text_structure.xml
25.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 20 października 1967 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Alicji Musiałowej (PZPR), rozpatrywała stan bazy diagnostycznej w lecznictwie otwartym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">— przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z Ministrem Jerzym Sztachelskim i dyrektorem generalnym Romanem Secomskim, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Handlu Zagranicznego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli — Bolesław Szlązak;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">— wiceprzewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia — Alfred Rejnowicz.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Materiał informacyjny posłowie otrzymali na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Informację o stanie i kierunkach rozwoju diagnostyki laboratoryjnej złożył Minister Zdrowia i Opieki Społecznej — Jerzy Sztachelski (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">W imieniu podkomisji składającej się z posłów: Alicji Musiałowej (PZPR), Józefa Ciupińskiego (SD), Heleny Dąbskiej (ZSL), Jerzego Hagmajera (bezp. „Pax”), Emilii Jeżewskiej (bezp.), Olgi Szwałkiewicz (bezp.), Stanisława Szyndlara (ZSL) i Józefa Wlekłego (PZPR) — koreferat w sprawach bazy diagnostyki laboratoryjnej w lecznictwie otwartym przedstawił poseł Józef Ciupiński. Podkomisja zwizytowała placówki diagnostyczne na terenie województw: opolskiego i poznańskiego. Ponadto koreferat oparto na materiałach otrzymanych z województw: lubelskiego, rzeszowskiego, zielonogórskiego i wrocławskiego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">W dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej lecznictwa otwartego i zamkniętego wysuwają się na czoło zagadnienia kadrowe, warunków lokalowych laboratoriów oraz wyposażenia.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Wnioski, do jakich prowadzi analiza tych problemów, są następujące:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">- Pogłębić trzeba integrację laboratoriów diagnostycznych szpitali i otwartej opieki zdrowotnej; szerzej wykorzystywać trzeba bazę szpitalną dla potrzeb lecznictwa otwartego, ustalić dla poszczególnych szpitali właściwy zakres badań, głównie specjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">- Trzeba ustalić rozmiary deficytu kadr fachowych z wyższym wykształceniem i stworzyć możliwość korzystania ze stypendiów specjalizacyjnych przez nielekarzy. Spowodować uznanie pracowników z wyższym wykształceniem — nielekarzy zatrudnionych w resorcie zdrowia — za fachowych pracowników służby zdrowia, określić ich odpowiedzialność i uprawnienia zawodowe. Stworzyć możliwość uzyskiwania specjalizacji I i II stopnia oraz otwierania przewodów doktorskich w akademiach medycznych nielekarzy zatrudnionych w dziedzinie analityki lekarskiej. Wprowadzić stanowisko starszego technika analityki, co stworzy możliwość awansu w zawodzie i będzie bodźcem do podwyższania kwalifikacji. Poczynania te powinny być poprzedzone opracowaniem wskaźników racjonalnego zatrudnienia kadr fachowych w laboratoriach oraz upowszechnieniem standaryzacji metod laboratoryjnych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">- W dziedzinie wyposażenia technicznego placówek diagnostycznych wydaje się niezbędne szybsze zakończenie prowadzonej akcji porządkowania zasobów sprzętu i rozdysponowanie sprzętu nadmiernie lub wręcz zbytecznie gromadzonego w niektórych placówkach.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Do spraw pilnych należy poprawa jakości technicznej szkła laboratoryjnego i aparatury szklanej produkcji krajowej, jak również poprawa działalności wojewódzkich zakładów naprawy sprzętu medycznego, które poza naprawami awaryjnymi powinny prowadzić stałą konserwację sprzętu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Wydaje się niezbędne prowadzenie dyżurów nocnych w laboratoriach dla złagodzenia trudności wynikających ze szczupłej obsady kadrowej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Rozwiązać trzeba sprawę tłumaczeń na język polski instrukcji montażu i obsługi cennej nieraz i skomplikowanej importowanej aparatury.