text_structure.xml
12.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyMadej">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Gospodarki oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W porządku dziennym przewidziane jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie. Mamy rozstrzygnąć, czy powołać podkomisję, czy skierować projekt ustawy do drugiego czytania. Wszystko będzie zależało od tego, co usłyszymy od pana ministra i jak będzie przebiegała dyskusja nad projektem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyMadej">Rozumiem, że zaproponowany porządek dzienny został zaakceptowany. W związku z tym proszę pana ministra o przedstawienie głównych założeń i tez projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaJanuszRadziejowski">Nowelizacja ustawy Prawo łowieckie przedłożona przez rząd nie obejmuje zakresu, w jakim należałoby ją przeprowadzić. Wynika ze zmiany ustawy o działalności gospodarczej oraz - zdaniem Ministerstwa Środowiska - konieczności utrzymywania zezwoleń w zakresie, po pierwsze obrotu w kraju i za granicą zwierzyną żywą, z wyłączeniem sprzedaży dokonywanej przez dzierżawców i zarządów obwodów łowieckich na terenie kraju , po drugie obrotu w kraju i za granicą tuszami zwierzyny i ich częściami i po trzecie sprzedaży usług turystycznych obejmujących polowania w kraju dla cudzoziemców oraz polowania za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaJanuszRadziejowski">Art. 98 ust. 2 ustawy - Prawo działalności gospodarczej z 19 listopada 1999 r. nakazuje ustawowo określić zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej, wydawania zezwoleń, o których mowa w art. 96 pkt 2 wymienionej ustawy oraz w ustawach odrębnych, a także określenia informacji i dokumentów wymaganych do złożenia wniosków o wydanie zezwolenia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaJanuszRadziejowski">W art. 96 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy jest zapis, że działalność gospodarcza sprzed dnia wejścia w życie ustawy z 19 listopada 1999 r., z dniem wejścia w życie wyżej wymienionej ustawy staje się działalnością gospodarczą objętą wymogiem uzyskania zezwolenia. Dotychczasowe organy koncesyjne stają się organami zezwalającymi. Przedkładany projekt zmiany rozdziału 4 ustawy - Prawo łowieckie ma na celu wypełnienie tego obowiązku i w zasadzie zmiany ograniczają się do tego zakresu. W projekcie szczegółowo reguluje się sprawy warunków, które należy spełnić i udokumentować, żeby zezwolenie mogło być udzielone, np. zabezpieczenie majątkowe roszczeń lub ubezpieczenie, złożenie odpowiedniego egzaminu, posiadanie zezwolenia na działalność organizatora turystyki. Ponadto określone zostały przyczyny odmowy wydania oraz cofania zezwoleń. Inne zmiany mają charakter porządkowy lub redakcyjny.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaJanuszRadziejowski">Wejście w życie tej ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa. Zgodnie z ustawą - Prawo działalności gospodarczej, działalność objęta koncesjonowaniem na podstawie ustawy - Prawo łowieckie dotyczy obrotu zwierzyną, tuszami zwierzyny i ich częściami oraz sprzedaży usług turystycznych staje się działalnością gospodarczą objętą wymogiem uzyskania zezwolenia.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaJanuszRadziejowski">Zgodnie z terminem dotyczącym określenia zakresu i warunków wydawania zezwoleń, ustawa powinna wejść w życie 1 lipca 2001 r., co jest trudnym przedsięwzięciem. Jednak taka jest sytuacja prawna.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyMadej">Dziękuję panu ministrowi za krótkie i rzeczowe przedstawienie projektu ustawy. Czy są pytania do pana ministra w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJerzyMadej">Jeżeli nikt się nie zgłasza, pozwolę sobie na zadanie pytania. Czy w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów zmieni się zakres podmiotów, które będą mogły uzyskać zezwolenie, czy pozostanie taki sam, jak w przypadku koncesjonowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszRadziejowski">Możliwością uzyskania zezwolenia objęte będą te same podmioty, natomiast będzie inna formuła prawna.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyMadej">Po prostu zamiast koncesji wprowadzone będzie zezwolenie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselJerzyMadej">Czy są jeszcze pytania do pana ministra związane z przedstawionym projektem? Nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselJerzyMadej">Czy są inne uwagi lub propozycje dotyczące projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBogumilBorowski">Nie mam uwag, ale chciałbym zadać pytanie. Jeśli, zgodnie z art. 19b, wprowadzamy egzamin ze znajomości wykonywania polowania oraz zasad ochrony przyrody przeprowadzany przez specjalnie w tym celu powołaną komisję, chciałbym wiedzieć, czy ta komisja ma prawo zbadać nienaganność postępowania kandydata, niekaralność - np. pod kątem ewentualnego kłusownictwa? Jak zamierzacie to państwo rozstrzygnąć, żeby przez egzamin nie przeszła osoba, która uprzednio była karana za kłusownictwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszRadziejowski">Jeśli chodzi o oświadczenie o niekaralności, musi być ono złożone w związku z wydawaniem koncesji. Natomiast z wykonywaniem łowiectwa związane są również procedury dotyczące wydawania broni. Poza tym polskie Prawo łowieckie przewiduje, że ten, kto chce polować musi być członkiem Polskiego Związku Łowieckiego, w którym obowiązują procedury sprawdzające.