text_structure.xml 66.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1979 r. Komisja Kultury i Sztuki obradująca pod przewodnictwem posła Witolda Lassoty (SD) rozpatrzyła: Projekt planu i budżetu na 1980 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Kultury i Sztuki, Komitetu DS. Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”, Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka-Ruch”, Polskiej Agencji Prasowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Zygmuntem Najdowskim oraz wiceministrami Józefem Fajkowskim i Antonim Juniewiczem, Komitetu DS. Radia i TV z prezesem Maciejem Szczepańskim, Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka-Ruch” z prezesem Zdzisławem Andruszkiewiczem, Polskiej Agencji Prasowej z zastępcą redaktora naczelnego Zbigniewem Klimasem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji była informacja opracowana przez resort kultury i sztuki, którą omówił minister Zygmunt Najdowski oraz koreferaty posłów: Anny Kochanowskiej (SD), Witolda Jankowskiego (bezp. „Pax”), Stefanii Oryl/ PZPR/ oraz Karola Małcużyńskiego (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z informacji resortu kultury i sztuki plan budownictwa konserwatorskiego na rok 1980 został opracowany z uwzględnieniem najbardziej pilnych potrzeb na odcinku rewaloryzacji obiektów zabytkowych, w tym wielu o niepowtarzalnych walorach historycznych i architektonicznych. W roku 1980 przed resortowym przedsiębiorstwem Pracownie Konserwacji Zabytków zostanie postawionych wiele pilnych i ważnych zadań, obejmujących m.in. realizację: uchwał nr nr 185 i 186 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1974 r. w sprawie ochrony zespołów zabytkowych Krakowa, uchwały nr 139 Rady Ministrów z dnia 31 maja 1974 r. w sprawie odnowienia i rewaloryzacji starego miasta w Zamościu oraz uchwały nr 150 Rady Ministrów z dnia 6 października 1978 r. w sprawie 400-lecia założenia miasta Zamościa. Zadania wynikające z postanowień zawartych w omawianych uchwałach oraz szeregu innych decyzjach, dotyczących odbudowy: Zamku Królewskiego w Warszawie, Zamku Ujazdowskiego w Warszawie, Zamku w Pułtusku - Domu Polonii, II-go etapu odbudowy zespołu zabytkowego w Otwocku, Zamku Piastowskiego w Brzegu, Zamku w Malborku, zespołu pałacowego w Kielcach oraz wielu innych obiektów zabytkowych. Oznaczać będą dużą koncentrację prac i poważny zakres robót konserwatorskich - specjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt planu na 1980 r. zakłada: zwiększenie produkcji filmów fabularnych kinowych o 8,8 % (o 3 tytuły) w stosunku do przewidywanego wykonania br. oraz 5 tytułów w stosunku do planu bieżącego roku; utrzymanie liczby filmów fabularnych telewizyjnych na poziomie roku bieżącego; zmniejszenie o 2 tytuły filmów średnio i krótkometrażowych. W ramach planowanych na 1980 r. 37 filmów fabularnych kinowych przewiduje się realizację kilku filmów supernakładowych, jak: „Polonia Restituta” (2 cz.), „Młodego warszawiaka dzień urodzin”, „Krach operacji terror” (Feliks Dzierżyński - cz. II).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Dążyć się będzie do zwiększenia liczby filmów o szczególnych walorach ideowych: pełniejszego wykorzystania potencjału twórczego i posiadanych mocy produkcyjnych w wytwórniach filmowych, zwiększenia liczby debiutów filmowych, Produkcja książek i broszur wzrośnie o 0,3% w tym podręczników szkolnych o 1,3%.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Rok 1980 będzie rokiem VIII Zjazdu Partii. W związku z tym doniosłym wydarzeniem przygotowywane są publikacje dokonujące przeglądu osiągnięć budownictwa socjalistycznego w ostatniej dekadzie oraz dorobku Partii. W planie wydawniczym znajdą odbicie również dwie rocznice - 35-lecie zwycięstwa nad faszyzmem, 100-lecie polskiego ruchu robotniczego. Przyszłoroczny plan wydawniczy uwzględnia również potrzeby szkolnictwa, a więc zwiększenie druku podręczników szkolnych w ramach istniejących możliwości surowcowych oraz zabezpieczenie obowiązkowych lektur szkolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W zakresie literatury pięknej preferowana będzie współczesna literatura polska oraz wznowienia klasyki polskiej i światowej. Produkcja wydawnicza nadal nie będzie pokrywała w pełni potrzeb społecznych, zarówno w książkach jak i w czasopismach specjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przyrost sieci podstawowych placówek kulturalnych, w porównaniu do przewidywanego wykonania roku bieżącego, pozwoli na uruchomienie m. in. 16 domów kultury, w tym: 11 dotowanych z budżetu rad narodowych, 101 ośrodków kultury w tym 84 dotowanych z budżetu rad narodowych, 133 bibliotek publicznych z filiami. Zakładany przyrost bibliotek, stanowi tylko niezbędne minimum zapotrzebowania społecznego na te placówki, biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego, powstawania nowych osiedli, potrzeby nowych środowisk akademickich. W stosunku do lat ubiegłych, obserwuje się zmniejszenie ilości lokali przeznaczonych na biblioteki w budynkach oddawanych do użytku przez spółdzielczość mieszkaniową.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W 1980 r. nastąpi dalszy wzrost bazy materialnej instytucji artystycznych. Rozpocznie działalność teatr w Cieszynie będący drugą sceną Teatru Polskiego w Bielsku Białej oraz powołana zostanie Państwowa Orkiestra Symfoniczna w Kaliszu. Zakłada się wzrost liczby przedstawień i koncertów o 2,1 % w stosunku do p.w. 1979 r. oraz imprez estradowych o 1,3%.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Z ogólnej kwoty nakładów inwestycyjnych 803,0 mln zł na rozbudowę przemysłu przeznacza się 312,6 mln zł, co stanowi 39 % nakładów ogółem.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Pomimo znacznego zmniejszenia nakładów, w planie roku 1980 zapewnia się w pełnej wysokości środki dla następujących ważnych inwestycji: budowę Biblioteki Narodowej i Zakładów PP „Polskie Nagrania”. Utrzymano również w planie wszystkie zadania kontynuowane, nie przewiduje się natomiast rozpoczęcia żadnej nowej inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntNajdowski">Wpływy resortu w zakresie usług kulturalnych dla ludności wzrastają o 8,1% (kina, teatry, koncerty itd.). Rozważa się problem wysokości cen za bilety do kina. Obecnie średnia cena biletu kinowego kształtuje się na poziomie 9 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntNajdowski">Trudna sytuacja wytworzyła się w fonografii. Przewidujemy spadek produkcji w tym dziale do 72% wykonania planu w roku bieżącym. Sytuacja ta powstała w związku z koniecznością wyłączenia budynku Polskich Nagrań na ok. 3 m-ce, w celu zainstalowania sieci ciepłowniczej oraz wymiany dachu. Chcemy tę operację przeprowadzić jak najsprawniej, a część produkcji fonograficznej przekazać przemysłowi chemicznemu. Nie zmniejszy się produkcji kaset. Ograniczymy ilość nagrywanych płyt z muzyką rozrywkową na korzyść muzyki poważnej, chociaż nie spotka się to z przychylnym przyjęciem, produkcja płyt z muzyką rozrywkową jest bowiem najbardziej opłacalna.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntNajdowski">Przydziały papieru na 1980 rok wyniosą 108, 7 tys. ton papieru, o 4 tys. ton mniej niż w roku bieżącym. Pomimo tego na cele wydawnicze chcemy przeznaczyć 63,2 tys. ton papieru. Otrzymaliśmy dodatkowo 0,5 tys. ton papieru na podręczniki akademickie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZygmuntNajdowski">Plan wydawniczy w 1979 r. objął 6.438 tytułów. W 1980 r. zakładamy wydanie 6.450 tytułów. W 1979 r. nakłady książek podległych ministerstwu kultury wyniosły 125, 3 mln egzemplarzy, natomiast w 1980 roku planujemy 125, 7 mln egz., a więc wzrost o 400 tys. egzemplarzy. Dla zapewnienia warunków realizacji zwiększonego planu wydawniczego, ograniczać będziemy zużycie papieru na druki akcydensowe i manipulacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZygmuntNajdowski">W działalności kinematografii, szczególną uwagę zwracać będziemy na zapewnienie dobrych scenariuszy, jest to sprawa, na którą Komisja niejednokrotnie zwracała uwagę, a ponadto na poprawę frekwencji w kinach, a więc uatrakcyjnienie repertuaru kin.