text_structure.xml
31.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 29 listopada 1978 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- rządowy projekt ustawy o odznakach i mundurach;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- realizację ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o ochronie przeciwpożarowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli posłowie z sejmowych komisji: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska i Obrony Narodowej Ludwika Mieszkowska (PZPR) i Bronisław Owsianik (ZSL) oraz przedstawiciele: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wiceministrem Bogusławem Stachurą i Komendantem Głównym Straży Pożarnych gen. Zygmuntem Jaroszem, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Janem Jabłońskim, Ministerstwa Obrony Narodowej z zastępcą Głównego Kwatermistrza Wojska Polskiego gen. bryg. Janem Sośnickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Urzędu Rady Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Prokuratury Generalnej, Zarządu Głównego Związku Prawników Polskich.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt ustawy o znakach i mundurach otrzymali posłowie na piśmie. Uzasadnił go wiceminister Bogusław Stachura.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Nowa ustawa o odznakach i mundurach ma zastąpić obowiązujący dotychczas dekret o odznakach i mundurach z 1935 r. Dekret ten jest zdezaktualizowany i nie odpowiada strukturze organizacyjnej oraz warunkom państwa socjalistycznego. Przejawia się to przede wszystkim w tym, że ma on charakter reglamentacyjny, daje bowiem uprawnienie do wydawania zezwoleń na ustanowienie i używanie odznak za zasługi jedynie ministrowi spraw wewnętrznych, co nie znajduje uzasadnienia w obecnych warunkach ustrojowych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">O zdezaktualizowaniu się dekretu świadczy m.in. fakt, że w Polsce Ludowej wiele odznak za zasługi w określonych dziedzinach ustanowionych zostało na podstawie samoistnych uchwał Rady Ministrów. Odznaki - zwłaszcza o charakterze honorowym - nabrały w Polsce ludowej nowej treści i znaczenia. Spełniają ważną rolę wychowawczą, są czynnikiem mobilizującym i integrującym załogi oraz dają dużą satysfakcję osobom wyróżnionym za dobre wyniki w pracy zawodowej i społecznej. Rocznie wydaje się zakładom pracy zezwolenia na ustanowienie około 200 odznak za zasługi dla zakładu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Rządowy projekt ustawy o odznakach i mundurach wychodzi naprzeciw społecznie słusznym zapotrzebowaniom i dostosowany jest do aktualnych warunków ustrojowych. Przewiduje się trzy rodzaje odznak:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- honorowe, mające charakter wyróżnień za określone zasługi,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- organizacyjne, stanowiące oznaczenie organizacji społecznej i przynależność do niej,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- okolicznościowe, upamiętniające rocznice, wystawy, zgromadzenia i inne wydarzenia.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Projekt ustawy podnosi społeczną rangę odznak honorowych: mają one być ustanawiane - w zależności od charakteru danej odznaki - przez Radę Państwa, Radę Ministrów, ministrów, wojewódzkie rady narodowe i władzę naczelne organizacji społecznych. Na tych samych zasadach jak odznaki honorowe reguluje się problem ustanawiania sztandarów. Sztandary są honorowym wyróżnieniem jednostek organizacyjnych, bądź organizacji społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Koordynację w dziedzinie ustanawiania odznak honorowych i sztandarów projekt ustawy powierza Radzie Państwa. Brak takiej koordynacji w przeszłości powodował, że zdarzały się przypadki upodabniania odznak do orderów i odznaczeń państwowych i niewłaściwych wzorów sztandarów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Jeśli chodzi o odznaki organizacyjne i okolicznościowe to przewiduje się, że mają one być ustanawiane przez organizacje społeczne, spółdzielcze i komitety społeczne we własnym zakresie, za zgodą terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub naczelnego organu administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Regulując problem mundurów, projekt ustawy podkreśla szczególną rangę munduru Wojska Polskiego i Milicji Obywatelskiej oraz przewiduje objęcie ich szczególną ochroną.