text_structure.xml 10.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 10 stycznia 1980 r. Komisja Prac Ustawodawczych obradująca pod przewodnictwem posła Adama Łopatki (PZPR) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- przedstawiony przez Radę Państwa projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięła członek Rady Państwa Eugenia Kemparowa, przedstawiciele Prokuratury Generalnej PRL z zastępcą prokuratora generalnego Kazimierzem Kukawką, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Janem Jabłońskim, Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Zdzisławem Jędrzejczakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przedstawiła członek Rady Państwa, Eugenia Kemparowa.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Mówczyni wskazała, że nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego stwarza konieczność dostosowania szeregu przepisów ustawy o Prokuraturze do nowych zasad postępowania w sprawach administracyjnych. W projekcie zaproponowano również dokonanie dalej idących zmian ustawy o Prokuraturze, które odpowiadają aktualnym potrzebom funkcjonowania organów Prokuratury oraz stanowi prawnemu ukształtowanemu przez ustawy i inne akty prawne wydane w okresie ostatnich lat. Zwraca przede wszystkim uwagę potrzeba pełnego dostosowania ustawy do zmian, które nastąpiły w wyniku reformy terenowych organów władzy administracji państwowej, a także potrzeba lepszego jej dostosowania do realizacji zadań wynikających z uchwał Rady Państwa ukierunkowujących działalność Prokuratury w zakresie strzeżenia praworządności i zapobiegania przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt ustawy przewiduje m.in. rozszerzenie zakresu zadań prokuratora o nową funkcję, a mianowicie zaskarżania do sądu niezgodnych z prawem decyzji administracyjnych oraz udział w postępowaniu sądowym w sprawach dotyczących kontroli zgodności z prawem tych decyzji. Proponowana w projekcie zmianą ma na celu dostosowanie zadań Prokuratury do przewidywanej w projekcie Kodeksu postępowania administracyjnego sądowej kontroli decyzji administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Projekty w ramach przepisów ogólnych, określających zadania Prokuratury nakłada na organy prokuratorskie funkcje koordynacyjne w zakresie działalności profilaktycznej, mającej na celu zapobieganie przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Istotnym novum jest rozszerzenie przez projekt ustawy zakresu podmiotowego prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa. Proponowana w projekcie zmiana ma na celu usunięcie istniejącego obecnie ograniczenia kontroli w stosunku do uspołecznionych jednostek organizacyjnych niepaństwowych (np. spółdzielczych), które dysponują poważnymi środkami produkcyjnymi i spełniają ważne zadania gospodarcze i społeczne. Obecnie, przepisy ograniczają prokuratorską kontrolę przestrzegania prawa w stosunku do tych tylko wypadków, kiedy jednostki te wykonują funkcje administracji państwowej lub inne funkcje zlecone im przez ustawy. Organy Prokuratury pozostają od lat pod naciskiem społecznych żądań stworzenia możliwości dla przeprowadzania kontroli przestrzegania prawa w tych jednostkach.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ważną zmianę stanowi wprowadzone w projekcie ustawy uprawnienie dla rad narodowych i ich prezydiów do żądania przeprowadzenia przez organy prokuratury kontroli przestrzegania prawa. Obecnie bowiem uprawnienie to przysługuje jedynie terenowym organom administracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Nowa redakcja przepisów proponowana w projekcie podkreśla nadzwyczajny charakter prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa. Kontrola ta nie ma na celu wyręczania organów administracji państwowej w czuwaniu nad przestrzeganiem prawa przez podległe im organy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Projektowana ustawa upoważnia prokuratorów prokuratur wojewódzkich o zaskarżania niezgodnych z prawem decyzji wojewodów. W świetle obowiązujących przepisów uprawnienie to przysługuje wyłącznie Prokuratorowi Generalnemu. Projekt przewiduje również możliwość wystąpienia przez Prokuratora Generalnego o zmianę lub uchylenie aktu o charakterze ogólnym wydanego przez ministra, jeśli akt ten jest niezgodny z prawem.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Przygotowywana obecnie nowelizacja stanowić już będzie trzecią zmianę Ustawy o Prokuratorze PRL. Uznano więc za konieczne, po uchwaleniu projektu przez Sejm, ogłoszenie tekstu jednolitego ustawy o Prokuraturze z uwzględnieniem wszystkich wprowadzonych dotychczas zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W imieniu podkomisji uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o Prokuraturze PRL przedstawiła poseł Maria Budzanowska (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Mówczyni podkreśliła, że zmiany proponowane przez projektu ustawy nie ograniczają się wyłącznie do kwestii formalnych i redakcyjnych. Sięgają one znacznie głębiej i mają istotne znaczenie dla pogłębienia praworządności w naszym kraju. Świadczy o tym szereg proponowanych w projekcie nowych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przewidywane w projekcie rozszerzenie zakresu podmiotowego prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa pozostaje w ścisłym związku z doskonaleniem systemu zarządzania gospodarką narodową. Zmiana ta umożliwiająca Prokuraturze przeprowadzanie kontroli w uspołecznionych jednostkach niepaństwowych, prowadzących działalność gospodarczą znacznie zwiększa funkcje ochrony praworządności realizowane przez organy prokuratury.