text_structure.xml 47.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Otwieram posiedzenie wspólne Komisji: do Spraw Kontroli Państwowej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, pana Stanisława Srockiego, szefa bydgoskiej izby obrachunkowej, pana Tadeusza Dobka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana Jarosława Zielińskiego, przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli oraz państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselTeresaPiotrowska">Porządek dzisiejszego posiedzenia jest jednopunktowy i dotyczy rozpatrzenia sprawozdania z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w roku 2005.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanKochanowski">Odbywamy posiedzenie dwóch Komisji, w związku z czym pragnąłbym się dowiedzieć, czy jest wśród nas ktoś z członków prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Prosiłbym też o informację, czy w ogóle mamy kworum. Jako członkowie Komisji Samorządu, nie możemy przecież pracować jednocześnie w trzech miejscach, jak dzieje się to obecnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Sytuacja wygląda w ten sposób, że wspólne posiedzenie naszych Komisji na temat sprawozdania z działalności RIO miało się odbyć o godzinie 14.00, zgodnie z którym to ustaleniem rozpoczęliśmy nasze obrady. Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przysłał do mnie pismo z prośbą o przesunięcie posiedzenia na godzinę 15.00. Ponieważ jednak mamy gości z zewnątrz, uznałam, że Komisja Samorządu może ogłosić przerwę w swych obradach i wziąć udział w posiedzeniu wspólnym, a następnie wrócić do swego porządku. Wyrażające taką właśnie opinię pismo wystosowałam do przewodniczącego tamtej Komisji, co pan przewodniczący zaakceptował i poinformował mnie, że być może nieco się spóźni. Uważam zatem, że nie powinniśmy czekać z rozpoczęciem pracy, gdyż uważam, że powinniśmy szanować nie tylko siebie, lecz przede wszystkim naszych gości, których część przybyła spoza Warszawy, a wszyscy są przygotowani do tego, by zreferować zaplanowany dużo wcześniej temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanKochanowski">Podane przez panią przewodniczącą wyjaśnienia przyjmuję ze zrozumieniem, niemniej za skandal uważam tryb pracy komisji sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Ja również tak uważam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanKochanowski">Nie może przecież być tak, że członek Komisji musi być jednocześnie w dwóch miejscach. Rozumiem, że posiedzenie niniejsze zostało zwołane w trybie regulaminowym, i że jest to posiedzenie ważne. Natomiast tamto posiedzenie zwołano w trybie pilnym w ciągu godziny, w trybie niedopuszczalnym, w związku z czym uważam, że pan przewodniczący nie robi żadnej łaski i powinien natychmiast stawić się na posiedzeniu zaplanowanym znacznie wcześniej i prowadzić wraz z panią przewodniczącą niniejsze obrady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Nie mam, niestety, takiego wpływu na pana przewodniczącego, by go tutaj w trybie pilnym sprowadzić, niemniej jednak raz jeszcze apeluję o to, byśmy mogli obecne posiedzenie rozpocząć. Chciałabym bowiem, abyśmy szanowali czas gości, którzy z daleka specjalnie na nie przybyli.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselTeresaPiotrowska">Oddaję głos przewodniczącemu Krajowej Rady RIO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jak co roku, Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych przedkłada Sejmowi i</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Senatowi sprawozdanie z działalności RIO oraz z wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego. Tekst sprawozdania został państwu przekazany w ustawowym terminie, czyli do końca czerwca.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Regionalne izby obrachunkowe działają na podstawie ustawy z 7 października 1992 roku – o regionalnych izbach obrachunkowych; są wspomniane również w konstytucji. Podstawowa ustawa, na której pracujemy, to ustawa o finansach publicznych, a także ustawy regulujące ustrój samorządu terytorialnego. Zgodnie z obowiązującymi nas przepisami, izby są organami nadzoru nad działalnością samorządu. Ich druga funkcja to kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych; funkcja trzecia RIO to funkcja opiniodawcza, czwarta zaś funkcja ustawowa to działalność informacyjna, instruktażowa i szkoleniowa.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Do zadań izb – na podstawie przepisów szczegółowych – należy kontrola formalna i rachunkowa sprawozdań z wykonania budżetu oraz wniosków o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej. Ich zadania to także rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika o odmowie złożenia kontrasygnaty na dokumentach obejmujących czynność prawną, opracowywanie raportów o stanie gospodarki finansowej – jest to zadanie stosunkowo nowe, nałożone na nas przed dwoma laty, a także opracowywanie różnych opinii.