text_structure.xml 43.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Witam gości oraz państwa posłów. Porządek naszego posiedzenia przewiduje 2 punkty.  Czy są jakieś uwagi do zaproponowanego porządku? Nie widzę. Rozumiem, że Komisja przyjęła porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefDabrowski">Proszę pana ministra o przedstawienie głównych intencji zgłaszanej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchorzewski">Chciałbym zasygnalizować kilka zmian, które wynikają z przyjętych już rozwiązań. W art. 1 zapisaliśmy Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601. W maju ubiegłego roku ukazał się bowiem jednolity tekst ustawy "Prawo przewozowe".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proszę na początku omówić nowelizację ogólnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Podstawowym celem nowelizacji jest dostosowanie ustawy "Prawo przewozowe" do Konstytucji RP.  Wynika to z ustawy o zmianie upoważnień do wydawania aktów normatywnych. Z tej ustawy wynika, że z końcem marca stracą moc wszystkie zarządzenia wydane na podstawie ustawy "Prawo przewozowe". W związku z tym muszą wejść inne prawne rozwiązania. Jedynym upoważnieniem jest w tej chwili upoważnienie do wydawania rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">W pkt. 1, dotyczącym art. 4, ppkt. 1 został przyjęty z obowiązującej ustawy, natomiast w ppkt. 2 wprowadziliśmy możliwość wydawania regulaminów w porozumieniu z właściwymi organami transportu wojskowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">W art. 12 Rada Ministrów może określić zakres stosowania przepisów ustawy do przewozów wojskowych. W tym punkcie minister transportu i gospodarki morskiej określa zasady.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">W związku z przeprowadzoną rozmową z panem przewodniczącym ust. 2, dotyczący art. 12, wycofujemy. Wynika to także z uchwalonej ustawy o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji PKP.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Pkt. 3 również został wycofany, gdyż zawarta w nim problematyka została uregulowana w tekście jednolitym.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Pkt. 4 dotyczy art. 41. Tutaj mamy zmianę redakcyjną dotyczącą aktów, które już się ukazały.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Jeśli chodzi o sprawy wojskowe, to chciałbym poprosić pana Andrzeja Majewskiego o zabranie głosu w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejMajewski">Do tej pory sprawy związane z przewozami wojskowymi były uregulowane w sposób całkowicie sprzeczny z Konstytucją RP i zasadami techniki legislacyjnej. Na podstawie aktualnego art. 12 ustawy "Prawo przewozowe" Rada Ministrów w roku 1985 wydała uchwałę w sprawie przewozów wojskowych. Uchwała ta nie została nawet opublikowana, a ponadto zawiera szereg subdelegacji dla ówczesnego ministra komunikacji do wydania ogółu przepisów związanych z przewozami wojskowymi, w tym również do określenia opłat za przewozy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejMajewski">Na podstawie subdelegacji ukazały się dwa zarządzenia ministra komunikacji, które wprowadzały w życie, mające w istocie charakter instrukcyjny, przepisy PWT, czyli dotyczące przewozów wojskowych transportów operacyjnych i zaopatrzenia oraz PWO, czyli przepisy dotyczące przewozu osób wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejMajewski">Aktualny stan prawny, ze względu na wadliwość, o której wcześniej mówiłem, uniemożliwia jakąkolwiek regulację prawną. W związku z tym zaproponowaliśmy, aby, tak jak ma to miejsce przy przewozie osób i rzeczy, przewoźnik mógł analogicznie wydawać regulamin przewozów. Stąd propozycja zawarta w art. 4 ust. 2. Ten regulamin przewozów wojskowych normowałby ogół spraw związanych z odprawą przesyłek. Przepisy są szczegółowe i dlatego nie powinny się znaleźć w takim akcie prawnym, jakim jest rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejMajewski">Ze względu na zakres prac normowanych regulaminem, uznaliśmy za celowe, by był wydawany w porozumieniu z właściwymi organami wojskowymi dokonującymi przewozów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Sprawa na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo prosta. Mamy do czynienia z niekonstytucyjnością. Jednakże Konstytucja RP mówi wyraźnie, że rozporządzenie wydaje się tylko w oparciu o zasady zawarte w ustawie. Nie znajduję w ustawie zasad odnoszących się do regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Jeśli mamy zamienić zarządzenie na rozporządzenie, to moim zdaniem jest to legislacyjny błąd. Być może się mylę. Jeśli tak, to proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Ja również pozwolę sobie zadać parę pytań.