text_structure.xml
11.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 września 1976 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację o aktualnym stanie przygotowań do wyboru ławników oraz dokonała oceny realizacji przepisów o warunkowym zwolnieniu skazanych na karę pozbawienia wolności.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- sejmowych Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- Ministerstwa Finansów z wiceministrem Bronisławem Ciasiem, Ministerstwa Sprawiedliwości z ministrem Jerzym Bafią, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z zastępcą Komendanta Głównego MO Stanisławem Żaczkowskim, Prokuratury Generalnej z zastępcą prokuratora generalnego PRL Janem Krupińskim, Sądu Najwyższego z Prezesem Franciszkiem Wróblewskim oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Urzędu Rady Ministrów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach przedstawił wiceminister finansów Bronisław Ciaś.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Proponowane zmiany ustawy o cudzoziemcach stworzą podstawę prawną dla realizowania obowiązkowej wymiany dewiz przez cudzoziemców na koszty pobytu i utrzymania w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Konieczność ustawowego uregulowania tego zagadnienia powstała m.in. wobec dopuszczenia obywateli niektórych państw do czasowego pobytu w Polsce na podstawie wizy otrzymanej na granicy lub w ogóle bez wizy. Zmusza do tego także określony układ cen w Polsce, w szczególności niskie ceny artykułów żywnościowych kształtujące się poniżej kosztów produkcji. Mogą występować przypadki przyjazdu cudzoziemców, którzy nie mają dostatecznych środków na utrzymanie w Polsce, co stwarza trudną sytuację zarówno dla nich, jak i dla państwa. Wpływy dewizowe z tytułu przyjazdu cudzoziemców powinny być ekwiwalentne do otrzymywanych przez nich usług i nabywanych u nas towarów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Niektóre państwa kapitalistyczne w stosunku do naszych obywateli uzależniły wydanie wizy od posiadania przez ubiegającego się o wizę środków na koszty czasowego pobytu np. Francja, Wielka Brytania, Kanada, a ostatnio i Turcja ograniczają pobyt naszych turystów posiadających 130 dolarów do 10 dni.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Jedyną formą skutecznego zapewnienia wpływów dewizowych z tytułu zagranicznego ruchu przyjazdowego jest wprowadzenie ustawowego obowiązku dla cudzoziemców dokonywania określonej wymiany dewiz na koszty czasowego pobytu i utrzymania w Polsce. Postulat ten spełnia przedłożony przez rząd projekt ustawy zmieniającej ustawę z 1963 r. o cudzoziemcach.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uwagi do projektu ustawy przedstawiła na piśmie Komisja Prac Ustawodawczych, której prezydium rozpatrzyło projekt w dniu 11 września 1976 r.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień na pytania posłów: Franciszka Sielańczuka (PZPR), Jerzego Jóźwiaka (SD), Krystyny Marszałek-Młyńczak (SD - przedst. Komisji Spraw. Zagranicznych) udzielili: wiceminister finansów Bronisław Ciaś i dyrektor departamentu w tym resorcie E. Zawadzki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Komisja przyjęła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Na sprawozdawcę ustawy na plenarnym posłodzeniu Sejmu wybrany został poseł Eryk Klasek (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Informację o stanie przygotowań do wyboru ławników przedstawił minister sprawiedliwości Jerzy Bafia.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Artykuł 59 Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przewiduje powoływanie do rozstrzygania spraw w sądach ławników ludowych i przyznaje im w rozstrzyganiu spraw równe prawa z sędziami.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W r. 1971 wybrano na okres od 1972 do 1975 r. 70 tys. ławników ludowych do sądów powszechnych i 60 tys. ławników do kolegiów do spraw wykroczeń. Ich kadencja została przedłożona do końca grudnia 1976 r. w związku z nowym podziałem administracji terenowej oraz VII Zjazdem PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wyrazem funkcjonowania sądownictwa w oparciu o czynnik społeczny jest m.in. fakt, że w r. 1975 - 75 proc. spraw rozstrzygane było w składzie 3-osobowym (1 sędzia i 2 ławników). Poważny jest również udział ławników w rozstrzyganiu spraw w sądach dla nieletnich.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W kolejnej kadencji, która trwać będzie od 1977 do 1980 r. przewiduje się wybór 60 tys. ławników do sądów wojewódzkich i do sądów rejonowych oraz 70 tys. ławników do kolegiów do spraw wykroczeń.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Ławnicy spełniają poważną rolę w rozwoju demokracji socjalistycznej. Udział ławników w składzie orzekającym pozwala na konfrontację poglądów sędziów z odczuciem i rozeznaniem różnych środowisk społecznych. Ławnicy ludowi odgrywają także ważną rolę w umacnianiu porządku publicznego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Przewodniczący Rady Państwa skierował pismo do przewodniczących rad narodowych, w którym wyjaśnia się rolę nadchodzącej kampanii wyborczej ławników ludowych w umacnianiu i rozwoju demokracji socjalistycznej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Podjęto kroki dla przygotowania zebrań na których wysuwani będą kandydaci na ławników ludowych i które wykorzystane będą dla popularyzacji najważniejszych problemów dotyczących umacniania porządku publicznego w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W dyskusji posłowie m.in. zwracali uwagę, że środki masowego przekazu w szerszym zakresie powinny popularyzować pracę ławników ludowych, do czego dobrą okazją będą nadchodzące wybory ławników.