text_structure.xml 80 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich gości przybyłych na nasze obrady, w tym szczególnie Jego Magnificencję Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wicewojewodę małopolskiego, prezydenta miasta Krakowa, wicemarszałka sejmiku małopolskiego. Witam wszystkich posłów małopolskich. Zapowiedziany porządek obrad posiedzenia połączonych Komisji obejmował tylko jeden punkt, a mianowicie pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego".</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Informuję państwa, że w ubiegłym tygodniu wpłynął do laski marszałkowskiej rządowy projekt ustawy o ustanowieniu takiego samego programu wieloletniego, uznany przez rząd jako projekt pilny. W związku z tym Marszałek Sejmu zwrócił się do obu naszych Komisji, aby jak najszybciej podjąć prace także nad tym projektem rządowym. Prezydia Komisji podjęły decyzję o rozszerzeniu porządku obrad o pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego". Mamy więc do rozpatrzenia oba te projekty: poselski i rządowy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrzysztofBaszczynski">Zanim podejmiemy realizację proponowanego porządku obrad, chciałem zapytać, czy propozycja podjęcia na posiedzeniu Komisji dyskusji w sprawie niepodpisania przez ministra edukacji narodowej rozporządzenia o płacach minimalnych nauczycieli była rozpatrywana przez prezydium Komisji. Czy analizowano i zastanawiano się nad tą kwestią?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży analizowało tę sprawę. Doszliśmy do wniosku, że tym tematem najpierw zajmie się podkomisja. Zamówiliśmy też ekspertyzę, aby uzyskać opinię, czy zmiana ustawy wymaga wydania nowego rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofBaszczynski">Jaka podkomisja ma się tym zająć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Sprawa ta nie jest włączona do dzisiejszego porządku obrad. Prezydium Komisji już się tym zajmowało i podejmie decyzję po uzyskaniu ekspertyzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofBaszczynski">Ja jednak proponuję, aby porządek obrad uzupełnić o rozpatrzenie tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Jesteśmy obecnie w składzie dwóch połączonych Komisji i mamy omówić wspólnie kwestie zawarte w projektach ustaw o programie wieloletniej budowy Kampusu dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrzysztofBaszczynski">Moim zdaniem, sprawa płac minimalnych interesuje także Komisję Finansów Publicznych. Dlatego proponuję rozszerzenie porządku obrad o problem dotyczący rozporządzenia ministra edukacji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">W ramach zgłaszania kwestii formalnych można zastanowić się nad podjęciem takiego tematu, ale myśmy w prezydium Komisji Finansów Publicznych nie rozważali tego. Jeżeli jest to inicjatywa samej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, proponowałbym, aby po wspólnym posiedzeniu w sprawach różnych wasza Komisja rozstrzygnęła ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Obecnie obradujemy w gronie dwóch połączonych Komisji. Już mówiłam, że prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży uznało problem, o którym mówi pan poseł Krzysztof Baszczyński, za problem poważny i dlatego zleciło wykonanie ekspertyzy. W ciągu tygodnia ekspertyza będzie wykonana i podczas następnego posiedzenia Sejmu możemy zwołać posiedzenie Komisji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Przystępujemy obecnie do pierwszego czytania zgłoszonych projektów ustaw dotyczących tego samego problemu i przedsięwzięcia. Zaczniemy od rozpatrzenia projektu poselskiego zgłoszonego w listopadzie 2000 r. Proszę pana posła Stanisława Kracika, przedstawiciela grupy posłów-wnioskodawców, o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawKracik">Ta inicjatywa poselska była wyrazem naszego niepokoju z powodu przedłużania się upływu czasu od momentu pojawienia się zapowiedzianej przez premiera w Krakowie inicjatywy rządowej w tej sprawie. Projekt rządowy został zgłoszony do Sejmu w końcu kwietnia br. i ma charakter projektu pilnego, a nasz projekt takim nie jest. Konsultacje wskazują na to, że zwłaszcza kwota, jaka miałaby być przeznaczona na budowę Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego, będzie możliwa do zaakceptowania, jeżeli będzie to wielkość bliższa kwocie zapisanej w projekcie rządowym. Po porozumieniu się z częścią wnioskodawców wycofuję poselski projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Dziękuję. Przechodzimy w związku z tym do pierwszego czytania pilnego projektu rządowego. Proszę pana ministra Jerzego Zdradę o przedstawienie tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJerzyZdrada">Projekt ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego" przewiduje, że ustanawia się program, który swoim zakresem obejmuje rozbudowę bazy dydaktycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nadzór nad programem będzie sprawował minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego. Program będzie realizowany w latach 2001-2010, a łączne nakłady na dofinansowanie programu, jakie zostaną przeznaczone na ten cel z budżetu państwa, nie będą przekraczać 600 mln zł przy wartości kosztorysowej całości zadań objętych programem 820 mln zł, licząc w cenach roku 2001. Środki finansowe z budżetu państwa, zgodnie z postępem budowy będą corocznie określane w ustawie budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJerzyZdrada">W uzasadnieniu dołączonym do projektu ustawy mowa jest o rozbudowie bazy dydaktycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w nowym rejonie Krakowa - Pychowicach, a rozbudowa uzasadniona jest możliwościami, jakie posiada Uniwersytet Jagielloński, jeżeli chodzi o jego potencjał naukowy i kadrę dydaktyczną. W obecnych budynkach uniwersyteckich nie sposób jest wykorzystać w pełni ten potencjał. Budowa nowego kompleksu dydaktycznego pozwoli na znaczne zwiększenie liczby młodzieży studiującej w tym jednym z największych polskich uniwersytetów, od wielu lat cieszącym się renomą jednej z czołowych uczelni akademickich w Polsce. Program wieloletniej budowy Kampusu jest tak skonstruowany, że poszczególne zadania mają charakter realizacji modułowych, co pozwoli, od roku przyszłego poczynając, na sukcesywne coroczne oddawanie poszczególnych części rozbudowywanego Kampusu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJerzyZdrada">Efekt powiększenia powierzchni obiektów dydaktycznych będzie występował już w najbliższym czasie. Chcę dodać, że w rejonie, w którym powstanie Kampus 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego, są już zlokalizowane placówki dydaktyczne zbudowane ze środków własnych Uniwersytetu. Obecnie kończy się budowa jednego z takich modułowych kompleksów wchodzących w skład obiektów przewidzianych w programie budowy Kampusu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJerzyZdrada">W roku bieżącym na sfinansowanie tego programu mamy środki zagwarantowane w ustawie budżetowej. To, co będzie potrzebne w latach następnych, jak już wspomniałem, powinno być zapisywane w corocznych ustawach budżetowych. W przekonaniu rządu utworzenie Kampusu, w połączeniu z towarzyszącymi temu programowi innymi inwestycjami, stworzy w tym rejonie Krakowa cały kompleks dydaktyczno-technologiczny, który będzie miał istotne znaczenie dla rozwoju nowoczesnych badań i technologii oraz nowoczesnej dydaktyki nie tylko dla samego Uniwersytetu Jagiellońskiego i nie tylko dla samego regionu Małopolski, ale również dla całego kraju. W imieniu rządu wnoszę o pozytywne rozpatrzenie projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Do głosu zapisał się pan rektor Franciszek Ziejka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Chciałbym zacząć swoją krótką wypowiedź od cytatu, a uzasadnia to zbieg okoliczności. Otóż dokładnie co do dnia, bo też 9 maja 1997 roku, czyli przed czterema laty, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął jednomyślnie uchwałę o objęciu patronatem obchodów jubileuszowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. W tejże uchwale zawarty jest dosyć istotny zapis, że "Sejm RP uznaje, iż dla zapewnienia dalszego rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego w dziedzinie badań naukowych oraz nauczania i wychowania na miarę wymogów współczesnego świata istnieje pilna potrzeba powiększenia bazy dydaktycznej Uniwersytetu. Sejm RP, kierując się troską o rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce, popiera inicjatywę władz uczelni zmierzającą do budowy nowego Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz innych strategicznych inwestycji lokalowych. Sejm RP zwraca się do rządu o wsparcie inicjatywy uczelni i udzielenie Uniwersytetowi Jagiellońskiemu niezbędnej pomocy". A więc dokładnie cztery lata temu zapadła uchwała Sejmu, przyjęta jednomyślnie, która zobowiązywała rząd do udzielenia pomocy naszym zamiarom. Po czterech latach rząd przed kilkoma dniami przyjął projekt ustawy, który państwo dzisiaj rozpatrują.