text_structure.xml
46.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1977 r. Komisja Nauki i Postępu technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Nawrockiego (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1978 w częściach dotyczących: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, Urzędu Patentowego PRL i Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele MNSzWiT z ministrem Sylwestrem Kaliskim, Polskiej Akademii Nauk z zastępcą sekretarza naukowego Tadeuszem Orłowskim, Urzędu Patentowego PRL z prezesem Jackiem Szomańskim, Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar z prezesem Franciszkiem Szlachcicem oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były dostarczone posłom przez resorty informacje projektów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podstawowe kierunki działalności Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki na rok 1978 omówił minister Sylwestry Kaliski: Plan rozwoju nauki i techniki na rok 1978 stanowi wybór kluczowych przedsięwzięć badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych. Zakłada on zwiększenie udziału nauki w realizacji celów gospodarczych i społecznych, ustalonych w uchwałach VII Zjazdu PZPR oraz realizacji manewru gospodarczego, wynikającego z uchwał V i IX Plenum KC PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dynamiczny rozwój gospodarczy kraju, a zwłaszcza konieczność renowacji i modernizacji przemysłu, stanowią podstawowy punkt wyjścia do ustalenia zadań w dziedzinie nauki i techniki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Plan na rok przyszły ukształtowany został prawidłowo na te możliwości gospodarczych kraju, zgodnie z potrzebami aktualnego i przyszłego rozwoju gospodarki i kultury.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zakłada się pewne zmniejszenie globalnej liczby przyjęć na studia wyższe w stosunku do ustalał przyjętych w planie 5-letnim, a także zmianę struktury przyjęć, zapewniającą powiększenie rekrutacji na kierunki i specjalności, bardziej odpowiadające przyszłym potrzebom kraju.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nabór na wyższe uczelnie zmniejszy się o 8-9% w stosunku do rekrutacji r. ub. Podyktowane to jest potrzebą zapewnienia racjonalizacji zatrudnienia absolwentów szkół wyższych. Dokona się wewnętrznego manewru strukturalnego w celu wzmocnienia kierunków wyższego szkolnictwa rolniczego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przewiduje się dalsze kontynuowanie wysiłków w kierunku podniesienia poziomu kształcenia i wychowania oraz stabilizację rekrutacji na studia doktoranckie przy podniesieniu ich jakości i efektywności. Nastąpi znaczna poprawa w rozwoju bazy lokalowej i wyposażenia szkolnictwa wyższego, podniesienie poziomu gospodarności i jakości we wszystkich sferach działania szkół oraz lepsze dostosowanie inwestycji do potrzeb działalności podstawowego szkolnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przewiduje się rozwój i intensyfikację badań naukowych oraz koncentrację potencjału naukowo-badawczego szkół na tematach, które już w bieżącej 5-latce mają i powinny przynieść efekty gospodarcze i społeczne.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W 1977 r. uregulowano w resorcie wiele trudnych spraw socjalnych. M.in. podwyżkę płac dla młodszych pracowników nauki, stypendia dla studentów, wprowadzono dodatki za wysługę lat dla pracowników pomocniczych nauki.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Tegoroczny rzeczowy plan inwestycyjny szkolnictwa wyższego wykonano w 87,5%, natomiast realizacja finansowa wynosi 100%.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W 1977 r. umocniła się działalność ruchu młodzieżowego na uczelniach. Organizacje studenckie działają sprawniej i efektywniej. Wzmocniono dyscyplinę na uczelniach. Sprzyjały temu m.in. kompleksowe kontrole inicjowane przez resort, które umożliwiły ujawnienie i rozwiązanie wielu trudnych spraw.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Plan na r. 1978 zakłada utrzymanie wszystkich podstawowych wskaźników rozwoju szkolnictwa wyższego na poziomie roku bieżącego przy znacznej poprawie efektywności działania na wszystkich odcinkach. Dzięki realizacji zamierzeń inwestycyjnych wskaźnik pomieszczeń dydaktyczno-naukowych na jednego studenta wzrośnie z 56,9 m3 w 1976 r. do 79 m3 w 1977 r. i 52,3 m3 w 1978 r. Stosunek liczby miejsc w domach studenckich do liczby studentów ogółem wzrośnie odpowiednio z 35,5 do 39 i 41,1.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W planie inwestycyjnym nastąpią konieczne korekty przy jednoczesnym podwyższaniu nakładów inwestycyjnych o dodatkowo uzyskane kwoty. Zbudowanych będzie 32 budynki dla celów dydaktyczno-naukowych, 7 domów studenckich, 3 stołówki, Nie ulegnie zmianom poziom zatrudnienia w szkolnictwie wyższym.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Resort podejmie starania, aby poprawić politykę kadrową i podnieść jakość pracy dydaktycznej i badań prowadzonych w szkolnictwie wyższym. Służyć temu będą m.in. wprowadzenie norm naukowo-badawczych. Przegląd ok. 400 placówek prowadzących doktoraty umożliwi ustalenie warunków i poziomu nadawania tytułów doktoranckich. Zamierza się przeprowadzać doroczne przeglądy kadry naukowo-dydaktycznej w celu podniesienia poziomu pracy oraz odejścia od zbyt sztywnych ustaleń rotacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Resort przedstawi w połowie grudnia Radzie Szkolnictwa Wyższego projekt przyszłego modelu szkoły wyższej. Proponuje się w nim wprowadzenie szeregu eksperymentalnych rozwiązań pilotowych, jednak bez dokonywania zbyt radykalnych i rewolucyjnych zmian. Chodzi tu zarówno o schemat organizacyjny, jak i związki uczelni z danym regionem oraz ustalenie zasad współpracy z władzami terenowymi i resortami. Poszerzy się zakres wprowadzenia obok studiów stacjonarnych i zaocznych, także studiów przemiennych. Ma to zarówno aspekt wychowawczy, ponieważ zbliża studentów do praktyki, też ekonomiczny, ponieważ organizacja takich studiów jest tańsza i nie wymaga obciążenia uczelni. Organizowanie części studiów musi być oparte o bazę przemysłu.