text_structure.xml 5.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Otwieram posiedzenie poświęcone rozpatrzeniu projektu opinii w sprawie przygotowań do wprowadzenia zewnętrznego oceniania wyników kształcenia. Wszyscy państwo otrzymali projekt opinii, który został przygotowany na podstawie dyskusji, jaką przeprowadziliśmy na posiedzeniu w dniu 15 stycznia br. po zapoznaniu się z informacją Najwyższej Izby Kontroli, raportem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i stanowiskiem ministra edukacji narodowej i sportu na temat przygotowania, przeprowadzenia i wyników trzech egzaminów: tzw. nowej matury, egzaminu gimnazjalnego oraz sprawdzianu po VI klasie szkoły podstawowej.W projekcie opinii stwierdza się, że przeprowadzone we wrześniu i w październiku 2001 r. egzaminy próbne wykazały, iż we wprowadzonym systemie zewnętrznego oceniania wyników kształcenia, którego nikt nie kwestionuje, powstało wiele niedociągnięć o charakterze formalnoprawnym, kadrowym i organizacyjno-technicznym, które należy niezwłocznie usunąć. W związku z tym Komisja postuluje wzmocnienie ustawowego nadzoru ministra edukacji narodowej i sportu nad działalnością Centralnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, a także bardziej staranne planowanie i wykorzystywanie środków budżetowych na finansowanie zadań komisji egzaminacyjnych. Niezbędne jest prawne uregulowanie obowiązku uczestnictwa egzaminatorów w sprawozdaniach i egzaminach, a także ochrony dokumentacji egzaminacyjnej przed nieuprawnionym ujawnieniem oraz zasad ich archiwizowania. Poprawy wymaga system informatyczny służący przetwarzaniu danych o wynikach egzaminów i wyposażenie komisji egzaminacyjnych w wysokiej klasy sprzęt komputerowy i inne niezbędne urządzenia techniczne.Komisja w opinii zwraca uwagę, że testy egzaminacyjne powinny być staranniej przygotowane pod względem merytorycznym i graficznym. Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do przygotowanego projektu opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAntoniStryjewski">W moim przekonaniu użyte w opinii sformułowanie, że "Zdaniem Komisji system zewnętrznego oceniania jest rozwiązaniem optymalnym z punktu widzenia działań mających służyć wyrównywaniu szans edukacyjnych sieci i młodzieży" jest zbyt daleko idące i po prostu nieprawdziwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Czy pan poseł proponuje wykreślić to zdanie z opinii Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAntoniStryjewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Czy są jakieś inne uwagi do tej opinii? Nie ma uwag.Wykreślenie czy dodanie tego zdania, które kwestionował pan poseł Antoni Stryjewski, nie ma - moim zdaniem - większego znaczenia. Być może słowo " optymalne" wprowadza nas wszystkich w błąd, bo nie dyskutowaliśmy dość szeroko nad tym, czy system wewnętrznych ocen jest rzeczywiście optymalny z tego punktu widzenia, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAntoniStryjewski">W naszej dyskusji zgłoszono dużo uwag krytycznych na temat praktyki systemu egzaminów zewnętrznych i okazało się, że ten system jest jeszcze niewydolny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Czy jest zgoda państwa na to, aby wykreślić to zdanie z opinii Komisji? To jeszcze niczego nie przesądza, również stosunku do systemu egzaminów zewnętrznych. Moje wieloletnie doświadczenia z egzaminów maturalnych w szkole raczej przekonują mnie, że uczniowi w takim trudnym momencie sprawdzania wiedzy potrzebny jest nauczyciel jako jego przyjaciel. Są oczywiście także walory egzaminów zewnętrznych.Czy mamy poddać pod głosowanie propozycję pana posła Antoniego Stryjewskiego, czy też przyjmujemy ją bez głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaMartaFogler">Proszę o przegłosowanie tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Jakie jest stanowisko przedstawiciela rządu w sprawie wykreślenia zdania kwestionowanego przez pana posła Antoniego Stryjewskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejiSportuWlodzimierzPaszynski">Jestem za wykreśleniem tego zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wykreśleniem z opinii sformułowania: "Zdaniem Komisji system zewnętrznego oceniania jest rozwiązaniem optymalnym z punktu widzenia działań mających służyć wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży"?Stwierdzam, że 15 głosów było za przyjęciem tego wniosku, 4 głosy za jego odrzuceniem, nie było głosów wstrzymujących się. W związku z tym wykreślamy to zdanie z opinii. Czy są jeszcze inne uwagi, czy też można uznać, że opinia z przegłosowaną poprawką została uchwalona przez Komisję? Nie ma innych uwag.Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię w sprawie stanu przygotowań do wprowadzenia zewnętrznego systemu oceniania wyników kształcenia.Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>