text_structure.xml 9.87 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 września 1976 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Nawrockiego (PZPN), rozpatrzyła rolę normalizacji i metrologii w podnoszeniu jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar z prezesem Franciszkiem Szlachcicem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Stanisławem Paszkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Handlu wewnętrznego i Usług, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu, Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Techniki oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Posłowie otrzymali obszerne materiały opracowane przez Polski Komitet Normalizacji i Miar na temat roli normalizacji i metrologii w podnoszeniu jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Materiały te przedstawił prezes PKNiM Franciszek Szlachcic, który stwierdził m.in.: Akcentowane w ostatnim okresie wymogi efektywności i jakości produkcji spowodowały szersze niż kiedykolwiek uwzględnienie zadań normalizacji i metrologii w planach społeczno-gospodarczego rozwoju kraju na najbliższe lata. Określone zostały również zadania dla PKNiM w projekcie uchwały Komisji Planowania o jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Obecny poziom naszej gospodarki, postęp naukowo-techniczny oraz internacjonalizacja procesów ekonomicznych i technicznych stawia przed PKNiM wyższe wymagania i zadania w zakresie jakości. PKNiM oddziaływuje na jakość głównie przez normalizacją i metrologię. Dąży do podnoszenia ich na coraz wyższy poziom oraz polepszenia dyscypliny stosowania, norm i miar, która pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Podjęto w tym zakresie odpowiednie decyzje.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">PKNiM będzie w dalszym ciągu aktywnie oddziaływał na jakość i efektywność, brał czynny udział w realizacji polityki gospodarczej i technicznej rządu oraz działał na rzecz lepszej ochrony interesów odbiorców, a zwłaszcza konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw Instytutów Naukowo-Badawczych i Mrożeń przedstawił poseł Jerzy Buć (PZPR): Jakość wyrobów rodzi się u producentów. Powstaje już w pracowniach badawczych i na deskach konstruktorów i projektantów. Niemniej jednak rola Komitetu Normalizacji jest tu dość znaczna, jako reprezentanta szeroko rozumianych interesów społecznych - a zatem i naszego państwa - zarówno, w ustanowieniu takich norm, które tę jakość pod względem założonych parametrów zapewniają, jak i w późniejszym nadzorze nad produkcją w zakresie przestrzegania i uzyskiwania tych parametrów.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Zaniepokojenie budzić, mogą fakty, że ponad 45 proc. kontrolowanych zakładów nie przestrzega norm, a w 6 podstawowych resortach decydujących m.in. o produkcji rynkowej - procent ten jest nawet wyższy i mieści się w zakresie od 48 proc. do 64 proc. W konsekwencji straty wynikające z niskiej jakości produkcji w 1975 r. według danych GUS wyniosły około 35 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Biorąc pod uwagę, że na koszty jakości składa się działalność prewencyjna, koszty inspekcji nad prawidłowością wykonania wyrobu oraz kwoty strat spowodowanych wadliwością wyrobu, to przez celową analizę technologiczno-ekonomiczną i organizacyjną tych składników, szukanie przyczyn ich powstawania i przeciwdziałania im, można by oszczędzić co najmniej 5 proc. wartości sprzedaży, czyli w 1976 r. - 100 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Drugim istotnym czynnikiem stanowiącymi o jakości produkcji jest metrologia. Kontrole przeprowadzone w 564 zakładach należących do 7 resortów wykazały, że przeciętnie 17 proc. narzędzi pomiarowych podlegających legalizacji stosuje się bez legalizacji, a około 50 proc. podlegających obowiązkowi sprawdzania stosowanych jest bez sprawdzania.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Aby mieć wiarygodne narzędzia pomiarowe, musimy je odnosić do wzorca państwowego. Tymczasem nie we wszystkich dziedzinach pomiarowych posiadane wzorce odpowiadają dokładności na poziomie światowym.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Podniesienie jakości produkcji przyjęliśmy jako jedno z naczelnych haseł naszego obecnego etapu rozwoju społeczno-gospodarczego. Potrafimy wypracować program wszechstronnego i racjonalnego działania tak, aby był on skuteczny i dał efekty już w najbliższym okresie czasu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyBukowski">Wykorzystując wszystkie dostępne środki prawne i organizacyjne należy postawić tamę przed stosowaniem nacisku przez niektóre resorty na odstępstwa od norm. Z drugiej jednak strony uważać trzeba, ażeby normy nie starzały się, a przez to nie stawały się czynnikiem hamującym postęp.