text_structure.xml
9.25 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1977 r. Komisja Prac Ustawodawczych, obradująca pod przewodnictwem posła Zygmunta Surowca (ZSL), rozpatrzyła projekt ustawy o budżecie państwa na rok 1978.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Finansów z wiceministrem Józefem Gabjanem.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uwagi do projektu ustawy przedstawił poseł Antoni Wesołowski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W porównaniu z ustawą tegoroczną, projekt ustawy budżetowej na rok przyszły wprowadza zmiany rozszerzające uprawnienia finansowe rad narodowych. Zwiększa się środki pozostające w dyspozycji władz terenowych przez pozostawienie im całości, a nie - jak dotąd - połowy ponadplanowych dochodów z gospodarki nieuspołecznionej i od ludności oraz całości niewykorzystanych funduszów na administrację terenową; rozszerza się możliwości wykorzystania terenowego funduszu zasobowego na finansowanie określonych przedsięwzięć gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Postanowienia te wypada podkreślić, ponieważ były one postulowane przy omawianiu projektu ustawy budżetowej na rok bieżący.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Dyskusyjna jest zapowiedź Ministerstwa Finansów, że terenowe rady narodowe tylko w 50 proc. funduszu gminnego przeznaczać mają na budowę i utrzymanie dróg lokalnych. Powszechnie uznaję się fundusz gminny jako służący finansowaniu dróg lokalnych. Problem ten nadal pozostaję otwarty.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Z terenu napływają uwagi, te wprowadzone przez resort finansów rygory dotyczące świadczenia usług przez rzemieślników dla gospodarki uspołecznionej w pewnym stopniu kolidują z ustawą o rozwoju rzemiosła. Rygory te wpłynąć mogą niekorzystnie na bieżącą działalność terenowych urzędów i jednostek gospodarczych w związku z ograniczeniem możliwości dokonywania przez rzemiosło drobnych remontów, napraw sprzętu itp.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefBuziński">Polityka finansowa prowadzi do ograniczenia uprawnień wojewodów do dysponowania środkami. Na wydatkowanie środków będących w dyspozycji wojewodów trzeba będzie obecnie uzyskiwać zgodę właściwych ministrów. Dotyczy to wydatków z Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia, jak również wydatków na cele kultury fizycznej i turystyki, Nie można tego traktować inaczej jak ograniczenie kompetencji wojewodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SylwesterZawadzki">Stwierdzić można pewien postęp w zakresie dysponowania przez władze terenowe funduszem zasobowym. Należy z zadowoleniem stwierdzić, że odnoszące się do tego problemu postulaty posłów zostały w projekcie ustawy budżetowej na rok przyszły uwzględnione.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SylwesterZawadzki">Poseł Zawadzki przypomina, że koszty dowozu uczniów do szkół zbiorczych miały być tylko przejściowo finansowane z funduszu gminnego. Rozważyć by tu należało możliwość pokrywania tych kosztów z innej pozycji budżetu, aby nie naruszać ustawowo gwarantowanej samorządności GRN w zakresie dysponowania funduszem gminnym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SylwesterZawadzki">Budzi wątpliwości, czy finansowanie budowy dróg lokalnych, powinno odbywać się z budżetu centralnego. Trudno oczekiwać, by z jednakową uwagą traktowane były przez dysponujących funduszami centralnymi sprawy autostrad, dróg szybkiego ruchu itp., jak sprawy dróg lokalnych. Środki na ten cel powinny się znajdować w budżetach terenowych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SylwesterZawadzki">Z terenu dochodzą skargi w sprawie nadmiernego ograniczenia rad narodowych stopnia podstawowego w określaniu wydatków na poszczególne dziedziny życia gospodarczego i społecznego. Sygnalizuje się, iż gminna rada narodowa ma bardzo ograniczone możliwości wprowadzenia zmian do projektu budżetu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SylwesterZawadzki">Nie można pominąć nadmiernej centralizacji środków budżetowych na szczeblu wojewódzkim, przy czym różnice pomiędzy województwami są zbyt duże. Zmierzać trzeba do zwiększenia udziału budżetów jedenastek podstawowych w ogólnej kwocie budżetu terenowego. Poseł Andrzej Bondarewski (SD): Przywraca się dysponowanie władz terenowych nadwyżką budżetową. Na jakie cele będzie ona przeznaczona?