text_structure.xml 35.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Ot-wieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej, której tematem jest zaopiniowanie uchwały Senatu w sprawie zmiany ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych oraz zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachun-kowych. Witam przedstawicieli Senatu  i członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proponuję, aby przedstawiciel Senatu zapoznał zebranych z ogólnym stanowiskiem Senatu do ustaw, a następnie omawiać będziemy kolejne poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są uwagi lub inne wnioski do proponowanego trybu obrad?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przystępujemy więc do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Senat zaproponował inne wzajemne relacje pomiędzy samorządowymi kolegiami odwoławczymi a innymi organami publicznymi. Przyjęto zmiany w zakresie trybu powoływania prezesa kolegium. Zmiany te powinny wpłynąć na zwiększenie elastyczności postępowania izb. Senat proponuje odstąpienie od określania liczby kandydatów na prezesa kolegium, przedstawianych prezesowi Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorTadeuszKopacz">Dwie propozycje Senatu odnoszą się do uzupełnienia składu kolegium. Senat uważa za konieczne uzupełnienie komisji konkursowych o przedstawicieli administracji rządowej i samorządu, co powinno zapewnić większą obiektywność w postępowaniu. Rola Kolegium w postępowaniu administracyjnym przemawia za wprowadzeniem zakazu łączenia funkcji członka kolegium z mandatem posła i senatora. Ustawa ma na celu dostosowanie systemu samorządowych kolegiów odwoławczych do reformy terenowej administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SenatorTadeuszKopacz">Zmiana podziału terytorialnego pociąga za sobą konieczność rozważenia zmian w rozmieszczeniu kolegiów. Zdaniem Senatu pełna odpowiedzialność prezesa Rady Ministrów za wprowadzenie reformy administracyjnej, powinna być uwarunkowana zwiększeniem jego swobodnej decyzji do tworzenia zespołów zamiejscowych kolegiów przy rezygnacji z przygotowywania wniosków w tym zakresie przez krajową reprezentację kolegiów odwoławczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Dziękuję za wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przechodzimy teraz do omówienia poszczególnych poprawek, zawartych w punktach 1 do 17.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawki w pkt. 1 i 2 są ze sobą ściśle związane i dotyczą zastąpienia wyrazów: "dwóch kandydatów" wyrazami: "zgłoszonych kandydatów" i wykreślenie w ust. 2 kolejnych trzech zdań z tym związanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanRokita">W pierwszej części poprawki Senat proponuje, aby kolegium mogło zgłosić dwóch lub więcej kandydatów. Nie rozumiem uzasadnienia do drugiej części poprawki, głównie z uwagi na brak ustalenia trybu selekcji, w przypadku większej liczby kandydatów spełniających wymogi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Senat proponuje odstąpienie od ustawowego określania liczby kandydatów. Skreślenie w ust. 2 trzech kolejnych zdań jest tego konsekwencją. Senat nie zaproponował w tej ustawie trybu postępowania, jeśli będzie więcej kandydatów. Przyjął założenie, że kolegium będzie zgłaszało tych kandydatów, którzy uzyskają największą liczbę głosów. O ilości kandydatów i trybie ich wyłaniania decydować będzie kolegium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRokita">Uważam, że stanowisko Senatu jest błędne. Brak ustaleń w przedmiocie trybu wyłaniania kandydatów stwarzać będzie problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proponuję poprawkę zawartą w pkt. 1 i 2 zaopiniować negatywnie. Czy jest inna propozycja?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy stanowisko negatywne.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 3 dotycząca decyzji o odwołaniu prezesa kolegium jest słuszna. Proponuję jej przyjęcie. Czy są inne wnioski. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 4 dotyczy skreślenia zapisu ust. 8 w art. 6 o zabezpieczeniu specjalnych środków budżetowych na wynagrodzenia w przypadku przekroczenia liczby członków kolegium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanRokita">Proszę pana senatora o uzasadnienie propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Przy skreśleniu zapisu Senat kierował się tym, że zgodnie z ust. 1 art. 5 prezes izby jest członkiem kolegium i nie ma uzasadnionej potrzeby na ustalanie w budżecie dodatkowych środków na wynagrodzenia odwołanego prezesa kolegium, ponieważ wydatek ten będzie pokrywany z rezerw budżetowych. Prezes jest powoływany ze składu kolegium i w przypadku odwołania z funkcji prezesa, pozostaje członkiem kolegium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadySamorzadowychKolegiowOdwolawczychZbigniewOstafin">Zapis w ust. 8 art. 6 ustawy przewidywał wyjątkową sytuację przekroczenia liczby członków kolegium, kiedy prezesem została osoba nie będąca wcześniej członkiem kolegium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Uwzględniając powyższe, proponowałbym przyjąć stanowisko Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Prawo nie może regulować szczególnych przypadków, które mogą wystąpić. Uważam, że w takich sytuacjach płace odwołanego prezesa pokrywane będą z rezerwy budżetowej. Nie ma potrzeby zabezpieczania w budżecie specjalnych środków na ten cel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Uważam, że zapis ust. 8 powinien zostać utrzymany. Jeśli zaistnieje sytuacja szczególna, powinna mieć rozstrzygnięcie w przepisach prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy jest w tej sprawie inna propozycja?  Nie widzę. Zaopiniowaliśmy zatem poprawkę w pkt. 4 negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 5 polega na skreśleniu w art. 1 w pkt. 7 lit. d/ i w ust. 6 wyrazów: "w pkt. 1-3".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanRokita">Moja opinia jest zdecydowanie negatywna. Członka kolegium można odwołać bez postępowania dyscyplinarnego tylko w przypadkach oczywistych, takich jak: skazanie, utrata obywatelstwa, rezygnacja, ale nie w sytuacji nienależytego wykonywania obowiązków lub uchylania się od ich wykonywania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJanRokita">Jeżeli zaistnieją okoliczności, wymagające oceny, powinna być możliwość wszczęcia postępowania dyscyplinarnego, przewidzianego w proponowanych do skreślenia punktach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są inne wnioski?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę w pkt. 5 opiniujemy negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">W pkt. 6 Senat proponuje uzupełnienie składu komisji konkursowej o przedstawicieli wojewody i sejmiku województwa. Problem ten rozważaliśmy już kilkakrotnie i podejmowaliśmy opinię negatywną.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy obecnie jest inny wniosek w tej sprawie?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Uważam, że poprawkę w punkcie 6 opiniujemy negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">W pkt. 7 Senat proponuje uzupełnienie zapisu o niemożliwości łączenia funkcji członka kolegium z mandatem posła i senatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanRokita">Ponieważ nie uwzględniono tej kwestii w innych ustawach, proponuję poprawkę przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są uwagi lub inne wnioski?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 8 polegająca na dodaniu wyrazu "roku" jest oczywistą. Proponuję przyjąć. Innych wniosków nikt nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 9 dotyczy terminu zwołania zgromadzenia ogólnego kolegium na wniosek członków kolegium. Propozycja uzupełnienia zapisu "w terminie 14 dni od dnia jego założenia" uważam za słuszną.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są głosy przeciwne?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 10 dotyczy art. 1 ust. 7, w którym Senat proponuje skreślenie zdania: "wielokrotność ta nie może być mniejsza niż 3".</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy ktoś z członków Komisji chciałby wesprzeć tę propozycję Senatu?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">A zatem opiniujemy tę poprawkę negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 11 dotycząca art. 2 ustawy, proponuje zwiększenie kompetencji prezesa Rady Ministrów w przedmiocie decyzji dotyczących rozmieszczenia i zasad działania zespołów zamiejscowych komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanRokita">Poprawka może budzić wątpliwości, czy ustawa stoi na gruncie koncepcji utrzymania dotychczasowej kolegiów, czy też zmniejszenia ilości kolegiów głównych i tworzenia ośrodków zamiejscowych. Tych dwóch możliwości nie da się pogodzić. Ja rozumiem, że w Sejmie zwyciężyła koncepcja utrzymania 49 kolegiów, której Senat nie zakwestionował generalnie w całym art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Uwzględniając powyższe proponuję odrzucić poprawkę. Czy są głosy przeciwne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Popieram wniosek odrzucenia poprawki. Chcę powiedzieć panu senatorowi, że regulaminy wewnętrzne mogą przewidywać tworzenie zespołów orzekających, zamiejscowych