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Projekt ustawy wylicza także odznaki i ubiory, których ustanowienie nie wymaga zezwolenia.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Opinię o projekcie ustawy przygotowaną przez wspólną podkomisję powołaną przez Komisję Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości oraz Komisję Prac Ustawodawczych przedstawił poseł Stanisław Antoszewski (PZPR): Projekt ustawy podnosi rangę odznak i służyć będzie zwiększaniu ich wpływu na kształtowanie prawidłowych postaw obywatelskich oraz aktywności obywateli na rzecz socjalistycznego budownictwa naszego kraju. Podnosi się także rangę mundurów wojskowych i Milicji Obywatelskiej. Przepisy te mają istotne znaczenie wychowawcze oraz służyć będą podnoszeniu poziomu świadomości obywatelskiej i państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W związku z proponowanym uchyleniem dekretu z 1935 r. o odznakach i mundurach, ustawa stanowi także element procesu porządkowania prawa. Projekt został opracowany starannie, jest zwięzły i przejrzysty; jego strona formalno-prawna nie budzi zastrzeżeń. Z tych względów podkomisja wnosi o uchwalenie wniosku o przyjęcie przez Sejm rządowego projektu ustawy o odznakach i mundurach - bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Sadurski (ZSL) poinformował, że projekt rozpatrzony został przez Komisję Prac Ustawodawczych, która nie zgłasza propozycji poprawek. Uwagi Biura Prawnego Kancelarii Sejmu zostały uwzględnione na etapie powstawania projektu ustawy, stąd też jego opinia o rozpatrywanym projekcie jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Witold Jarosiński (PZPR) zaproponował zmianę art. 4 ust. 5 projektu ustawy w kierunku umożliwienia Frontowi Jedności Narodu ustanawiania odznak honorowych za zasługi w działalności stanowiącej wkład w rozwijanie jego działalności statutowej - bez potrzeby zatwierdzania odznak przez ministra spraw wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Poseł Janina Banasik (ZSL) prosiła o poinformowanie, czy przewiduje się wprowadzenie prawnych ograniczeń w ustanawianiu odznak w tym celu, aby nie stały się one zbyt powszechne, zbyt popularne, co prowadziłoby do obniżenia ich społecznego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili wiceminister Bogusław Stachura i dyrektor departamentu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Jerzy Zaremba. Stwierdzili oni, że art. 4 ust. 5 ustawy sformułowany jest bardzo wąsko i dotyczy wyłącznie „odznak honorowych za zasługi w działalności stanowiącej wkład w rozwijaniu działalności statutowej organizacji spółdzielczych lub organizacji społecznych”. Odznaki honorowe ustanowione do tej pory lub które będą ustanawiane w przyszłości przez Front Jedności Narodu posiadają wyższą rangę społeczną i objęte są postanowieniami art. 4 ust. 1 projektu ustawy. Odznaki te będą zatwierdzane przez Radę Państwa. Jeśli chodzi o liczbę ustanawianych odznak, to może ona być regulowana jedynie w ramach procedury zatwierdzania. Będzie się zwracać uwagę, by nie dopuścić do społecznej dewaluacji odznak honorowych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt ustawy bez poprawek oraz postanowiła o przedłożeniu go Sejmowi, wyznaczając na referenta poseł Jadwigę Giżycką-Koprowską (SD).</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W drugim punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła realizację ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Informację pisemną w tej sprawie przedstawiła Komenda Główna Straży Pożarnej, a uzupełnił ją wiceminister Bogusław Stachura.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Ustawa z dnia 12 czerwca 1975 r. zastąpiła ustawę o ochronie przeciwpożarowej z 1960 r. wskutek dezaktualizacji większości jej postanowień. Stanowi ona dalsze rozwinięcie zasady powszechności ochrony przeciwpożarowej, precyzuje zadania wszystkich organów władzy i administracji państwowej, instytucji państwowych, jednostek gospodarki uspołecznionej, organizacji społecznych oraz każdego obywatela. M.in. ustawa ściślej określiła zasadę odpowiedzialności kierowników zakładów pracy i innych jednostek organizacyjnych za stan zabezpieczenia powierzonego ich pieczy mienia społecznego. Należy podkreślić, że powierzenie ministrowi spraw wewnętrznych zwierzchniego nadzoru nad ochroną przeciwpożarową stwarza podstawę do kompleksowego regulowania tej działalności.