text_structure.xml
25 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Komisja Pracy i Spraw Socjalnych obradująca 2 grudnia br. pod przewodnictwem posłanki Ireny Sroczyńskiej (PZPR) rozpatrzyła projekty uchwały Sejmu o Narodowym Planie Społeczno-Gospodarczym oraz ustawy budżetowej na 1978 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z min. Tadeuszem Rudolfem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, URM i NIK.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Tadeusz Rudolf omówił podstawowe zadania resortu w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Założenia planu społeczno-gospodarczego na 1978 r. przewidują, że zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej zwiększy się w granicach 44 do 55 tys. osób. W systemie pracy nakładczej i ajencyjnej wzrost zatrudnienia wyniesie 50 do 60 tys. osób, w rzemiośle i w usługach indywidualnych - 40 do 50 tys. osób, a w rolnictwie nieuspołecznionym 60 do 70 tys. osób. Łączny przyrost zatrudnienia w gospodarce narodowej wahać się będzie w granicach od 190 do 235 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Największy przyrost zatrudnienia przewiduje się: w ochronie zdrowia i opiece społecznej, handlu, transporcie i łączności, gospodarce komunalnej, gospodarce mieszkaniowej, kulturze fizycznej, turystyce i wypoczynku. Realizując zatwierdzony przez rząd program zwiększenia dopływu kadr dla potrzeb rolnictwa, transportu i usług określa się zasady zatrudnienia absolwentów w tych działach gospodarki Realizując zatwierdzony przez rząd program zwiększenia dopływu kadr dla potrzeb rolnictwa, transportu i usług określa się zasady zatrudnienia absolwentów w tych działach gospodarki narodowej, zwiększa kształcenie w zawodach przystosowanych do potrzeb rolnictwa, transportu i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Calem zapewnienia dopływu kadr dla usług i rzemiosła rozszerzono preferencje w przyjmowaniu pracowników młodocianych na naukę zawodu. Zapotrzebowanie na pracowników w nowych zakładach przemysłowych resorty będą musiały zaspokoić niemal w całości w ramach swoich rezerw.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Liczba absolwentów Szkół ponadpodstawowych i wyższych w 1978 r. wyniesie ok. 475 tys. osób. Wszyscy powinni znaleźć zatrudnienie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Istotnym elementem warunkującym powodzenie działań w zakresie racjonalizacji zatrudnienia jest szybszy postęp w organizacji pracy oraz poprawa wykorzystania czasu pracy. Jak wskazują przeprowadzone kontrole, straty z tytułu niewłaściwego wykorzystania dnia pracy kształtują się w poszczególnych zakładach pracy na poziomie od 6 do 8 proc, a w niektórych dochodzi do 20 proc. czasu pracy jednej zmiany roboczej. Główną przyczynę stanowił wzrost absencji chorobowej, ale w b.r. zwiększyła się również absencja nieusprawiedliwiona.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przewiduje się, że wypłaty z funduszu płac wzrosną w r.1978 o 4,1 proc., co umożliwi wzrost płac nominalnych w gospodarce uprzemysłowionej o 2,8 proc, a płac realnych o 1,8 proc. Założenia polityki płac na r. 1978 rozpatrywać trzeba w szerokim kontekście całokształtu polityki społecznej i gospodarczej w latach 1971-75, która charakteryzowała się bardzo wysoką dynamiką wzrostu wynagrodzeń. Dynamika ta nie może być stale utrzymywana, tym bardziej że w gospodarce narodowej powstało szereg napięć zakłócających równowagę rynkową.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Aktualny stan gospodarowania funduszem płac nie jest zadowalający. Jedną z przyczyn powstawania nieuzasadnionych dysproporcji płac jest brak korektury norm pracy mimo dokonania usprawnień techniczno-organizacyjnych. Zbyt często toleruje się odstępstwa od zasad prawidłowego zaszeregowania pracowników, nieuzasadnioną pracę w godzinach nadliczbowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Rok 1978 przyniesie wzrost dochodów pieniężnych ludności z tytułu świadczeń społecznych o ok. 21 proc., przy czym wzrost wypłat emerytur i rent wyniesie ok. 24 proc. Prowadzone są prace mające na celu sprawne wprowadzenie w życie ustawy emerytalnej dla rolników.