text_structure.xml
42.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 grudnia 1978 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła projekt narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu na 1979 r. w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Pracy Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Zygmuntem Dudzińskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawę dyskusji stanowiły materiały opracowane przez resort.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Wynika z nich, że podstawowym kierunkiem działania resortu pracy, płac i spraw socjalnych w r. 1979 będzie redystrybucja (zgodnie z założeniami planu) zasobów pracy, w tym w szczególności zapewnienie pełnego i efektywnego zatrudnienia absolwentów szkół ponad podstawowych. Podjęte zostaną działania na rzecz zapewnienia kadr dla dziedzin preferowanych oraz dla obiektów nowooddawanych. Resort będzie kontynuował działania zmierzające do dalszej racjonalizacji zatrudnienia i bardziej efektywnego wykorzystania zatrudnionych kadr.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dziedzinie organizacji czasu pracy podstawowym zadaniem warunkującym zresztą racjonalizację zatrudnienia będą prace związane z egzekwowaniem postępu organizacyjnego w oparciu o postanowienia uchwały nr 59 Rady Ministrów w sprawie doskonalenia organizacji i normowania czasu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W świetle ustaleń planu naczelnym zadaniem będzie zapewnienie pełnej dyscypliny w gospodarowaniu środkami na wynagrodzenia oraz lepsze wykorzystanie obowiązujących zasad wynagradzania dla realizacji zadań społeczno-gospodarczych. Kontynuowane będą prace w dziedzinie doskonalenia systemów płac oraz systemu taryfikacji. M.in. przygotuje się szczegółowe zasady podwyższania płacy minimalnej. Realizowane będą badania w zakresie prawidłowości zróżnicowania wynagrodzeń odpowiednio do osiąganych wyników, posiadanych kwalifikacji, zakresu odpowiedzialności itp.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W dziedzinie pieniężnych świadczeń społecznych kontynuowane będą prace związane z realizacją podjętych już decyzji, w szczególności dotyczących emerytur i rent, w tym przede wszystkim rolnych, oraz prace związane z perspektywicznym doskonaleniem przepisów emerytalno-rentowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Resort będzie dążył do dalszej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy załóg pracowniczych. Zostanie dokonana analiza stanu bhp w 1978 r. Ponadto resort przewiduje m.in. opracowanie systemu aktualizacji norm największych dopuszczalnych stężeń substancji i czynników szkodliwych dla zdrowia, dokonanie analizy warunków pracy w zakładach, w których stwierdzono najwyższą ilość zachorowań na choroby zawodowe, określenie zasad i trybu opiniowania pod względem wymagań bhp, projektów nowo budowanych i przebudowywanych zakładów pracy, dopuszczania do produkcji maszyn i urządzeń z uwzględnieniem wymagań bhp.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W zakresie problematyki socjalnej działania resortu koncentrować się będą na dalszym doskonaleniu działalności socjalnej zakładów pracy w kierunku lepszego wykorzystania urządzeń socjalnych i bytowych oraz racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków funduszu socjalnego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W roku 1979 kontynuowane będą działania mające na celu prawidłowe stosowanie prawa pracy. Działania te będą zmierzały w szczególności do dalszego umacniania w stosunkach pracy zasady jedności praw i obowiązków, zapobiegania konfliktom w stosunkach pracy, zwiększenia oddziaływania środkami prawnymi na jakość pracy. Dokonana zostanie także ocena podstawowych instytucji prawa pracy na tle dotychczasowych doświadczeń z uwzględnieniem porównań międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Projekt wydatków budżetowych na r. 1979 ustalony został w wysokości niezbędnych minimalnych potrzeb, z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania i oszczędności.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wydatki na 1979 r. odnoszące się do utrzymania administracji państwowej stanowią 97,4% przewidywanego wykonania za 1978 r. Obniżenie wydatków zobowiązuje cały aparat do dalszego pogłębiania działań w kierunku zwiększenia efektywności pracy gwarantujących pełne wykonanie zadań merytorycznych. Występujący w niektórych pozycjach wzrost odnosi się wyłącznie do ściśle określonych zadań, jak dotacja dla funduszu aktywizacji zawodowej oraz składka dla Międzynarodowej Organizacji Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Koreferat przedstawiła poseł Daniela Teresa Liberadzka (ZSL):</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Założenia planu 1979 r. przewidują zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej na poziomie 11.914 tys. osób, co oznacza zmniejszenie zatrudnienia w stosunku do planu na 1978 r. o 74 tys. osób, a w stosunku do przewidywanego wykonania zatrudnienia o 110 tys. osób. Zatrudnienie w całej gospodarce narodowej, wyłączając rolnictwo indywidualne, wyniesie 12.928 tys. osób, czyli o 20 tys. mniej niż przewidywane wykonanie w roku bieżącym. Przyczyną tych zmian jest zmniejszająca się podaż zasobów pracy oraz konieczność zapewnienia kadr dla rolnictwa, sfery usług oraz zwiększenia zatrudnienia w pracy nakładczej oraz w systemie ajencyjno-prowizyjnym. Zgodnie z założeniami planu na rok 1979 do wyżej wymienionych działów gospodarki narodowej przesunie się pewną grupę pracowników przemysłu i budownictwa. Zmniejszeniu ulegnie również zatrudnienie w administracji państwowej i gospodarczej, wyłączając ZUS.