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Z innych przepisów, np. z k.p.a., do zadań izb należy rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego; sporządzanie zbiorczych sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego dla podmiotów, dla których organem założycielskim jest samorząd; przyjmowanie i przekazywanie tych sprawozdań oraz kontrola; udostępnianie informacji publicznych dotyczących działalności regionalnych izb obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">W Polsce funkcjonuje 16 izb obrachunkowych, od ostatniej reformy podziału terytorialnego państwa istnieją one w każdym mieście wojewódzkim, przy czym organem podstawowym każdej z nich jest kolegium, działają też przy nich składy orzekające, które wydają opinie w sprawach wymaganych przez przepisy. W każdej też funkcjonuje wydział informacji i analiz oraz szkoleń, jak również wydział kontroli gospodarki finansowej.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">W roku 2005 struktura izb uległa zmianie. Do końca czerwca owego roku organem izb były komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, od 1 lipca zaś komisje te są odrębnym organem, powoływanym w nowym trybie i funkcjonującym poza strukturą RIO. Jedyny związek, jaki pozostał między regionalnymi sprawami do spraw naruszenia dyscypliny finansów publicznych a regionalnymi izbami obrachunkowymi, polega na tym, że prezes izby ma ze swoich środków budżetowych zapewnić lokal oraz wynagrodzenia członków komisji i jej obsługi oraz pokrywać tzw. wydatki bieżące. Dlatego też pozwoliliśmy sobie na zwrócenie uwagi państwa na tę zmianę, bardzo istotną. Inne są w związku z nią zadania izb – nie orzekamy już w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Podstawowa działalność RIO to – jak państwo posłowie wiedzą – działalność nadzorcza i kontrolna. Zakres nadzoru obejmuje wymienione w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych rodzaje uchwał, przy czym zakres ten nie zmienił się w zasadniczy sposób w ciągu ostatnich ośmiu lat. Ośmiu, bo w roku 1998 określono przedmiot nadzoru w ten sposób, że postanowiono, iż do zadań izb należą wszelkie uchwały dotyczące zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego oraz uchwały o udzielaniu pożyczek.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jakie mamy uprawnienia w stosunku do wskazanych uchwał? Otóż kolegia izb mogą orzec nieważność uchwały sprzecznej z prawem, mogą wskazać organowi stanowiącemu nieprawidłowości i oczekiwać na ich usunięcie we własnym zakresie, a następnie dopiero stwierdzić nieważność. Kolegia orzekają o nieważności w całości lub w części, a także mogą stwierdzić tzw. nieistotne naruszenie prawa. Taka właśnie konstrukcja zwarta jest i w ustawach ustrojowych samorządowych, i w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Do zadań izb należy także ustalanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jeśli w przepisanym ustawowo czasie organ stanowiący nie podejmie uchwały budżetowej albo jeśli uchwała zostanie wprawdzie w tym czasie podjęta, lecz podlega stwierdzeniu nieważności.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">W roku ubiegłym izby zbadały 128 204 uchwały i zarządzenia organów jednostek samorządu terytorialnego, przy czym najczęściej podlegały badaniu uchwały dotyczące zmian budżetu. W związku z częstymi zmianami budżetu i podejmowaniem przez samorząd znacznej liczby uchwał w tym zakresie nie można czynić zarzutów samorządowi, ponieważ wiele różnych przyczyn wpływa na to, że budżety winny być zmieniane w ciągu roku budżetowego. Charakterystyczne jest to, że tylko w trzech wypadkach izby ustalały w roku ubiegłym budżet, tylko trzy samorządy nie uczyniły tego samodzielnie bądź też uczyniły to niezgodnie z prawem. Jest to wynik niespotykany od lat.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Należy zaznaczyć, że następuje znaczący wzrost liczby uchwał wpływających do RIO. W stosunku do pierwszego roku funkcjonowania izb, czyli roku 1993, mamy do czynienia z 6 – 7-krotnym wzrostem ich liczby.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jeśli chodzi o wyniki działalności nadzorczej, to należy wspomnieć że podstawowymi błędami, jakie spotykamy w uchwałach budżetowych, jest niekompletność ich treści, czyli niezawarcie w nich wszystkich koniecznych elementów, niewskazanie źródeł pokrycia niezbędnych wydatków, wydatków obligatoryjnych. Często mamy do czynienia również z niewłaściwym wskazaniem źródeł pokrycia niedoboru, np. kredytu krótkoterminowego. Inne błędy to te dotyczące upoważnień do wykonania budżetu osób, które nigdy budżetu nie mogą wykonywać, jak np. skarbnik czy sekretarz.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Kolejny problem, występujący zwłaszcza w gminach, powstaje w związku z art. 50 ustawy o samorządzie terytorialnym i polega na niewskazywaniu źródeł pokrycia deficytu oraz uchwalaniu deficytu bez zgody organu wykonawczego. Mamy tu do czynienia z naruszeniem zarówno przepisów ustaw ustrojowych, jak i ustawy o finansach publicznych. Często zdarza się nieuchwalenie wymaganej rezerwy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Myślę, że mijałoby się z celem wymienianie teraz wszystkich naruszeń prawa, z którymi RIO spotykają się podczas swej działalności, zwłaszcza że zostały one szczegółowo wyliczone w tabelach zawartych w tekście naszego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Bardzo istotnym – i nie urywam, że trudnym dla nas – obszarem działalności nadzorczej jest badanie uchwał w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium. Jakie przyczyny nieważności owych uchwał stwierdzamy? Chodzi o nieudzielenie absolutorium z przyczyn innych niż wykonanie budżetu, udzielenie absolutorium bądź jego nieudzielenie bez rozpatrzenia przez radę sprawozdania z wykonania budżetu, udzielenie absolutorium bez opinii regionalnej izby obrachunkowej. W grę wchodzą również błędy proceduralne i terminy.