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Trzeba podkreślić doniosłą zmianę zmierzającą do usankcjonowania prerogatyw rad narodowych w zakresie wnioskowania o przeprowadzenie kontroli przestrzegania prawa. Nie ulega wątpliwości, że tego rodzaju rozwiązanie wpływa pozytywnie na wzmocnienie systemu kontroli społecznej realizowanej za pośrednictwem rad narodowych. Przepis ten należy więc zaliczyć do kategorii przepisów o ważnym znaczeniu ustrojowym.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Pozytywnie trzeba też ocenić proponowane w projekcie uzupełnienie funkcji Prokuratury o zadania w zakresie koordynacji działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie przestępczości. Proponowany przepis wiąże się ściśle ze sprawą, która od wielu lat oczekiwała na generalne rozwiązanie normatywne. Chodzi tu m.in. o stworzenie w naszym kraju jednolitego systemu popularyzacji prawa, oddziaływania na świadomość prawną społeczeństwa, a także kształtowania kultury prawnej obywateli. Przyznanie Prokuraturze ogólnych funkcji koordynacyjnych w zakresie profilaktyki zapobiegania przestępczości stwarza niewątpliwie skuteczny instrument kształtowania prawidłowych postaw obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Oceniając pozytywnie podstawowe założenia projektu poseł zaproponowała w mieniu podkomisji wniesienie szeregu poprawek merytorycznych i redakcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Sylwester Zawadzki (PZPR), Kazimiera Plezia (PZPR), Franciszek Tekliński (PZPR), Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD), Stanisław Maciejewski (ZSL), Adam Łopatka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Posłowie podkreślili istotne znaczenie projektowanej ustawy dla realizacji przygotowywanej obecnie ustawy nowelizującej kodeks postępowania administracyjnego. Pozytywnie oceniono wprowadzenie do projektu przepisów określających wyraźnie zadania Prokuratury związane z postępowaniem sądowym w sprawach dotyczących kontrbli decyzji administracyjnych (a więc możliwość zaskarżenia przez prokuratora do sądu niezgodnych z prawem decyzji administracyjnych oraz bezpośredni udział prokuratora w postępowaniu sądowym W tych sprawach).</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Posłowie wskazali na konieczność wyraźniejszego podkreślenia w projektowanej ustawie zadań Prokuratury związanych z nową formą prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa, a mianowicie tzw. kontrolą kompleksową (problemową), przeprowadzaną w wypadkach uzasadnionych interesem społecznym.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Pozytywnie został oceniony projekt rozwiązania przewidującego możliwość wystąpienia przez Prokuratora Generalnego o zmianę lub uchylenie aktu o charakterze ogólnym, wydanego przez ministra, w wypadku stwierdzenia jego niezgodności z prawem. Wyrażono jednak pogląd, że projekt ustawy niesłusznie wyłącza z zakresu uprawnień Prokuratora Generalnego możliwość zakwestionowania niezgodnych z prawem rozporządzeń oraz zarządzeń wydanych na podstawie ustaw i w celu ich wykonania, a także aktów ogólnych wydanych w wykonaniu uchwał rządu. Uznano więc za celowe zrezygnowanie z tego ograniczenia i przyznanie Prokuratorowi Generalnemu uprawnienia do wystąpienia o zmianę lub uchylenia każdego niezgodnego z prawem aktu o charakterze ogólnym, Wydanego przez ministra.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Rozszerzenie zakresu podmiotowego prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa przewidywane w projektowanej ustawie powinno łączyć się z dokładniejszym określeniem zakresu tej kontroli, która w zasadzie ograniczać się będzie do działalności gospodarczej uspołecznionych niepaństwowych jednostek organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W roku dyskusji podkreślono również, że ze względu na usytuowanie Prokuratury w systemie organów państwowych, a także jej kompetencje konstytucyjne w zakresie ochrony praworządności znajduje pełne uzasadnienie przyznanie organom prokuratorskim funkcji koordynacyjnych w dziedzinie profilaktyki zapobiegania przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca Prokuratora Generalnego Kazimierz Kukawka, wiceminister Zdzisław Jędrzejczak, wiceminister Jan Jabłoński.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Uwagi Komisji, wraz z przyjętymi w toku posiedzenia poprawkami o charakterze merytorycznym i redakcyjnym do projektu ustawy, zostaną przekazane w charakterze opinii Komisji Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>