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Ograniczanie zatrudnienia powinno jednak być realizowane w sposób przemyślany. Nie wydaje się np. celowe zmniejszanie zatrudnienia w zakładach, które nie przeszły modernizacji, w których szereg prac odbywa się systemem tradycyjnym.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Wyzwalaniu rezerw zasobów pracy powinno towarzyszyć racjonalne ich zagospodarowanie, zapewniające wykorzystanie rosnącego potencjału produkcyjnego. Nie będzie to zadanie łatwe zważywszy, że oferta nowej pracy nie zawsze zawiera wystarczająco silne bodźce motywacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zadania w dziedzinie produkcji i usług w r.1979 będą realizowane w oparciu o wzrost wydajności pracy, poprawę jakości oraz zwiększenie efektywności pracy. Zakłada się wzrost wydajności pracy w przemyśle, mierzonej wartością produkcji sprzedanej o 5,3% a w budownictwie, mierzonej wartością obrotu globalnego, o 3,4%. Osiąganiu powyższych wskaźników sprzyjać będzie dalszy postęp w technicznym uzbrojeniu pracy, wzrost kwalifikacji zawodowych pracowników oraz poprawa organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zagadnienia organizacji i normowania pracy były przedmiotem analizy dokonanej przez Komisję w październiku b.r. Wnioski wynikają ce z odbytej wówczas dyskusji pozostają w dalszym ciągu aktualne. Ujawniono wówczas szereg przykładów świadczących o nienajlepszej organizacji pracy. W niektórych zakładach sygnalizowano np. 200% wykonanie norm. W wielu wypadkach szwankowała kooperacja, co przyczyniło się do dezorganizacji procesów technologicznych. Spotkano się jednak również z pozytywnymi przykładami nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie normowania i organizacji pracy. Generalnie można stwierdzić, że istnieją wszelkie warunki do tego, aby przyszłoroczny narodowy plan społeczno-gospodarczy zrealizować pomyślnie. Konieczne jedynie będzie przywiązywanie większego znaczenia do przestrzegania zasad gospodarności, prawidłowej realizacji umów kooperacyjnych, tak od strony terminowego wywiązywania się, jak i spełniania parametrów jakościowych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Problematyka poprawy struktury kwalifikacyjnej zatrudnionych jest stale przedmiotem troski resortu. Resort przygotował niedawno własne opracowania dotyczące kształcenia ustawicznego, podyplomowego i dokształcania osób zawodowo czynnych. Wiele uwagi poświęcał również zatrudnianiu absolwentów szkół wyższych i absolwentów szkolnictwa zawodowego. Dopływ tegorocznych absolwentów szkół ponadpodstawowych do gospodarki narodowej wpłynie na dalszą poprawę struktury kwalifikacyjnej zatrudnionych, powiększając udział zatrudnionych osób z wykształceniem ponadpodstawowym do 60,5%.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić przyjęcie przez resort do realizacji w r.1979 opracowania wieloletniego programu działania dla rozwoju systemu orientacji i poradnictwa zawodowego oraz opracowania programu badania przydatności zawodowej pracowników i kandydatów do pracy.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Plan na rok 1979 zakłada dalszy postęp w dziedzinie polityki i świadczeń społecznych. Na wypłaty z funduszu płac zabezpiecza się kwotę 838 do 841 mld zł, a więc o 6,5 do 6,8% więcej niż w roku 1978. Przeciętna płaca realna na jednego zatrudnionego w gospodarce uspołecznionej zwiększy się o 1,5 do 2%. Przychody pieniężne ludności rolniczej wzrosną o 8,6 %. Należy się zgodzić, z zaleceniem przestrzegania dyscypliny w zakresie realizacji ustaleń planu o dochodach pieniężnych ludności, zwłaszcza zaś respektowania ustalonej wielkości wypłat z funduszu płac. Niezbyt natomiast jasne jest zalecenie dyscypliny w odniesieniu do innych dochodów poza płacowych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W r. 1979 wypłaty dla ludności z tytułu świadczeń społecznych wzrosną o 18%, w tym wypłaty emerytur i rent o ponad 21%. Na wzrost ten złoży się m.in. podniesienie rent najniższych z dniem 1 stycznia 1979 r. oraz wypłaty rent rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Z aprobatą należy się odnieść do zapowiadanej przez resort inicjatywy przeprowadzenia pogłębionej analizy funkcjonowania zasiłków rodzinnych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Resort pracy, płac i spraw socjalnych podejmie w r. 1979 szereg zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przeprowadzana w maju br. przez Komisję Pracy i Spraw Socjalnych kontrola realizacji przepisów Kodeksu pracy w dziedzinie, bezpieczeństwa i higieny prac~y~ wykazała szereg niedociągnięć i zaniedbań. Ujawniono dość wysoką absencję chorobową, odnotowano wzrost wypadków przy pracy. Propozycje zgłoszone wówczas przez Komisję zostały wzięte pod uwagę przy opracowywaniu założeń planu na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W sferze socjalnej resort podejmie w r.1979 m.in. problematykę rodzin wielodzietnych oraz zajmie się socjalną i prawną pozycją dziecka, a także zagadnieniami pomocy socjalnej dla kobiet pracujących.