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W ostatnich latach uzyskaliśmy znaczną poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w wyniku rekonstrukcji technicznej przemysłu, budownictwa i transportu ora z zwiększenia się poczucia odpowiedzialności kierownictw zakładów i instancji związkowych. W roku przyszłym zwróci się szczególną uwagę na rozpoznawanie zagrożeń wypadkowych oraz doskonalenie systemu szkolenia w dziedzinie ergonomii i bhp.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Rok 1978 jest ostatnim rokiem wprowadzania zapoczątkowanej w1974 r. reformy naliczania funduszu socjalnego. Wszystkie zakłady pracy będą tworzyć w roku przyszłym fundusz socjalny z 2 proc. odpisu z funduszu płac. Kilkuletnie doświadczenia w zakresie gospodarowania funduszem socjalnym wskazują, że zakłady pracy coraz lepiej wykorzystują środki na najważniejsze potrzeby socjalne załóg i ich rodzin. W roku przyszłym kontynuowana będzie racjonalizacja wykorzystania funduszu socjalnego. Liczba miejsc w uspołecznionej bazie wczasowej wzrośnie o 5,6 proc. skierowania na wczasy otrzyma ok. 4,5 mln osób.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Koreferat przedstawiła posłanka Daniela Teresa Liberadzka (ZSL). Kierunki działania resortu pracy i spraw socjalnych w 1973 roku w zakresie zatrudnienia, płac i spraw socjalnych ocenione zostały jako słuszne. Przeznaczona na realizację tych zadań środki stwarzają możliwość pełnego ich wykonania. Koncepcja planu osadzona jest mocno w realiach naszej rzeczywistości i uwzględnia podstawowe wytyczne władz politycznych i rządu oraz wnioski z oceny wykonania planu ubiegłorocznego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Prawidłowe są zamierzenia resortu takiej racjonalizacji zatrudnienia. W gospodarowaniu przyrostu siły roboczej w roku przyszłym główną uwagę koncentruje się słusznie na zwiększeniu zatrudnienia w takich, działach gospodarki jak rolnictwo, praca nakładowa i ajencyjna, usługi rzemieślnicze. Wyeksponowano więc te działy, które mają zasadniczy wpływ na aktywizację społeczną. Postęp techniczny osiągnięty w ostatnich latach pozwala planować zmniejszony dopływ siły roboczej do przemysłu i budownictwa. Budzi uznanie, że resort zwraca szczególną uwagę na tworzenie korzystnych warunków dla przyrostu zatrudnienia w rzemiośle, usługach i w rolnictwie indywidualnym.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Uwadze resortu polecić należy prawidłowe kształtowanie zatrudnienia w administracji państwowej i gospodarczej. W najbliższych latach będziemy mieli do czynienia ze zmniejszonym dopływem siły roboczej, co trzeba wykorzystać dla racjonalizacji zatrudnienia w administracji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Posłanka Liberadzka z zadowoleniem stwierdziła, że resort poświęca wiele uwagi dostosowaniu kierunków kształcenia do obecnych i perspektywicznych potrzeb gospodarki narodowej. Komisja sejmową poświęciła tym problemom jedno ze swoich posiedzeń, zajmując się również zagadnieniami związanymi z adaptacją społeczno-zawodową absolwentów szkół ponadpodstawowych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Dokonując w Sejmie oceny realizacji planu za rok 1976 stwierdzono wysoki wzrost wydajności prasy. Przyrost produkcji przemysłowej w drodze wzrostu wydajności pracy wyniósł 96 proc. produkcji przemysłowej i 100 proc. produkcji budowlanej. Utrzymanie takiego trendu wzrostu wydajności pracy jest jednym z podstawowych warunków planowanego na 1978 r. tempa wzrostu płac i świadczeń socjalnych. Istnieją