text_structure.xml
23.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 5 czerwca 1979 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem poseł Dobromiły Kulińskiej (PZPR), rozpatrzyła: sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu państwa w r. 1978 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Władysławem Jabłońskim, Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W przedłożonej informacji na piśmie, resort przemysłu lekkiego ocenia pozytywnie bilans swej ubiegłorocznej działalności gospodarczej, pomimo trudności, które wystąpiły w realizacji zadań planowych w produkcji sprzedanej w cenach zbytu zadania planu wykonano w 100,2% i w stosunku do poprzedniego roku osiągnięto przyrost produkcji o 5,5%. Rezultaty te uzyskano przy stanie zatrudnienia niższym o 5,7 tys. osób od poziomu przyjętego w NPSG. Jednocześnie jednak, głównie ze względu na konieczność opłacenia kosztów przestojów i przerw w produkcji spowodowanych okresowymi niedoborami surowców i materiałów, zwłaszcza w I półroczu oraz ograniczeniami energetyczno-węglowymi, szczególnie w IV kwartale, nastąpiło przekroczenie wykorzystania osobowego funduszu płac w stosunku, do produkcji sprzedanej; wskaźnik opłacenia przyrostu wydajności pracy przyrostem przeciętnej płacy kształtował się na poziomie 0,74, wobec założonego w planie 0,41.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dziedzinie handlu zagranicznego uzyskano pomyślne wyniki. Eksport na obydwa obszary płatnicze wykonano w 101,7%. Szczególnie dobre wyniki uzyskano w eksporcie do krajów obszaru I, osiągając nadwyżkę w stosunku do zadań planowych 5,3% i wzrost w stosunku do 1977 r. o 27,1%.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W eksporcie do krajów kapitalistycznych osiągnięto w stosunku do roku poprzedniego wzrost o 7,3%. Nie wykonano w pełni m.in. eksportu obuwia w związku ze zwiększeniem dostaw dla rynku wewnętrznego. W ogólnych obrotach handlu zagranicznego osiągnięto dodatnie saldo, poprawiając je w stosunku do roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Dostawy na rynek wewnętrzny były niższe od założonych w NPSG o 6,0 mld zł, a w stosunku do uzgodnień z MHWiU - o 4 mld zł. W wyniku operatywnego współdziałania z resortem handlu wewnętrznego, realizowano jednakże szereg zmian asortymentowych, które pozwoliły na stosunkowo dobre zaopatrzenie rynku w wiele wyrobów przemysłu lekkiego. Niedobór podaży wynikał także z tego, że część wyrobów z surowców syntetycznych (np. bistor) charakteryzujących się stosunkowo wysokimi cenami, skierowano na eksport, wobec braku zapotrzebowania odbiorców krajowych. W to miejsce, w uzgodnieniu z handlem, zwiększono dostawy stosunkowo tanich wyrobów, jak tkaniny bawełniane, lniane, jedwabne i inne. Dostawy towarów centralnie kontrolowanych zostały przekroczone lub prawie w całości wykonane, w wyniku czego nastąpiła poprawa równowagi cząstkowej na rynku w zakresie wyrobów przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Z niedoborem około 9,2 mld zł wykonano zadania NPSG w zakresie akumulacji finansowej. W głównej mierze był to rezultat zmian w strukturze sprzedaży: zmniejszenia dostaw droższych towarów na rynek wewnętrzny i zwiększenia ich eksportu, bez przeprowadzenia korekty planu akumulacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nie w pełni zrealizowano zamierzenia wynikające z planu w dziedzinie inwestycji, osiągając w nakładach inwestycyjnych 98,5 NPSG, w tym w nakładach na roboty budowlano-montażowe - 89,7%. W wyniku działalności inwestycyjnej w 1978 r. uzyskano przyrost zdolności produkcyjnych w resorcie w wysokości 6.238 mln zł, wobec planowanego - 6.706 mln zł. Na inwestycje socjalno-bytowe wydatkowano 349,1 mln