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jeśli chodzi o liczbowe wyniki działalności nadzorczej, to na 124 482 uchwały stwierdzono nieistotne naruszenie prawa w 1125, w prawie 2600 uchwał wskazano nieprawidłowości skutkujące naruszeniem prawa, przy czym gminy zostały wezwane do ich usunięcia. W wyniku postępowania stwierdzono nieważność blisko 1500 uchwał. Samorządy zaskarżyły tylko 50 rozstrzygnięć nadzorczych regionalnych izb obrachunkowych, czyli niespełna 2 proc. ogółu. Liczba ta utrzymuje się zresztą na podobnym poziomie, jak w latach ubiegłych, w roku 2004 np. zaskarżono 54 rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Drugą naszą zasadniczą działalnością jest działalność kontrolna, przy czym kontroli RIO podlegają jednostki samorządu terytorialnego, związki gmin, stowarzyszenia gmin, stowarzyszenia gmin i powiatów, samorządowe jednostki organizacyjne, w tym te mające osobowość prawną, oraz inne podmioty, o ile wykorzystują one dotacje przyznawane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Przeprowadzamy kontrole: kompleksowe, problemowe, doraźne i sprawdzające. W sprawozdaniu naszym zamieściliśmy m.in. tabelę zawierającą dane liczbowe na ten temat, z których wynika, jakie kontrole przeprowadzone zostały w poszczególnych jednostkach, tak że dodam jedynie, że RIO przeprowadziły 1282 kontrole, z czego blisko 800 było kontrolami kompleksowymi, 239 – problemowymi, 174 – doraźnymi, a 81 – sprawdzającymi.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Kontrole problemowe obejmują pewne wycinki gospodarki finansowej jednostek samorządowych; bardzo często przeprowadzane są kontrole problemowe dotyczące zamówień publicznych, gospodarki mieniem komunalnym, a także odnoszące się do prawidłowości ustalania i poborów dochodów budżetowych. Jeśli chodzi o dochody z tytułu podatków, jest to element każdej kontroli kompleksowej. W blisko 1300 kontrolach ujawniono ponad 16.500 przypadków naruszenia prawa, nieprawidłowości, przy czym należy przypomnieć, że nasze kontrole prowadzone są według kryteriów zgodności z prawem, legalności.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Szczegółowe dane na temat tego, z jaką częstotliwością występują nieprawidłowości w poszczególnych kategoriach gospodarki finansowej samorządu terytorialnego zamieściliśmy w sprawozdaniu, podobnie jak dane na temat tego, jak sytuacja pod tym względem kształtowała się w ciągu trzech ostatnich lat. Wspomnę więc tylko, że najwięcej nieprawidłowości dotyczy ogólnie rozumianego wykonania budżetu. Na drugim miejscu znajdują się nieprawidłowości z zakresu księgowości i sprawozdawczości budżetowej, na trzecim – z obszaru zamówień publicznych, na czwartym zaś – te dotyczące gospodarki mieniem komunalnym, przy czym liczby nieprawidłowości z poszczególnych zakresów ulegają pewnym wahaniom. I tak np. w zakresie zamówień publicznych nastąpił wyraźny spadek występujących nieprawidłowości. Wahania, o których mowa, najogólniej można wytłumaczyć zmianą przepisów regulujących gospodarkę finansową. Jak każdy aparat, również aparat w gminach podlega niejakiej inercji, w związku z czym zmiana ustawy powoduje zwiększenie liczby ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Szczególnym rodzajem kontroli jest kontrola sprawozdań budżetowych, na temat których bliższe dane zawarliśmy w materiale dostarczonym, państwu posłom i z którego wynika, że liczby w odniesieniu do wspomnianego rodzaju kontroli są różne, a różnice wynikają stąd, że sprawozdania są korygowane, przy czym następuje to z różnych przyczyn, także w wyniku kontroli prowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe. Badamy również sprawozdania w zakresie długu publicznego, poręczeń i gwarancji jednostek samorządowego sektora finansów publicznych oraz z obszaru należności owych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Do obowiązku RIO należy rozpatrywanie skarg na organy stanowiące; obowiązek ten wynika z Kodeksu postępowania administracyjnego. W roku 2005 wpłynęły 384 pisma, traktowane jako skargi oraz same skargi, zarzucające naruszenie prawa. Tylko 105 z nich dotyczyło organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, a więc tych, których rozpatrywanie należało do właściwości kolegiów regionalnych izb obrachunkowych. Pozostałe dotyczyły działalności organów wykonawczych samorządu terytorialnego, gdzie organem właściwym jest rada. Niemniej wszystkie te sygnały, które zgodnie z k.p.a. mamy obowiązek przekazać do rad, są w izbach odnotowywane i służą przy planowaniu kontroli w następnych okresach.