wszelkie podstawy do tego, aby zadania w zakresie wydajności pracy były w roku przyszłym pomyślnie zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">U realizacji polityki płacowej i świadczeń socjalnych zwrócić trzeba uwagę na zapewnienie prawidłowych relacji pomiędzy wzrostem produkcji, wydajności pracy i funduszu płac. W zakresie świadczeń społecznych doniosłe znaczenie ma uchwalona przez Sejm ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym rolników i ich rodzin. Realizacja tej ustawy wymaga szczególnej uwagi resortu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W zakresie inicjatyw podejmowanych ha rzecz dalszej poprawy warunków socjalno-bytowych rencistów, inwalidów oraz kombatantów potrzebne są pilne przedsięwzięcia mające na celu poprawę warunków mieszkaniowych oraz wypoczynku i zdrowia dla tej grupy społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W informacji resortu wspomniano om podejmowaniu nowych inwestycji socjalnych. Należałoby poinformować komisję, jakie najważniejsze inwestycje będą oddane do użytku w roku przyszłym, przy czym chodzi tu nie tylko o inwestycje związane z rozbudową bazy wypoczynkowej i turystycznej, ale również modernizacją urządzeń komunalnych i sanitarnych, zwłaszcza w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych. Jak wiadomo, Komisja Pracy i Spraw Socjalnych skierowała w tych sprawach odpowiednie opinie do rządu.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Zadania resortu pracy, płac i spraw socjalnych na 1978 r. są realne i zakrojone na miarę możliwości. Wszystkie instytucje i jednostki podporządkowane temu resortowi posiadają sprecyzowane zadania i zabezpieczone środki na ich wykonanie.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Zbigniew Białecki (PZPR), Anna Kochanowską (SD), Zuzanna Połaska (PZPR) i Ludmiła Mazurkiewicz (bezp.). Pytania dotyczyły klerunków prac legislacyjnych resortu, pomocy materialnej dla pracownic korzystających z urlopów na opiekę nad małym dzieckiem, zasad finansowania ustawy o świadczeniach emerytalnych dla rolników i członków ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZofiaŁadyńska">Obecnie, gdy na rynku pracy podaż wolnych miejsc dominuje nad popytem, powiększa się fluktuacja kadr. Zmianę miejsca pracy traktuje się często jako sposób podniesienia zarobku. Prowadzi to nieraz do sytuacji, w których nowo zatrudnieni są wyżej wynagradzani niż pracownicy o długim nienagannym stażu. Konieczne jest zatem zaostrzenie kontroli przestrzegania przepisów płacowych dotyczących ludzi, którzy zmieniają pracę, a także wyrównanie poziomu opłacania tych samych prac wykonywanych w zakładach różnych branż; obecne różnice są czynnikiem zachęcającym do zmiany pracy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZofiaŁadyńska">Konieczne jest rozwiązanie problemu opieki nad małym dzieckiem. Jeśli nie jesteśmy obecnie w sianie rozwiązać problemu zasiłków wychowawczych, konieczna jest szybsza rozbudowa sieci żłobków.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławRostworowski">Projektowane zwiększenie w roku przyszłym wydatków na zasiłki rodzinne wynika przede wszystkim z obecnego wzrostu urodzeń. Zbyt mało jednak przewidziano innych środków, które by wspierały ten korzystny trend. Trzeba taki program przygotować na przyszłość, gdy obecny wyż małżeński przestanie oddziaływać na sytuację demograficzną i potrzebne będą dodatkowe stymulatory wzrostu urodzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZbigniewBiałecki">Projekt planu zakłada utrzymanie niewielkiego obecnie wskaźnika egzekwowania świadczeń alimentacyjnych od zobowiązanych. Wskaźnik ten wynosi niespełna połowę dłużników funduszu alimentacyjnego. Tymczasem istnieje przepis, który uprawnia do stosowania represji za złośliwe uchylanie się od zobowiązań alimentacyjnych. Resorty pracy oraz sprawiedliwości powinny