text_structure.xml
17 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełRyszardHayn">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad przewiduje uchwalenie opinii dla Komisji Finansów Publicznych o projekcie ustawy budżetowej na rok 2004 w zakresie właściwości Komisji. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Proszę posła Kazimierza Marcinkiewicza, aby przedstawił projekt opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Dyskusja, jaką wcześniej przeprowadziliśmy nad projektem budżetu na 2004 r. w zakresie właściwości Komisji, wykazała, że większość pozycji została pozytywnie zaopiniowana. Z dyskusji wynikały wnioski, aby część 27 - Informatyzacja, cz. 30 - Oświata i wychowanie, cz. 85 - Budżety wojewodów ogółem, cz. 83 - Rezerwy celowe w pozycjach nr 15 i 53 zaopiniować pozytywnie. Zgłoszono trzy uwagi do cz. 38 - Szkolnictwo wyższe. Pierwsza i druga dotyczy przesunięcia z rezerwy celowej z pozycji 14 - dofinansowanie zadań w związku z likwidacją ulg i zwolnień w podatku dochodowym 700 mln zł do rozdz. 80309 - pomoc materialna dla studentów, a 200 mln do rozdz. 80310 - fundusz pożyczek i kredytów studenckich. Trzecia uwaga mówi o zwiększeniu wydatków o 50 mln zł w rozdz. 80306 - działalność dydaktyczna - wydatki majątkowe, czyli wydatki inwestycyjne w szkolnictwie wyższym. Kolejna propozycja dotyczy cz. 28 i mówi o zwiększeniu wydatków o 40 mln zł w rozdz. 73005 - działalność statutowa i inwestycyjna jednostek naukowych oraz badania własne szkół wyższych. Zgłoszono postulat dotyczący cz. 83 i polegający na zwiększeniu wydatków o 7 mln zł w poz. 19 - tworzenie i funkcjonowanie wyższych szkół zawodowych. Członkowie Komisji uznali, że zapisane w tej pozycji 13 mln wystarczy tylko na funkcjonowanie tych szkół. Posłanka Ewa Kantor zaproponowała, aby zlikwidować w cz. 83 rezerwę nr 22 - przysposobienie obronne studentów, i przeznaczyć jej środki, które wynoszą 5.691 tys. zł, na pomoc materialną studentów. W cz. 65 - Polski Komitet Normalizacyjny członkowie Komisji, mając na względzie niskie zarobki osób zatrudnionych w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, postanowili zwiększyć o 498 tys. zł środki na ich wynagrodzenia oraz o 800 tys. zł środki na składki do międzynarodowych i regionalnych organizacji normalizacyjnych. W celu pokrycia zwiększonych wydatków proponuje się zmniejszenie przychodów ze środków specjalnych, z wyłączeniem budżetów wojewodów, ogółem o 2,27%, tj. o kwotę 98,3 mln zł. Ostatni postulat dotyczy cz. 67 i polega na przesunięciu 1 mln zł ze środków planowanych w rozdz. 75057 - placówki zagraniczne, do rozdz. 75066 - komitety naukowe Polskiej Akademii Nauk, z przeznaczeniem na wydatki bieżące jednostek budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">Wspólnie z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej podnosiliśmy problem inwestycji oświatowych. Ministerstwo poinformowało nas, że środki na nie znajdują się w kontraktach wojewódzkich. Uważam, że Komisja powinna zaproponować, aby 20% z tych środków zarezerwować na inwestycje oświatowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBogusławWontor">Chciałbym zauważyć, że w projekcie opinii brak jest wniosku o zwiększenie o 1 mln zł wydatków na wynagrodzenia pracowników Głównego Urzędu Miar. W zeszłym roku, podczas drugiego czytania nad projektem budżetu na 2003 r., dzięki Kancelarii Prezesa Rady Ministrów udało się zwiększyć o 3 mln zł środki na międzynarodową wymianę młodzieży. W obecnym projekcie budżetu nie znajduję tej kwoty. Jeżeli byłaby zapisana w rozdz. 85412, to mogłoby się okazać, że to, co pozostaje na resztę zadania, jest znikomą kwotą. Myślę, że należałoby tę sprawę wyjaśnić. W rozdz. 