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Na aprobatę zasługują zamierzenia resortu w dziedzinie doskonalenia prawa. Szczególne znaczenie będą miały prace nad ustawą o systemie zatrudnienia oraz nad Kodeksem ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Zadania objęte planem na rok 1979 są realne i zakrojone na miarę możliwości resortu. Każde zadanie zabezpieczono w budżecie niezbędnymi środkami finansowymi. Projekt budżetu zakłada oszczędne gospodarowanie środkami.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HenrykaFrąc">Szkoleniem bhp należy objąć również rolników indywidualnych, którzy coraz częściej ulegają wypadkom przy pracy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HenrykaFrąc">Znacznie rosną zadania związane z obsługą ubezpieczonych, np. tylko w (związku z ustawą o emeryturach dla rolników - o ok. 40% w stosunku do br). Czy resort zapewnia wykonanie tych zadań, a więc odpowiedni wzrost etatów dla ZUS?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AleksanderZając">Dobrze, że resort śledzi na bieżąco realizację ustawy o ubezpieczeniu rolników. Warto w związku z tym wziąć pod uwagę opinie zgłaszane przez samych rolników. Ich zdaniem, składki powinny być płacone przez użytkownika gruntu i od użytkowanego areału, nie zaś przez właścicieli gruntu. Czy nie można by przyspieszyć wypłacania rent dla ludzi starszych, którzy przed wejściem ustawy w życie osiągnęli już wiek emerytalny, a nie przekroczyli 80 roku życia? Według obecnych zasad, będą oni mogli skorzystać z ustawy dopiero po 1980 r. Należałoby również wprowadzić odrębne kryteria ustalania podstawy wymiaru emerytur od sprzedanych produktów rolnych dla tych, którzy produkują, wykorzystując pasze wytwarzane we własnym gospodarstwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntArndt">Rolnicy przyjęli z zadowoleniem decyzję o objęciu ich bezpłatną opieką zdrowotną. Niestety, na spotkaniach z wyborcami coraz częściej można usłyszeć krytyczne uwagi na temat lecznictwa na wsi. Jest ono za mało dostępne; lekarz często przyjmuje tylko raz w tygodniu, a specjalista z miasta przyjeżdża raz na kilkanaście dni i wielu chorych odchodzi bez porady. Równocześnie lekarze obarczeni są nadmiarem czynności administracyjnych. W wielu przypadkach nie wytrzymuje próby życia zasada wypisywania recept tylko na jedno opakowanie lekarstwa.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntArndt">Należałoby służbie zdrowia na wsi ułatwić zakup samochodów, obecnie bowiem wezwani lekarze często nie zjawiają się w domach z braku środka lokomocji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AnnaKochanowska">W wielu przedsiębiorstwach dochodzi do sytuacji, w których stosunkowo nieliczną załogą zarządza 15 zastępców dyrektora. Należałoby może tym ludziom stworzyć inne, odpowiednie możliwości płacowe i kształtować racjonalne schematy organizacyjne w zakładach. Trzeba równocześnie zapewnić atrakcyjne możliwości zmiany zawodu, przekwalifikowania ludziom przemieszczanym z administracji do innych działów. Musi to być program długofalowy, na razie bowiem przemieszczenia te kończą się tylko pozornym zmniejszeniem aparatu administracyjnego, gdyż ludzie ci wracają do administracji, tyle że w innym zakładzie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AnnaKochanowska">Jest sprawą niepokojącą, że wśród osób o najniższych zarobkach, kształtujących się poniżej przeciętnej płacy, jest tak wielu terenowych pracowników kultury: bibliotekarzy, księgarzy, tych wszystkich, którzy bezpośrednio stykają się z człowiekiem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AnnaKochanowska">System szkolnictwa zawodowego jest nieelastyczny, nie uwzględnia zmieniających się potrzeb gospodarki w poszczególnych regionach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AnnaKochanowska">Z zatrudnieniem humanistów po studiach wyższych łączy się sporo trudności. Czy zakłady pracy, a zwłaszcza ich służby socjalne, rzeczywiście nie potrzebują tych ludzi?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AnnaKochanowska">Dodatek mieszkaniowy przysługujący absolwentom zatrudnionym w innych miejscowościach obciąża fundusz płac. Dlatego zakłady pracy bronią się przed przyjmowaniem tych młodych ludzi. Może zatem należałoby ten dodatek finansować z innych funduszów?</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#AnnaKochanowska">Stwierdza się słabe przygotowanie kadr kierowniczych do kierowania ludźmi. Może należałoby wyeksponować tę tematykę, zwłaszcza zagadnienia socjologii pracy na studiach wyższych.