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJozefDabrowski">Art. 4 został całkowicie zmodyfikowany. W ust. 1 czytam:</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJozefDabrowski">"Przewoźnik może wydawać regulaminy określające warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy".</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJozefDabrowski">W ust. 2 natomiast:</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselJozefDabrowski">"Przewoźnik kolejowy, w porozumieniu z właściwymi organami do spraw transportu wojskowego, wydaje regulaminy określające warunki odprawy i przewozu wojskowego osób i rzeczy oraz dokumenty przewozowe stosowane przy tym przewozie".</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselJozefDabrowski">Czy moglibyśmy się zdecydować na jakąś formę? Czy przewoźnik może wydawać regulaminy, czy też je wydaje? Od 1 stycznia tego roku pracujemy na zderegulowanym rynku transportu kolejowego. Tak na marginesie powiem, że nie znalazłem obwieszczenia ministra transportu i gospodarki morskiej, które by realizowało zapisy ustawy o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji PKP. Obowiązek przewoźnika powinien być ustawowy.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselJozefDabrowski">Kolejne pytanie dotyczy mocy regulaminu wobec sytuacji konfliktowych. Gdyby nastąpiła nieprawidłowość w przewozach wojskowych, to czy w takiej sytuacji regulamin jest wystarczającą podstawą prawną do dochodzenia roszczeń przed sądem?</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselJozefDabrowski">Kiedyś PKP dysponowały instrukcją odnoszącą się do przewozów wojskowych, PK 11, która precyzyjnie określała sposób realizacji tego typu przewozów. Dzisiaj ta instrukcja nie może być wewnętrznym aktem PKP, jeśli do przewozów wojskowych obligujemy wszystkich przewoźników, i towarowych, i osobowych.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PoselJozefDabrowski">Nadal jest nieuregulowana kwestia tego typu, czy przewoźnik wykonuje przewozy wojskowe płatnie czy bezpłatnie. Przewoźnik nie powinien być zainteresowany tym, co wiezie, tylko za ile wiezie. W projekcie rozporządzenia nie jest to zdefiniowane. Czym innym jest przejazd wojsk uzbrojonych, a czym innym przejazd żołnierzy do jednostki wojskowej.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PoselJozefDabrowski">Nie możemy się ograniczyć tylko do tego, że zamienimy zarządzenie na rozporządzenie. Wątpliwości jest dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Rzecz polega na tym, że obecny zapis ustawy mówi o tym, że przewoźnik może wydawać regulaminy. Obecna treść prawa przewozowego wyraźnie rozstrzyga kwestię regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">W art. 4 w ust. 2 mowa jest o obligatoryjnym wydawaniu regulaminu przewoźnika kolejowego w porozumieniu z właściwymi organami do spraw transportu wojskowego. Obowiązujące przepisy z roku 1986 są przepisami PKP. Obecnie PKP nie jest jedynym przewoźnikiem i dlatego obligatoryjnie traktujemy wydawanie regulaminu dotyczącego spraw wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Art. 9 prawa przewozowego rozstrzyga sprawy finansowania przewozów wojskowych. Minister właściwy ds. transportu może nałożyć na przewoźnika obowiązek zawarcia umowy na wykonanie zadania przewozowego, jeśli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności, bezpieczeństwa państwa bądź w przypadku klęski żywiołowej. W przypadku klęski żywiołowej taki obowiązek może nałożyć wójt, burmistrz, starosta lub marszałek.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">W wypadkach określonych w ust. 1 i 2 organ nakładający obowiązek zapewnia przewoźnikowi środki  finansowe niezbędne do wykonania nałożonego zadania lub wskazuje podmiot, który - na podstawie umowy z przewoźnikiem - zapewni środki finansowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnolegislacyjnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">W zmianie ustawy "Prawo przewozowe" regulujemy kwestię dotyczącą dostosowania do Konstytucji RP obowiązujących zapisów ustawy. Pozostałe kwestie pozostają bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawnolegislacyjnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Gdyby w art. 12 była wskazana właściwa forma, to nie podejmowalibyśmy w tym zakresie żadnej zamiany.