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jaki był przedmiot wspomnianych skarg? Najczęściej chodziło o uchwały budżetowe i zmiany budżetu oraz o podatki i opłaty lokalne. Myślę, że powinienem zwrócić przy tym uwagę państwa na fakt, że nie traktujemy jako skarg pism skierowanych przez radę czy grupę radnych. Pisma takie są przez nas traktowane jako „podanie w sprawie” przy odpowiednim stosowaniu k.p.a., a więc traktujemy je jako sprawy administracyjne, w związku z czym jeśli nawet izba, zwłaszcza zaś kolegium, nie ma zastrzeżeń do uchwały, ale jest ona skarżona przez radę, grupę radnych czy przez organ wykonawczy, prowadzi się postępowanie nadzorcze w pełnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Kolejną naszą funkcją jest sprawdzanie sprawozdań, o czym już wspomniałem, ale odbywa się to także w toku kontroli prawidłowości danych służących do naliczenia subwencji. Nieprawidłowości te najczęściej polegają na wykazywaniu w sprawozdaniach niewłaściwych danych dotyczących górnych stawek podatków, skutków udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień oraz zaniechań poboru. W czterech tylko gminach stwierdzono natomiast niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie dotacji na kwotę ponad milion zł.</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Bardzo istotną, a zarazem skuteczną działalnością RIO jest działalność opiniodawcza, będąca w moim przekonaniu podstawowym środkiem przeciwdziałania zadłużaniu się gmin ponad dopuszczalny poziom. W zamieszczonych w sprawozdaniu tabelach pokazujemy m.in., jak pod względem liczbowym wygląda wzrost wydawanych przez RIO opinii. I tak np. w roku 1993 wydano ich ok. 4000, a w 2005 roku już 19.500, z czego opinii negatywnych było tylko 96, podczas gdy w pierwszym roku naszej działalności aż 170. Od opinii naszych gminom przysługuje odwołanie do kolegium i w roku 2005 było ich niewiele, bo tylko 16.</u>
          <u xml:id="u-8.25" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">W roku ubiegłym sporządzono dwa raporty o stanie gospodarki finansowej, dla dwóch gmin, a jest to nowe nasze zadanie. O sporządzeniu takiego raportu, na podstawie wszelkich dostępnych informacji, decyduje kolegium izby. Opracowany raport jest uchwalany przez kolegium najczęściej w wypadkach zagrożenia wykonania podstawowych zadań jednostki samorządu terytorialnego. Sporządzenie wspomnianych dwóch raportów w roku ubiegłym jest wynikiem poprawy stanu zadłużenia samorządu terytorialnego, m.in. także dzięki skrupulatnym badaniom sprawozdawczości przez izby.</u>
          <u xml:id="u-8.26" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Zadaniem RIO od początku ich istnienia jest prowadzenie szkoleń dla samorządów w zakresie objętym działalnością izb. Z danych zawartych w odpowiedniej tabeli zamieszczonej w sprawozdaniu można się dowiedzieć, ile szkoleń przeprowadzono w ostatnich dwóch latach i jak liczby te mają się do odpowiednich liczb z roku 1993.</u>
          <u xml:id="u-8.27" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Izby prowadzą ponadto działalność informacyjną, tzn. działalność wydawniczą. Wydają biuletyny, kwartalniki; niektóre zaś również wydawnictwa nieperiodyczne.</u>
          <u xml:id="u-8.28" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Bardzo istotną i trudną dziedziną działalności izb jest interpretacja przepisów prawa, gminy bowiem zwracają się do organu nadzoru o dokonanie wykładni przepisów. To bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie, podejmowane w ramach działania szkoleniowego. Mówię, że to trudne zadanie, ponieważ niejednokrotnie spotykamy się z różnicami poglądów na temat różnych organów państwa. Dlatego też staramy się dążyć do ujednolicenia poglądów zwłaszcza w odniesieniu do nowo ustanawianego prawa. I tak np. wraz z Ministerstwem Finansów powołaliśmy grupę roboczą, która rozważa tego typu problemy. Jak państwo posłowie wiedzą, rok ubiegły był pod omawianym względem szczególnie trudny, gdyż funkcjonowała nowa ustawa o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.29" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Izby udzielają też informacji w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej; w roku ubiegłym udzielono ich niemal pół miliona.</u>
          <u xml:id="u-8.30" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">O komisjach orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych mam przyjemność mówić zapewne po raz ostatni. Charakterystyczne jest w ich wypadku zmniejszanie się liczby rozpatrywanych spraw.</u>
          <u xml:id="u-8.31" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Myślę, że zainteresuje państwa posłów informacja o tym, jakie rodzaje czynów, z którymi mamy do czynienia, są najliczniejsze. Otóż najliczniejsze są naruszenia dyscypliny przy udzielaniu zamówień publicznych, nieopłacanie należności bądź opłacanie w kwocie niższej, niż wynika z prawidłowego obliczenia; stwierdziliśmy 125 takich wypadków. W 112 wypadkach doszło do przekroczenia wydatków ponad plan, w 74 – nie przeprowadzono inwentaryzacji. Stosunkowo rzadkie natomiast w samorządzie terytorialnym były czyny polegające na niepobraniu należności skarbu państwa bądź jst – było takich czynów tylko 24.</u>
          <u xml:id="u-8.32" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jeśli chodzi o kary pieniężne, orzeczono ich łącznie na kwotę 3000 zł, natomiast zasądzone koszty postępowania to blisko 62.000 zł. Od orzeczeń komisji wniesiono 119 odwołań do Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów.</u>
          <u xml:id="u-8.33" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Dochody budżetu państwa realizowane przez regionalne izby obrachunkowe to – najwyższe z nich – wpływy z różnych opłat, wpływy z najmu i dzierżawy, grzywny, mandaty i kary pieniężne.</u>