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nakłady na naukę przemysł wyniosą ogółom 37 mld zł i stanowić będą 2,17% dochodu narodowego. Ważne znaczenie będzie miało wykorzystanie pieniędzy przeznaczonych na rozwój nauki i techniki, wyposażenie placówek naukowo-badawczych i realizacji ich zadań. Dlatego m.in. wprowadzono nowy system kontroli rzeczowej realizacji programów węzłowych i rządowych. W resorcie przeprowadza się przegląd wszystkich dokumentów, dotyczących zarządzania nauką, aby dokonać niezbędnych zmian i usprawnień, a przede wszystkim uprościć sprawozdawczość. W rb. otoczono specjalnym nadzorem 40 szczególnie ważnych technologii służących rozwiązaniu ważnych zadań gospodarczych i produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Główne cele planu to podniesienie jakości realizacji zadań przy oszczędnym wydatkowaniu środków.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Koreferat do projektu planu na 1978 r. resortu nauki, szkolnictwa wyższego i techniki przedstawił poseł Zygmunt Najdowski/PZPR/:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Na finansowanie prac badawczych i rozwojowych przeznacza się w projekcie planu 37 miliardów zł (od 3,1% więcej niż w roku bieżącym). Podkreśla się szczególnie potrzebę ściślejszego powiązania prac badawczych i rozwojowych z aktualnie ważnymi problemami gospodarki narodowej: poprawą zaopatrzenia rynku, zwiększeniem efektywności eksportu i racjonalizacji importu, zwiększenie zakresu budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Zakłada się utrwalenie efektów z tytułu zakupu licencji na nowe wyroby, technologie i konstrukcje oraz wypracowywanie nowych własnych rozwiązań technicznych eliminujących nadmierny import.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Następuje powiększenie udziału przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych w finansowaniu badań naukowych i działań na rzecz rozwoju nauki i techniki. Uznając tę zasadę za słuszną, należy podtrzymać postulat Komisji z roku ubiegłego dotyczący dalszego umacniania pozycji resortu nauki szkolnictwa wyższego i techniki jako koordynatora prac naukowo-badawczych wszystkich resortów. W ten sposób uchroni się naukę przed angażowaniem jej potencjału w sprawy drobne i niewspółmierne do możliwości.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki powinien wykorzystać swoje uprawnienia dla racjonalizowania importu nowoczesnej myśli technicznej przez eliminowanie zakupów maszyn, urządzeń, czy rozwiązań technicznych, które jesteśmy w stanie wykonać własnymi siłami.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Przyjmując jako trafne sformułowane przez rząd główne zadania dla nauki, techniki i działań na rzecz wdrażania nowoczesnych rozwiązań należy podkreślić ważność tak zwanych badań podstawowych dla dalszego rozwoju nauki i zwrócić uwagę na potrzebę zapewnienia tym badaniom warunków harmonijnego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Należy postulować, aby realizacja planu uwzględniała korzystanie w większym niż dotychczas stopniu z krajowych osiągnięć nauki i techniki, co powinno między innymi przyczynić się do zmniejszenia zakupów licencji zagranicą. W załączonej do projektu planu tabeli przewidziano 307 wdrożeń, zastanawia duża rozpiętość liczby nowych wdrożeń w poszczególnych resortach. Największą liczbę wdrożeń zgłaszają resorty gospodarcze, co jest zjawiskiem naturalnym, chociaż niektóre planują jeszcze zbyt małą ilość wdrożeń.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Przewiduje się zwiększenie środków dysponowanych centralnie na badania w ramach programów rządowych i węzłowych, na co przeznacza się 36% wszystkich nakładów. Konieczne jest staranniejsze kontrolowanie przez resort wartości i stanu realizacji programów branżowych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zapowiedziane zmniejszenie liczby studentów przyjmowanych na I rok studiów z powodu zmniejszonej liczebności roczników młodzieży, należy wykorzystać w celu poprawy warunków działalności dydaktyczno-wychowawczej wyższej uczelni. Zwiększy się natomiast liczba młodzieży studiującej na kierunkach rolniczych w związku z zapowiedzianymi preferencjami dla studiów rolniczych. Dlatego konieczne jest otoczenie tych uczelni szczególną opieką. Należy rozważyć możliwości zastosowania preferencji w rozdziale funduszów na stypendia dla studentów uczelni rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Obniżenie środków inwestycyjnych w dziale „nauka i rozwój techniki”, podyktowane jest realizacją manewru gospodarczego przyjętego przez V Plenum. Tym niemniej zbadać trzeba czy tak radykalne obniżenie poziomu inwestowania nie spowoduje niepełnego wykorzystania potencjału już zainwestowanego w tym dziale gospodarki, rozwiązań technicznych, które jesteśmy w stanie wykonać własnymi siłami.