ustalić precyzyjną interpretację tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełCecyliaModeracka">Projekty planu i budżetu przewidują umocnienie i rozwój dotychczasowych kierunków polityki społecznej, zmierzającej do poprawy warunków bytu ludności. Znaczne kwoty przeznacza się na dalszy rozwój usług socjalnych. Konieczne jest oszczędne i efektywne wykorzystanie środków przyznanych resortowi na ten cel. Zasadom efektywności powinna być także podporządkowana gospodarka zakładowymi funduszami w których nowo zatrudnieni są wyżej wynagradzani niż pracownicy o długim nienagannym stażu. Konieczne jest zatem zaostrzenie kontroli przestrzegania przepisów płacowych dotyczących ludzi, którzy zmieniają pracę, a także wyrównanie poziomu opłacania tych samych prac wykonywanych w zakładach różnych branż; obecne różnice są czynnikiem zachęcającym do zmiany pracy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełCecyliaModeracka">Konieczne jest rozwiązanie problemu opieki nad małym dzieckiem. Jeśli nie jesteśmy obecnie w sianie rozwiązać problemu zasiłków wychowawczych, konieczna jest szybsza rozbudowa sieci żłobków.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławRostworowski">Projektowane zwiększenie w roku przyszłym wydatków na zasiłki rodzinne wynika przede wszystkim z obecnego wzrostu urodzeń. Zbyt mało jednak przewidziano innych środków, które by wspierały ten korzystny trend. Trzeba taki program przygotować na przyszłość, gdy obecny wyż małżeński przestanie oddziaływać na sytuację demograficzną i potrzebne będą dodatkowe stymulatory wzrostu urodzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewBiałecki">Projekt planu zakłada utrzymanie niewielkiego obecnie wskaźnika egzekwowania świadczeń alimentacyjnych od zobowiązanych. Wskaźnik ten wynosi niespełna połowę dłużników funduszu alimentacyjnego. Tymczasem istnieje przepis, który uprawnia do stosowania represji za złośliwe uchylanie się od zobowiązań alimentacyjnych. Resorty pracy oraz sprawiedliwości powinny ustalić precyzyjną interpretację tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCecyliaModeracka">Projekty planu i budżetu przewidują umocnienie i rozwój dotychczasowych kierunków polityki społecznej, zmierzającej do poprawy warunków bytu ludności. Znaczne kwoty przeznacza się na dalszy rozwój usług socjalnych. Konieczne jest oszczędne i efektywne wykorzystanie środków przyznanych resortowi na ten cel. Zasadom efektywności powinna być także podporządkowana gospodarka zakładowymi funduszami socjalnymi. Przykładem - środki, wydatkowane na wypoczynek świąteczny załóg; zakłady powinny finansować z tych kwot tylko takie wycieczki, które przynoszą pracownikom rzeczywiste wartości rekreacyjne, poznawcze i wychowawcze. Słuszna jest tendencja zmniejszania zatrudniania w administracji, nie powinna jednak dotyczyć oddziałów ZUS, zwłaszcza w nowych województwach, gdzie już teraz można usłyszeć skargi na opieszałość w załatwianiu spraw ubezpieczeniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAnnaKochanowska">Obok zasiłków wychowawczych, do pilnych spraw, które trzeba rozwiązać w przyszłości, należy podniesienie granicy dochodów upoważniających do pomocy z funduszu alimentacyjnego; granica ta powinna się zwiększać wraz ze wzrostem przeciętnej płacy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełAnnaKochanowska">Wielu ośrodkom wczasowym grozi dekapitalizacja. Rozwiązanie tej sprawy utrudnia zarządzenie zakazujące rzemiosłu świadczenia usług dla instytucji. Trzeba zatem, albo zrobić w tej sprawie wyjątek (jak dla obiektów oświatowych), albo też zorganizować specjalne służby remontowe dla ośrodków wczasowych, Bardzo trudnym, ale rozsądnym zadaniem przyszłego roku jest zapewnienie zaplanowanego wzrostu płac realnych, zahamowanie wzrostu kosztów utrzymania. W polityce płac nieodzowne jest ścisłe przestrzeganie