text_structure.xml
10.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Witam wszystkich. Stwierdzam, że jest kworum. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Czy ktoś zgłasza jakieś uwagi względem porządku obrad Komisji? Nikt się nie zgłasza. Poddaję pod głosowanie proponowany porządek obrad. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła porządek obrad. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja Gospodarki przyjęła porządek obrad. Wszyscy członkowie otrzymali na piśmie projekt planu pracy przygotowany przez Prezydium Komisji. Chcę zwrócić uwagę, że projekt planu pracy Komisji na II półrocze 2004 r. został przygotowany w oparciu o propozycje zgłaszane przez członków Komisji, posłów, organizacje gospodarcze i konsumenckie. Ponieważ plan pracy Komisji musi obejmować pierwszy miesiąc 2005 r., prezydium Komisji zaproponowało dodatkowo dwa tematy, czyli informację na temat możliwości dochodzenia roszczeń konsumenckich w postępowaniach sądowych i pozasądowych oraz informację na temat polityki konkurencji na lata 2005–2006. Należy również zwrócić uwagę na to, że w projekcie planu pracy jest tak dużo propozycji, że nie ma pewności, czy Komisja będzie w stanie wykonać ten plan. Może się okazać, że 3 albo 4 posiedzenia Komisji w tygodniu, jak to miało miejsce w I półroczu 2004 r., będą niewystarczające, żeby wykonać plan pracy Komisji na II półrocze 2004 r. Zwracam również uwagę na to, że odbędą się liczne posiedzenia Komisji, które nie zostały zaplanowane w planie pracy. Mam na myśli przede wszystkim rozpatrywanie przez Komisję projektów ustaw i projektów uchwał oraz informacje w sprawie kontroli Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZenonTyma">Zastanawiam się, czy nie należałoby włączyć do planu pracy Komisji na 2004 r. informacji na temat sytuacji w sektorze motoryzacyjnym. Po wycofaniu się koreańskiego koncernu „Daewoo” z FSO na Żeraniu nie wiadomo, jakie w FSO na Żeraniu panują stosunki własnościowe. Uważam, że członkowie Komisji powinni zapoznać się z tym bardzo ważnym zagadnieniem. Należy również zapoznać się z problemem masowego napływu do Polski używanych samochodów sprowadzonych z krajów Unii Europejskiej. Chcę również przypomnieć, że naczelnik Urzędu Skarbowego umorzył koncernowi „Daewoo” należności w wysokości 152.000 tys. zł, podczas gdy powinien zająć majątek koncernu „Daewoo”. Uważam tę decyzję za skandaliczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Przypominam, że członkowie Komisji zapoznali się z informacją na temat sytuacji gospodarczej sektora motoryzacyjnego w I półroczu 2004 r. Komisja sformułowała w tej sprawie dezyderat do rządu. Proszę również zwrócić uwagę na to, że w pkt 8 planu pracy Komisji na II półrocze 2004 r. przewidziano rozpatrzenie ponownej odpowiedzi na dezyderat nr 13 Komisji w sprawie sytuacji gospodarczej sektora motoryzacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyBudnik">Uważam, że należy przyjąć plan pracy na 2004 r. w kształcie zaproponowanym przez prezydium Komisji. Jeżeli sytuacja gospodarcza sektora motoryzacyjnego pogorszy się wskutek importu używanych samochodów z zagranicy, to Komisja zajmie się tym problemem poza kolejnością bez potrzeby umieszczania go w planie pracy Komisji. Plan pracy na II półrocze 2004 r. ma charakter ramowy. W każdej chwili Komisja może zająć się sprawami ważnymi, które nie zostały ujęte w planie pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełZygmuntSzymański">W projekcie planu pracy Komisji na II półrocze 2004 r. prezydium Komisji proponuje w pkt 6 rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 22 Komisji w sprawie likwidacji niektórych problemów spółek grupy Huty Stalowa Wola. Uważam, że problemy grupy Huty Stalowa Wola zbyt często są tematem posiedzeń Komisji. Nie chcę wskazywać palcem na tych, którzy odpowiedzialni są za ten stan rzeczy. Uważam jednak, że Komisja nie powinna zajmować się raz w miesiącu tą problematyką. Są inne ważniejsze problemy, którymi Komisja powinna się zajmować.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Zwracam uwagę na to, że w pkt 6 mowa jest o rozpatrzeniu odpowiedzi na dezyderat nr 22 Komisji. Komisja powinna zapoznać się z odpowiedzią na dezyderat, który sformułowała.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZygmuntSzymański">Uważam, że Komisja zbyt często zajmuje się problemami Grupy Huty Stalowa Wola.