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyBukowski">Polski Komitet Normalizacji i Miar powinien mieć wpływ na to, ażeby przy zakupywaniu licencji zastrzegana była możliwość dostosowywania produkcji licencyjnej do polskich norm oraz stosowania materiałów zastępczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarianMięsowicz">Szeroki zakres metrologii i wielka różnorodność technik mierzenia wymaga lepszej organizacji szkolenia specjalistów, a nawet stworzenia odrębnego zawodu metrologa. Wymaga również sprecyzowania uprawnień w zakresie metrologii, które do tej pory nie są poza Komitetem wyraźnie określone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyPiskorzNałęcki">W wielu dziedzinach dysponujemy dużą ilością norm zbędnych. Powoduje to m.in. zbyt dużą liczbę norm nieprzestrzeganych i nadmierną ilość zapasów. Należy dążyć do zapewnienia pełnej realności wprowadzania i kontroli norm. Przeciwdziałać trzeba formalistycznemu normowaniu wyrobów, nie zawsze przy tym odpowiadającemu wymaganiom odbiorcy, jak również normom typu manipulacyjnego powodującym w konsekwencji jedynie zmiany ceny tego samego towaru.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JerzyPiskorzNałęcki">Wizyta podkomisji w Warszawskim Instytucie Elektrotechniki nasunęła wiele wątpliwości co do właściwego stosowania badań naukowych w sprawach normalizacji. Dążyć trzeba do zapewnienia placówkom naukowo-badawczym, służącym metrologii odpowiedniej bazy pomiarowej, lepszego wyposażenia laboratoriów itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSzczepański">Zagadnienia normalizacji i metrologii są nie tylko zagadnieniami technicznymi. Tu bowiem odzwierciedlają się sprawy stosunku państwo-obywatel, jest to więc nie tylko normowanie techniczne, ale i kształtowanie relacji państwo-obywatel, obywatel-państwo. Szczególnie wyraźnie występuje ten aspekt w okresach napięć, kiedy powstają pytania o miary jakości tego, co obywatel od państwa otrzymuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławMalicki">Tzw. normy przyszłościowe są bardzo ważne dla rozwoju nowoczesnej produkcji, jednakże wprowadzać się je powinno w sposób racjonalny, zsynchronizowany z możliwością producenta. Powinny być one zgłaszane o wiele wcześniej przed wprowadzeniem, aby zakład zdążył się do ich stosowania przygotowań.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławMalicki">Istnieją również tzw. normy zbędne, które jedynie komplikują produkcję. Należą do takich np. normy na tkaniny dziane, przy czym nie tylko słuszność, ale i możliwość normowania tej produkcji stoi pod znakiem zapytania. Rozwiązywanie zagadnień normalizacji wymaga również uwzględniania interesów czysto handlowych, zwłaszcza na rynkach zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBuć">Zasadniczą sprawą jest opracowanie nowego, kompleksowego, dostosowanego do obecnej sytuacji kraju i postępu technicznego ujęcia problemów normalizacji i metrologii, poprzednie, opracowane przed 30-tu laty jest już niewystarczające. Dobrze przemyślany, nowoczesny system atestacji powinien chronić przed zbędnym normowaniem zapewniając jednak odpowiednią ilość norm w dziedzinach, które tego wymagają.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyBuć">Pytania pod adresem resortów skierowali posłowie: Bożena Hager-Małecka (bezp.), Edward Zgłobicki (SD) i Wacław Czyżewski (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzyBuć">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu maszynowego Stanisław Paszkowski, wiceprezesi Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar - Jan Kuczma i Tadeusz Podgórski oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Techniki - Mieczysław Stańczak.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JerzyBuć">Przewodniczący Komisji poseł Jerzy Nawrocki (PZPR) w podsumowaniu stwierdził m.in., że rząd przygotowuje projekt ustawy obejmujący całokształt spraw z dziedziny normalizacji i metrologii. Uwagi i wnioski zgłoszone w toku obrad zostaną wykorzystane w czasie prac nad ostatecznym kształtem tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JerzyBuć">Komisja uchwaliła plan pracy do końca września 1977 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>