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">W związku z tym chciałbym dodać tylko kilka wyjaśnień, jak sądzę bardzo ważnych, które może dodatkowo uzasadnią projekt samej ustawy. Otóż Uniwersytet Jagielloński, jak wszyscy wiemy, jest najstarszą uczelnią polską, kończy 637 lat istnienia i obchodzi 600-lecie swego odnowienia. Właśnie kończymy obchody jubileuszowe. Aktualnie na uczelni studiuje 31 tysięcy studentów, pracuje tu 3300 nauczycieli akademickich, w tym ponad 1000 samodzielnych pracowników naukowych. Już dzisiaj moglibyśmy kształcić o 10 tysięcy studentów więcej, gdybyśmy mieli większą bazę lokalową.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Cały potencjał lokalowy, który posiadamy jako uczelnia, to 85 tysięcy metrów kwadratowych. W celu sprostania dzisiejszym wymaganiom dydaktycznym musimy wynajmować lokale u różnych prywatnych właścicieli w 23 krakowskich kamienicach o powierzchni ponad 20 tysięcy metrów kwadratowych. Dla budżetu państwa nie są to wielkie kwoty, ale dla nas są to milionowe wydatki corocznie, a wysokość czynszów rośnie z każdym rokiem.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Przygotowany przez nas program, który obecnie rząd przedkłada Sejmowi, zakłada, że w ciągu najbliższych 10 lat powstałoby około 100 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni lokalowej, czyli można byłoby w tym okresie podwoić subwencję Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ten program nie jest wyjątkowy. W przedłożonym projekcie ustawy jest bardzo wyraźny zapis i zwracam państwu na to uwagę, że "środki przekazane na budowę Kampusu nie mogą w niczym naruszyć środków budżetowych przeznaczanych na inwestycje w innych uczelniach akademickich kraju". A więc ten wydatek, który byłby poniesiony w wysokości 60 mln zł corocznie, jest to mniej więcej tyle, ile dzisiaj dostają uczelnie na realizację swoich inwestycji i to bez żadnego specjalnego programu - byłby wydatkiem dodatkowym. Nie byłby to jednak wydatek ponoszony kosztem innych uczelni. Nie wyobrażam sobie, jak mógłbym stanąć w gronie rektorów innych uczelni i powiedzieć, że ja zgarniam pulę, a wy będziecie pozbawieni środków. W projekcie przedstawionym Sejmowi jest zapis, że nie będzie w tym przypadku żadnego naruszenia dotychczasowej polityki inwestycyjnej w szkolnictwie wyższym.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Co zamierzamy zbudować w tym nowym Kampusie? Chcemy zbudować obiekty dla pięciu wydziałów. Szczycimy się wiekowymi tradycjami uczelni, ale trzeba pamiętać, że 55% lokali Uniwersytetu Jagiellońskiego mieści się w budynkach zabytkowych, a więc starych. One prezentują się pięknie, ale proszę sobie wyobrazić, jak ma wyglądać np. laboratorium biotechnologiczne w budynku dawnego seminarium śląskiego wynajmowanym od Kurii Śląskiej, czy też inne laboratoria mieszczące się w budynkach z XVII lub XVIII wieku. Chcemy całe wydziały przyrodnicze i nauk ścisłych przenieść do nowego Kampusu; chcemy przenieść tam także wydział zarządzania i komunikacji społecznej, istniejący od sześciu lat, na którym kształci się obecnie około 5500 studentów. Chcemy zbudować tam budynki dla nowego wydziału studiów międzynarodowych i politycznych, który decyzją senatu uczelni powstał z dniem 1 lutego br., i ma rozpocząć normalną działalność dydaktyczną od 1 października. Oznaczałoby to unormowanie sytuacji Uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Planujemy, że po zbudowaniu Kampusu zwiększymy nabór na studia na Uniwersytet Jagielloński co najmniej o około 10 tysięcy studentów. Kilka miesięcy temu senat uczelni podjął decyzję, że począwszy od października bieżącego roku zwiększa nabór o 2 tysiące studentów, w tym 1100 studentów na studia dzienne i 900 studentów na studia zaoczne. Pozwoli to także na wykorzystanie naszej kadry naukowej.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Niezwykle ważne jest to, że w tym rejonie Krakowa ma powstać nowy ośrodek naukowy, ponieważ nie będą to tylko budynki Uniwersytetu. Tam już obecnie Papieska Akademia Teologiczna buduje swoje lokale z własnych pieniędzy, a także Polska Akademia Nauk planuje zbudowanie tam obiektów dla swoich instytutów, głównie biologicznych. Powstają tam, na terenach sąsiednich, pierwsze budynki tzw. parku technologicznego. Główny inwestor strategiczny Motorola rozpoczął budowę obiektu dla centrum software. Chcemy pokazać, że istnieje możliwość zbudowania nie tylko budynków dydaktycznych, ale właściwego i wszechstronnego ich wykorzystania w praktyce naukowej w ramach tzw. parku technologicznego. I taki park technologiczny obecnie już powstaje. Podam jeszcze jeden argument historyczny. 12 maja kończymy obchody jubileuszowe 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dobrze znam historię mojego Uniwersytetu i wiem, że w ciągu minionych sześciu wieków nigdy nie było podobnej inicjatywy na taką skalę. Od czasów królowej Jadwigi nie było inwestycji, która byłaby inwestycją tak ważną i konkretną, która stwarzałaby tak wielkie perspektywy rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ostatnią podobną inwestycją była inwestycja z przełomu XIX i XX wieku, kiedy powstało kilkanaście budynków wzniesionych za czasów niewoli austriackiej. Z lat 60. pochodzą właściwie tylko trzy budynki, z których jeden, a mianowicie Collegium Paderevianum, został wybudowany z pieniędzy, jakie Uniwersytet otrzymał formalnie na mocy zapisu testamentalnego Ignacego Jana Paderewskiego.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Jeżeli Sejm podejmie decyzję o przeznaczeniu w ciągu najbliższych 10 lat odpowiedniej kwoty na zbudowanie Kampusu, to my ze swojej strony zobowiązujemy się zebrać od inwestorów wznoszących domy studenckie, których budowa rozpocznie się już w roku bieżącym, kwotę co najmniej 220 mln zł. Nie będą to więc pieniądze tylko z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Wykupiliśmy za pieniądze wypracowane przez uczelnię ponad 60 hektarów gruntów. Są to pieniądze zebrane za odpłatne zajęcia zaoczne i wieczorowe. Z własnych pieniędzy wybudowaliśmy Centrum Badań Przyrodniczych i Aparatury Naukowej.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Znaleźliśmy pełne zrozumienie u władz miejskich i wojewódzkich oraz samorządowych woj. małopolskiego. Miasto sprzyja nam od początku podjęcia tej inicjatywy, inwestując wielomilionowe środki, w okresie kiedy nie było wiadomo, jaka będzie decyzja o budowie Kampusu. Podobnie władze wojewódzkie podjęły bardzo konkretne decyzje udzielenia nam pomocy w postaci wielu milionów złotych na budowę tego Kampusu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Moje pytania kieruję głównie do rządu i przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej. Chciałbym nawiązać do kwestii konsekwencji podjęcia tej inicjatywy inwestycyjnej dla innych uczelni i innych szkół wyższych w Polsce oraz dla całej nauki i szkolnictwa wyższego. Co prawda, pan rektor zapewnił, że nie będzie to miało żadnych ujemnych konsekwencji dla innych uczelni, ale chciałbym usłyszeć odpowiednie zapewnienie ze strony przedstawicieli rządu. Zwracam się o to dlatego, że w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy czytamy bardzo enigmatyczne sformułowanie, które brzmi następująco: "Przyjmuje się, że finansowanie programu nie powinno zmniejszać nakładów budżetu państwa na inwestycje w innych szkołach wyższych nadzorowanych przez MEN". Chciałbym usłyszeć bardziej zdecydowane stanowisko z ust ministra w tej kwestii, wypowiedziane w imieniu rządu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Chciałbym też dowiedzieć się, jaka jest opinia Ministerstwa Edukacji Narodowej w następującej kwestii: czy efektywniejsze jest z punktu widzenia kształcenia i rozwoju nauki inwestowanie w tzw. wąskie gardła istniejące w różnych uczelniach w kraju, czy też koncentrowanie środków tylko na jednej inwestycji w jednej uczelni w kraju?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Ile środków przeznaczono na inwestycje w szkolnictwie wyższym w ostatnich czterech latach?