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Zabezpieczyć trzeba dostawę części zamiennych do sprzętu pomiarowo-kontrolnego zarówno importowanego, jak i produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Na pytania posłów: Olgi Szwałkiewicz (bezp.), Leona Budzynowskiego (PZPR), Jadwigi Janiszewskiej (bezp.), Floriana Pierańskiego (SD), Jerzego Hagmajera (bezp. „Pax”), Stanisława Szyndlara (ZSL), Józefa Ciupińskiego (SD) i Alicji Musiałowej (PZPR) — odpowiedzi udzielili: Minister Zdrowia i Opieki Społecznej — Jerzy Sztachelski, dyrektor Centrali Handlu Zagranicznego „Varimex” — Tadeusz Wąsak i wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego — W. Gwiazda.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Minister Zdrowia i Opieki Społecznej — Jerzy Sztachelski wyjaśnił m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Oblicza się, że do roku 1975 powinniśmy zatrudnić dodatkowo w laboratoriach diagnostycznych ok. 500 pracowników z wykształceniem wyższym i 5.000 pracowników ze średnim wykształceniem technicznym. Zapotrzebowanie to nie będzie w pełni zaspokojone z uwagi na występujące trudności w bazie szkoleniowej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">W ostatnich latach prowadzone były zarówno przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej jak i Najwyższą Izbę Kontroli badania prawidłowości wykorzystania urządzeń i sprzętu diagnostycznego. Badania te będą kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Koncepcja szerszego wiązania i wykorzystania szpitalnej bazy diagnostycznej dla potrzeb lecznictwa otwartego jest konsekwentnie realizowana. Dokumentacja techniczna nowych obiektów szpitalnych przewiduje takie usytuowanie laboratorium, ażeby dostępne ono było dla pacjentów z zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Sporządzono dokładny rejestr rodzajów prowadzonych badań laboratoryjnych oraz opracowano zalecenia bezwzględnego stosowania niektórych metod badań w określonych warunkach technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Wyjaśnienia dyrektora Centrali Handlu Zagranicznego „Varimex” — Tadeusza Wąsaka i dyrektora departamentu w MHZ — W. Gwiazdy dotyczyły: przydziału środków dewizowych na zakup sprzętu diagnostycznego, kierunków importu oraz podstawowych zamierzeń w tym zakresie na najbliższe lata, dostaw niezbędnych części zamiennych do urządzeń importowanych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Rozpatrując kierunki rozwoju laboratoryjnej bazy diagnostycznej, podobnie jak i innych dziedzin prac służby zdrowia, należy mieć na uwadze aspekty ekonomiczne. Różnorodność sprzętu laboratoryjnego, nieterminowe wykonywanie remontów, brak części zamiennych, niezabezpieczenie konserwacji sprzętu powodują niewłaściwe wykorzystanie urządzeń, podrażają koszty badań laboratoryjnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Dążyć należy do szerszego wykorzystania bazy laboratoryjnej przemysłowej służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławSzyndlar">Trudno zrozumieć, dlaczego instrukcje obsługi wielu urządzeń i aparatów produkcji krajowej wydawane są w języku angielskim. Placówki służby zdrowia zakupujące tę aparaturę zmuszone są do wydatkowania środków na dokonanie tłumaczeń.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławSzyndlar">Centrala Handlu Sprzętem Medycznym nie stwarza możliwości zaznajomienia się z aparatami medycznymi przed ich zakupieniem; powinna ona organizować okresowe pokazy sprzętu, który oferuje do sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławSzyndlar">Krajowi producenci nie przejawiają dostatecznego zainteresowania, jak użytkowany jest produkowany przez nich sprzęt i aparatura medyczna, jakie uwidaczniają się w nich braki, jakie jest zaopatrzenie w części zamienne. Natomiast wielu dostawców zagranicznych poprzez swych przedstawicieli analizuje te sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyHagmajer">W budżecie Ministerstwa Zdrowia środki na zapewnienie stałych dyżurów w laboratoriach i pracowniach rentgenologicznych stanowiłyby niewielki odsetek. Wydaje się dziwne, że tak trudno doprowadzić do uregulowania tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyHagmajer">Punkty naprawcze sprzętu i aparatury medycznej znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji ze względu na ogromną różnorodność typów i rodzajów tego sprzętu. Np. użytkujemy w placówkach służby zdrowia aż 38 różnych typów aparatów rentgenologicznych. Dla prawidłowego użytkowania, konserwacji i remontów niezbędne jest większe ujednolicenie posiadanego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJerzyHagmajer">Przemysł polski produkuje wiele bardzo skomplikowanych maszyn, w wielu dziedzinach znajduje się w czołówce światowej; tym trudniej więc pojąć, dlaczego nie podejmuje produkcji stosunkowo prostych urządzeń, jak np. autoklawy, których brak tak bardzo odczuwa służba zdrowia.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJerzyHagmajer">Należałoby domagać się od central handlowych sprowadzających aparaturę medyczną z zagranicy i rozprowadzających aparaturę produkcji krajowej, aby w większym niż dotychczas stopniu poznawały potrzeby służby zdrowia, analizowały je, badały przydatność sprzedawanego sprzętu i odpowiednio do tego ustalały swą politykę zakupów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanKleczaj">Postępy w działalności służby zdrowia osiągnąć można nie tylko poprzez kosztowne inwestycje i reorganizacje, lecz również w drodze drobnych niekiedy usprawnień organizacyjnych, w drodze lepszego wykorzystania czasu pracy personelu pomocniczego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanKleczaj">Pracownie analityczne powiatowych ośrodków zdrowia są na ogół nadmiernie obciążone, co przedłuża czas obsługi zgłaszających się na badania. Wydaje się słuszne szersze organizowanie małych laboratoriów, zwłaszcza w terenowych ośrodkach zdrowia, które wykonywałyby podstawowe badania; większe pracownie analityczne mogłyby wtedy koncentrować się głównie na badaniach specjalistycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełLeonBudzynowski">Wskazując na występujące ciągle poważne braki w dziedzinie otwartej opieki lekarskiej, nie można tracić z oczu wielkich osiągnięć w tej dziedzinie. Więcej uwagi zwracać trzeba na usuwanie mankamentów organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełLeonBudzynowski">Część przychodni przyzakładowych dysponuje stosunkowo dobrze wyposażoną bazą diagnostyczną nie zawsze dostatecznie wykorzystywaną. Pogłębienie koordynacji terenowej w wykorzystaniu aparatury i urządzeń dałoby rezultaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełEmiliaJeżewska">Wizytacje i dyskusje z pracownikami służby zdrowia potwierdziły dysproporcje wyposażenia w sprzęt; niektóre powiaty dysponują bogatą bazą diagnostyczną, w innych brak najbardziej podstawowych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełEmiliaJeżewska">Poważne zastrzeżenia budzi jakość sprzętu medycznego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełEmiliaJeżewska">O ile można zrozumieć trudności z częściami zamiennymi do dawno już używanego sprzętu, zwłaszcza wobec różnorodności jego typów, o tyle trudno znaleźć usprawiedliwienie dla braku tych części do nowych aparatów. Producenci zdają sobie chyba sprawę z tego, które części najłatwiej ulegają uszkodzeniom; takie aparaty należy kupować razem z zapasem części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełEmiliaJeżewska">Dystrybucją sprzętu medycznego zajmuje się i resort zdrowia, i Centrala Handlu Sprzętem Medycznym. Ta dwutorowość odbija się niekorzystnie na prawidłowym rozprowadzaniu tej aparatury. Nie zawsze, przydzielając nowy aparat, bada się, czy zabezpieczone zostały warunki jego wykorzystania, toteż część sprzętu nie jest użytkowana.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełEmiliaJeżewska">Wiceprzewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia — Alfred Rejnowicz: Braki aparatury i sprzętu medycznego są jeszcze bardzo poważne, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę, że część aparatury diagnostycznej jest przestarzała i zużyta. W najbliższych latach nie będziemy w stanie braków tych uzupełnić; stąd konieczność ustalenia właściwej hierarchii potrzeb i odpowiednie pokierowanie produkcją krajową.