text_structure.xml 5.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 27 kwietnia 1976 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Nawrockiego (PZPR), wysłuchała informacji o węzłowych problemach działalności: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, Akademii medycznych, akademii wychowania fizycznego oraz Urzędu Patentowego PRL i Polskiego Komitetu Normalizacji Miar.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Informacje ka przedstawili: minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki -- Sylwester Kaliski, Sekretarz naukowy PAN — Jan Kaczmarek, I zastępca ministra zdrowia i opieki społecznej -Józef Grenda, zastępca przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki - Bogusław Ryba, Prezes Urzędu Patentowego - Jacek Szomański, prezes Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar - Bolesław Adamski; udzielili oni również odpowiedzi na pytania posłów: Józefa Więckowskiego (bezp.), Zygmunta Najdowskiego (PZPR), Ryszarda Janusza Bendera (bezp. „Znak”), Bożeny Hager-Małeckiej (bezp.), Jana Golonki (PZPR), Mariana Michniewicza (bezp.), Jerzego Nawrockiego (PZPR), Jerzego Bukowskiego (bezp.), Jana Janowskiego (SD), Stefana Poznańskiego (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W toku obrad podkreślono, że głównym zadaniem nauki i techniki w latach 1976-1980 jest zwiększenie zakresu i skuteczności oddziaływania badań naukowych i prac wdrożeniowych na społeczno-gospodarczy rozwój kraju. Zamierza się to osiągnąć m.in. przez nadawanie działalności badawczej i rozwojowej kierunków zgodnych z celami działalności gospodarczej. Określone zostały priorytety w sferze badań, i rozwoju przez ustalenie 7 rządowych programów badawczo-rozwojowych oraz 66 problemów węzłowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Wskazywano, że dynamiczny rozwój nauki i postępu technicznego w Polsce i oczekiwane rezultaty wymagać będą lepszej organizacji i dyscypliny realizacyjnej, lepszego powiązania z organizacjami gospodarczymi programów wdrożeniowych i inwestycyjnych, co zapewnić może intensywniejszy dopływ do przemysłu nowych konstrukcji i technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podkreślano, że przy stabilizacji ilości przyjętych na wyższe uczelnie dokonane być powinny przesunięcia ilościowe między poszczególnymi kierunkami kształcenia pozwalające na lepsze dostosowanie ilości absolwentów tych kierunków do potrzeb gospodarki narodowej; w szczególności celowe jest zwiększanie ilości studiujących w akademiach rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Szkoły wyższe, obok zadań dydaktyczno-wychowawczych, realizują poważne zadania naukowo-badawcze. Planuje się dalszy poważny wzrost udziału szkół w rozwiązywaniu zadań wynikających z programów rządowych i problemów węzłowych. Zakłada się, że prace te będą stanowiły około 50 proc. ogólnej wartości prac naukowo-badawczych realizowanych przez szkoły wyższej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Sprawna realizacja poważnych zadań dydaktyczno-wychowawczych i naukowo-badawczych, przy ograniczonych środkach działania, wymaga - jak wynika z dyskusji - ogólnego usprawnienia działalności szkół wyższych, zwłaszcza organizacji systemu zarządzenia wewnątrz uczelni.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Posłowie zapoznali się z najważniejszymi zadaniami Polskiej Akademii Nauk w dziedzinie badawczej. W zakresie kształcenia kadr naukowych działalność PAN ukierunkowana być powinna na dalsze podnoszenie jakości tego kształcenia. Rozwijać się będzie nadal prowadzone przez PAN doradztwo naukowe jak również działalność popularyzatorska i wydawnicza. Zamierza się bardziej efektywnie wykorzystać możliwości współpracy naukowo-technicznej PAN z zagranicą, zwłaszcza z krajami wspólnoty socjalistycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie dyskusji przewodniczący Komisji poseł Jerzy Nawrocki (PZPR) podkreślił, że bieżąca 5-latka ma się stać 5-latką jakości, co w dziedzinie naukowo-badawczej powinno być wsparte odpowiednim wkładem wszystkich nauczycieli akademickich i sprawną organizacją zarządzania w sferze działalności dydaktycznej i naukowo-badawczej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy do końca września br. Plan ten przewiduje m.in. rozpatrzenie:</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- problemów wynalazczości i racjonalizacji,</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- roli normalizacji i metrologii w podnoszeniu jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Komisja powołała 3 stałe podkomisje:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- do spraw szkolnictwa wyższego,</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- do spraw nauki i kadr naukowych,</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- do spraw instytutów naukowo-badawczych i wdrożeń.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>