bez potrzeby tworzenia ośrodków i w ten sposób nie naruszać konstytucji ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Ideą reformy jest, aby kolegia funkcjonowały w 16 województwach; Senat uważa, że kompetencje w zakresie rozmieszczenia kolegiów powinny należeć do prezesa Rady Ministrów, który może to ustalić w rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanRokita">Propozycja Senatu jest niebezpieczna legislacyjnie. W art. 2 mówi się o właściwości kolegium w zakresie decyzji administracyjnych. W przepisach powinna być jasno określona ilość kolegiów, które mają ustalony obszar właściwości, taki jak dotychczas lub nowy. Brak tych ustaleń może spowodować chaos nie tylko organizacyjny, ale i problemy dla obywatela w dziedzinie ważności decyzji administracyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Proszę o zwrócenie uwagi, że niejasność w tym zakresie powstała już wcześniej, po przyjętej przez Sejm poprawki w pkt. 3 dotyczącej art. 2a "Obszar właściwości miejscowej kolegium odpowiada obszarowi właściwości miejscowej Sądu Administracyjnego pierwszej instancji".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proponuję zakończyć dyskusję nad tym punktem uchwały Senatu. Czy ktoś z członków Komisji jest za przyjęciem poprawki w pkt. 11?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">A więc przyjmujemy opinię negatywną.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">W pkt. 12 Senat proponuje zastąpienie wyrazów: "na wniosek" wyrazami: "po zasięgnięciu opinii" Krajowej Rady. Proponuję opinię negatywną.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są uwagi lub inne wnioski?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy opinię negatywną.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 13 wydaje mi się słuszna, a mianowicie wymienienie nazwy ustawy zamiast powoływania się na art. 1. Proszę o wypowiedź przedstawicielkę Biura Legi-slacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję przyjąć poprawki w punktach: 13, 14 i 16; niesłusznie bowiem odwołano się do art. 1, w którym jest już wymieniona inna ustawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy opinię pozytywną do poprawek w punktach 13, 14 i 16.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 15 proponuje zdanie: "delegata rządu do spraw reformy ustrojowej w województwie, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka ta ma niewielkie znaczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanRokita">Popieram przyjęcie poprawki. Od dnia 1 stycznia 1999 r. wojewoda będzie delegatem rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Prosiłbym, aby pan senator wskazał powody uch-walenia poprawki w pkt. 13. Składając sprawozdanie z prac Komisji trzeba uzasadnić przyjęte stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Poprawka do art. 6 ust. 1 uwzględnia fakt, że delegaci rządu do spraw reformy ustrojowej od 1 stycznia 1999 r. stają się pełniącymi obowiązki wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proponuję opinię pozytywną do poprawek w punktach 13, 14 i 16. Czy są inne propozycje?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 17, polegająca na skreśleniu w art. 6 ust. 2 dotyczy kwestii finansowych.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proszę o wypowiedź pana senatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Zapis, że Rada Ministrów uwzględni w budżecie pań-stwa na 1999 r. odpowiednią wielkość zatrudnienia i środków finansowych jest już nieaktualny. Budżet państwa jest już w komisjach sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanRokita">Proponuję opinię negatywną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Proponuję utrzymanie dotychczasowego zapisu ustępu 2 w art. 6. Wykreślenie tego zapisu z ustawy w środowiskach osób zatrudnionych w kolegiach może być odebrane bardzo negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są inne propozycje?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">W tej sytuacji poprawkę w pkt. 17 opiniujemy negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Zakończyliśmy opiniowanie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Dotychczas obowiązki posła sprawozdawcy pełnił pan poseł Jerzy Czepułkowski. Czy są propozycje zmiany w tym zakresie? Nie słyszę innych propozycji i sprzeciwu ze strony pana posła Jerzego Czepułkowskiego. Uznaję wybór posła sprawozdawcy za dokonany.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przechodzimy do omówienia uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proszę pana senatora o prezentację uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">W poprawkach Senatu do ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych wyodrębnić można dwie grupy.