text_structure.xml 27.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Zwracam się do członków Komisji z prośbą o wyrażenie zgody na modyfikację zapowiedzianego porządku obrad. Proponuję, abyśmy nie powoływali podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących podatku od towarów i usług, lecz skierowali je do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego, której przewodniczy pan poseł Janusz Lisak. Propozycję uzasadniam tym, że ta podkomisja już rozpoczęła prace nad poselskimi projektami ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Równocześnie proszę o zaakceptowanie propozycji powołania podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o podatku akcyzowym. Początkowo sądziliśmy, że projekt tej ustawy będziemy w stanie rozpatrzyć na posiedzeniu Komisji. Zmieniłem zdanie po wysłuchaniu podczas wczorajszych obrad Komisji, z udziałem przedstawicieli branż: paliwowej, tytoniowej i spirytusowej, różnych wniosków, propozycji i zastrzeżeń do projektowanych regulacji. Jestem przekonany, że praca Komisji in gremium nad tym projektem trwałaby bardzo długo i byłaby bardzo uciążliwa. Uważam bowiem, że ten projekt wymaga dokładnej analizy, artykuł po artykule. Także zdaniem pana ministra Roberta Kwaśniaka, taką pracę sprawniej wykona podkomisja. Oczywiście Komisja wnikliwie rozpatrzy każdy projektowany przepis, który znajdzie się w sprawozdaniu podkomisji. Podczas wczorajszego posiedzenia powiedziałem jednoznacznie, że musimy być odporni na lobbing środowisk zainteresowanych podatkiem akcyzowym. Przestrzegałem także, abyśmy nie „wpadli w pułapkę”, jak to miało miejsce w przypadku projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, a także w przypadku ustawy zwanej w skrócie ustawą o biopaliwach. Członkowie Komisji otrzymali harmonogram prac nad projektami ustaw podatkowych. Zatem wnoszę o rozszerzenie porządku dziennego o jego rozpatrzenie. Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaZytaGilowskaPO">Uważam, iż ze względu na materię zagadnień, które będzie rozpatrywać podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o podatku akcyzowym, jej posiedzenia powinny być protokołowane. Jeśli taki wniosek jest zgodny z regulaminem Sejmu, to chciałabym się dowiedzieć, od czego i od kogo zależy jego zaakceptowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Jaką wiedzę na ten temat mają sekretarze Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzKomisjiFinansówPublicznych">Byłby to precedens, natomiast jest możliwe rejestrowanie posiedzeń podkomisji na taśmie magnetofonowej. Sporządzanie protokołów byłoby czasochłonne i kosztowne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Ustalmy na razie, że wszystkie posiedzenia podkomisji będą nagrywane. Jeśli powstaną wątpliwości co do ustaleń podkomisji, to można będzie odtworzyć z taśmy magnetofonowej odpowiedni fragment posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Nie przekonuje mnie argument, że sporządzenie protokołów z posiedzeń podkomisji byłoby precedensem. Ten argument nie znaczy nic więcej niż to, że dotychczas tego nie robiono, natomiast biorę pod uwagę dwa pozostałe argumenty, iż sporządzenie protokołu jest czynnością pracochłonną i trzeba na to przeznaczyć jakąś kwotę pieniędzy. Chcę jednak zapytać pana przewodniczącego, czy wobec tego, że Komisja stanęła przed nawałem prac legislacyjnych, które powinna zakończyć w określonych terminach, nie ma możliwości wykorzystania na sfinansowanie protokołowania prac podkomisji jakichś rezerw finansowych, którymi bez wątpienia dysponuje Kancelaria Sejmu. Gdy ktoś z nas będzie chciał się zapoznać z pracą podkomisji i wyrobić sobie pogląd, jak ta praca się toczyła, to sięgnie po protokół, który jest zwykle zwięzłym zapisem przebiegu obrad, natomiast na przesłuchanie taśm trzeba poświecić tyle czasu, ile trwały obrady podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Sądzę, że pani posłance nie chodzi o protokół, lecz o stenogram z posiedzeń podkomisji, które sporządza się na podstawie nagrań. Wobec tego podejmijmy decyzję, że nagrywane będzie każde posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o akcyzie, a to czy na tej podstawie będą sporządzane protokoły z kolejnych posiedzeń podkomisji, czy stenogramy, proszę pozostawić przewodniczącemu i sekretariatowi Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaHalinaNowinaKonopka">Popieram wniosek pani posłanki Zyty Gilowskiej. Załóżmy, że powstałby precedens, ale gdyby w historii ludzkości nie było precedensów, to nadal egzystowalibyśmy w jaskiniach i odziewali się w skóry. Wniosek ma walor pragmatyczny. Jeśli będę