text_structure.xml 11.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTomaszWojcik">Chciałbym prosić przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o scharakteryzowanie skutków wprowadzenia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zapis przyjęty przez Sejm stanowił, że przewodniczącymi rad nadzorczych spółek zarządzających portami byli przedstawiciele gmin. W tej chwili to uprawnienie zostało usunięte i władze spółki będą powoływane zgodnie z Kodeksem spółek handlowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Poseł Piotr Lewandowski /niez./: Senat proponuje zapis zgodny z przedłożeniem rządowym. Przewodniczący rady nadzorczej spółki zarządzającej portem jest wybierany większością głosów, zgodnie z Kodeksem spółek handlowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Uważam jednak, że to jest specjalna ustawa, ponieważ integruje sprawy portu, rządu i samorządu. Moim zdaniem należy zatem pozostawić funkcję przewodniczącego rady nadzorczej dla przedstawiciela gminy. To podniesie status gmin w procesie zarządzania portami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Opowiadam się za odrzuceniem poprawki Senatu. Ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw powstała w wyniku pewnego konsensusu między samorządami, na terenie których leżą porty o znaczeniu podstawowym dla gospodarki narodowej. Poprawka proponowana przez Senat zaprzecza temu porozumieniu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Chciałabym przypomnieć, że zarządy portów mają określone ulgi w płaceniu podatku od nieruchomości, a zatem gminy ponoszą pewien uszczerbek finansowy. W związku z tym, wykreślenie zapisu stanowiącego, że przedstawiciel gminy jest przewodniczącym rady nadzorczej, podważa konsensus wypracowywany przez samorządy od kilku lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszWojcik">W związku z przedstawionymi opiniami, proponuję, aby Komisje negatywnie zaopiniowały poprawkę nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Rząd popiera poprawkę nr 1. W przedłożeniu rządowym w art. 19 tego zapisu nie było. Jest to wyłom w Kodeksie spółek handlowych. Ponadto chciałabym powiedzieć, że za takim rozwiązaniem nie przemawia obecna struktura kapitału podmiotów zarządzających portami, gdzie Skarb Państwa ma większość udziałów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Pan poseł Tomasz Wójcik zaproponował odrzucenie tej poprawki Senatu. Czy ktoś z państwa ma inne zdanie w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje negatywnie zaopiniowały poprawkę nr 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Senat proponuje, aby w art. 1 w pkt. 11, w art. 19 skreślić ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ta poprawka Senatu zmierza do tego, aby rady interesantów portów, jeśli powstaną, nie miały wpływu na zarządzanie tymi portami. Art. 19 ust. 4 daje taką możliwość.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Jaka jest opinia rządu w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki. Uważamy, że w składach rad nadzorczych nie powinno być przedstawicieli czynnika komercyjnego, jaki stanowią przewodniczący rad interesantów portów. Narusza to zasadę równości szans w procesie podejmowania decyzji w podmiotach zarządzających portami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Opowiadam się za odrzuceniem poprawki Senatu. Ta sprawa była przedmiotem naszej wnikliwej analizy i dyskusji. Spotykaliśmy się z zarządami portów o znaczeniu podstawowym dla gospodarki narodowej, jak i radami interesantów portów, które na terenie tych czterech portów powstały. Rady nadzorcze mają między innymi opiniować program rozwoju portów. Jak mogą to robić, nie znając zamiarów podmiotów, które na terenie tych portów działają?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">To wszystko musi być przecież skorelowane. Jeden przedstawiciel Rady Interesantów Portu nie ma głosu decydującego w radzie nadzorczej, gdzie większość stanowią przedstawiciele ministra transportu i gospodarki morskiej oraz Skarbu Państwa. Ten jeden przedstawiciel powinien zostać wysłuchany, a to jest właściwe do tego forum.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Poseł Piotr Lewandowski /niez./: Popieram stanowisko pani posłanki Elżbiety Pieli-Mielczarek. Należy odrzucić tę poprawkę Senatu. Rada Interesantów Portu skupia wszystkich użytkowników i usługodawców działających na terenie tego portu. Przedstawiciel tych grup w radzie nadzorczej jest konieczny do tego, aby określać kierunki rozwoju portu. Nie może być tak, że rada nadzorcza będzie podejmowała jakieś decyzje bez brania pod uwagę punktu widzenia przedsiębiorstw, które współpracują z portem.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawWadolowski">Rada Interesantów Portu jest współgospodarzem na tym terenie i powinna w jakiś sposób uczestniczyć w procesie podejmowania decyzji. Jeśli skreślimy ten zapis, te podmioty będą tylko płacić i nie będą miały żadnego wpływu na decyzje rady nadzorczej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawWadolowski">Opowiadam się za odrzuceniem tej poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselStanislawWadolowski">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselStanislawWadolowski">Stwierdzam, że przy jednym głosie za, 12 przeciw i braku wstrzymujących się, poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselStanislawWadolowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Senat proponuje, aby w art. 1 pkt 13 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselStanislawWadolowski">"13/ w art. 23 w ust. 1 wyrazy "jeżeli grunty, na których jest położony port lub przystań morska, stanowią mienie komunalne" zastępuje się wyrazami "na której terenie jest położony port lub przystań morska".</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PoselStanislawWadolowski">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka nr 3 rozszerza uprawnienia gminy. Do tej pory, jeśli port nie miał znaczenia dla gospodarki narodowej, o formie prawno-organizacyjnej zarządzania decydowała gmina tylko wtedy, jeżeli grunty, na których był położony port, stanowiły mienie komunalne. Poprawka Senatu zmierza do tego, że gmina miałaby decydować o formie prawno-organizacyjnej zarządzania tym portem już wtedy, gdy port znajdowałby się na terenie gminy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Jaka jest opinia rządu w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Może się wydawać, że ta poprawka jest zasadna pod względem merytorycznym, ale ten zapis budzi poważne zastrzeżenia, jeśli chodzi o jego zgodność z Konstytucją RP. Kompetencje gminy będą dotyczyły wszystkich gruntów, również tych, które stanowią własność Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Jestem przeciwna tej poprawce. Nie może być tak, aby o statucie małego port znajdującego się w rękach prywatnych decydowała gmina. Wtedy ewidentnie naruszamy niezależność tego podmiotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawWadolowski">Opowiadam się za przyjęciem tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselStanislawWadolowski">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselStanislawWadolowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 3? Stwierdzam, że przy 5 głosach za, 9 przeciw i jednym wstrzymującym się, poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselStanislawWadolowski">W ten sposób rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki. Bardzo proszę o opinię przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejJerzyMrygon">Uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw implementuje do polskiego porządku prawnego szereg aktów prawnych Wspólnot Europejskich, w szczególności decyzję nr 16/92, dyrektywę 2000/92, a także "Zieloną księgę" w sprawie portów i infrastruktury morskiej. A zatem należy stwierdzi, że ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej, a nawet ma charakter dostosowujący polskie prawo do standardów Unii Europejskiej. Opiniowane przez Komisje poprawki Senatu nie zmieniają konkluzji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejJerzyMrygon">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselTomaszWojcik">Zgłaszam kandydaturę pana posła Piotra Lewandowskiego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselTomaszWojcik">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Czy pan poseł Piotr Lewandowski się zgadza?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselTomaszWojcik">Poseł Piotr Lewandowski /niez./: Tak.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselTomaszWojcik">Poseł Józef Dąbrowski /niez./: Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poparły tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselTomaszWojcik">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Transportu i Łączności oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>