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Przypominam, że Komisja sformułowała kilka dezyderatów, które dotyczą Grupy Huty Stalowa Wola. Chcę powiedzieć, że podzielam zdanie posła Jerzego Szymańskiego. W projekcie planu pracy Komisji na drugie półrocze 2004 r. prezydium Komisji nie proponuje, żeby Komisja zajmowała się nowymi problemami Grupy Huty Stalowa Wola. Komisja jest obowiązana jednak do zapoznania się z odpowiedzią na sformułowany do rządu dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAdamSosnowski">Pod koniec września 2004 r. planowane jest wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki w Kielcach. Jeżeli to posiedzenie ma odbyć się bez żadnych przeszkód, to jego organizacją należy zająć się już dziś. Przypominam, że już niebawem rozpoczyna się przerwa wakacyjna, w trakcie której Sejm nie pracuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Być może znajdzie się poseł, który w przerwie wakacyjnej zajmie się organizacją tego wyjazdowego posiedzenia. Chcę przede wszystkim zwrócić uwagę na to, że zmieniło się podejście marszałka Sejmu i Prezydium Sejmu do wyjazdowych posiedzeń Komisji. Poprzedni marszałek Sejmu i Prezydium Sejmu sugerowali, żeby nie organizować zbyt częstych posiedzeń wyjazdowych, podczas gdy marszałek Sejmu i Prezydium Sejmu otwarcie twierdzą, że tego rodzaju sugestie stanowią ograniczenie form kontroli sprawowanej przez organy Sejmu. Marszałek Sejmu i Prezydium Sejmu są zdania, że nie należy ograniczać liczby wyjazdowych posiedzeń Komisji, jeżeli są one dobrze umotywowane. Argumenty przemawiające za zorganizowaniem wyjazdowego posiedzenia Komisji Gospodarki w Kielcach są uzasadnione. Agroturystyka w województwie świętokrzyskim oparta o regionalne tradycje przemysłowe nie była nigdy tematem posiedzenia Komisji. Myślę, że warto zapoznać się z tą problematyką. Myślę, że członkowie Komisji mogą wykorzystać informację na temat zmiany nastawienia Prezydium Sejmu do wyjazdowych posiedzeń Komisji, zgłaszając propozycje do projektu planu pracy na I półrocze 2005 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełArturZawisza">Interesuje mnie planowana na październik konferencja „Kobieta a biznes” oraz planowana na grudzień konferencja „Rzetelność i uczciwość w biznesie - stan prawny i faktyczny”. Zastanawiam się, jakie podmioty będą uczestniczyły w organizacji tych konferencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Uważam, że niektóre tematy nie nadają się na posiedzenie Komisji, lecz na konferencję. Do tych tematów należy przede wszystkim sytuacja w małych i średnich przedsiębiorstwach. Każdego roku na wiosnę organizowana jest konferencja poświęcona temu zagadnieniu, w której uczestniczy ok. 500 osób. Przykre jest to, że tak nieliczni posłowie uczestniczą w tej konferencji. Uważam jednak, że nie tylko temat małych i średnich przedsiębiorstw jest interesujący. Rola kobiet w nowoczesnym społeczeństwie stanowi również bardzo ciekawy temat. W przyszłości zaproponuję konferencję poświęconą pozycji młodego człowieka w gospodarce. W tym temacie mieści się zagadnienie tworzenia nowych przedsiębiorstw przez młodych ludzi będących absolwentami szkół średnich i szkół wyższych. Zagadnienie uczciwego biznesu, które będzie przedmiotem konferencji zorganizowanej w grudniu 2004 r., jest również bardzo istotne. Problem polega jednak na tym, że prezydium Komisji nie wie jeszcze, jakie organizacje zaprosić do zorganizowania tych konferencji. Wydaje się, że do organizacji konferencji „Kobieta a biznes” należy zaprosić Europejską Unię Kobiet i Polskie Stowarzyszenie Właścicielek Firm - Klub Kobiet Biznesu, natomiast do organizacji konferencji „Rzetelność i uczciwość w biznesie” należy zaprosić Krajową Izbę Gospodarki, która prowadzi program „Fair play”, Stowarzyszenie Rzetelnego Biznesu, które prowadzi program „Solidny Partner” i inne organizacje, które prowadzą ogólnokrajowe programy promujące uczciwość w biznesie. Przypominam również, że Komisja nie ma żadnego obowiązku współpracować z jakimikolwiek organizacjami pozarządowymi w organizacji konferencji. Wydaje się jednak, że zapraszanie do zorganizowania konferencji organizacji pozarządowych ma sens, ponieważ zmniejszają się koszty przygotowania konferencji. Trzeba również stwierdzić, że konferencje przygotowane przy udziale organizacji pozarządowych są znacznie lepiej przygotowane niż te bez ich udziału. Przypominam, że na styczeń 2005 r. prezydium Komisji proponuje przenieść pkt 24, czyli reforma szkolnictwa wyższego jako podstawa rozwoju przedsiębiorczości i postaw kreatywnych w społeczeństwie, oraz pkt 26, czyli przedsiębiorstwa jednoosobowe a samozatrudnienie - informacja na temat stanu prawnego i faktycznego. Czy ktoś zgłasza inne uwagi względem przedstawionego przeze mnie projektu planu pracy Komisji na II półrocze 2004 r? Nikt się nie zgłasza. Poddaję pod głosowanie projekt planu pracy Komisji na drugie półrocze 2004 r. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła plan pracy na drugie półrocze 2004 r. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja Gospodarki przyjęła plan pracy Komisji na drugie półrocze 2004 r. Czy ktoś pragnie zabrać głos w sprawach różnych? Nikt się nie zgłasza. Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>