text_structure.xml
28.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1978 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa na rok 1979 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Stanisławem Machem, Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez resort przemysłu lekkiego oraz koreferat przedstawiony przez posła Zdzisława Kwiecińskiego (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z materiałów resortu, w bieżącym roku pracował on w trudnych warunkach. Mimo tego, wyniki uzyskane w okresie 10 miesięcy tego roku świadczą, że globalny plan produkcji będzie wykonany.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt planu na 1979 r. zakłada, że wartość produkcji przemysłu lekkiego będzie o 4,1% wyższa niż w 1978 r., wartość dostaw towarów na rynek wewnętrzny, liczona w cenach detalicznych, wzrośnie o 5,7%, a eksportu ogółem o 3,6%. Zadania planu realizowane będą przy zmniejszonym stanie zatrudnienia (98,9% stanu w roku bież.), co oznacza, że cały przyrost produkcji musi zostać osiągnięty wzrostem wydajności pracy (o 5,2%).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Szczególna uwaga zwrócona będzie na produkcję najbardziej poszukiwanych wyrobów zarówno dla rynku wewnętrznego, jak i eksportu. Przewiduje się, że w pełni pokryte zostanie zapotrzebowanie m.in. na bieliznę, wyroby dziewiarskie, pończosznicze, obuwie tekstylne, odzież, wykładziny podłogowe typu włókienniczego. Natomiast nadal odczuwany będzie brak m.in. tkanin bawełnianych i wełnianych, dywanów, obuwia o wysokim standardzie, wyrobów futrzarskich, co będzie spowodowane ograniczonymi środkami na import surowców dla przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podobnie jak w roku bieżącym, dążyć się będzie do systematycznego poprawiania jakości i estetyki towarów, zwiększenia produkcji wyrobów nowych oraz wzrostu udziału wyrobów, które uzyskują znaki jakości. Np. zakłada się, że wartość tych ostatnich wzrosnąć powinna w 1979 r. o 13,7% w stosunku do roku bież.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Kontynuowane będzie w 1978 r. działanie na rzecz ograniczania zużycia surowców naturalnych w przemyśle włókienniczym i skórzanym przy rosnącym wykorzystaniu surowców chemicznych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Projekt planu przewiduje dalsze obniżenie poziomu zapasów surowców i materiałów w celu maksymalnego ograniczenia ich importu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Podobnie jak w roku bieżącym nakłady inwestycyjne skoncentrowane zostaną na inwestycjach już rozpoczętych. Wydatnemu zwiększeniu ulegną środki na budownictwo mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Zdzisław Kwieciński/PZPR/: Projekt planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Lekkiego uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe gospodarki narodowej i ich wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania. Projekt ten zakłada wzrost we wszystkich podstawowych wskaźnikach, w stosunku do roku bieżącego. Budzi to niepokój, ponieważ nie wszystkie zadania planu roku 1978 zostaną wykonane. I tak, np. wartość dostaw wyrobów przemysłu lekkiego ma być o 5,7% wyższa niż w roku bieżącym. A tymczasem w roku bieżącym plan w tej dziedzinie nie będzie wykonany.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Z większym optymizmem można przyjąć planowany wzrost eksportu do krajów kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Szczególnie ważnym jednak zadaniem resortu będzie działanie na rzecz zmniejszenia ujemnego salda dewizowego w obrotach z tymi krajami. Do tego celu niezbędne jest skoncentrowanie wysiłku na uzyskiwanie wyższych cen za eksportowane przez przemysł lekki artykuły.