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Równolegle z przewidzianymi ustawą formami organizacyjnymi działa - pod przewodnictwem podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych - Międzyresortowy Sztab Ochrony Przeciwpożarowej, W jego skład wchodzą podsekretarz stanu z ministerstw: przemysłu maszynowego, maszyn ciężkich i rolniczych, lekkiego, chemicznego, leśnictwa i przemysłu drzewnego, budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, rolnictwa, komunikacji, handlu zagranicznego i gospodarki morskiej oraz zastępca Prokuratora Generalnego PRL, Komendant Główny Straży Pożarnych i wiceprezes Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, Sztab ma charakter opiniodawczy i doradczy w zakresie koordynowania i nadzorowania realizacji zadań na rzecz poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W latach 1973-1977 Komenda Główna i komendy wojewódzkie straży pożarnych przeprowadziły badania w zakładach pracy zgrupowanych w 156 branżach, występując ze stosownymi wnioskami do kierownictw tych jednostek. Badania wykazały, że występujące braki w zabezpieczeniu przeciwpożarowym wynikają zarówno z przyczyn obiektywnych (m.in. trudności inwestycyjne), jak i subiektywnych, polegających na niedostatecznej aktywności i konsekwencji osób odpowiedzialnych. Komenda Główna dokonała w roku bieżącym oceny ochrony przeciwpożarowej w zakładach wchodzących w skład 30 branż gospodarczych. We wszystkich przypadkach zostały skierowane wystąpienia do dyrektorów zjednoczeń i władz nadrzędnych zalecające konkretne działania przeciwpożarowe w nadzorowanych przez nie obiektach.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W ciągu jednego roku terenowe komendy straży pożarnych dokonują przeciętnie kontroli około 30 tys. obiektów przemysłowych i uspołecznionych gospodarstw rolnych, 17 tys. zakładów handlowych i usługowych, ponad 10 tys. obiektów użyteczności publicznej oraz 305 tys. indywidualnych gospodarstw rolnych we wsiach o największym zagrożeniu pożarowym. Resortowe służby ochrony przeciwpożarowej obejmują kontrolami rocznie około 50 tys. obiektów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Kontrole ochrony przeciwpożarowej w gospodarstwach rolnych i innych nieruchomościach stanowiących własność indywidualną są organizowane przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego, a przeprowadzane przez członków ochotniczych straży pożarnych z udziałem aktywistów ORMO i innych organizacji społecznych. Szkoleni są oni przez komendy straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">W celu podniesienia poziomu dyscypliny społecznej w przestrzeganiu przepisów przeciwpożarowych zwrócono się do wojewodów i prezydentów miast o spowodowanie:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- w okresach wzmożonego zagrożenia pożarowego - stosowania postępowania przyspieszonego przed kolegiami do spraw wykroczeń oraz wymierzania przez nie kar odpowiednio do stopnia przewinień, co powinno być zapewnione m.in. przez powołanie specjalnych zespołów orzekających w tym zakresie;</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">- szerszego wykorzystywania uprawnień udzielonych komendantom gminnym straży pożarnych i naczelnikom OSP do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Ustawa z dnia 12 czerwca 1975 r. usankcjonowała jednolity operacyjno-techniczny system działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, kształtowany stopniowo od 1950 r. Postępująca poprawa w wyposażeniu technicznym i wyszkoleniu straży pożarnych, w stanie środków łączności oraz dróg dojazdowych wpływa na skuteczność działań ratowniczych: tylko 0,8% ogólnej liczby pożarów powoduje bezpośrednie straty przekraczające 500 złotych na jeden pożar.