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Odnosząc się bezpośrednio do uzasadnienia oraz do charakterystyki programu wieloletniego budowy Kampusu zawartej w załączniku, chcę zwrócić uwagę na następującą kwestię. Otóż w uzasadnieniu napisano, że komunikacja i uzbrojenie terenu będą finansowane przez pozostałych uczestników procesu inwestycyjnego, a więc przez gminę, inwestorów komercyjnych, Zakład Energetyczny, Zakład Gazowniczy, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. W charakterystyce programu napisano, że budowa infrastruktury, w tym drogi dojazdowe, uzbrojenie terenu itp., będą finansowane z budżetu państwa. Czy te proponowane 600 mln zł obejmuje budowę infrastruktury wraz z uzbrojeniem terenu, czy też nie obejmuje i trzeba będzie wydać dodatkowo pieniądze na te zadania ponad owe 600 mln zł? I jeszcze jedno pytanie kieruję raczej do pana rektora, chociaż także do przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej. W załączniku zawierającym charakterystykę programu napisano, że budowa Kampusu umożliwi kształcenie przez dotychczasową kadrę naukowo-badawczą dodatkowo około 15 tysięcy studentów. Co wobec tego robi dotychczasowa kadra, skoro może podjąć się kształcenia dodatkowej liczby 15 tysięcy studentów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJozefKaleta">Popieram gorąco rozwój wyższych uczelni i wielokrotnie domagałem się w różnych publikacjach i wystąpieniach przyznania preferencji dla szkolnictwa wyższego i dla nauki. Chciałbym jednak zadać dwa pytania w tej sprawie. Pytanie pierwsze jest następujące. Pan rektor mówił, że przed kilkoma laty Sejm zobowiązał rząd do finansowania budowy nowych obiektów uczelni, ale niestety nie udało się zrealizować tej uchwały sejmowej. Przed trzema laty już Sejm obecnej kadencji z inicjatywy Komisji Finansów Publicznych i Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży także podjął jednomyślnie uchwałę zobowiązującą rząd do znacznego zwiększenia nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe. Jak ta uchwała Sejmu jest realizowana, skoro corocznie raczej obniża się poziom nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe? Także w tym roku obniżyliśmy te nakłady w stosunku do roku ubiegłego. W związku z tym pytam: jaka jest pewność, że jeśli nawet uchwalimy, iż te inwestycje są potrzebne i powinny być finansowane z budżetu, nie powtórzy się ta dotychczasowa praktyka? Myślę, że przedstawiciel rządu mógłby odpowiedzieć na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJozefKaleta">Drugie pytanie jest następujące. Czy na podstawie założeń tego przedsięwzięcia inwestycyjnego można ustalić, w jakim stopniu koszt tej inwestycji będzie mógł być pokrywany ze środków własnych uczelni uzyskanych za odpłatne kształcenie studentów, za współpracę z praktyką gospodarczą? Uniwersytet Jagielloński jest znakomitą uczelnią i te kontakty z praktyką gospodarczą ma bardzo rozwinięte. Uważam, że to jest także jakieś źródło finansowania tej inwestycji. Ja np. w okresie stanu wojennego i w rok później jako rektor uczelni zbudowałem wraz ze swoimi kolegami, trzy duże czteropiętrowe obiekty dydaktyczne, w tym dwa domy akademickie, i one stanowią Kampus naszej uczelni. Zbudowaliśmy basen, pięć sal gimnastycznych oraz przychodnię lekarską. Blisko 70% nakładów na te inwestycje wygospodarowaliśmy ze środków samej uczelni dzięki współpracy z praktyką, współpracy zagranicznej i innym tego rodzaju działaniom.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJozefKaleta">Ministerstwo Edukacji Narodowej finansowało te nasze inwestycje tylko w 30%. Myśmy przeznaczyli na to 70% środków w bardzo trudnych warunkach kryzysu gospodarczego w kraju. W stanie wojennym zawieszone zostały wszystkie inwestycje, a mimo to udało się zrealizować nasze zamierzenia. W związku z tym mam pytanie: w jakim stopniu środki budżetowe mogłyby wspomóc tę inwestycję Uniwersytetu Jagiellońskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Kilka tygodni temu odbyło się pod auspicjami Prezydenta RP pana Aleksandra Kwaśniewskiego spotkanie uczonych zgromadzonych w "Komitecie Prognoz 2000 plus" Polskiej Akademii Nauk. Spotkanie to było poświęcone strategii dla Polski na najbliższe 20 lat. Wszyscy uczestnicy tego spotkania jednomyślnie podkreślili, iż strategicznym priorytetem dla Polski jest rozwój edukacji. W celu realizacji tego strategicznego priorytetu musimy mieć odpowiednią bazę naukową i dydaktyczną. Jest także istotne, aby edukacja na poziomie akademickim wyższym była zdobywana na bardzo wysokim poziomie i w możliwie najlepszych warunkach.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Niewątpliwie realizację takich zadań gwarantuje Uniwersytet Jagielloński. Pan rektor Franciszek Ziejka mówił o zasługach tego Uniwersytetu. Sądzę, że mówił zbyt skromnie i zbyt mało, ponieważ być może wyszedł z założenia, iż wystarczy podać tylko samą nazwę Uniwersytetu Jagiellońskiego i każdy wie, o jakie chodzi tu zasługi dla kształcenia i dla nauki. Sądzę, że ten projekt rządowy jest projektem, który ze wszech miar zasługuje na uwagę. Należy do tego dodać jeszcze dwa elementy. Po pierwsze, osobę rektora i zgromadzonych wokół niego współpracowników oraz całą społeczność akademicką Uniwersytetu, która gwarantuje znakomite spożytkowanie ewentualnych środków na planowane przedsięwzięcia budowy Kampusu. Po drugie, należy wskazać na ogromne zaangażowanie się posłów Sojuszu Lewicy Demokratycznej związanych z Krakowem i z Małopolską w to ważne przedsięwzięcie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Chcę podkreślić raz jeszcze, iż Uniwersytet Jagielloński ma nie tylko historyczne znaczenie. Z całą mocą chcę poprzeć jako przedstawicielka opozycji parlamentarnej przedłożony nam projekt rządowy i namawiam moje koleżanki i kolegów do zajęcia podobnego stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselWieslawSzweda">Powinniśmy w naszej dyskusji zastanowić się nad finansową stroną proponowanego w projekcie wieloletniego przedsięwzięcia inwestycyjnego, które ma być zakończone w 2010 roku. Chciałbym się zapytać, czy rząd wykonał rachunek symulacyjny, jaki będzie koszt ogólny tej inwestycji pod koniec 2010 roku. Czy rząd robił symulacje budżetowe na lata najbliższe, aby ustalić, czy budżet będzie mógł ponosić nakłady inwestycyjne potrzebne na realizację tego projektu ustawy? Czy rząd wykonał rachunki symulacyjne dotyczące ewentualnego rozłożenia tych kosztów na poszczególne lata w ciągu 10 lat trwania tej inwestycji? Dlaczego do projektu ustawy nie dołączono zakresu rzeczowego inwestycji? Z doświadczeń Komisji Finansów Publicznych wynika, że największym problemem przy realizacji inwestycji wieloletnich są dość liczne przypadki zmian rozszerzających zakres rzeczowy tych inwestycji. Uwzględnienie zakresu rzeczowego inwestycji w projekcie ustawy może być argumentem dla wstrzymania ewentualnego zwiększania kosztów tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselWieslawSzweda">Do laski marszałkowskiej wpłynął projekt ustawy o wspieraniu inwestycji wieloletnich przez rząd. Czy ten projekt ustawy jest zgodny z projektem wspierania inwestycji wieloletnich i czy nie należałoby, zgodnie z zasadami udzielania pomocy inwestycyjnej, doprowadzić do większego zaangażowania Uniwersytetu Jagiellońskiego w realizację tej inwestycji? Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że zaangażowanie finansowe Uniwersytetu Jagiellońskiego w tę inwestycję jest minimalne. Tymczasem sytuacja finansowa tej uczelni i proporcje środków uzyskiwanych z tytułu odpłatności za studia zaoczne i wieczorowe wskazują na potrzebę poszukania takiego kompromisu, aby Uniwersytet Jagielloński partycypował w realizacji tej inwestycji w większym zakresie, niż to zostało zaproponowane w projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Poprosił o głos pan prezydent Krakowa. Może warto byłoby przy okazji wyjaśnić, jakie będzie zaangażowanie miasta w realizację tej inwestycji uniwersyteckiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">Zacznę może od tego, co jest ważne dla mnie nie jako prezydenta miasta, ale jako przedstawiciela środków nauki. Jestem profesorem uczelni, która mogłaby patrzeć zazdrośnie na to, że to Uniwersytet Jagielloński otrzyma wsparcie finansowe - a jestem przekonany, że tak się stanie - dzięki mądrości poselskiej. Jako przedstawiciel środowiska naukowego jestem jednak urażony wystąpieniem pana posła Mirosława Pietrewicza, który zapytał, co robi obecnie kadra naukowo-dydaktyczna Uniwersytetu, skoro wzrasta liczba studentów, a pan rektor Franciszek Ziejka zapowiedział, że można będzie kształcić jeszcze znacznie więcej studentów nie zwiększając liczebności kadry. Chciałbym skierować pytanie i do Sejmu, i do rządu: a co przez ostatnie lata zrobiono, kiedy tak bardzo wzrosła liczba studentów? Chcę przypomnieć, że w roku 1939 w Krakowie studiowało 7200 studentów, a obecnie studiuje 117 tysięcy studentów i odbywa się to kosztem tej zwiększonej, a niedostatecznie opłacanej kadry dydaktycznej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">Jeżeli jest to pytanie niestosowne, to bardzo przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">Druga kwestia jest następująca. Kraków i Uniwersytet Jagielloński są szczególnym miejscem i obiektem na mapie, i to nie tylko na mapie Polski.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">Kiedyś w historii przepustką do ówczesnej Europy był fakt posiadania uniwersytetu. I Polska dzięki Krakowowi taką przepustkę miała. Był nią Uniwersytet Jagielloński.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">W obecnych czasach istnieje możliwość potwierdzenia tego oraz możliwość pokazania, że to, co dawniej dawało nam legitymację europejskości, pozostaje nadal w mocy, a świadczy o tym inwestowanie w Uniwersytet Jagielloński.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">Gmina Kraków zainwestuje w to przedsięwzięcie kwotę około 500 mln zł. Jest to kwota porównywalna z tą, którą państwo w ciągu 10 lat, licząc po 60 mln zł rocznie, zainwestuje w ten obszar.