zł. Plan inwestycyjny ub. roku zakładał koncentrację nakładów na inwestycje kontynuowane, ze szczególnym uwzględnieniem oddawanych do eksploatacji w 1978 r. W stosunku do poprzedniego roku, zwiększono udział inwestycji modernizacyjnych, charakteryzujących się niskim udziałem robót budowlano-montażowych i krótkimi cyklami realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ocenia się, że w 1978 r. dostawy wyrobów przemysłu lekkiego na rynek wewnętrzny zrównoważyły podaż z popytem w takich grupach towarowych, jak tkaniny wełniane (poza stu procentowymi), dzianiny typu wełnianego, tkaniny i dzianiny syntetyczne, wykładziny dywanowe. Również w wyrobach odzieżowych i dziewiarskich dla dzieci do 11 lat dostawy z przemysłu pokryły ilościowe i asortymentowe potrzeby zgłaszane przez handel.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przy pełnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych i przeznaczeniu części produkcji na eksport, nie udało się pokryć zapotrzebowania rynku wewnętrznego na tkaniny wełniane 100%, tkaniny bawełniane, lniane i jedwabne, szczególnie wiskozowe, dywany i chodniki, włóczkę wełnianą, wyroby odzieżowe i dziewiarskie, zwłaszcza bawełniane oraz obuwie skórzane. W tych grupach wyrobów występowały ograniczone zdolności produkcyjne, pomimo pracy trzyzmianowej, a także bariera surowcowa.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W 1978 r. w resorcie realizowano szereg działań ukierunkowanych na dalszą poprawę efektywności gospodarowania, m.in. poprzez racjonalizację zatrudnienia, usprawnienie organizacji pracy, lepsze wykorzystanie czasu pracy, usprawnienie gospodarki materiałowej. Nastąpiła dalsza poprawa w strukturze kwalifikacji zatrudnionych pracowników. Stosowano zasadę, że na zwolnione miejsca pracy przyjmowano przede wszystkim absolwentów szkół średnich, zasadniczych i zawodowych. Przyjęcia do pracy nowych pracowników realizowane były na podstawie rocznie opracowywanych „programów przyjęć”, ze szczególnym uwzględnieniem absolwentów. W 1978 r. w resorcie zatrudnionych zostało 21.755 absolwentów, w tym 979 absolwentów szkół wyższych, 3136 absolwentów techników i szkół równorzędnych, liceów ogólnokształcących - 860, zasadniczych szkół zawodowych - 16.780. W zakresie przyjęć i kompletowania załóg dla nowych inwestycji, zjednoczenia i przedsiębiorstwa nawiązały ścisłą współpracę z terenowymi wydziałami zatrudnienia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, ministerstwo występowało do wojewodów o przyznanie zakładom priorytetu w zatrudnieniu. W stosunku do 1977 r. nastąpiło zmniejszenie czasu nieprzepracowanego o 1,2% i godzin nadliczbowych o ponad 12%. Zmniejszeniu o 2% uległy również nieobecności nieusprawiedliwione. Zwiększono nadzór nad dyscypliną wypłat i usprawnieniem procesów normowania pracy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W 1978 r. nastąpiła dalsza poprawa warunków pracy i wypoczynku załóg przedsiębiorstw. W szczególności zwrócono uwagę na lepszą koordynację usług socjalno-bytowych, podniesienie ich jakości i zwiększenie pomocy z funduszu socjalnego dla rodzin znajdujących się w trudnych warunkach materialnych. Zwiększyła się liczba miejsc w hotelach robotniczych i liczba korzystających z żywienia zbiorowego. Na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przeznaczono 3,5 mld zł, w tym ze środków inwestycyjnych - 2,8 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Koreferat w imieniu poselskiej podkomisji przedstawił poseł Kazimierz Fortuna (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Mówca podzielił ocenę MPL, iż dzięki koncentracji uwagi na efektach rzeczowych oraz dążeniu do zsynchronizowania dostaw z potrzebami handlu, w 1978 r. nie wystąpiły ostre braki w zaopatrzeniu rynku w wyroby przemysłu lekkiego. Wzrosły dostawy na rynek wewnętrzny i na eksport. Biorąc pod uwagę okoliczności realizacji ubiegłorocznego planu, a głównie znane ograniczenia materiałowe i surowcowe, uzyskane wyniki przez resort uznać należy za zadowalające.