          <u xml:id="u-8.34" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Plan wydatków RIO na rok 2005 wynosił 81.239.000, a w ich strukturze największą pozycję stanowią wynagrodzenia osobowe oraz pochodne od wynagrodzeń, jak też wydatki na podróże służbowe. Wydatki inwestycyjne stanowiły jedynie niecałe 2 proc. wydatków RIO ogółem.</u>
          <u xml:id="u-8.35" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Zatrudnienie w regionalnych izbach obrachunkowych wynosiło w roku ubiegłym 1351 osób i utrzymuje się ostatnich latach na niezmienionym poziomie. W danych liczbowych podajemy średnie wynagrodzenie naszych pracowników łącznie oraz z wyszczególnieniem inspektorów kontroli. Różnica wynosi tu ponad 400 zł. W materiale naszym zawarliśmy również informacje na temat kwalifikacji naszych pracowników, jak też podnoszenia tychże kwalifikacji.</u>
          <u xml:id="u-8.36" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Ubiegły rok był szczególny w regionalnych izbach obrachunkowych, gdyż nastąpiło znaczne podniesienie poziomu wyposażenia informatycznego, co możliwe było dzięki działaniom w ramach projektu PHARE „Zarządzanie finansami publicznymi”. We współpracy z Ministerstwem Finansów wprowadzony został informatyczny system sprawozdawczości budżetowej, który jest obecnie stosowany.</u>
          <u xml:id="u-8.37" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Kilka zdań na temat Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Otóż nie jest to organ, lecz krajowa reprezentacja izb, której podstawowym zadaniem jest reprezentowanie regionalnych izb wobec naczelnych i centralnych organów państwa oraz uchwalanie wniosku do projektu budżetu w części 80. KR RIO nie ma stałej siedziby. Jej siedzibą jest zawsze siedziba izby, w której prezesem jest jej przewodniczący. Składa się z 32 członków, po dwóch przedstawicieli każdej z izb. Spotykają się oni, zgodnie z ustawą, raz na kwartał, czyli cztery razy w ciągu roku. Permanentnie natomiast, dzięki internetowi i poczcie elektronicznej, działają jej komisje. Krajowa Rada RIO jest członkiem EURORAI, członkiem aktywnym, ale przedstawione państwu sprawozdanie nie zawiera informacji, że za rok ubiegły została w tym roku we Wrocławiu zorganizowana międzynarodowa konferencja EURORAI na temat zadłużenia publicznego w samorządach.</u>
          <u xml:id="u-8.38" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Myślę, że to już w wielkim skrócie wszystko, co staraliśmy się przedstawić w sprawozdaniu, zawierającym szczegółowe dane na przedmiotowy temat. Wykazy liczbowe, które w swym wystąpieniu jedynie zasygnalizowałem, znajdują się w tabelach zamieszczonych od str. 127.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo. Wierzę, że członkowie naszych Komisji zapoznali się z dostarczonymi materiałami. Jeśli więc państwo posłowie bądź też ktoś z naszych gości mają pytania, uwagi bądź wnioski w przedmiotowej sprawie, bardzo proszę o zabieranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselTeresaPiotrowska">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Dziękuję panu przewodniczącemu za przedstawioną informację. Mam pytanie związane z tym, że w materiale Krajowej Rady nie znalazłam informacji na temat tego, ile ogółem było skarg na rozstrzygnięcia nadzorcze do sądu administracyjnego. Prosiłabym o wyjaśnienia w tej kwestii. Wiemy, że w kompetencjach regionalnych izb obrachunkowych leży również wydawanie opinii w niektórych sprawach dotyczących gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, przy czym opinie owe nie są w zasadzie rozstrzygnięciami stricte nadzorczymi, niemniej wykazują pewne cechy środka nadzoru, a szczególne znaczenie mają opinie negatywne izby ma temat projektu budżetu jednostki. Prosiłabym zatem o podanie, ile takich opinii negatywnych wydano w okresie, o którym dziś mowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Ja również dziękuję za przedstawienie materiału i również mam pytanie. Regionalne izby obrachunkowe generalnie słyną z solidności i sprawności, ale przecież nawet najsprawniejsze i najsolidniejsze instytucje mają swoje potrzeby i swoje słabości, w związku z czym prosiłabym o zaprezentowanie potrzeb oraz słabości RIO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselRomanCzepe">Krótkie doświadczenia Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych skłaniają do pewnych refleksji. Otóż przez wiele lat debatowano nad tym, że potrzebne jest ciało tego typu, być może nawet mające większe uprawnienia, gdyż słyszało się również opinie, że dość już „udzielnych księstw” w postaci regionalnych izb obrachunkowych, funkcjonujących w poszczególnych województwach bez żadnego ciała koordynującego ich działania.