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">Nie jest to wyłącznie przedsięwzięcie Uniwersytetu Jagiellońskiego, ale także Papieskiej Akademii Teologicznej, Polskiej Akademii Umiejętności, Polskiej Akademii Nauk. Niezwykle istotne jest to, że w tym rejonie zlokalizowana jest także specjalna strefa ekonomiczna oraz inkubator przedsiębiorczości w postaci parku technologicznego.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PrezydentKrakowaAndrzejGolas">Moja obecność tutaj, w Sejmie, potwierdza, że gmina będzie w sposób istotny partycypować w inwestycji, która będzie służyć nie tylko jednej uczelni - Uniwersytetowi Jagiellońskiemu, ale będzie służyć całej społeczności akademickiej. Będzie też stanowić pewnego rodzaju wizytówkę polskiej nauki, bo taką wizytówką jest niewątpliwie Uniwersytet Jagielloński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanZaciura">Rok temu grupa posłów - członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży wizytowała teren tego przyszłego Kampusu w Krakowie. W związku z tym nie mamy oporów co do tego, że jest to ważne zadanie, zadanie historyczne i podejmowane w historycznym momencie. Chciałbym jednak powiedzieć także i to, że uczestniczymy w historycznym posiedzeniu z tego powodu, iż dwie komisje sejmowe po raz pierwszy rozważają problem wieloletniego finansowania szkolnictwa wyższego. Ja z wielką satysfakcją uczestniczę w tym dziele, bo dotychczasowy sposób finansowania zadań edukacyjnych w zakresie szkolnictwa wyższego - moim zdaniem - jest niedobry. Nie można planować rozwoju ani w oświecie, ani w szkolnictwie wyższym przy takim sposobie finansowania, że każdego roku coś się wykroi z budżetu. Jest to metoda nie do zaakceptowania.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJanZaciura">Jest to więc pierwsze takie podejście do myślenia w kategoriach wieloletnich w sprawach rozwoju szkolnictwa wyższego. Jeżeli obecny tu przedstawiciel ministra finansów i przedstawiciel ministra edukacji narodowej są w stanie powiedzieć, że tym dzisiejszym posiedzeniem i tym projektem ustawy rozpoczniemy drogę ku temu, żebyśmy planowali zadania wyprzedzające na wiele lat - i to nie tylko w sensie merytorycznym, ale określające sposób ich finansowania na dłuższy okres niż jeden rok czy dwa lata - to ja tę inicjatywę w pełni popieram.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJanZaciura">Proszę zwrócić uwagę, że decyzja, którą mamy podjąć, rozkłada się na okres dwóch i pół kadencji parlamentu i na kilka przyszłych rządów. Dlatego też odpowiedzialność w tym przypadku jest wręcz historyczna i problem polega nie tylko na tym, czy przez te 10 lat kalkulacja finansowa planowanych zadań nie wzrośnie w sposób nadmierny, ale także czy nie nastąpią jakieś procesy, w związku z czym budżet państwa nie mógłby wywiązać się z zadania zawartego w przedłożonym dzisiaj projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselJanZaciura">Podejmujemy decyzję, z której wynika, że budżet państwa partycypuje w 3/4 w finansowaniu zadań przedstawionego programu wieloletniego, a w 1/4 partycypują w tym przedsięwzięciu władze terenowe. Przed chwilą pan prezydent Krakowa swoją obecnością zaświadczył, że władze lokalne będą partycypować w tym dziele. Uważam, że w tym przypadku zakłada się duży udział środków budżetowych, ale niemałe jest też partycypowanie budżetu miasta Krakowa, a także organizacji i stowarzyszeń, które będą realizować to zadanie.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PoselJanZaciura">Mam jeszcze dwa pytania szczegółowe. Zwracam się do pana ministra Jerzego Zdrady: dlaczego rząd tak długo zwlekał z realizacją uchwały Sejmu w sprawie obchodów 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego i został właściwie w ostatniej chwili przymuszony inicjatywą poselską do przygotowania podobnego projektu ustawy? Gdy porównujemy dwa projekty - poselski i rządowy - to tu są tylko niewielkie różnice. Co się stało, że tak długo zwlekano i przygotowano projekt ustawy dopiero wówczas, gdy z taką inicjatywą wystąpiła grupa posłów? Mało tego. Myśmy mieli już zaplanowane posiedzenie Komisji poświęcone rozpatrzeniu inicjatywy poselskiej, a dopiero wtedy pojawiła się inicjatywa rządowa. Dopiero dzisiaj otrzymaliśmy dodatkową informację, że porządek obrad posiedzenia jest poszerzony o rozpatrzenie pilnego projektu rządowego w tej samej sprawie. Sądzę, że to są byt poważne sprawy, aby można było do nich podchodzić tak lekceważąco.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PoselJanZaciura">Z najwyższym uznaniem przyjmuję deklarację pana posła Stanisława Kracika, który wspaniałomyślnie wycofał w imieniu posłów projekt poselski ustawy, bo to pozwala nam prowadzić debatę nad jednym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawKracik">Miło mi się zrobiło, gdy pan poseł Jan Zaciura zakończył swoje wystąpienie takim właśnie stwierdzeniem. Obserwowałem państwa reakcje na wystąpienie pana prezydenta miasta Krakowa i chciałbym, zwłaszcza państwa posłów z miast uniwersyteckich, prosić o to, aby to wystąpienie potraktować w duchu cytatu: "Gorliwość o swój dom pożera mnie". Jest to cytat z jednego z psalmów.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselStanislawKracik">Chciałbym odpowiedzieć na wątpliwość podniesioną przez pana posła Wiesława Szwedę. Pan poseł jest dobrym znawcą zagadnień wszystkich inwestycji wieloletnich, o czym wiem, ponieważ od kilku lat razem współpracujemy w podkomisji zajmującej się tymi problemami. Pan poseł będzie miał z całą pewnością trudności, żeby wskazać tak poważny stopień współfinansowania inwestycji wieloletnich, jaki jest zaprezentowany w tym programie. Nie moją rolą jest odpowiadać na pytanie, czy nie da się jeszcze więcej przeznaczyć na to zadanie własnych środków Uniwersytetu Jagiellońskiego. To wyliczenie, które dotyczy wartości gruntów, oraz inicjatywa, nie deklarowana, ale już zrealizowana w postaci oddania pierwszego budynku, i fakt, że jesteśmy już na etapie realizacji pierwszego projektu związanego z budową Kampusu świadczy już o zaangażowaniu samego Uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselStanislawKracik">Państwo pamiętacie nasze spory o to, na co należy przeznaczyć 6 mln zł w ramach planów inwestycji uniwersyteckich. Tę dyskusję mamy już za sobą.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselStanislawKracik">Chciałbym zaproponować państwu następujące spojrzenie na proponowaną kwotę 600 mln zł z budżetu. Nie było żadnej uchwały Sejmu w sprawie rozpoczęcia wieloletniej inwestycji pod tytułem "Świnna Poręba" z wpisaną wartością kosztorysową 2 mld zł. Po wielu latach sporów kończy się to na kwocie 1 mld zł. Dotyczy to inwestycji, która przy takiej wielkości finansowania, jaka jest teraz przyjęta, miałaby trwać 700 lat. Takie wyliczenie także prezentowano nam w podkomisji. Trudno sobie wyobrazić, abyśmy przez 600 lat rozbudowywali Uniwersytet na jego 600-lecie. Wydaje się, że kompromis, jaki został osiągnięty na etapie prac pomiędzy rządem a kolejnymi rektorami Uniwersytetu Jagiellońskiego, polegający na zredukowaniu tego programu z wartości kosztorysowej 1064 mln zł do wartości 820 mln zł przy ustaleniu partycypacji w wysokości 220 mln zł, jest przejawem i wyrazem głębokiej odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Nie wynikają one z uchwały, czyli deklaracji, ale są odpowiedzialną decyzją finansową. Realizmem można nazwać to, że ustalono wielkości nakładów tegorocznych na poziomie ich waloryzacji o inflację przez następne 10 lat. To jest bardzo istotna kwestia.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PoselStanislawKracik">Wydaje mi się, że warto i w innych przypadkach wymuszać na inwestorze współfinansowanie tych części programów, które są - powiedziałbym - ekonomicznym samograjem. Dom akademicki, zespoły stołówek i podobne obiekty są takimi inwestycjami, które dają gwarancję także prywatnemu inwestorowi na zwrot nakładów i one niekoniecznie muszą być realizowane ze środków budżetowych. Sami dobrze wiemy, ile wybudowaliśmy w ramach inwestycji wieloletnich gigantycznych pralni przyszpitalnych, które pracują teraz na 10% swojej mocy. Dlatego warto jest to powiedzieć i podkreślić, że tutaj nie mamy do czynienia z tego typu sytuacją.