text_structure.xml
18.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 lutego 1977 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Janowskiego (SD), rozpatrzyła stan i perspektywy rozwoju wychowania fizycznego, sportu i turystyki wśród młodzieży akademickiej oraz stan i kierunki dalszego rozwoju opieki zdrowotnej nad młodzieżą akademicką.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z wiceministrem Januszem Górskim, Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Władysławem Lorencem, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli oraz przedstawiciele Zarządu Głównego Socjalistycznego Związku Studentów Polskich Akademickiego Związku Sportowego i Biura Podróży i Turystyki „Almatur”.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Materiały opracowane wspólnie przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki przedstawił wiceminister Janusz Górski. Mówca stwierdził, że resort traktuje sport, turystykę i wychowanie fizyczne młodzieży akademickiej jako istotny element wychowania i poprawy stanu zdrowia. Zdrowotność młodzieży studenckiej nie jest zadowalająca, co wynika m.in. ze stosunkowo słabego rozwoju badań profilaktycznych. Badania te nie są prowadzone systematycznie, częściowo z winy samej młodzieży, która się na nie nie zgłasza. Notuje się dość wysoki wskaźnik nerwic, wad postawy, chorób przewodu pokarmowego itd.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dziedzinie wychowania fizycznego, sportu i rekreacji realizowany jest przez resort program polegający m.in. na rozszerzeniu wychowania fizycznego na II i III rok studiów, a nawet na IV rok, zależnie od uznania rektora uczelni i czasokresu trwania studiów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dążeniem resortu jest rozwijanie sportu studenckiego, który od 1974 r. powoli dźwiga się z regresu w stosunku do lat poprzednich, zwłaszcza w tradycyjnych dyscyplinach studenckich. Kładzie się nacisk na równoczesne rozwijanie sportu masowego i sportu wyczynowego, maksymalna pomoc udzielana będzie AZS, zamierza się przywrócić mistrzostwa AZS. Poważną trudność stanowi niedostatek własnej bazy dla uprawiania sportu, która pokrywa zaledwie 35 proc. potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W turystyce notuje się dość poważne osiągnięcia, dzięki stosowaniu modelu samorządnego działania organizacji studenckich.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wspólnie z resortem zdrowia podjęte działania mające na celu bardziej skuteczną ochronę zdrowia studentów. Choć sytuacja nie jest tu zadowalająca, od pewnego czasu jednak nie ulegają pogorszeniu wskaźniki zdrowotności. Lepsze efekty zamierza się osiągnąć w drodze ogólnej poprawy warunków studiów (m.in. organizacji), poprawę żywienia i zakwaterowania.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Działalność lecznicza jest bardziej efektywna od działalności profilaktycznej, odczuwa się natomiast trudności wynikające z nie dość rozwiniętej bazy lecznictwa.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Koreferat o stanie i perspektywach rozwoju wychowania fizycznego, sportu i turystyki wśród młodzieży akademickiej przedstawił w imieniu podkomisji poseł Władysław Jonkisz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Na podstawie informacji resortu, wizytacji poselskiej ośrodków akademickich Krakowa, Białegostoku, Poznania, Gdańska, Wrocławia oraz informacji nadesłanych przez władze kilkunastu uczelni, podkomisja stwierdza intensyfikację działań w zakresie kultury fizycznej w szkołach wyższych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Sprawność fizyczna i ruchowa młodzieży akademickiej rozpoczynającej studia, szczególnie na kierunkach humanistycznych, jest niska i nie ulega poprawie od szeregu lat. Np. brak umiejętności pływania obserwuje się u 80 proc. kobiet i 30-40 proc. mężczyzn pierwszych lat studiów. Umiejętności tej nie kształtuje się nawet w szkołach związanych z morzem: według badań przeprowadzonych w Gdańsku wśród prawie 5 tys. młodzieży zasadniczych szkół okrętowych, 60 proc. uczniów nie umie pływać. Zdaniem podkomisji, bez zdecydowanej poprawy w szkołach niższych szczebli w zakresie kształtowania nawyków umiejętności rekreacyjnych i sportowych, program szkolnictwa wyższego będzie mało efektywny.