80195 - pozostała działalność jest m.in. zapisana kwota 3,5 mln euro na opłacenie składek przez stronę polską do organizacji Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży Jugendwerk. Proponuję, aby przesunąć z tej sumy 1 mln euro na współpracę międzynarodową młodzieży i zarezerwować na ewentualne powstanie organizacji Polsko-Ukraińska Współpraca Młodzieży. Prace nad jej utworzeniem są zaawansowane i na pewno w przyszłym roku organizacja ta powstanie. Powinniśmy więc pomyśleć o zabezpieczeniu środków na jej działalność. Trzeci mój wniosek dotyczy cz. 85- Budżety wojewodów, działu 854 - edukacyjna opieka wychowawcza. Jednym z elementów tej opieki jest organizacja kolonii. Raport Najwyższej Izby Kontroli zalecał nam przesunięcie części środków z budżetów wojewodów do resortu, aby letni wypoczynek dzieci i młodzieży nie był finansowany z tych samych środków dwukrotnie. Chodzi o to, aby organizacje ogólnopolskie mogły ubiegać się o te środki w ministerstwie, a regionalne w kuratoriach. Kiedy zapoznaliśmy się z raportem NIK, przyjęliśmy stosowną opinię w tej sprawie dla resortu edukacji. Jednak, jak widzimy, kwota przeznaczona na edukacyjną opiekę wychowawczą pozostała niezmieniona. Musielibyśmy dowiedzieć się, czy organizacje centralne wykorzystują 60% czy 70% środków będących w dyspozycji kuratoriów i przesunąć je do rozdz. 85412.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Dwa dzisiejsze wnioski nie mogą być przedmiotem dzisiejszych obrad Komisji. Propozycja posłanki Ewy Kantor powinna znaleźć się w opinii wspólnej z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, ponieważ nie mieści się zakresie właściwości naszej Komisji. Podobnie rzecz się ma z wnioskiem pierwszym posła Bogusława Wontora. Będzie on zawarty w opinii wspólnej naszej Komisji i Komisji Gospodarki. Chciałbym jeszcze odnieść się do wniosku dotyczącego likwidacji rezerwy nr 22 i przesunięcia jej środków na pomoc materialną studentów. Ta rezerwa została zapisana w projekcie budżetu, ponieważ wynika z ustawowego obowiązku realizowania przysposobienia obronnego studentów w trakcie studiów. Musimy więc przeznaczyć środki na ten cel. Inaczej podważalibyśmy decyzję, którą podjął parlament. Bez względu na to, jaki mamy do tego stosunek, nie możemy tego zrobić, ponieważ złamalibyśmy prawo, które sami uchwaliliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRyszardHayn">Chciałbym zwrócić uwagę na propozycję posła Antoniego Stryjewskiego dotyczącą cz. 67, aby zwiększyć o 1 mln zł wydatki projektowane na komitety naukowe Polskiej Akademii Nauk w pozycji Wydatki bieżące jednostek budżetowych, przez odpowiednie zmniejszenie środków planowanych w rozdz. 75057 - placówki zagraniczne, na wydatki bieżące jednostek budżetowych. Przypomnę, że wcześniej kwestionowaliśmy tę propozycję, przynajmniej niektórzy z nas. Chciałbym więc zgłosić wniosek o jej odrzucenie. Chciałbym też zapytać posła Kazimierza Marcinkiewicza, jakie są szanse realizacji wniosków zgłoszonych przez posła Bogusława Wontora.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Problemem największym jest to, czy środki, które zostały przesunięte na ten rok z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, znajdują się również w tegorocznym budżecie resortu edukacji. Jeśli ich nie ma, to warto byłoby, jak w roku poprzednim, dokonać tego przesunięcia. Ale na to pytanie w tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć. W kwestii zaś przesunięcia środków przeznaczonych na składki chcę powiedzieć, że to nie stwarza żadnego zagrożenia, ponieważ można by je z powrotem przesunąć, gdyby była taka potrzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejiSportuHannaKuzińska">Odnosząc się do wniosku posła Bogusława Wontora, chciałam powiedzieć, że rzeczywiście w zeszłym roku