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Podkreślając pozytywne elementy planu, koreferent poświęcił więcej uwagi zjawiskom niekorzystnym, które rzutować mogą również na wyniki produkcyjne przemysłu lekkiego oraz zaopatrzenie rynku w bieżącym roku.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zwraca uwagę fakt, iż nie zostały w pełni wykonane zadania produkcji tkanin bawełnianych i bawełnopodobnych, wełnianych i wełnopodobnych, jedwabnych, lnianych a także wyrobów dziewiarskich, pończoszniczych i obuwia. Spowodowało to określone trudności w nabyciu wielu poszukiwanych towarów na rynku.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Mówiąc o eksporcie, poseł K. Fortuna podkreślił duże zróżnicowanie produkcji tego typu przez poszczególne zjednoczenia. I tak nie udało się wykonać planu eksportu do krajów II obszaru płatniczego zjednoczeniom przemysłu jedwabniczo-dekoracyjnego, odzieżowego, skórzanego, artykułów technicznych i galanteryjnych. Na skutek niekorzystnych wyników ekonomicznych w przemyśle, w eksporcie do krajów II obszaru nieznacznemu pogorszeniu uległ wskaźnik WK. W imporcie, rok ubiegły charakteryzował się wzrostem zakupów surowców i materiałów z krajów strefy dolarowej, przy jednoczesnym obniżeniu dostaw z krajów I obszaru płatniczego. Nie zakupiono żadnych nowych licencji w odróżnieniu do lat poprzednich.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Braki niektórych wyrobów przemysłu lekkiego na rynku - jak stwierdził mówca - mogłyby być zniwelowane w dużej mierze przez podniesienie jakości towarów. Pod tym względem nastąpiła pewna poprawa. Wprowadzono np. na rynek ponad 30 tys. nowych wzorów i modeli, wzbogacono asortyment przez lepsze wzornictwo zwiększając w tym również udział wykończeń szlachetnych. W efekcie tych poczynań, udział wartości sprzedanej wyrobów zaliczanych do I gatunku nieznacznie wzrósł w porównaniu do roku poprzedniego, a wartość sprzedaży wyrobów ze znakiem jakości zwiększyła się w porównaniu z rokiem 1977 o 26,5%. Te korzystne efekty nie zmieniają ogólnej oceny, że jakość wielu wyrobów przemysłu lekkiego w dalszym ciągu pozostawia wiele do życzenia.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Rok 1978 nie przyniósł przemysłowi lekkiemu większego rozwoju bazy produkcyjnej. Wynikało to głównie ze zmniejszonych nakładów inwestycyjnych. Niestety, nawet stosunkowo skromne środki, jakimi dysponował resort, nie zostały w pełni wykorzystane. Szczególnie niepokoi niskie wykonanie robót budowlano-montażowych przez przedsiębiorstwa resortu budownictwa, co w pełni ilustrują dane przedstawione posłom przez MPL. Zbyt wolno również nowo oddawane obiekty uzyskują projektowaną zdolność produkcyjną. Jednym z powodów jest brak ludzi do pracy. Sprawa zatrudnienia wymaga szczególnej uwagi kierownictwa resortu przemysłu lekkiego również w roku bieżącym. Dotyczy to oczywiście także poprawy organizacji i metod zaopatrzenia zakładów produkcyjnych w materiały i surowce.