text_structure.xml 45.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1978 r. Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Strużka rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1979 rok w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Rolnictwa z ministrem Leonem Kłonicą, Centralnego Związku Kółek Rolniczych z wiceprezesem Józefem Paluchem, Centralnego Związku Spółdzielni Rolniczych „Samopomoc Chłopska” z wiceprezesem Tadeuszem Szelążkiem Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych, Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały resortu rolnictwa, Centralnego Związku Kółek Rolniczych oraz koreferaty poselskie posła Andrzeja Zydka (ZSL) w części dotyczącej resortu rolnictwa i posła Hieronima Blaszyńskiego (PZPR) w części dotyczącej działalności Centralnego Związku Kółek Rolniczych, „Samopomoc Chłopska”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W imieniu podkomisji do spraw rolnictwa projekt planu i budżetu na rok 1979 w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa omówił poseł Andrzej Zydek (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Założenia planu na 1979 rok zakładają, że produkcja globalna wzrośnie w granicach 3,9 do 4,8%, w tym produkcja roślinna o 5,1 do 6,8%, a zwierzęca o 2,4%. Są to zadania wynikające z potrzeb gospodarki żywnościowej naszego kraju. Są one trudne, jeżeli weźmie się pod uwagę, że średnia roczna wzrostu produkcji w okresie ostatnich lat wyniosła 1,9% dla całego rolnictwa, w tym 1,8 w produkcji roślinnej i ponad 2% w produkcji zwierzęcej. Podkomisja wyraża poważne wątpliwości co do realności planowanego wzrostu produkcji roślinnej mając na uwadze niepełną realizację siewów jesiennych w br., nie w pełni wykonane orki zimowe, a także ograniczone możliwości techniczne rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Przewiduje się, że w roku 1979 sektor uspołeczniony przejmie 225 tys. ha ziemi i będzie posiadał 24,9% ogólnego stanu użytków rolnych w kraju. Część ziemi sprzeda się gospodarstwom rozwojowym, nie podaje się w ogóle natomiast ile ziemi przeznacza się na sprzedaż w ogóle dla gospodarstw indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Na tle przedstawionych założeń planu na rok 1979 oraz analizy uzyskanych wyników produkcyjnych w ostatnich latach w działalności resortu w roku przyszłym zwrócić trzeba uwagę na tworzenie warunków sprzyjających szybkiemu wzrostowi produkcji rolniczej. Zmiana struktury rolnictwa, zmniejszanie się zasobów siły roboczej oraz rosnące potrzeby gospodarki uspołecznionej wymagają wprowadzenia kompleksowej, a nie częściowej mechanizacji rolnictwa, jak również rozwiązania problemu transportu produktów rolnych, intensyfikacji małej mechanizacji produkcji zwierzęcej. Doświadczenia trudnych lat w rolnictwie wskazują na potrzebę stosowania lepszych materiałów do produkcji maszyn rolniczych oraz wyposażenia ich w urządzenia zapewniające większą przyczepność i pracę w trudnych warunkach. Wiele państw produkuje już dodatkowe urządzenia i warto byłoby sięgnąć do ich doświadczeń. Również w produkcji urządzeń dla masowej hodowli, już na etapie projektowania, powinny być przewidywane rezerwowe urządzenia na wypadek awarii, które umożliwiałyby szybkie opanowanie sytuacji. Dotyczy to szczególnie dużych ferm przemysłowych, gdzie każda awaria może spowodować wielkie straty.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Podkomisja z dużą uwagą analizowała w planie na 1979 rok dane dotyczące dostaw maszyn i narzędzi rolniczych, brano pod uwagę, że eksploatacja maszyn w trudnych warunkach zwiększa ich awaryjność i zapotrzebowanie na części zamienne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W założeniach planu 5-letniego przewidywano, że w roku 1979 dostawy ciągników wyniosą 75.850 szt. Z operatywnego planu wynika, że będzie ich ok. 60.500. Nie osiągniemy więc zakładanego zmniejszenia ilości obrabianych hektarów na jeden ciągnik. Zbyt niskie są również dostawy kombajnów do buraków cukrowych, maszyn do zbioru zielonek i pasz objętościowych, dojarek i drobnego sprzętu. Wartość dostaw ciągników i maszyn rolniczych w 1979 roku wg danych resortu wyniesie 32 mld zł. i utrzyma się na poziomie 1978 roku. Jak w tej sytuacji resort zamierzą wykonać zadania planu mechanizacji rolnictwa, szczególnie w gospodarstwach uspołecznionych i usługach rolniczych.. Dostawy nowych ciągników nie pokrywają ubytku ciągników kasowanych. Brak części zamiennych, powoduje coraz częściej wycofywanie pewnej ilości ciągników i sprzętu rolniczego, a nawet rozbieranie sprawnych ciągników w celu uzyskania części. Należałoby zbilansować zapotrzebowanie na maszyny konne i dokonać przerzutu z tych rejonów, gdzie nie są one wykorzystywane i zalegają składnice oraz zaprzestać produkcji niektórych maszyn. Zwolnione w ten sposób moce produkcyjne pozwoliłyby na zwiększenie produkcji maszyn poszukiwanych, jak wały Cambela, dmuchawy, przetrząsacze konne do siana itp.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Założenia planu na 1979 r. przewidują wzrost produkcji zwierzęcej o 2,4%. Najtrudniej będzie - zdaniem podkomisji - osiągnąć planowany wzrost ilości krów szczególnie w tych województwach, gdzie zwiększa się struktura użytkowania ziemi na korzyść gospodarstw uspołecznionych konieczna jest budowa nowych obór.