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Pocieszająca jest również zapowiedź zmniejszenia o 40% importu wyrobów gotowych przemysłu lekkiego i rezygnacja z ich importu z drugiego obszaru płatniczego. Niestety jednak import surowców i materiałów z krajów kapitalistycznych założony został na wyższym niż w br. poziomie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Planowany wzrost wydajności pracy o 5,2%, przy prawie 7 tysięcznym spadku zatrudnienia i przeniesienia ok. 8 tys. pracowników z zakładów starych do nowooddawanych do użytku powoduje, że cały przyrost produkcji będzie osiągnięty w drodze wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Kluczowe znaczenie dla realizacji zadań 1979 r. będzie miało uzyskanie postępu w efektywności gospodarowania wszystkimi czynnikami wytwórczymi. Poprawę tę zapewnić ma m.in. planowana obniżka kosztów o 1,6%, w tym kosztów materiałowych o 2,4%. Wiele uwagi poświęcić trzeba będzie zagadnieniom organizacji pracy, dyscypliny pracy oraz racjonalizacji zatrudnienia, a także oszczędności w zużyciu surowców i materiałów paliw i energii.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Do jednego z najważniejszych zadań resortu zaliczyć należy podniesienie jakości produkowanych wyrobów, ich niezawodności, zmniejszenie ilości braków.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne resortu przemysłu lekkiego wyniosą w 1979 r. 6.950 mln zł. Gros środków skoncentrowane będzie na inwestycjach koordynowanych, przewidzianych do ukończenia w 1979 r. i w I połowie 1980 r. W ramach resortowego budownictwa planuje się oddać do użytku 661 mieszkań, 2 żłobki, 2 przedszkola, 8 ośrodków wczasowo-wypoczynkowych i inne obiekty służące ochronie zdrowia i poprawy warunków bezpieczeństwa pracy. Jest to działalność bardzo ważna, tym bardziej, że przemysł lekki zatrudnia 30 tys. pracowników o niepełnej sprawności fizycznej, a 167 tys. osób pracuje w warunkach niezgodnych z obowiązującymi normami.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Poważne zadania stoją przed zapleczem badawczo-rozwojowym resortu, które musi skoncentrować się na przygotowaniu i wdrożeniu do praktyki nowych opracowań technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych. Prace badawczo-rozwojowe powinny ściśle wiązać się z zadaniami, dotyczącymi poprawy zaopatrzenia rynku, jakości produkcji, zwiększenia efektywności eksportu i racjonalizacji importu, oszczędnej gospodarki materiałami i energią.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Konsekwentnie realizowany powinien być program odzysku i zagospodarowania surowców wtórnych i odpadów.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławaŚwiderska">W roku bieżącym plan w przemyśle lekkim realizowany jest z niemałymi trudnościami? W roku przyszłym zadania będą większe. Aby więc wykonane zostały pomyślnie, trzeba eliminować te zjawiska, które tak dotkliwie dają się obecnie odczuć.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławaŚwiderska">Do zjawisk tych zaliczyć trzeba przede wszystkim nieterminowe zaopatrzenie w surowce, zwłaszcza zakłady przemysłu lekkiego powinny uzyskiwać materiały do produkcji z odpowiednim wyprzedzeniem. Czy resort zapewnił już takie odpowiednie zabezpieczenie dostaw surowców na I kwartał 1979 r.?</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławaŚwiderska">Brak odpowiednich surowców powoduje odejście - przez wiele zakładów - od planowanej struktury asortymentowej produkcji. Częstokroć dochodzi do sytuacji, że bardzo dobra bawełna używana jest do wytwarzania wyrobów niskich gatunkowo, co jest marnotrawstwem cennego materiału. Zakłady nie posiadające surowców zmuszone są do ich poszukiwania w innych zakładach. Nie do rzadkości należą przestoje produkcji, a w związku z tym opóźnienia w wykonaniu zadań planowych, które następnie trzeba nadrabiać w wolne soboty. Nie sprzyja to wytwarzaniu odpowiedniej atmosfery w zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławaŚwiderska">Stosowany w przemyśle