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wszystkie wyższe uczelnie są obowiązane do rozszerzenia obowiązkowych zajęć wf na starsze łata oraz do doprowadzenia wymiaru zajęć do 2 godzin tygodniowo. Wymóg ten nie został jednak w pełni zrealizowany ze względu na ograniczone możliwości bazy lokalowej: objęto nim 72 proc. studentów studiów stacjonarnych. Obecnie w wielu uczelniach sale gimnastyczne wykorzystywane są od godziny 6 do 23-ej. Zajęcia wf we wczesnych godzinach rannych i późnych wieczornych mijają się z celem, toteż, zdaniem podkomisji, obejmowanie obowiązkowymi zajęciami wf nowych roczników winno następować po rzetelnej analizie możliwości.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Oceniając z uznaniem grupy rehabilitacji ruchowej, w których ćwiczy młodzież o różnych wadach postawy, postulowano bliższą współpracę między nauczycielami prowadzącymi te grupy a poradniami rehabilitacji ZOZ szkół wyższych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Podkomisja ocenia, że turystyce studenckiej daleko jest do powszechności. Według danych środowisk uczelnianych, systematyczną turystykę niedzielną uprawia najwyżej kilkanaście procent studentów. Zwracano uwagę, że w okresie wakacji niedostępne są dla turystów obiekty wypoczynkowe, w tym również schroniska. Organizacja obozów sportowo-turystycznych ograniczona jest zbyt niską stawką żywieniową. Istniejącą słabą bazę turystyczną mogłyby wzmocnić inicjatywy młodzieży organizującej większe ilości baz namiotowych i biwaków.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W ocenie podkomisji zwiększenie liczby nauczycieli wf w szkołach wyższych nie zaspokaja jeszcze w pełni potrzeb. Nauczyciele są przeciążeni zajęciami dydaktycznymi. Należałoby w miarę możliwości pełniej uwzględnić potrzeby kadrowe studiów wychowania fizycznego i sportu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Obserwowany w ostatnich latach, regres w sporcie wyczynowym został zahamowany dzięki wysiłkom resortu szkolnictwa wyższego i GKKFiT. Fakt, że co piąty członek kadry narodowej jest członkiem AZS nie może jednak zadowalać, gdyż odbiega to wyraźnie od stanu w innych krajach, socjalistycznych. Słaba jest zwłaszcza reprezentacja drużyn akademickich w ligach państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W dalszym działaniu na rzecz rozwoju kultury fizycznej i sportu w szkołach wyższych zwrócić należałoby szczególną uwagę na możliwość budowy prostych urządzeń, sportowych typu otwartego, przede wszystkim w najbliższym otoczeniu domów akademickich, oraz na podnoszenie poziomu dydaktycznego wf.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W zakresie wzmocnienia akademickiego sportu wyczynowego należy podejmować wspólnie z władzami aportowymi kroki zmierzające do rozszerzenia bazy szkoleniowej dla klubów środowiskowych AZS. Zwiększyć trzeba pomóc stypendialną, mieszkaniową i żywieniową dla studentów osiągających wybitne wyniki sportowe.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W zakresie rozwoje turystyki i czynnego wypoczynku nacisk położyć należy na organizowanie turystyki niedzielno-świątecznej, przeznaczenie większych niż dotychczas środków na zakup sprzętu i pomoc finansową dla uczestników tej turystyki. Niezbędny jest dalszy rozwój bazy turystycznej dla potrzeb młodzieży akademickiej.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W zagranicznej turystyce studenckiej preferować należy wyjazdy językowe, specjalistyczne i grupowe.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Koreferat o stanie i kierunkach dalszego rozwoju opieki zdrowotnej nad młodzieżą akademicką przedstawiła w imieniu podkomisji poseł Bożena Hager-Małecka (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Stwierdzono, że w ostatnich latach nastąpiła wyraźna poprawa zdrowotności studentów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Duże znaczenie przywiązuje się do nowej struktury Zespołów Opieki Zdrowotnej dla szkół wyższych, która powinna być wprowadzona we wszystkich dużych ośrodkach akademickich w kraju. Doskonalenie jej funkcji polegać powinno na zapewnieniu w pierwszej kolejności świadczeń studentom, a w dalszej - pracownikom wyższych uczelni. Więcej uwagi poświęcić należy specyfice zdrowotnej poszczególnych szkół wyższych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji, sprawą pierwszoplanową jest objęcie opieką podstawową, ogólną i stomatologiczną całej młodzieży akademickiej oraz wykorzystanie wszelkich możliwości działania profilaktycznego. Pełna realizacja programu badań wstępnych oraz znaczne rozszerzenie badań okresowych jest możliwe mimo niełatwych warunków pracy poradni rejonowych. Większej uwagi ze strony władz uczelni wymaga nadzorowanie poświadczeń badań okresowych w indeksach. Celowe byłoby wprowadzenie zasady odpowiedzialności lekarza za stan zdrowia i realizację zadań profilaktycznych określonej uczelni.