text_structure.xml 24 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 maja 1976 r. Komisja Prac Ustawodawczych, obradująca pod przewodnictwem posła Adama Łopatki (PZPR), omówiła zasady polityki legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości z ministrem Jerzym Bafią, Urzędu Rady Ministrów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Ogólne zasady polityki legislacyjnej w Polsce omówił przewodniczący Komisji poseł Adam Łopatką (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podstawowe zasady polityki legislacyjnej określone są w Konstytucji PRL.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Normy prawne są jednymi z wielu regulatorów życia społecznego, obok zasad i reguł moralnych, obyczajowych, reguł tworzonych przez organizacje społeczne i innych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Normy prawne mają szczególny charakter - tworzone są przez państwo, którego autorytet stoi na straży ich realizacji. Posiadają one ogólnospołeczny zasięg oddziaływania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Nie wszystkie dziedziny i przejawy życia społecznego poddają się regulacji prawnej. Dlatego też podstawowym problemem, na który rozwiązać musi organ tworzący prawo jest celowość poddania określonej materii regulacji prawnej. Drugim z kolei co do doniosłości problemem związanym z procesem legislacyjnym jest wybór rodzaju aktu normatywnego, przy pomocy którego należy regulować określone stosunki. Szereg dziedzin życia społecznego wymaga regulacji ustawowej, inne mogą być normowane w trybie aktów niższej rangi, jak rozporządzenia, zarządzenia i uchwały.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Organ tworzący prawo powinien również dokonać prawidłowego wyboru pożądanej metody działania prawa. W grę wchodzi metoda cywilistyczna, karna, administracyjna.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">U podstąp wszelkiej działalności prawotwórczej leżą dwie podstawowe zasady wyrażone w artykule 8 i w artykule 6 Konstytucji PRL. W artykule 8 stwierdza się, że prawa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej są wyrazem interesów i woli ludu pracującego. W artykule 6 natomiast zwarte zasadę, iż Polska Rzeczypospolita Ludowa w swej polityce kieruje się interesami Narodu Polskiego, jego suwerenności, niepodległości i bezpieczeństwa, wolą pokoju i współpracy między narodami. Organizacją powołaną do formułowania i wyrażania woli ludzi pracy - jest zgodnie z Konstytucją - Polska Zjednoczona Partia Robotnicza. Wynika stąd, iż organy tworzące prawo powinny się w swej pracy opierać na podstawowych dyrektywach polityki partii i współdziałających z nią stronnictw politycznych, szukać w tych dyrektywach źródła inspiracji i kryteriów oceny słuszności swych przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wszystkie normy prawne są wyrazem polityki państwa. Należy jednak mieć na uwadze, że nie każda zmiana polityki pociąga za sobą konieczność nowelizacji przepisów prawa; często wystarczą zmiany polityki stosowania prawa. Jednym z wymogów jakim powinno bowiem odpowiadać obowiązujące prawo jest jego stabilność.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Oceniając przedstawione Sejmowi projekty ustaw należy mieć również na względzie efektywność zamierzonych rozwiązań w stosunku do poddanych regulacji zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zasada, iż wszystkie organy państwowe działają w granicach i na podstawie prawa odnosi się również do procesu prawotwórczego. Warunkiem praworządności procesu prawotwórczego jest przestrzeganie zasady, iż akty niższego rzędu powinny być zgodne z aktem wyższej rangi. Analizując zgłoszone do laski marszałkowskiej rządowe projekty ustaw, należy czuwać nad ich zgodnością z Konstytucją PRL.