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełEmiliaJeżewska">Niezbędne byłoby udzielenie poparcia resortowi w jego dążeniu do zwiększenia potencjału produkcyjnego zakładów produkujących sprzęt i aparaturę diagnostyczną, do unowocześnienia tej produkcji.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełEmiliaJeżewska">Niezadowalający jest stan pomieszczeń, w których instaluje się sprzęt diagnostyczny; niektóre lokale nie odpowiadają warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełEmiliaJeżewska">Związek Zawodowy wiele wysiłku wkłada w regulowanie spraw płacowych i bytowych pracowników zatrudnionych w bazie diagnostycznej. Wiele zdołano już w tej dziedzinie osiągnąć. Chodzi o zahamowanie odpływu wysoko kwalifikowanych specjalistów, kadr z wyższym wykształceniem (analitycy, chemicy, biolodzy itp.), którzy w innych działach gospodarki znajdują korzystniejsze warunki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefCiupiński">Dla nielekarskich kadr z wyższym wykształceniem zatrudnionych w bazie diagnostycznej istotną sprawą są nie tyle warunki płacowe, ile uprawnienia zawodowe równe z uprawnieniami lekarzy; chodzi zwłaszcza o umożliwienie im osiągania specjalizacji wyższych stopni i otwierania przewodów doktorskich na akademiach medycznych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJózefCiupiński">Rozwój medycyny pociąga za sobą konieczność coraz szerszego opierania się na wynikach badań bakteriologicznych. Tymczasem brak jest jasności, jakie placówki mają te badania prowadzić. Sanepid dysponujący najodpowiedniejszą wysoko specjalizowaną bazą techniczną, zaabsorbowany jest przede wszystkim badaniami profilaktycznymi i niechętnie świadczy usługi z tego zakresu szpitalom.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJózefCiupiński">Dodatkowych wyjaśnień udzielił dyrektor generalny w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej — Roman Secomski, który oświadczył m.in.:</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełJózefCiupiński">Zakłady naprawcze sprzętu medycznego zlokalizowane są przy wojewódzkich wydziałach zdrowia; od trzech lat resort i rady narodowe usilnie dążą do poprawy ich działalności. Na ten cel idą spore środki, buduje się bazy lokalowe, wyposaża w aparaturę kontrolno-pomiarową, zwiększa personel.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełJózefCiupiński">Dla poprawy zaopatrzenia w części zamienne do aparatury i sprzętu medycznego przeprowadza się w najlepszych zakładach naprawczych ewidencjonowanie potrzeb, w oparciu o które można będzie sporządzić prawidłowe bilanse. Resort dąży do stworzenia w każdym województwie magazynów części zamiennych, dysponujących szerokim asortymentem.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełJózefCiupiński">Braki w aparaturze medycznej są znaczne, a środki na ich zakup, zwłaszcza za granicą, ograniczone. Poprawa może następować etapami.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełJózefCiupiński">Kontrole przeprowadzone przez NIK wykazały, obok niedostatecznego wyposażenia bazy diagnostycznej, rażące przykłady niedostatecznego wykorzystania deficytowej aparatury. W celu usprawnienia rozdziału tej aparatury działa komisja resortowa oraz komisje wojewódzkie, które szczegółowo badają, czy placówka zamawiająca urządzenia zabezpieczyła środki na zakup, lokal, w którym zainstaluje aparaturę, fachowców do jej obsługi. Te trzy czynniki decydują o przydziale. Mimo takich obostrzeń zdarzają się jeszcze wypadki niewykorzystywania sprzętu.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełJózefCiupiński">Przewodnicząca Komisji — poseł Alicja Musiałowa (PZPR): Zaopatrzenie placówek służby zdrowia w sprzęt i aparaturę medyczną jest problemem trudnym do rozwiązania. Resort w dążeniu do poprawy sytuacji w tej dziedzinie napotyka na wiele przeszkód.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełJózefCiupiński">Komisja powinna zająć się problemem produkcji krajowej tego sprzętu i rozpatrzyć możliwości jej zwiększenia i unowocześnienia wspólnie z Komisją Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy, gdyż zakłady produkujące sprzęt i aparaturę medyczną znajdują się głównie w pionie drobnej wytwórczości.