lekkim system rozliczeń realizacji planu, biorący za podstawę wskaźnik wartościowy powoduje, że zakłady preferują produkcję drogą. Produkcja ta częstokroć nie jest trafiona, rosną więc w handlu ilości niesprzedanych towarów. Tym samym zwiększa się z roku na rok ilość zamrożonego surowca i robocizny. Przemysł nie jest jedynym winowajcą, powstawania nadmiernych zapasów wyrobów. Częścią odpowiedzialności należy obarczyć również handel. Powinien on bardziej elastycznie działać, uwzględniać w większym stopniu potrzeby konsumentów. Dla rozładowania zapasów towarów trudno-zbywalnych konieczne jest dokonywanie głębokich przecen. Na przykład w sklepach GS-u sprzedawane są po 10 zł czółenka na szpilkach, które były modne 10 lat temu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławaŚwiderska">Przeceny te częstokroć nie są organizowane po gospodarsku. Zdarza się, że moda na dany fason ubrania czy obuwia po pewnym czasie wraca. Można by wtenczas sprzedać je po cenach wyższych. Do tego konieczna jest jednakże stała współpraca przemysłu i handlu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławaŚwiderska">Przemysł dysponuje obecnie wieloma maszynami sprowadzonymi z wysokorozwiniętych krajów kapitalistycznych. Parametry śrub stosowanych w tych maszynach są inne niż w maszynach produkcji krajowej. Nie można więc do ich konserwacji stosować tych zestawów narzędzi, które są w fabrykach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławaŚwiderska">Plan na 1979 r. zakłada, że modernizacją będą objęte m.in. zakłady azbestowe, w których praca jest wyjątkowo uciążliwa. Z satysfakcją posłowie stwierdzają, że uwzględnione zostały ich postulaty w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MariaOlczyk">Nie przewiduje się w projekcie planu zwiększenia środków na modernizację przemysłu lniarskiego. Tymczasem warunki pracy w zakładach tego przemysłu t. zn. w roszarniach i przędzalniach są wyjątkowo trudne, na co posłowie wielokrotnie zwracali uwagę. Zakłady tego przemysłu pracują w oparciu o surowiec krajowy, a produkują artykuł, który jest kierowany na eksport. Tym bardziej więc przemysłowi temu trzeba przyjść z pomocą. O ile nie zmieni się sytuacji w zakładach lniarskich, stan będzie się pogarszał i coraz trudniej będzie zapewnić pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZofiaŁęgowik">Zadania planu na 1979 r. są trudne i napięte, szczególnie dotyczy to eksportu, zwłaszcza do krajów kapitalistycznych. Tegoroczny plan w tym zakresie prawdopodobnie nie zostanie wykonany.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZofiaŁęgowik">Wydaje się, że zbyt ostrożnie ustalono zadania eksportowe i importowe w obrocie z krajami socjalistycznymi. W aktualnej sytuacji recesji gospodarczej w rozwiniętych krajach kapitalistycznych, wydaje się celowe jak najszersze rozwijanie wymiany towarowej z krajami RWPG. Resort powinien ustosunkować się do tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZofiaŁęgowik">Przemysł lekki ma trudności z utrzymaniem odpowiedniej liczby pracowników. Celowe byłoby więc ograniczenie produkcji na trzeciej zmianie, ewentualnie wprowadzenie dodatkowych bodźców ekonomicznych. Istniejący obecnie 25%-owy dodatek należy traktować jako symboliczny. W innych krajach socjalistycznych wprowadzono już dodatki 50%-owe. Przewiduje się w nich także wprowadzenie dodatków za pracę na drugiej zmianie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZofiaŁęgowik">Członkowie Komisji wielokrotnie mogli zapoznać się z fatalnymi warunkami pracy, jakie istnieją w przemyśle lniarskim. W pełni słuszny jest wniosek w sprawie zwiększenia środków na modernizację tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ZofiaŁęgowik">Przewiduje się w planie 1979 r. wzrost udziału w produkcji przemysłu lekkiego surowców chemicznych, przy ograniczaniu surowców naturalnych. Tymczasem na świecie tendencja jest odwrotna. Trzeba na to zagadnienie spojrzeć również od strony eksportu. Zakładany wzrost eksportu pociąga za sobą konieczność kierowania do krajów kapitalistycznych wyrobów z tkanin naturalnych. Natomiast na rynek krajowy dostarczane będą wyroby z surowców syntetycznych, co spotka się z krytyką społeczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StefaniaPachowska">Czy projekt planu na rok 1979 zabezpiecza w pełni odpowiednią ilość surowców dla rzemiosła?