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Produkcja mleka jest bardzo pracochłonna, co powoduje ucieczkę części gospodarstw indywidualnych, a nawet i gospodarstw uspołecznionych, od tej produkcji. Podkomisja uważa, że produkcja mleka i mięsa wołowego powinna być w większym stopniu oparta na własnych zasobach pasz gospodarskich na intensywnym gospodarowaniu na użytkach zielonych. Jest to niezbędny warunek wzrostu tej produkcji umożliwiający oszczędne i racjonalne gospodarowanie paszami treściwymi. Obliczenia wskazują, że w sferze produkcji i konserwacji pasz tracimy 30-40% zasobów pasz gospodarskich, to jest tyle, ile potrzeba na wyprodukowanie blisko 200 tys. ton wołowiny. By te rezerwy uruchomić, trzeba podjąć duży wysiłek organizacyjny i szkoleniowy wsparty dostawami sprzętu i środków finansowych. W projekcie planu na 1979 rok przewiduje się zapoczątkowanie tych prac.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Musimy podjąć działania mające na celu ograniczenie nadmiernego zużycia pasz treściwych, muszą one być dzielone pod określoną produkcję. Wymaga to również przeprowadzenia analizy technologii produkcji tych pasz. Działać trzeba również w kierunku poprawy jakości mieszanek pasz treściwych dostarczanych przez przemysł paszowy. Stosowanie produkowanych mieszanek nie pozwala na osiąganie spodziewanych efektów, co powoduje większe ich zużywanie. Przemysł tłumaczy się okresowymi brakami w dostawach niektórych komponentów, co powoduje stosowanie receptur zastępczych. Wykonanie inwestycji w przemyśle paszowym pozostawia wiele do życzenia. Za trzy lata bieżącego pięciolecia wykonano tylko 55%. Należy zastanowić się również nad celowością sprzedaży przez duże kombinaty PGR zboża paszowego do PZŻ-ów jedynie po to, aby następnie odbierać od nich śrutę często źle zmieloną. Czy duże kombinaty nie powinny same suszyć, przechowywać i robić we własnych mieszalniach proste mieszanki paszowe.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Mówiąc o problemach rozrostu zwierząt mówca stwierdził, że wszelkie niepowodzenia w rozrodzie naturalnym rolnicy przyjmują bez komentarzy, natomiast każde potknięcie się w inseminacji powoduje protesty i interwencje. Toteż tworzyć trzeba gminne, wieloosobowe punkty z etatową obsadą inseminatorów wyposażone w samochody, telefony i inne środki techniczne. Stacje hodowli i unasienniania zwierząt powinny posiadać odpowiedni sprzęt kriogeniczny. Należy wprowadzić bezpłatne zwalczanie jałowości krów. Ostatnia uchwała Rady Ministrów nr 153/78 o rozwoju hodowli bydła na lata 1979/85 przewiduje takie możliwości i należy wprowadzać je do praktyki.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne na rolnictwo uspołecznionej, wyniosą w 1979 r. 94 mld zł i będą wyższe o 6% od przewidywanego wykonania w 1978 r. Pozwoli to na osiągnięcie wzrostu stanowisk dla bydła o 27%, w tym stanowisk dla krów o 33%.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Niepokojącym zjawiskiem w projektowaniu inwestycji są wysokie koszty jednostkowe. Biura projektowe nie są zainteresowane obniżaniem tych kosztów, ponieważ pobierają opłaty określone stanowiące procent wartości kosztorysowej projektu. Wzrasta koszt jednego stanowiska dla zwierząt obciąża to poważnie koszty produkcji zwierzęcej. Nowe obiekty nie są funkcjonalnie rozwiązane i dlatego również nie uzyskuje się planowanych wyników. Pomimo opinii Instytutu Zootechniki, że fermy hodowlane nie powinny być większe niż na 500 sztuk, buduje się je zbyt duże. W efekcie uzyskuje się niską mleczność krów, rośnie ich jałowość i brakowanie sięgające 40% stanu krów rocznie.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Duży niepokój podkomisji budzi realizacja inwestycji mieszkaniowych, które nie wywalczyły sobie w rolnictwie priorytetu. Na planowane w bież. 5-leciu 223 tys. mieszkań w rolnictwie uspołecznionym, za trzy lata przewiduje się oddanie tylko 100 tys. mieszkań. Tak więc zapewnienie pełnej realizacji planu wymaga dużego wysiłku i priorytetowego potraktowania budownictwa mieszkaniowego przez resort.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W imieniu podkomisji ds. kółek rolniczych referat wygłosił poseł Hieronim Blaszyński (PZPR): Podkomisja wyraziła poparte dla projektu planu i budżetu Centralnego Związku Kółek Rolniczych na r. 1979.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Na tle ogólnego rozwoju gospodarczej działalności kółek rolniczych, a także ożywienia społeczno-organizatorskiej aktywności ogniw samorządowych występowały w br. pewne niedociągnięcia i nieprawidłowości, których wyeliminowanie powinno być w centrum uwagi CZKR w 1979 r. Zbyt duże są różnice w wynikach uzyskiwanych przez poszczególne spółdzielnie i organizacje wojewódzkie. Wyrównanie tych dysproporcji stwarza możliwość istotnego powiększenia dorobku organizacji kółek rolniczych. Potrzebne są dalsze działania zmierzające do poprawy gospodarowania oraz obniżki kosztów usług i produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W 1979 r. kółka rolnicze koncentrować się będą na: rozszerzaniu zakresu usług dla indywidualnych gospodarstw rolnych, wspieraniu specjalizacji produkcji, rozwijaniu zespołowej gospodarki rolnej SKR-ów w powiązaniu z konkretnymi potrzebami rolnictwa oraz na działalności służącej poprawie warunków życia ludności wiejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Planuje się wzrost usług dla rolnictwa indywidualnego o około 30% wyżej wykonanych zadań 1978 r. Wymaga to zapewnienia warunków prawidłowego wykorzystania całego potencjału usługowego w tym zwłaszcza ciągników, maszyn rolniczych i zaplecza warsztatowego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Jednym z założeń projektu planu kółek rolniczych jest zapewnienie wysokiego poziomu produkcji towarowej na użytkach rolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Przewiduje się rozwój produkcji pasz w SKR-ach. Produkcja mieszanek pasz treściwych ma być o 43% wyższa od osiągniętej w 1978 r., a produkcja suszu wzrosnąć ma ponad 2-krotnie.