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Dostawy sprzętu, urządzeń pożarniczych i chemicznych środków gaśniczych do 1973 r. nie zaspokajały podstawowych potrzeb. W styczniu 1974 r. Rada Ministrów, po zapoznaniu się z oceną stanu wyposażenia straży pożarnych, podjęła uchwałę w sprawie rozwoju produkcji i usług w zakresie sprzętu i urządzeń pożarniczych do 1978 r. włącznie. Zapewniono wzrost dostaw sprzętu pożarniczego, jego modernizację, podjęcie produkcji nowych rodzajów sprzętu i urządzeń pożarniczych oraz chemicznych środków gaśniczych dotychczas w kraju niewytwarzanych. Nie wszystkie jednak zakłady zapewniły dostawę ustalonej ilości sprzętu i urządzeń pożarniczych, w szczególności samochodów gaśniczych i motopomp, stanowiących podstawowe wyposażenie straży pożarnych. Występują również znaczne jeszcze braki w zaopatrzeniu straży pożarnych w sprzęt ratownictwa technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W latach 1975-1977 oddano do użytku 44 strażnice zawodowych straży pożarnych i 831 straży ochotniczych. Ponadto zmodernizowano 70 strażnic jednostek zawodowych i 584 ochotniczych. Niemniej jednak duża jeszcze część straży zawodowych, w tym 12 w miastach wojewódzkich, pracuje w warunkach lokalowych poniżej minimum wymagań. To samo dotyczy blisko 3 tys. straży ochotniczych, w tym prawie 180 jednostek w siedzibach władz gminnych. Duże trudności lokalowe odczuwa Wyższa Oficerska Szkoła Pożarnicza.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">System kształcenia i doskonalenia kadr obejmuje szeroki zestaw programów, form i metod dostosowanych do poziomu i rodzaju prowadzonych szkoleń. System ten zapewnia nowoczesne kształcenie kadr zawodowych i funkcyjnych członków OSP. Dzięki pracy szkół pożarniczych niedobory kadrowe pożarnictwa sukcesywnie maleją; osiągnięcie pełnego zaspokojenia potrzeb kadrowych przewiduje się w 1982 r.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Kierunki realizacji ustawy koncentrują się na usprawnianiu ochrony przeciwpożarowej w gminach, miastach i zakładach pracy i w głównych zarysach obejmują:</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">- wcielanie w życie zasady powszechności ochrony przeciwpożarowej przez pobudzanie aktywności osób odpowiedzialnych za stan zabezpieczenia poszczególnych obiektów i działów gospodarki, szkolenie załóg zakładów pracy, wiejskich zespołów kontrolnych;</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">- stałą poprawę ochrony przeciwpożarowej zakładów pracy, lasów, indywidualnych gospodarstw rolnych, specjalistycznych obiektów użyteczności publicznej i zabytków;</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- doskonalenie jednolitego, operacyjnego systemu działań ratowniczych, usprawnianie organizacji pracy, wyszkolenia i technicznego wyposażenia straży pożarnych;</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">- rozwijanie społecznej działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej przez organizacyjne umacnianie i zwiększanie aktywności ochotniczych straży pożarnych, młodzieżowych drużyn pożarniczych oraz ogniw Związku OSP, m.in. w toku współzawodnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Stanisław Antoszewski (PZPR). Zagrożenie pożarowe jest obiektywnym zjawiskiem związanym z życiem i działalnością człowieka. Nie można go więc wyeliminować zupełnie. Przedsięwzięcia mające na celu ograniczenie tego zjawiska w naszych warunkach należy uznać za prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Szczególną uwagę trzeba poświęcać szeroko pojętej profilaktyce, rozumianej jako działalność powszechna i nieustająca.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">W ramach powszechnej działalności społeczno-wychowawczej należy rozszerzać i uatrakcyjniać dotychczasowe formy propagandy wizualnej oraz działania kontrolno-zapobiegawcze. Szerzej niż dotychczas powinna być potraktowana ochrona przeciwpożarowa w pracy oraz w szkole. Uczniowie winni zapoznawać się z działalnością zawodowych i ochotniczych straży pożarnych. Spotkania ze strażakami powinny być połączone z prelekcjami i demonstrowaniem sprzętu ppoż. (temat ten mieści się w problematyce obywatelskiego wychowania młodzieży). Tego typu działalność opłaci się wielokrotnie, tym bardziej gdy wziąć pod uwagę dużą ilość pożarów wywoływanych przez dzieci. Z podobnych powodów trzeba rozwijać działalność profilaktyczną w związku z masowym ruchem turystycznym w okresie wakacyjnym. Zwłaszcza pracownicy obozów i kolonii powinni być odpowiednio przeszkoleni m.in. po to, by mogli wykorzystać doskonałą okazję do zaznajamiania dzieci i młodzieży z ochroną przeciwpożarową.