text_structure.xml 6.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na poprzednim posiedzeniu Komisja przyjęła wniosek o przerwanie obrad i wystąpienie do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu o sporządzenie informacji prawnej na temat zgodności z prawem nowelizacji ustawy o ustroju rolnym w okresie vacatio legis. Otrzymaliśmy informację o następującej treści: "Z teoretyczno-praktycznego punktu widzenia nie ma żadnych przeszkód konstytucyjnych, aby dokonać nowelizacji przepisów ustawy w okresie, kiedy ustawa ta została ogłoszona w Dzienniku Ustaw, ale jeszcze nie weszła w życie /okres vacatio legis/. Na możliwość dokonania wyżej wymienionej nowelizacji, nie ma wpływu również fakt, iż proponowana zmiana polegała będzie na przesunięciu wejścia w życie przepisów, które co do meritum budzą zasadnicze wątpliwości konstytucyjne /formalnie nie stanowi to negatywnej przesłanki prowadzenia prac legislacyjnych/. Należy zgodzić się natomiast z poglądem, iż Rada Ministrów może - i moim zdaniem - powinna zaproponować takie rozwiązania prawne, które rozstrzygałyby w sposób trwały zagadnienie uwłaszczenia użytkowników wieczystych na mieniu jednostek samorządu terytorialnego. Przesunięcie terminu wejścia w życie art. 15 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego /Dz.U. Nr 64, poz. 592/ jest bowiem tylko odłożeniem w czasie wątpliwych konstytucyjnie skutków prawnych tego przepisu, a nie systemowym rozwiązaniem problemu." Informację przygotował Piotr Radziewicz, a zaakceptował dyrektor Biura Studiów i Ekspertyz Wiesław Staśkiewicz. Zgodnie z tym dokumentem nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby Komisja rozpatrywała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPiotrKrutul">Dziękujemy za tak szybkie przygotowanie ekspertyzy prawnej. W tym dokumencie czytamy, że "Rada Ministrów może - i moim zdaniem - powinna zaproponować takie rozwiązania prawne, które rozstrzygałyby w sposób trwały zagadnienie uwłaszczenia użytkowników wieczystych na mieniu jednostek samorządu terytorialnego," Kiedy Rada Ministrów zaproponuje odpowiednie rozwiązania prawne w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejChodkowski">Rzeczywiście w informacji prawnej znalazło się takie stwierdzenie o potrzebie przedłożenia merytorycznej nowelizacji ustawy. Jeśli Komisja i parlament przyjmą projekt ustawy w brzmieniu proponowanym przez rząd, to zyskamy czas do 1 stycznia 2004 r., aby przygotować porządną nowelizację ustawy. Wtedy będzie też można uwzględnić skutki finansowe tych decyzji. Jak już mówiłem na poprzednim posiedzeniu Komisji, skutki finansowe tej ustawy sięgają kwoty 50 mld zł, jeśli chodzi o dochody jednostek samorządu terytorialnego. Przesunięcie terminu wejścia w życie art. 15 daje również możliwość przygotowania przepisów, które rozwieją wątpliwości prawne co do zgodności tego zapisu z konstytucją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrKrutul">Skoro nie ma woli politycznej rządu, aby do 15 lipca przedstawić kompleksowe rozwiązania prawne w tym zakresie, zgłaszam wniosek o odrzucenie projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy ten wniosek jest poprawnie sformułowany pod względem formalnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Wniosek jest poprawny. Jeśli Komisja przyjmie wniosek, w sprawozdaniu znajdzie się zapis o odrzuceniu projektu ustawy w całości. Sprawozdaniem Komisji zajmie się potem Sejm. Jeśli Sejm przyjmie wniosek Komisji, inicjatywa ustawodawcza upada. Jeśli Sejm ten wniosek odrzuci, projekt trafi ponownie do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawStec">Czy w przypadku przyjęcia wniosku o odrzucenie projektu ustawy można zgłosić wniosek mniejszości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli Komisja uchwali wniosek o odrzucenie projektu ustawy, to nie zamieszcza się w sprawozdaniu żadnych innych wniosków. Stanowi tak art. 43 ust. 4 z oznaczeniem "1" znowelizowanego Regulaminu Sejmu: "Jeżeli komisje przedstawiają w sprawozdaniu wniosek o odrzucenie projektu w sprawozdaniu nie zamieszcza się wniosków mniejszości i wniosków Komisji Ustawodawczej, o których mowa w art. 83 ust. 2."</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za odrzuceniem projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego? Stwierdzam, że przy 19 głosach za, 15 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, Komisja odrzuciła projekt ustawy. Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłoszono kandydaturę posła Wiktora Osika. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWiktorOsik">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja poparła tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Proszę o opinię w sprawie projektu ustawy przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMikolajJarosz">Powyższa materia nie podlega regulacji prawa wspólnotowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>