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Przepisy regulujące proces stanowienia prawa omówiła poseł Maria Budzanowska (SD): Technika procesu prawotwórczego uregulowana jest obecnie zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów. Z formalnego punktu widzenia zarządzenie Prezesa Rady Ministrów obowiązuje wyłącznie centralne organy administracji. Tymczasem objęty jego regulacją problem dotyczy szeregu innych podmiotów, koniecznym wydaje się ustawowe uregulowanie procedury prawotwórczej, a więc i zagadnień wykraczających poza samą technikę legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Dotychczas obowiązujące w tym względzie przepisy są niedoskonałe również pod względem merytorycznym. Nie precyzyjnie np. rozgraniczono w nich materię ustawową oraz problematykę nadającą się do regulacji w trybie aktów niższej rangi. Występują również niekonsekwencje w podziale na materię regulowaną w trybie zarządzeń ministrów i uchwał Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wpływające do laski marszałkowskiej projekty powinny prezentować wysoki poziom doskonałości techniczno-redakcyjnej. Praktyka Komisji Prac Ustawodawczych minionej kadencji wskazuje, że wymóg ten nie zawsze jest realizowany. Spełnienie tego wymogu stworzyłoby Komisji możliwość mocniejszego skoncentrowania uwagi na zagadnieniach merytorycznych, na prawidłowości zamierzonych rozwiązań normatywnych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Doświadczenia Komisji Prac Ustawodawczych VI kadencji Sejmu PRL zreferował poseł SyIwester Zawadzki (PZPR): zgodnie z Regulaminem Sejmu, jako prawną podstawą działania Komisji, zajmuje się ona opracowywaniem uwag do projektu ustawy wspólnie z Komisją merytorycznie właściwą lub też wydaje opinie o projekcie i przesyła je do merytorycznie właściwej Komisji. W rzeczywistości jednak działalność Komisji Prac Ustawodawczych była znacznie bogatsza - aniżeli wynikałoby to z tych dość lakonicznych stwierdzeń Regulaminu. Zajmowała się ona opracowywaniem projektów ustaw, kontrolą realizacji ustaw oraz przedyskutowała szereg problemów, m.in. program doskonalenia prawa, funkcję preambuł do ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Współpraca z innymi Komisjami przy rozpatrywaniu projektów ustaw odbywała się w trzech formach - w zależności od wagi i specyfiki aspektów prawnych w poszczególnych aktach normatywnych. Po pierwsze - członkowie Komisji Prac Ustawodawczych uczestniczyli w toku prac komisji problemowo-właściwej, po drugie - Komisja Prac Ustawodawczych przekazywała swoją opinię o projekcie ustawy komisji problemowo właściwej i wreszcie Komisja Prac Ustawodawczych współdziałała z inną Komisją jako Komisja problemowo-właściwa.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Komisja badała zgodność zgłaszanych projektów ustaw z Konstytucją, oceniała efektywność proponowanych rozwiązań normatywnych, z punktu widzenia zasad polityki i techniki legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W ciągu całej kadencji Komisja stała na straży przestrzegania ustalonej w Regulaminie procedury legislacyjnej, przeciwstawiając się w szeregu przypadłych nieuzasadnionemu pośpiechowi w opracowywaniu aktów normatywnych. Komisja zajęła generalne stanowisko, iż przestrzeganie tej procedury stwarza warunki dla racjonalizacji procesu tworzenia prawa.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Dużą uwagę przywiązywano w ubiegłej kadencji do doskonalenia metody prac legislacyjnych. W szeregu przypadków dyskusja nad rządowymi projektami ustaw wzbogacana była wysłuchiwaniem opinii ekspertów, doświadczeniami nauk prawniczych, prakseologii i innych nauk szczegółowych. Za przykład prawidłowego przebiegu prac legislacyjnych służyć może nowelizacja Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego, projekt prawa wynalazczego, prawa wodnego, ustawy o Państwowym Arbitrażu Gospodarczym. W przypadkach tych nawiązano współpracę z ekspertami, organizacjami społecznymi, wykorzystano dorobek wielu dziedzin nauki, wzięto pod uwagę opinie zespołów poselskich.