text_structure.xml
10.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 stycznia 1977 r. Komisja Oświaty i Wychowania, obradująca pod przewodnictwem posła Jaremy Maciszewskiego (PZPR), omówiła problemy kształcenia kadr dla przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych, przemysłu maszynowego i hutnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele. Ministerstwa Oświaty i Wychowania z ministrem Jerzym Kuberskim, Ministerstw; Maszyn Ciężkich i Rolniczych, Przemysłu Maszynowego, Hutnictwa, Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W informacji przygotowanej przez resort oświaty i wychowania wskazano na konieczność dokonania zmian profilu kształcenia w istniejących szkołach zawodowych, lepszego ich wyposażenia w nowoczesne pomoce naukowe i warsztatowe oraz poprawy struktury kształcenia fachowych kadr zawodowych. Szkolnictwo przyzakładowe powinno być w większym stopniu odpowiedzialne za kształcenie w tych zawodach i specjalnościach, które wymagają umiejętności praktycznych, nabywanych przez uczniów bezpośrednio w produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Konieczne jest wyrównanie występujących dysproporcji w nauczaniu zawodowym dla potrzeb przemysłu i rolnictwa. Powinno nastąpić podwojenie liczby podejmujących naukę w zawodach rolniczych i innych dla potrzeb gospodarki rolnej i żywnościowej. Szkolnictwo zawodowe musi sprostać coraz większemu zapotrzebowaniu na wysokokwalifikowanych fachowców niezbędnych dla obsługi nowoczesnych obiektów, urządzeń i sprzętu, o które wzbogaca się gospodarka narodowa.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Uwagi podkomisji szkolnictwa zawodowego na temat kształcenia kadr dla przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych, przemysłu maszynowego i hutnictwa zreferował poseł Józef Kowalski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zadania produkcyjne wymienionych resortów oraz poziom i jakość ich produkcji warunkują w poważnym stopniu rozwój całej gospodarki narodowej. Dotyczy to w szczególności hutnictwa i najważniejszych inwestycji bieżącego 5-lecia, jaką jest huta „Katowice” (drugi etap budowy). Wysoki stopień nasycenia techniką, drogi i skomplikowany park maszynowy, nowoczesne technologie, wymagają wysokich kwalifikacji i umiejętności kadr. Przygotowaniu tych kadr służy rozbudowa szkolnictwa zawodowego, coraz lepsze jego wyposażenie i zapewnienie wysokich kwalifikacji nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W tym celu tworzy się także zakładowe centra kształcenia ustawicznego połączone z zespołami szkół zawodowych. Placówki takie działają m.in. w hucie im. Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim i Skarżyska Kamiennej. Nauka w szkołach przyzakładowych połączona jest w wielu przypadkach z normalną produkcją dla potrzeb zakładów. W trosce o prawidłowy rozwój tej ważnej formy szkolenia zawodowego trzeba przestrzegać zasady, by w żadnym razie dążenie do wykonania planu produkcyjnego danego zakładu nie przesłaniało zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły przyzakładowej. Niezbędne jest zwrócenie większej uwagi na zapewnienie uczniom frontu robót umożliwiającego pełną realizację programu praktycznej nauki zawodu oraz właściwy dobór instruktorów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Do ujemnych zjawisk w szkolnictwie przyzakładowym należy zbyt późne tworzenie zaplecza szkoleniowego i kadrowego, zwłaszcza dla wielkich inwestycji, co powoduje konieczność przenoszenia wykwalifikowanych robotników z innych zakładów pracy. W niektórych wielkich zakładach, np. Hucie Stalowa Wola zbyt długo trwa budowa warsztatów szkolnych. Zakłady produkcyjne nie zawsze dbają o pozyskanie własnej bazy internatowej dla prowadzonych przez nie szkół przyzakładowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podkomisja uważa, że występujące trudności rekrutacji kandydatów do zawodów deficytowych można złagodzić poprzez rozwój preorientacji zawodowej oraz szerszą informację o poszczególnych zawodach i związanych z nimi perspektywach życiowych. Konieczne jest także stosowanie odpowiednich preferencji materialnych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Szkolnictwo zawodowe w resortach przemysłowych, powinno przygotowywać kadry dla obsługi technicznych środków produkcji w rolnictwie. Dotyczy to zwłaszcza kształcenia elektryków, mechaników maszyn samobieżnych itp.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Technika zawodowa i szkoły równorzędne powinny - zdaniem podkomisji - pozostać głównym źródłem dopływu średniego personelu do zakładów produkcyjnych. Absolwenci techników powinni mieć możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji w trybie studiów dla pracujących. Należałoby zbadać możliwość objęcia absolwentów techników zawodowych planowym zatrudnieniem.