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntNajdowski">Środki pochodzące z budżetu państwa na cele kultury mają wynieść w 1980 r. 9.394 mln zł, stanowi to 0,79% ogólnych wydatków państwa. Natomiast dochody z działalności kulturalnej mają kształtować się na poziomie 3.416 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZygmuntNajdowski">Z ogólnej kwoty nakładów do budżetów terenowych przekazujemy 5.878 mln zł, a w planie centralnym pozostanie 3. 515 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZygmuntNajdowski">Nakłady inwestycyjne w planie na rok 1980 zapewniają kontynuację podstawowych inwestycji w dziedzinie kultury. Zakłada się koncentrację wykonawstwa na określonych budowach w celu ich jak najszybszego zakończenia. Zamierzamy zakończyć budowę książnicy Biblioteki Narodowej, zaawansować budowę obiektu dla”Polskich Nagrań”, zakończyć budowę Zakładów Graficznych w Gdańsku. Przyśpieszymy budowę Warszawskiej Fabryki Instrumentów Dętych, a także Domu Zasłużonego Twórcy w Młocinach. Zamierzamy zakończyć budowę kina w Mińsku Mazowieckim, która ciągnie się od wielu lat.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZygmuntNajdowski">Chcemy w roku przyszłym podjąć analizę kwalifikacji zatrudnionych w kulturze, chociaż borykamy się z dużą fluktuacją kadr. Chcemy przyjrzeć się dokładniej tym problemom i wyciągnąć wnioski na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZygmuntNajdowski">Istotną sprawą jest wypracowanie koncepcji studiów kulturoznawczych tak szeroko rozwijającym się obecnie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZygmuntNajdowski">W 1979 roku podwyżkami płać objęliśmy 70 tys. osób. Zdecydowaliśmy się dać mniej, ale wyższe podwyżki niektórym grupom pracowników. Otrzymali je bibliotekarze. W planie na rok 1980 mamy na uwadze dwie grupy pracowników, które wymagają pilnie regulacji płac, zatrudnionych w placówkach upowszechniania filmów oraz zatrudnionych w domach i ośrodkach kultury, zajmujących się twórczością amatorską.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ZygmuntNajdowski">W działalności resortu w roku przyszłym zamierza się doskonalić współpracę z władzami terenowymi; rozwijać działalność wojewódzkich domów kultury zwłaszcza w zakresie opieki nad amatorskim ruchem artystycznym, organizować rynek plastyczny w Polsce. Przewiduje się nowelizację 2 ustaw: o ochronie zabytków oraz o prawie autorskim. W mojej opinii ustawa o prawie autorskim powinna być bardzo wszechstronnie rozpatrzona i trzeba temu poświęcić więcej czasu i przedstawić projekt nowelizacji dopiero w przyszłej kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ZygmuntNajdowski">Koreferat przedstawiła poseł Anna Kochanowska (SD), która stwierdziła, iż trzeba skoncentrować się m.in. na scharakteryzowaniu różnych warunków realizacji zadań kultury w poszczególnych okresach. Obecnie wzrosła poważnie rola budżetów terenowych oraz budżetów gminnych. Te dodatkowe środki powinny przyczynić się do rozwoju kultury w miastach i na wsi. Istotne jest więc właściwe współdziałanie resortu z wojewodami i naczelnikami gmin, chodzi bowiem o ukierunkowanie ich pracy. Jak dotąd stykamy się bowiem z mało ofensywnym stosunkiem do spraw kultury.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#ZygmuntNajdowski">Trzeba też zastanowić się nad pozycją kultury w naszym życiu, nad tym, czy w codziennej gonitwie nie umykają nam z pola widzenia sprawy rozwoju kulturalnego społeczeństwa. Ta refleksja jest uzasadniona, bowiem zbyt mało osób w naszym kraju korzysta z bogatej oferty kulturalnej. W sytuacji, gdy w roku 1980 będzie nam brakowało na rynku towarów za 60 mld zł, gdy w dalszym ciągu wzrastać będą zarobki - powinniśmy stworzyć większy i bardziej urozmaicony rynek kulturalny i to we wszystkich dziedzinach: wydawniczej, w kinematografii, teatrach, w muzyce.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#ZygmuntNajdowski">Wobec znanych powszechnie ograniczeń w organizacji wycieczek zagranicznych powinniśmy także wykorzystać tę sytuację dla dalszej popularyzacji naszych zabytków, dla udostępnienia społeczeństwu atrakcyjnych, pięknych i mało znanych jeszcze miejsc.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#ZygmuntNajdowski">Nie wolno też czekać na to, aż przyjdą tzw. lata „tłuste” dla kultury. Dlatego też chce się mówić o rządowym projekcie budżetu państwa. Wzmianki o kulturze i sztuce zajmują tam bardzo niewiele miejsca, a do tego sformułowania dotyczące wydatków, wykonania planu są co najmniej niejasne. Nie wiem np. czy zrozumiałam dobrze, że po odjęciu kwot na podwyżki płac, na kulturę przeznaczono 99,5% tego, co zostało wykonane. Z materiałów wynika również zmniejszenie środków na inwestycje, stąd problemy z realizacją wielu obiektów. Nie rozpocznie się budowy żadnych nowych placówek ani w planie centralnym, ani w terenowym. Cały, niewielki zresztą wzrost powierzchni placówek uzyskuje się dzięki adaptacjom i remontom.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#ZygmuntNajdowski">Zawodzi budowa placówek kulturalnych w nowych osiedlach, bowiem z reguły nie realizowane są ustalone w tym względzie normatywy. W wyniku kłopotów budownictwa i nie kompleksowego oddawania osiedli najbardziej cierpi kultura.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#ZygmuntNajdowski">W tej sytuacji wydaje mi się konieczne propagowanie prywatnych czytelni, co powinno zbliżyć książkę do czytelnika.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#ZygmuntNajdowski">W materiałach resortu znajdujemy bardzo skromny spis oddawanych w terenie inwestycji (jest ich tylko 7) oraz obiektów kontynuowanych, takich jak: teatry, domy kultury, siedziby orkiestr - opera (w sumie 10). 18 nowych województw nie ma w planie żadnych nowych inwestycji kulturalnych, a są to województwa najuboższe, jeśli idzie o bazę.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#ZygmuntNajdowski">Co do budżetu - to widoczne jest, iż bardzo napięty został plan dochodów, Mało realne Wydaje się planowane podniesienie frekwencji w kinach o przeszło 15% .</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#ZygmuntNajdowski">Jeśli chcemy popularyzować kulturę i wykonać plan - trzeba szukać nowych rozwiązań i korzystać z własnych, dobrych doświadczeń. Do nich zaliczyć można działalność biura koncertowego, podległego „Pagartowi”, które organizuje koncerty muzyki poważnej w całym kraju, nawet w małych miasteczkach, prezentując szerokiej publiczności największe nasze sławy muzyczne, a także młodych kompozytorów i młodych odtwórców. Cieszą się te koncerty wysoką frekwencją i dowodzą, że jest to na pewno lepsza forma, niż uruchamianie w niektórych nowych województwach filharmonii. Sądzę jednak, że nadszedł już czas na usamodzielnienie tej pożytecznej placówki i wyposażenie jej w dodatkowe etaty, aby mogła działać na jeszcze większym obszarze. Doświadczenia te można by również przenieść na widowiska teatralne.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#ZygmuntNajdowski">Miewamy wystawy cieszące się ogromnym powodzeniem, tak jak ma to ostatnio miejsce w Krakowie, gdzie na ekspozycję „Polaków portret własny” zjeżdżają się ludzie z całej Polski. Jest to dowód, że wielu jest uczestników kultury. Ale fakt ten dowodzi również, iż trzeba pozyskiwać dla kultury (i to przy pomocy różnych form) coraz to nowy krąg odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#ZygmuntNajdowski">Warto pamiętać, że w tej chwili w coraz mniejszym zakresie zakłady pracy finansują zbiorowe wycieczki do kin i teatrów i dlatego trzeba liczyć na prywatne pieniądze obywateli i ich prywatne chęci kontaktu z kulturą i sztuką.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#ZygmuntNajdowski">W roku przyszłym rozmiary eksportu mają w dużej mierze równoważyć konieczny import, który ulega zmniejszeniu o 10%, co oznacza dalsze pogorszenie zaopatrzenia plastyków.