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PosełJózefCiupiński">Należałoby też zasugerować Komisji Handlu Zagranicznego, aby zanalizowała import sprzętu i postulowała pod adresem Centrali „Varimex” głębsze śledzenie opinii odbiorców oraz stawianie ostrzejszych wymagań przy zawieraniu transakcji zagranicznych. Rozważenia wymaga sprawa uzyskania większej stabilizacji źródeł zakupów zagranicznych; tą drogą można by zmniejszyć różnorodność typów sprzętu w kraju.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PosełJózefCiupiński">Słuszne wnioski zgłaszane przez podkomisję oraz w dyskusji można podzielić na 4 grupy. Do pierwszej z nich należą te wszystkie, które dotyczą konieczności uporządkowania metod i zakresu badań prowadzonych przez różne typy pracowni analitycznych.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PosełJózefCiupiński">Druga grupa wniosków to sprawy dotyczące pozycji pracowników z wyższym wykształceniem oraz techników zatrudnionych w bazie diagnostycznej; chodzi tu przede wszystkim o stworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji, zdobywania specjalizacji.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#PosełJózefCiupiński">Trzecia grupa postulatów dotyczy szerokiej gamy zagadnień związanych z produkcją, konserwacją, remontami sprzętu i aparatury medycznej, ich jakością i nowoczesnością. Niezbędne wydaje się zaostrzenie kontroli i nadzoru nad produkcją tego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#PosełJózefCiupiński">Uregulowania wreszcie wymaga wykorzystanie sprzętu w przychodniach przyzakładowych; przy pomocy związków zawodowych dążyć trzeba do szerszego udostępnienia zainstalowanej w tych placówkach aparatury.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#PosełJózefCiupiński">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektów dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#PosełJózefCiupiński">Komisja powołała podkomisję, której zleciła zbadanie problemu spółdzielczości lekarskiej. W skład podkomisji weszli posłowie: Jadwiga Janiszewska (bezp.), Józef Ciupiński (SD), Henryka Gwiazda-Pietrasz (bezp.) oraz Jerzy Hagmajer (bezp. „Pax”).</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#PosełJózefCiupiński">W skład zespołu, który wspólnie z Komisją Wymiaru Sprawiedliwości dokona oceny realizacji ustawy antyalkoholowej weszli posłowie: Jadwiga Janiszewska (bezp.), Jan Kleczaj (ZSL) i Bolesława Maciejewska (bezp.).</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#PosełJózefCiupiński">O STANIE I KIERUNKACH ROZWOJU DIAGNOSTYKI LABORATORYJNEJ</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#PosełJózefCiupiński">Streszczenie informacji złożonej przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej — Jerzego Sztachelskiego na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 20 października 1967 r.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#PosełJózefCiupiński">Obecnie na terenie kraju czynnych jest ponad 2 tys. placówek laboratoryjnych, nie wliczając w to placówek związanych z akademiami medycznymi oraz podległych innym resortom. 42 proc. tej ilości stanowią laboratoria diagnostyczne lecznictwa zamkniętego, 33 proc. — laboratoria otwartej opieki zdrowotnej, 20 proc. — laboratoria przemysłowej służby zdrowia, 5 proc. — laboratoria sanatoryjne.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#PosełJózefCiupiński">Laboratoria diagnostyczne pracują w oparciu o obowiązujący zakres badań, opracowany w roku 1959 i wprowadzony w życie od roku 1961.</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#PosełJózefCiupiński">Łącznie w laboratoriach diagnostycznych pracuje ponad 8,5 tys. osób, z czego 1.500 z wykształceniem wyższym, 4.800 dyplomowanych techników laboratoryjnych i 750 techników przyuczonych. Rozmieszczenie fachowej kadry w poszczególnych województwach nie jest równomierne; np. większość pracowników z wyższym wykształceniem koncentruje się w dużych ośrodkach miejskich. W chwili obecnej 38 proc. laboratoriów nie posiada kierownika z wyższym wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#PosełJózefCiupiński">Nowa kadra pracowników z wyższym wykształceniem rekrutuje się głównie z wydziałów lekarskich, biologii i nauki o ziemi, z wydziałów chemicznych i w niewielkim tylko stopniu z wydziału farmaceutycznego. Kadra ta doszkalana jest na specjalnych kursach organizowanych przez Studium Doskonalenia Lekarzy. Szkolenie takie odbywa się obecnie w 10 ośrodkach; przeciętnie rocznie przeszkala się ok. 300 pracowników. Dopływ kadry techników zapewnia 13 szkół techników medycznych.