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Przyjmując jako trafne sformułowane przez rząd główne zadania dla nauki, techniki i działań na rzecz wdrażania nowoczesnych rozwiązań należy podkreślić ważność tak zwanych badań podstawowych dla dalszego rozwoju nauki i zwrócić uwagę na potrzebę zapewnienia tym badaniom warunków harmonijnego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Należy postulować, aby realizacja planu uwzględniała korzystanie w większym niż dotychczas stopniu z krajowych osiągnięć nauki i techniki, co powinno między innymi przyczynić się do zmniejszenia zakupów licencji zagranicą. W załączonej do projektu planu tabeli przewidziano 307 wdrożeń, zastanawia duża rozpiętość liczby nowych wdrożeń w poszczególnych resortach. Największą liczbę wdrożeń zgłaszają resorty gospodarcze co jest zjawiskiem naturalnym, chociaż niektóre planują jeszcze zbyt małą ilość wdrożeń.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Przewiduje się zwiększenie środków dysponowanych centralnie na badania w ramach programów rządowych i węzłowych, na co przeznacza się 36% wszystkich nakładów.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Konieczne jest staranniejsze kontrolowanie przez resort wartości i stanu realizacji programów branżowych.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Zapowiedziane zmniejszenie liczby studentów przyjmowanych na I rok studiów z powodu zmniejszonej liczebności roczników młodzieży, należy wykorzystać w celu poprawy warunków działalności dydaktyczno-wychowawczej wyższej uczelni. Zwiększy się natomiast liczba młodzieży studiującej na kierunkach rolniczych w związku z zapowiedzianymi preferencjami dla studiów rolniczych. Dlatego konieczne jest otoczenie tych uczelni szczególną opieką. Należy rozważyć możliwości zastosowania preferencji w rozdziale funduszów na stypendia dla studentów uczelni rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Obniżenie środków inwestycyjnych w dziale „nauka i rozwój techniki”, podyktowane jest realizacją manewru gospodarczego przyjętego przez V Plenum.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Tym niemniej zbadać trzeba czy tak radykalne obniżenie poziomu inwestowania nie spowoduje niepełnego wykorzystania potencjału już zainwestowanego w tym dziale gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Koreferat do projektu planu i budżetu na 1978 r. Polskiej Akademii Nauk przedstawił poseł Dyzma Gałaj (ZSL):</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Projekt planu PAN na 1978 r. obejmuje szeroki zakres zagadnień wynikających z potrzeb zarówno gospodarki, jak też kultury narodowej. PAN będzie uczestniczyła w realizacji wszystkich rządowych programów badawczo-rozwojowych, 37 problemów węzłowych, ponad 40 - międzyresortowych i 10 problemów resortowo-branżowych. Nad wykonaniem rządowych programów pracować będzie 31 placówek PAN, problemów węzłowych- 47 placówek, międzyresortowych -57, a problemów resortowo-branżowych różnych resortów - 7 placówek PAN.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Analizując program badawczy na przyszły rok z punktu widzenia preferowanych kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego kraju uznać należy za dostateczną koncentrację badań w tych dziedzinach. Prowadzone będą np. prace badawcze związane z gospodarką żywnościową oraz z problematyką surowcowo-materiałową, energetyczną i z budownictwem.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Ważnym i uzasadnionym przedsięwzięciem badawczym PAN jest podjęcie kompleksowych badań Antarktydy i Arktyki. Mają one wielkie znaczenie, gdyż pozwalają poznać i - przy zachowaniu zasad ochrony środowiska naturalnego - wykorzystać zasoby Oceanu Południowego i Północnego, które są potencjalnym, obfitym źródłem żywności i paszy.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Podkreślić należy tendencję do zajmowania się tematyką ważną dla praktyki gospodarczej. Temu celowi służy między innymi rozwinięty system zakładów doświadczalnych PAN oraz umów i porozumień między placówkami naukowymi a jednostkami gospodarki uspołecznionej. Temu służy też 16 ważnych ekspertyz do opracowania których zobowiązane zostały Komitety Naukowe PAN. Ponadto wszechnica PAN prowadzi lub rozpocznie w najbliższym czasie cykle wykładów na tematy ściśle związane z praktyką.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">(Np. „Nauka a postęp produkcji rolnej”)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyNawrocki">Rozszerzanie przez PAN badań o charakterze praktycznym wywołuje jednak pewien niepokój co do zachowania właściwych proporcji między nimi a badaniami podstawowymi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyNawrocki">Współpraca z zagranicą Polskiej Akademii Nauk stanowi ważny czynnik realizacji jej programu badawczego. Zdaniem placówek PAN realizowane będą przy udziale uczonych z krajów socjalistycznych i kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyNawrocki">Współpraca z zagranicą sprzyja również rozwojowi kadry naukowej PAN dzięki stażom naukowym oraz udziałowi w konferencjach i zjazdach. Niestety ta forma współpracy nie wykazuje ód kilku lat tendencji wzrostu. Nie przewiduje się też wzrostu nakładów dewizowych oraz zakupu aparatury naukowej zagranicą oraz literatury obcojęzycznej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyNawrocki">Również zwiększa się - zdaniem podkomisji -nakłady finansowe na współpracę i bezpośrednie kontakty naukowe z ośrodkami naukowymi krajów socjalistycznych. Wiąże się to przede wszystkim z powierzeniem PAN funkcji koordynatora i głównego wykonawcy międzyrządowego programu badań kosmicznych „Interkosmos”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyNawrocki">Zwiększenie środków na współpracę naukową z krajami kapitalistycznymi niezbędne jest również dla zaktywizowania naszej działalności w międzynarodowych organizacjach naukowych, zwłaszcza tych, które wytyczają kierunki rozwoju nauki w danej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyNawrocki">Kierownictwo PAN prowadzi słuszną politykę zwiększania zatrudnienia w ośrodkach pozawarszawskich, by w ten sposób wzmacniać je i ożywiać ich działalność naukową.