postanowień kodeksu pracy: godziwe wynagradzanie dobrej pracy, a zarazem stosowanie surowych sankcji płacowych wobec ludzi nie wywiązujących się z obowiązków zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Niepokoi rosnąca absencja chorobowa. Źródłem tego zjawiska jest m.in. niewłaściwe funkcjonowanie przemysłowej służby zdrowia, jej trudności kadrowe, częste zmiany lekarzy, którzy nie znają dostatecznie ani stanu zdrowia pracowników, ani warunków pracy w zakładzie i dlatego czasem hojnie szafują zwolnieniami. Trzeba więc szukać rozwiązań, które zapewnią stabilizację tej kadry.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W przyszłym roku kończy się reforma zakładowych funduszów socjalnych. Tymczasem w najgorszej sytuacji znalazły się zakłady, które mają dobrze rozwiniętą własną bazę wczasową i stałą wobec kłopotów związanych ze wzrostem kosztów utrzymania tych ośrodków. Konieczne jest zatem podjęcie środków, które na przyszłość zapobiegną zahamowaniu działalności socjalnej w zakładach, zwłaszcza tej, która już się dobrze rozwinęła.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Trzeba ukrócić możliwości osiągania łatwych, nieuzasadnionych wkładem pracy wysokich zarobków. Przykładem mogą tu być bazy przeładunkowo-transportowe, w których ludzie zatrudniani dorywczo (zwykle uchylający się od stałej pracy) zarabiają nieraz w ciągu tygodnia tyle, ile uzyskują miesięcznie stali pracownicy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Z uwagi na interesy ubezpieczonych, zwłaszcza emerytów i rencistów, konieczne jest przyspieszenie mechanizacji licznych prac przeliczeniowych i biurowych ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJadwigaMalinowska">Absencja chorobowa w wielu przypadkach nie jest wynikiem niechęci do pracy czy złośliwości, często bowiem korzystają ze zwolnień ludzie o długim stażu i obniżonej zdolności do pracy. Czy nie lepiej byłoby kierować ich na rentę chorobową? Karać natomiast i to surowo należałoby tych, którzy nadużywają zwolnień lekarskich, których można nawet w tym czasie spotkać na. wycieczkach zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełEdwardSieradzki">Istnieją grupy ludzi niemal zawodowo „chorych”; zastrzeżenia budzi też zasadność, a czasem i rzetelność zwolnień udzielanych przez niektórych lekarzy. Trzeba tym zjawiskom wydać zdecydowaną walkę i oddziaływać w kierunku zaostrzenia dyscypliny pracy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełEdwardSieradzki">Dalszy rozwój żłobków związany jest ze znacznymi kosztami. Ta forma opieki nad dzieckiem jest również ze względów zdrowotnych mniej korzystna niż bezpośrednia opieka matki. Wskazuje na to celowość pomocy materialnej matkom wychowującym dzieci do 3 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMarianMatera">Wiele naszych obecnych kłopotów gospodarczych i społecznych wynika z niskiego poziomu dyscypliny i organizacji pracy. Fundusz płac powinien być rozdzielony nie tylko pomiędzy zakładami, ale również w samych zakładach na oddziały i wydziały. Stworzyłoby to lepsze warunki dla społecznej kontroli przestrzegania sprawiedliwych zasad wynagradzania, same bowiem zespoły pracowników wiedzą najlepiej, kto pracuje uczciwie, a kto się obija i nadużywa przywilejów socjalnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełMarianMatera">Obowiązki, o których mówi kodeks pracy, powinny być egzekwowane w tym samym stopniu od każdego pracownika, niezależnie od. zajmowanego stanowiska. Tymczasem mimo, że kodeks wyraźnie określ obowiązki kierowników zakładów, jedyną nieraz sankcją za ich niedopełnienie jest przeniesienie na inne stanowisko kierownicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZofiaŁęgownik">Racjonalizacja zatrudnienia jest dziś nakazem dnia, trzeba jednak to zadanie realizować rozważnie. Zmniejszenie stanu zatrudnienia powinno postępować