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselRomanCzepe">Mamy już takie ciało. Prosiłbym o informację, w jakim stopniu spełnia ono swą rolę, jakie doświadczenia zebrało w tym stosunkowo krótkim okresie swego funkcjonowania. Czy można już wskazać pewne kierunki, w których należałoby zmierzać w reformie? Czy doświadczenia, które państwo zdobyli, uprawniają do wysnucia takich wniosków? Jest to bowiem ciało raczej opiniujące, a i rola, i uprawnienia Krajowej Rady są dość skromne. Myślę jednakże, iż można już chyba podjąć próbę wskazania pewnych rozwiązań na przyszłość. Czy mają państwo jakieś koncepcje tego typu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrystianLuczak">Znany z ciętego języka poseł Roman Czepe użył sformułowania mówiącego o „udzielnych księstwach” w postaci regionalnych izb obrachunkowych. Nie jestem pewien, czy można tego sformułowania użyć w tym kontekście, ale nie w tym rzecz. Ja również mam pytanie, które wiąże się z tym, że kończy się kolejna kadencja samorządu, mówi się o wykonaniu budżetu przez jego jednostki i RIO opiniuje to. Prosiłbym więc o podanie, jakie są tendencje, jeśli chodzi o samorząd terytorialny, w zakresie realizacji budżetów. Jak przedstawiciele RIO to widzą? Czy możemy mówić, że wraz z upływem kadencji poziom realizacji tych zadań jest z punktu widzenia RIO lepszy, czy mamy raczej do czynienia ze stagnacją, czy też może mają państwo jakieś inne spostrzeżenia?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselKrystianLuczak">Poseł Ryszard Galla (niez.):</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselKrystianLuczak">Przedstawicieli regionalnych izb obrachunkowych prosiłbym o informację, czy dzisiejsze usytuowanie RIO w pionie Ministerstw Spraw Wewnętrznych i Administracji jest właściwsze niż usytuowanie poprzednie.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselKrystianLuczak">Chciałbym też powtórzyć, choć nieco bardziej uszczegółowione, pytanie sformułowane już przez posłankę Danutę Jazłowiecką, odnoszące się do potrzeb izb. Pragnę się bowiem dowiedzieć, dlaczego poziom wynagrodzeń w regionalnych izbach obrachunkowych tak mocno odbiega od wynagrodzeń choćby w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselKrystianLuczak">Kolejne moje pytanie odnosi się do przyszłości i myślę, że jest skierowane raczej pod adresem przedstawiciela rządu niż RIO. Otóż chętnie bym usłyszał, jaka jest przyszłość regionalnych izb obrachunkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Skoro nie ma już kolejnych chętnych do zabrania głosu, proszę pana przewodniczącego i ewentualnie pana ministra o udzielenie odpowiedzi na zadane w dyskusji pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">W odpowiedzi na pytanie posłanki Jadwigi Zakrzewskiej wyjaśniam, że liczba skarg na nasze rozstrzygnięcia, wniesionych w roku ubiegłym do sądów administracyjnych, wyniosła 50 – na prawie 4000 rozstrzygnięć. Zaskarżono zatem 1,9 proc. rozstrzygnięć wydanych w roku 2005. Zainteresuje z pewnością panią posłankę informacja, jakie były rezultaty owych zaskarżeń. Pokazujemy to w naszym sprawozdaniu w tabeli 7, zamieszczonej na str. 131. Podajemy tam liczbę zbadanych uchwał, liczbę rozstrzygnięć nadzorczych, kiedy to stwierdzono naruszenie prawa istotne bądź nieistotne, liczbę skarg skierowanych do wojewódzkich sądów administracyjnych. Jeśli chodzi o skargi, to dodam, że są wnoszone również na zalecenia pokontrolne, a jak wiadomo, skarga do sądu administracyjnego na to nie przysługuje, dlatego też liczba skarg wniesionych jest większa niż liczba skarg wniesionych na uchwały kolegiów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Jeszcze pytanie dodatkowe. Ponieważ jednostce kontrolowanej przysługuje także prawo do zgłoszenia zastrzeżenia do kolegium izby w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, prosiłabym też o informację, ile w omawianym okresie było zgłoszonych zastrzeżeń tego rodzaju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Zastrzeżeń takich było kilkanaście. Żeby jednak uniknąć ewentualnych nieporozumień, dodam wyjaśnienie, że od zaleceń pokontrolnych organ gminy może się odwołać do kolegium izby i odwołanie to rozpatruje tylko kolegium, i na tym droga odwoławcza się kończy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Pytała pani posłanka o liczbę skarg wnoszonych do sądów administracyjnych, w związku z czym wyjaśnię od razu, że na uchwałę kolegium przyjmującą zastrzeżenia do zaleceń pokontrolnych bądź nie przyjmującą wspomnianych zastrzeżeń nie przysługuje skarga do sądu. Skarg do sądów natomiast było 50, przy czym wojewódzkie sądy administracyjne wydały 41 wyroków, z czego oddaliły skargi na nasze rozstrzygnięcia nadzorcze w 25 wypadkach.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, moją odpowiedź uzupełni wiceprzewodniczący Krajowej Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiceprzewodniczacyKRRIOMieczyslawKlupczynski">Jeśli chodzi o wnioski pokontrolne, w roku 2005 jednostki samorządu terytorialnego zakwestionowały ich 191, z czego 126 zastrzeżeń zostało przez kolegia izb oddalonych, 57 uwzględnionych w całości, a 8 – w części. Odpowiedzi udzielono w terminie 30 dni, zawsze bowiem staramy się na najbliższym posiedzeniu kolegium rozpatrywać zgłoszone zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Następne pytanie pani posłanki dotyczyło opinii negatywnych. Istotnie, jest to środek w zasadzie niewiążący, ale bardzo ostry, zwłaszcza jeśli chodzi o zaciąganie pożyczek i kredytów; banki odmawiają udzielenia kredytów w wypadku negatywnej opinii. Takich to opinii negatywnych wydano łącznie 96, dotyczących zaś projektu budżetu – 19. Dane te są zawarte w tabeli 8 na str. 132, z podziałem na poszczególne poziomy samorządu terytorialnego oraz z podziałem na rodzaje opinii wydawanych przez skład orzekający.