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntSurowiec">W projekcie ustawy budżetowej istnieją odstępstwa od szeregu zasad prawa budżetowego. Nasuwa się pytanie, kiedy opracowany będzie projekt nowego prawa budżetowego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntSurowiec">Wyjaśnień udzielił wiceminister finansów - Józef Gabjan, który stwierdził m.in., że problem źródeł finansowania - centralnych czy terenowych - budowy dróg lokalnych miał być rozstrzygnięty w ustawie o drogach publicznych, której projekt jeszcze nie jest gotowy. Zlecenie wojewodom zatwierdzania planów budowy tych dróg z różnych środków budżetu centralnego jest rozwiązaniem przejściowym. Równocześnie zaszła potrzeba zwiększenia wydatków na ten cel z funduszu gminnego w wysokości przynajmniej 50% funduszu w skali województwa w jakiej dokonywane one były w 1975 r.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZygmuntSurowiec">W uzgodnieniu znajduje się obecnie projekt statusu wojewody, przewidujący rozszerzenie uprawnień, ale także obowiązków i odpowiedzialności.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZygmuntSurowiec">Krokiem naprzód jest przewidziane gospodarowanie przez rady funduszem zasobowym, który w miarę gromadzenia go będzie z pożytkiem służył terenowi.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ZygmuntSurowiec">Sprawa finansowania dowozu dzieci do szkół ma być uregulowana w tym kierunku, by nie obciążała funduszu gminnego.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#ZygmuntSurowiec">Przyjęte rozwiązania w kwestii, przenoszenia środków w ramach samodzielnie uchwalanych przez rady budżetów mają na celu zapobieżenie temu, by nie zmniejszać wydatków na cele socjalno-kulturalne; tak samo nienaruszalne powinny być fundusze preliminowane dla rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#ZygmuntSurowiec">Projekt nowego prawa budżetowego jest już opracowany i rozpatrzony przez rząd. W ostatecznej wersji zostanie uwzględnione doświadczenie ostatnich lat.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#ZygmuntSurowiec">Udział jednostek szczebla podstawowego w zbiorczych budżetach województw musi być proporcjonalny do ich uprawnień. Jak dotąd, wszystkie inwestycje również w dziale ochrony zdrowia mieszczą się w budżecie wojewódzkim. Wydaje się, że większym problemem jest relacja województwo-gminy, aniżeli województwo-centrum. Jeśli rzeczowe dyspozycje są w gestii władz wojewódzkich, to odpowiednie wydatki nie mogą się znajdować w budżetach gminnych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#ZygmuntSurowiec">Naczelnicy gmin mogą dysponować nadwyżkami samodzielnie na cele remontów, napraw itp. W znacznie szerszym niż dotychczas zakresie powinni oni korzystać z usług jednostek gospodarki uspołecznionej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZygmuntSurowiec">Budowa dróg lokalnych traktowana jest jako problem ważny; znalazł on wyraz w interpelacji poselskiej. Jej wynikiem było znowelizowanie uchwały rządu w sprawie czynów społecznych w tej dziedzinie oraz zapowiedź materialnego wspierania tych czynów. Osłabienie dynamiki budowy dróg, również w czynie społecznym, tłumaczono okresem reorganizacji administracji terenowej. Obecnie oczekiwać należy takich przedsięwzięć, które pozwolą uzyskać planowane na bieżące 5-lecie 9 tys. km nowych dróg. Przeznaczenie co najmniej 50% funduszu gminnego na te cele stanowić będzie spełnienie postulatów poselskich w tej mierze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZygmuntSurowiec">Oczekiwać należy również, że fundusz gminny odciążony zostanie od wydatków na dowóz dzieci do gminnych szkół zbiorczych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZygmuntSurowiec">Nowe prawo budżetowe powinno wyjść naprzeciw dążeniom do decentralizacji uprawnień i środków. Projekt ustawy budżetowej na 1978 r. uwzględnia szereg propozycji poselskich dotyczących dysponowania środkami. Sądzić należy, że szersze odbicie znajdą te wnioski w nowym prawie budżetowym.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ZygmuntSurowiec">Komisja przyjęła projekt ustawy budżetowej na 1978 r. bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ZygmuntSurowiec">Wynikające z dyskusji wnioski i uwagi, dotyczące tego projektu zostaną przekazane do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>