udało się przesunąć 3 mln zł na międzynarodową wymianę młodzieży, z tym że to przesunięcie nastąpiło do rozdziału 70195 - pozostała działalność, a więc tego większego „worka” ze środkami. Inny wniosek posła Bogusława Wontora, właściwie dotyczy uporządkowania części budżetu przeznaczonej na wypoczynek dzieci i młodzieży w taki sposób, że wyraźnie wskazujemy w budżecie środki na organizację regionalną tego wypoczynku. Ministerstwo, tak jak i poseł uważa, że dobrze byłoby przygotować te kwestie, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania letniego wypoczynku dzieci i młodzieży. Jeśli Komisja pozwoli, to przeprowadzimy konsultacje z księgowymi, bo tak naprawdę jest to rzecz natury technicznej i chodzi o stosowny zapis w planie finansowym. Na zakończenie chciałam powiedzieć, że resort edukacji całkowicie podziela pogląd posła Kazimierza Marcinkiewicza, iż rezerwa nr 22 musi być utrzymana. Chciałam jeszcze wyrazić wątpliwość, czy rzeczywiście nie byłoby niezwykle pożyteczne z punktu widzenia celów inwestycyjnych w edukacji, gdyby Komisja pozytywnie zaopiniowała, jeszcze przed zajęciem stanowiska przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, kwestię przeznaczenia, jak proponuje posłanka Barbara Hyla-Makowska, 20% środków z kontraktów wojewódzkich na inwestycje oświatowe, co odpowiadałoby kwocie ok. 170 mln zł, która jeszcze przed operacją przeniesienia inwestycji do kontraktów wojewódzkich była przeznaczana właśnie na inwestycje oświatowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAntoniStryjewski">Jestem zaskoczony wypowiedzią przewodniczącego Ryszarda Hayna dezawuującą moją propozycję. Nie wiem, czy to była wypowiedź w imieniu własnym, czy prezydium?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełRyszardHayn">Można przyjąć, że w imieniu własnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAntoniStryjewski">Wydaje mi się, że Komisja powinna być konsekwentna. Kiedy kilka tygodni temu na posiedzeniu Komisji rozpatrywaliśmy raport NIK, stwierdziliśmy, że nie mamy innych specjalnych narzędzi do uporządkowania tej przestrzeni, jak tylko stosowne wskazanie w ustawie budżetowej. Jeżeli dochodzi do drastycznego łamania dyscypliny finansów publicznych, wadliwego funkcjonowania, to program naprawczy musi się zacząć od oszczędzania i racjonalnego wydatkowania pieniędzy. W tym przypadku dochodzi do marnotrawienia pewnej kwoty z sumy 5 mln zł. W związku z tym przesunięcie kwoty 1 mln zł bardzo mocno wesprze cenne działania komitetów naukowych Polskiej Akademii Nauk, która sygnalizuje ich znaczne niedofinansowanie w ustawie budżetowej po raz kolejny z rzędu. W związku z tym wypowiedź przewodniczącego Ryszarda Hayna uznaję jako niestosowną.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełRyszardHayn">Chciałem powiedzieć, iż trzeba wziąć pod uwagę, że ma powstać nowa placówka zagraniczna PAN w Moskwie, o czym już mówiliśmy. W związku z tym zmniejszanie puli przeznaczonej na placówki zagraniczne jest niecelowe. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do rozstrzygnięć. Mamy wniosek posłanki Ewy Kantor, dotyczący cz. 83 - Rezerwy celowe, i polegający na likwidacji rezerwy nr 22, czyli środków na przysposobienie obronne studentów i przeznaczenie ich na pomoc materialną studentów. Z powodów formalnych, o czym mówiliśmy, przyjęcie tego w wniosku byłoby niewskazane.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaEwaKantor">Jeżeli więc nie będzie pieniędzy, to nie będzie powrotu do sztucznego szkolenia wojskowego i poprawiania samopoczucia niektórym emerytom wojskowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełRyszardHayn">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posłanki Ewy Kantor? Stwierdzam, że Komisja, przy 4 głosach za, 15 przeciwnych i 2 wstrzymujących się odrzuciła wniosek. Przystępujemy do głosowania wniosku posła Antoniego Stryjewskiego, aby zwiększyć o 1 mln zł wydatki projektowane w rozdz. 