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawnolegislacyjnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Kiedy w życie wejdzie ustawa o dostosowaniu aktów do Konstytucji RP, a nastąpi to 30 marca, art. 12 przestanie istnieć. Przestaną tez istnieć regulacje w zakresie przewozów wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorDepartamentuPrawnolegislacyjnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Zmieniamy formę wydawania aktów prawnych i dodajemy jeden ustęp w art. 4. Kwestie dotyczące opłat, umowy przewozu, odpowiedzialności za zaginięcie, za naruszenie, czy za zagubienie przesyłki przewozowej są regulowane w prawie przewozowym.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorDepartamentuPrawnolegislacyjnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Art. 11 prawa przewozowego wprowadza zasadę, że to przewoźnik ustala opłatę za wszystkie rodzaje przewozów i podaje je w sposób zwyczajowy do wiadomości publicznej. Tak będzie również w przypadku przewozów wojskowych. Minister, na podstawie ustawy o cenach, nie jest upoważniony do ustalania cen urzędowych. Ceny ustala przewoźnik.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DyrektorDepartamentuPrawnolegislacyjnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Art. 9 stanowi wyjątek od tej zasady i odnosi się do szczególnych sytuacji. Jeśli chodzi o względy obronności czy o stany klęski żywiołowej, to w takich sytuacjach minister nakłada obowiązek przewozu na przewoźnika, ale zapewnia mu na ten cel środki finansowe. W 1997 roku, kiedy była w Polsce powódź, Polskie Koleje Państwowe w oparciu o art. 9 dokonywały przewozów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJozefDabrowski">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym usłyszeć, co oznacza skrót: "właściwy organ do spraw transportu wojskowego"? Nie wiem, o czyj organ chodzi. Czy o organ ministra transportu i gospodarki morskiej czy ministra obrony narodowej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeśli chodzi o zmianę w ust. 2 art. 4, to rząd proponuje, by przewoźnik kolejowy w porozumieniu z właściwym organem do spraw transportu wojskowego wydał regulaminy określające warunki odprawy i przewozu wojskowego osób i rzeczy oraz dokumenty przewozowe stosowane przy tym przewozie. Jaki jest zakres terytorialny obowiązywania takiego regulaminu? Czy jest to regulamin, który ma obowiązywać na terenie całego kraju, czy na terenie okręgu wojskowego, jeśli organem właściwym do spraw transportu wojskowego będzie dowództwo okręgu wojskowego?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Kolejne pytanie dotyczy art. 36 ust. 2 obecnie obowiązującego prawa przewozowego.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Pozwolę go sobie odczytać:</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">"Minister transportu i gospodarki morskiej w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami w drodze rozporządzenia może określać ...".</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Określenie "zainteresowanymi ministrami" nie powinno się znaleźć w akcie prawnym rzędu ustawy. Uważam, że rząd powinien zaproponować konkretne brzmienie. Co w przypadku, gdy żaden z ministrów nie będzie zainteresowany?</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chcę też powiedzieć, że projekt ogranicza się wyłącznie do kwestii związanych z transportem wojskowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJozefDabrowski">Chciałbym się odnieść do wypowiedzi pani dyrektor Danuty Tyszkiewicz i zdecydowanie się z panią nie zgodzić. Jeśli odnosimy się do art. 9, to przyznała pani pośrednio, że ten artykuł dotyczy tylko sytuacji nadzwyczajnych. To jest jasne.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJozefDabrowski">Ciągle jednak pozostaje nierozstrzygnięta kwestia finansowania przewozów wojskowych, kiedy nie ma stanu zagrożenia, czy klęski żywiołowej. Trzeba też wziąć pod uwagę także i to, że przewozów wojskowych może dokonywać także przewoźnik zagraniczny. Chciałbym wiedzieć, według jakich zasad przewoźnik zagraniczny będzie się poruszał na terenie Polski?