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Rehabilitacja lecznicza studentów wymaga zarówno ciągłości opieki lekarskiej, jak i współudziału wielu ogniw szkoły oraz organizacji studenckich. Usprawnić trzeba obieg informacji między placówkami leczniczymi a szkołami wyższymi o stanie zdrowia studentów. Komisje lekarskie powinny lepiej realizować swoje zadanie i ściślej współpracować z dziekanatami szkół. Udoskonalić należy orzecznictwo lekarskie dotyczące wyboru kierunku studiów, kwalifikacji do praktyk wakacyjnych, ćwiczeń sportowych itp.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Poprawy wymagają warunki sanitarno-higieniczne w placówkach nauczania i domach studenckich oraz stołówkach. Osiągnąć to można przez efektywniejszy nadzór działu metodyczno-organizacyjnego akademickiej służby zdrowia, sprawniejszą działalność administracyjną szkół wyższych oraz przez zwiększenie norm rzeczowych na ten cel.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Na poparcie zasługują inicjatywy wydzielania w domach studenckich pięter dla studentów niesprawnych ruchowo oraz pokojów dla małżeństw. Celowe byłoby tworzenie w dużych ośrodkach akademickich poradni dziecięcych i żłobków.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji należy zbadać przyczyny niewielkiego na ogół zainteresowania młodzieży sprawami zdrowia, wzbogacić i unowocześnić formy oświaty zdrowotnej wśród studentów.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Podkomisja ocenia, że zainteresowane resorty, kolegia rektorskie i SZSP mają duże możliwości działania na rzecz poprawy stanu zdrowia i warunków zdrowotnych młodzieży akademickiej i powinny nadal doskonalić system opieki zdrowotnej w szkołach wyższych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanJanowski">W nawiązaniu do materiałów resortu i koreferatów poselskich sygnalizujących słabe zainteresowanie młodzieży akademickiej sprawami zdrowia, mówca postulował wprowadzenie w ramach systemu adaptacji na I roku studiów obowiązkowych wykładów na temat podstawowych zasad profilaktyki i ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanJanowski">Zdaniem posła, można bez uszczerbku dla procesu dydaktycznego ograniczyć obciążenie zajęciami do 6-7 godzin dziennie bez przerw, aby dać młodzieży akademickiej czas na rekreację i uprawianie sportu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanJanowski">Na podstawie dobrych rezultatów utworzonego w Krakowie oddziału dziennego dla leczenia psychonerwic, mówca postulował szersze stosowanie tego sposobu leczenia zamiast udzielania zwolnień lekarskich.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanJanowski">Zdaniem posła, byłoby pożądane, aby przedsiębiorstwa gospodarcze, w interesie zdrowia przyszłych swoich pracowników, partycypowały w kosztach budowy urządzeń sportowych wyższych uczelni lub udostępniały studentom własne bazy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanJanowski">Trudności lokalowe lecznictwa akademickiego mogłyby być częściowo przezwyciężone, gdyby władze terenowe przydzielały przynajmniej na okres przejściowy pomieszczenie z posiadanych zasobów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanJanowski">Mówca przestrzegał przed przecenianiem możliwości rozwoju turystyki studenckiej w ramach organizacji młodzieżowych. Natomiast młodzieżowe biura turystyczne, które zajmują się głównie turystyką zagraniczną i nie obsługują w pierwszym rzędzie środowisk studenckich mogłyby część wysiłków i funduszów skierować na rozwijanie turystyki niedzielno-świątecznej dla młodzieży akademickiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanJanowski">Poseł postulował przydzielanie stypendiów akademickim sportowcom wyczynowym oraz tworzenie bodźców Zachęcających wybitnych trenerów do pracy w uczelniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EdwardZgłobicki">Oceniając dodatnio rozwój bazy wychowania fizycznego i sportu mówca ocenił, że nie nadąża za tym czynnik wychowawczy, co wyraża się w małym zainteresowaniu młodzieży akademickiej sportem i turystyką nawet tam, gdzie stworzone zostały atrakcyjne formy rekreacji. Trzeba też znaleźć skuteczne metody nakłaniania młodzieży akademickiej do przeprowadzania profilaktycznych