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Możliwość działalności profilaktycznej dają konkretne zdarzenia w miejscu zamieszkania i pracy. W każdym wypadku pożaru lub zaprószenia pożarowego powinna nastąpić niezwłocznie rzetelna informacja o przyczynach i skutkach. Do tej pory tego typu akcje nie są prowadzone. Odpowiednie organy straży powinny się wypowiadać także na łamach lokalnej prasy nt. przyczyn i okoliczności pożarów, organy ścigania informować o środkach represyjnych w stosunku do winnych, organy władzy terenowej - omówić przedsięwzięte działania w zakresie ppoż. Równolegle z tym trzeba organizować spotkania środowiskowe mieszkańców w celu omówienia konkretnego zdarzenia i wniosków dla profilaktyki. Obowiązek organizacji tych spotkań powinien spoczywać na administracji. W ten sposób pobudzane byłoby społeczne zainteresowanie i aktywny stosunek do ochrony przeciwpożarowej.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Działalność profilaktyczna ma największe znaczenie w zakładach pracy, gdzie występuje szczególne zagrożenie pożarowe. Z tego względu konieczne jest ustawiczne szkolenie ppoż. załóg.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Z przedstawionych materiałów oraz doświadczeń wynika, że dotychczasowa realizacja ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o ochronie przeciwpożarowej przebiega prawidłowo, a zawarte w niej normy dają dobre podstawy do kształtowania ochrony przeciwpożarowej na miarę potrzeb obywateli i państwa.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AlojzyCzarnecki">W zakresie ochrony przeciwpożarowej nastąpiła w ostatnim czasie widoczna poprawa. Pomimo to, obserwuje się wzrost liczby pożarów, zwłaszcza pożarów powodujących straty powyżej pół miliona złotych. Mimo postępów w budowie urządzeń zabezpieczających, w dalszym ciągu prawie połowa wsi nie posiada tak podstawowego zabezpieczenia jak zbiornik wody do gaszenia ognia. Jak Komenda Główna Straży Pożarnych ocenia ten problem oraz jakie są możliwości poprawy sytuacji w tym zakresie w przyszłej 5-latce?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławAntoszewski">W działaniach bojowych straży pożarnych zasadnicze znaczenie posiada wyposażenie jednostek w sprzęt techniczny. Obecnie sytuacja w tym zakresie nie jest zadowalająca. Jakie są perspektywy poprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AdamŁopatka">W swojej informacji resort skarży się na niedobory kadrowe, zwłaszcza kadry oficerskiej, gdzie liczba wakatów jest duża. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławAdamiak">Wiele pożarów na wsi wynika z niesprawności instalacji elektrycznej, m.in. stosowania niewłaściwych bezpieczników. Jest to spowodowane zupełną niemożliwością nabycia bezpieczników o natężeniu 20 i 25 A, jakie są potrzebne w gospodarstwach rolnych. Są w sprzedaży jedynie szesnastki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#FranciszekSielańczuk">Kierownictwa zakładów pracy nie zawsze przywiązują należytą wagę do nałożonych na nie obowiązków w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Trzeba zwrócić większą uwagę na szkolenie pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej (np. spawaczy, którzy powodują bardzo dużo pożarów).</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#FranciszekSielańczuk">Poseł Eryk Klasek (bezp.) ocenił jako niezadowalającą realizację uchwały Rady Ministrów ze stycznia 1974 r. w sprawie wyposażenia w sprzęt ochrony przeciwpożarowej. Brak zwłaszcza sprzętu gaśniczego. Jakie są możliwości poprawy w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#FranciszekSadurski">Kilka lat temu prowadzona była akcja pn. „Inspekcja”, czy jest ona kontynuowana? Jaka jest liczba podpaleń? Jakie są warunki pracy funkcjonariuszy pożarnictwa i w jakim kierunku należy je poprawiać? Może złe warunki pracy są głównym powodem trudności kadrowych? Informacja resortu ukazuje poważne braki w wyposażeniu straży pożarnych w sprzęt. Jakie są możliwości poprawy w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#FranciszekSadurski">Przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli Tadeusz Rut podkreślił bliską współpracę NIK z Komendą Główną Straży Pożarnej oraz komendami wojewódzkimi w zakresie wspólnych kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego. Np. w tym roku objęły one obiekty magazynowe PSS „Społem”, skontrolowano 