dysponowała stenogramem, to szybko zorientuję się, w którym miejscu jest interesujący mnie fragment posiedzenia podkomisji, natomiast gdy otrzymam taśmy magnetofonowe, to nie będę wiedziała gdzie mam szukać tego fragmentu. Dlatego proszę o dostarczanie nam stenogramów z posiedzeń podkomisji. Być może dzięki temu później unikniemy zbędnych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Raz jeszcze proponuję, aby Komisja podjęła decyzję, że będą nagrywane wszystkie posiedzenia podkomisji, która zajmować się będzie projektem ustawy o podatku akcyzowym. Ustalę z panem ministrem Krzysztofem Czeszejko-Sochackim, aby na podstawie tych nagrań został sporządzony stenogram, który zostanie udostępniony wszystkim członkom Komisji i zainteresowanym osobom. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w sprawie porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarekWikiński">Chcę prosić o zmianę kolejności punktów porządku obrad. Teraz odbywa się posiedzenie prezydium Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej, w którym chcieliby uczestniczyć niektórzy członkowie Komisji, a ponieważ chcemy także mieć wpływ na skład podkomisji, do których skierowane zostaną projekty ustaw, więc proponuję, aby ta kwestia została rozstrzygnięta w pierwszej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Czy Komisja przyjmuje tę propozycję? Nie słyszę sprzeciwu. Składam wniosek o skierowanie rządowego projektu ustawy o podatku od towarów i usług oraz poselskich projektów ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług do stałej podkomisji do monitorowania systemu podatkowego. Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu to uznam, że Komisja przyjęła wniosek o skierowanie wymienionych przeze mniej projektów ustaw do stałej podkomisji do monitorowania systemu podatkowego. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja skierowała do podkomisji stałej rządowy oraz poselskie projekty ustaw dotyczące podatku od towarów i usług. Teraz powołam podkomisje nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego oraz poselskiego projektu ustawy o finansach publicznych. Zdaniem prezydium Komisji, ta podkomisja powinna liczyć siedmiu członków. Czeka ją bardzo trudna praca i można się spodziewać, że będzie ona trwała także wówczas, gdy Komisja rozpocznie pracę nad projektem ustawy budżetowej na rok 2004. Jeśli znacznie zwiększymy liczebność podkomisji, to może się okazać, iż zabraknie kworum przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyszłorocznego budżetu państwa. Czy jest zgoda na powołanie siedmioosobowej podkomisji? Nikt nie zgłosił innej propozycji. Informuję, że dotychczas zostały zgłoszone nazwiska posłów, jako kandydatów na członków podkomisji: Zyta Gilowska, Małgorzata Ostrowska, Zbigniew Kuźmiuk, Kazimierz Marcinkiewicz i Mieczysław Czerniawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełZbigniewChlebowski">Zgłaszam kandydaturę pana posła Marka Zagórskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaRenataRochnowska">Proponuję uzupełnić listę kandydatów o pana posła Waldemara Borczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWitoldHatka">Zgłaszam kandydaturę pana posła Dariusza Grabowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaGabrielaMasłowska">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Haliny Nowiny Konopki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Zostało zgłoszonych 9 kandydatów na członków podkomisji. W tej sytuacji proponuję, abyśmy zmienili poprzednie stanowisko i zgodzili się powołać dziewięcioosobową podkomisję. Czy ktoś sprzeciwia się tej propozycji? Nikt się nie zgłosił. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o powołanie podkomisji nadzwyczajnej, w skład której wchodzą posłowie: Halina Nowina Konopka, Dariusz Grabowski, Waldemar Borczyk, Marek Zagórski, Kazimierz Marcinkiewicz, Zbigniew Kuźmiuk, Małgorzata Ostrowska, Zyta Gilowska i Mieczysław Czerniawski? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję nadzwyczajną w wymienionym składzie. Przechodzimy do powołania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o podatku akcyzowym. Także w tym przypadku prezydium Komisji proponuje, aby w skład podkomisji weszło siedmiu posłów. Czy są inne propozycje? Nikt się nie zgłosił. Informuję, że na razie zostały zgłoszone nazwiska 5 posłów: Wiesław Kaczmarek, Mieczysław Jedoń, Barbara Marianowska i Krystyna Skowrońska i Józef Gruszka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełWitoldHatka">Zgłaszam kandydaturę Gabrieli Masłowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełWaldemarBorczyk">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Bożeny Kozłowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o podatku akcyzowym w skład której wchodzą posłowie: Wiesław Kaczmarek, Mieczysław Jedoń, Barbara Marianowska, Krystyna Skowrońska, Józef Gruszka, Gabriela Masłowska i Bożena Kozłowska. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję w wymienionym składzie i tym samym postanowiła skierować do niej projekt ustawy o podatku akcyzowym. Przechodzimy do następnego punktu porządku obrad: zaopiniowanie wniosku ministra finansów o zmianę przeznaczenia rezerw celowych. Oddaję głos pani minister Halinie Wasilewskiej-Trenkner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Minister finansów prosi o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dwóch wniosków. W jednym z tych wniosków chodzi o rozszerzenie zakresu rezerwy celowej poz. 59. Jest ona przeznaczona na sfinansowanie kosztów związanych z zakupem samolotów wielozadaniowych. Z początkowej kwoty 230 mln zł. wykorzystano: - 130 mln zł na dostosowanie polskich lotnisk i jego wyposażenia technicznego do przyjmowania nowych samolotów oraz na szkolenia pilotów i personelu lotnisk, - 70.975 tys. zł na sfinansowanie kosztów kredytu, związanego z zakupem samolotów wielozadaniowych. Także pozostałe 20 mln zł chcemy przeznaczyć na cele obronne, mające związek z pobytem Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku. Zamierzamy uzupełnić wyposażenie żołnierzy w niezbędne artykuły ochrony osobistej oraz podwyższyć ubezpieczenie na życie wszystkich żołnierzy przebywających w Iraku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Czy ktoś chciałby zadać pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Do wniosku zostało dołączone zestawienie kosztów przygotowania i funkcjonowania Polskiego Kontyngentu Wojskowego w misji pokojowej w Iraku. Zaintrygowały mnie dwie pozycje. Otóż w punkcie I „Przygotowanie”, podpunkcie 3 „badania i szczepienia” jest podana kwota 2550 tys. zł. Ponadto wydatki na leki i środki medyczne stanowią jakąś część kwoty 4500 tys. zł, która jest uwidoczniona w podpunkcie 7. Natomiast w punkcie II „Funkcjonowanie” w podpunkcie 6 „leki, materiały medyczne, usługi zdrowotne” jest podana kwota 1950 tys. zł. Proszę aby pani minister wyjaśniła przyczynę dysproporcji zachodzącą pomiędzy wydatkami na opiekę zdrowotną polskich żołnierzy w Iraku (kwota 1950 tys. zł), a wydatkami (2550 tys. zł plus jakaś część kwoty 4500 tys. zł) na ich przygotowanie pod względem medycznym do pobytu w tym kraju. Czy pozycja wydatków na badania i szczepienia nie jest zawyżona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaAldonaMichalak">Na ubezpieczenie stanów osobowych i sprzętu przeznacza się łącznie kwotę 3450 tys. zł. Interesuje mnie w jakiej firmie zostali ubezpieczeni żołnierze oraz sprzęt Polskiego Kontyngentu Wojskowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMarekZagórski">Rozumiem, że w tabeli zostały podane szacunkowe koszty przygotowania i funkcjonowania polskich żołnierzy w Iraku do końca tego roku. Czy jest opracowana projekcja kosztów dalszego ich pobytu w tym kraju?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Wszyscy żołnierze są ubezpieczeni na życie. Wynosi ono 45 tys. zł, natomiast każdy żołnierz uczestniczący w misji pokojowej w Iraku jest ubezpieczony na życie w wysokości 100 tys. zł. To oznacza konieczność przeznaczenia na ten cel dodatkowych pieniędzy. Niestety, nie wiem w jakiej firmie zostali ubezpieczeni żołnierze przebywający w Iraku. Prawdopodobnie jest to ta sama firma, która ubezpiecza armię, przy czym nie jestem pewna czy wszyscy wojskowi są ubezpieczeni w tej samej firmie, ponieważ firmy ubezpieczeniowe były wybierane w trybie właściwym dla zamówień publicznych. Wyjaśniam, że badaniom i szczepieniom poddana została większa liczba żołnierzy - ochotników, od liczby żołnierzy, którzy wyjechali do Iraku. Ci zabrali ze sobą leki, środki medyczne i drobny sprzęt sanitarny. Stąd wzięła się pozycja w punkcie I podpunkcie 7. Natomiast kwota 1950 tys. zł w punkcie II w podpunkcie 8 „leki, materiały medyczne, usługi zdrowotne” stanowi projekcję kosztów, które zostaną poniesione na odnowienie zapasu leków oraz na uzupełnienie go o dodatkowe leki. Pan poseł Marek Zagórski ma racje, że podana w tabeli kwota 135.750 tys. zł to oszacowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej łączny koszt przygotowania i funkcjonowania Polskiego Korpusu Wojskowego w Iraku do końca tego roku. Większość tej kwoty została wygospodarowana w ramach budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Jeśli więc zostaną poczynione jakieś oszczędności w wydatkach, które