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#SenatorTadeuszKopacz">Pierwsza z nich, to poprawki mające na celu podkreślenie merytorycznych związków przedmiotu działania izb z regulacjami o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#SenatorTadeuszKopacz">Druga grupa, to poprawki wskazujące tryb wprowadzania nowych zasad funkcjonowania izb obrachunkowych w okresie przejściowym.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#SenatorTadeuszKopacz">Senat uznał za celowe dokonanie tych zmian, w pierwszym przypadku, ponieważ reforma zasad funkcjonowania finansów publicznych nie znalazła odzwierciedlenia w ustawie o izbach.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#SenatorTadeuszKopacz">W drugim zaś przypadku opowiada się za zmniejszeniem ryzyka pojawienia się problemów w okresie przejściowym.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#SenatorTadeuszKopacz">Kilka poprawek dotyczy funkcjonowania izb obrachunkowych i Senat pogłębił regulacje przyjęte przez Sejm, m.in. precyzując przepisy dotyczące powoływania kierownictwa izby oraz wskazał na możliwość odstępowania od ogólnych wymogów w zakresie wykształcenia przy powoływaniu prezesa izby.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#SenatorTadeuszKopacz">Senat zastrzegł sobie uprawnienie, polegające na otrzymywaniu sprawozdań, przy-gotowywanych przez Krajową Radę Regionalną Izb Obrachunkowych, a dotyczących finansów samorządowych, przedkładanych dotychczas tylko Sejmowi. W poprawce tej Senat dał wyraz swojemu zainteresowaniu problematyką samorządu terytorialnego. Senat wyraził przekonanie, iż otrzymanie tych informacji warunkuje skuteczność jego udziału w przyszłych pracach legislacyjnych, korygujących ustawy obecnie przyjmowanej w ramach reformy terytorialnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Dziękuję za wypowiedź. Przechodzimy do omawiania kolejnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 1 do art. 1 ust. 2 proponująca w zdaniu wstępnym zastąpienie wyrazów: "nad jednostkami" wyrazami: "nad działalnością jednostek" jest słuszna. Czy są inne zdania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 2 proponuje uzupełnienie w art. 1 ust. 4 zapisu dotyczącego rozporządzenia, ustalającego siedzibę i zasięg działania izb, przez dodanie "po zasięgnięciu opinii sejmików województw". Mam wątpliwości, czy będzie to w praktyce do wykonania, żeby prezes Rady Ministrów podejmował ustalenia na wniosek ministra i po zaopiniowaniu jeszcze przez sejmiki wojewódzkie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJanRokita">Popieram pozytywne zaopiniowanie poprawki. Minister przedstawiać będzie prezesowi Rady Ministrów wniosek zaopiniowany przez sejmik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są inne wnioski?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 3 ma charakter redakcyjny. W art. 92 w ust. 2 zastąpienie wyrazów: "występowania z wnioskami" wyrazem: "wniosków" jest słuszna. Proponuję jej przyjęcie. Czy są uwagi?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">W poprawce w pkt. 4 proponowane jest dodanie w art. 1 po pkt. 10, pkt 10a dotyczącego ubezpieczenia zdrowotnego. Proszę o wypowiedź przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Poprawka w pkt. 4 łączy się z poprawkami w punktach 12 i 16. Dotyczy ona kas powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Biuro Legislacyjne zaproponowało rozwiązanie zawarte w art. 2 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Senat proponuje inne rozwiązanie - naszym zdaniem - niekorzystne. Proponuje usunięcie ust. 2 do 4, natomiast zostawia zapis dotyczący Krajowego Związku Kas Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego w art. 1 ust. 2 pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Z wyżej podanych względów - zdaniem Biura Legislacyjnego - poprawka nie powinna być przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proszę o wypowiedź przedstawiciela Biura Kancelarii Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Propozycja Senatu nie zmierza do wyeliminowania błędu w ustawie, bo błędu nie ma. Intencją tej propozycji legislacyjnej jest sformułowanie łatwiejsze dla odbiorców tego przepisu. Zarzut przedstawicielki Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu nie jest do końca słuszny, bo przepis o którym była mowa jest zastąpiony przez nowe brzmienie nowelizacji przyjętej przez Sejm. Łącznie to, co przyjął Sejm, i to co proponuje Senat zapewnia właściwy zapis w ustawie o kasach chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam wątpliwości do wypowiedzi mego przedmówcy. Zapis dotyczący pkt. 2 ust. 2 art. 1 znajduje się w ustawie z 1997 r. - opublikowanej w Dz.Ustaw nr 113 poz. 734 - i on wchodzi w życie dnia 1 stycznia 1999 r. Możemy go zastąpić innym brzmieniem art. 1, ale dwie nowelizacje, ta z 1997 r. i obecna, wejdą w życie jednocześnie. W tej sytuacji może powstać problem, który przepis należy stosować. Żeby nie było wątpliwości Biuro Legislacyjne kierując się ostrożnością w ustawie z 1997 r. skreśliło te dwa punkty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Zapis przyjęty przez Sejm istotnie jest bardziej precyzyjny. Jego wadą jednak jest to, że ten zabieg legislacyjny przeprowadzony został tylko jeden raz. W licznych ustawach obecnie przyjmowanych m.in. w ustawie wdrożeniowej skreśla się zmiany, które mają wejść w życie 1 stycznia 1999 r. ustawą wchodzącą w życie z tą datą. Obecnie przy okazji nowelizacji przepisów dotyczących administracji publicznej, terenowej zapisy zmienia się ustawami późniejszymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Jest propozycja, żeby poprawki w punktach 4, 12 i 16 odrzucić. Czy są inne wnioski?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy opinię negatywną.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 5 polega na dodaniu w art. 13 po pkt. 1 pkt 1a formułującego nowe zadania regionalnych izb obrachunkowych, mi.in. o opiniowanie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Dodanie pkt. 1a do art. 13 ma na celu dostosowanie brzmienia całego artykułu do ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#SenatorTadeuszKopacz">Poprawka zmierza do umieszczenia w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych przepisu odpowiadającego regulacjom przyjętym w ustawie o finansach publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Proponuję przyjąć poprawkę. Czy są inne propozycje.  Nie widzę. Poprawkę w pkt. 5 opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 6 dotyczy pkt. 9 w art. 13, czyli wydawania opinii w sprawie odwołania skarbnika.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy jest zgoda na przyjęcie poprawki? Sprzeciwu nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 7 polega na zapisie o możliwości powiększenia składu kolegium do dwóch zastępców. Poprawkę w pkt. 7 rozpatrywać należy łącznie z poprawką w pkt. 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselJanRokita">Proponuję opinię negatywną. Koalicja rządowa dla mi-nimalizacji sporów zainteresowana jest zmniejszaniem liczby stanowisk kierowniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Regionalne izby obrachunkowe, w związku z wprowadzoną reformą administracyjną i powołaniem nowych samorządów, będą miały dużo więcej pracy niż dotychczas. Senat proponuje, aby zastępców było dwóch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy do propozycji odrzucenia poprawek proponowanych w pkt. 7 i 8 są uwagi?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawki opiniujemy negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 9 dotyczy ust. 1 w art. 16, w której Senat proponuje możliwość odstępstwa prezesa Rady Ministrów od wymogu posiadania przez kandydata na prezesa izby wyższego wykształcenia prawniczego lub ekonomicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJanRokita">Uważam, że prezes Rady Ministrów z mocy ustawy powinien mieć uprawnienia do odstąpienia od wymogu w zakresie wykształcenia w stosunku do konkretnej osoby. Popieram wniosek Senatu porządkujący tekst tej części ustawy, który dotychczas był niejasny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy jest zdanie przeciwne?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Uznaję, że poprawka w pkt. 9 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 10 dotyczy art. 13. Proszę o wypowiedź przedstawicielkę Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Senat proponuje zastąpić wyrazy: "art. 13 pkt. 2-4" wyrazami: "art. 13 pkt. 2-6". Odwołanie od opinii wydanej przez skład orzekający nie później niż w terminie 14 dni od daty jego wniesienia, w ustawie sejmowej określono dla spraw ustalonych w punktach 2-4. Senat proponuje zakres spraw z pkt. 2-6.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zgłoszony przez Senat dodatkowy pkt 5 obejmuje: wydawanie opinii o sprawozdaniach jednostek samorządu terytorialnego z wykonania planów finansowych zadań publicznych z zakresu administracji rządowej, wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Dodatkowo zgłoszony pkt 6 dotyczy: wydawania opinii o sprawozdaniach z wykonania planów finansowych zadań publicznych, wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Dziękuję. Czy są zdania przeciwne przyjęciu poprawki?