2.700 pomieszczeń. W r. 1979 planuje się objęcie wspólną kontrolą zakładów przemysłu spożywczego i skupu oraz portów lotniczych i morskich, a także jednostek Centrali Przemysłu Naftowego. Kontrole wykazują bardzo poważne niekiedy lekceważenie obowiązków w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W przypadkach rażących, na winnych nakładane są sankcje: wnioskowanie o zdjęcie ze stanowiska, nakładanie mandatów i in. Jednak praktyka pokazuje, że często nawet ostre środki nie pomagają i w skontrolowanych zakładach pracy w dalszym ciągu nie następuje poprawa. Stan zagrożenia pożarowego zależy w pierwszej kolejności od stanu dyscypliny społecznej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#FranciszekSadurski">Komendant Główny Straży Pożarnych gen. Zygmunt Jarosz podkreślił znaczenie dyscypliny społecznej dla ograniczenia zagrożenia pożarowego. Poważną pracę w tym zakresie prowadzi się z młodzieżą. Organizowany jest m.in. specjalny konkurs, na czele jego komitetu organizacyjnego stoi minister oświaty. Szeroką skalę ma współpraca z harcerstwem. Nie ma takiego obozu, gdzie nie byłoby wizyty pożarnika. Organizuje się też obozy szkoleniowe dla kierujących drużynami harcerskimi.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#FranciszekSadurski">Nie ma możliwości, aby środki masowego przekazu informowały społeczeństwo o wszystkich pożarach, staramy się więc, aby prasa pisała o pożarach ważniejszych, zwłaszcza wtedy, gdy wynikają ważne wnioski na przyszłość. Tego rodzaju informacje spełniają funkcję profilaktyczną.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#FranciszekSadurski">Zaopatrzenie wsi w wodę jest problemem generalnym, który interesuje zwłaszcza resort rolnictwa. Interesy ochrony przeciwpożarowej odgrywają rolę pomocniczą, niemniej muszą być zawsze uwzględnione. Oprócz ujęć wodnych budowanych przez resort rolnictwa tworzy się specjalne ujęcia dla potrzeb pożarnictwa, co zostało wyszczególnione w informacji pisemnej. W tym zakresie wiele dają czyny społeczne. Nowe wytyczne ustalone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń pozwolą lepiej poprzeć budowę różnych obiektów służących ochronie przeciwpożarowej, a w tym także zbiorników wodnych.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#FranciszekSadurski">Obecnie już wszystkie zawodowe straże pożarne posiadają radiostacje lub radiotelefony. Potrzebna jest natomiast automatyzacja łączności ze strażami ochotniczymi, posiadającymi samochody; do tej pory 1/5 tych straży ma radiotelefony.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#FranciszekSadurski">Aktualne trudności kadrowe w oficerskim korpusie pożarnictwa są następstwem obniżania wieku emerytalnego z 65 do 60 lat oraz przejścia z systemu dwuzmianowego na trzyzmianowy (tzn. z 360 godzin pracy miesięcznie do ok. 200). W ostatnich latach poważnie wzrosła też liczba przydzielonych strażom etatów oficerskich. Wszystko to sprawiło, że pojawiły się przejściowe trudności, poważnie wzrosła liczba wakatów. Problem ten zostanie rozwiązany w ciągu kilku lat w drodze zatrudniania nowych oficerów - absolwentów WOSP w Warszawie (około 100 osób rocznie) oraz awansowania chorążych kończących studia w trybie zaocznym (ok. 70 osób rocznie). Większe trudności są z zatrudnieniem szeregowców, mimo że co roku przychodzi do straży 4 tys. rekrutów zwolnionych ze służby wojskowej.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#FranciszekSadurski">Akcja „Inspekcja”, pomyślana jako doraźna, przerodziła się w działanie o charakterze stałym, realizowane za pośrednictwem Międzyresortowego Sztabu Ochrony Pożarowej. Komenda Główna Straży Pożarnych zwraca dużą uwagę na kształtowanie postaw społecznych sprzyjających profilaktycznej akcji przeciwpożarowej. Poważne osiągnięcia w tym zakresie ma wiele zakładów pracy, m.in. H. Cegielski w Poznaniu, Stomil, Zakłady im. Obrońców Pokoju w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#FranciszekSadurski">Samozapalenia stanowią 6,8% pożarów. Bardzo trudno jest stwierdzić, ile jest faktycznie podpaleń; zazwyczaj pożar zaciera wszelkie ślady.