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselJozefDabrowski">Dzisiaj jesteśmy w strukturach NATO. Mówi się o wyższości prawa międzynarodowego nad prawem krajowym i może się tak zdarzyć, że na terenie objętym jurysdykcją NATO o przewozach będzie decydowała centrala w Brukseli, a nie w Warszawie. Te wątpliwości muszą być rozstrzygnięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Nie zgadzam się z wypowiedzią pana ministra Krzysztofa Tchórzewskiego, gdyż nie odpowiedział na moje pytanie. Mam przed sobą art. 4 i wiem, że jest to rozwinięcie ust. 2 nowelizacji. Poprzednio mówiliśmy o tym, że przewoźnik może wydawać regulaminy. Jednak sytuacja prawna się zmieniła. Mamy nową konstytucję. Dzisiaj musimy określić zasady, którymi ma się kierować przewoźnik wydając regulamin. Określamy prawa i obowiązki osób i te prawa muszą wynikać z ustawy, a nie z regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselHenrykDlugosz">Moim zdaniem, to, co proponuje pan minister, jest tylko półśrodkiem. Należałoby sięgnąć do leżącej od ponad 3 lat propozycji pana prezydenta, która te kwestie bardzo wyraźnie reguluje. Jedna z propozycji odnosi się do stanów wyjątkowych. Obecnie mamy transport i państwowy, i prywatny. Potrzebujemy precyzyjnych zapisów. O tej kwestii należy mówić kompleksowo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselHenrykDlugosz">Jeśli chodzi o przewoźnika zagranicznego, to za granicą przewoźnik wygrywa przetarg, załadowuje kontenery i przewozi sprzęt oraz ludzi. Jest to uregulowane w krajach UE. My proponujemy rozwiązanie prowizoryczne, które jest rozwiązaniem najgorszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJozefDabrowski">Fakt, że przystępujemy do kontynuacji pierwszego czytania dopiero teraz, a nie dużo wcześniej, wynika z założenia, że w ramach pakietu ustaw kolejowych regulujących deregulację transportu kolejowego zostanie również przepracowane prawo przewozowe. Termin 30 marca się zbliża. Może z całej noweli warto zostawić jedynie dwa punkty dotyczące przewozów wojskowych, jako kwestię najpilniejszą. Musi to być jednak dobrze napisane.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJozefDabrowski">Projekt ustawy w art. 12 ust. 1 przewiduje wydanie przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego zakres przewozów wojskowych, do których jest zobowiązany przewoźnik kolejowy przy uwzględnieniu zakresu jego działalności. Nie wiem, czy wystarczy zapisać "zakres działalności". Przewoźnik może mieć zakres terytorialnej działalności.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJozefDabrowski">Gdyby to, co znajduje się w uzasadnieniu, zostało wpisane w treść rozporządzeń, to nie byłoby wątpliwości. O intencjach rządu dowiaduję się z komentarza, a nie z zapisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Istotne jest wyjaśnienie, co oznacza pojęcie "organ właściwy do spraw transportu wojskowego", jaką moc będzie miał regulamin, na jakim obszarze ma on obowiązywać? Należy określić w rozporządzeniu zasady uchwalania regulaminu. To rozporządzenie powinno mieć wskazanie co do zasad jego wydania. Należy też zmienić konstrukcję art. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Chciałbym poprosić pana pułkownika o odniesienie się do kwestii wojskowych. Chcę też dodać, że podstawowy akt wykonawczy związany z tym projektem został w kwietniu dołączony do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejTadeuszPawlik">Jeśli chodzi o właściwy organ do spraw transportu wojskowego, to jest to Zarząd Transportu i Ruchu Wojsk, który jest komórką organizacyjną Generalnego Zarządu Logistyki w Sztabie Generalnym. Zarząd Transportu i Ruchu Wojsk ustali ze wszystkimi przewoźnikami jednobrzmiące regulaminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Zgadzam się, że nowelizacja jest w pewnym stopniu rozwiązaniem prowizorycznym, a to z tego względu, że zbliża się termin 30 marca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Chciałabym się jeszcze w kilku słowach odnieść do regulaminów. Jak sama nazwa wskazuje, regulamin istniejący od początku obowiązywania prawa przewozowego, czyli od 1984, nie ma charakteru normatywnego. Regulamin, o którym mówimy, zostanie wywieszony przez przewoźnika.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Ust. 1 art. 4 mówi, że przewoźnik może wydawać regulaminy. Taki regulamin dotyczy obsługi podróżnych, odprawy, przewozów osób i rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">My zmieniając art. 4 dodaliśmy ust. 2, by podkreślić, że obligatoryjnie należy wydać regulamin, który będzie się odnosił do przewozów wojskowych. Jest to specyficzny rodzaj transportów. Dlatego dodaliśmy zapis, że przewoźnik musi uzgodnić wydanie takiego regulaminu z odpowiednim organem wojskowym. Nie podaliśmy konkretnej nazwy, gdyż nazwa ta może ulec zmianie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Nie widzimy potrzeby wprowadzania zasad, które regulowałyby wprowadzanie tego typu regulaminu. Regulamin dotyczy wszystkich przewoźników z ust. 1 art. 4, czyli przewoźników samochodowych, lotniczych, żeglugi śródlądowej i kolejowych, a w ust. 2 wyłącznie przewozów kolejowych na potrzeby wojska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefDabrowski">Mam pytanie natury praktycznej. Chcę przewieźć psa. Proszę powiedzieć, który z wymienionych przez panią przewoźników, musi wydać regulamin dotyczący odpowiedniego przewozu zwierzęcia.