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BronisławCieniewski">Podzielając opinię koreferenta co do działalności resortu przemysłu lekkiego w r. 1978 zwrócił uwagę na niedopowiedzenia w sprawie warunków pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Sytuacja w tej dziedzinie jest niepokojąca, o czym świadczą fakty. Co trzeci pracownik z przemysłu lekkiego zmienił w roku ubiegłym pracę. Niedostatek mieszkań (w ub. r. oddano tylko ponad 1.400 mieszkań) powoduje odpływ kadr. Niedostatecznie jest wykorzystywana baza wypoczynkowa: m.in. obecne trudności transportowe sprawiają, iż wielu pracowników rezygnuje z wyjazdu na wczasy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BronisławCieniewski">Gruntowna modernizacja przemysłu lekkiego uczyniła pracę lżejszą i bardziej bezpieczną, ale na poprawę warunków pracy, zwłaszcza w okresie upalnego lata, mogłyby wpłynąć takie zabiegi doraźne jak dostarczenie napojów chłodzących oraz przydziały lżejszej odzieży roboczej i wygodnego obuwia. Są to sprawy tylko pozornie mało ważne w przemyśle, w którym gros zatrudnionych stanowią kobiety.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWróbel">Nawiązując do ostatnich wizytacji poselskich w zakładach przemysłu lekkiego podniósł kwestię lepszego wykorzystania materiałów i surowców do produkcji. Braki w tej dziedzinie powodowały przestoje maszyn i w konsekwencji obniżenie efektów produkcyjnych. Szczególnej troski, zwiększenia środków inwestycyjnych, wymaga branża lniarska. Pozostaje ona wyraźnie w tyle, jeśli chodzi o wyposażenie i możliwości techniczne, a przecież opiera się na surowcu krajowym. Zastrzeżenia budzi stan konserwacji urządzeń i maszyn. Są one wykonywane przez nisko płatnych przypadkowych ludzi, co jest oczywistym nieporozumieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławaŚwiderska">W wielu zakładach, zwłaszcza starych, poziom najniższych płac utrzymuje się na tak niskim poziomie, że wymaga interwencji kierownictwa resortu. Przemysł lekki, odgrywający tak istotną rolę w zaopatrzeniu rynku, nie jest traktowany na zasadach priorytetu. Np. dostawy maszyn i urządzeń realizowane są głównie pod koniec roku, kiedy praktycznie, już nie mają wpływu na wykonanie zadań danego roku. Rewizji wymaga obecny system rozliczeń bankowych. Płynność kadr nie wynika tylko z braku mieszkań i trudnych warunków pracy, ale także z konieczności pracowania na trzech zmianach. To wszystko sprawia, że praca w przemyśle lekkim nie jest atrakcyjna dla ludzi młodych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławaŚwiderska">Omawiając wyniki uzyskane w eksporcie, poseł Świderska postulowała przeanalizowanie kwalifikacji pracowników w centralach handlu zagranicznego. W wyniku jaskrawego niedbalstwa, sprowadzono z zagranicy niskiej jakości skóry, praktycznie nie nadające się do wykorzystania. Sprawa stała się głośna w Łodzi, pisano o niej w prasie. W artykułach zabrakło jednak najważniejszego: kto personalnie za to ponosi odpowiedzialność?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławaŚwiderska">W materiałach resortowych, kiedy mówi się o jakości, nie daje się odpowiedzi na pytanie: dlaczego produkujemy wyroby społecznie bezużyteczne? Dlaczego sklepy są pozornie pełne towaru, ale poszukiwanych wyrobów nie sposób dostać?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławKwieciński">Czy były w ubiegłym roku przypadki wstrzymania inwestycji kontynuowanych? Duży jest bowiem udział zamrożonych środków inwestycyjnych. Niepokoi podany w informacji resortowej fakt zwiększenia wartości maszyn i urządzeń niezagospodarowanych. Pytanie do ministra Jabłońskiego: co resort czyni, by zmobilizować budowlanych do lepszych wyników? Żenujący jest fakt niewykorzystania i tak skromnych środków na budownictwo mieszkaniowe i urządzenia socjalne. Niepokoi także wielkość strat poniesionych z tytułu obniżonej jakości wyrobów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EdwardGłodowski">Cieszą sukcesy produkcyjne uzyskane przez przemysł lekki w ub. roku. Cieszy spadek reklamacji. Zbyt duży jest jednak udział produkcji nietrafionej, co świadczy o małej elastyczności produkcji wobec potrzeb rynku. Spadła również dynamika sprzedaży wyrobów przemysłu lekkiego - jest ona niższa od przeciętnej krajowej. Znowu w sklepach pojawiło się wiele towarów nieatrakcyjnych. Nastąpiła również stagnacja produkcji a nawet pewien spadek w stosunku do lat poprzednich, zwłaszcza gdy chodzi o tkaniny bawełniane i wełniane.