głównie w tych zakładach, które przeszły modernizację i rekonstrukcję techniczną, natomiast w starych zakładach, które nie mają jeszcze możliwości zmechanizowania szeregu prac, trzeba to robić bardzo ostrożnie. W przeciwnym razie grozi odpływ pracowników z tych zakładów, w których zmniejszanie załogi spowoduje wzrost uciążliwości pracy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełZofiaŁęgownik">Konieczna jest modernizacja istniejącej bazy wczasowej i lepsze jej wykorzystanie drogą wydłużenia sezonu wypoczynkowego. Wiele branż ma w tej sprawie programy i zapewnione wykonawstwo, brakuje im tylko środków. W takich przypadkach cenna byłaby pomoc finansowa resortu ze środków Centralnego Funduszu Inwestycji Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełZofiaŁęgownik">Odpowiedzi na pytania posłów i dodatkowych wyjaśnień udzielił Tadeusz Rudolf. Poinformował m.in., że resort pracuje obecnie nad projektem nowej ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, nad dalszymi rozporządzeniami wykonawczymi do kodeksu pracy, a także nad porządkowaniem przepisów płacowych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełZofiaŁęgownik">Z Centralnego Funduszu Inwestycji Socjalnych udzielona będzie pomóc na dokończenie budowy 232 obiektów wypoczynkowych o łącznej liczbie 40 tys. miejsc. Z tego funduszu będzie też udzielana pomoc na modernizację istniejącej bazy wypoczynkowej.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełZofiaŁęgownik">Projekt wprowadzenia zasiłków wychowawczych dla matek korzystających z bezpłatnych urlopów na wychowanie dziecka do 3 lat jest obecnie przedmiotem opracowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekty planu i budżetu przewidują kontynuację rozwoju gospodarczego, którego nadrzędnym celem jest dalsza poprawa warunków życia społeczeństwa. Wyrazem tego jest przewidywany wzrost dochodów ludności, zwłaszcza zaś świadczeń socjalnych, środki przeznaczane na poprawę ochrony pracy i zdrowia, na wypoczynek i opiekę nad dziećmi, zwłaszcza opiekę przedszkolną. W projekcie budżetu zapewniono środki gwarantujące realizację tych i innych celów polityki socjalnej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Warunkiem ich realizacji jest pełne wykonanie zadań gospodarczych nadchodzącego roku. Konieczne jest także doskonalenie systemu płac, które powinny stymulować lepszą pracę. Zadaniem wielkiej wagi jest poprawa organizacji pracy i metod kierowania w zakładach, lepsze wykorzystanie czasu pracy i poprawa jej dyscypliny. Uzyskanie dobrych wyników ekonomicznych warunkuje pełną realizację programu socjalnego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Komisja przyjęła projekty planu i budżetu w częściach dotyczących Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Uwagi zgłoszone w toku dyskusji będą zawarte w opinii, która zostanie skierowana do Komisji Planu Gospodarczego Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła i udzieliła odpowiedzi na opinie uchwalone w wyniku dyskusji nad stanem i zamierzeniami w zakresie organizacji wypoczynku dla pracujących i członków ich rodzin, nad warunkami pracy oraz zakładową działalnością socjalno-bytową.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Dodatkowych wyjaśnień na pytania posłów Anny Kochanowskiej (SD), Stanisława Rostworowskiego (bezp. Stow. Chrz. Społ.) udzielił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Henryk Białczyński.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Komisja postanowiła zwrócić się o uzupełnienie tej części odpowiedzi na opinię, która dotyczyła rozmieszczenia przedszkoli na wsi. Nie mogą one - zdaniem posłów - koncentrować się w miejscowościach, w których zlokalizowana jest zbiorcza szkoła gminna, gdyż stwarzałoby to nie do pokonania trudności z dowozem małych dzieci do przedszkoli.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>