zostały wyszczególnione w tabeli, to te oszczędności pozostaną w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej. Natomiast kwota 20 mln zł, wymieniona we wniosku ministra finansów jest wydatkiem, który w żaden sposób nie można było pokryć środkami wygospodarowanymi w ramach budżetu MON. Ministerstwo to podjęło próbę oszacowania wydatków związanych z rocznym pobytem w Iraku Polskiego Kontyngentu Wojskowego. Ocenia się, że koszt rocznego pobytu wyniesie około 308 mln zł, ale trzeba pamiętać, że dane, będące elementami szacunkowych obliczeń, mogą ulec zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosłankaHalinaNowinaKonopka">Nie budzą moich wątpliwości wydatki na leki i materiały medyczne dla żołnierzy, którzy już przebywają w Iraku, natomiast nie rozumiem, dlaczego przeznacza się pieniądze na ich szczepienie. Czyżby nie wszyscy żołnierze zostali zaszczepieni w Polsce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">W pkt II są przewidziane wydatki na leki, materiały medyczne i usługi zdrowotne, natomiast koszty poniesione na badania i szczepienia są zaprezentowane tylko w pkt I, razem z innymi pozycjami kosztów na przygotowanie żołnierzy do pełnienia misji pokojowej w Iraku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Wszyscy żołnierze zostali zaszczepieni przed wyjazdem do Iraku. Chcę jednak zauważyć, że szczepienia, zapobiegające niektórym chorobom, muszą być co jakiś czas powtarzane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku ministra finansów o przeznaczenie kwoty 20 mln zł w ramach rezerwy celowej poz. 59 na pokrycie wydatków związanych z pobytem Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku? Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy 3 przeciwnych i braku wstrzymujących się, pozytywnie zaopiniowała wniosek o zmianę przeznaczenia kwoty 20 mln zł w ramach rezerwy celowej poz. 59. Proszę panią minister o uzasadnienie drugiego wniosku ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Dotyczy on rezerwy celowej poz. 60 o bardzo długiej nazwie, ale dla porządku podam ją w całości. Rezerwa ta jest przeznaczona na „zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, w tym: odszkodowania dla osób niesłusznie represjonowanych za działalność na rzecz niepodległości Państwa Polskiego, wypłaty z tytułu orzeczeń wydanych przez Społeczną Komisję Rewindykacyjną, opłata dla Gminy Różan z tytułu lokalizacji na jej terenie Krajowego Składowiska Odpadów Promieniotwórczych, refundacja spółdzielniom mieszkaniowym kosztów uzasadnionych prac związanych z podziałem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków”. Minister finansów zwraca się do Komisji z prośbą o pozytywne zaopiniowanie wniosku o przeznaczenie w ramach tej rezerwy kwoty 4035 tys. zł na sfinansowanie innych zobowiązań Skarbu Państwa od wymienionych w tytule rezerwy. Zobowiązanie w kwocie 3653 tys. zł jest wynikiem transakcji Ministerstwa Finansów z Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski SA. Bank ten jest naszym agentem przy sprzedaży znaków skarbowych i blankietów wekslowych. Płacimy mu za usługę, natomiast dochody czerpią jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ płatnicy pewnych rodzajów podatków lub opłat korzystają ze znaków opłaty skarbowej, jako formy uregulowania należności. Wzrósł popyt na znaki skarbowe i na blankiety wekslowe, a ponieważ PKO Bank Polski SA otrzymuje prowizję w wysokości 7 proc. wartości nominalnej znaków, to z przedstawionego nam rozliczenia wynika, że zobowiązanie Skarbu Państwa wobec tego banku wynosi 3653 tys. zł. W drugiej części wniosku prosimy o pozytywne zaopiniowanie przeznaczenia z tej samej rezerwy kwoty 382 tys. zł na pokrycie zobowiązań pozostałych po zlikwidowanym ośrodku „Skarpa” w Olecku, który był gospodarstwem pomocniczym przy Izbie Skarbowej w Olsztynie. Po zbyciu składników majątkowych tego ośrodka zostało do uregulowania 382 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Pierwsze pytanie ma charakter proceduralny. Czy coś stoi na przeszkodzie, abyśmy oddzielnie rozpatrywali wniosek o sfinansowanie z rezerwy poz. 60 zobowiązania z tytułu dystrybucji znaków skarbowych i druków wekslowych i oddzielnie o sfinansowanie z tej rezerwy zobowiązań zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego? Pierwszy wniosek nie budzi wątpliwości, ale tego samego nie mogę powiedzieć o drugim wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Jeśli pani posłanka zgłosi wniosek o odrębne potraktowanie sfinansowania z rezerwy celowej tych dwu zobowiązań, to poddam go pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Na razie pytam. W piśmie