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#FranciszekSadurski">Wydana kilka lat temu uchwała rządu w zasadniczy sposób poprawiła wyposażenie straży pożarnych w sprzęt. Dotyczy to zwłaszcza jakości środków technicznych, natomiast nie zawsze ich ilości. Obecnie główny problem stanowią braki w zakresie środków transportu. W kooperacji z firmą Magirus z RFN oraz firmą francuską rozpoczynamy produkcję drabin automatycznych. Ostatni pożar we Wrocławiu, gdzie 19 osób zostało uratowanych tylko dzięki użyciu 4 drabin automatycznych - pokazuje jak zagadnienie to jest ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogusławStachura">Podstawowy problem, to zwiększenie dyscypliny społecznej: lekkomyślność jest przyczyną prawie 20% pożarów. Wbrew utartym opiniom, to nie dzieci są najczęściej winne, ale dorośli. Np. pożar Centralnego Domu Dziecka w Warszawie: instalacja przeciwpożarowa była w idealnym porządku, lecz personel karygodnie niedbały. Dopiero z zewnątrz dostrzeżono dobywający się ogień i dym. Brak dyscypliny społecznej ma największy wpływ na zapalanie się lasów oraz indywidualnych gospodarstw wiejskich. Są też pożary z przyczyn nie zawinionych przez bezpośrednich użytkowników, jak np. z powodu wspomnianego braku bezpieczników. Resort spraw wewnętrznych podjął ostatnio zagadnienie bezpieczeństwa urządzeń elektrycznych u indywidualnych użytkowników (zwłaszcza w rolnictwie), bo pożary z powodu niesprawności instalacji elektrycznej stanowią 1/5 ogólnej ich liczby. Nie można dłużej produkować urządzeń elektrycznych grożących pożarom.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogusławStachura">Brak wody do gaszenia pożaru to nie tylko problem wsi, ale i miast, bowiem miejska sieć wodociągowa nie jest przystosowana do poboru wody w ilościach potrzebnych do gaszenia większego pożaru. Potrzeba dużych cystern. W Warszawie sprawa ta została rozwiązana przez współpracę straży pożarnej z MPO.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BogusławStachura">Ogólnie biorąc poziom kadr pożarnictwa jest bardzo wysoki, zwłaszcza absolwenci WOSP wyróżniają się dużą wiedzą techniczną, przygotowaniem do obsługi nowoczesnego sprzętu. Zaostrza się wymagania kwalifikacyjne potrzebne dla uzyskania stopnia chorążego oraz oficera pożarnictwa. Szkoli się także pracowników innych resortów, jako organizatorów służb przeciwpożarowych w zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#BogusławStachura">Coraz wyższy jest techniczny poziom sprzętu ochrony przeciwpożarowej. Takie urządzenia jak telewizja przemysłowa, czujniki automatyczne; są obecnie stosowane na co dzień. Dzięki nim uniknięto wielu groźnych pożarów. Koszty zakupu nowoczesnego sprzętu pożarniczego zwracają się bardzo szybko.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#BogusławStachura">W porównaniu do innych państw, stan zabezpieczenia przeciwpożarowego jest w naszym kraju zadowalający, choć nie oznacza to, że już w pełni odpowiada naszym życzeniom.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#BogusławStachura">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Sadurski (ZSL) podkreślił, że ani resort, ani posłowie nie zgłosili uwag krytycznych pod adresem ocenianej ustawy. Można więc stwierdzić, że ustawa o ochronie przeciwpożarowej dobrze realizuje swoje zadania i nie wymaga zmian. Z drugiej strony trzeba widzieć, że ogólna liczba pożarów nie zmniejsza się, a wielkość strat nawet się zwiększa. Gdyby jednak nie bardzo dobra, ofiarna praca strażaków zawodowych i ochotniczych, to straty powodowane pożarami byłyby jeszcze większe. Świadczą o tym fakt, że aż 87% pożarów tłumionych jest w zarodku. Słusznie tak dużo uwagi poświęcono w dyskusji potrzebie umacniania dyscypliny społecznej, której brak jest przyczyną poważnej liczby pożarów.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#BogusławStachura">Poseł F. Sadurski ocenił jako prawidłowe kierunki dalszego działania na rzecz ochrony przeciwpożarowej, przedstawione w informacji pisemnej resortu. Komisja powinna poprzeć postulaty pożarnictwa co do wyposażenia go w potrzebny sprzęt techniczny.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#BogusławStachura">W końcowej części obrad Komisja rozpatrzyła i poparła apel Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce w sprawie nieprzedawniania hitlerowskich zbrodni wojennych i zbrodni przeciw ludzkości. Apel został skierowany na ręce przewodniczącego Komisji przez ministra sprawiedliwości Jerzego Bafię.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>