruntami i nieruchomościami. Były one wykonane w wysokości 569 mln 122 tys. zł, czyli w 106% planu. Dochody z tego tytułu stanowią 99,96% zrealizowanych dochodów w tym dziale i były wykonywane przez starostów w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w wysokości 567.938 tys. zł. Dochody pochodziły głównie z opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie, wpływów z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz opłat z tytułu dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu Państwa. Dochody w tym dziale realizowała również administracja rządowa. Dochody te wyniosły 1184 tys. zł. Pochodziły one między innymi z tytułu spłaty hipoteki przez teatr „Maska” w Rzeszowie, rozliczeń dochodów za lata ubiegłe, opłat za użytkowanie wieczyste od Wojskowych Zakładów Inżynieryjnych w Dęblinie oraz zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem. Kilka zdań o wydatkach w dziale - Gospodarka mieszkaniowa. Zostały one w roku ubiegłym zrealizowane w kwocie 95.223 tys. zł, co stanowi 98,7% planu po zmianach. Stanowi to około trzykrotne przekroczenie wydatków zaplanowanych w tym dziale w ustawie budżetowej na rok 2004 i prawie 180% wydatków zrealizowanych w roku 2003. W kwocie zrealizowanych wydatków ujęte są wydatki, które nie wygasły z upływem 2004 roku w kwocie 1727 tys. zł. Są to wydatki majątkowe w województwie śląskim przeznaczone głównie na realizację zadań z zakresu gospodarki mieszkaniowej w kwocie 1573 tys. zł oraz w województwie małopolskim na „Program na rzecz społeczności Romów”. Z kwoty 95.223 tys. zł przypada na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami 81.060 tys. zł, co stanowi 86% wydatków zrealizowanych w tym dziale. Wydatki te przeznaczono głównie na realizację zadań związanych z administrowaniem nieruchomości Skarbu Państwa przez powiaty i wojewodów oraz na zrekompensowanie utraconych dochodów przez gminy z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz kombatantów oraz innych osób uprawnionych do ustawowej zniżki. Zadania realizowane przez powiaty i gminy były zadaniami z zakresu administracji rządowej. Ponadto kwota 5137 tys. zł, stanowiąca 5,4% wydatków w tym dziale, została przeznaczona na refundacje spółdzielniom mieszkaniowym kosztów związanych z podziałem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków. Na pozostałe zadania finansowane z wydatków w tym dziale przeznaczono 8.116 tys. zł, w tym 6286 tys. zł głównie na inwestycje z zakresu gospodarki mieszkaniowej w województwie śląskim. Środki te wydano na rewitalizację budynków na rynku w Bytomiu, co powinno wpłynąć na poprawę atrakcyjności miasta dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Ponadto wybudowano pasaż handlowy i zmodernizowano kamienicę w Mikołowie. Pozostałe środki przeznaczono na usuwanie skutków klęsk żywiołowych - 462 tys. zł, zakłady gospodarki mieszkaniowej - 63 tys. zł, oraz 50 tys. dla Towarzystw Budownictwa Społecznego. Były to najważniejsze tytuły zrealizowane w dziale Gospodarka mieszkaniowa. Jeżeli chodzi o dotacje, to w dziale Gospodarka mieszkaniowa dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego zrealizowane były w kwocie 63.179 tys. zł, co stanowi 98,5% planu po zmianach. Z kwoty tej przypadło na dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej 61.526 tys. zł, z tego na zadania realizowane przez powiaty 52.824 tys. zł z przeznaczeniem na ustalenie m.in. wartości nieruchomości dla potrzeb wywłaszczenia wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla aktualizacji opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie tych nieruchomości, opłaty za czynności egzekucyjne związane z windykacją należności...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Przepraszam, że pani przerywam referowanie budżetu wojewodów, ale jeśli chce pani nam odczytać sprawozdanie, to zwracam pani delikatnie uwagę, iż zakłada pani, że posłowie tego sprawozdania nie czytają. Dlatego bardzo bym prosił o syntetyczne przedstawienie wykonania zarówno wydatków, jak i dochodów w części 85 - Budżety wojewodów ogółem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaMFUrszulaLidke">Postaram się skrócić swoją wypowiedź. Podam jeszcze tylko ostatni tytuł dotacji realizowanych przez gminy. Była to dotacja na zrekompensowanie utraconych dochodów przez gminy z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych. Takie były główne tytuły dotacji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w dziale Gospodarka mieszkaniowa. Czy mogę od razu omówić dział 710 - Działalność usługowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Może najpierw zamkniemy sprawy związane z działem 700 - Gospodarka mieszkaniowa. Omawiając tak dokładnie wykonanie budżetu w tym dziale, zabrała pani naczelnik chleb przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli i koreferentom. Proszę teraz przedstawiciela NIK o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuŚrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyższejIzbieKontroliJanuszLaube">Po wypowiedzi pani naczelnik pozostaje mi tylko stwierdzić, że nie stwierdziliśmy nieprawidłowości w wykonaniu budżetu w części 85 - Budżety wojewodów w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Czy ma uwagi koreferent, pan poseł Andrzej Czerwiński?