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PoselStanislawKracik">Ponieważ pani posłanka Krystyna Łybacka tak pięknie mówiła o środowisku akademickim i jakości kształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim, a pan poseł Jan Zaciura poparł ten głos, chciałbym zakończyć swoje wystąpienie sentencją, której nie potrafię dokładnie przytoczyć, chociaż nie tak dawno ją czytałem, a która jest autorstwa również prezydenta Krakowa - Józefa Dietla. Otóż kiedy zaciągano kredyt na budowę wodociągów i kanalizacji uspokajał on rajców miejskich i mówił, że przez kilka lat się pomęczymy, ale będzie to służyć wszystkim przez setki lat. To jest, moim zdaniem, trafna sentencja dla tej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJozefGorny">Dla mnie jest oczywiste, że projekt tej ustawy należy poprzeć. Jest to nic innego, jak usankcjonowanie tego, co dzieje się od dwóch lat. W budżecie są środki na budowę Kampusu. W celu uniknięcia takiej sytuacji, o jakiej mówił pan poseł Stanisław Kracik, dotyczącej np. Świnnej Poręby, dobrze, że jest taki program wieloletni. Analogicznie w Komisji Ochrony Środowiska na podstawie opinii Komisji Finansów Publicznych powstaje projekt wieloletniego programu "Odra - 2006". Dobrze, że powstają takie programy, ponieważ określa się w nich dokładne i realne terminy zakończenia tych inwestycji. Sądzę, że zasługi Uniwersytetu Jagiellońskiego dla całej nauki polskiej są tak wielkie, że nie budzi to niczyich wątpliwości. Nie ma uczelni, w której nie pracowaliby wychowankowie tego Uniwersytetu, i należy projekt ustawy ze wszech miar poprzeć. Ustawa ta powinna być uchwalona zdecydowaną większością głosów w Sejmie i powinno to być zdecydowane stanowisko Sejmu. W celu uniknięcia wszelkich wątpliwości miałbym propozycję kierowaną do pana ministra, aby uprzedzając ewentualne pytania, jakie mogą być zadane podczas drugiego czytania projektu, przy prezentowaniu projektu ustawy znalazło się jasne stwierdzenie, że realizacja tego programu nie naruszy wydatków na inwestycje w innych uczelniach, np. w Rzeszowie, gdzie potrzebne jest poniesienie pewnych nakładów. Mamy już w Sejmie projekt ustawy powołującej Uniwersytet Świętokrzyski i inne.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJozefGorny">Myślę, że taka deklaracja przy prezentowaniu tego projektu ustawy, udzielona przez pana ministra, wszystkich by uspokoiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselPawelArndt">Cel, o którym dzisiaj dyskutujemy, jest niewątpliwie bardzo szczytny i chyba wszyscy na tej sali z tym się zgadzamy. Uważam, tak jak określił to pan prezydent Krakowa, że Kraków i Uniwersytet Jagielloński są miejscami szczególnymi na mapie Polski, i co do tego nie mamy wątpliwości. Naszym obowiązkiem jest jednak to, aby zastanowić się, czy istnieje możliwość takiego sfinansowania tego programu, jak zostało to zaproponowane w projekcie rządowym. Pytanie, które zadał pan poseł Józef Górny, jest niezwykle istotne. Pan rektor Franciszek Ziejka stwierdził, że w założeniu do ustawy zawarta jest gwarancja, iż nie stracą na tym inne uczelnie, ale takiego zapisu w samej ustawie nie ma. Dobrze byłoby, aby pan minister przedstawił nam taką gwarancję. Nie jestem mieszkańcem miasta uniwersyteckiego i nie ma w moim wystąpieniu żadnych podtekstów.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselPawelArndt">Chciałbym panu rektorowi i państwu powiedzieć to, o czym wspomniał pan poseł Józef Górny, że jednak - w odezwie na uchwałę Sejmu z 1997 roku - w tej kadencji, tj. w 1999 roku rozpoczęliśmy realizację wieloletniej inwestycji - budowy Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego. A więc jest odzew na uchwałę sejmową i stosunkowo duże środki na realizację tego zadania już się znalazły w tej kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselPawelArndt">Mam pewne wątpliwości, jeśli chodzi o przygotowanie samej inwestycji, i chciałbym uzyskać dodatkowe informacje na ten temat. Czy zakres rzeczowy inwestycji został już jednoznacznie ustalony i czy znana jest wartość kosztorysowa tego zadania? Do takiego pytania skłoniło mnie czytanie dwóch projektów dotyczących programu wieloletniego, chociaż jeden z nich został wycofany przez pana posła Stanisława Kracika. Mieliśmy tu do czynienia jednak z dwoma dość różnymi kwotami i wartościami kosztorysowymi. Pan poseł Stanisław Kracik, uzasadniając wycofanie projektu poselskiego, powiedział wręcz, że łatwiej będzie Sejmowi zaakceptować niższą wartość kosztorysową inwestycji aniżeli wyższą. Chciałbym wiedzieć, czy znany jest już zakres rzeczowy tej inwestycji i na jakim etapie jest jej przygotowanie. Czy jest to jakaś koncepcja, czy mamy już projekt techniczny, czy wartość kosztorysowa jest znana, czy też są to tylko jakieś szacunki? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam w podjęciu ostatecznej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKazimierzKapera">Proszę pozwolić mi na osobistą dygresję. Mam może jak mało kto pewne moralne prawo, aby zwrócić się do państwa posłów o szczególnie pozytywne spojrzenie na tę inwestycję. Kończyłem studia w Krakowie i - jak sądzę - są na tej sali także osoby, które kończyły Uniwersytet Jagielloński w Krakowie i znają trudy poszukiwania miejsca zarówno przez władze uczelni, jak i przez wykładowców na prowadzenie zajęć. Dlatego może jest to tak rzeczywiście, jak powiedział pan rektor, jedyna i historyczna szansa, i nie powinniśmy jej zmarnować. Po wielu dyskusjach i analizach rząd podjął taką decyzję, którą większość obecnych tu osób popiera.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselKazimierzKapera">Chciałbym bardzo gorąco podziękować pani posłance Krystynie Łybackiej, która zaakceptowała ten projekt ustawy. Jest to, jak sądzę, także wyrażenie opinii, że i nasi polityczni przeciwnicy dołączą się do zgodnego stanowiska, aby ta inwestycja została podjęta. Tu nie może być podziałów politycznych, jeśli mamy do czynienia z 600-letnią tradycją zasłużonej dla polskiej nauki uczelni.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselKazimierzKapera">Jest jeszcze jedna poruszana tu kwestia: niewykorzystania fachowej kadry akademickiej tej uczelni. Trzeba wyjaśnić, że różnie to bywa i nikt do końca nie jest w stanie zatrudnić takiej liczby osób na uczelni, aby była ona odpowiednia dla kształcenia 5, 10 czy 15 tysięcy studentów. Wiemy dokładnie, zwłaszcza ci, którzy mają kontakt z uczelnią i pracują na uczelni, że nasz potencjał kadrowy jest zawsze dużo wyższy i nie trzeba będzie - jak mówił pan rektor - specjalnie zwiększać liczebności kadry nauczającej, żeby przyjąć znacznie większa liczbę studentów i poszerzyć możliwości studiowania, a więc stworzyć szanse dla rozwoju i zwiększenia liczby ludzi wykształconych. Jeżeli tego nie dokonamy, to można powiedzieć, że straciliśmy kolejną okazję, która może okazać się niepowtarzalna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Nie będę współzawodniczył z cudownym wystąpieniem pani posłanki Krystyny Łybackiej, mojej klubowej koleżanki. Chcę powiedzieć panu posłowi Stanisławowi Kracikowi, że pański cytat jak gdyby koresponduje z moim odczuciem, szczególnie jeśli chodzi o odebranie pierwszej części wystąpienia przez pana prezydenta miasta Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Panie prezydencie, w pewnym momencie wraz z panią posłanką Krystyną Łybacką baliśmy się, że może pan przysłużyć się, ale w sposób negatywny, tej inicjatywie, którą w tej chwili rozpatrujemy. Na szczęście, w drugiej części swojego wystąpienia zaprezentował pan coś, co można określić gospodarskim spojrzeniem na to przedsięwzięcie, które jest zlokalizowane właśnie w Krakowie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Ponieważ zajmuję się już od wielu lat w Komisji Finansów Publicznych sprawami dysponowania środkami budżetowymi, chciałbym powiedzieć na ten temat kilka zdań. Po pierwsze, obawa że ta ustawa uszczupli w kolejnych latach środki budżetowe na szkolnictwo wyższe, a szczególnie na inwestycje w tym szkolnictwie, jest w pewnym sensie uzasadniona, ale uważam, że zapis, iż w każdym kolejnym roku w budżecie będzie skreślona kwota 60 mln zł na realizację programu wieloletniego budowy Kampusu, zabezpiecza także inne propozycje inwestycyjne. Oznacza to bowiem, że rząd w żadnym przypadku nie może przedkładać Sejmowi ustawy budżetowej z takim uzasadnieniem, że dlatego obniżamy nakłady na szkolnictwo wyższe i jego inwestycje, ponieważ trzeba 60 mln zł wygospodarować z budżetu na potrzeby Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nie mam tu żadnych obaw i sądzę, że moi przyszli koledzy, pracując w Komisji Finansów Publicznych, będą o tym zapisie pamiętać i będą go respektować.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Po drugie, uważam, że różnica, jaka pojawiła się, jeżeli chodzi o wartość całego tego wieloletniego programu, którą w projekcie poselskim oceniono na kwotę 1064 mln zł, a w projekcie rządowym - na 820 mln zł, też nie budzi we mnie jakichś niepokojów. Rozumiem, że rząd wraz z panem rektorem i całym zespołem ludzi kompetentnych określił bardzo precyzyjnie zakres i program tego przedsięwzięcia. Gdybym ja podpisywał się pod tą inicjatywą poselską, również raczej proponowałbym wyższe środki i szerszy zakres programu.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Po trzecie, sądzę, że pan poseł Wiesław Szweda martwi się nieco na wyrost, bo ja nie żądam żadnych odpowiedzi na kilka pytań ze strony rządu, ponieważ ten rząd będzie rządził jeszcze tylko pięć miesięcy. Domaganie się od tego rządu tak odległego prognozowania byłoby trochę krępujące dla rządu, który ma już świadomość, że 23 września są wybory parlamentarne. Nie wiem, jaka opcja będzie rządzić i jaki to będzie parlament, ale na pewno będzie to nowy parlament i nowy rząd. Dlatego prognozowanie obecnego rządu nie wnosi niczego do naszych rozstrzygnięć w tej sprawie. Oczywiście, takie poważne i wieloletnie przedsięwzięcie inwestycyjne budzi zawsze dyskusje. Ja, pochodzący z Łomży, a nie z Krakowa, niejednokrotnie musiałem bronić środków, które były przeznaczane rokrocznie na rewaloryzację i odbudowę zabytków Krakowa. Rozumiałem wątpliwości moich kolegów, dlaczego nie przeznacza się odpowiednich środków na zachowanie zabytków w Gnieźnie czy w Gdańsku, bo to są także historyczne miasta. Nawiasem mówiąc, Łomża też jest miastem tysiącletnim i ja także żartem pytałem, dlaczego nie przyznaje się żadnych środków Łomży. Proszę nie dziwić się, że towarzyszą nam pewne może nie tyle emocje, co określone argumenty, gdy podejmujemy taką ważną decyzję dotyczącą jednego miasta i jednej uczelni, chociaż znakomitej. Jak wiadomo, różne były inicjatywy i próby podejmowania różnych przedsięwzięć. Ja np. bardzo gorąco popierałam inicjatywę rozpoczęcia budowy biblioteki przy Uniwersytecie we Wrocławiu. Proszę pamiętać, że Sejm przesądził, uchwalając budżet na rok 2001, o rozpoczęciu tej inwestycji we Wrocławiu.