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJozefDabrowski">Jeśli regulamin nie ma mocy prawnej, to jak przewoźnik wyegzekwuje ode mnie nakaz przewożenia psa w kagańcu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Jeśli chodzi o przewóz zwierząt, to jest to dokładnie uregulowane w prawie przewozowym. Jeśli chodzi o zwierzęta towarzyszące osobom w transporcie, to jest wydane rozporządzenie w sprawie przewozu osób i bagażu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Jeśli mówimy o transporcie zwierząt, to stosuje się tu przepisy ustawy o ochronie zwierząt. Wydane jest również rozporządzenie, które szczegółowo określa zasady przewozu zwierząt wszystkimi rodzajami transportu. Kwestia, o którą pan pytał, nie jest regulowana w regulaminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Skoro przewóz zwierząt jest regulowany z mocy rozporządzenia, to dlaczego przewóz wojska ma być regulowany regulaminem?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselMarianBlecharczyk">Dla mnie kwestie dotyczące warunków odprawy i przewozu wojskowego osób i rzeczy, bez określenia szczegółowych kryteriów, które regulamin ma zawierać, są regulowane regulaminem.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselMarianBlecharczyk">Rozumiem, że ust. 1 art. 4 dotyczy wszystkich przewoźników, natomiast ust. 2 stanowi wyjątek. Gdyby pan minister zechciał wyjaśnić zapisane tam słowo "może". Czy ono wynika z filozofii ustawy "Prawo przewozowe" czy jest to rozstrzygnięcie pewnej konstrukcji ustawowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jest też kwestia tego typu, co się stanie, gdy wojsko zechce skorzystać z usług przewoźników drogowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Art. 4 ma identyczne brzmienie jak ust. 1 proponowanych zmian. Przewoźnik sam decyduje o tym, kiedy powinien wydać regulamin, a kiedy nie. Filozofia ustawy "Prawo przewozowe" taki właśnie kierunek prezentuje.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Chciałbym zwrócić uwagę na to, że problem dotyczący spraw wojskowych, jest problemem trudnym. Niektóre uregulowania związane z podpisanym regulaminem między przewoźnikiem a organem wojskowym niekoniecznie mogą mieć formułę jawną. Gdybyśmy przyjęli formułę rozporządzenia, to ono musi być opublikowane i jawne.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Jeżeli określimy formułę regulaminów, które będą spisane między poszczególnymi przewoźnikami a upoważnionymi organami do spraw transportu, to one mogą mieć charakter niejawny. One są oparte na umowie zawartej pomiędzy przewoźnikiem a wojskiem. Umowa tez może być niejawna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselHenrykDlugosz">Siły zbrojne dostosowują się do tego, co jest na rynku. Chciałbym wiedzieć, na jakiej podstawie przewoźnik ma przewieźć kontenerami ładunek wojskowy?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselHenrykDlugosz">Przedstawiciel BL KS: Muszę wrócić do ust. 2. Proponuję, by zapisać tam, że chodzi o  właściwe organy ministra obrony narodowej. Pojęcie "właściwy organ do spraw transportu wojskowego" jest pojęciem zbyt ogólnym.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselHenrykDlugosz">Nadal jest nierozstrzygnięta kwestia regulaminu. Zgodnie z konstytucją źródłem prawa jest tylko ustawa i rozporządzenie. Regulamin w tym wypadku nie ma żadnej mocy obowiązującej. Pytam więc, czy nie lepiej zapisać w ust. 2, że minister właściwy do spraw transportu wraz z ministrem obrony narodowej określi szczegółowe zasady tworzenia regulaminu. Oczywiście, musimy mieć do tego podstawę w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Składam wniosek formalny, by resort transportu przemyślał i dopracował projekt i wtedy rozpatrzymy go ponownie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proponowałbym powołać podkomisję, która zajmie się tym projektem. Czas nagli. Nie chciałbym, abyśmy za tydzień znowu mieli wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJozefDabrowski">Czy jest zgoda członków Komisji na takie rozwiązanie? Rozumiem, że państwo posłowie wolą ogłosić przerwę do 1 lutego. Przyjmujemy wniosek pani posłanki Elżbiety Pieli-Mielczarek z określeniem terminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Przyjmujemy tę propozycję, ale prosilibyśmy o