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyNawrocki">Przewiduje się w 1978 r. nadanie 220 osobom stopnia doktora i 50 osobom stopnia doktora habilitowanego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyNawrocki">Zabezpieczone są środki na stypendia doktoranckie i habilitacyjne. Wysokość tych stypendiów wymaga wyrównania w stosunku do poziomu przeciętnej płacy oraz stypendiów studenckich.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyNawrocki">W związku z minimalnym wzrostem zatrudnienia w niektórych instytutach PAN powstały obawy zachwiania równowagi między liczbą samodzielnych i pomocniczych pracowników nauki.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzyNawrocki">Przewaga liczebna samodzielnych pracowników naukowych nie jest zjawiskiem pozytywnym. Przechodzenie kadr akademickich do wyższych uczelni, instytutów czy innych ośrodków naukowych jest nadal realizowane w oporami i w niedostatecznym stopniu, a w niektórych specjalnościach nie jest w ogóle stosowane.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JerzyNawrocki">Przy ustalaniu planu zatrudnienia dla instytucji i placówek naukowych za podstawę bierze się niestabilne, okresowe stany zatrudnienia, zwykle pod koniec poprzedzającego roku. Prawidłowa polityka kadr naukowo-badawczych powinna być realizowana w przedziałach wieloletnich, a roczne plany zatrudnienia powinny opierać się na ustaleniach dla kolejnych lat planu pięcioletniego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JerzyNawrocki">Ogólne kwota wydatków budżetowych PAN na rok przyszły jest o 0,2 proc. mniejsza niż w roku bieżącym. Jest to budżet oszczędny.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JerzyNawrocki">W planie inwestycyjnym przewiduje się oddanie do użytku obiektów o łącznej kubaturze 30183 m3 i powierzchni użytkowej 5770 m2.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JerzyNawrocki">Obejmuje to również inwestycje, które ze względu na brak mocy przerobowej nie zostały zakończone w tym roku.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JerzyNawrocki">Koreferat do projektu planu na 1978 r. Urzędu Patentowego PRL przedstawił poseł Zdzisław Malicki (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JerzyNawrocki">Przyspieszone tempo rozwoju gospodarczego kraju wymaga intensyfikacji, usprawnienia i rozszerzenia działalności Urzędu Patentowego we wszystkich dziedzinach jego ustawowych zadań.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JerzyNawrocki">Jak wynika z informacji Urzędu w 1978 r. przewiduje się podjęcie 10 tys. ostatecznych decyzji w sprawie przyznawania wyłącznych praw na wynalazki i wzory użytkowe.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JerzyNawrocki">W zakresie informacji patentowej projekt planu przewiduje, że działalność Urzędu skoncentrowana będzie głównie na dalszym usprawnieniu dostarczania opisów patentowych krajowych i zagranicznych oraz literatury patentowej.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JerzyNawrocki">Jeśli idzie o wykorzystanie przez gospodarkę narodową dorobku wynalazczego to projekt planu przewiduje między innymi rozpatrzenie wspólnie z resortami ok. 1 tys. wynalazków z kilkudziesięciu branż, przeprowadzenie w wybranych jednostkach gospodarki uspołecznionej kontroli i badań stosowania i upowszechniania wynalazków. Przewiduje się również zbadanie stanu wykorzystania ok. 4 tys. wynalazków.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JerzyNawrocki">Zarząd Patentowy PRL podejmie w roku przyszłym szkolenie różnych grup pracowników gospodarki uspołecznionej w zakresie wynalazczości i ochrony własności przemysłowej, a także szkolenie i dokształcanie rzeczników patentowych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JerzyNawrocki">Komisje odwoławcze rozpoznają ok. 1050 wniosków, a kolegia orzekające 350.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JerzyNawrocki">Prace bieżące Urzędu Patentowego w dziedzinie ustawodawstwa, organizacji wynalazczości w kraju, instruktażu oraz inicjatyw w postaci konkursów, giełd czy wystaw, mających na celu jak najszersze upowszechnienie dorobku technicznego - jak stwierdził koreferent - przyczyniły się w znacznym stopniu do zwiększenia efektywności wynalazków. Wyraża się to wzrostem efektów na 1 złotówkę nakładów z 7,25 zł w 1974 r. do ok. 7,91 zł w tym roku. Wzrasta również techniczny poziom rozwiązań oraz ich ilość - co roku o ok. 5%.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#JerzyNawrocki">Możliwości przyspieszenia wdrożeń i rezerwy w dziedzinie rozpowszechnienia projektów nie są jeszcze w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#JerzyNawrocki">Na potencjalne możliwości podwyższenia wskaźników efektywności wynalazków wskazują również: stały przyrost wysoko kwalifikowanych kadr, rozwój zaplecza naukowo-badawczego, przyrost potencjału przemysłowego oraz rozszerzający się asortyment produkowanych wyrobów. Do uaktywnienia wynalazczości w przyszłym roku powinno się też przyczynić znowelizowane zarządzenie w sprawie zasad jej finansowania. Zgodnie z zaleceniami Komisji z ub. roku uruchomiono zachęty materialne, które powinny się przyczynić do upowszechniania dorobku technicznego w kraju oraz zwiększenia eksportu myśli technicznej.