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Umacniany będzie pion własnego wykonawstwa budowlanego w kółkach rolniczych oraz Wojewódzkich Spółdzielniach Budownictwa Wiejskiego. W planie zapewnione zostało pierwszeństwo dla przedsięwzięć związanych z powiększaniem i unowocześnianiem parku maszynowego, dla budownictwa mieszkaniowego oraz rozbudowy zaplecza warsztatowego. Zakłada się dalsze rozwijania działalności społecznej poszczególnych kółek rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Uznając założenia projektu planu i budżetu kółek rolniczych na r. 1979 za prawidłowe, podkomisja wystąpiła z wnioskiem o ich przyjęcie. Niezbędne jest jej zdaniem wsparcia projektowanych zamierzeń rozwojowych odpowiednimi środkami. Dotyczy to szczególnie: zwiększenia przydziału ciągników i maszyn rolniczych, usprawnienia zaopatrzenia w części zamienne, rozwoju zaplecza warsztatowego SKR-ów, zapewniania kwalifikowanej kadry traktorzystów i operatorów maszyn rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">(Pytania.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DanutaBartosz">Dalsza intensyfikacja hodowli wymaga zabezpieczenia jej w środki medyczne służące profilaktyce i leczeniu zwierząt. Na ile w 1979 r. ulegnie poprawie dotychczasowe zaopatrzenie hodowców w te środki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejTochowicz">Czy podjęto jakieś decyzje w sprawie zniesienia, bądź zmian w dotychczasowym systemie zaopatrzenia rolnictwa w środki produkcji? Kiedy występujące dotychczas dysproporcję pomiędzy poszczególnymi regionami będą zlikwidowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MieczysławRógŚwiostek">Z danych przedstawionych przez ministerstwo i wieloletnich obserwacji nasuwa się wniosek, że mimo trudności ten rok był dla rolnictwa pomyślny. Jak klasyfikować wobec tego pod względem ekonomicznym bieżący rok, bo z jednej strony mamy duże zbiory zbóż, ale gorsze plony innych roślin np. buraków cukrowych. Od 1973 r., a więc przez 5 kolejnych lat warunki atmosferyczne sprawiały, iż mówiliśmy, że są to dla rolnictwa lata nieudane, czy i ten rok był nieudany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszMaj">Czy uda się nam zwiększyć planowany obszar powierzchni zasiewów w roku przyszłym?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszMaj">Czy podjęto działania dla poprawy opłacalności uprawy buraka cukrowego w gospodarce chłopskiej?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszMaj">Jak przedstawiać się będzie zabezpieczenie kredytów dla gospodarstw specjalistycznych? Poseł uważa, że planowany przyrost trzody chlewnej w granicach 0,4% jest zbyt niski, baza paszowa w tym roku znacznie się bowiem poprawiła.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszMaj">Niepokój budzą niskie nakłady na meliorację i zmniejszenie planowanego obszaru meliorowanych gruntów o ok. 40 tys. ha w stosunku do 1978 r.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszMaj">Czy istnieją koncepcje skoncentrowania produkcji przemysłowych mieszanek pasz w jednym ręku? Dlaczego przemysł nadal nie zabezpiecza zaopatrzenia wsi w maszyny rolnicze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WładysławCabaj">W jaki sposób zamierza się osiągnąć poprawę zasiewów, wzrost plonów zbóż i roślin przemysłowych?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WładysławCabaj">Jak przedstawiają się perspektywy wzrostu plonów ziemniaka?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WładysławCabaj">Jak poprawiać się będzie efektywność nawożenia w gospodarstwach indywidualnych i uspołecznionych?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WładysławCabaj">W 1978 r. nie wykonano planu produkcji buraka cukrowego - co resort zamierza zrobić, aby temu przeciwdziałać w roku przyszłym?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WładysławCabaj">Czy można uzyskać szczegółowe dane dotyczące rozwoju usług uprawowych świadczonych przez kółka rolnicze? Jaka jest ocena jakości usług dla rolnictwa w 1979 r. Co jest przyczyną straty finansowej w SKR-ach i co podjęto przeciwdziałać ich powstawaniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EdwardGłodowski">W materiałach resortu nie wspomina się nic o biologicznych sposobach ochrony środowiska naturalnego. Jak chemizacja wpływa na środowisko naturalne i co podejmuje się, aby zapobiegać jej szkodliwym, ubocznym skutkom?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CzesławJaroszewicz">Dla dostarczonych w 1979 r. Ciągników nie zapewni się dostaw innych maszyn rolniczych, które mogą uzupełniać pracę ciągnika jako maszyny towarzyszące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BolesławStrużek">W roku bieżącym ponad 50 tys. ha użytków rolnych wypadło z eksploatacji i przeszło na cele nierolnicze. Nasuwa się pytanie, kto tę ziemię przejął i na jakie cele?