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimieraGrzegorczyk">Braki w zatrudnieniu stanowią istotną przyczynę trudności w wykonywaniu planów produkcyjnych. Mały jest napływ młodzieży w przeciwieństwie do lat poprzednich. Trzeba się zastanowić nad różnymi zachętami, m.in. nad stosowaniem bardziej atrakcyjnych form przyjmowania młodych ludzi do zawodu, nie zapominając oczywiście o wadze właściwie stosowanych bodźców ekonomicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GenowefaKocańda">W związku z Międzynarodowym Rokiem Dziecka mam pytanie: gdzie można kupić sandały dla dzieci powyżej 2-ch lat? Brakuje również innych butów dziecięcych. Czy wynika to z nieudolności przemysłu, czy handlu?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszStasiak">Niezbędna jest głębsza analiza przyczyn nadmiernej fluktuacji kadr i kłopotów z młodym narybkiem. Z pewnością mogłaby tym zjawiskom przeciwdziałać bardziej przemyślana polityka modernizacji przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszStasiak">Nie tylko budowlani z resortu budownictwa nie dotrzymują terminów, czynią to również nasze firmy resortowe, a straty z tego tytułu są ogromne. Co się robi, by stan ten uległ poprawie? Nie można winą za wytwarzanie tzw. niechodliwych towarów obarczać wyłącznie zakładów pracy. Odpowiedzialność za to ponoszą również zjednoczenia. Konieczne są analizy rynku dające podstawę do decyzji produkcyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraSurma">Maleją zapasy materiałów i surowców. Powoduje to przestoje w pracy, a także zrozumiałe niezadowolenie załóg.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BarbaraSurma">Przyłączam się do pytań posłanki Kocańdy, rozszerzając je na inne towary dla dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZofiaŁęgowik">Przy ocenie ubiegłorocznych wyników trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na te trudności, z którymi przyjdzie nam borykać się, być może nawet jeszcze bardziej - w tym roku. Myślę głównie o materiałach i surowcach. Np. przemysł chemiczny w I kwartale nie wykonał zadań o wartości ponad 11 mld zł. Są wśród nich surowce dla przemysłu lekkiego. Inna kwestia, to ograniczenia inwestycyjne i trudności transportowe. W jakim stopniu dotkną one przemysłu lekkiego również w tym roku?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZofiaŁęgowik">Fluktuacja kadr to nie tylko sprawa warunków pracy, ale również sprawnej organizacji. Możliwości zmian są na tym odcinku ciągle znaczne, tym bardziej, że poprawę uzyskać można przeważnie bez inwestycji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ZofiaŁęgowik">W informacji resortowej mówi się, że liczba wypadków przy pracy zmalała, ale niepokoi większa ilość wypadków ciężkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMężyński">W uzupełnieniu informacji resortowej przedstawił wyniki kontroli działalności niektórych zakładów przemysłu lekkiego w r. 1978. Główną uwagę mówca skoncentrował na sprawach jakości. Jak wykazała kontrola przeprowadzona w przemysłach skórzanym, bawełnianym, lniarskim i odzieżowym, obniżenie jakości wyrobów wynika z trzech zasadniczych powodów: nieprzestrzegania reżimu technologicznego, braku kontroli i nadzoru ze strony zakładowych służb jakości, a także nieprzestrzegania norm zużycia. Np. zalecenie o przeglądzie norm i ich weryfikacji zostało