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poważny wpływ Komisji na ostateczny kształt poszczególnych aktów normatywnych opiera się nie tyle na środkach prawnych, lecz na autorytecie, który uzyskała w toku VI kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W większości przypadków zgłaszane do poszczególnych projektów poprawki były przez projektodawcę wnikliwie rozpatrywane i akceptowane. Można więc śmiało stwierdzić, iż Komisja przyczyniła się w poważnym stopniu do optymalizacji rozwiązań prawnych i podniesienia stopnia ich skuteczności.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W przyszłości więcej uwagi należy poświęcić dalszemu doskonaleniu jakości prac nad projektami ustaw. Należałoby wcześniej informować posłów o założeniach planu prac legislacyjnych, pozwoliłoby to posłom lepiej przygotować się do pracy nad projektami ustaw. Doskonalenia wymaga również tryb prący legislacyjnej. Należy zwrócić większą uwagę na pierwsze czytanie projektu ustawy na posiedzeniu połączonych komisji - merytorycznej i Prac Ustawodawczych. Podkomisje opracowująca konkretne projekty ustaw powinny być powoływane spośród posłów najbardziej zainteresowanych i zorientowanych w danej problematyce. Upowszechniać należy stosowaną już w ubiegłej kadencji praktykę dostarczania posłom niezbędnych materiałów w postaci bibliografii, prac i artykułów wiążących się z opracowywanym projektem, materiałów porównawczych z innych państw socjalistycznych. Na kontynuację zasługuje również podjęta w ubiegłej kadencji współpraca Komisji z Biurem Prawnym Sejmu. Jeszcze większą rolę należy przywiązywać w toku prac legislacyjnych do fachowych ekspertyz, jak również opinii organizacji społecznych, Środowisko prawnicze czuje się na przykład w dalszym ciągu uieusatysfakcjonowane dotychczasowymi możliwościami współpracy w przygotowywaniu projektów.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Większą niż w ubiegłej kadencji wagę trzeba przywiązywać do dyskusji środowiskowych i publicznych nad projektowanymi przepisami. Wydaje się, że poddanie pod szarszą dyskusję poszczególnych projektów, zwłaszcza tych, które dotyczą żywotnych dla obywateli problemów może przyczynić się do udoskonalenia projektów, jak również korzystnie wpłynąć na kształtowanie świadomości prawnej społeczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejBondarewski">Podjęte przez Komisję problemy zasad i techniki legislacyjnej są złożone i trudne przedstawione referaty pozwoliły na pogłębienie znajomości i zrozumienia tych spraw przez posłów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejBondarewski">Komisja Prac Ustawodawczych pełni często służebną rolę stosunku do tych komisji sejmowych, którym Prezydium Sejmu zleca, jako merytorycznie właściwym rozpatrywanie projektów ustaw. Komisja Prac Ustawodawczych, w skład której wchodził liczne grono osób o wysokich i różnorodnych kwalifikacjach może i powinna nie tylko rozpatrywać projekty, lecz również podejmować pogłębioną, merytoryczną pracę nad problematyką prawa. O roli i randze Komisji Prac Ustawodawczych świadczy m.in. i to, że jej właśnie powierzono opracowanie form i metod pracy nad kontrolą ustaw przeprowadzaną przez inne komisje sejmowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RyszardWojna">Obecny etap historii Polski Ludowej każe po nowemu spojrzeć na problem praworządnością. Spojrzeć inaczej aniżeli w pierwszych latach powojennych, kiedy dokonywały się rewolucyjne przemiany, kiedy trwała ostra walka klas. Obecnie w okresie budowy rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego powstały sprzyjające warunki dla stabilizacji prawa. Trzeba zdawać sobie sprawę, że zbyt częste korygowanie zasad prawnych powoduje w konsekwencji