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Gdyby pani posłanka miała jeszcze pod naszym adresem inne pytania, w każdej chwili gotowi jesteśmy udzielić odpowiedzi i wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">W odpowiedzi na pytanie posłanki Danuty Jazłowieckiej o słabości RIO i ich potrzeby informuję, że na forum Komisji do Spraw Kontroli Państwowej mówiliśmy już o naszych kłopotach, z których szczególnie dolegliwa jest płynność kadr inspektorskich. Inspektorzy wykonują odpowiedzialną i trudną pracę, skomplikowaną ponadto koniecznością dojazdów do gmin. Wiele izb odczuwa trudności z utrzymaniem swych pracowników, którzy zdobywają u nas kwalifikacje i doświadczenie, a następnie często przechodzą do pracy w samorządach. Z różnych bowiem przyczyn pensje tej kategorii pracowników są w izbach niekonkurencyjne. Zaznaczam, że nie chodzi o wynagrodzenia pracowników izb w ogóle, lecz o wynagrodzenia tych właśnie konkretnych pracowników, a więc specjalistów w wydziale analiz i szkoleń oraz inspektorów kontroli.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Minister Jarosław Zieliński wystąpił już ze stosownym wnioskiem do ministra finansów, mamy zatem nadzieję, że jeszcze w tym roku sprawa ta, również dzięki przychylności państwu posłów, ulegnie poprawie.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Poseł Roman Czepe wspomniał o „udzielnych księstwach”. O owych „księstwach” mówiło się przed czterema laty i był to wówczas modny termin, prasa pisała m.in. o końcu „udzielnych książąt”, gdy Sejm poprzedniej kadencji zmieniał naszą ustawę.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Jeśli chodzi o ustrój izb, najnowsza nowelizacja nie zmieniała ustroju izb, wprowadziła tylko nowe reguły naboru pracowników, szczególnie zaś członków kolegiów oraz prezesów.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Krajowa Rada powstała wskutek nowelizacji w roku 1997, pierwsze jej posiedzenie odbyło się w roku 1998. Ta konstrukcja prawna spowodowana jest konstrukcją i ustrojem samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Czy potrzebna jest jakaś „czapka” nad regionalnymi izbami obrachunkowymi? Wypada przypomnieć, że Krajowa Rada nie ma takiego charakteru, nie jest „czapką”, nie jest żadnym organem w stosunku do izb. Podstawowe jej zdanie to ujednolicenie praktyki stosowania prawa, praktyki kontrolnej, upowszechnianie standardów kontroli, opracowywanie tych standardów, przyjmowanych przez Krajową Radę, a następnie przez kolegia poszczególnych izb.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Z pytaniem posła Romana Czepe wiąże się pytanie następne, posła Ryszarda Galli, który pragnie się dowiedzieć, czy podporządkowanie RIO Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji jest właściwe. Nie mnie to oceniać. To skutek reformy administracji w 1998 roku, kiedy to utworzono MSWiA i kiedy z ówczesnego URM większa część administracji przeszła do ministerstwa. Były to decyzje związane z ustrojem administracji, z ustrojem państwa, a nie tylko regionalnych izb obrachunkowych. Następnie ustawa o działach administracji – tak wielokrotnie zmieniana, że w tej chwili nie potrafię nawet powiedzieć panu posłowi, kiedy to się stało – spowodowała, że utworzono dział „Administracja”, w którym funkcjonujemy pod zwierzchnictwem premiera, tak jak było od początku, tzn. według modelu ustrojowego z 1992 roku, tyle że odbywa się to za pośrednictwem ministra spraw wewnętrznych i administracji, który w odniesieniu do RIO wykonuje uprawnienia premiera.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Jak powiedziałem, nasza obecna pozycja w strukturze organów państwa wynikła jedynie z reformy ustrojowej administracji. To może wywoływać, teoretycznie przynajmniej, problemy, gdyż – jak orzekł w latach dziewięćdziesiątych Trybunał Konstytucyjny – regionalne izby obrachunkowe nie są klasycznym organem administracji, niemniej jednak funkcjonujemy jako dział administracji. Ważne jest to, że RIO mają swój dział budżetowy.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#PrzewodniczacyKRRIOStanislawSrocki">Poseł Krystian Łuczak pytał o tendencje przejawiające się przy wykonywaniu budżetu. Panie pośle, mamy jeszcze drugą część sprawozdania. Prezes Tadeusz Dobek, dzięki którego staraniom i wysiłkowi intelektualnemu powstaje ów dokument, zwłaszcza część druga – sprawozdanie z wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego – będzie mówił na temat interesujący pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Dziękuję. Czy pan minister zechce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawZielinski">Moja wypowiedź ograniczy się do kilku zdań, a to z tego względu, że pełna odpowiedź, zwłaszcza odpowiedź śmielsza, na pytania, które odnoszą się do rządu, byłaby przedwczesna. Bardzo uważnie przyglądamy się funkcjonowaniu rozwiązań, które wynikają z aktualnych przepisów prawa, z ustaw, i nie ukrywam, że szukamy odpowiedzi na pytania o to, czy aktualne rozwiązanie jest najlepsze, czy też można by pokusić się o sformułowanie propozycji, które dawałyby większą skuteczność działania, ale za wcześnie o tym by mówić, ponieważ sprawy te nie są jeszcze na tyle przedyskutowane, żeby można było sformułować bliższe informacje na temat kierunków.