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#ZygmuntNajdowski">O ile idzie o papier, to pragną poprzeć inicjatywę resortu dotyczącą wycofania części papieru z działu druków akcydensowych na potrzeby książkowe. Mimo to nie należy jednak sądzić, że rok nadchodzący będzie rokiem obfitości książki. Rezerwy tkwią jednakże w precyzyjniejszej polityce wydawniczej i ostrzejszych kryteriach oceniania poszczególnych pozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#ZygmuntNajdowski">Sytuację w poligrafii poprawi uruchomienie nowej drukarni w Gdańsku. Natomiast niepokoi sprawa zmniejszenia kwot na zakup muzealiów, nie ma także pewności co do właściwego wykorzystania pieniędzy, przeznaczonych na ochronę zabytków. Zmniejsza się też o prawie 30% dotacje dla organizacji społecznych. Mniej jest środków na festiwale i konkursy, mniej na popieranie twórczości artystycznej przez Ministerstwo.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#ZygmuntNajdowski">Mają zostać podwyższone płace pracowników kin i domów oraz ośrodków kultury. Podjęte już decyzje Komisja nasza powinna wesprzeć stosowną opinią.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#ZygmuntNajdowski">Jeśli idzie o kadry - to nie sądzę, aby udało się nam zapewnić właściwych pracowników dla wszystkich placówek. W materiałach sygnalizuje się obawy, co do możliwości pełnego zatrudnienia absolwentów Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#ZygmuntNajdowski">W materiałach znajdujemy też niepokojące sformułowania dotyczące bibliotek. Baza bibliotek jest skromna, są one nierównomiernie zlokalizowane tak w województwach, jak i w poszczególnych miastach. A przecież biblioteka jest podstawową placówką kultury. Warto dodać, że przy zestawieniu stopnia zapotrzebowania na kulturę w różnych województwach okazuje się, iż tam, gdzie życie kulturalne jest wyjątkowo słabe - tam też kupuje się najmniejszą ilość książek do bibliotek, najmniej organizuje imprez kulturalnych itd.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#ZygmuntNajdowski">Budżet, chroniąc podstawowe cele kultury, nie zapewnia jednak dynamicznego jej rozwoju. I tu trzeba niezbędnie odwołać się do aparatu kultury i społeczników, aby nieśli pomoc w realizacji podstawowych zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#ZygmuntNajdowski">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KarolMałcużyński">Wystąpienie ministra kultury było bardzo szczere i nie ukrywało trudności jakie będą występować w realizacji zadań w roku przyszłym. Minister nazwał ten plan „planem na przetrwanie”, ale i to budzi wątpliwości. Jakąż bowiem można mieć pewność pełnego uzyskania 4 tys. ton papieru w wyniku ograniczenia druków akcydensowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KarolMałcużyński">Niepokoi wzrost cen na książki (zwłaszcza dziecięce). Nasza Komisją w swoich dezyderatach niejednokrotnie na te sprawy zwracała uwagę. Niestety mimo szczegółowych analiz i wniosków posłów nie podjęto żadnych przeciwdziałających działań.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KarolMałcużyński">Plan produkcji wydawniczej koordynowany przez resort kultury nie zmniejsza się, ale plan ten składa się zarówno z wydawnictw książkowych, jak i różnorodnych broszur oraz rocznicowych publikacji. Jest to temat może drażliwy, ale trzeba mieć świadomość, jak wielką rezerwą są właśnie owe nie zawsze celowe i potrzebne wydawnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KarolMałcużyński">Poseł zastanawiał się również nad met odami zmniejszenia deficytów w kinach, gdyż od lat nie buduje się nowych kin (z wyjątkiem Mińska Mazowieckiego), wyraził zadowolenie z podjętych prąc nad nową ustawą o prawie autorskim oraz prosił o odpowiedź na pytanie, ile kosztować będzie zagospodarowanie pola Grunwaldzkiego, i z jakich funduszy będzie to zamierzenie realizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JadwigaCichocka">W materiałach znajdujemy informację o wzroście ilości podręczników szkolnych w stosunku do wykonania planu tegorocznego. Wiadomo jednakże, że plan ten w r. b. prawdopodobnie nie zostanie wykonany (dotyczy to ok. 1 tys. ton papieru) i fakt odniesienia się do tego właśnie wskaźnika budzi niepokój. Znany jest przecież problem znacznego deficytu podręczników. Znana jest także powszechnie sprawą, iż nie zawsze publikuje się pozycje najbardziej na to zasługujące. Konieczna jest taka polityka wydawnicza, która wartościować będzie w większym stopniu planowane książki, przyznając preferencje pozycjom naprawdę wartościowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Wiemy, że nadchodzący rok nie będzie rokiem „tłustym” dla kultury, trzeba jednak zastanowić się nad tym, jak najlepiej wykorzystać skromne możliwości. Decyzje podjęte i przedstawione nam przez ministra Najdowskiego dowodzą ofensywnego stosunku resortu wobec najtrudniejszych i najpilniejszych spraw kultury.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">W realizacji trudnych zadań szukać musimy sojuszników, rozbudzać ambicje mecenasów kultury - nawet w tych 19-tu województwach, które nie zaplanowały na przyszły rok środków własnych na cele kultury.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Powinniśmy wytworzyć powszechne przekonanie, że kultura nie powinna być jedyną dziedziną, gdzie szuka się oszczędności i rezerw. O kulturze we wszystkich oficjalnych materiałach są tylko niewielkie, liczące po parę wierszy wzmianki. Natomiast słowo „kultura” pada zawsze - gdy mowa jest o oszczędzaniu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Jednym z głównych zadań w roku przyszłym jest realizacja i wyposażenie książnicy Biblioteki Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Co do usług kulturalnych (nie bałabym się tego sformułowania, oddaje ono bowiem sens służby kulturalnej wobec społeczeństwa) - to program rozwoju usług stwarza dodatkowe szanse inwestycji i szerszego działania W dziedzinie kultury. Poprawy sytuacji nie da się uzyskać samą tylko podwyżką cen biletów kinowych i teatralnych. Warto opracować oferujący szerszą perspektywę plan rozwoju usług kulturalnych, budowy sal, przyznania różnym instytucjom środków transportowych itd, Pomoże to docieranie z imprezami kulturalnymi do całego kraju, umożliwi lepszą obsługę terenu, upowszechnienie form objazdowych, a także tworzenie różnych nowych agencji, czy innych instytucji wspomagających kulturę.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Konieczne wydaje się również stworzenie warunków większej dostępności dóbr kulturalnych w osiedlu mieszkaniowym. Taki np. Ursynów, to przecież wielkie miasto, które powinno być właściwie wyposażone, tak zresztą jak i inne nowe dzielnice - w podstawowe placówki kultury: kino, księgarnię i bibliotekę. Ta sieć powinna jednoznacznie wynikać z kompleksowego programu budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Posłanka pytała również, czy słuszne jest przekazanie „Desy” do przedsiębiorstwa „Ars-Polona”, Komisja proponowała kiedyś utworzenie specjalnej placówki, eksportującej nasze dobra kultury. Trzeba też skorygować informację o wyłączeniu zakładów Polskich Nagrań. Powinno to trwać nie co najmniej - a co najwyżej 3 miesiące. Posłanka mówiła również o dużej rezerwie papieru zużywanego na cele pozawydawnicze, jaką i stanowią m.in. druki manipulacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszOrlof">Potrzebne są rozmowy resortu z poszczególnymi wojewodami i dyrektorami dużych zakładów pracy, dotyczące większej pomocy dla kultury. Np. w naszym woj. szczecińskim zakłady pracy wiele już zrobiły. Powstało dużo pięknych zakładowych domów kultury, na ogół powszechnie dostępnych. Ale wciąż jest jeszcze sporo małych miast, miasteczek, a zwłaszcza gmin, gdzie nie ma domów kultury.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszOrlof">Wydaje się też konieczne, aby resort kultury przejął wszystkie sprawy, związane z produkcją fonograficzną, Sytuacja na tym rynku jest dziś bardzo trudna. Godne zainteresowania są także tzw. „giełdy staroci”, gdzie sprzedaje się niekiedy - i to bardzo tanio - wiele cennych dóbr kultury materialnej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszOrlof">Jeśli chodzi o kłopoty z rozprowadzaniem książek - to trudności pogłębiane są przez brak środków transportowych. Duża ilość książek czeka zbyt długo na to, aby dotrzeć z magazynu do księgarni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyGrzybczak">W tej trudnej sytuacji, z której wszyscy zdajemy sobie sprawę, należy chyba skoncentrować uwagę na pozyskiwaniu sojuszników do realizacji zadań w kulturze, a także na rezerwach organizacyjnych, lepszym dysponowaniu skromnymi środkami.