skierowanym do Komisji czytamy: „Gospodarstwo zostało zlikwidowane z dniem 31 grudnia 2002 r., a składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa przejęła Izba Skarbowa w Olsztynie. Izba Skarbowa wystąpiła z wnioskiem o przyznanie jej na sfinansowanie przejętych zobowiązań dodatkowych środków w wysokości 382 tys. zł”. Czy mogę prosić o poinformowanie, jakie były to składniki majątkowe i jaka była kwota należności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Czy pani posłanka zgłasza wniosek o rozłączne głosowanie nad sfinansowaniem z rezerwy celowej zobowiązań w kwocie 3653 tys. zł i zobowiązań w kwocie 382 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Czekam na odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Ostatecznie zostały ujawnione następujące zobowiązania: - 42,6 tys. zł wobec dostawców towarów i usług, m.in. z tytułu niezapłaconych należności za szkolenia, dostarczone paliwa, energię elektryczną, - 155 tys. zł wobec pracowników, - 168 tys. zł wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, - 15,3 tys. zł z tytułu rozliczeń gospodarstwa pomocniczego z Izbą Skarbową. Zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze posiadało budynek i pewien obszar gruntów wokół tego budynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Pani minister powiedziała, że po sprzedaży tego majątku zostały nieuregulowane zobowiązania w kwocie 382 tys. zł. Czy mam rozumieć, że budynek i okalający go grunt zostały sprzedane za 15 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Nie wiem za ile zostały sprzedane te nieruchomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Wnoszę o oddzielne głosowanie nad dwoma częściami wniosku, dotyczącego rezerwy celowej poz. 60.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Zarządzam oddzielne głosowanie. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku ministra finansów o przeznaczenie w ramach rezerwy celowej poz. 60 kwoty 3653 tys. zł na sfinansowanie zobowiązania z tytułu dystrybucji znaków opłaty skarbowej i blankietów wekslowych? Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosu, pozytywnie zaopiniowała wniosek o przeznaczenie w ramach rezerwy celowej kwoty 3653 tys. zł na sfinansowanie zobowiązań z tytułu dystrybucji znaków opłaty skarbowej i blankietów wekslowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Nie chciałabym, abyśmy pochopnie rozstrzygnęli, jak zaopiniujemy drugą część wniosku. Dlatego proszę o odłożenie głosowania do czasu uzyskania informacji, jakimi wynikami zakończyła się działalność Ośrodka „Skarpa” w Olecku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Towarzyszy mi osoba, która może udzielić tych informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Odraczam głosowanie do następnego posiedzenia Komisji, a zatem Ministerstwo Finansów ma tydzień na przygotowanie następujących informacji: na jaką kwotę wyceniono budynek, ile zapłacił nabywca budynku, jak duża jest działka, na której postawiony został budynek i czy jest ona położona w pobliżu jeziora. Czy są uwagi do harmonogramu prac Komisji nad projektami ustaw podatkowych? Nie ma uwag. Czy ktoś chce zabrać głos odnośnie do spraw różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Chcę złożyć protest przeciwko temu, że w czasie posiedzenia Komisji Finansów Publicznych pracuje podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Uniemożliwia mi to składanie poprawek do niektórych projektowanych przepisów tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Przyjmuję protest pana posła i w tej sprawie zwrócę się do przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Także my musimy podjąć decyzję, że posiedzenia podkomisji, powołane przez Komisję Finansów, nie mogą odbywać się w tym samym terminie, który został wyznaczony dla wszystkich członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosłankaZytaGilowska">Spodziewam się, że jesteśmy w stanie w ten sposób zorganizować pracę Komisji i podkomisji, natomiast pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz zwrócił się do pana przewodniczącego w sprawie podkomisji, w której skład wchodzą niektórzy członkowie Komisji Finansów i Komisji Samorządu Terytorialnego. Uważam, że trzeba poprosić marszałka Sejmu, aby zechciał wydać okólnik, iż w ciągu najbliższych trzech miesięcy posiedzenia tych podkomisji, których członkami są m.in. członkowie Komisji Finansów, powinny być zwoływane w innych terminach niż posiedzenia Komisji Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełMieczysławCzerniawskiniez">Przekażę marszałkowi tę propozycję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>