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawZielinski">Jako osoba, której powierzono wykonywanie zadań określonych przepisami w stosunku do RIO, mam, oczywiście, na ten temat własne przemyślenia, własny pogląd, ale jest to jeszcze pogląd zbyt indywidualny, aby można było o nim głośno mówić. Będzie on jeszcze podlegać dyskusjom, dalszym analizom i myślę, że w którymś momencie – przy czym trudno stwierdzić, kiedy to nastąpi – albo sformułujemy stanowisko, że rozwiązanie prawne wdrożone przed kilku laty należy po prostu doskonalić, nie dokonując żadnych zmian, albo też zaproponujemy zmiany.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawZielinski">Jeśliby szukać odpowiedzi na pytania dotyczące obszarów, których ewentualne zmiany mogłyby dotyczyć, to jestem zdania, że są dwa takie najistotniejsze obszary. Pierwszy z nich – co chyba jest zupełnie naturalne – to właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych, czyli ich kompetencje w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego. Nie ukrywam, że ktokolwiek zabiera na ten temat głos, pyta zawsze o skuteczność działań, o to wykazywana jest największa troska. Skuteczność wszakże jest określona w granicach prawa i kompetencji przypisanych izbom. Obszar drugi to relacje między izbami a administracją rządową i właściwym ministrem, któremu powierzono kompetencje rządu w stosunku do RIO. Nad tymi właśnie obszarami będziemy się zastanawiać.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawZielinski">Na dziś najistotniejsze wydaje mi się to, aby można było doprowadzić do zwiększenia wynagrodzeń pracowników regionalnych izb obrachunkowych na tyle, żeby zatrzymać proces odchodzenia dobrych fachowców z izb. Jeżeli bowiem instytucje te mają działać skutecznie, to muszą zatrudniać profesjonalistów. Z analiz zaś przeprowadzonych w latach ubiegłych, a także z tych przeprowadzonych już przez nas, wynika jednoznacznie, że średnie wynagrodzenie poszczególnych kategorii pracowników, ale zwłaszcza tych spełniających najważniejszą rolę w działaniu izb, odbiega in minus od wynagrodzenia pracowników wykonujących podobny zakres obowiązków w innych instytucjach kontroli i nadzoru. Jeden z dyskutantów wspomniał o tym zresztą, przywołując przykład pracowników Najwyższej Izby Kontroli. Porównujemy jednakże zarobki w RIO choćby z tymi, które płacone są samorządowych kolegiach odwoławczych i stwierdzamy, że rozstrzygnięcia budżetowe nie pozwalają na takie ukształtowanie wynagrodzeń w regionalnych izbach obrachunkowych, które dawałyby możliwość sensownego porównania pod tym względem pracowników w obydwu instytucjach.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawZielinski">Dlatego też już po raz drugi wystąpiłem do obecnie pełniącego tę funkcję ministra finansów z analizą, wnioskiem i uzasadnieniem, by w pracach nad budżetem na rok 2007 w miarę możliwości uwzględnić propozycję zwiększenia budżetu w części 80 o konkretną, podaną we wspomnianym piśmie, kwotę, która pozwoli izbom ustabilizować swoją sytuację i wykonywać skutecznie zadania wobec jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawZielinski">Nie mam najmniejszych wątpliwości co do tego, że regionalne izby obrachunkowe spełniają niezwykle istotną rolę w systemie państwa i dlatego też jestem przekonany, że niezależnie od tego, jakie będą wnioski dotyczące dalszych działań legislacyjnych, powinniśmy o nie dbać, troszczyć się o nie i je umacniać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Dziękuję, panie ministrze. Z pańskiej wypowiedzi powiało nadzieją dla regionalnych izb obrachunkowych. Miejmy nadzieję, że nie będzie to nadzieja płonna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselRomanCzepe">Jeśli chodzi o płace, to jest tak – co potwierdza sprawozdanie RIO – że przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników izb w 2005 roku wynosiło 3095 zł, ale – co ważne – inspektorów i specjalistów – 2675 zł, co stanowi niespełna 300 zł więcej, niż wynosi przeciętne wynagrodzenie krajowe. Istotnie więc można powiedzieć, że jest to wynagrodzenie stosunkowo niewysokie, jeśli porównać je z wynagrodzeniami pracowników Państwowej Inspekcji Pracy, NIK, wyspecjalizowanych instytucji rządowych czy „sejmowych” w obydwu wymienionych wypadkach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselRomanCzepe">Dziękuję panu ministrowi, bo to pan minister w zasadzie udzielił odpowiedzi na moje pytanie, gdyż oczywiste jest usytuowanie Krajowej Rady RIO, natomiast chciałem się dowiedzieć, jakie są doświadczenia wynikające z funkcjonowania Krajowej Rady i jakie ewentualne kierunki zmian można by zasugerować.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselRomanCzepe">W związku z tym, że wszyscy mamy za sobą lekturę sprawozdania, zgłaszam wniosek o przyjęcie sprawozdania z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2005 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Dziękuję za postawienie wniosku. Czy ktoś z państwa jest wnioskowi temu przeciwny? Czy ktoś przeciwny jest przyjęciu sprawozdania KR RIO za rok 2005? Brak sprzeciwu, w związku z czym uznaję, że Komisje przyjęły sprawozdanie KR RIO z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2005 roku.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselTeresaPiotrowska">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>