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Nie ulega wątpliwości, że Uniwersytet Jagielloński jest symbolem historii Polski, podobnie jak i Kraków, gdzie jest ten Uniwersytet od ponad 600 lat. Dlatego ja bez żadnego wahania i bez zgłaszania żadnych poprawek do przedłożenia rządowego będę głosował za przyjęciem tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMiroslawSekula">Chcę wstępnie wyrazić zadowolenie z tego, że rząd skierował ten projekt ustawy jako pilny do Sejmu, bo - moim zdaniem - gdyby nie było tego pilnego projektu, to prawdopodobnie procedura legislacyjna nad projektem poselskim mogłaby trwać dłużej niż żywot tego parlamentu kończącego swoją kadencję. Tryb pilny nadaje zupełnie szczególny sposób postępowaniu legislacyjnemu. Są jasno określone terminy i liczę na to, że dzięki temu pilnemu projektowi sprawa zostanie szybko rozpatrzona, a ustawa uchwalona.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselMiroslawSekula">Ten projekt ustawy, jak i wiele innych - a mówię tu o całym programie Uniwersytetu Jagiellońskiego - wpisuje się w ogólną koncepcję przebudowy naszego społeczeństwa poprzez edukację. Środowiska samorządowe już na początku lat 90. w moim mieście i w wielu innych miastach polskich przyjęły zasadę, że kształcenie w Polsce powinno mieć taki zakres, iż około 80% młodzieży kończy szkoły średnie, a 50% nadal studiuje. Powoli pokonując liczne problemy, zwiększamy liczbę młodzieży podejmującej studia różnego rodzaju i różnego typu. A więc na pewno ta inicjatywa wpisuje się w ten scenariusz. Chcę również powiedzieć, aby nie było złudzeń, że oczywiste jest, iż przeznaczenie środków budżetowych na realizację tego programu zmniejszy możliwości finansowania innych programów. W związku z tym chcę jak gdyby zobowiązać moralnie środowiska samorządowe Małopolski i środowiska naukowe Małopolski do tego, aby czuły się zobowiązane do wspierania w przyszłości innych podobnych inicjatyw w innych regionach.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselMiroslawSekula">Jako przewodniczący Komisji Finansów Publicznych muszę z przykrością odnieść się do wystąpienia pana prezydenta Krakowa. Pan prezydent jest naszym gościem i reprezentuje miasto Kraków, bo tak to wynika z ustawy. Natomiast było wykroczeniem poza swoje uprawnienia roszczenie sobie prawa do reprezentowania innych środowisk. Niewłaściwe było także odnoszenie się do wypowiedzi posłów. To również wykracza poza uprawnienia gościa komisji sejmowych. Sądzę, że wynikało to z nadmiaru dobrych chęci.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselMiroslawSekula">Chciałbym powiedzieć, że ponieważ prowadzenie szkolnictwa wyższego jest jednym z zadań samorządu województwa, to jestem przekonany, że ta inicjatywa mieści się w strategii przyjętej dla województwa małopolskiego. Kieruję pytanie i proszę pana marszałka sejmiku wojewódzkiego o potwierdzenie, że tak jest istotnie.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PoselMiroslawSekula">Chcę dodać, że omawiana ustawa jest w zasadzie wytyczną dla przyszłych ustaw budżetowych. Zgadzam się z panem posłem Wiesławem Szwedą, że w załącznikach do projektu ustawy brak jest szczegółowych danych, które umożliwiłyby rozpisanie wydatków na tę inwestycję na poszczególne lata. Zakładam, podobnie jak pan poseł Mieczysław Czerniawski, że będzie to uzupełniane w poszczególnych ustawach budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJozefLassota">Chciałbym na wstępie zwrócić się do pana posła Mirosława Pietrewicza, aby nie czuł urazy z powodu pierwszej części wystąpienia pana prezydenta Krakowa. Pan poseł jest zapewne przyzwyczajony do tego, że różni ludzie pytają i zgłaszają swoje zastrzeżenia i proszę tak to potraktować, a mówię to jako poprzedni prezydent Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJozefLassota">Nie ulega wątpliwości i nie jest to jakaś szczególna cecha obecnych tu Krakowian, kiedy podkreślają, że cała Polska szczyci się Uniwersytetem Jagiellońskim jako jednym z najstarszych w Europie. Oczywiście, Uniwersytet Jagielloński zasługuje także obecnie na to uznanie i na pewno na tej sali, a tym bardziej w Sejmie jest wielu absolwentów tej uczelni. Cieszę się bardzo, że prawie wszyscy i wszędzie deklarują pełne zrozumienie dla tej inicjatywy, która przecież nie powstała dopiero dzisiaj. Ona rodziła się przez wiele lat, a pięć lat temu zaczęła nabierać realnych kształtów. Przypominam sobie wizytę, jaką jako poprzedni prezydent Krakowa wraz z ówczesnym rektorem Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. Kojem złożyliśmy panu premierowi Włodzimierzowi Cimoszewiczowi. Pan premier wraz ze swoją ekipą dał bardzo poważny impuls do działań przygotowawczych dla rozpoczęcia tej ogromnej inwestycji. Bardzo się cieszę, że dzisiaj posłowie opozycji deklarują również poparcie dla tej inicjatywy, bo oznacza to, iż wykazują dużą dozę odwagi i zrozumienia ważności sprawy, która przecież nie jest żadną sprawą polityczną. Cieszę się, że tak jak w Krakowie poprzednia ekipa samorządowa rozpoczęła to działanie, również obecna ekipa i wszystkie następne będą je kontynuowały. Mam nadzieję, że również w parlamencie i w rządzie następne ekipy będą rozumiały potrzebę prowadzenia tej inwestycji i będą ją kontynuować.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselJozefLassota">Zachęcam państwa do podjęcia odważnej decyzji. Wszyscy wiemy, że inwestycja rozpoczęta, a następnie kontynuowana przez 10 czy 20 lat - a mamy takie z poprzedniego okresu - kosztuje o wiele więcej, jeżeli się ją przedłuża. Inwestycja, która jest szybko realizowana, jest znacznie tańsza w wykonawstwie, a później przynosi również znacznie szybciej efekty. To jest naprawdę gospodarskie i oszczędnościowe myślenie.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselJozefLassota">Mam nadzieję, że rządowy projekt ustawy parlament przyjmie i następna ekipa nie będzie się musiała martwić, jak realizować to przedsięwzięcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKazimierzBarczyk">Powiedziano już właściwie prawie wszystko. Chciałem w związku z tym zaapelować do koleżanek i kolegów posłów ze wszystkich klubów, aby tę sprawę, dotyczącą najstarszej inicjatywy Rzeczypospolitej, liczącej już sześć wieków, najstarszej na ziemiach polskich obok Kościoła świętości polskiej i krakowskiej, rozwiązać w taki sposób, aby pomóc jej specjalną ustawą ponadpolityczną. Proszę, aby wszyscy posłowie udzielili tej ustawie w głosowaniu swojego poparcia dla dobra Rzeczypospolitej i perły wszechnauk - Akademii Krakowskiej, a obecnie Uniwersytetu Jagiellońskiego - jako uczelni i instytucji europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Panie pośle, prosiłabym, abyśmy nie przedobrzyli sprawy tymi wszystkimi apelami, bo skutek może okazać się wówczas odwrotny.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Proszę o zabranie głosu przedstawicieli urzędu marszałkowskiego i wojewody małopolskiego. Prosiłabym też pana rektora o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania oraz pana marszałka o wyjaśnienie spraw finansowych.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Członek zarządu urzędu marszałkowskiego województwa małopolskiego, Jan Wieczorkowski: Małopolanie są dumni ze swojego uniwersytetu i oczywiście samorząd wojewódzki udziela pełnego poparcia tej inwestycji, która mieści się w strategii województwa. Liczymy się z tym, że w przyszłości będziemy województwem bogatym i bogaty będzie samorząd, a wówczas będzie mógł bardzo mocno wesprzeć finansowo Uniwersytet Jagielloński. Chcę przypomnieć, że samorząd województwa już wyposażył Uniwersytet w budynek. Chciałbym znaleźć się za miesiąc na sali sejmowej, aby patrzeć, jak posłowie będą głosowali za uchwaleniem tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WicewojewodamalopolskiJerzyMeysztowicz">Nie będę już o nic apelował. Ja po prostu podziękuję wszystkim osobom, które zaangażowały się w przygotowanie tego rządowego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WicewojewodamalopolskiJerzyMeysztowicz">Dziękuję posłom, którzy zdecydowali się na wycofanie swojego projektu, bo ta decyzja przyspieszy prace nad projektem rządowym. Jest budujące, że pod koniec kadencji jeszcze jest taki zryw i wszyscy, bez względu na przynależność partyjną, decydują się na to, aby poprzeć tę inicjatywę.