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BolesławStrużek">Zakłada się, że liczba stanowisk dla bydła w RSP wzrośnie o 28 tys., ale wzrost pogłowia ma wynieść 64 tys. sztuk. Natomiast stanowisk dla trzody ma przybyć 22 tys., ale pogłowie ma wzrosnąć o 207 tys. szt. Czym tłumaczyć te dysproporcje?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BolesławStrużek">W planie roku przyszłego zakłada się, że o blisko 50 tys. zmniejszy się powierzchnia użytków rolnych znajdujących się w gestii spółdzielni kółek rolniczych. Wiele SKR-ów w ogóle zlikwiduje produkcję rolną. Jak będą wykorzystywane budynki inwentarskie w tych SKR-ach czy nie istnieje niebezpieczeństwo, że będą one wykorzystywane niezgodnie z ich przeznaczeniem? Jak zostaną zabezpieczone w roku przyszłym środki na planowane zwiększenie powierzchni pod uprawę zbóż. Tegoroczna kampania jesienna nie stworzyła ku temu sprzyjających warunków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LeonKłonica">W styczniu lub lutym przyszłego roku będziemy mogli dokładniej poinformować jakie osiągnięto wyniki w produkcji globalnej w 1978 r. Wydaje się, że mimo kłopotów ze sprzętem ziemiopłodów i dużych kosztów, które ponieśliśmy w czasie tegorocznych żniw, ogólne wyniki nie będą najgorsze. Zadania na rok przyszły zostały sformułowane rozważnie i jest to chyba słuszne. W rolnictwie bowiem zawsze istnieje pewien margines ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LeonKłonica">Resort uważa, że wielkość nakładów inwestycyjnych na rolnictwo jest stosunkowo wysoka, i trzeba tylko dążyć do tego, aby racjonalnie je wykorzystać. Co roku bowiem 3–4 mld zł w robotach budowlano-montażowych nie jest wykonane z braku zdolności przerobowych. Gorsze jest bowiem uzbrojenie techniczne i płace w przedsiębiorstwach budownictwa rolniczego. Wielkość dostaw dla rolnictwa maszyn i ciągników jest wypadkową aktualnych możliwości produkcyjnych przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#LeonKłonica">Zaopatrzenie w leki weterynaryjne powinno ulec pewnej poprawie. W ramach przyznanych środków dewizowych dokonamy zakupu niektórych leków i środków dezynfekcyjnych. Mamy również nadzieję, że i przemysł chemiczny będzie lepiej realizować zadania w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#LeonKłonica">Z wielu względów, chociażby trudności transportowych, trzeba tworzyć warunki, aby każde województwo mogło zaopatrywać się w podstawowe warzywa we własnym zakresie. Stąd też trzeba lepiej ustawiać ceny skupu, aby zachęcać do podejmowania tej produkcji.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#LeonKłonica">Planowanie w rolnictwie oparte jest w dużej mierze na przewidywaniu. Trudno więc przewidzieć, jak ukształtuje się struktura upraw w 3 mln gospodarstw chłopskich. W każdym razie wiadomo, że produkcja zbóż jest opłacalna. Mimo trudności wzrasta stopień mechanizacji zbiorów zbóż, musimy zapewnić tylko odpowiednią ilość dobrego materiału siewnego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#LeonKłonica">Planujemy sprzedanie rolnikom indywidualnym w roku 1979 - 150 tys. ha gruntów. Chcielibyśmy, aby sprzedaż ta kształtowała się lepiej w układzie regionalnym. Nie jest dobrze, że województwa typowo rolnicze sprzedają tej ziemi stosunkowo mało. Wiele zależy tu od prawidłowej pracy władz gminnych. Najbardziej korzystne byłoby ażeby sprzedawano 3–4 ha ziemi jednemu dobremu rolnikowi, a nie w mniejszych kawałkach kilku rolnikom.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#LeonKłonica">Wielkość kredytów dla gospodarstw indywidualnych planuje się w wysokości 14 mld zł, to jest o 2 mld zł więcej niż w 1978 roku.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#LeonKłonica">Planowany wskaźnik wzrostu hodowli bydła zakłada pozytywne skutki realizacji uchwały rządu o wzroście chowu bydła na lata 1979–85. Nakłady na meliorację nie mogą być wyższe, gdyż nie jesteśmy w stanie zapewnić wyższego potencjału wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#LeonKłonica">Wzrost dostaw nawozów wyniesie 16 kg NPG. W bieżącym roku gospodarka indywidualna otrzymała 30 tys. ciągników, a w przyszłym 38 tys. sztuk. Kierować się je będzie do tych województw, gdzie przeważają gospodarstwa indywidualne.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#LeonKłonica">Nie jesteśmy w stanie ciągle przerzucać masy ziemniaków z północy na południe. Trzeba więc tworzyć rejony produkcji sadzeniaka także i w innych województwach na potrzeby lokalne. Trzeba też maksymalnie wykorzystać rejony rolnicze wokół dużych aglomeracji dla produkcji ziemniaka jadalnego. Dążenie do zmniejszenia areału uprawy ziemniaków oparte jest o planowany dalszy wzrost wydajności z 1 ha.