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#JerzyNawrocki">Koreferent podkreślił cenną inicjatywę Urzędu Patentowego PRL i Uniwersytetu Poznańskiego w sprawie objęcia szkoleniem w zakresie ochrony własności przemysłowej pracowników handlu zagranicznego. Działalność tę należałoby rozszerzyć w taki sposób, by pracownicy naszych central handlu zagranicznego i przedstawicielstw handlowych dysponowali możliwie szeroką znajomością obowiązujących w kraju i zagranicą przepisów patentowych.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#JerzyNawrocki">Urząd Patentowy przewiduje w 1978 r. gromadzenie i udostępnianie nowych opisów patentowych innych krajów oraz prace przygotowujące automatyzację informacji patentowej. Prace te wymagają przyspieszenia.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#JerzyNawrocki">Koreferat dotyczący projektu planu na 1978 r. Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar przedstawił poseł Wacław Czyżewski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#JerzyNawrocki">Jednym z podstawowych zadań w dziedzinie zwiększenia efektywności gospodarowania jest uzyskanie w przyszłym roku dalszej poprawy jakości i nowoczesności produkcji i usług. Wyrazem rangi politycznej, społecznej i ekonomicznej jaką nadaje problematyce jakości partia i rząd jest ujęcie w odrębnym rozdziale zadań w tej dziedzinie po raz pierwszy w planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#JerzyNawrocki">W programie działania PKNiM na 1978 r. na czołowym miejscu wysunięto działalność normalizacyjną, związaną z intensyfikacją eksportu, zaspokojeniem potrzeb rynku, gospodarką żywnościową i budownictwem mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#JerzyNawrocki">Plan przewiduje globalny wzrost liczby wyrobów ze znakiem „Q” o 24,2% w stosunku do 1977 r., a ze znakiem „1” - o 8,6%. Oznaczać to będzie produkcję 1025 wyrobów ze znakiem „Q” i ok. 20.700 wyrobów ze znakiem „1”. Około 25% produktów ze znakami jakości przypada na przemysł maszynowy, a ponad 70% na zakłady podległe resortom przemysłu maszynowego, maszyn ciężkich i rolniczych oraz przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#JerzyNawrocki">Plan prac normalizacyjno-metrologicznych na 1978 r. obejmuje zadania, które powinny się przyczynić do poprawy jakości produkcji rynkowej i eksportowej, zwłaszcza jeśli idzie o funkcjonalność, estetykę i niezawodność wyrobów, a także racjonalne wykorzystania surowców i materiałów.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#JerzyNawrocki">Prace normalizacyjne koncentrować się będą na doskonaleniu i rozbudowie zbioru norm państwowych, które obecnie obejmują ok. 22 tys. polskich norm i norm branżowych i dotyczą ok. 70% produkcji przemysłowej. Przewiduje się opracowanie 650 projektów polskich norm i 950 projektów norm branżowych, z czego 73% stanowić będą normy nowelizowane, przez wprowadzenie jednolitych zasad statystycznej kontroli jakości, postanowień norm międzynarodowych oraz wymagań licencyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#JerzyNawrocki">Polski Komitet Normalizacji i Miar będzie w przyszłym roku podejmował szereg prac organizacyjnych, mających na celu wzrost oddziaływania normalizacji i metrologii na efektywność gospodarowania. W tym celu przeprowadzi się w ok. 400 zakładach kompleksowe analizy stanu stosowania nom oraz 80 tys. kontroli przestrzegania przepisów o miarach i przyrządach pomiarowych przez przedsiębiorstwa handlu, przemysłu i usług.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#JerzyNawrocki">Polski Komitet Normalizacji i Miar podejmuje kroki mające na celu usprawnienie i skrócenie cyklu wydawniczo-poligraficznego norm oraz dostarczanie ich użytkownikowi z odpowiednim wyprzedzeniem.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#JerzyNawrocki">W bieżącym roku uzyskano już znaczną poprawę pod tym względem. W wyniku opinii sejmowej Komisji Nauki i Postępu Technicznego Prezydium rządu podjęło decyzję o rozwoju bazy materialno-technicznej Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#JerzyNawrocki">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EdwardZgłobicki">Niedawno sejmowa Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług analizowała stan gastronomii zamkniętej a więc i działanie stołówek i bufetów studenckich. Wyniki tej analizy godne są uwagi. Okazuje się, że w wielu domach akademickich liczba korzystających z obiadów jest czasem mniejsza niż ilość miejsc konsumpcyjnych. Sygnalizowano również przypadki zmniejszania się liczby konsumentów. Jednocześnie notuje się wzrost chorób przewodu pokarmowego wśród studentów. Problem wymaga zbadania, zwłaszcza w świetle korzystnych zmian systemu stypendialnego. Konieczne jest lepsze wyposażenie stołówek i bufetów studenckich w sprzęt zmechanizowany produkcji krajowej i z importu. Pozwoliłoby to złagodzić trudności kadrowe tych placówek. Braki kadrowe w placówkach żywienia zbiorowego studentów można rozwiązywać poprzez okresowe zatrudnianie kandydatów na studia, którzy w danym roku nie zostali przyjęci z braku miejsc.