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Szkoły przyzakładowe zapewniają tylko 50 proc. kadr kwalifikowanych niezbędnych dla hutnictwa oraz przemysłu maszynowego i ciężkiego, pozostałą część kadr kształci się w szkołach zawodowych resortu oświaty i wychowania. Szkoły te przygotowują absolwentów bardziej uniwersalnych, którzy mogą być wykorzystani w różnych zakładach pracy po pewnym okresie adaptacji. Szkoły resortu oświaty są jednak z reguły gorzej wyposażone w pomoce naukowe i warsztatowe. Dlatego zakłady przemysłowe powinny przekazywać szkołom zawodowym resortu oświaty niezbędne maszyny i wyposażenie oraz udzielać efektywnej pomocy w praktycznej nauce zawodu. Działania podejmowane w tym kierunku są jeszcze niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Podkomisja stwierdziła z zadowoleniem, że w wielu szkołach przykładowych osiągnięto wysoki poziom pracy wychowawczo-ideowej poprzez lekcje wychowania obywatelskiego i różne formy zajęć o charakterze społecznym, a także działalność kół zainteresowań artystycznych, sportowo-turystycznych, krajoznawczych itp.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Podkomisja wyraziła poparcie dla wzmocnienia koordynacyjnej funkcji resortu oświaty i wychowania oraz kuratoriów w stosunku do całego szkolnictwa zawodowego, co zapewniają wydane ostatnio akty prawne dotyczące koncentracji nadzoru pedagogicznego oraz środków i nakładów finansowych. Przyczyni się to do wyrównania poziomu pracy szkół, uzyskania lepszych wyników dydaktycznych i wychowawczych oraz wyższej sprawności kształcenia.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W dyskusji zabrali głos posłowie: Zofia Mroczka (PZPR), Stanisław Celiński (PZPR), Kazimiera Plezia (PZPR), Zofia Cebulska (ZSL), Stefania Kamińska (PZPR) i Jarema Maciszewski (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister oświaty i wychowania Jerzy Kuberski.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji poselskiej stwierdzono występowanie znacznych dysproporcji między poziomem szkół zawodowych i bazy dydaktyczno-warsztatowej w różnych regionach kraju oraz trudności przy rekrutacji do zawodów o większej uciążliwości (poseł Z. Mroczka).</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Sygnalizowano brak instruktorów zawodu i kierowników warsztatów w niektórych szkołach zawodowych oraz trudności w uzyskiwaniu odpowiednich surowców, materiałów i sprzętu niezbędnego do nauki zawodu (posłowie: Z. Mroczka i S. Celiński).</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Podkreślano dobre wyniki pracy wychowawczej w szkołach zawodowych, co wyraża się m.in. w podejmowaniu przez młodzież wielu czynów społecznych na rzecz szkół, wykonywaniu pomocy naukowych itp. (posłowie: K. Plezia i Z. Mroczka).</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Zwrócono uwagę na uprzywilejowanie resortowych szkół przyzakładowych w stosunku do zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania. Dotyczy to np. różnych form wynagrodzeń za prace warsztatowe, nabywania uprawnień socjalnych, ułatwiania formalności związanych z przyjęciem do pracy i in. Postulowano działania na rzecz wyrównania tych często nieuzasadnionych różnic, wynikających jedynie z przynależności resortowej danej szkoły (poseł S. Celiński).</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Uznano za potrzebne zbadanie możliwości rozszerzenia bazy internatów dla szkolnictwa zawodowego (posłowie: K. Plezia i S. Kamińska).</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Jarema Maciszewski (PZPR) podkreślił, że z ogólnego bilansu siły roboczej w bieżącym pięcioleciu wynikają określone zadania dla szkolnictwa zawodowego, które powinno dostarczyć gospodarce narodowej planowaną liczbę dobrze przygotowanych, kwalifikowanych pracowników. Uwzględniając potrzeby przemysłu zwłaszcza maszynowego, ciężkiego i hutniczego, a także górnictwa i budownictwa; część absolwentów szkół podstawowych należy skierować do pracy w rolnictwie i w gospodarce żywnościowej, wymaga to odpowiedniego stymulowania preorientacji zawodowej i kształcenia zawodowego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Osiągnięto duży postęp w dziedzinie pracy wychowawczej w szkołach zawodowych. Powiększenie ilości zajęć z zakresu wiedzy ogólnej stwarza możliwości lepszego i szybszego przyswojenia nowych technologii przez robotników i techników. Kierunkowo słuszne jest nasycenie programów nauczania i wychowania treściami humanistycznymi. W szkołach zawodowych trzeba kształcić także aspiracje kulturalne, ambicje poznawcze, zainteresowania społeczno-polityczne. Potrzebni nam są nie tylko pracownicy fachowi, ale także rozumni i kulturalni. W szkołach zawodowych kształcą się cechy przeciętnego Polaka początków następnego wieku, wieku nowoczesnej techniki i humanizacji życia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>