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#LeonKłonica">Decyzja o przeznaczeniu użytków rolnych na inne cele, w przypadku gruntów I klasy, wydawane są przez Premiera. Historycznie ukształtowanie miast, które w wielu wypadkach zlokalizowane są na glebach dobrych, zmusza do podejmowania niektórych decyzji. Około 1/4 wniosków jest opiniowana negatywnie. Ostatnio np. dotyczyło to dalszej rozbudowy Tarnobrzegu. Czasami trudno ocenić jaka decyzja jest słuszna. W woj. poznańskim są duże zasoby węgla brunatnego, którego eksploatacja byłaby pożądana z racji istniejących potrzeb energetycznych, ale to groziłoby wypadnięciem z użytkowania rolniczego około 100 tys. ha Planowany przyrost stanowisk dla bydła w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych, zostanie w dużej części osiągnięty w drodze adaptacji i modernizacji. W ciągu pierwszych trzech lat istnienia nowej spółdzielni będą przydzielane ze specjalnego funduszu środki na remonty i adaptację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JózefPaluch">Kółka rolnicze koncentrują swoją działalność na wspieraniu rolnictwa indywidualnego, rozwijaniu działalności wychowawczej i społecznej i prowadzeniu zespołowych gospodarstw na przydzielonych gruntach. W 1978 r. odnotowaliśmy duży postęp w dziedzinie świadczonych usług. Jedynie w niektórych województwach centralnych i wschodnich braki w wyposażeniu SKR-ów uniemożliwiły pełne zrealizowanie zapotrzebowanych usług polowych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JózefPaluch">Niewielki przyrost usług uprawowych wiąże się z niskimi dostawami sprzętu dla SKR-ów. Np. w ciągu 4 lat liczba ciągników powiększyła się tylko o 4%. Wykorzystujemy w sposób maksymalny posiadane maszyny. W tym roku każdy „Bizon” skosił zboże średnio ze 180 ha. Aby lepiej wykorzystać posiadany potencjał na rzecz świadczenia usług dla rolnictwa ograniczamy działalność pozarolniczą, oprowadziliśmy premie za wykonywanie usług polowych. Jakość świadczonych usług jest lepsza niż w latach ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JózefPaluch">Jedną z przyczyn strat finansowych jakie ponoszą SKR-y od 1976 r. są podwyższone ceny na części zamienne do maszyn rolniczych, przy niezmienionym poziomie cen za świadczone usługi.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JózefPaluch">Od bieżącego roku planujemy oparcie produkcji zwierzęcej wyłącznie na własnych paszach.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JózefPaluch">W przypadku przekazania ziemi, nowy właściciel przejąć musi i zagospodarować wszystkie obiekty, które się na niej znajdują.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StefaniaAdamczak">W materiałach Ministerstwa Rolnictwa mówi się o priorytecie dla budownictwa inwentarskiego, ale równie ważne jest budownictwo mieszkaniowe. Mieszkania są potrzebne przede wszystkim dla pracowników PGR-ów. Kombinat, w którym pracuję zajmuje obszar 1700 ha, stan trzody chlewnej wynosi 3700 sztuk, a bydła 1000 sztuk. W produkcji zwierzęcej zatrudnionych jest 26 osób, z czego 10 to dozór. W produkcji roślinnej na tak dużym obszarze pracuje 18 osób, tj. jeden człowiek na 100 ha. Nie są oni w stanie wykonać planowanych zadań. Mieszkania mogłyby stać się czynnikiem, który przyciągnąłby ludzi do PGR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LudwikMaźnicki">Projekt planu Ministerstwa Rolnictwa na rok przyszły opracowany został z głęboką rozwagą i troską o pełną ich realizację, Obawy budzi jednak zakładany przyrost globalnej produkcji rolnej na poziomie 3,9%. Jedynie w dwóch 5-latkach od czasu wojny udało się nam uzyskać zbliżony do tego poziomu przyrost produkcji. Były to lata 1961–1965 i 1971–1975. Ubywa nam ziemi rolniczej, a duża jej część zagospodarowana jest w sposób niezadowalający.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#LudwikMaźnicki">Im większy ma być wzrost produkcji, tym większe jest zapotrzebowanie na środki produkcji. Tymczasem dostawy sprzętu rolniczego, szczególnie ciągników, na 1979 r. nie są wystarczające, podobnie zresztą jak i innych maszyn rolniczych. Na sprawy te trzeba zwrócić uwagę w końcowej opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#LudwikMaźnicki">Zamierza się kontynuować politykę organizowania zespołów rolniczych, pogłębiania kooperacji i specjalizacji produkcji. Ale trzeba więcej uwagi poświęcić gospodarstwom drobnotowarowym.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#LudwikMaźnicki">Przeznaczane na inwestycje nakłady nie będą mogły być w pełni wykorzystane, na przeszkodzie temu stanie szczupły potencjał przerobowy przedsiębiorstw budownictwa rolniczego. Trzeba zapewnić dla rolnictwa środki produkcji umożliwiające osiągnięcie planowanego wzrostu produkcji roślinnej i zwierzęcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WładysławCabaj">Więcej uwagi zwrócić trzeba na wykonanie planu zaopatrzenia wsi w wodę. Jest to niezbędne jeżeli chcemy osiągnąć w przyszłym roku wzrost do 100 tys. gospodarstw specjalistycznych. Problem ten należy również uwzględnić w opinii Komisji. Zwiększone zadania produkcyjne rolnictwa wymagają rytmicznych dostaw środków produkcji dla wsi. Dotyczy to nie tylko sprzętu mechanicznego, ale i materiałów budowlanych. Trzeba również lepiej wyposażyć zakłady produkujące na rzecz rolnictwa. Zaniepokojenie budzi realizacja zadań na rzecz rolnictwa przez przemysł chemiczny. Zakładany wzrost tej produkcji jest daleko niewystarczający i powinno to znaleźć odbicie w naszej opinii.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WładysławCabaj">Centralny Związek Kółek Rolniczych zakłada dalszy wzrost usług dla rolnictwa. Dostawy ciągników nie wzrastają dostatecznie do potrzeb tej organizacji. Zapotrzebowanie na usługi rolnicze będzie wzrastać. Sytuację CZKR pogarsza niedostatek potencjału remontowo-naprawczego. Trzeba zapewnić środki na rozwój zaplecza remontowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławRógŚwiostek">Prawidłowy rozwój rolnictwa wiąże się przede wszystkim z tworzeniem warunków dla dopływu do pracy w rolnictwie młodych ludzi. Mimo wysiłków w zakresie koncentracji ziemi ilość małych gospodarstw wzrasta. Czy mamy jednak do czynienia z procesem rozdrobnienia ziemi. Jest to raczej niepokojące zjawisko porzucenia ziemi przez właścicieli, związane m.in. ze starzeniem się i brakiem następców.