</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#PosełJózefCiupiński">Większość laboratoriów mieści się w nieodpowiednich lokalach; dotyczy to zwłaszcza laboratoriów przyszpitalnych.</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#PosełJózefCiupiński">Nadzór nad rozwojem diagnostyki laboratoryjnej i nad działalnością laboratoriów diagnostycznych koncentruje się w rękach Krajowego Specjalisty i jego zespołu oraz w rękach wojewódzkich specjalistów. Coraz większą rolę zaczyna ostatnio odgrywać Polskie Towarzystwo Diagnostyki Laboratoryjnej.</u>
<u xml:id="u-8.25" who="#PosełJózefCiupiński">Istniejąca obecnie sieć laboratoriów diagnostycznych jest w zasadzie wystarczająca pod względem ilościowym, natomiast wiele pracowni, zwłaszcza mniejszych, nie odpowiada wymogom jakościowym. Laboratoria obarczane są zbyt szerokim zakresem badań diagnostycznych, przekraczającym niejednokrotnie możliwości techniczne pracowni i możliwości uzyskania odpowiednich wiadomości fachowych przez poszczególnych pracowników. Stan ten pogarszają jeszcze braki aparatury laboratoryjnej, opóźnienia w wykonywaniu napraw bieżących i konserwacji sprzętu oraz fakt, że szybki rozwój diagnostyki laboratoryjnej dezaktualizuje stosowane obecnie metody badań i wyposażenie techniczne laboratoriów.</u>
<u xml:id="u-8.26" who="#PosełJózefCiupiński">Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej podjęło szereg kroków, które zmierzają do zlikwidowania występujących niedociągnięć w zakresie diagnostyki laboratoryjnej. Opracowano projekt systemu organizacyjnego sieci i struktury placówek. Ustalono obowiązujący zakres i metodykę badań dla rutynowych laboratoriów, opracowano podręcznik techniki badań, zgodnie z ustalonym zakresem i metodyką. Ustalono zestaw standardowego wyposażenia tzw. punktu laboratoryjnego, który mieścić się będzie w przewoźnej skrzynce i służyć ma lekarzowi leczącemu w wiejskich ośrodkach zdrowia, stacjach pogotowia ratunkowego, placówkach lecznictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-8.27" who="#PosełJózefCiupiński">Planuje się również podjąć szereg przedsięwzięć natury organizacyjnej, mających na celu przede wszystkim lepsze wykorzystanie istniejących laboratoriów. Projektuje się większą integrację laboratoriów diagnostycznych szpitali i otwartej opieki zdrowotnej, jak również wykorzystanie w większym stopniu zaplecza szpitali dla wykonywania badań na rzecz pacjentów z zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-8.28" who="#PosełJózefCiupiński">Podjęto szereg przedsięwzięć w kierunku racjonalnego rozmieszczenia kadr oraz przyspieszenia szkolenia wysoko kwalifikowanych fachowców. Projektuje się wprowadzenie diagnostyki laboratoryjnej do programów nauczania w akademiach medycznych i do programów praktyki podyplomowej. Bada się możliwości przeszkalania w diagnostyce laboratoryjnej lekarzy klinicystów, dla osiągnięcia stanu, w którym ogół lekarzy posiadałby umiejętność właściwego korzystania z badań laboratoryjnych.</u>
<u xml:id="u-8.29" who="#PosełJózefCiupiński">Duże znaczenie przywiązuje się również do unowocześnienia wyposażenia technicznego i zaopatrzenia laboratoriów diagnostycznych. Problem automatyzacji i mechanizacji pracy w dużych laboratoriach ma decydujące znaczenie dla poprawy jakości dokonywanych badań; ścisłość badań przeprowadzonych na aparaturze zmechanizowanej jest wielokrotnie większa.</u>
<u xml:id="u-8.30" who="#PosełJózefCiupiński">Podejmuje się również starania o szybkie i szerokie dostarczanie dobrej informacji o postępach badań laboratoryjnych w świecie. W tym kierunku pomyślnie rozwija działalność Polskie Towarzystwo Diagnostyki Laboratoryjnej, które wydaje własne czasopismo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>