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#WicewojewodamalopolskiJerzyMeysztowicz">Chciałbym podkreślić, że nie jest to sprawa tylko Krakowa i Małopolski. Mamy możliwość zwiększenia o 15 tysięcy studentów, którzy podejmą studia na tej jednej z najlepszych uczelni w kraju. Nie będą to studenci tylko z Małopolski, ale z całego kraju. Zaplecze, jakie powstanie na tym Kampusie, umożliwi studiowanie tym osobom, których nie stać na prywatne kwatery. Będą one mogły skorzystać z budowanych tam domów studenckich.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#WicewojewodamalopolskiJerzyMeysztowicz">Chciałbym jeszcze dodać, że szybkie podjęcie tej inwestycji pozwoli na znaczne oszczędności, ponieważ w roku przyszłym należałoby przeznaczyć na tę inwestycję 601 mln zł ze względu na 601 rocznicę odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Postaram się krótko podać państwu pewne fakty, które może rozwieją powstałe wątpliwości. Tak się składa, że obecnie na Uniwersytecie Jagiellońskim, biorąc pod uwagć także powierzchnie lokalowe, które wynajmujemy i płacimy rocznie około 4,5 mln czynszu, na jednego studenta przypada 2,7 m2. A są takie wydziały, jak np. wydział filozoficzny, gdzie na jednego studenta przypada 0,7 m2. W Polsce średnia we wszystkich szkołach wyższych wynosi 9 m2 na studenta. To jest skala zapóźnień inwestycyjnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Nie stać już nas na wynajem kilkunastu czy kilkudziesięciu kamienic czynszowych, bo są to horrendalne kwoty.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">W celu lepszego wykorzystania naszej kadry postanowiliśmy rozwijać studia doktoranckie. Mamy największą liczbę studentów na tych studiach; jest ich aktualnie 2 tysiące. Nie kształcimy wyłącznie dla siebie: tylko niewielka liczba tych nowych doktorów pozostaje na Uniwersytecie Jagiellońskim, większość podejmuje pracę w innych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Podjęliśmy decyzję o objęciu opieką tzw. wyższych szkół zawodowych. Obecnie pod naszą opieką są wyższe szkoły zawodowe w Nowym Sączu, w Krośnie i w Tarnowie. Mamy już przygotowaną taką umowę z uczelnią w Sanoku. Trwają rozmowy o zawarciu podobnych umów z wyższymi szkołami zawodowymi w Nowym Targu i Oświęcimiu. Zobowiązaliśmy się, że przyjmiemy absolwentów tych wyższych szkół zawodowych na dwuletnie studia uzupełniające.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Corocznie z naszego Uniwersytetu wychodzi około 40 doktorów habilitowanych do innych ośrodków akademickich. Przeprowadzamy habilitację nie tylko dla pracowników naszej uczelni, ale także dla innych uczelni. Gdy będziemy mieli Kampus, to jest oczywiste, że wówczas będziemy mogli przyjąć na studia większą liczbę studentów, ponieważ zamierzamy budować domy studenckie.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">W niektórych głosach w dyskusji domagano się większego udziału finansowego Uniwersytetu w tym przedsięwzięciu. Mówiłem o tym w skrócie i powtórzę, że nieprzypadkowo wszyscy moi pracownicy narzekają na najniższe pensje, jakie dostajemy w porównaniu z pensjami w innych uniwersytetach. Dzieje się tak m.in. dlatego, że połowę naszych wpływów przeznaczamy na inwestycje. W ciągu minionych pięciu lat kupiliśmy 68 hektarów gruntów. Dzisiejsza wartość tych gruntów wynosi 185 mln zł. Kosztem 10 mln zł wybudowaliśmy Centrum Badań Przyrodniczych. Zakładamy wybudowanie z własnych funduszy Instytutu Informatyki wartości 12 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Zakładamy, że w centrum Krakowa musimy mieć duże sale, bo w tej chwili największa nasza sala mieści 150 osób, a np. na wydział prawa przyjmujemy 450 osób. W związku z tym senat uczelni podjął uchwałę o zbudowaniu z własnych środków Auditorium Maximum, gdzie będą duże sale wykładowe. To jest wyłącznie nasza inwestycja, poza omawianym tu programem wieloletnim. Pokrywamy ogromne koszty remontów starych budynków. Przeznaczamy na to około 60 mln zł. W sumie jest to kwota łączna 280 mln zł pokrywana ze środków samej uczelni.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">I jeszcze jedna kwestia. Otóż Urząd Mieszkalnictwa, resort finansów oraz Komitet Badań Naukowych powołały specjalnych ekspertów badających rzetelność naszych programów inwestycyjnych. Pan minister może powiedzieć, jaka była ich ocena. Program wieloletni budowy Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego jest syntezą naszych zamierzeń. Mamy rozpisane na poszczególne lata, kiedy i co zamierzamy zrealizować i ile to ma kosztować. Nie jest to tylko spisanie naszych życzeń; jest to konkretny dokument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Proszę o zabranie głosu pana ministra. Mam nadzieję, iż pan minister zaprzeczy tym głosom, że być może na podjęciu tego programu inwestycyjnego na rzecz Uniwersytetu Jagiellońskiego ucierpią inne szkoły wyższe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMENJerzyZdrada">Pan rektor przed chwilą zaprezentował zakres programu wieloletniego, który został przygotowany przy współudziale Ministerstwa Edukacji Narodowej i oczywiście władz uczelni i przedstawiony rządowi w formie wniosku. Ten wniosek był następnie analizowany przez ekspertów powołanych przez trzy resorty na życzenie Rady Ministrów. Miałem przyjemność kierować zespołem powołanym przez pana premiera, który analizował i referował wykonane trzy ekspertyzy. Każda z tych ekspertyz, formułowana przez niezależny ośrodek ekspercki, nie związany z Uniwersytetem ani nawet z Krakowem, potwierdzała rzetelność obliczeń wartości tego programu. Prace nad tym programem trwały dlatego tak długo, ponieważ rozważano kwestie wielkości programu i nakładów z budżetu państwa potrzebnych na jego realizację. Rząd stwierdził, że najbardziej racjonalne będzie odpowiednie zmniejszenie programu i odpowiednie finansowanie tego programu w taki sposób, aby można było podołać tym zadaniom w kolejnych budżetach państwa do 2010 roku. Stąd wynikła nieco mniejsza kwota ostateczna, preliminowana na realizację programu, która zbiegiem okoliczności nawiązuje jak gdyby do 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prawdą jest, że zamierzenia Uniwersytetu były pierwotnie większe. Realizacja tego programu nie zamyka jednak możliwości podejmowania przez Uniwersytet kolejnych etapów inwestycyjnych po roku 2010. Program wieloletni został tak skonstruowany, aby to, co obecnie jest możliwe do wykonania w terminie do 2010 roku, było rzeczywiście zrealizowane w tej wysokości, która została podana.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PodsekretarzstanuwMENJerzyZdrada">W projekcie ustawy zapisano docelową powierzchnię użytkową i docelową wartość zamierzonych inwestycji. Na tym etapie jako uzasadnienie do ustawy zostało to uznane za wystarczające. Oznacza to, że zakres inwestycji, określony w załączniku do ustawy, nie zostanie przekroczony.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PodsekretarzstanuwMENJerzyZdrada">Chciałbym zwrócić uwagę, że w roku bieżącym na inwestycje tego programu wieloletniego przeznaczymy blisko 50 mln zł. I to zostało zapisane w budżecie. W związku z tym w latach kolejnych obowiązkiem rządu będzie przygotowanie ustawy budżetowej zgodnie z dyspozycją art. 3 ust. 2 w sensie preliminowania takich środków, które współgrając ze środkami Ministerstwa Edukacji Narodowej zapewnią realizację tego programu. Jest to w pełni realne i to w niczym nie zagraża pozostałym zamierzeniom inwestycyjnym w szkolnictwie wyższym. Chciałbym to podkreślić z całą mocą.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PodsekretarzstanuwMENJerzyZdrada">Nakłady na działalność dydaktyczną szkół wyższych były priorytetem rządu i Ministerstwa Edukacji Narodowej w trzech kolejnych poprzednich budżetach. Tak jest także w budżecie na rok bieżący. Mam nadzieję, że ta tendencja będzie utrzymana w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PodsekretarzstanuwMENJerzyZdrada">Ponadto chciałbym zwrócić uwagę, że kończą się pewne inwestycje zaprogramowane kilka lat temu, dlatego że koncentracja tylko na niektórych środkach budżetowych pozwala kończyć w szkolnictwie wyższym co roku około 30 poważnych inwestycji. Podobnie w roku przyszłym zakończone będą niektóre inwestycje związane z Uniwersytetem Jagiellońskim, a więc zostaną zwolnione środki, które są jeszcze teraz zaangażowane.