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławWilczyński">Należy wskazać na mankamenty występujące w pracy przemysłu lekkiego, aby uniknąć ich przy realizacji planu w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#CzesławWilczyński">Wymagają zmiany przepisy dotyczące normatywów przechowywania surowców. W magazynach leżą duże ilości pewnych surowców, których nie można stamtąd usunąć. Wydaje się celowe globalne przemyślenie tego zagadnienia. Decyzje w tym zakresie potrzebne są od zaraz, aby odciążyć magazyny, których odczuwamy brak.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#CzesławWilczyński">Niezbędnym warunkiem utrzymania odpowiedniego poziomu jakości produkcji, przemysł musi otrzymywać także odpowiedniej jakości surowce.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#CzesławWilczyński">Dysponujemy już w bardzo wielu zakładach nowoczesnym parkiem maszynowym, należy uczynić jeszcze dodatkowy wysiłek i uzupełnić go drobnym sprzętem, którego brak odczuwany jest dotkliwie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#CzesławWilczyński">Słusznie zwrócono uwagę w dyskusji, że zmieniły się w użytkowanych maszynach kalibry nakrętek i śrub. Brak do nich narzędzi. Należy uporządkować ten dział, ponieważ niedokręcona śruba może spowodować uszkodzenie maszyny.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#CzesławWilczyński">Resort powinien więcej uwagi poświęcić zaopatrzeniu zakładów w środki chemiczne. Brak barwników daje o sobie znać wyjątkowo dotkliwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZofiaCiszczoń">Występujące nieprawidłowości w zaopatrzeniu zakładów w surowce i materiały odbija się na jakości produkcji. Kiedy surowiec przychodzi przyspiesza się produkcję, aby nadrobić opóźnienia, co oczywiście odbija się na jakości.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZofiaCiszczoń">Brak jest barwników. Teoretycznie farba na terenie zakładu jest, lecz biała, trzeba ją dopiero zabarwiać. Odpowiednie działy dokonują cudów w tym zakresie. Z pięciu barwników tworzy się jeden, efekty takiego postępowania częstokroć są opłakane, o czym przekonaliśmy się niejednokrotnie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZofiaCiszczoń">Przemysł odzieżowy z otrzymanego materiału nie szyje ubrań po gospodarsku. Bardzo trudno jest dobrać odpowiednią sylwetkę. W efekcie nie sprzedana produkcja zapełnia magazyny. Trzeba zmienić ten stan.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZofiaCiszczoń">Zakłady zagrożone niewykonaniem planu zatrudniają pracowników w wolne soboty. Muszą oni więc dojeżdżać do pracy, choć komunikacja nie funkcjonuje normalnie. Jest to uciążliwe, zwłaszcza zimą. Należałoby uzgodnić z Ministerstwem Komunikacji, aby uruchamiać dodatkowe linie w okręgach, w których ludzie w wolne soboty dojeżdżają do zakładów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZofiaCiszczoń">W zakładach brak jest części zamiennych. Pracownicy zatrudnieni na warunkach akordu ponoszą tym samym duże straty. Należy wpłynąć na zmianę tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DobromiłaKulińska">Nie może powtórzyć się sytuacja z roku 1978, kiedy to niedobory surowców ograniczały zdolności produkcyjne zakładów powodując opóźnienia w realizacji planu. Należy także poczynić wysiłki w celu zapobieżenia trudnościom, jakie będą pociągały zwiększone zadania produkcyjne, przy zmniejszonym zatrudnieniu. Nie wydaje się w tych warunkach, aby możliwe było wykonanie zadań planowych, jeśli władze resortu dopuszczą do przestojów produkcji na początku roku z braku surowców. Należy uczynić wszystko aby dostarczyć zakładom surowce.