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyMadej">W związku z tym zadam pytanie uzupełniające. Czy dobrze rozumiem, że egzamin, o którym mowa w art. 19b, jest egzaminem dodatkowym, a nie tym, który przeprowadza się w celu uzyskania prawa wykonywania polowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszRadziejowski">Poproszę o wyjaśnienie panią dyrektor Zofię Chrempińską, która kieruje tymi sprawami w Departamencie Leśnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuLesnictwawMinisterstwieSrodowiskaZofiaChrempinska">Problem ten jest uregulowany w dotychczasowej ustawie - Prawo łowieckie. Do egzaminu z zasad wykonywania polowania i wiadomości o ochronie przyrody może przystąpić każdy. To jest warunkiem uzyskania koncesji, a będzie warunkiem uzyskania zezwolenia. Dopiero osoba, która zda pozytywnie egzamin może starać się o uzyskanie koncesji. Jest to szczególnie ważne dla organizatora turystyki, który wodzi myśliwych po lesie i musi znać podstawowe zasady w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyMadej">Mam kolejne pytanie. Czy kandydat ubiegający się o zezwolenie musi być członkiem Polskiego Związku Łowieckiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcadyrektoraZofiaChrempinska">Nie, tu chodzi o działalność gospodarczą. Właśnie dlatego kandydat musi mieć pojęcie o łowiectwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyMadej">Rozumiem więc, że jest to zupełnie inny egzamin.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselJerzyMadej">Czy są jeszcze inne pytania lub uwagi?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselJerzyMadej">Poseł Jan Rzymełka /niez./: Niestety, nie mam przed sobą treści projektu, ale chodzi mi o wiek osób, które poprzez tę nowelizację są eliminowane z Polskiego Związku Łowieckiego.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselJerzyMadej">Doświadczenie w łowiectwie zdobywa się z wiekiem. Otrzymałem wiele sygnałów ze strony osób po sześćdziesiątce, sprawnych fizycznie, że proponowane rozwiązanie dotyczące granic wiekowych praktycznie eliminuje z łowiectwa osoby po osiemdziesiątce, posiadające ogromne doświadczenie w tym zakresie. Czy nie ma możliwości pozostawienia tym ludziom dotychczasowych uprawnień? Nie chodzi mi o możliwość korzystania z broni. Dzięki swemu doświadczeniu są lepsi od młodszych, ale ustawa eliminuje ich z kręgu myśliwych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektoraZofiaChrempinska">W tej zmianie nie regulujemy tych spraw. Natomiast zasady kto, kiedy i przy jakich władzach umysłowych będzie mógł posiadać broń, będą określone w ustawie o broni i amunicji. Myślę, że starsze, doświadczone osoby nie powinny być od razu eliminowane z tego kręgu. Pamiętajmy o tym przy okazji omawiania ustawy o broni i amunicji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są inne uwagi do omawianego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselJerzyMadej">Wobec tego proponuję, żeby nie powoływać podkomisji, tylko od razu skierować projekt do drugiego czytania z pozytywną opinią połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZastepcadyrektoraZofiaChrempinska">Ponieważ jesteśmy w posiadaniu poselskiego projektu dotyczącego przedłużenia o rok procedury wydawania koncesji ośmielam się zapytać, czy pan przewodniczący mógłby nas poinformować, czy ta zmiana będzie rozpatrywana? Chodzi o druk nr 2971, który wydłuża o rok okres opracowania nowych zasad wydawania zezwoleń. Wiąże się to z naszą ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaJaninaKraus">Projekt, o którym pani wspomina, nie jest przedmiotem posiedzenia Komisji. Przedmiotem posiedzenia jest projekt rządowy zawarty w druku nr 2968.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy będzie sprzeciw wobec propozycji skierowania projektu ustawy do drugiego czytania z pozytywną opinią połączonych Komisji? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały i skierowały projekt ustawy do drugiego czytania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselJerzyMadej">Jaki termin ustalimy dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej do wydania opinii? Czy jest na sali przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselJerzyMadej">Jednak - jak słusznie zauważył pracownik sekretariatu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa - opinia UKIE do projektu jest pozytywna. Nie musimy domagać się opinii ponieważ nie wprowadzamy żadnych zmian.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselJerzyMadej">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselBogumilBorowski">W imieniu klubu SLD zgłaszam chęć współpracy z posłem sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu kandydatury posła Bogumiła Borowskiego? Nikt nie jest przeciwny. Stwierdzam, że połączone Komisje wybrały posła Bogumiła Borowskiego do pełnienia funkcji posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselJerzyMadej">Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>