badań, otoczyć ją większą opieką wychowawczą na początku studiów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#EdwardZgłobicki">Poseł Jerzy Bukowski (bezp.) wskazał, że obciążenie studentów zajęciami na uczelniach nie powinno przekraczać regulaminowych godzin tygodniowo, co nie jest wszędzie przestrzegane. Większą ilość czasu potrzebnego na pracę w bibliotece, w domu i na rekreację można wygospodarować tylko drogą sprawnej organizacji procesu dydaktycznego. Wobec studentów uprawiających sport wyczynowy należy zmniejszyć obciążenia zajęciami, jednakże w sposób umożliwiający kontynuację i ukończenie studiów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#EdwardZgłobicki">Zdaniem posła, trzeba podjąć wszelkie możliwe sposoby oddziaływania wychowawczego w celu uświadomienia studentów i pracowników naukowych o konieczności poddawania się badaniom profilaktycznym.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#EdwardZgłobicki">Poseł Bożena Hager-Małecka (bezp.) zwróciła uwagę, że sprowadzane z NRD składane hale sportowe powinny być w pełni wykorzystane, niepokoją sygnały, że niektóre z nich nie zostały dotychczas zmontowane.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#EdwardZgłobicki">Poseł Wacław Czyżewski (ZSL) podkreślił, że nie tylko baza decyduje o osiąganiu dobrych wyników sportowych i przytoczył przykłady zawodników wiejskich, którzy poszczycić się mogą liczącymi się w sporcie wynikami, mimo że dysponują bardzo skromną bazą sportową.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#EdwardZgłobicki">Zdaniem posła, o rozbudowę i konserwację obiektów sportowych i turystycznych dbać muszą również sami studenci. Wiele prac mogłoby być wykonywanych w ramach czynów społecznych. Dla prostych ćwiczeń budować trzeba np. ścieżki zdrowia w pobliżu uczelni i domów akademickich.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#EdwardZgłobicki">Poseł Krystyna Żaczek (ZSL) postulowała lepszą pracę wychowawczą wśród młodzieży studenckiej uprawiającej turystykę indywidualną lub grupową, by nie zdarzały sią przypadki złego przykładu, niszczenia upraw rolnych itp.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#EdwardZgłobicki">Poseł Anna Kochanowska (SD) wskazała, że niechęć do uprawiania sportu i turystyki u studentów jest wynikiem niewyrobienia tych nawyków u młodzieży we wczesnych latach szkolnych. Praktyki wakacyjne studentów można by organizować również przy wykonywaniu remontów i rozbudowie studenckiej bazy sportowo-turystycznej.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#EdwardZgłobicki">Przewodniczący obradom poseł Jan Janowski (SD) stwierdził, że prace podkomisji i poselska dyskusja potwierdziły znaczny postęp w zakresie opieki zdrowotnej, wychowania fizycznego i turystyki w szkolnictwie wyższym. Dalsze osiągnięcia w tej dziedzinie uzależnione są przede wszystkim od szeregu usprawnień organizacyjnych i rozbudowy bazy materialnej. Dążyć trzeba zwłaszcza do tego, by realizacja programu rozwoju wychowania fizycznego i turystyki wśród młodzieży studiującej w mniejszym stopniu uzależniona była od zabiegów administracyjnych, a wynikała z zainteresowań i aktywności młodzieży oraz stosowanych form organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#EdwardZgłobicki">W związku z brakami mocy przerobowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych dążyć trzeba do tego, ażeby inwestycje sportowe i zdrowotne realizowane były kompleksowo i obejmowały całość tych inwestycji dla danego środowiska. Mówca podkreślił słuszność postulatów poselskich wykorzystania do tych prac młodzieży akademickiej w ramach praktyk wakacyjnych i czynów społecznych.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#EdwardZgłobicki">Poseł złożył wyrazy uznania kierownictwu resortu nauki, szkolnictwa wyższego i techniki, zdrowia i opieki społecznej, GKKFiT oraz studenckim organizacjom społecznym za dotychczasowe osiągnięcia w zakresie rozwoju wychowania fizycznego- sportu i turystyki oraz opieki zdrowotnej nad młodzieżą studencką.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#EdwardZgłobicki">Postanowiono opracować opinię w oparciu o przebieg obrad.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#EdwardZgłobicki">Komisja przyjęła opinię opracowaną w wyniku dyskusji nad problemami polityki kadrowej w szkolnictwie wyższym. Problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu 25 stycznia 1977 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>