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę w pkt. 10 opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">W pkt. 11 poprawka dotyczy art. 25a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">W ustawie przyjęto, że prezesi wybrani po jednym przez kolegia tworzą Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych. Do zadań Krajowej Rady należy przedkładanie corocznie Sejmowi w terminie do dnia 30 czerwca sprawozdań z działalności izby i z wykonania budżetu przez gminy. W uchwale przyjęto, aby te sprawozdania przedkładane były również Senatowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy do poprawki w pkt. 11 są wypowiedzi negatywne?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Przyjmujemy opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 12 wcześniej zaopiniowana była negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 13 dotyczy art. 3. Senat proponuje dodanie ust. 3a. Proszę o wypo-wiedź pana senatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Poprawka ma na celu wskazanie, że automatyzm w przekształceniu izb zlokalizowanych w byłych miastach wojewódzkich ma charakter przejściowy. Ostateczne rozmieszczenie izb ustali prezes Rady Ministrów w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 2 ust. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselJanRokita">Rozporządzenie nie będzie wydane przed dniem 1 stycznia i ten stan przejściowy trwać może przez pewien czas. Proponuję przyjąć poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są zdania przeciwne?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę pkt. 13 dotyczącą zespołów zamiejscowych izb opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 14 dotycząca również art. 3 polega na dodaniu ust. 7 do 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Sprawy wszczęte przed wejściem w życie ustawy, może rozpatrywać nowa izba lub dotychczas działająca. Uważam, że rozpatrywanie tych spraw przez nowo powstałe izby jest organizacyjnie korzystniejsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Uzupełnienie przez Senat art. 3 o ustępy 7 do 9 ma na celu sprecyzowanie trybu przejęcia kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselJanRokita">Czy sprawy wszczęte przed wejściem w życie ustawy mają być rozpatrywane przez dotychczasowe czy nowe izby, Sejm nie ustalił, ponieważ wyszedł ze stanowiska, że sprawy rozpatrywane będą rozpatrywane przez nowe izby. Senat pro-ponuje, żeby sprawy były kontynuowane przez stare izby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Wydaje się, że petenci izb zainteresowani są, aby te same izby rozpatrywały sprawy rozpoczęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselJanRokita">Proponuję przyjąć poprawkę Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są inne propozycje?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę w pkt. 14 zaopiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 15 proponuje uzupełnienie art. 3 o zapis zobowiązujący wojewodów do zapewnienia regionalnym izbom obrachunkowym pomieszczeń niezbędnych do wykonywania zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam pytanie. Kiedy ten przepis uzupełniający 3a ma wejść w życie? Art. 4 ustawy sejmowej po poprawkach będzie miał następujące brzmienie: ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. w zakresie dotyczącym art. 1 i z dniem ogłoszenia w zakresie dotyczącym art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SenatorTadeuszKopacz">Senat nie sprecyzował zapisu w tej sprawie i ja nie mogę teraz zgłosić poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselStanislawKracik">Przepis ten powinien wejść w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy jest zdanie przeciwne? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawkę opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Poprawka w pkt. 16 wcześniej została zaopiniowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Dziękuję bardzo. Zakończyliśmy opiniowanie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-70.4" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Dotychczas sprawozdawcą był pan poseł Stanisław Kracik.</u>
          <u xml:id="u-70.5" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy są inne kandydatury?  Nie widzę. Poseł Stanisław Kracik pozostaje sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-70.6" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Dziękuję panu senatorowi, dziękuję członkom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-70.7" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>