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#AnnaKochanowska">Jak rozlicza się czas pracy? Ostatnio wydano zarządzenie, w myśl którego za czas nieprzepracowany uważa się ten, podczas którego pracownik nic nie robi; natomiast jeśli wykonuje jakiekolwiek czynności, nawet niezgodne z jego kwalifikacjami, ten czas liczy się jako przepracowany. Mamy więc znów do czynienia z pozornym wykorzystywaniem czasu roboczego.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#AnnaKochanowska">Przewidując zmniejszenie funduszu na wyjazdy służbowe, trzeba wziąć pod uwagę sytuację tych przedsiębiorstw, które obejmują swym działaniem teren kilku województw. Częste wyjazdy są wtedy konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CecyliaModeracka">Konieczne jest oddziaływanie na świadomość pracowników, która nie zawsze nadąża za rozwojem gospodarczym kraju. Przykładem mogą być przywileje socjalne, które są często nadużywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZuzannaPołaska">Wyjaśnienia wymagają niektóre sprawy związane z wypłatami z funduszu alimentacyjnego. Skąd bierze się wzrost liczby uprawnionych do świadczeń; czy nie powinna być większa ściągalność alimentów od osób zobowiązanych do ich opłacenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AlojzyBiłko">Na spotkaniach z wyborcami często się mówi o ludziach, którzy nigdzie nie pracują i wykorzystują pracę innych. Czy jest to rzeczywiście zjawisko narastające?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZofiaŁęgowik">Resort powinien poświęcić baczną uwagę sposobowi realizacji planów zakładających zmniejszenie zatrudnienia w przemyśle. W niektórych branżach niski poziom zatrudnienia już teraz zagraża bezpieczeństwu pracy i możliwościom wykonywania zadań produkcyjnych. Przykładem może być przemysł chemiczny i lekki, w których notuje się znaczną fluktuację z powodu uciążliwych warunków pracy, systemu trzyzmianowego i niskich płac. Może należałoby przystąpić w przemyśle lekkim, choćby częściowo, do likwidacji trzeciej zmiany?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZofiaŁęgowik">Brak rąk do pracy jest niekiedy pozorny, bowiem gdyby udało się lepiej wykorzystywać czas pracy, sytuacja byłaby korzystniejsza.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZofiaŁęgowik">Zakłady, które przed reformą funduszu socjalnego dysponowały środkami na te cele, a zarazem miały własną bazę socjalną, borykają się obecnie z niedostatkiem środków ZFS. Dotychczasowe zamrożenie kwotowe tych środków wpływa na ograniczenie działalności socjalnej. Czy nie przewiduje się przynajmniej częściowych korekt w zasadach obliczania tego funduszu?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ZofiaŁęgowik">Rozporządzenie o zmianie zasad obliczania zakładowego funduszu nagród będzie działać wstecz i uderzy przede wszystkim w pracowników schorowanych, pracujących w trudnych warunkach. Należałoby więc raz jeszcze rozważyć tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarianMatera">Realizacja zadań w skali całego planu 5-letniego opiera się przede wszystkim na poprawie jakości pracy. To samo założenie przyjęto w planie na r.1979. Niestety, jednak dotychczasowe wyniki w dziedzinie wydajności i efektywności pracy nie są zadowalające. Najczęściej winę za różnego rodzaju niedociągnięcia przypisuje się bezpośredniemu wytwórcy. Nie odpowiada to jednak rzeczywistości. Źródła wielu niepowodzeń wiążą się z niewłaściwą strukturą organizacyjną przedsiębiorstw i zjednoczeń. Obserwuje się mnogość stanowisk kierowniczych oraz tzw. głównych specjalistów. Często szwankuje kooperacja, przyczyniając się do przestojów i zakłóceń procesu technologicznego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarianMatera">Większą wagę należy przywiązywać do realizowania zasady łączenia praw i obowiązków pracowniczych. Kadra kierownicza powinna poczuwać się w większym stopniu do odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz przestrzegać obowiązujących przepisów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MarianMatera">Czy resort zamierza w najbliższych latach wprowadzić zasiłki na okres urlopu bezpłatnego, branego przez matki na wychowanie małych dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefaWojtkowska">Wiele jeszcze jest do zrobienia dla podniesienia poziomu życia ludzi pracy. Poważny niepokój budzi fakt, że aż 20% ogółu zatrudnionych otrzymuje wynagrodzenie poniżej przeciętnej płacy. Większą uwagę należy zwrócić na pomoc kobiecie pracującej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JózefaWojtkowska">Środowisko wiejskie duże nadzieje łączyło z reformą administracji. Niestety jednak jakość pracy nowej administracji nie różni się zasadniczo od poprzedniej. Specjaliści służby rolnej zajmują się przede wszystkim sprawozdawczością i nie mają czasu na pracę z rolnikiem. Zbiurokratyzowaniu uległa organizacja kółek rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZofiaŁadyńska">Planowane zmniejszenie zatrudnienia w 1979 r. odpowiada nowym warunkom w gospodarce narodowej. Należy jednak wziąć pod uwagę, że szereg resortów już w 1978 r. odczuwało niedobór zatrudnienia. Nasuwa się stąd wniosek, że ograniczanie zatrudnienia nie powinno być realizowane w sposób mechaniczny.