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejCzerwiński">Powiem tylko, że pozytywnie opiniuję wykonanie budżetu w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa. Mam krótką uwagę. Jak zwykle, najwięcej można mówić o drobnych kwotach, drobnych w porównaniu do całości budżetu. Nasuwa się ogólna uwaga. W omawianym dziale Gospodarka mieszkaniowa musi się znaleźć kilka pozycji, na przykład wydatki związane z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych. Na ten cel zawsze musi być wydatkowana pewna kwota rezerwy, której wysokości nikt nie jest w stanie wcześniej przewidzieć. Ale wśród wydatków w tym dziale znajduje się także modernizacja ośrodka zdrowia. To chyba nie jest normalne, że taki wydatek znajduje się w tym dziale, a nie w innej pozycji budżetu. Proponuję, aby Komisje pozytywnie zaopiniowały wykonanie budżetu za rok 2004 w części 85 w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa. Nie zauważyłem także żadnych uchybień formalnych czy niedociągnięć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Czy pani dyrektor z Najwyższej Izby Kontroli chciałaby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyższejIzbieKontroliCzesławaRudzkaLorent">Chciałam zwrócić państwa uwagę na wyniki kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego, jakie zawarliśmy w materialne zbiorczym Najwyższej Izby Kontroli dotyczącym powiązań budżetu państwa z budżetami jednostek samorządu. Kontrola dotyczyła nie tyle wykorzystania dotacji, bo w tym zakresie nie mieliśmy jakichś złych doświadczeń. Natomiast w naszym materiale pokazujemy problem realizacji dochodów majątku Skarbu Państwa przez powiaty. Problemy występują już na etapie planowania. Często nie dokonuje się w ogóle planów lub ich się nie przekazuje jednostkom podległym. Kłopoty występują także na etapie realizacji, kiedy, co gorsze, nie egzekwuje się planowanych dochodów. Gdybyście państwo byli tym problemem bardziej zainteresowani, to odsyłam do materiałów pokazujących ten problem z bliska. Mamy nadzieję, że po zwiększeniu udziału powiatów w dochodach zrealizowanych będzie większe zainteresowanie planowaniem i realizacją tych dochodów, ale na razie tego zjawiska jeszcze nie obserwujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Bardzo bym prosił, aby ewentualnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na swym posiedzeniu czy w podkomisji przeanalizowała ten problem. Z pewnością sprawa jest istotna. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że na wniosek pana posła Andrzeja Czerwińskiego i Najwyższej Izby Kontroli Komisje przyjęły pozytywną opinię o realizacji budżetu w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa, w części 85 - Budżety wojewodów ogółem. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy do rozpatrzenia realizacji budżetu w części 710 - Działalność usługowa. Oddaję ponownie głos pani naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaMFUrszulaLidke">W dziale 710 - Działalność usługowa, dochody zostały zrealizowane w wysokości 7550 tys. zł, co stanowi 181,7% planu. Dochody pochodzą głównie z opłaty kar i grzywien orzekanych przez powiatowe i wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego za nieprzestrzeganie przepisów Prawa budowlanego. Dochody z tego tytułu wyniosły 7388 tys. zł, co stanowi 97,9% zrealizowanych dochodów w tym dziale. Jeśli natomiast chodzi o wydatki w tym dziale, to zostały one zrealizowane w kwocie 169.110 tys. zł. Stanowi to 99,1% planu po zmianach oraz 118,4% wydatków zaplanowanych w tym dziale w ustawie budżetowej na rok 2004 i 115,9% wydatków zrealizowanych w roku 2003. W kwocie zrealizowanych wydatków ujęte są wydatki w kwocie 498 tys. zł, które nie wygasły z upływem 2004 roku. Wydatki te, w kwocie 452 tys. zł, przeznaczone są głównie na realizację projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Z wymienionej na początku kwoty ponad 169 mln zł aż 103.251 tys. zł przypada na zadania nadzoru budowlanego, co stanowi 61,1% wydatków zrealizowanych w tym dziale. Wydatki te przeznaczono na funkcjonowanie Wojewódzkich Inspektoratów Nadzoru Budowlanego w kwocie 26.303 tys. zł oraz Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego finansowanych dotacjami na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty. Była to kwota 76.048 tys. zł. Następnym dużym zadaniem są przedsięwzięcia z zakresu geodezji i kartografii. Wydatki na nie wyniosły 55.575 tys. zł, co stanowi 32,0% wydatków zrealizowanych w tym dziale. Z kwoty tej ponad 40,6 mln zł wydatkowano na prace geodezyjne i kartograficzne, 7,8 mln zł na opracowania geodezyjne