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyGrzybczak">Wiele jest do zrobienia w dziedzinie kształcenia kadr dla kultury, zwłaszcza kadr dla najniższych szczebli.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzyGrzybczak">Resort kultury musi być jedynym kontrolerem właściwego użytkowania papieru i że dzięki tej słusznej decyzji są szanse na lepszą gospodarkę papierem.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JerzyGrzybczak">Jeśli idzie o nowe osiedla - to dokładnie określone są normatywy dotyczące placówek kulturalnych; niestety nie realizuje się ich i tę właśnie sprawę należałoby w projekcie uchwały o NPSG szczególnie podkreślić.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JerzyGrzybczak">W odpowiedzi na uwagi i pytania posłów głos zabrał wiceminister kultury i sztuki Józef Fajkowski: Mówił on o lepszej współpracy resortu kultury z resortem i organizacjami kultury fizycznej, co pozwoli wyjść na szersze trasy turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JerzyGrzybczak">Co do bibliotekarstwa to wysiłki koncentruje się tu przede wszystkim na uzupełnianiu księgozbiorów w istniejących placówkach, gdzie często brak podstawowej literatury popularno-naukowej i słowników. Lokale dla bibliotek i budownictwo biblioteczne to sprawa bardzo ważna, ale niełatwa do realizacji. Dlatego też należy w obecnej sytuacji przyjrzeć się bliżej sieci punktów bibliotecznych, wygospodarować odpowiednie pomieszczenia, zapewnić książki, zachęcić społeczników do tej pracy. Pewne nadzieje wiąże się z propozycją organizowania punktów bibliotecznych przy Klubach Rolnika.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#JerzyGrzybczak">Jest opracowana koncepcja kształcenia kadr dla kultury. W ciągu roku zdobywa kwalifikacje 10 tys. absolwentów różnego rodzaju szkół i uczelni. Nie jest to mało, ale na niedostateczne zaspokojenie potrzeb w tym względzie rzutuje nierównomierne rozmieszczenie tej kadry. Przyjęto zasadę tzw. stypendiów osiedleńczych dla wysoko kwalifikowanych pracowników kultury, które mają ich zachęcić do podejmowania pracy w terenie.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#JerzyGrzybczak">Mowa była o kłopotach ze sprzętem dla placówek kulturalnych, ale bywają też sytuacje, jak to wynika z przeprowadzonych kontroli, że sprzęt jest często niewykorzystany właściwie.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#JerzyGrzybczak">Minister mówił również o zamiarach tworzenia nowych placówek w czynach społecznych i konieczności zapewnienia im wyposażenia i etatów. Informował o zewidencjonowaniu ponad 19 tys. placówek kulturalnych na wsi, ustosunkował się do problemu usług w domach kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntNajdowski">Pozornie plan importu w handlu zagranicznym na rok przyszły prezentuje się dodatnio, w porównaniu z rokiem bieżącym, kiedy to otrzymaliśmy 67,2 milionów złotych dewizowych na zakupy poza granicami kraju. Obecnie otrzymaliśmy 76,8 mln zł dewizowych. Jednakże zmuszeni jesteśmy poczynić niezbędne zakupy między innymi dla wykańczanych zakładów graficznych w Gdańsku, (8 mln zł dew.) i wyposażenie dla Biblioteki Narodowej (1.400 mln zł dew.). Tak więc zwiększone limity na zakupy nie pokrywają wszystkich potrzeb. Dla kinematografii planujemy zakupić większą ilość i lepszych filmów. Będzie to nas drożej kosztowało. Dotacje dla plastyków utrzymane są w 1980 r. na takim samym poziomie jak w r. b. i wynoszą 3 mln zł dew. Jest to suma mała, jeżeli uda się nam przekroczyć plan eksportu, to 50% uzyskanych dewiz zostanie przeznaczone na potrzeby Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntNajdowski">Chcemy doprowadzić do tego, aby dochody jakie uzyskuje się w związku z działalnością „Ars-Polony” były w większej części przeznaczone na potrzeby resortu kultury i sztuki.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZygmuntNajdowski">Poseł K. Małcużyński zgłosił obawę, co do realności uzyskania dodatkowych 4 tys. ton papieru; wielkość ta już przewidziana jest w planie resortu i będziemy o ten papier „walczyć”.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZygmuntNajdowski">Zgadzam się, iż należy eliminować nadmienią ilość wydawanych broszur, jednakże niektóre z nich posiadają istotną wartość.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ZygmuntNajdowski">Na temat Pól Grunwaldzkich dokładnie wypowiadał się na forum Komisji wiceminister Zin. Pragnę jedynie nadmienić, że decyzje w tej sprawie zapadły na forum rządu i przeznaczono na to dodatkowe fundusze w wysokości 100 mln zł z Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#ZygmuntNajdowski">Prowadzenie właściwej polityki wydawniczej jest zadaniem nie łatwym. Trudno jest czasem ocenić to co jest wartościowe. Na przykład dużym popytem cieszą się książki kucharskie, nie mamy niestety w kraju rynku książki. Ze względu na niskie nakłady wszystko to co wydamy jest kupowane i prawie każdy autor w tej sytuacji osiąga sukces.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#ZygmuntNajdowski">W pełni zgadzam się z wnioskami poseł K. Marszałek-Młyńczyk, że powinniśmy szukać sojuszników dla kultury. Wszyscy powinniśmy być zainteresowani w rozwoju naszej kultury, a sztuczne podziały administracyjne niepotrzebnie nieraz dzielą niektóre środowiska.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#ZygmuntNajdowski">Ogromne straty ponosimy w czasie transportu papieru, szacujemy je na około 15%. Zostaliśmy zobowiązani do przedstawienia postulatów w tej sprawie, jest to jednak zagadnienie trudne, pracujemy nad nim. Na przykład w Szwecji są specjalne środki transportu przeznaczone wyłącznie do przewozu papieru.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#ZygmuntNajdowski">Istotną sprawą jest usprawnienie przewozów książek z drukami do księgarni. Obecnie istnieje szczebel pośredni - składy. Chcemy wyeliminować ten szczebel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WitoldLassota">W działaniu resortu w roku przyszłym zwrócić trzeba szczególną uwagę na pełną realizację planowanego podniesienia płac dla niektórych grup pracowników kultury, na udzielanie wszechstronnej pomocy dla działalności społecznej w kulturze oraz właściwą realizację inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Członkowie spółdzielni mieszkaniowych wpłacając wkład mieszkaniowy oczekują jednocześnie, że w osiedlu będą instytucje kulturalne. Konsekwentnie realizować trzeba kompleksowe oddawanie obiektów do użytku. Zapewnić trzeba odpowiedni przyrost obiektów kulturalnych, zwłaszcza na terenie nowych osiedli. Wiele postulatów naszej Komisji, których realizacja była odkładana i przechodziła z jednego planu rocznego na następny, w obecnym planie znalazło odbicie i to uznać należy za pozytywną stronę rozpatrywanego projektu planu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WitoldLassota">Podkreślić należy, że zarówno w materiałach jak i w informacji ministra mówiono szczerze o osiągnięciach i trudnościach, co budzi wzajemne zaufanie. Rzadko obrady nad projektem planu prowadzone były w tak szczerej atmosferze. Komisja będzie zawsze wspierać dobre inicjatywy resortu, należy mu życzyć pomyślnego przełamywania trudności w realizacji planowanych zadań.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WitoldLassota">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1980 w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WitoldLassota">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedź Ministra Kultury i Sztuki na dezyderat dotyczący rozwoju kinematografii.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#WitoldLassota">Informację na temat projektu planu i budżetu na rok 1980 w części dotyczącej Komitetu DS. Radia i Telewizji przedstawił prezes Maciej Szczepański. Projekt planu i budżetu na 1980 r. został ustalony na miarę istniejących możliwości.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#WitoldLassota">W 1980 roku Polskie Radio planuje 67 tys. godzin emisji programu w czterech programach. Daje to średnio na dobę 180 godzin.