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Komisja postanowiła zapoznać się w roku przyszłym z wynikami wyborów ławników ludowych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja dokonała oceny realizacji przepisów o warunkowym zwolnieniu skazanych na karę pozbawienia wolności.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Uwagi podkomisji przedstawiła poseł Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD); w skład podkomisji wchodzili ponadto posłowie: Stanisław Antoszewski (PZPR) i Ewa Kwiatkowska (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Podkomisja dokonała oceny realizacji przepisów o warunkowym przedterminowym zwolnieniu na podstawie wizytacji i danych z Sądu Wojewódzkiego w Toruniu i w Bydgoszczy. Podkomisja zbadała 130 akt spraw o warunkowe przedterminowe zwolnienie w zakładzie karnym w Fordonie oraz w dwóch zakładach karnych w Grudziądzu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W 1975 r. sądy penitencjarne rozpatrzyły ogółem 25.145 wniosków o warunkowo przedterminowe zwolnienie, z czego uwzględniły 58,1 proc.; w pierwszym półroczu 1976 r. wpłynęło ponad 15 tys. wniosków z tego 71,6 proc. załatwiono zostało pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Jak wynika z przeprowadzonych przez podkomisję badań, daje się zauważyć wzrost wniosków o przedterminowe zwolnienie. Wnioski administracji zakładu karnego są zazwyczaj należycie udokumentowane, gdyż składane są przez czynnik, który ma możliwości bezpośredniej obserwacji resocjalizacji skazanego.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Rola sądu i prokuratury jako inicjatorów postępowania o warunkowe zwolnienie jest trudniejsza, albowiem wizytacjo zakładów karnych nie dają dostatecznej możliwości do zebrania odpowiednich przesłanek.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Sąd orzekając warunkowe zwolnienie w 90 proc. ustanawia dozór. W kontynuowaniu resocjalizacji spełniają ważną rolę kuratorzy zawodowi i społeczni. Ze względu na doniosłą rolę jaką sprawują kuratorzy sądowi ich dobór wymaga szczególnej staranności. Dozór instytucji lub organizacji społecznej ma niekiedy większe znaczenie niż dozór kuratora z urzędu. Włączą on bowiem przedstawicieli społeczeństwa w proces resocjalizacji zwolnionego; ten rodzaj dozoru powinien być coraz częściej stosowany.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Sędziowie penitencjarni winni domagać się składania poręczeń, gdyż w ten sposób włącza się większe kręgi społeczne w proces resocjalizacji skazanych. Poręcznie nie wyklucza zastosowania dozoru wobec zwolnionego.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Na podstawie zbadanych akt podkomisja stwierdziła, że sądy penitencjarne w okręgu sądu wojewódzkiego w Toruniu i Bydgoszczy w sposób prawidłowy realizują przepisy o warunkowym przedterminowym zwolnieniu.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Podkomisja wysunęła szereg wniosków, w których postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- rozważenie możliwości skrócenia okresu odbycia kary po którym skazany może ubiegać się o warunkowe, przedterminowe zwolnienie,</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">- rozkładania na dłuższy okres niż 3 lata spłaty grzywien,</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">- szerszego korzystania z warunkowego przedterminowego zwolnienia w stosunku do młodocianych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Barbara Surma (PZPR), Janina Banasik (ZSL), Franciszek Sielańczuk (PZPR), Franciszek Sadurski (ZSL), Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD) i Ewa Kwiatkowska (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Sprawiedliwości - Józef Mikos, Prezes Sądu Najwyższego - Franciszek Wróblewski, zastępca Prokuratora Generalnego - Jan Krupiński oraz minister sprawiedliwości - Jerzy Bafia.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że pozytywnie należy ocenić działania organów sprawiedliwości w zakresie realizacji przepisów w sprawie warunkowego, przedterminowego zwolnienia. O skuteczności obecnej praktyki świadczyć może niski wskaźnik odwołań warunkowego zwolnienia. W r. 1975 stanowił on zaledwie 7 proc., a w I półroczu br. 3,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Występują jeszcze stosunkowo duże rozbieżności pomiędzy poszczególnymi sądami w stosowaniu przepisów o przedterminowym warunkowym zwolnieniu; temu problemowi powinien więcej uwagi poświęcić resort sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Niezbędne jest dalsze doskonalenie trybu postępowania w zakładach karnych i w sądach penitencjarnych, szersze stasowanie poręczeń oraz włączanie coraz większego kręgu osób do procesu resocjalizacji skazanych.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy na okres od października 1976 roku do września 1977 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>