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MieczysławRógŚwiostek">W 1979 r. mamy sprzedać rolnikom indywidualnym 150 tys. ha ziemi. Wg mnie jest to prognoza zbyt optymistyczna, choć z drugiej strony jeżeli zważymy, że w posiadaniu sektora indywidualnego znajduje się 14 mln ha, to nie jest to dużo.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MieczysławRógŚwiostek">Dostawy ciągników dla wsi nie będą wystarczające. Decyzje o przejmowaniu ziemi i powiększaniu gospodarstw muszą być podejmowane w klimacie zaufania do naszej polityki rolnej. Zaufanie to wśród rolników mamy, choć tu i ówdzie spotyka się różne sceptyczne głosy. O atrakcyjności zawodu rolnika decydować będzie stopień mechanizacji pracy w rolnictwie. Od możliwości kupienia ciągnika wielu młodych rolników uzależnia swój start w rolnictwie.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MieczysławRógŚwiostek">Mało mamy na wsi materiałów budowlanych, a przedsiębiorstwa rolnicze są słabe i niedoinwestowane, a co gorsza wykorzystuje się je często do wykonywania robót nie dla rolnictwa. Nie zapewniamy młodym rolnikom możliwości rozbudowywania pomieszczeń gospodarczych i inwentarskich. Te kłopoty sprawiają, że atrakcyjność zawodu rolnika maleje. Dziś rolnik nie chce uprawiać roli metodą swoich ojców. Nie możemy mówić o specjalizacji produkcji w rolnictwie bez specjalistycznych instytucji obsługujących to rolnictwo. Jest ponadto wiele innych często, drobnych spraw, które uniemożliwiają właściwe organizowanie produkcji rolnej. Zapewnienie rytmicznych dostaw środków produkcji dla rolników powinno znajdować się w centrum uwagi wielu komisji sejmowych i resortów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MieczysławRógŚwiostek">W końcowych wnioskach Komisji należy zwrócić uwagę na konieczność uzupełnienia wyposażenia w sprzęt kółek rolniczych, rozwój przedsiębiorstw budownictwa rolniczego. Mimo wielu deklaracji, zaopatrzenie rolnictwa nie ma zapewnionego priorytetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszMaj">W komentarzach prasowych, w całej propagandzie telewizyjnej mówi się o kierunkach rozwoju rolnictwa, o rosnących nakładach na ten cel. W sklepach często słyszy się opinie ludzi stojących w kolejkach, że wszystko dla rolnictwa, a chłopom chyba nie chce się pracować. Prezentując projekt planu na 1979 r. - środki masowego przekazu powinny rozsądnie wyjaśniać te problemy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszMaj">Dalsza koncentracja ziemi i pozostawanie na wsi młodych ludzi wiąże się z zapewnieniem prawidłowego rozdziału ciągników i sprzętu towarzyszącego. Jedną z przyczyn słabego naporu na zakup ziemi jest również postępowanie niektórych naczelników gmin, którzy wolą przekazywać ziemię do dyspozycji SKR-ów, aby nie mieć kłopotów z rolnikami, którzy zgłaszają konieczność przydzielania im materiałów, maszyn itp.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszMaj">Musimy dołożyć starań, aby poprawić strukturę zasiewów. Gospodarze nie mający następców często ziemię orną obsiewają trawami, a można by na tym gruncie uprawiać zboże, na którym oparta jest krajowa baza paszowa, a w konsekwencji produkcja zwierzęca. Gminne grupy konserwatorskie zdały egzamin w zakresie konserwacji urządzeń melioracyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaŻaczek">Akceptując ogólne założenia planu trzeba zwrócić uwagę, że nie wykorzystuje się wszystkich dróg dla zwiększenia zakresu świadczonych przez kółka rolnicze usług. Podejmować należy działania wychowawcze w stosunku do młodych pracowników. Rzadko słyszy się zastrzeżenia, co do jakości usług wykonywanych przez starszych pracowników. Młodzi zaś nie zawsze dobrze pracują i psują opinię dobrym mechanizatorom. Unikają oni najcięższych prac w polu i wolą zajmować się lżejszymi pracami np. w transporcie. Duża jest fluktuacja kadr, co powoduje okresowe trudności w wykonaniu usług przez SKR-y.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KrystynaŻaczek">Nie pełne zaopatrzenie wsi w podstawowe środki produkcji umniejsza efekty pracy służby rolnej. Pod ich adresem najczęściej kieruje się niezadowolenie rolników z powodu niedostatków w przydziałach nawozów mineralnych itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CzesławJaroszewicz">Słyszeliśmy, że województwa rolnicze sprzedają stosunkowo mało ziemi. Jestem posłem w woj. białostockim i stykam się z wieloma przykładami występujących utrudnień i nieprawidłowości w związku ze sprzedażą ziemi. Zwrócił się np. do mnie gospodarz prowadzący intensywną gospodarkę hodowlaną, który chciał nabyć 8,5 ha ziemi z PFZ. Naczelnik gminy oddał jednak tę ziemię zespołowi rolników gospodarującym o 5 km. dalej. Zespół tę ziemię źle użytkuje. Powinniśmy sprzedawać każdą ilość ziemi rolnikowi dobrze gospodarującemu. Co odpowiedzieć rolnikowi, który przychodzi ze skargą, że ma 8,5 ha ziemi własnej i od 15 lat 3,5 ha - pod dzierżawą. I oto naczelnik gminy wycofuje umowę na dzierżawę twierdząc, że może będzie ona potrzebna dla gospodarki uspołecznionej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JaninaSzczepańska">Preferujemy obecnie na wsi gospodarstwa specjalistyczne, a cała masa gospodarstw drobnych i większych, ale nie specjalistycznych jest spychana na drugi plan. Wytwarza się niezdrowy podział na lepszych i gorszych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JaninaSzczepańska">Jeżeli chodzi o sprzedaż ziemi, to nadal jeszcze w wielu przypadkach naczelnicy gmin wolą mieć do czynienia z partnerem uspołecznionym. Państwo daje dotacje na zagospodarowanie ziemi dla gospodarstw uspołecznionych. Czy nie powinni jej otrzymywać również rolnicy indywidualni? Rozwój budownictwa mieszkaniowego powinien towarzyszyć budowie obiektów inwentarskich. Środki na budownictwo mieszkaniowe są skreślane, a w efekcie ludzie z PGR uciekają do miast.