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DobromiłaKulińska">Struktura zużycia surowców pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Mówi się o preferowaniu surowców syntetycznych, tymczasem wielokrotnie mamy do czynienia z sytuacją, iż włókna syntetyczne produkowane są na nośniku z wysokogatunkowej bawełny naturalnej. Stanowi to poważne marnotrawstwo i jest ewentualnym źródłem pozyskania rezerw włókien naturalnych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DobromiłaKulińska">Magazyny zapełnione są niechodliwymi artykułami. Czy plany produkcyjne na rok bieżący uwzględniają lepiej zapotrzebowanie społeczne?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#DobromiłaKulińska">Jak resort zamierza zabezpieczyć zapotrzebowanie zakładów na barwniki jak również inne środki chemiczne?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławMach">W 1978 r. przemysł lekki nie wykona w pełni zadań produkcji rynkowej. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest rezygnacja handlu wewnętrznego z niektórych zamówień, tłumaczona nadmiarem zapasów. Jesteśmy w stanie w pełni zapewnić dostawy artykułów tekstylnych. Nie ma tych możliwości w produkcji obuwia, przede wszystkim z braku skór. Skup skór w roku bieżącym jest o prawie 10 tys. ton niższy od planu. Dla złagodzenia sytuacji sprowadzono z importu 3 tys. ton skór. W przemyśle obuwniczym mamy ponadto do czynienia z poważnym niedoborem zatrudnienia, tak że musiano nawet unieruchomić niektóre linie produkcyjne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławMach">Nie można zgodzić się ze stanowiskiem handlu, że znaczną część produkcji przemysłu lekkiego stanowią buble. Wynika to raczej z polityki handlu, który nie przyjmuje dostaw z bieżącej produkcji, a sprzedaje stare zapasy sprzed kilku lat. Chcemy doprowadzić do tego, ażeby wycofać z handlu te towary. Kobiety na przykład niechętnie kupują obecnie bieliznę stylonową produkowaną przed kilkoma laty, ale kupowałyby zapewne nowe rodzaje tej bielizny, które zawierają dodatek surowców naturalnych i są znacznie łagodniejsze i nowocześniejsze.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StanisławMach">W roku ubiegłym wystąpiły duże trudności z zapewnieniem dostaw surowców z przemysłu chemicznego. Dotyczy to m.in. elany, włókien wiskozowych itp. Występował również niedobór wielu innych podstawowych surowców.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#StanisławMach">Przypuszcza się, że globalny plan produkcji przemysłu lekkiego w roku bieżącym zostanie wykonany m.in. dzięki wysokiemu wzrostowi eksportu zwłaszcza do KS i dostaw kooperacyjnych dla innych resortów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#StanisławMach">Każda decyzja o imporcie surowców i półfabrykatów dla przemysłu lekkiego rozważana jest z należytą uwagą. Środki na zakupy importowe na rok przyszły wzrastają o 9,7%, w tym dla drugiego obszaru płatniczego o 8,3%. Przyznanie limitów dewizowych nie jest równoznaczne z możliwością otrzymania planowanej wielkości środków płatniczych. Zwiększanie przydziału środków dewizowych dla resortu uzależnione jest m.in. od wykonania planu eksportu. Toteż poświęca się temu szczególnie wiele uwagi w resorcie.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#StanisławMach">Opóźnienia dostaw surowców z importu nie są spowodowane zbyt późnym ich kontraktowaniem, a brakiem środków dewizowych. Wysiłek dla właściwego wykorzystania polityki kredytowej zarówno ze strony central handlu zagranicznego jak i resortu jest ogromny. Czyni się również wiele dla stałego poprawiania efektywności naszego eksportu.