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZofiaŁadyńska">Przeprowadzona w Żyrardowie dokładna analiza przyczyn absencji chorobowej ujawniła dość nieoczekiwane zjawisko. Okazuje się, iż prawie 70% ogółu zatrudnionych w przemyśle żyrardowskim, to ludzie chorzy, którzy powinni przejść na rentę lub zmienić stanowisko pracy. Przyczyną tego stanu rzeczy są m.in. niewłaściwe warunki pracy występujące w minionych latach.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZofiaŁadyńska">Środowisko robotnicze interesuje się zapowiedzianym programem wykorzystania czasu wolnego od pracy.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZofiaŁadyńska">Niewykonanie planu przez przedsiębiorstwo powoduje utratę przez pracowników wolnych sobót. Nie zawsze jednak za niewykonanie zadań planowych odpowiedzialna jest załoga. Często przyczyny mają... [brakujący fragment]</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AlojzyBiłko">Na spotkaniach z wyborcami często się mówi o ludziach, którzy nigdzie nie pracują i wykorzystują pracę innych. Czy jest to rzeczywiście zjawisko narastające?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZofiaŁęgowik">Resort powinien poświęcić baczną uwagę sposobowi realizacji planów zakładających zmniejszenie zatrudnienia w przemyśle. W niektórych branżach niski poziom zatrudnienia już teraz zagraża bezpieczeństwu pracy i możliwościom wykonywania zadań produkcyjnych. Przykładem może być przemysł chemiczny i lekki, w których notuje się znaczną fluktuację z powodu uciążliwych warunków pracy, systemu trzyzmianowego i niskich płac. Może należałoby przystąpić w przemyśle lekkim, choćby częściowo, do likwidacji trzeciej zmiany?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZofiaŁęgowik">Brak rąk do pracy jest niekiedy pozorny, bowiem gdyby udało się lepiej wykorzystywać czas pracy, sytuacja byłaby korzystniejsza.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZofiaŁęgowik">Zakłady, które przed reformą funduszu socjalnego dysponowały środkami na te cele, a zarazem miały własną bazę socjalną, borykają się obecnie z niedostatkiem środków ZFS. Dotychczasowe zamrożenie kwotowe tych środków wpływa na ograniczenie działalności socjalnej. Czy nie przewiduje się przynajmniej częściowych korekt w zasadach obliczania tego funduszu?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#ZofiaŁęgowik">Rozporządzenie o zmianie zasad obliczania zakładowego funduszu nagród będzie działać wstecz i uderzy przede wszystkim w pracowników schorowanych, pracujących w trudnych warunkach. Należałoby więc raz jeszcze rozważyć tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarianMatera">Realizacja zadań w skali całego planu 5-letniego opiera się przede wszystkim na poprawie jakości pracy. To samo założenie przyjęto w planie na r.1979. Niestety, jednak dotychczasowe wyniki w dziedzinie wydajności i efektywności pracy nie są zadowalające. Najczęściej winę za różnego rodzaju niedociągnięcia przypisuje się bezpośredniemu wytwórcy. Nie odpowiada to jednak rzeczywistości. Źródła wielu niepowodzeń wiążą się z niewłaściwą strukturą organizacyjną przedsiębiorstw i zjednoczeń. Obserwuje się mnogość stanowisk kierowniczych oraz tzw. głównych specjalistów. Często szwankuje kooperacja, przyczyniając się do przestojów i zakłóceń procesu technologicznego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarianMatera">Większą wagę należy przywiązywać do realizowania zasady łączenia praw i obowiązków pracowniczych. Kadra kierownicza powinna poczuwać się w większym stopniu do odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz przestrzegać obowiązujących przepisów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarianMatera">Czy resort zamierza w najbliższych latach wprowadzić zasiłki na okres urlopu bezpłatnego, branego przez matki na wychowanie małych dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefaWojtkowska">Wiele jeszcze jest do zrobienia dla podniesienia poziomu życia ludzi pracy. Poważny niepokój budzi fakt, że aż 20% ogółu zatrudnionych otrzymuje wynagrodzenie poniżej przeciętnej płacy. Większą uwagę należy zwrócić na pomoc kobiecie pracującej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JózefaWojtkowska">Środowisko wiejskie duże nadzieje łączyło z reformą administracji. Niestety jednak jakość pracy nowej administracji nie różni się zasadniczo od poprzedniej. Specjaliści służby rolnej zajmują się przede wszystkim sprawozdawczością i nie mają czasu na pracę z rolnikiem. Zbiurokratyzowaniu uległa organizacja kółek rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZofiaŁadyńska">Planowane zmniejszenie zatrudnienia w 1979 r. odpowiada nowym warunkom w gospodarce narodowej. Należy jednak wziąć pod uwagę, że szereg resortów już w 1978 r. odczuwało niedobór zatrudnienia. Nasuwa się stąd wniosek, że ograniczanie zatrudnienia nie powinno być realizowane w sposób mechaniczny.