relatywizowanie się pojęcia prawa w opinii społecznej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RyszardWojna">Dążyć musimy do tego, by przestrzeganie prawa stało się powszechnie obowiązującą normą etyczną. W kształtowaniu wśród społeczeństwa, tych norm etycznych i świadomości prawnej, ogromną rolę do odegrania ma coraz szersze włączanie całego społeczeństwa i poszczególnych jego środowisk do pracy nad projektami ustaw. Równocześnie zdać sobie trzeba sprawę, że taką dyskusję społeczną nad założeniami tworzonego prawa można inicjować tylko w takich przypadkach, kiedy ma się pewność, że zbiorowa mądrość narodu akceptuje podstawowe społeczno-polityczne założenia poddanego dyskusji projektu ustawy i wniesie do niego cenne z punktu widzenia praktyki życiowej korekty. Przykładem aktu prawnego który powinien być szeroko spopularyzowany w opinii społecznej, zwłaszcza w środowisku wiejskim, może być projekt ustawy o przejmowaniu i zagospodarowaniu nieruchomości rolnych, którego pierwsze czytanie odbyło się na ostatnim posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JózefBuziński">Społeczeństwo polskie zaakceptowało program partii i opracowane na jego podstawie programy rządowe i daje temu wyraz aktywnie włączając się w realizację zadań wynikających z tych programów. Czy można jednak uznać, że również prawo stworzone w Polsce Ludowej zostało w całości zaakceptowane przez całe społeczeństwo? Pozytywnej odpowiedzi na to pytanie przeczą trudności, na jakie napotyka jeszcze pełna realizacja niektórych postanowień prawa. Kultura prawna społeczeństwa daleko jeszcze odbiega od jego wysokiej świadomości społeczno-politycznej, a nawet od jego kultury technicznej. Musimy skuteczniej uczyć obywateli posługiwania się obowiązującym prawom. Kultura prawna jest istotnym elementem kształtowania prawidłowych postaw obywatelskich i patriotycznych. Dlatego też Komisja powinna podjąć problem dróg, form i kierunków szerzenia wśród społeczeństwu kultury prawnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełDąbek">Prawo nie jest i nie może być traktowane jako wiedza dla wtajemniczonych. Proces tworzenia prawa powinien być tak organizowany, by społeczeństwo mogło w nim jak najpełniej uczestniczyć.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełDąbek">Z faktu, że Komisja Prac Ustawodawczych niejako służebną usługową rolę w stosunku do innych komisji przy rozpatrywaniu projektów ustaw, wynika potrzeba ustalania prawidłowych form współpracy między komisjami. Szczególnie ścisłe związki łączą Komisję Prac Ustawodawczych z Komisją Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, gdyż ta właśnie Komisja jest merytorycznie właściwa do rozpatrywania projektów ustaw dotyczących zagadnień ustrojowych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PawełDąbek">Komisja Prac Ustawodawczych VII kadencji Sejmu w swojej pracy uwzględniać powinna doświadczenia działalności ustawodawczej w innych krajach, zwłaszcza socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PawełDąbek">Dorobkiem Komisji Prac Ustawodawczych jest to, że przyspieszała ona proces porządkowania prawa. W ostatnich latach wszystkie resorty dokonały przeglądu wydanych przez nie aktów normatywnych; w rezultacie około 3/4 ogólnej ilości aktów prawnych różnego rzędu zostało uznane za nieaktualne. Prace te trzeba kontynuować, by nie dopuścić do nadmiernego rozrostu działalności prawotwórczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyBafia">W działalności ustawodawczej Rządu, Rady Legislacyjnej i Komisji szczególne znaczenie ma zdobycie pełnej jasności i świadomości cech charakterystycznych dla naszego prawodawstwa. Ta jasność i świadomość jest niezbędna dla prawidłowego kształtowania ocen stanu prawa w Polsce i dla ustalania kierunkowych zadań w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyBafia">Oceniając stan naszego prawodawstwa i ujawniając niekorzystne w nim tendencje i ujemne zjawiska, nie wolno nam pomijać ogromnego dorobku, jaki osiągnęliśmy w dziedzinie doskonalenia prawa. Dorobek ten należy wysoko ocenić i podejmować różnorodne wysiłki, aby był on coraz bardziej wzbogacany.