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarianMięsowicz">W ostatnim czasie nastąpił znaczny postęp w podnoszeniu jakości kształcenia kadr na wyższych uczelniach oraz realizacji programu badań naukowych. Występują jednak trudności hamujące dalsze postępy. Jedną z nich są kłopoty lokalowe. Ciasnota lokalowa powoduje zasadnicze trudności w pracy dydaktycznej, pogarsza higieniczne warunki studiów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarianMięsowicz">Problem realizacji inwestycji w szkolnictwie wyższym i placówkach naukowo-badawczych poruszany był wielokrotnie na posiedzeniach Komisji. Również w bież. roku plan inwestycyjny wykonany będzie tylko w 87%. Przyczyny tego stanu rzeczy resort upatruje w niedoborach potencjału budowlano-montażowego przedsiębiorstw wykonawczych oraz w tym, że obiekty szkolnictwa wyższego i nauki nie korzystają z priorytetów budowlanych. Komisja wysunęła w swoim czasie dezyderat o uznanie budownictwa domów studenckich na równi z budownictwem mieszkaniowym, wniosek został uznany przez rząd. Należałoby więc wystąpić z podobnym dezyderatem w odniesieniu do obiektów dydaktycznych szkolnictwa wyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławMalicki">W porównaniu z rokiem ubiegłym sytuacja w dziedzinie rekrutacji na wyższe studia w przyszłym roku pogarsza się. Planuje się bowiem dalsze ograniczenie liczby przyjęć na pierwszy rok studiów, uzasadniając to zbyt małą liczbą miejsc w domach akademickich i ciasnotą pomieszczeń dydaktycznych na uczelniach. Jednocześnie podaje się, że w tym roku liczba miejsc w domach studenckich zwiększyła się o 7%, a w przyszłym roku planuje się wzrost o 4%. Szczególnie niepokojące i nie przyjęcia jest zmniejszenie liczby przyjąć na studia techniczne. Wysoko kwalifikowane kadry techniczne decydują przecież o realizacji przyspieszonego rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju. Argumenty o konieczności zmniejszenia rekrutacji są nie przekonywujące z tego powodu, że największy spadek przyjęć na pierwszy rok studiów występuje w planach na 1978 r., również na studiach dla pracujących. Poseł wnioskował nieprzyjęcie ustaleń projektu planu dotyczących rekrutacji studentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BożenaHagerMałecka">Problem żywienia zbiorowego młodzieży i studentów wymaga kompleksowego rozpatrzenia. Sprawy ta rozdzielono pomiędzy różne resorty, nie doczekały się dotąd rozwiązania. Powiększa się kubatura i powierzchnia pomieszczeń naukowo-dydaktycznych przypadająca na 1 studenta. Wzrasta odsetek zamieszkujących domy studentów i korzystających ze stołówek. Pomiędzy ośrodkami akademickimi występują jednak w tym zakresie bardzo duże dysproporcje, które należy szybciej likwidować. Niektóre uczelnie pracują w bardzo złych warunkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefWięckowski">Zwiększenie środków dewizowych dla wyższych uczelni i placówek naukowo-badawczych można osiągnąć drogą realizacji kontraktów zagranicznych. Instytuty i szkoły wyższe powinny w tym celu nawiązywać współpracę z zagranicą. Odpisy dewizowe z tych kontraktów komponowałyby niedobory środków w budżecie resortu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JózefWięckowski">Trzeba zmierzać do przyspieszania komputeryzacji informacji naukowej, aby pracownicy nauki mieli łatwy i szybki dostęp do źródeł informacji. Problem ten staje się coraz ważniejszy dla dalszego rozwoju nauki.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JózefWięckowski">Nie rozstrzygnięto dotąd sprawy własności wynalazku, który powstaje w toku prac nad wykonywaniem na uczelniach badań zleconych przez przemysł. Paraliżuje to niekiedy wykonanie zawartych umów, ponieważ nie wiadomo kto jest właścicielem wynalazku.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JózefWięckowski">System selekcji kandydatów na studia wyższe dokonuje się drogą egzaminu konkursowego. Nie rozstrzygnięto natomiast sprawy przyjęć na studia podyplomowe i przemienne. Zachodzi obawa, czy dobiera się tam kandydatów najbardziej wartościowych i przydatnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanGolonka">Programy węzłowe i rządowe w dziale techniki są mocno sprzężone z praktyką i potrzebami gospodarki. Zachodzi jednak obawa, czy w sposób dostateczny zachowane są proporcje między badaniami podstawowymi i stosowanymi. Realizacja manewru gospodarczego stawia na plan pierwszy powiększenie produkcji rynkowej, nie powinno to przysłaniać jednak potrzeby dalszego rozwoju nauki.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanGolonka">Cennym założeniem planu jest przyjęcie zasady preferowania własnych osiągnięć naukowo-badawczych. Podjęcie zakupów licencji zachwiało nieco wiarę we własne siły twórcze kadry naukowej i technicznej. Nie wszystkie licencje sprawdziły się w praktyce. Ponad 80% nowych wyrobów i wdrożeń technicznych i przemysłowych wykonanych jest siłami własnymi. W górnictwie i metalurgii te wskaźniki są jeszcze wyższe.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanGolonka">Często zadaje się pytanie, co właściwie dają gospodarce nasi naukowcy? Nauka jest na cenzurowanym w wielu publikacjach. Należałoby lepiej informować społeczeństwo o naszych osiągnięciach i efektach naukowym i technicznym, aby w ten sposób uzyskać szerokie społeczne poparcie dla rozwijania polskiej myśli naukowej i technicznej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanGolonka">Za mało uwagi poświęcamy budowie i produkcji aparatury naukowo-badawczej. Problem ten należy rozwiązywać w coraz szerszym zakresie własnymi siłami w i w ramach RWPG.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanJanowski">Wiele spraw zostało przez resort pomyślnie rozwiązanych. Zaliczyć do nich trzeba system stypendialny, podwyżkę płac dla pomocniczych pracowników naukowych. Bardzo pozytywnie przyjęto w środowisku naukowym wprowadzony przez resort system koordynacji i kontroli efektywności prac naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanJanowski">Niezadowalający jest jeszcze postęp w dziedzinie przepływu kadry naukowej między placówkami naukowo-badawczymi a zakładami przemysłowymi i odwrotnie. Absolwenci szkół wyższych nie zawsze są właściwie przygotowani do podjęcia pracy zawodowej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanJanowski">Należy wyrazić zaniepokojenie, że ustalony na niskim stosunkowo poziomie plan inwestycyjny resortu nie jest w pełni realizowany. Trzeba wystąpić o nadanie priorytetu budownictwu socjalnemu i naukowo-dydaktycznemu szkolnictwa wyższego. Należałoby rozważyć, czy nakłady inwestycyjne są rozdzielane proporcjonalnie w stosunku do niedostatków bazy socjalnej i dydaktycznej w niektórych ośrodkach akademickich, a także czy ograniczanie tytułów inwestycyjnych nie powoduje marnotrawienia środków zainwestowanych już uprzednio.