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZofiaŁadyńska">Przeprowadzona w Żyrardowie dokładna analiza przyczyn absencji chorobowej ujawniła dość nieoczekiwane zjawisko. Okazuje się, iż prawie 70% ogółu zatrudnionych w przemyśle żyrardowskim, to ludzie chorzy, którzy powinni przejść na rentę lub zmienić stanowisko pracy. Przyczyną tego stanu rzeczy są m.in. niewłaściwe warunki pracy występujące w minionych latach.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZofiaŁadyńska">Środowisko robotnicze interesuje się zapowiedzianym programem wykorzystania czasu wolnego od pracy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ZofiaŁadyńska">Niewykonanie planu przez przedsiębiorstwo powoduje utratę przez pracowników wolnych sobót. Nie zawsze jednak za niewykonanie zadań planowych odpowiedzialna jest załoga. Często przyczyny mają charakter obiektywny. W tych sytuacjach pracownicy czują się pokrzywdzeni.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimieraCzechowska">Jakość artykułów przemysłowych dostarczanych rolnictwu budzi wiele zastrzeżeń. Jeżeli od rolnika wymaga się produkcji o wysokiej jakości, to dlaczego oferuje mu się buble czy towary niepełnowartościowe.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KazimieraCzechowska">Na terenie województwa koszalińskiego częste są wypadki niszczenia pól uprawnych przez dzikie zwierzęta. Państwo wypłaca oczywiście rolnikom odszkodowania. Niestety jednak sumy te nie mogą stanowić podstawy do obliczenia emerytury. Tymczasem zdarzają się wypadki, że suma odszkodowania sięga 140 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzRaszkowski">Należy się zastanowić czy proponowane w projekcie planu proporcje przyczynią się rzeczywiście do złagodzenia napięć występujących w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KazimierzRaszkowski">Na wydajność i efektywność pracy duży wpływ ma poziom wyposażenia zakładów oraz warunki pracy. W zakładach przestarzałych obserwuje się znacznie większą fluktuację kadr aniżeli w zakładach nowoczesnych, zmodernizowanych.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KazimierzRaszkowski">W wielu zakładach pracy można zaobserwować zmniejszenie udziału prac opłacanych w systemie akordowym i jednoczesny wzrost t.zw. służby pracowniczej odpowiedzialnej za utrzymanie ruchu w zakładzie. Tymczasem działalność bezpośredniego producenta jest ściśle związana z funkcjonowaniem maszyn i linii technologicznych. Czy w tej sytuacji nie należałoby ujednolicić zasad wynagradzania obu tych grup pracowniczych?</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KazimierzRaszkowski">Zmiany zasad podziału funduszu socjalnego wpłynęły niekorzystnie na sytuację zakładów pracy utrzymujących ogólnie dostępne urządzenia socjalne takie jak żłobki, przedszkola.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#KazimierzRaszkowski">Uchwała Rady Ministrów zmieniająca zasady przyznawania nagród pracownikom wywołała ostrą krytykę. Szczególnie krytycznie oceniane jest wsteczne objęcie uchwałą roku 1978.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#KazimierzRaszkowski">Przedstawiony przez resort program zadań na 1979 r. wymaga konkretyzacji w toku jego realizowania.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#KazimierzRaszkowski">Rozważenia wymaga zbyt niski wzrost funduszu płac w ZUS-ie, którego zadania w świadczeniu usług dla ludności znacznie wzrastają w stosunku do np. Instytutu Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EdwardSieradzki">Całkowicie uzasadnione Wydaje się planowane na r.1979 przesunięcie 175 tys. osób z przemysłu do usług, rzemiosła i rolnictwa. Przemysł nasz jest coraz nowocześniejszy. Postęp techniczny umożliwia ograniczanie zatrudnienia. Jednocześnie wzrasta ilość nowych warsztatów w rzemiośle. Przed tą gałęzią gospodarki narodowej stoją poważne zadania i są możliwości osiągnięcia stosunkowo wysokich zarobków. Słusznym posunięciem jest również ograniczenie zatrudnienia w administracji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#EdwardSieradzki">Podnoszenie kwalifikacji zawodowych nie powinno się ograniczać do przygotowania teoretycznego. Jest sytuacją wysoce nie - prawidłową, aby inżynier elektryk nie potrafił samodzielnie usunąć drobnej awarii sieci i wzywał na pomoc wykwalifikowanego robotnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#EwaKwiatkowska">Od kilku lat absolwenci szkół wyższych odbywają roczną służbę wojskową. Sytuacja ta jest krytycznie oceniana zarówno przez młodych ludzi, jak i kierowników zakładów pracy. Mnożą się w tej sprawie interwencje. Po roku służby wojskowej absolwent, który nie sprawdził w pracy swoich wiadomości, powraca do pracy ze znacznymi lukami teoretycznymi. Gospodarka nasza nie cierpi na nadmiar fachowców z wyższym wykształceniem, dlatego też należy się zastanowić nad tym, czy stać nas na marnowanie zdobytych kwalifikacji i wysiłku włożonego w uzyskanie wyższego wykształcenia.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#EwaKwiatkowska">Poseł Ludmiła Mazurkiewicz (bezp.) : Niepokoi wzrost godzin nadliczbowych. Nieraz na jednego pracownika przypada nawet po 200 godzin nadliczbowych w roku i dotyczy to często ludzi zatrudnionych w warunkach szkodliwych i uciążliwych.