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#StanisławMach">Zgodzić się trzeba z uwagami posłów, co do nieprzemyślanych decyzji niektórych dyrektorów przedsiębiorstw w sprawie wolnych od pracy sobót. W zasadzie wolne soboty mogą być wykorzystane przez te przedsiębiorstwa, które w pełni wykonują plan. Działać trzeba jednak elastycznie. Jeżeli przedsiębiorstwo ma w ciągu miesiąca postoje, których przyczyną jest brak surowców, to mija się z celem decyzja o podejmowaniu pracy w wolną sobotę, jeżeli w innym dniu tygodnia pracownicy nie będą mogli pracować z braku surowców. Resort wydał w tej sprawie odpowiednie polecenia dyrektorom przedsiębiorstw, ale widocznie nie są one właściwie interpretowane. Przeprowadzi się kontrole w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#StanisławMach">Resort ma świadomość, że branża lniarska jest nadal jedną z najbardziej zaniedbanych w resorcie. Opracowano projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie rozwoju tej branży. Nie został on jednak przyjęty z braku warunków do jego realizacji. Przypuszcza się, że po opanowaniu przejściowych trudności inwestycyjnych wejdzie on w życie. W ramach posiadanych środków resort stara się zabezpieczać i rozwiązywać najtrudniejsze problemy branży lniarskiej. Na rok 1979 przeznacza się dla tej branży nakłady inwestycyjne w wysokości 440 mln zł, w tym 250 mln zł na roboty budowlano-montażowe, środki te przeznaczone będą na wykonanie 10 ważnych zadań inwestycyjnych m.in. na uruchomienie nowych ciągów drukarskich i modernizację roszarń i niektórych zakładów przemysłu lniarskiego.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#StanisławMach">Staramy się wycofywać surowce chemiczne w produkcji tekstylnej i konfekcji zwłaszcza w ubraniach i bieliźnie dla dzieci oraz w bieliźnie dziennej i nocnej dla dorosłych. Zakładamy sobie 66%-owy pułap zużycia surowców chemicznych i powinniśmy go wkrótce osiągnąć. Dążyć się będzie, ażeby w miarę możliwości wyeliminować stosowanie surowców naturalnych w produkcji tkanin technicznych i dekoracyjnych. Jest to jednak związane z opracowaniem nowej technologii produkcji tych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#StanisławMach">Nie jesteśmy jeszcze w tej chwili w stanie podjąć decyzji o likwidacji pracy na trzeciej zmianie w niektórych branżach. W roku bieżącym przeprowadziliśmy dalsze regulacje płac, przyznano również pewne środki umożliwiające przyznanie specjalnych premii i dopłat dla osób pracujących na szczególnie newralgicznych odcinkach i w trudnych zawodach.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#StanisławMach">W 1979 r. przewiduje się wzrost dostaw surowców z przemysłu lekkiego dla spółdzielczości i rzemiosła o 7%. Dotyczy to zwłaszcza zwiększonych przydziałów wełny, przędzy bawełnianej i wełnianej, skór miękkich itp. Słuszne były uwagi dotyczące uwolnienia powierzchni magazynowej od niektórych ponadnormatywnych zapasów. Zdarzało się bowiem, że zakład produkcyjny nie wykorzystał w pełni wielu wartościowych surowców i resztki te zapełniały magazyn. Co gorsza przeznaczono te surowce na mało wartościową produkcję. Podjęto decyzję o tworzeniu magazynów resztek, w których będą kompletowane większe partie poszczególnych surowców. Można je będzie wykorzystywać w mniejszych zakładach produkcyjnych lub też udostępniać spółdzielczości pracy i rzemiosłu.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#StanisławMach">Na import środków chemicznych z drugiego obszaru płatniczego przeznaczono w r. 1977 - 258 mln zł dewizowych, w 1978 - 288 mln zł dewizowych, a w roku przyszłym przeznaczy się na ten cel 298 mln zł dewizowych.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#StanisławMach">Zlecono odpowiedniemu ośrodkowi naukowemu opracowanie całego systemu scalającego dane dotyczące gospodarki i informacji o środkach chemicznych. System ten jest już opracowany i będziemy go szybko wprowadzać w życie.