zbagatelizowane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyMężyński">Kontrola NIK nie tylko potwierdziła wnioski zawarte w informacji resortowej na temat opóźnień inwestycyjnych, ale stwierdziła znaczne straty gospodarcze poniesione z tego tytułu. W sklepach nie znalazły się zaplanowane wyroby. Jako ilustrację szczególnie źle realizowanej inwestycji, dyr. Mężyński przedstawił przędzalnię anilany we Wrocławiu, gdzie w ub. roku wykonano zaledwie 1/3 część zaplanowanych zadań inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JerzyMężyński">Wiceminister Władysław Jabłoński wiele uwagi poświęcił problemom inwestycji, jakości wyrobów, zatrudnienia, eksportu i budownictwa mieszkaniowego. Oto niektóre jego odpowiedzi:</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JerzyMężyński">Buty dla dzieci: przemysł wytwarza to, co zleca mu Instytut Matki i Dziecka oraz handel; sandały dla dzieci małych są szkodliwe, powodują bowiem deformację stopy. Sprawa zostanie jeszcze zbadana a odpowiedź udzielona posłom na najbliższym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JerzyMężyński">Inwestycje: sytuacja w tej dziedzinie nie jest gorsza niż w innych resortach gospodarczych. Nigdzie plany budowlane nie są wykonywane. Pomoc własnych firm remontowo-budowlanych jest nieznaczna, są to bowiem przedsiębiorstwa małe, a co gorsza nie korzystające z przydziału materiałów na zasadach obowiązujących w resorcie budownictwa.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JerzyMężyński">Mieszkania: na kontach zakładowych funduszy mieszkaniowych pod koniec ub. roku znajdowało się ponad 3 mld zł. Są to ogromne środki i ich lepsze wykorzystanie z pewnością przysporzyłoby dodatkowych mieszkań dla pracowników. Będziemy budować więcej budynków rotacyjnych zamiast hoteli robotniczych.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JerzyMężyński">Eksport: Produkcja nieopłacalna na eksport utrzymuje się ciągle na wysokim poziomie (ok. 60%). Do najbardziej nieopłacalnych należy eksport wyrobów lniarskich i butów. Intratne natomiast są usługi, to co np. robi Cora. Dla podniesienia elastyczności, lepszego dostosowania produkcji do gustów klientów, zmieniamy politykę inwestycyjną: zamiast dużych gigantów będziemy rozwijać zakłady małe.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JerzyMężyński">Kadry: w przemyśle lekkim pracuje 630 tys. osób, co jest liczbą ogromną. Lepsze wykorzystanie tego potencjału ludzkiego wymaga jednak, poza poprawą warunków płacowych i socjalnych, unowocześnienia, modernizacji zakładów i ten kierunek resort będzie preferował.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#JerzyMężyński">Dyskusję podsumowała przewodnicząca obradom poseł Dobromiła Kulińska (PZPR): Z perspektywy czasu łatwiej ocenić działania podejmowane dla realizacji planu. Wiele z nich okazało się skuteczne i przyniosło efekty. Świadczy o tym m.in. odczuwalna, choć ciągle niedostateczna, poprawa zaopatrzenia rynku w wyroby przemysłu lekkiego. W działalności resortu, co wykazała dyskusja i czego nie ukrywała przedstawiona posłom informacja, występuje nadal wiele niedomagań. Od ich przezwyciężenia zależą wyniki produkcyjne przemysłu lekkiego w trudnym roku bieżącym, zależy poprawa zaopatrzenia rynku. Jednym z problemów, który będzie występował z jeszcze większą ostrością niż w roku ubiegłym jest zatrudnienie. Musimy uczynić pracę w przemyśle lekkim bardziej atrakcyjną, a można to uzyskać przede wszystkim przez modernizację całej branży.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#JerzyMężyński">Komisja akceptowała jednomyślnie wniosek o przyjęcie sprawozdania rządu z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w roku 1978 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>