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#WitoldLassota">W telewizji planuje się emitowanie 9 tys. godzin programu, co daje przeciętnie 26 godzin emisji na dobę w dwóch kanałach i w programach lokalnych 7 ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#WitoldLassota">W roku przyszłym w kolorze emitowane będzie 56% programu. Własna produkcja filmowa wynieść ma 1,5 mln metrów, tj. 26 tys. metrów więcej niż w b. r. Wyprodukujemy 72 filmy fabularne o 17 więcej niż w 1979 r.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#WitoldLassota">Dzięki przychylności władz miasta Poznania telewizja uruchamia tam telewizyjną wytwórnię filmów animowanych, która już w przyszłym roku winna rozpocząć produkcję.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#WitoldLassota">Wartość dostaw towarów na rynek planowana jest na poziomie 176 mln zł i wzrośnie w porównaniu z rokiem bieżącym o 36 mln zł. Są to głównie kasety, stajemy się w tym zakresie liczącym się producentem. Wytworzymy ok. 1 mln kaset.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#WitoldLassota">Plan importu w roku przyszłym kształtować się ma w wysokości 46,2 mln zł wobec 45,6 mln zł w 1979 r. Eksport w planie został założony w wysokości 17 mln zł wobec 11 mln zł w r. b. Na eksport ten składały się głównie dochody z tytułu: produkcji programowych materiałów telewizyjnych, świadczonych usług technicznych (w wyniku podpisanych porozumień wykonujemy usługi konserwatorskie na rzecz f-my Ampex”), umów kooperacyjnych (w wyniku podpisanych umów z RFN produkujemy profesjonalne kamery TV). Zamierzamy założone wielkości eksportu przekroczyć, co pozwoliłoby na osiągnięcie dodatkowych dewiz na potrzeby Komitetu.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#WitoldLassota">Podstawowym zadaniem komitetu jest działanie na rzecz pogłębienia się socjalistycznych przemian w świadomości społecznej. Staramy się rozszerzać kulturotwórcze funkcje Komitetu, poprzez upowszechnianie już istniejących dóbr kultury, przedstawianie współczesnego dorobku kulturalnego oraz towarzyszenie wszystkim przemianom jakie dzieją się w tym zakresie w naszym kraju. Kontynuujemy różne formy mecenatu nad środowiskiem twórczym. Dotacje na rzecz środowisk artystycznych z roku na rok są zwiększane. Wiele uwagi przywiązuje się również do poprawy warunków socjalnych. Pracownicy radia i telewizji w związku z charakterem pracy narażeni są na różnego rodzaju napięcia, większość z nich pracuje w niewymiarowym czasie pracy. Musimy również uwzględniać negatywny wpływ pola magnetycznego, w jakim pracuje większość naszych pracowników. Dlatego też rozszerzamy zakres działalności socjalnej. Na 12 tys. zatrudnionych z wczasów skorzysta 8, 5 tys. Ze skierowań do sanatoriów korzysta rocznie 1.300 osób, zaś z aktywnych form wypoczynku 1.500 osób. Zdajemy sobie sprawę, że są to jeszcze wielkości niedostateczne.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#WitoldLassota">Wydajemy dziennie 15 tys. posiłków dla pracowników, aby sprostać tym zadaniom uruchomiono nawet własną hodowlę tuczników pod Warszawą i na Mazurach.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#WitoldLassota">Przemysłowa służba zdrowia Komitetu udzielą rocznie około 100 tys. porad.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#WitoldLassota">Koreferat przedstawił poseł Witold Jankowski (bezp. PAX): Do głównych czynników, determinujących wielkość projektu planu i budżetu zaliczone zostały przede wszystkim wyniki realizacji zadań roku bieżącego. Trzeba stwierdzić, że wielkości zawarte w tym projekcie są w zasadzie stabilne, a nawet dowodzą nieznacznego wzrostu. Po stronie dochodów wpływy z opłat abonenckich (notabene uzyskuje je Ministerstwo Łączności) wzrosną o 120 mln zł do sumy 3.450 mln zł, przy czym dochody własne Komitetu mają osiągnąć wielkość 362 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#WitoldLassota">Po stronie wydatków projekt budżetu, łącznie z kredytami wyniesie 4.621.857 tys. zł. Z tego na wydatki bieżące przeznacza się sumę o 3,6% większą w stosunku do przewidywanego wykonania planu br. Limity inwestycyjne wynoszą ogółem 675 mln zł. Przewiduje się nieznaczny wzrost zatrudnienia. Szczególnie skromnie przedstawia się program inwestycji i kapitalnych remontów w samym Komitecie. Z niepokojem należy odnotować, że budowa studia radiowego przy ul. Woronicza trwająca już bodajże 12 lat, ma wedle najnowszych informacji ciągnąć się jeszcze do roku 1981.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#WitoldLassota">Wysokość odpisu na fundusz socjalny utrzymuje się od lat na tym samym poziomie i wynosi 14 mln zł. Wzrasta natomiast liczba osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń socjalnych, co powoduje stały spadek średniej kwoty przypadającej na 1 osobę. Jest to zjawisko natury ogólnej, któremu w pewnym momencie trzeba będzie raz jeszcze się przyjrzeć.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#WitoldLassota">Wobec skromnych środków niełatwe są zadania Komitetu, który ma obowiązek jak najlepszego wypełniania swojego programu - informacyjnego, wychowawczego, kulturotwórczego, popularyzatorskiego. Kierownictwo Komitetu jest tego świadome i podejmuje wiele działań, stosuje wiele skutecznych metod docierania do świadomości swoich odbiorców, doskonali treści i poszukuje wciąż nowych form.</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#WitoldLassota">Nieznaczna będzie poprawa możliwości odbioru programu telewizyjnego w wyniku oddania do eksploatacji dwóch nowych obiektów nadawczych. Nadal jednak 30% ludności nie odbiera programu II, a 4% - także i programu I telewizji.</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#WitoldLassota">Planowany wzrost czasu nadawania programu radiowego o 3000 godzin i telewizyjnego o 200 godzin jest, zdaniem posła, sprawą dyskusyjną. ze względu na przedłużanie programu na późne godziny nocne oraz z powodu konieczności oszczędzania energii elektrycznej. Wydaje się, że powinniśmy zadbać nie tyle o ilość, co o jakość tych programów, o dalszą poprawę skuteczności ich oddziaływania na społeczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#WitoldLassota">Telewizja ma największą widownię - ale też i najwięcej zbiera uwag krytycznych. Na spotkaniach poselskich często wysłuchuję istotnych zastrzeżeń, dotyczących treści i form telewizyjnej informacji i publicystyki. Obywatel nie otrzymuje interesujących go wyjaśnień i odpowiedzi na pytania, które go nurtują. Jest to na pewno problem o charakterze ogólniejszym i nie zamyka się on tylko w ramach Komitetu DS. Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-9.21" who="#WitoldLassota">W społecznym odczuciu niższa jest także ranga cieszącego się niegdyś wielkim uznaniem teatru telewizyjnego. Wydaje się, że obecnie teatr ten zbyt często ucieka się do powtórek.</u>
          <u xml:id="u-9.22" who="#WitoldLassota">Chciałbym natomiast wyrazić uznanie dla produkcji „Poltelu” i „Wifonu”. Wnioskuję o przyjęcie projektu planu budżetu Komitetu DS. Radia i Telewizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldLassota">Z własnych doświadczeń wiem, jak wielki wpływ na kształtowanie postaw społecznych mą telewizja. Dowiódł tego niezwykle żywy oddźwięk audycji, poświęconej dobru dziecka. Dlatego też nie bardzo rozumiem, z jakich powodów Została odwołana emisja ostatnich 2 programów z cyklu „Raport w sprawie dzieci niczyich”, które miały być podsumowaniem niezwykle udanej i pożytecznej, wspólnie z telewizją zorganizowanej akcji; Cieszy mnie natomiast zapowiedź podejmowania dalszych społecznie ważnych tematów, dotyczących zasad współżycia ludzi, etyki, moralności itd. Chodzi jednak o to, aby problemy te dotarły do jak najszerszego grona społeczeństwa i dlatego wydaje się słuszne nadawanie takich programów w godzinach kiedy ludzie najczęściej oglądają telewizję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WitoldLassota">Poseł Karol Małcużyński (bezp.) zwrócił uwagę na nie najszczęśliwszy styl publicystyki i informacji telewizyjnej, posługującej się często tzw. drętwą mową. Wydaje się, że będzie okazja mówić o tym, na następnym, styczniowym posiedzeniu komisji, które poświęcone ma być kulturotwórczej roli radia i telewizji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WitoldLassota">Posła interesowała również sprawa, jakie wnioski wyciągnął Komitet z niedawnego posiedzenia Zarządu Głównego ZLP w Radziejowicach. Pytał również o szczegóły umowy, dotyczącej koprodukcji serialu o Sherlocku Holmesie z producentem amerykańskim oraz poruszył sprawę współpracy telewizji z ZAIKS-em.