podanie wytycznych potrzebnych do przepracowania projektu. Pewne rzeczy już wiemy, ale czy wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proszę uwzględnić to, co zostało poruszone w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Rozumiem, ze głównie chodzi o właściwy organ do spraw transportu wojskowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJozefDabrowski">Źródłem prawa musi być rozporządzenie. Wszędzie tam, gdzie państwo odwołują się do regulaminu, należy wpisać rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselJozefDabrowski">Musi być wyznaczony, także w drodze rozporządzenia, właściwy organ do spraw transportu, który będzie partnerem dla przewoźnika kolejowego przy ustalaniu szczegółowych rozwiązań. Ważne jest też to, jaki zasięg ma mieć regulamin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Zapraszam państwa posłów do siebie na godzinę 12 na robocze spotkanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jutro mamy debatę budżetową i trudno nam będzie się z panem ministrem spotkać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselStefanMacner">Może trzeba wycofać z projektu przewoźnika kolejowego. W tym dokumencie występuje on po raz pierwszy. W prawie przewozowym mowa jest o przewoźniku. Czy jest konieczność zapisywania przewoźnika kolejowego?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselStefanMacner">Czy organ, o którym mówił pan pułkownik, jest organem władnym do wydawania zarządzeń w wojsku? Moim zdaniem komórka nie jest organem. Trzeba podać konkretnego ministra. Należy też zmienić zapis "zainteresowanymi ministrami".</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselStefanMacner">Moim zdaniem strona rządowa powinna się spotkać z naszym mecenasem i przygotować treść projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Chciałam powiedzieć, że przygotujemy nowy tekst. Podstawową zasadą jest to, że przewóz odbywa się na zasadzie umowy. Nie możemy więc wydawać żadnych rozporządzeń, które będą wchodziły w stosunki umowne pomiędzy przewoźnikiem a organem. My możemy tylko doregulować pewne kwestie wynikające z umowy. Pod tym kątem przepracujemy zmiany ustawy "Prawo przewozowe".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJozefDabrowski">Nie może być tak, że nie ma podstawy prawnej do przewozu wojska. Nie mamy szczegółowych wytycznych. Sąd uznaje tylko ustawę i rozporządzenie. Ogłaszam  krótką przerwę.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJozefDabrowski">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do punktu 2 naszego porządku dziennego.  Proszę pana ministra o przedstawienie rządowego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Chciałbym oddać głos dyrektorowi Zenonowi Michalskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejZenonMichalski">Zmiana do ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób wynika z konieczności dostosowania jej do ustawy Prawo działalności gospodarczej. W tym duchu został ten projekt zredagowany.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejZenonMichalski">Projekt ten uściśla informacje, które powinien przedłożyć przedsiębiorca występujący o zezwolenie na krajowy drogowy przewóz osób. Ustawa również doprecyzowuje fakt, że wszystkie dostarczane informacje muszą być aktualne podczas wykonywania działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejZenonMichalski">W projekcie podane są również warunki, które dotyczą przedsiębiorców wykonujących przewóz osobiście lub przy pomocy kierowcy.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejZenonMichalski">W ustawie doprecyzowaliśmy także warunki obligatoryjne dotyczące cofnięcia zezwolenia. Wprowadziliśmy też zakaz możliwości uzyskiwania zezwolenia przez przedsiębiorcę, któremu cofnięto zezwolenie, na okres 3 lat. Taki sam zapis obowiązuje w przypadku przewozów taksówkowych. O wprowadzenie takiego zapisu występowały też  samorządy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselHenrykDlugosz">Niestety, muszę znowu się powtórzyć i powiedzieć, że przedłożony projekt proponuje rozwiązania prowizoryczne. Życie pokazało, że ustawa o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób ma kilka mankamentów. Osobiście widzę jeden bardzo poważny mankament. Ustawa w żadnym ze swoich zapisów nie reguluje możliwości sprawdzania zezwolenia wydawanego przez dany organ. Przewoźnik otrzymuje zezwolenie i później nie ma możliwości skontrolowania tego przewoźnika.