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PodsekretarzstanuwMENJerzyZdrada">Jeszcze raz podkreślam, że szkolnictwu wyższemu nie grozi zapaść inwestycyjna z powodu przyjęcia tego programu wieloletniego dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Zaprotokołujemy tę deklarację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Nie uzyskałem odpowiedzi na niektóre zadane przeze mnie pytania. Chciałbym prosić pana ministra o przesłanie mi na piśmie odpowiedzi na dwa pytania. Chodzi mi o wielkość nakładów inwestycyjnych na szkolnictwo wyższe i naukę w ostatnich czterech latach oraz o wynik analizy efektywności nakładów inwestycyjnych skoncentrowanych w jednej uczelni w porównaniu do zdekoncentrowanego podziału nakładów na kilka uczelni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Rozumiem, że pan poseł otrzyma od pana ministra odpowiedź na piśmie na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Prosiłbym tylko o to, abym uzyskał te odpowiedzi przed drugim czytaniem tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Zamykam dyskusję i w myśl wniosków, które zostały zgłoszone, przystępujemy do omówienia kolejno artykułów projektu ustawy. Wprawdzie pan poseł Józef Lassota zgłosił wniosek, aby projekt przyjąć bez dyskusji, ale Biuro Legislacyjne zgłasza, że proponuje wniesienie pewnych poprawek legislacyjnych. W związku z tym będę pytała o wnioski i poprawki do tytułu i do poszczególnych artykułów projektu ustawy i szybko je rozpatrzymy.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Czy są uwagi do tytułu ustawy: o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego"? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw wobec takiego brzmienia? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Jakie są uwagi czy poprawki do art. 1 projektu ustawy? Są tu dwa ustępy. Jakie są uwagi do ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W ust. 1 jest użyte potoczne sformułowanie "rozbudowa bazy". Proponuję sformułowanie: "rozbudowa obiektów dydaktycznych i naukowych" Uniwersytetu Jagiellońskiego - tym bardziej że cały czas posługuje się takim sformułowaniem uzasadnienie do projektu. Można ewentualnie w ogóle zrezygnować z tego sformułowania bo cały tytuł i treść ustawy określa, o co chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Treść ust. 1 miałaby brzmienie: "Ustanawia się program wieloletni - Budowa Kampusu 500-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego - zwany dalej  - programem".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJozefKaleta">Mam jeszcze taką wątpliwość. Słowo "kampus" jest słowem obcym, a mamy przecież ustawę nie pozwalającą na posługiwanie się takimi terminami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Też zastanawiałam się nad tym, ale to słowo jest tak popularne i używane w języku polskim, że właściwie nie używamy innego określenia na tego rodzaju rozbudowę miasteczek uniwersyteckich, bo o to tutaj chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Czy jest sprzeciw wobec nadania ust. 1 w art. 1 zaproponowanego brzmienia? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Ust. 1 został przyjęty. Czy są uwagi do ust. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to bardzo ważny ustęp, bo mówi o nadzorze, który sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego. W związku z tym zawsze w tego typu ustawach takie sformułowanie jest odrębnym artykułem. Proponuję, aby ust. 2 był artykułem 2 projektu ustawy, natomiast proponowany art. 2 będzie ustępem 2 w art. 2, ponieważ dotyczy kwestii terminu i współgra z treścią ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Jest to propozycja poprawki redakcyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Mam też uwagę redakcyjną. W brzmieniu ust. 2 słowo "zapewnia" proponuję zastąpić słowem "sprawuje".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">To jest słuszna propozycja. Jest jeszcze kwestia sformułowania w ust. 2, gdzie mowa jest o tym, że program będzie "realizowany". Powinno się użyć tu sformułowania "Program realizuje się w latach 2002-2010", tym bardziej, że w ust. 1 zapisano, iż program "ustanawia się".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Jak to ma być? Czy program sam "realizuje się"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Można użyć sformułowania "realizowany jest".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselStanislawKracik">Zbiorowe pisanie listów zawsze rodzi trudności i ciężko się to robi, ale - być może - znajdziemy jakąś dobrą formułę w przypadku tego zapisu. Wspólnie z panem posłem Włodzimierzem Puzyną proponujemy, aby do tego zapisu wprowadzić sformułowanie: "ustala się okres realizacji Programu na lata 2001-2010".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Moim zdaniem, to sformułowanie jest najszczęśliwsze. A więc podsumujmy to, co ustaliliśmy. Art. 1 będzie dwuustępowy, w którym ust. 2 miałby treść zawartą w dotychczasowym art. 2 w brzmieniu: "ustala się okres realizacji Programu na lata 2001-2010".</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Natomiast art. 2 miałby treść następującą: "Nadzór nad realizacją Programu sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego".</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec takiego przeredagowania art. 1 i art. 2? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Przyjęliśmy te dwa artykuły.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Czy są uwagi do art. 3 dotyczącego spraw finansowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ust. 1 art. 3 na końcu jest mowa o zadaniach inwestycyjnych objętych programem i w myślnikach podana jest kwota na realizację tych zadań. Uważam, że należałoby od razu zapisać, że "przy wartości kosztorysowej zadań inwestycyjnych objętych Programem, wynoszącej 820 mln zł w cenach roku 2001".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Chodzi o to, aby wyeliminować myślniki, bo sens pozostaje taki sam.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Czy ktoś sprzeciwia się tej poprawce? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Przyjęliśmy ust. 1 w art. 3. Czy są uwagi do ust. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Tu też proponuję drobną, ale istotną moim zdaniem poprawkę. Jest tu użyte sformułowanie: "będą uwzględniane każdego roku". Proponuję następującą zmianę, że "uwzględnia się każdego roku w ustawie budżetowej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselAndrzejWoznicki">Jeszcze mam uwagę do ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Już ten ustęp przyjęliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselAndrzejWoznicki">Pani przewodnicząca tak szybko proceduje, że nie miałem szans zgłosić uwagi. Otóż proponuję, aby zamiast zapisywać w ust. 1, że łączne nakłady budżetu państwa "nie mogą przekroczyć kwoty 600 mln zł", zapisać, że "stanowią kwotę 600 mln zł". Chodzi mi o to, aby ta kwota była ustalona konkretnie, a nie tylko jej górna granica.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Panie pośle, prosiłbym, aby pan zrezygnował z propozycji takiego sformułowania. Jeżeli kwota ta wyniesie np. 550 mln zł, czy oznaczać będzie, że pan rektor będzie musiał zwracać te 50 mln zł, czy też je bezwzględnie wydać, bo tak stanowi ustawa?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Uważam, że proponowany w projekcie ustawy zapis jest przemyślany i dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Mam taką prośbę, aby to jeszcze przemyśleć i ewentualnie zgłosić poprawkę w drugim czytaniu, ale przepraszam. Tu nie ma drugiego czytania, bo to jest pilny projekt. Rozumiem jednak, że jest zgoda, aby zachować treść proponowaną w projekcie ustawy w ust. 1 art. 3, którą już przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji poprawki zgłoszonej do ust. 2 przez Biuro Legislacyjne? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Przyjęliśmy ust. 2 w art. 3. Czy są uwagi do art. 4? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Przystępujemy do głosowania całości projektu ustawy z przyjętymi poprawkami. Kto jest za? Kto przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Stwierdzam, że projekt ustawy wraz z poprawkami został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Musimy dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Dostałam na piśmie zgłoszenie kandydatury pana posła Kazimierza Kapery. Ja chciałam zaproponować pana posła Stanisława Kracika, który był sprawozdawcą projektu poselskiego. Mamy dwie kandydatury. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Stwierdzam, że kandydaturę pana posła Kazimierza Kapery poparło 7 posłów, kandydaturę pana posła Stanisława Kracika - 18 posłów.</u>
          <u xml:id="u-61.7" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Posłem sprawozdawcą został pan poseł Stanisław Kracik. Prosi jeszcze o głos pan rektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#RektorUniwersytetuJagiellonskiegoFranciszekZiejka">Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim państwu za bardzo rzeczową dyskusję, ale również także za wynik głosowania. Sądzę, że jeżeli Sejm podejmie podobną decyzję, to naprawdę ta decyzja będzie decyzją historyczną. Historycy, którzy będą pisać historię nauki polskiej, wspominać będą tę decyzję jako bardzo szczęśliwą nie tylko dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, ale dla całego polskiego szkolnictwa wyższego i dla Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Panie rektorze, ogromnie się cieszę, że zdążyliśmy jeszcze przed zakończeniem obchodów jubileuszu Uniwersytetu Jagiellońskiego i że pan rektor będzie mógł 12 maja obwieścić, że Komisje jednogłośnie przyjęły projekt ustawy. Gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>