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#StanisławMach">Słuszne były uwagi posłów dotyczące nietrafionych typorozmiarów odzieży i konfekcji. Wydaje się, że prowadzimy w tym zakresie zbyt wiele badań naukowych, których rezultaty, jak wskazuje praktyka, nie zawsze są udane, natomiast za mało podejmujemy konkretnych działań. Można przecież bez badań naukowych przejmować wzory i typorozmiary bielizny osobistej i odzieży produkowanej za granicą, która u nas cieszy się popytem. Co stoi na przeszkodzie szycia staników damskich według form z NRD?</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#StanisławMach">Plan resortu przemysłu lekkiego na 1979 r. nie jest łatwy, ale realny, jeśli wszystkie środki dla jego realizacji będą zapewnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BolesławKoperski">Posłowie zgłosili w dyskusji, z wielkim poczuciem odpowiedzialności, wiele istotnych uwag i spostrzeżeń dotyczących trudności w realizacji planu roku bieżącego, zwłaszcza w okresie Ⅰ i II kwartału. Trudności te w wielu przypadkach zaważyły na obniżeniu jakości produkcji niektórych wyrobów. Nie może to jednak wpłynąć na ostateczną ocenę dużego wysiłku resortu dla realizacji zadań bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BolesławKoperski">Dobrze, że ulega poprawie współpraca pomiędzy przemysłem a handlem. Nie można się jednak zgodzić ze stanowiskiem, że handel nie byłby w stanie przejąć w całości produkcji przemysłu lekkiego, gdyby była to produkcja bardziej atrakcyjna i poszukiwana na rynku.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BolesławKoperski">W czasie jednej z debat w Sejmie posłowie wskazywali, że niedostateczna podaż artykułów przemysłowych rzutuje na wzrost nacisku konsumentów na artykuły spożywcze. Toteż szczególnie wiele uwagi zwrócić trzeba na podnoszenie jakości produkcji przemysłu lekkiego i zaopatrywanie rynku w artykuły dobre i poszukiwane.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BolesławKoperski">Resort nie wykonał w pełni w 1978 r. planu zatrudnienia. W roku przyszłym trzeba liczyć się z dalszym odpływem z przemysłu lekkiego kobiet, które będą korzystały z uprawnień do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. W tych warunkach niezbędne jest zwrócenie uwagi na podejmowanie wszelkich możliwych przedsięwzięć mających na celu dalszą racjonalizację zatrudnienia. Bardzo często podnoszona jest przez załogi sprawa nadmiernego rozbudowywania w zjednoczeniach i przedsiębiorstwach różnego rodzaju funkcji kierowniczych, m.in. powoływania zbyt dużej ilości zastępców dyrektorów i to w zakładach, które nie zwiększają zakresu produkcji.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BolesławKoperski">Za słuszną uznać należy decyzję ministra o wykorzystywaniu wolnych sobót. Jak widać w praktyce nie jest ona właściwie interpretowana. Wielu dyrektorów zbyt łatwo podejmuje decyzje o pracy w wolne soboty. Problem ten wymaga szczególnego rozważenia i kontroli.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#BolesławKoperski">W roku 1979 Komisja podejmować będzie dyskusję nad wieloma problemami, na które zwracano dziś uwagę, mając na uwadze konieczność pomocy resortowi w realizacji niełatwego planu roku przyszłego.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#BolesławKoperski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1979 r. w części dotyczącej przemysłu lekkiego w brzmieniu przedłożenia rządowego. Wnioski i uwagi zgłoszone w dyskusji zostaną przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#BolesławKoperski">Komisja zapoznała się z pismem Prezydium Sejmu w sprawie podniesienia sprawności i efektywności obrad komisji sejmowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>