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselHenrykDlugosz">Przewoźnik może nie przestrzegać rozkładów jazd, może się nie zatrzymywać tam, gdzie powinien. Często zdarza się tak, że przewoźnik parkuje w miejscu niedozwolonym. Mógłbym tak jeszcze długo wymieniać. Organ wydający zezwolenie może jedynie przy pomocy policji kontrolować przewoźnika. Potrzebna jest jednak stała kontrola. Chciałbym też powiedzieć o tym, że wejście w życie tej ustawy zaowocowało w taki sposób, że mamy w tej chwili nierównoprawność podmiotów gospodarczych operujących na rynku przewozów. Dzisiaj mamy przewoźników respektujących przepisy i przewoźników, którzy je omijają. Podobnie jest z aparatem ściągającym podatek. Tutaj także nie ma stałej kontroli.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselHenrykDlugosz">Reasumując, nie ma w tej ustawie przepisów dających organowi rękojmię do kontrolowania przewoźnika. W tej chwili może jedynie prosić policję i służby skarbowe o pomoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Czy projekt ustawy jest dostosowany do projektu ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego? Inspekcja Transportu Drogowego ma być wyposażona w pewne instrumenty kontroli, o których mówił pan poseł Henryk Długosz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jest już uchwalona przez Radę Ministrów ustawa o transporcie drogowym. Jaka jest korelacja między oboma projektami? Czy przypadkiem ustawa o transporcie drogowym nie anuluje ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób? Jak długo proponowana nowela będzie obowiązywać?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselJozefDabrowski">Nie chciałbym tracić ani swojej energii, ani energii posłów na coś, co za chwilę trafi do kosza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselCezaryStryjak">Dlaczego przedsiębiorca wykonujący przewozy, podobnie jak zatrudniani przez niego kierowcy, musi posiadać odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdem. Moim zdaniem jest to pusty zapis. Wiadomo, że bez uprawnień nie mogą prowadzić działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Chciałbym wyraźnie podkreślić, że proponowane zapisy będą obowiązywały krótko.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Jeśli chodzi o założenia ustawy o transporcie drogowym, to ustawa ta powinna już w tym tygodniu trafić do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Art. 98 ust. 2 ustawy o prawie działalności gospodarczej sprawia, że wszystkie dotychczasowe uregulowania związane z zezwoleniami tracą moc z dniem 30 czerwca. Na pewno do tego dnia nie przyjmiemy ustawy o transporcie drogowym. Stąd nasz projekt, który ma obowiązywać do czasu przyjęcia tej ustawy. Proszę o przyjęcie zmiany ustawy, gdyż inaczej powstanie luka prawna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselJozefDabrowski">Chciałem właśnie o to zapytać, co się stanie, gdy zrezygnujemy z prac nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przedstawicielka BL KS: Chciałabym prosić o wyjaśnienie. Zacytowany przez pana ministra art. 98 ust. 2 prawo o działalności gospodarczej mówi, że dotychczasowe uregulowania tracą  moc z dniem 30 czerwca i że prawo działalności gospodarczej wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2001 roku.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PoselJozefDabrowski">Art. 100 prawa działalności gospodarczej wyraźnie mówi, że prawo działalności gospodarczej wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 roku, z wyjątkiem art. 98 ust. 1 i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Zmiana ustawy Prawo działalności gospodarczej w Dz.U. nr 114 z ubiegłego roku przedłużyła obowiązywanie art. 98 o 6 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Przedstawicielka BL KS: Artykuł wprowadzający w życie ustawę wyłącza art. 98 ust. 1 i 2.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#DyrektorDanutaTyszkiewicz">Art. 98 jest artykułem przejściowym i obwiązywał od kiedy ustawa została ogłoszona, a wszedł w życie po 14 dniach od momentu rozpoczęcia obowiązywania ustawy. Najpierw miał to być 1 stycznia 2001 r., a później 1 lipca 2001 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Moim zdaniem wprowadzanie tego projektu na kilka miesięcy zaśmieci jedynie obowiązujące prawo.