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JanJanowski">Podjęty przez resort trud unormowania przepisów dotyczących zarządzania działalnością naukową pozwoli na ograniczenie biurokratycznej nadbudowy.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JanJanowski">Idea skoncentrowania uwagi na 40 najważniejszych problemach technologicznych jest słuszna. Nie powinny one dotyczyć tylko wykonania bieżących zadań produkcyjnych i gospodarczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RyszardJanuszBender">W zindustrializowanym społeczeństwie występuje zjawisko stopniowego kurczenia się kadry humanistów. Humanistę nazywa się wprawdzie inżynierem duszy i odwołuje się niejednokrotnie do jego wiedzy i talentu, jednak nie zawsze docenia się jego znaczenie w społeczeństwie jak i rolę humanistycznych kierunków studiów. Postuluje się coraz częściej humanizację techników. Zajęć humanistycznych nie należy traktować jako dodatek do zajęć warsztatowych w uczelniach technicznych, ale jako zajęcia fakultatywne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RyszardJanuszBender">Aspiracje niektórych resortów i instytutów prowadzą niekiedy do rozproszenia inicjatyw badawczych i naukowych i nie przynoszą spodziewanych korzyści. Dlatego tak wzmacniać trzeba rolę koordynacyjną resortu nauki, szkolnictwa wyższego i techniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarianMichniewicz">Występują kłopoty z załatwieniem członkostwa niektórych naszych towarzystw naukowych w międzynarodowych federacjach. Członkostwo takie wymaga bowiem opłacenia składek, na co brak jest czasem niewielkich środków dewizowych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarianMichniewicz">Fundusze przyznawane uczelniom na badania naukowe są na ogół duże, ale wykorzystanie ich nie zawsze jest racjonalne, ponieważ władze uczelni o ostatecznej wysokości środków dowiadują się niekiedy w drugim półroczu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaKochanowska">Sprawa efektywności badań naukowych i wdrażania osiągnięć nauki ma podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AnnaKochanowska">Wzrasta stopniowo ilość instytutów, których zadaniem jest prowadzenie badań i wdrożeń. W niektórych resortach istnieje nawet moda na powoływanie instytutów, natomiast stanowczo za mało uwagi poświęca się sprawie wdrażania wyników ich prac do praktyki gospodarczej i efektywności ich wdrożeń.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AnnaKochanowska">Należałoby zastanowić się czy nie mamy za dużo instytutów i czy spełniają one w sposób zadowalający funkcje, dla których zostały powołane. Niektóre instytuty mogłyby działać jako jednostki międzyresortowe. Ułatwiałoby to proces wdrożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszMaj">Zwrócenie większej uwagi na rozwój badań naukowych w zakresie rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz preferowanie studiów rolniczych jest konieczne i celowe. Mamy ciągle za mało ludzi z wyższym wykształceniem zatrudnionych w służbie rolnej. Wzrostowi rekrutacji na studia rolnicze powinno towarzyszyć zwiększenie nakładów dla pokrycia potrzeb akademii rolniczych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszMaj">Rolnicze i leśne zakłady doświadczalne dysponują skromnym wyposażeniem w porównaniu z laboratoriami i zakładami naukowymi innych kierunków. Należy rozważyć możliwość zmiany zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w rolniczych zakładach doświadczalnych, które pełnią zadania gospodarstw modelowych, poligonów wdrażania nowych metod agrotechnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WacławCzyżewski">Resort nauki, szkolnictwa wyższego i techniki ma do rozwiązania niełatwy problem właściwego podziału szczupłych nakładów inwestycyjnych i środków finansowych tak, aby zapewnić pełną realizację zadań w dziedzinie rozwoju nauki i techniki.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WacławCzyżewski">Studenci uczą się często na przestarzałych modelach i urządzeniach, podczas gdy instytuty resortowe dysponują nowoczesnymi maszynami. Te różnice w wyposażeniu powodują luki w przygotowaniu absolwentów.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WacławCzyżewski">Niektóra placówki naukowe nie zawsze w sposób racjonalny wykorzystują przyznawane im środki. Nie zawsze troszczą się one o przyśpieszenie procesu wdrożenia wykonanych prac badawczych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WacławCzyżewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki - Sylwester Kaliski, wiceministrowie: Mieczysław Kazimierczuk i Roman Ney oraz zastępca sekretarza naukowego PAN - Tadeusz Orłowski i prezes Urzędu Patentowego PRL -Jacek Szomański.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WacławCzyżewski">Z wyjaśnień ministra Sylwestra Kaliskiego wynika, że nie dysponujemy dokładnym obrazem potrzeb kadrowych, a resorty gospodarcze opierają swoje życzenia na prognozach, które nie wynikają jeszcze z długofalowej misji przyszłych zadań gospodarczych. W ub. 5-leciu nastąpił zbyt gwałtowny przyrost rekrutacji na wyższe uczelnie przekraczający możliwości naukowo-dydaktyczne. Obecny wskaźnik rekrutacji odpowiada zmniejszonej podaży roczników młodzieży i założeniu podniesienia jakości kształcenia. Doraźne analizy bieżące wykazują nadwyżki absolwentów niektórych kierunków studiów, np. biologii i prawa.