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WitoldLassota">Poseł Eugeniusz Mielcarek (PZPR) stwierdził, iż radio i telewizja mają wiele osiągnięć w upowszechnianiu kultury. Jest to właściwie jedyna kompleksowa oferta kulturalna, zaprezentowana społeczeństwu. Poseł wystąpił z wnioskiem o zaakceptowanie budżetu Komitetu Radia i Telewizji na 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WitoldLassota">Prezes Komitetu DS. Radia i Telewizji Maciej Szczepański stwierdził, iż na pytania dotyczące merytorycznej działalności Komitetu odpowiedzi zostaną udzielone na posiedzeniu w styczniu.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#WitoldLassota">Jeśli idzie o pytanie poseł Łopatkowej - to podsumowanie „Raportu w sprawie dzieci niczyich” po przemontowaniu i zrobieniu jednej audycji będzie w telewizji emitowane. W dalszym ciągu przygotowuje się programy o charakterze społecznym, dotyczące rodzin wielodzietnych i osób samotnych, a także ludzi starszych, czy niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#WitoldLassota">Co do serialu o Sherlocku Holmesie, to była to dla polskiej TV jedyna szansa wejścia na rynki zachodnie, a także możliwość uzyskania szczególnie wysokich parametrów jakościowo-technicznych w produkcji filmowej. Współpraca z producentami amerykańskimi uczy profesjonalizmu, szybkiej i dobrej pracy na planie filmowy.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#WitoldLassota">Posłowie przyjęli projekt planu i budżetu na 1980 r. Komitetu DS. Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#WitoldLassota">Informację na temat planu i budżetu na rok 1980 w części dotyczącej Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „ Prasa-Książka-Ruch” przedstawił prezes Zdzisław Andruszkiewicz: Podstawowe wskaźniki projektu planu na rok 1980 kształtują się na poziomie realizacji roku bieżącego. Utrzymano przydziały papieru na cele wydawnicze dla RSW w wysokości 171 tys. ton, mimo znanych wszystkim trudności, jest potwierdzenie należytego doceniania społecznego znaczenia rynku czytelniczego, jest to przejaw troski o zaspokojenie potrzeb społecznych w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#WitoldLassota">W projekcie planu zakładamy utrzymanie w r. 1980 globalnych nakładów, prasy, książek i innych wydawnictw na poziomie roku 1979. Przyjmujemy te wielkości jako punkt wyjścia, albowiem opracowując szczegółowy plan wydawniczy na rok przyszły zamierzamy rozważyć wszystkie możliwości zwiększenia nakładów - w ramach przydzielonej puli papieru. Jakkolwiek pole manewru nie jest niewielkie to jednak różnorodne działania mające na celu dalszą racjonalizacją gospodarki papierem na cele wydawnicze, dalsze porządkowanie rynku prasowo-wydawniczego - powinny przynieść pewne efekty.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#WitoldLassota">Planowanie zadań wydawniczych w roku 1980 na poziomie roku bieżącego stwarza pewną szansę zmniejszenia napięć w poligrafii. W roku przyszłym baza produkcyjną poligrafii RSW nieco się umocni. Włączony zostanie do produkcji nowoczesny kombinat prasowo-wydawniczy w Krakowie - odciążając znacznie Dom Słowa Polskiego. W Zakładach Wklęsłodrukowych na Okopowej zostanie zainstalowana nowa linią fotoskładu, co pozwoli złagodzić bardzo trudną sytuację w tym ogniwie procesu produkcji, zwłaszcza czasopism kolorowych.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#WitoldLassota">RSW otrzymała dodatkowe środki na import z NRD dwóch maszyn rotacyjnych offsetowych do druku książek. Maszyny te powinny rozpocząć produkcję w IV kwartale przyszłego roku. Złagodzi to znacznie kłopoty związane z niedostatkiem mocy produkcyjnych zwłaszcza dla druku książek (6 mln egz.).</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#WitoldLassota">Mówiąc o problemach rozwoju RSW, tworzenie szerszej bazy dla wzrostu produkcji rynkowej, wydawniczej i przemysłowej poprawy bazy technicznej kolportowni i handlu, podkreślić należy, iż w projekcie planu na rok 1980 zagwarantowane zostały środki inwestycyjne umożliwiające pewien postęp w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#WitoldLassota">Nakłady inwestycyjne w RSW na nadchodzący rok są nieco wyższe (o 5 mln zł) od tegorocznych. Komisja Planowania uwzględniła postulaty RSW dotyczące najpilniejszych, a możliwych do realizacji w obecnej sytuacji zadań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#WitoldLassota">Świadomi trudności i uwarunkowań w realizacji zadań społeczno-gospodarczych w roku 1980 czynić będziemy wszystko, ażeby działania związane z lepszym zaspokajaniem potrzeb społecznych w zakresie prasy, książki i innych wydawnictw, były jak najlepiej wykonane W roku 1980 porządkować będziemy rynek prasowo-wydawniczy przez doskonalenie modelu prasy i pozaprasowej działalności wydawniczej pod kątem dostosowania ich do zmieniających się potrzeb i warunków społecznych. Dążyć będziemy do dalszego podnoszenia gospodarności i efektywnego wykorzystania przyznanych środków.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#WitoldLassota">Koreferat przedstawiła poseł Stefania Oryl (PZPR): Projekt NSPG RSW „ Prasa-Książka-Ruch” na rok 1980 starano się dostosować w zakresie działalności wydawniczej do oczekiwań politycznych i społecznych, biorąc pod uwagę m. in. konieczność realizacji zadań związanych z VIII Zjazdem Partii, wyborami do Sejmu i innymi ważnymi wydarzeniami w kraju.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#WitoldLassota">Wyznaczone RSW zadania w dziedzinie dostaw książek, prasy, broszur i innych wydawnictw na zaopatrzenie rynku w 1980 r. z uwzględnieniem zapotrzebowania ludności na prasę codzienną stawia wydawnictwo w trudnej sytuacji. RSW w działalności prasowej musi podejmować starania o stworzenie preferencji dla zwiększenia nakładów podstawowych dzienników ogólnopolskich. Dążyć trzeba do zmniejszania różnicy między społecznym zapotrzebowaniem czytelniczym a nakładami terenowych dzienników partyjnych.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#WitoldLassota">Globalny nakład dzienników i czasopism mają być utrzymane na poziomie bieżącego roku. Mogą pojawiać się trudności z uwagi na przewidywane zmniejszenie importu papieru z II obszaru płatniczego. Zużycie do druku czasopism papieru krajowego powoduje z uwagi na jego jakość poważne straty W procesie produkcji.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#WitoldLassota">W zakresie działalności pozaprasowej plan RSW przewiduje utrzymanie planu wydawniczego także na poziomie 1979 r. - 953 tytułów, książek i broszur. W porównaniu z planem 1979 r. stanowi to spadek o 45 tytułów. W dziale tym istotne są przemieszczenia strukturalne. Dotyczyć one będą: zwiększenia udziału literatury społeczno-politycznej, rozszerzenia wachlarza i zwiększenia nakładów literatury dla dzieci i młodzieży oraz rozwoju szeroko rozumianych publikacji typu poradniczego.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#WitoldLassota">W przyszłym planie RSW przewiduje się pozostawić pozostałe wydawnictwa nieperiodyczne, a więc plakaty, kalendarze i plansze na dotychczasowym poziomie. Zakłada się zwiększenie produkcji płyt gramofonowych, gier i zabawek przeznaczonych na zaopatrzenie rynku wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#WitoldLassota">W działalności kulturalno-oświatowej RSW powiększy swój stan posiadania o 28 placówki klubowe i 2 placówki MPiK. Ilość działających klubów wynosić będzie razem w 1980 r. 7.507 klubów książki i prasy i 96 MPiK.</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#WitoldLassota">Kontynuowane będą i doskonalone sprawdzone już formy pracy, a wśród nich zwłaszcza upowszechnianie czytelnictwa oraz upowszechnianie szeroko rozumianej plastyki.</u>