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JaninaSzczepańska">Dyrektor Zespołu Najwyższej Izby Kontroli - Mirosław Filipowicz: Występują dwa zespoły decydujące o wielkości produkcji w rolnictwie - warunki atmosferyczne oraz rozdrobnienie gospodarstw i mała atrakcyjność pracy w rolnictwie. Pomyślna realizacja zadań determinowana będzie zatem takimi czynnikami, jak skuteczność zarządzania, dobra znajomość sytuacji przy podejmowaniu szczegółowych decyzji oraz właściwe wykorzystanie środków produkcji. Z prowadzonych przez NIK kontroli wynika, że wciąż jeszcze wiele gruntów nie jest wcale użytkowanych, lub użytkuje się je ekstensywnie. Nie można się z tym godzić. Od lat powierzchnia gruntów PFZ kształtuje się w wysokości 900 tys. ha, znaczna część tych gruntów użytkowana jest bez umów lub w ramach umów krótkoterminowych, niesprzyjających odpowiedniemu inwestowaniu. Jest to duża rezerwa produkcyjna. Obok konieczności ograniczenia przekazywania na cele pozarolnicze dobrych gruntów trzeba mieć na uwadze niedostateczną rekultywację gruntów oddawanych przez dotychczasowych użytkowników, tj. przemysł i budownictwo. Trzeba konsekwentnie egzekwować ich obowiązki w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JaninaSzczepańska">Mówi się o konieczności zwiększania areału upraw zbożowych, a ciągle przeznaczamy pod te uprawy około 8 mln ha. Nie wykonujemy planu zasiewu zbóż ozimych, gdyż w jesieni występują spiętrzenia i brak jest maszyn. Rozgrzeszamy się, że nadrobimy to na wiosnę w zbożach jarych. Ale i wtedy często plan wysiewu zbóż jarych nie jest wykonywany, a wysiewa się inne rośliny pastewne. Tak właśnie rośnie powierzchnia pod tymi uprawami. Dochodzi już do tego, że na jedną sztukę bydła przypada od 0,5 do 1 ha upraw paszowych, a nadal brakuje pasz.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JaninaSzczepańska">Od lat obserwuje się stagnację w uprawie ziemniaków. Jak zbieraliśmy 180 q 15 lat temu, tak zbieramy tyle nadal. A kiedy się uda zebrać 200 q z ha cieszymy się, że mamy urodzaj. Kontrole wykazują, że nawet w gospodarstwach specjalistycznych i nasiennych przepusty na polach sięgają od 20 do 50%. Przyczyną tego jest to, że pod uprawy tegoroczne dostarczonych zostało tylko 70% sadzeniaków, z czego znaczną część stanowiły stare odmiany sprzed lat. Nowych odmian wyhodowanych po 1972 roku miało być 40%, a dostarczono zaledwie 16%. Nie odnotowuje się kompleksowego realizowania programu zaopatrzenia wsi w wodę. Są przykłady, że buduje się wodociąg dla wsi, ale sąsiedni PGR z niego nie korzysta bywa i odwrotnie. Do wodociągu wiejskiego podłączonych jest często tylko 40–50% rolników, a bywa że tylko 10%. Trzeba położyć większy nacisk na zabezpieczenie prac wykończeniowych. Środki produkcji - kredyty bankowe powinny trafiać do tych rolników, którzy dają wysoką produkcję. Kredytujemy często zespoły rolników indywidualnych, przyznając im milionowe pożyczki. Zdarzają się przypadki, że zespoły takie mało mają wspólnego z produkcją rolną. Potrzebna jest większa rozwaga i rozeznanie sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MieczysławSolecki">Oceniając projekt planu na rok przyszły należałoby brać pod uwagę co najmniej trzy kryteria. Czy odpowiada on potrzebom gospodarki narodowej, czy wyczerpuje możliwości resortu oraz czy zabezpieczone są środki do jego realizacji. Jest to plan napięty mierzony na warunki średniego urodzajnego roku. W produkcji zwierzęcej zakładany szybszy wzrost produkcji bydła niż trzody. Nie jest to przypadkowe. Dla bydła możemy sięgać po rezerwy paszowe na użytkach zielonych. Możemy również więcej cieląt przeznaczyć do odchowu. Rozwój hodowli owiec, podyktowany jest tym, że jest to hodowla mniej pracochłonna, a owce są mniej wybredne jeżeli chodzi o paszę i zadawalają się skromnymi pomieszczeniami. Czy wyczerpujemy wszystkie możliwości. Przydziały maszyn i nawozów kształtują się poniżej ustaleń 5-latki, dlatego musimy sięgać do rezerw.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MieczysławSolecki">Zakładany w planie większy niż do tej pory przepływ środków do gospodarki indywidualnej należy uznać za słuszny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#EdwardKondak">Zapewnienie mieszkań dla pracowników gospodarstw uspołecznionych to tylko część zagadnienia. Istnieje jeszcze problem budowy mieszkań w siedzibach gmin. Jest tam coraz więcej pracowników spółdzielczości, różnego rodzaju specjalistów, którzy również muszą gdzieś mieszkać. Rozważenia wymaga również sprawa wykorzystania sprzętu znajdującego się w rękach rolników indywidualnych. Do SKR mamy pretensję o niewykonywanie usług, ale nie mamy ich wobec rolników indywidualnych. Nie odczuwa się oddziaływania samorządu chłopskiego w koordynowaniu prawidłowego użytkowania całego sprzętu rolniczego na wsi. Krytyki wymaga