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JerzyBafia">Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, że prawo stało się dobrem społecznym, dobrem bardziej powszechnym aniżeli w poprzednim okresie. Z tego stwierdzenia wynikają bardzo ważne dla kształtowania prawa zadania; podkreśliła to już uchwała VI Zjazdu Partii. Jeśli prawo jest dobrem powszechnym, dbać trzeba usilnie o to, aby było ono coraz bardziej komunikatywne, funkcjonalne, coraz bardziej zgodne ze świadomością społeczną.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JerzyBafia">Jest faktem, że w ciągu 30 lat stanowienia prawa w Polsce Ludowej proces ten uległ decentralizacji. Normy prawne tworzy u nas w praktyce każdy resort.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JerzyBafia">Ujemne skutki tego zjawiska nie dają się wprawdzie odczuć w sferze politycznej, gdyż projektodawcy prezentują jeden kierunek społeczno-polityczny; powoduje jednak to zjawisko nadmierną szczegółowość i brak jednolitości w rozwiązywaniu poszczególnych kwestii prawnych. Nadmierna szczegółowość norm prawnych hamuje inicjatywę, stwarza równocześnie możliwości powstawania luk w przepisach prawnych, co nie występuje wtedy gdy przyjęto w akcie prawnym rozwiązania mają charakter bardziej ogólny.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JerzyBafia">Decentralizacja wpływa również na podział materii prawa między akty ustawodawcze i akty typu rozporządzeń. Pewne przesunięcia na rzecz tych ostatnich są w pewnym stopniu uzasadnione, ale powinny one być przedmiotem stałej kontroli. Zadbać nałoży o stworzeniu jednolitych kryteriów podziału materii prawnej między ustawą a aktami wykonawczymi. Uzyskanie w tym zakresie równowagi jest sprawą bardzo ważną. Resortowość działalności prawotwórczej stwarza trudności w kompleksowym rozwiązywaniu spraw łożących w sferze zainteresowania kilku resortów.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JerzyBafia">Doskonalenie działalności prawodawczej wymaga przełamania tych niekorzystnych zjawisk. Jest to niełatwe zadanie zarówno Rady Legislacyjnej, jak i Komisji Prac Ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JerzyBafia">W toku tworzenia prawa niezbędne jest przestrzeganie zasad wynikających z jego związku z problematyką społeczno-polityczną, z ekonomią, z moralnością społeczną.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JerzyBafia">Rada Legislacyjna i Komisja Prac Ustawodawczych mają przed sobą wielkie zadanie, jakim jest ocenianie stanu wykonywania prawa, badaniu społecznej skuteczności uchwalanych ustaw. Badania te pozwolą na określenie przesłanek dalszego procesu doskonalenia prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZygmuntSurowiec">Komisja. Prac Ustawodawczych przyczyniła się w okresie VI kadencji Sejmu do pobudzenia, procesu porządkowania prawa. Działalność tę trzeba kontynuować i doskonalić jej metody.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZygmuntSurowiec">W okresie minionych lat wykształcone zostały pewne formy działania na rzecz pogłębiania świadomości prawnej społeczeństwa. M.in. coraz powszechniej stosowana jest zasada konsultacji społecznej projektów ustaw. Tę formę działania należy rozszerzać, przy czym Komisja Prac Ustawodawczych wzbogacana znajomością prac legislacyjnych, będzie mogła z odpowiednim wyprzedzeniem sugerować - projekty jakich aktów poddać należy dyskusji społecznej bądź środowiskowej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZygmuntSurowiec">Żywo odczuwalna jest potrzeba pogłębionego wyjaśniania społeczeństwu założeń