          <u xml:id="u-10.22" who="#WitoldLassota">W zaplanowanej działalności informacyjno-propagandowej zamierza się zwiększyć publicystykę i informację na łamach prasy oraz rozszerzać penetrację propagandową w świecie. W tych celach dążyć się będzie do poprawy efektywności wyjazdów dziennikarskich, planuje się szkolenie i staże dziennikarzy specjalizujących się w problematyce zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-10.23" who="#WitoldLassota">Nastąpi rozszerzenie dwustronnej współpracy z redakcjami w krajach socjalistycznych; Planuje się też wzbogacenie oferty współpracy w stosunku do krajów rozwijających się.</u>
          <u xml:id="u-10.24" who="#WitoldLassota">RSW będzie miała swój udział w organizacji obchodów dni kultury radzieckiej.</u>
          <u xml:id="u-10.25" who="#WitoldLassota">Wartość sprzedaży produkcji przemysłu poligraficzne go RSW utrzyma się na tegorocznym poziomie. Przewiduje się tylko wzrost cen losów loteryjnych i druku transferowego.</u>
          <u xml:id="u-10.26" who="#WitoldLassota">W planowanej działalności kolportażowej RSW zakłada się rozprowadzanie 71% prasy własnej i innych wydawnictw (3. 550 egzemplarzy). W dziedzinie kolportażu RSW jest prawie monopolistą. Planuje się zwiększenie dostępności prasy poprzez rozwój sieci punktów sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-10.27" who="#WitoldLassota">Plan inwestycji RSW w roku przyszłym obejmuje tylko niektóre inwestycje kontynuowane. Spowoduje to przesunięcie planowanych terminów przekazania do eksploatacji m.in. : Kombinatu Wydawniczo-Poligraficznego w Krakowie budynku redakcyjnego typu „Lipsk” w Warszawie, zakładów fotopoligraficznych w Gdańsku oraz drukarni gazetowej w Bydgoszczy. Będą natomiast zakończone i przekazane do eksploatacji rozbudowane zakłady poligraficzne w Ciechanowie.</u>
          <u xml:id="u-10.28" who="#WitoldLassota">Posłanka wniosła o przyjęcie NPSG i budżetu państwa na rok 1980 w części dotyczącej RSW „ Prasa-Książka-Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-10.29" who="#WitoldLassota">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AnnaKochanowska">Tygodniki wojewódzkie mogą spełniać bardzo ważną funkcję jeśli chodzi o rozwój kultury w nowych województwach, Musimy jednakże zapewnić odpowiedni dopływ do nich młodych kadr dziennikarskich, a eliminować różnych „nieudaczników”, którzy nie sprawdzili się w innych czasopismach. Musimy uczynić wszystko, aby umożliwić dopływ do zawodu dziennikarzy młodych. Stosowane blokady etatów powodują, iż obracamy się ciągle w tym samym kręgu ludzi. Uważam, że sprawa ta powinna znaleźć w swoje odzwierciedlenie w opinii jaką przedstawimy Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AnnaKochanowska">Oszczędność papieru jest koniecznością. Widzę dużą rezerwę w ograniczeniu rozmiarów ogłoszeń, zamiast marnować papier na wielkie ogłoszenia drukować merytoryczną treść dziennika. Częstokroć reklamujemy w prasie artykuły których nie ma na rynku.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AnnaKochanowska">Czy coś się poprawi, jeśli chodzi o zaopatrzenie klubów „Ruch” w prasie? Poziom kulturalny naszej wsi podnosi się, trzeba zwiększyć przydziały prasy dla wsi. Może kierować do klubów wiejskich zwroty czasopism, które otrzymuje RSW.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AnnaKochanowska">Niepokoi obserwowana w terenie tendencja zmierzchu aktywnej działalności wielu klubów „ Ruchu”. Trudno jest określić przyczynowego zjawiska. Czy podobne jest odczucie w tym względzie kierownictwa RSW?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WitoldJankowski">W wystąpieniu prezesa Andruszkiewicza zwróciłem uwagę na zapowiedź zainstalowania dwóch nowych maszyn do fotoskładu. Czy nie pogłębi to trudności jakie istnieją w zakresie robót introligatorskich?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WitoldJankowski">Poseł Karol Małcużyński (bezp.) : Czy RSW przeprowadza szacunki, jak duże są braki papieru na produkcję gazet?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WitoldJankowski">Dlaczego znikły z rynku kalendarze RSW? W ciągu wielu lat cieszyły się one bardzo dużym popytem, obecnie taki kalendarz jest „białym krukiem”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszOrlof">Wnoszę aby Komisja ustosunkowała się pozytywnie do planu i budżetu na rok 1980 w części dotyczącej RSW „Prasa-Książka-Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszOrlof">W pełni zgadzam się z opinią poseł Kochanowskiej, iż praca klubów RSW na wsi przeżywa regres, a przecież mają one dobrą tradycję i wykonały olbrzymią robotę dla naszej kultury. Nic z tego dorobku nie możemy zagubić. Tendencjom zmierzającym do likwidacji klubów na wsi należy zdecydowanie się przeciwstawiać. Mogę podać przykład, że przez cały rok walczyłem o jeden etat dla skasowanego klubu i w efekcie walkę tę przegrałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WalterGoszyc">Interesowałem się działalnością socjalną RSW i muszę stwierdzić, że w tym zakresie uczyniono dalszy krok ku lepszemu, Na 24 tys. pracowników przeznaczono mln zł, co daje ok. 2, 5 tys. zł na 1 zatrudnionego. Podobnie przedstawia się sytuacja w zakresie wypoczynku dzieci. Na 4. 600 dzieci przeznaczono 12 mln zł - to dużo. Daje to średnio 3 tys. zł na jedno dziecko. Również wyżywienie w ośrodkach RSW jest na odpowiednim poziomie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WalterGoszyc">Wiceprezes RSW „Prasa-Książka-Ruch” Janusz Karpiński: W bieżącym roku sprzedamy w kioskach „Ruchu” 6,5 mln par rajstop, a w I połowie przyszłego roku planujemy sprzedać aż 6 mln.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WalterGoszyc">Proszki do prania rozprowadzamy w całej naszej sieci. Najchętniej kupowane są one w woj. katowickim, a najsłabiej w zamojskim. W poważny sposób uzupełniamy sieć handlu. Toteż zmiany co do rozmieszczenia sieci „ Ruch” muszą być rozważnie podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#WalterGoszyc">Zatrudnienie w RSW zostanie w roku przyszłym na tym samym poziomie jak w bieżącym roku. Do kiosków przyjmujemy ludzi na innych zasadach płacowych, pracują oni o umowie prowizyjnej. Mamy więc dodatkowo. ok. 58 tys. pracowników.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#WalterGoszyc">W przyszłym roku mamy zamiar uruchomić tylko 2 kluby. Barierę stanowią trudności z wygospodarowaniem nowych etatów. W bieżącym roku dzięki przychylnej atmosferze w Komisji Planowania mogliśmy wygospodarować dodatkowe etaty i zorganizować 9 klubów Międzynarodowej Książki i Prasy. Wydaje się, że w 1980 r. mogą również powstać podobne możliwości.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#WalterGoszyc">Trudno dostatecznie zaopatrzyć wszystkie kluby w prasę. Pośrednio staramy się to czynić poprzez nieodpłatne przysyłanie klubom tej prasy, która trafia do nas na podstawie zwrotów. Pragnę zapewnić Komisję, że prasa ta nie idzie na przemiał. W naszej opinii nastąpiła pewna poprawa w zaopatrzeniu klubów wiejskich tak w prasę jak i inne urządzenia.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#WalterGoszyc">Poważne kłopoty występują z bazą dla klubów. Nie jesteśmy bowiem właścicielami obiektów, w których się je umieszcza. Stanowi to niejednokrotnie istotny problem.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#WalterGoszyc">Obserwujemy pewną stabilizację, jeśli chodzi o gospodarzy klubów. Następuje też poprawa jeśli chodzi o ich kwalifikacje. Wpływ na tę tendencję mają m.in. rosnące obroty tych placówek, od których gospodarze klubów czerpią prowizję oraz lepsza opieką z naszej strony.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#WalterGoszyc">Nas również niepokoi spadek ilości klubów na wsi. Pragnę zapewnić komisję, że z naszej inicjatywy żaden klub nie jest likwidowany. Jest to przeważnie inicjatywa gminy lub miasta, na terenie których znajdują się kluby.