także system rozliczeń finansowych w przedsiębiorstwach budownictwa rolniczego. Dba się tam tylko o wykonanie przerobu bez zwracania uwagi na koszty. Przedsiębiorstwa te nie są zainteresowane w prowadzeniu oszczędnej gospodarki, zmniejszaniu zużycia materiałów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LeonKłonica">Uwaga resortu musi się koncentrować na zapewnieniu maksymalnego wzrostu produkcji mięsa, na wydatnym rozszerzeniu produkcji pasz własnych, na lepszym gospodarowaniu ziemią, na poprawie efektywności działania. Mamy świadomość, że musimy ograniczyć import pasz i że musimy wykorzystać istniejące rezerwy w paszach objętościowych i dlatego eksponujemy hodowlę bydła. Chcemy w przyszłym roku wybudować 100 tys. stanowisk dla bydła, myśląc o zabezpieczeniu wzrostu hodowli bydła. Umacniać się będzie służby weterynaryjne i inseminacyjne, zwiększy się dla nich ilość etatów. Liczymy się ze zmniejszeniem hodowli krów w gospodarce indywidualnej i dlatego rozwijać będziemy hodowlę bydła w gospodarce uspołecznionej.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#LeonKłonica">Musimy doprowadzić do tęgo, ażeby rolnicy traktowali zbiór pasz z równą uwagą, jak zbiór zbóż. Rozwijać trzeba również uprawę roślin strączkowych. Nasza nauka pracuje nad nowymi odmianami roślin paszowych. Powoli zdobywa sobie obywatelstwo polipast. W bieżącym roku roślina ta uprawiana była na 70 tys. ha. Trzeba jednak zapewnić dla niej maszyny do zbioru.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#LeonKłonica">Będziemy budować silosy do kiszonek. Zwiększymy kredyty umarzalne na budowę takich silosów w rolnictwie indywidualnym.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#LeonKłonica">Najważniejsze znaczenie dla przyszłości naszego rolnictwa ma poprawa struktury agrarnej. Młodzi rolnicy nie będą pracować na 2–3 ha ziemi. Chcą oni lżej pracować i żyć lepiej niż ich rodzice. Wiemy, że na ziemi dzierżawionej produkcja jest o około 30% mniejszą. Mamy w PFZ około 900 tys. ha. Trzeba tę ziemię sprzedawać. Chętnych do kupna jest sporo. Będziemy więc nakłaniać naczelników gmin do sprzedaży ziemi dla rolników indywidualnych. Zintensyfikujemy również prace związane ze scalaniem i wymianą gruntów. Na te cele dajemy dodatkowo 800 etatów dla służby geodezyjnej.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#LeonKłonica">Rok 1979 przyniesie zwiększenie przydziału środków produkcji dla gospodarki indywidualnej i RSP. Ale nie wystarczy dać środki, wiele zależy od sprawności działania gmin. Cały system zarządzania i kierowania rolnictwem opiera się na gminie. I tam właśnie trzeba poprawić efektywność działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BolesławStrużek">Należy zastanowić się jakie wnioski i dezyderaty przekażemy w wyniku dyskusji do Komisji Planu. Poseł zaproponował wystąpienie o zwiększenie nakładów inwestycyjnych dla CZKR, celem umożliwienia kontynuacji rozpoczętych ważnych zadań inwestycyjnych. Projekt planu przewiduje na te inwestycje 15,5 mld złotych, należałoby je podnieść do 16 mld złotych.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BolesławStrużek">W roku bieżącym prace melioracyjne prowadzone były na 165 tys. ha, a w planie na rok 1979 obejmują one 122 tys. ha. Jest to zmniejszenie zakresu tych prac o 25%, z czym nie można się pogodzić. Utrzymanie dotychczasowego rozmiaru robót melioracyjnych jest zadaniem minimalnym.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#BolesławStrużek">Poseł zaproponował opracowanie dezyderatu dotyczącego rozbudowy rybactwa śródlądowego. Należy postulować wygospodarowanie większych środków na inwestycje w gospodarce rybnej, wykorzystując m.in. Fundusz Ochrony Gruntów.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#BolesławStrużek">Kolejny dezyderat powinien dotyczyć zwiększenia środków transportowych dla rolnictwa, a także należytego wyposażenia w maszyny i urządzenia przedsiębiorstw budownictwa rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#BolesławStrużek">W opinii skierowanej do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów należy uwzględnić kwestię zabezpieczenia podstawowych środków produkcji dla rolnictwa w tym również węgla, którego przydziały warunkują dalszy rozwój produkcji zwierzęcej. Zgodnie z wnioskami zgłoszonymi w dyskusji poselskiej domagać się trzeba dokonania przerzutów maszyn konnych w rejony, w których występuje zapotrzebowanie na te maszyny. Postulować należy zwiększenie zakresu budownictwa mieszkaniowego w ośrodkach gminnych przeznaczonego również dla pracowników różnych działów obsługi rolnictwa. Niezbędne jest także kompleksowe zabezpieczenie środków na rozwój produkcji buraków cukrowych.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#BolesławStrużek">Zwrócić trzeba uwagę resortu na konieczność stworzenia warunków lepszego wykorzystywania ciągników znajdujących się w gestii rolników indywidualnych. Jest tych ciągników w gospodarstwach indywidualnych około 300 tys. Jeżeli tylko każdy z nich przepracuje 100 godzin rocznie w usługach, daje to dodatkowe 30 mln godzin, co odpowiada pracy 16 tys. ciągników.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#BolesławStrużek">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1979 w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa i Centralnego Związku Kółek Rolniczych wraz z dezyderatami.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>