75066 - komitety naukowe Polskiej Akademii Nauk, poprzez odpowiednie zmniejszenie środków planowanych w rozdz. 75057 - placówki zagraniczne. Kto z państwa jest za wnioskiem posła Antoniego Stryjewskiego? Stwierdzam, że Komisja, przy 5 głosach za, 15 przeciwnych i 1 wstrzymującym się odrzuciła wniosek. Przystępujemy do rozpatrzenia wniosku posłanki Barbary Hyli-Makowskiej. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Proponuję, aby na zakończenie opinii dopisać zdanie: „dodatkowo Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży zgłasza wniosek dotyczący cz. 83 - Rezerwy celowe, poz. 11, polegający na zmianie nazwy rezerwy na kontrakty wojewódzkie, w tym 20% z przeznaczeniem na inwestycje oświatowe oraz współfinansowanie programu rozwoju regionalnego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy autorce pomysłu odpowiada ten zapis?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełRyszardHayn">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posłanki Barbary Hyli-Makowskiej? Stwierdzam, że Komisja 15 głosami za, przy 2 przeciwnych i 5 wstrzymujących się przyjęła wniosek. Przystępujemy do rozpatrzenia wniosku posła Bogusława Wontora, dotyczącego współpracy międzynarodowej młodzieży.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMENiSHannaKuzińska">Pieniądze, o których mówił poseł Bogusław Wontor, nie pochodziły z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, lecz ze zlikwidowanej rezerwy przeznaczonej na eksport. W tym roku również przewidziano stosowną kwotę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełBogusławWontor">W cz. 30 w rozdz. 80195 - pozostała działalność, proponuje się zmniejszyć środki na opłacenie składek przez stronę polską do organizacji Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży „Jugendwerk” o 1 mln euro i dopisać tę kwotę w tym samym rozdziale w pozycji międzynarodowa wymiana młodzieży, z intencją przeznaczenia jej na współpracę z Ukrainą.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełRyszardHayn">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posłanki Bogusława Wontora? Stwierdzam, że Komisja 21 głosami za, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełBogusławWontor">W cz. 85 - budżety wojewodów, w dziale 854 - edukacyjna opieka wychowawcza proponuje się zmniejszyć środki o 65% i przesunąć je do działu 854 do rozdz. 85412.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełRyszardHayn">Przypomnę, że Najwyższa Izba Kontroli w zaleceniu pokontrolnym wskazała na potrzebę przesunięcia tych środków. Ponadto przyjęliśmy opinię Komisji w tej sprawie, aby resort edukacji przesunął część środków na dofinansowanie działalności letniego wypoczynku dzieci i młodzieży organizacji ogólnopolskich do budżetu resortu. Organizacje regionalne byłyby dofinansowane z budżetu kuratoriów. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posła Bogusława Wontora? Stwierdzam, że Komisja 16 głosami za, przy 1 przeciwnym i 5 wstrzymujących się przyjęła wniosek. I ostatnie głosowanie. Kto z państwa jest za przyjęciem opinii Komisji nr 38 wraz z przyjętymi poprawkami? Stwierdzam, że Komisja 19 głosami za, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła wniosek. Pozostał nam wybór przedstawiciela Komisji do reprezentowania nas na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby był nim poseł Kazimierz Marcinkiewicz. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zgodziła się powierzyć tę funkcję posłowi Kazimierzowi Marcinkiewiczowi. Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>