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WacławCzyżewski">Warunki kształcenia w szkołach rolniczych w 1978 r. nie ulegną jeszcze poprawie, a nawet przejściowo może nastąpić pewne pogorszenie z uwagi na wysoką rekrutację. Należy liczyć się z dopływem kandydatów na studia rolnicze, ponieważ zapanowała moda na wieś. Absolwenci kierunków rolniczych na ogół chcą podejmować pracę w rolnictwie. W niektórych opiniach ujawnia się zniecierpliwienie, że mając tak liczne stosunkowo kadry inżynierskie, nie osiągamy większych postępów w technice. Polski inżynier wykształcony w polskiej szkole technicznej jest bardzo debrze przygotowany do pracy. Wpychany jest jednak w takie układy organizacyjne, że spełnia funkcje zaopatrzeniowca, sekretarki, statystyka.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#WacławCzyżewski">Rozpiętość i dysproporcje między ośrodkami akademickimi są faktem. Na wyrównanie poziomów w warunkach i wyposażeniu potrzeba kilka lat. Słabe wykonanie planu inwestycyjnego wynika z napięć w budownictwie. Wprowadzono zasadę traktowania budowy domów studenta na równi z budownictwem mieszkaniowym, ale nie wpłynęło to na znaczniejsze przyśpieszenie realizacji tych budów, ponieważ budownictwo ma wyznaczonych wiele priorytetów.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#WacławCzyżewski">W niektórych resortach podjęto starania, aby nadawać stopnie specjalizacyjne I i II stopnia. Ma to miejsce m.in. w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego i Ministerstwie Przemysłu Chemicznego. Kryteria ocen zatwierdzają ministrowie, a stopnie nadaje komisja resortowa. Autorytet tych stopni należałoby poprzeć egzaminem państwowym dla ubiegających się o specjalizację.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#WacławCzyżewski">Zakres i efekty działań koordynacyjnych resortu są niewystarczające. Całą uwagę skoncentrowano w bieżącym roku na problemach szkolnictwa wyższego. Zamierzamy wejść w zagadnienia pracy instytutów naukowo-badawczych głębiej, chociaż mogą zaistnieć trudności i konflikty. Dotyczy to także delikatnego problemu jakim jest przepływ kadr między nauką a przemysłem.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#WacławCzyżewski">Rozmiary planowanych inwestycji nie są proporcjonalne do potrzeb. Ogromnie wiele zaległości odrobiono w ubiegłej 5-latce, ale pozostało jeszcze dużo do zrobienia.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#WacławCzyżewski">Wdrożenia są istotnie newralgicznym punktem naszego systemu. Efektywności nauki nie można jednak mierzyć wyłącznie wdrożeniami. Efekty nauki są trudno wymierzalne, ale szacuje się, że nie przekraczają u nas 40–60% możliwości. Najprostszym panaceum na wdrożenie jest zastosowanie reguły, aby we wszystkich zakładach produkcyjnych wydzielać pewien procent mocy produkcyjnych na badania i wdrożenia. Jest to niemożliwe w warunkach walki o każdy ułamek procenta wzrostu produkcji.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#WacławCzyżewski">Około 80% nakładów na badania naukowe przeznaczanych jest na pośrednie koszty nauki. Należy to mieć na uwadze, analizując wielkość środków.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#WacławCzyżewski">Zastępca sekretarza naukowego PAN Tadeusz Orłowski wyjaśnił, że kłopoty wynikające z przystępowania Polski do towarzystw międzynarodowych są stopniowo pokonywane. Zadania i środki ustalane są na poziomie odpowiadającym potrzebom zapewnienia udziału nowych przedstawicieli we władzach organizacji międzynarodowych oraz ustaleń umów wielo- i dwustronnych.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#WacławCzyżewski">Kwestia informacji naukowej staje się pilnym problemem. Zmniejszono bardzo znacznie nakłady na zakup czasopism naukowych. Dlatego trzeba zapewnić odpowiednią moc przerobową w ośrodku informacji naukowej PAN.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#WacławCzyżewski">Na wniosek przewodniczącego Komisji posła Jerzego Nawrockiego (PZPR), Komisja przyjęła uchwałę, w której stwierdza m.in., że przewidziane w projekcie planu na rok 1978 żądania w dziedzinie nauki, postępu technicznego i kształcenia kadr wysokokwalifikowanych są w zasadzie zgodne ze społeczno-gospodarczymi potrzebami kraju oraz dostosowane do możliwości placówek naukowo-badawczych i szkół wyższych.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#WacławCzyżewski">Komisja przyjęła projekty planu i budżetu na 1978 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego i Techniki Polskiej Akademii Nauk, Urzędu Patentowego PRL oraz Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#WacławCzyżewski">Wystąpiono do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o wprowadzenie do projektu uchwały o NPSG na 1978 r. zmiany dotyczącej liczby nowo przyjętych studentów na I rok studiów dziennych (63 tys. osób, w tym na studiach rolniczych 8.9 tys. osób).</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#WacławCzyżewski">Wystąpiono również o podkreślenie w tekście projektu uchwały, że w toku realizacji planu powinno następować korzystanie w większym niż dotychczas stopniu z krajowych osiągnięć nauki i techniki, których zastosowania powinny przyczynić się do zmniejszenia zakupów licencji za granicą.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#WacławCzyżewski">Uwagi i wnioski wynikające z dyskusji zostaną przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz rządowi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>