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Uważam, że rząd powinien się zastanowić nad tym, czy nie wprowadzić ustawy w trybie pilnym.Osobiście jestem skłonny wnieść wniosek o odrzucenie tego projektu i o zwrócenie się do resortu przy pomocy dezyderatu, by rząd wniósł ustawę w trybie pilnym. Wówczas ustawa na pewno zostanie przyjęta do końca czerwca i będzie to dobre kompleksowe prawo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselJozefDabrowski">Co pan powie na taką propozycję, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Ustawa o transporcie drogowym wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2002 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Cała ustawa może zacząć obowiązywać z dniem 1 stycznia 2002 roku, ale niektóre artykuły mogą wejść w życie z dniem 1 lipca 2001 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Jeśli zdążymy z pracami, to się zgadzam, ale mamy jedynie 4 miesiące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Panie ministrze, tryb pilny oznacza miesiąc pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Projekt musi wrócić do Rady Ministrów. Zabierze to znowu czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Rada Ministrów nie musi już pracować nad ustawą. Chodzi jedynie o nadanie jej trybu pilnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jeśli odrzucimy projekt, rząd nie będzie miał już żadnych dylematów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Nie chciałbym, by ustawa o transporcie drogowym podzieliła los ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, która po 6 miesiącach wróciła ponownie do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Prościej byłoby przedłużyć ważność niektórych artykułów do momentu wejścia nowej ustawy niż poprawiać złą ustawę, która ma obowiązywać zaledwie kilka miesięcy. Trzeba się zastanowić, co jest korzystniejsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Powtarzam jeszcze raz, że zmiany mają na celu tylko dostosowanie ustawy do prawa o działalności gospodarczej. Tak naprawdę ani nie poprawiamy ustawy, ani jej nie pogarszamy. Apeluję o je przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Prosimy o nadanie pilności ustawie o transporcie drogowym. Do końca maja będziemy mieli gotową ustawę. Podpisaną przez prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Rząd na najbliższym posiedzeniu musi jedynie wybrać inną ścieżkę legislacyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Ustawa o transporcie drogowym jest ustawą unijną i jest tym samym ustawą pilną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselJozefDabrowski">Gdyby rzeczywiście tak było, to prace miałyby inne tempo. Należy skoncentrować się na przygotowaniu dobrej ustawy. Tym bardziej że jest ona bardzo potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselJozefDabrowski">Prace nad ustawą o Inspekcji Transportu Drogowego trwają tak długo, gdyż nie ma ustawy o transporcie drogowym. Nie mamy kompleksowej regulacji. Jest jeszcze kwestia ustawy o transporcie zbiorowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Składam formalny wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu i wystosowanie dezyderatu, by rząd skierował do parlamentu ustawę o transporcie drogowym w trybie pilnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejNSZZSolidarnoscPrzedsiebiorstwPKSTadeuszChwastek">Zgadzam się z panem posłem Andrzejem Szarawarskim. Na rynku przewozowym panuje chaos. Skarb państwa jest notorycznie okradany. Przewoźnicy nie płacą podatków, nie rejestrują przewożonych pasażerów itd. Należy zająć się ustawą o transporcie drogowym, gdyż w tej chwili nie ma kontroli nad prywatnymi przewoźnikami.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejNSZZSolidarnoscPrzedsiebiorstwPKSTadeuszChwastek">Proszę również o to, by posłowie, którzy tworzą prawo, pozwolili nam wyrażać naszą opinię o tym prawie. Apeluję też i o to, by zajęto się ustawą o Inspekcji Transportu Drogowego razem z ustawą o transporcie drogowym. Proszę także o zajęcie się transportem osobowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselJozefDabrowski">Poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Andrzeja Szarawarskiego. Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, że 5 głosami za, przy 2 głosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się, Komisja przyjęła wniosek pana posła Andrzeja Szarawarskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Trzeba wyjaśnić kwestię tego typu czy ustawa o transporcie drogowym trafi do naszej Komisji, czy do Komisji Prawa Europejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Ustawa dotyczy regulacji krajowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselJozefDabrowski">Pozostało nam jeszcze wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponuję pana posła Andrzeja Szarawarskiego. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselJozefDabrowski">Dziękuje wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>