i kartograficzne oraz 7.163 tys. zł na ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Pozostałe zadania finansowane z wydatków tego działu wyniosły 10.282 tys. zł, co stanowi 6% wydatków realizowanych w tym dziale. Z wymienione kwoty wydatków na utrzymanie, remonty i renowacje grobów i cmentarzy wojennych przeznaczono 5 220 tys. zł. Wydatki te były przeznaczone na zadania bieżące i inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej przez gminy (5122 tys. zł), na zadania bieżące realizowane przez powiaty w województwie małopolskim (95 tys. zł) oraz na zadania bieżące realizowane przez Wojewodę Wielkopolskiego (3 tys. zł). Ponadto kwotę 2480 tys. zł przeznaczono na dofinansowanie działalności Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki SA. Była to dotacja podmiotowa. Były to główne zadania finansowane w dziale 710 - Działalność usługowa. Dotacje w tym dziale zostały wykonane w wysokości 108.036 tys., co stanowiło 75,6% wydatków zaplanowanych. Z kwoty tej na dotacje bieżące przekazano kwotę 102.541 tys., a na zadania zlecone 5495 tys. zł. Zrealizowane wydatki były głównie przeznaczone na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty, a konkretnie przez Powiatowe Ośrodki Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, prace geodezyjne i kartograficzne oraz na zadania nadzoru budowlanego. Natomiast wydatki inwestycyjne w wysokości 5261 tys. zł, zostały przeznaczone głównie na potrzeby Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego. Kupiono za te pieniądze sprzęt komputerowy z oprogramowaniem oraz sprzęt do prowadzenia ewidencji gruntów i budynków dla starostw powiatowych w województwie zachodniopomorskim.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzedstawicielkaMFUrszulaLidke">Samorząd województwa zrealizował dotacje w wysokości 6356 tys. zł, z tego 2914 tys. zł przeznaczono na zadania realizowane przez Wojewódzkie Ośrodki Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, na prace geodezyjne 2888 tys. oraz na opracowania geodezyjne i kartograficzne 165 tys. zł. Były to główne tytuły wydatków zrealizowanych w dziale 710 - Działalność usługowa. Następną pozycją budżetową w tym dziale jest zatrudnienie i wynagrodzenia. Zatrudniani są pracownicy w Wojewódzkich Inspektoratach Nadzoru Budowlanego. W planie po zmianach zatrudnienie kształtowało się na poziomie 540 pracowników. Ich wynagrodzenie wyniosło 15.154 tys. zł. Z kwoty tej na wynagrodzenia osobowe i uposażenie dla żołnierzy przeznaczono 14.324 tys. zł oraz na wypłatę jednorazowego wynagrodzenia rocznego i nagrody dla żołnierzy 816 tys. zł. Czy mam jeszcze bardziej szczegółowo omówić wydatki związane z zatrudnieniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Nie sądzę, aby było to potrzebne. Poproszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o opinię na temat działu 710.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WicedyrektordepartamentuwNIKJanuszLaube">Po tak szczegółowym omówieniu wykonania budżetu w dziale 710 - Działalność usługowa przez panią naczelnik pozostaje mi tylko krótko powiedzieć, że w tym dziale nie stwierdziliśmy nieprawidłowości ani po stronie dochodów, ani wydatków. Oznacza to, że wykonanie budżetu państwa w tym dziale oceniamy pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Czy poseł koreferent podziela tę opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełAndrzejCzerwiński">Ja również proponuję pozytywnie zaopiniować wykonanie budżetu za rok 2004 w dziale 710, aczkolwiek chcę zwrócić uwagę państwa na jeden fakt, o którym powinniśmy wszyscy pamiętać przy tworzeniu budżetu na lata przyszłe. Wśród wydatków na zagospodarowanie przestrzenne znalazły się wydatki na organizowanie konferencji szkoleniowych w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego. Szczególnie zwracam na to uwagę posłom Komisji Infrastruktury. Ustawa, która jest krytykowana przez wszystkich, stanowi również przedmiot szkolenia. Wydaje mi się to dość paradoksalne. Nie ma natomiast zastrzeżeń do strony formalnej wykonania budżetu państwa za rok 2004 w dziale 710 - Działalność usługowa. Dział ten wchodzi w skład części budżetowej 85 - Budżety wojewodów ogółem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje wydają o działach 700 i 710 opinię pozytywną. Sprzeciwu nie słyszę. Powinniśmy jeszcze ze swego grona wyłonić reprezentanta na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Zgodnie z tradycją proponujemy pana posła Andrzeja Czerwińskiego. Czy pan poseł akceptuje moją propozycję? Trzeba dobrze zakończyć tę kadencję, aby jeszcze lepiej zacząć następną. Pan poseł Andrzej Czerwiński wyraził zgodę. Czy są inni kandydaci? Nie ma. Dziękuję przedstawicielom rządu i Najwyższej Izby Kontroli za udział. Przypominam, że zaraz po tym posiedzeniu Komisja Infrastruktury będzie kontynuować rozpatrywanie wykonania budżetu państwa za rok ubiegły. Posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>