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#WalterGoszyc">Prezes RSW” Prasa-Książka-Ruch” Zdzisław Andruszkiewicz: Formuła działalności klubów wiejskich prasy i książki tak aktualna w latach 50 i 60-tych dzisiaj już nieco się przeżyła. Wydaje się, że nie nadążamy za szybko zmieniającym się zapotrzebowaniem społecznym w tym I zakresie. Prawdopodobnie przeprowadzony z inicjatywy komisji sejmowej przegląd klubów da nam wiele istotnych wniosków i umożliwi sformułowanie ocen, w jakim kierunku i w jaki sposób rozwijać działalność klubów na wsi. O jednym chcę zapewnić, nie mamy zamiaru odchodzić ze wsi. Czujemy, że jesteśmy tam potrzebni, tworzymy istotną bazę dla innych organizacji działających w środowisku wiejskim.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#WalterGoszyc">W odpowiedzi na pytanie posła K. Małcużyńskiego mogę podać, że w naszej ocenie zwiększenie nakładów czasopism o 1/3 przyczyniłoby się do radykalnej poprawy sytuacji, a zwroty nie byłyby większe niż obecnie (0,84% całości tego co drukujemy). Staramy się niwelować istniejące braki m.in. zwiększyliśmy w IV kw. nakład „ Trybuny Ludu” i zamierzamy zwiększyć nakład „Życia Warszawy”.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#WalterGoszyc">Tygodniki wojewódzkie odgrywają dużą rolę kulturalną zwłaszcza w nowych województwach. Zdajemy sobie z tego sprawę i odpowiednio dobieramy kadry. W naszej opinii nie ma mowy o żadnej przypadkowości. Dobieramy ludzi z odpowiednim doświadczeniem i charakteryzujących się odpowiednim morale, nie są tona pewno „nieudacznicy”. Chciałbym jednak w tym kontekście podkreślić, iż obfitość kadr dziennikarskich jest tylko pozorna.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#WalterGoszyc">Sprawa dopływu młodych dziennikarzy do redakcji stanowi istotny problem. Istnieją pewne bariery etatów. Przewidujemy pewne posunięcia modernizacyjne w tym zakresie, stwarzające możliwość elastycznego reagowania i zatrudnienia absolwentów zmodernizowanych studiów dziennikarskich. W tym kontekście nasuwa się uwaga, że przypływ kadr do zawodu dziennikarskiego jest znaczny, a odpływ mały.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#WalterGoszyc">Nie możemy zrezygnować z ogłoszeń i reklam. Będziemy jednak tę sferę w odpowiedni sposób regulowali. Musimy brać pod uwagę, że dział ten dostarcza nam poważnych zysków.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#WalterGoszyc">W zakresie prac introligatorskich odczuwamy istotny postęp. W dziale opraw twardych, który stanowił istotne „wąskie gardło” zainstalowaliśmy nowoczesne maszyny we Wrocławiu, co spowodowało odciążenie innych ośrodków. Obie maszyny, o których mówiłem we wstępie, a które będą służyły fotoskładowi nie skomplikują robót introligatorskich. Po prostu będą one produkowały książki w miękkich oprawach.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#WalterGoszyc">Na wniosek przewodniczącego Komisji posła Witolda Lassoty (SD) Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1980 w części dotyczącej Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka -Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#WalterGoszyc">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła projekt planu i budżetu państwa na rok 1980 W części dotyczącej Polskiej Agencji Prasowej. Informację przedstawił zastępca redaktora naczelnego Poleskiej Agencji Prasowej Zbigniew Klimas: Pozą bieżącą działalnością na PAP spoczywa obowiązek redakcji szeregu materiałów m.in. różnego typu biuletyny, w tym biuletyny specjalne.</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#WalterGoszyc">W 1980 r. Polska Agencja Prasowa uzyskała „monopol” na obsługę szeregu wielkich wydarzeń w kraju, jak wybory do Sejmu PRL oraz obsługa VIII Zjazdu PZPR. Jeśli chodzi o wydarzenia międzynarodowe to będziemy obsługiwać Konferencję w Madrycie, problemy zbrojeniowe paktu NATO oraz wszelkie inicjatywy rozbrojeniowe, jakie będą zachodzić W Europie i na świecie.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#WalterGoszyc">W ostatnich latach dokonano dużego wysiłku, aby zmodernizować wyposażenie techniczne PAP. Dużym osiągnięciem jest wprowadzenie systemu elektronicznego redagowania tekstów. Można zaryzykować stwierdzenie, że wyposażenie techniczne PAP stawia nas w czołówce europejskiej, a już na pewno wśród krajów socjalistycznych. Znacznie przyspieszyliśmy przekaz informacji.</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#WalterGoszyc">Poza rutynową działalnością staramy się zapewnić dodatkowy napływ informacji z terenów, które z różnych względów wzbudzają zainteresowanie tak w kraju jak i na świecie. Na przykład w ostatnim okresie wysłaliśmy do Iranu red. Kapuścińskiego. Jego informacje przesyłane stamtąd pozwalają nieco inaczej spojrzeć na wydarzenia zachodzące w tym kraju. Podobnie przedstawia się sprawa z wydelegowaniem red. Ikonowicza z Madrytu do Angoli.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#WalterGoszyc">Udało się zainstalować placówki PAP w Algierze, gdzie przejęliśmy byłą placówkę „Trybuny Ludu” oraz w Wiedniu, gdzie została przejęta likwidowana placówka „Interpresu”. Ze względu na bardzo wysokie koszty musieliśmy jednak zlikwidować placówkę w Tokio. Korespondencje z tego terenu będzie przesyłał redaktor akredytowany w Pekinie.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#WalterGoszyc">Koreferat przedstawił poseł Karol Małcużyński (bezp.): W materiałach, opracowanych przez PAP brak jest oceny działalności merytorycznej. Nie ma tam prób powiązania planu i budżetu z analizą i możliwościami pracy dziennikarskiej, nie ma odpowiedzi na pytania, jak w określonej sytuacji finansowej może ta agencja realizować swoje zadania.</u>
          <u xml:id="u-14.22" who="#WalterGoszyc">Z przedstawionych danych wynika, że PAP gospodaruje oszczędnie i ogranicza swoje potrzeby do minimum. Ale czy nie odbija się to ujemnie na pracy agencyjnych dziennikarzy, a z kolei na stanie, zakresie i poziomie informacji, która dociera do tak szerokiego grona odbiorców?</u>
          <u xml:id="u-14.23" who="#WalterGoszyc">Poseł pytał również o szczegółowe dane dotyczące poszczególnych pozycji planu, jak m. in. planu niezbędnych zakupów, wysokości środków dla zakładów budżetowych, przyczyn niewykorzystania sum na remonty, kosztów utrzymania placówek zagranicznych itd. Interesował się merytoryczną działalnością Agencji. Serwis PAP jest obszerny i przeznaczony dla różnych kręgów czytelników. Obserwuje się jednak coraz częściej - dotyczy to zwłaszcza różnych biuletynów - zawężenie informacji i komentarzy, a dobór i sposób ich podawania dowodzi, iż nie zawsze sprawa ta zależy wyłącznie od kierownictwa PAP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WitoldJankowski">Chciałbym wiedzieć, czy i w jaki sposób koordynuje się pracę korespondentów w tych ośrodkach, które skupiają po kilku naraz dziennikarzy z naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WitoldJankowski">Przedstawiciel PAP dyrektor Ryszard Bańkowski: Trudno odpowiedzieć na pytanie, czy wystarcza nam pieniędzy na naszą działalność. Nigdy nie jest ich za dużo, ale też nie napotykamy na poważniejsze trudności, jeśli idzie o podstawową działalność agencji. Nie odczuwamy też drastycznych braków, a nawet udaje nam się stopniowo rozwijać naszą bazę łączności i techniki.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WitoldJankowski">Jeśli idzie o wzrost kosztów utrzymania placówek zagranicznych, to wynika on z powszechnego zjawiska inflacji, zaś inne nasze koszty rosną w wyniku wzrostu cen biletów lotniczych i kolejowych (zagranicznych), podwyżki cen papieru, zwyżki kosztów nadawania materiałów za za granicę itd.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#WitoldJankowski">Zastępca redaktora naczelnego PAP Zbigniew Klimas odpowiedział na pytanie, dotyczące pracy korespondentów w placówkach zagranicznych. Przed korespondentem Zagranicznym PAP-a stawia się przede wszystkim obowiązek wszechstronnej, bieżącej informacji. Inni korespondenci mają natomiast możliwość przeprowadzania interesujących wywiadów, dokonywania analiz gospodarczych i politycznych, pisania komentarzy itp.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#WitoldJankowski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu Polskiej Agencji Prasowej 1980 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>