text_structure.xml 4.23 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 lutego 1980 r. Komisja Prac Ustawodawczych, obradująca pod przewodnictwem posła Adama Łopatki (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Komisji w okresie VII Kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W toku dyskusji nad sprawozdaniem, w której udział wzięli posłowie: Paweł Dąbek (PZPR), Franciszek Sadurski (ZSL), Sylwester Zawadzki (PZPR), Kazimiera Plezia (PZPR), Teresa Liberadzka (ZSL), Maria Pacer (bezp.) oraz przewodniczący Komisji poseł Adam Łopatka (PZPR), poruszono szereg problemów z zakresu merytorycznej pracy Komisji, jej szczególnej roli i znaczenia w całokształcie działalności Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Poseł Paweł Dąbek (PZPR) wskazał, że w ciągu ostatnich lat ukształtowały się kompetencje formalne i merytoryczne pracy Komisji. Równolegle z dbałością o poprawność legislacyjną rozpatrywanych aktów prawnych, o ich czytelność i komunikatywność odbioru przez społeczeństwo, pogłębiała się pracą Komisji nad treścią projektów ustaw, do których wnosiła Komisja wiele poprawek natury merytorycznej. Na Szczególne podkreślenie zasługuje uwaga, jaką Komisja poświęcała projektom ustaw budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Poseł Sylwester Zawadzki (PZPR) poświęcił również tym problemom swoje wystąpienie. Stwierdził on, że istotnemu rozszerzeniu uległ zakres pracy Komisji, która, obok analizy legislacyjnej projektów ustaw, badania ich zgodności z Konstytucją, wiele czasu i uwagi poświęciła procesowi doskonalenia prawa, sygnalizując trudności występujące w realizacji programu doskonalenia prawa, jak też wskazując co w tej dziedzinie należałoby zrobić.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Do wielu ustaw o zasadniczym charakterze rozpatrywanych przez Sejm VII Kadencji, Komisja wniosła istotne poprawki. Warto tu wspomnieć ustawę o ochronie środowiska, ustawę o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych, ustawę o terenowych funduszach ochrony zabytków, a przede wszystkim nowelizację KPA.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Duży ciężar gatunkowy miały też uwagi Komisji do projektów ustaw budżetowych, zwłaszcza dotyczące konieczności podniesienia rangi planu i budżetu w całokształcie działalności państwa. Na tym temacie powinna Się również koncentrować Komisja Prac Ustawodawczych VIII kadencji Sejmu, Poważny jest wkład Komisji w kontrolę realizacji ustaw. Po przeprowadzeniu analizy tej kontroli wykonywanej przez inne komisje sejmowe. Ko misja Prac Ustawodawczych przekazała Prezydium Sejmu swoje wnioski i uwagi, które uznane zostały za wytyczne dla dalszego działania komisji sejmowych w tej materii.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Jak podkreślił przewodniczący Komisji poseł Adam Łopatka (PZPR), w dziedzinie kontroli realizacji ustaw Komisja uzyskała rolę wiodącą, stała się koordynatorem poczynań innych Komisji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Do rozważenia dla następnej kadencji Sejmu jest przyznanie Komisji Prac Ustawodawczych takiej wiodącej roli również w odniesieniu do konsultacji aktów prawnych, pogłębiania więzi z nauką. Należy oczekiwać, że w VIII kadencji zostanie też regulaminowo uregulowana sprawa udziału Komisji Prac Ustawodawczych w rozpatrywaniu projektów ustaw. Komisja obecnie jest doradczym organem komisji problemowo właściwych do rozpatrywania tych projektów. Niezależnie od analizy formalnej projektu, okazało się w praktyce, że Komisja wnosi także wiele Istotnych uwag merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wiele troski przejawiła Komisja o zapewnienie właściwej reprezentacji resortów i instytucji na swych posiedzeniach, odpowiednio do rangi Sejmu i jego organów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>