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#EwaKwiatkowska">Czy mamy za dużo, czy też za mało rąk do pracy? Jest rzeczą niezrozumiałą, że część pracowników idzie na przyspieszone emerytury i ludzie ci nie mogą być zatrudnieni na pół etatu, podczas gdy należałoby jeszcze wykorzystać ich kwalifikacje i doświadczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZenonChudy">Sprawy organizacji i wykorzystania czasu pracy dojrzały do energicznego działania, tu bowiem kryją się największe rezerwy lepszego zaspokajania potrzeb społecznych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZenonChudy">Obie te sprawy decydują też w dużym stopniu o poziomie dyscypliny pracy w zakładach.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZenonChudy">Robotnicy często pytają, dlaczego ich przeszeregowanie wymaga zdania specjalnego egzaminu, podczas gdy w administracji o awansie decyduje tylko przełożony. W administracji notuje się znaczne przerosty kadrowe. Czy nie byłoby zasadne przyjrzenie się poziomowi i zasadności zatrudnienia tych pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławRoziewicz">Poprawa warunków pracy w ostatnich latach jest faktem bezspornym, związanym z lepszym wyposażeniem technicznym zakładów. W wielu zakładach i poszczególnych wydziałach jest jednak jeszcze sporo w tych sprawach do zrobienia. Konieczne jest zwłaszcza wymiana wielu obrabiarek na nowocześniejsze.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#StanisławRoziewicz">Efektywne wykorzystanie czasu pracy obniżają spóźnienia pracowników dojeżdżających do pracy. Straty czasu wynikają też z wadliwej organizacji pracy bufetów i kiosków zakładowych, wydłużających się przerw śniadaniowych i obiadowych. Powodem znacznej części absencji chorobowej, która tak nam się daje we znaki, jest niedogrzewanie mieszkań i hal produkcyjnych, bardziej by się tu opłacała budowa kotłowni.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#StanisławRoziewicz">Wiele krytycznych uwag wywołuje mama jakość odzieży roboczej, a zwłaszcza jej kurczliwość.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#StanisławRoziewicz">Praca w godzinach nadliczbowych jest często konieczna w związku z nierytmicznym funkcjonowaniem transportu. Obecnie nieraz łatwiej coś wyprodukować niż wywieźć z zakładu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JadwigaBecelewska">W zakładach w różnym stopniu wzrastają płace poszczególnych grup pracowników. Najtrudniej jest uzyskać wzrost płac pracownikom bezpośrednio produkcyjnym.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JadwigaBecelewska">Powodem wzrostu absencji chorobowej jest najczęściej stan zdrowia załóg, równocześnie jednak notuje się nadużywanie przywilejów, zwłaszcza zaś zwolnień przysługujących na opiekę nad chorym dzieckiem. Może należałoby rozszerzyć praktykę nagradzania tych pracowników, którzy nie korzystają ze zwolnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StefanCałużyński">Jak przebiega eksperyment budowy domów spółdzielczych dla emerytów i rencistów?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#StefanCałużyński">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania postów udzielił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych - Zygmunt Dudziński:</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#StefanCałużyński">Kodyfikacja ubezpieczeń społecznych byłaby przedwczesna obecnie, gdy zaawansowany jest proces wdrażania niedawno wydanych przepisów w tej dziedzinie. Ustawa o ubezpieczeniu rolników będzie, być może wymagała udoskonalenia, po ocenie 2 lat jej funkcjonowania. Projekt ustawy o zatrudnieniu będzie przedstawiony po 1979 r.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#StefanCałużyński">Przewidywany na 1979 r. stan zatrudnienia w ZUS nie zmienia się w stosunku do br. Jednak wraz ze wzrostem zakresu obsługi ubezpieczonych będzie możliwe zwiększenie liczby etatów w tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#StefanCałużyński">Projekt planu przyszłorocznego przewiduje wzrost zatrudnienia w służbie zdrowia o ok. 10 tys. osób. Ten przyrost ma być skierowany na odcinki szczególnie deficytowe, zwłaszcza na wieś. Rozważa się przy tym możliwość uruchomienia specjalnego funduszu, z którego wypłacane byłyby bezzwrotne pożyczki dla lekarzy podejmujących pracę na terenach deficytowych, umarzane po 7 latach pracy na tych terenach.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#StefanCałużyński">Pierwszy przegląd zatrudnienia w administracji przyniósł nie wielkie oszczędności. Obecnie - przy ogólnym zmniejszeniu zatrudnienia - wprowadzono nakaz konkretnego ograniczenia liczby etatów w zarządach przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#StefanCałużyński">Niska przeciętnie płaca w kulturze - to temat drażliwy, ale w planie na 1979 r. dynamika wzrostu płac w tym dziale ma być wyższa niż przeciętnie w gospodarce. Przewidziano też rezerwy na dodatkowe możliwości zwiększenia płac pracowników kultury.