ustaw. Niedokładna znajomość i niezrozumienie przepisów powodują w terenie wiele niejasności i nieporozumień. Dobra i prawidłowa informacja w tej dziedzinie może w decydujący sposób przyczynić się do podniesienia kultury prawnej społeczeństwa, Z rożnów z przedstawicielami władzy terenowej, którzy przecież bezpośrednio na co dzień muszą posługiwać się prawem, wynika jak wiele mają oni trudności z interpretacją przepisów ustaw. Wskazuje to na potrzebę wzmocnienia służb prawnych w ogniwach władzy terenowej. Decentralizacja w tworzeniu przepisów prawnych uwidacznia niedostatki pracy służb prawnych w resortach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SylwesterZawadzki">Rozwijać i utrwalać trzeba tendencje zmierzające do zapewnienia większej jawności procesu tworzenia prawa, do coraz szerszego włączania społeczeństwa w ten proces. Problem ten bardzo mocno zaakcentował m.in. XXV Zjazd KPZR. W naszej Konstytucji zawarte są podstawy prawne dla rozwijania tej tendencji. Kultury prawnej nie można wdrożyć metodami administracyjnymi. Nie można jej nauczyć. Osiąga się ją poprzez coraz szersza wciąganie obywateli w procesy prawotwórcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamŁopatka">Przebieg posiedzenia pozwolił Komisji i posłom uświadomić sobie poważne zadania, których realizacja będzie wymagała dużego wysiłku. Podstawowym zadaniem Komisji jest uczestnictwo w pracach nad projektami ustaw, uczestnictwo realizowane w różnych formach.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AdamŁopatka">Niezbędne jest określenie kategorii aktów prawnych, w których Komisja Prac Ustawodawczych odgrywałaby wiodącą rolę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AdamŁopatka">Niemniej ważnym zadaniem jest wykonywanie pewnych zleconych przez Prezydium Sejmu bądź podjętych z własnej inicjatywy Komisji badań problemów wybiegających poza pracę nad przesłanym do laski marszałkowskiej projektem ustawy. Prac o znacznie szerszym zakresie, wśród których m.in. znajdować się powinny takie jak: prawidłowość przebiegu tworzenia aktu ustawodawczego, dbałość o poprawny kształt prawny, czasokres pracy nad projektem itp. Wzbogaceni znajomością programu działalności ustawodawczej państwa moglibyśmy występować z wnioskami o intensyfikowanie pozarządowej inicjatywy ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AdamŁopatka">W pracy swej Komisja powinna szerzej wykorzystywać materiały porównawcze z działalności legislacyjnej innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#AdamŁopatka">Komisja Prac Ustawodawczych podejmując kontrolę realizacji prawa ma do wypełnienia dwa zadania. Po pierwsze musi sprecyzować formy i metody pracy innych komisji sejmowych nad kontrolą realizacji ustaw, po drugie - ustalić rejestr aktów prawnych, których realizację sama powinna poddać kontroli. Z pewnością rolę wiodącą powinna ona odegrać przy kontroli realizacji ustaw o charakterze ustrojowym. Plan takiej kontroli powinien być ustalony wspólnie z planami kontroli podejmowanymi przez Radę Państwa i Najwyższą Izbę Kontroli, Niemałe pole ma również Komisja w zakresie inicjowania działań służących podnoszeniu poziomu kultury prawnej społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#AdamŁopatka">W dyskusji postulowano rozszerzeniu zakresu informacji i materiałów poznawczych dotyczących problematyki będącej przedmiotem zainteresowania Komisji - poza te, które dostarczają autorzy projektów ustaw. Zachodzi potrzeba znacznie szerszego niż dotąd wykorzystywania w pracy Komisji szerokiego grona ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#AdamŁopatka">Doświadczenia Komisji Prac Ustawodawczych VI kadencji Sejmu staną się punktem wyjścia dla dalszej pracy Komisji, która nie będzie szczędzić wysiłków, aby dorobek ten wzbogacać i pogłębiać.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>