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#StefanCałużyński">Wydatki z funduszu alimentacyjnego planuje się w stosunku do przewidywanych potrzeb, niezależnie od możliwości ściągania tych świadczeń od osób zobowiązanych do płacenia alimentów.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#StefanCałużyński">Problemu „urodzonych w niedzielę” nie można rozwiązywać w drodze przymusu pracy. Jest to zagadnienie dokuczliwe, ale marginesowe i nie narastające.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#StefanCałużyński">Likwidacja trzeciej zmiany w przemyśle lekkim spowodowałaby znaczne straty w produkcji rynkowej.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#StefanCałużyński">1978 r. jest ostatnim rokiem reformy zakładowego funduszu socjalnego, rokiem, o którym dopiero kończy się proces wyrównywania dysproporcji między zakładami. Dalszy wzrost środków na działalność socjalną jest zależny od funduszu płac. Równocześnie niezbędne jest najbardziej racjonalne, zwłaszcza ze społecznego punktu widzenia, wykorzystywanie tych środków.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#StefanCałużyński">Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakładowego funduszu nagród dotyczy podziału funduszu za 1978 r., który to podział będzie dokonywany w I kwartale 1979 r. Podejmując decyzję o zmniejszeniu podstawy naliczania tego funduszu o niektóre zasiłki chorobowe, rząd wychodził z założenia, że są to nagrody wypłacane wyłącznie za pracę.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#StefanCałużyński">Przygotowuje się różne warianty zasiłku wychowawczego dla kobiet korzystających z bezpłatnych urlopów na opiekę nad dzieckiem. Problem ten będzie podjęty wówczas, gdy powstaną niezbędne możliwości finansowe.</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#StefanCałużyński">Program dalszego skracania czasu pracy był wstępnie rozpatrywany przez Prezydium Rządu. W niedługim czasie na porządku obrad Rady Ministrów może stanąć sprawa zwiększenia liczby dodatkowych dni wolnych w 1979 r.; sprawa ta była konsultowana ze wszystkimi resortami, które zapewniły, że nie będzie to oznaczać żądań wzrostu zatrudnienia i funduszu płac.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#StefanCałużyński">Fachowcy zwolnieni z budownictwa w ramach ograniczania zatrudnienia tym dziale będą mogli świadczyć rzemieślnicze usługi budowlane dla ludności.</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#StefanCałużyński">W budowie jest obecnie 11 pensjonatów dla emerytów i rencistów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IrenaSroczyńska">W dyskusji posłowie wyrazili aprobatę dla zamierzeń resortu w dziedzinie dalszej racjonalizacji zatrudnienia. Szczególnej przy tym uwagi wymaga poziom i struktura zatrudnienia w administracji. Temu tematowi Komisja poświęci więcej uwagi, bowiem, jak się wydaje, brakuje tu konsekwentnego działania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#IrenaSroczyńska">Należałoby się zastanowić, aby w branżach o zdecydowanej przewadze kobiet stopniowo ograniczać pracę na trzy zmiany, drogą lepszego wykorzystania czasu pracy i mocy produkcyjnych, na pozostałych zmianach.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#IrenaSroczyńska">Zagadnienia organizacji i czasu pracy są przedmiotem szczególnego zainteresowania Komisji. Wizytacje poselskie w terenie potwierdzają, że w sprawach tych jest jeszcze bardzo wiele nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#IrenaSroczyńska">Konieczne jest dalsze doskonalenie systemów płac w kierunku lepszego opłacania pracy dobrej i wydajnej, oszczędności materiałów i surowców. Niezbędny jest też ograniczenie wypłat nieuzasadnionych wkładem pracy.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#IrenaSroczyńska">Nadal nieodzowne jest doskonalenie ubezpieczeń społecznych, systemów emerytalno-rentowego i zasiłków rodzinnych, a także pomoc ZUS w realizacji rosnących zadań.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#IrenaSroczyńska">Dla dalszej poprawy warunków pracy sprawą podstawową jest stała analiza stanu bhp i koncentracja działania w tych zakładach i branżach, w których notuje się najwięcej zagrożeń zawodowych.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#IrenaSroczyńska">Konieczne jest bardziej racjonalne gospodarowanie zakładowymi funduszami socjalnym i mieszkaniowym, zwrócenie większej uwagi na potrzeby rodzin wielodzietnych i opiekę nad dzieckiem. Po tegorocznym zakończeniu reformy zakładowego funduszu socjalnego, celowe byłoby zastanowienie się w najbliższej przyszłości nad możliwościami pomocy tym zakładom, które mają w tych sprawach najwięcej trudności.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#IrenaSroczyńska">Realizacja wszystkich zadań w dziedzinie polityki socjalnej wiąże się z wykonaniem całego planu na 1979 r., a zwłaszcza z dalszym wzrostem dochodu narodowego.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#IrenaSroczyńska">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1979 r. w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#IrenaSroczyńska">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>