text_structure.xml
33.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 kwietnia 1978 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Rudnickiego (SD), rozpatrzyła problemy postępu organizacyjno-technicznego w handlu ze szczególnym uwzględnieniem handlu artykułami żywnościowymi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: CZSS „Społem” z wiceprezesem Czesławem Burchardtem, CZSR „Samopomoc Chłopska” z wiceprezesem Stanisławem Kitą, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług, Centralny Związek Spółdzielni Spożywców „Społem” oraz koreferat poselski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z materiałów resortu handlu wewnętrznego istota postępu organizacyjno-technicznego w handlu sprowadza się do nowoczesnej struktury sieci handlowej, wyposażenia placówek w nowoczesne i funkcjonalne urządzenia, maszyny i sprzęt, nowoczesnych form i technik sprzedaży, dostosowania godzin pracy placówek handlowych do potrzeb nabywców, nastawienia bazy magazynowej i transportu na nowoczesną organizację dostaw towarów do sklepów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W końcu 1977 r. handel dysponował 185, 6tys. punktami sprzedaży, w tym 50,5 tys. stanowiły punkty drobno-detaliczne. Nadal utrzymują się znaczne dysproporcje w rozmieszczeniu sieci placówek w poszczególnych, województwach. W latach 1971-77 dokonywane były przeobrażenia strukturalne sieci detalicznej. Mimo, że stan i struktura tej sieci nie są jeszcze czynnikiem gwarantującym sprawne funkcjonowanie handlu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Sieć magazynów handlowych obejmowała w 1977 r. 10.143 magazynów zamkniętych, w tym 2.213 magazynów z artykułami żywnościowymi. Usprawnianie organizacji pracy w magazynach postępuje zbyt wolno. Wpływa na to niepełna realizacja przez przemysł dostaw do magazynów towarów w gotowych jednostkach ładunkowych. Poważnym utrudnieniem w pracy magazynów jest brak wielu urządzeń służących do transportu wewnętrznego, jak również i sprzętu dostawczego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W latach 1971-77 poprawiło się zaopatrzenie sieci handlowej w maszyny i urządzenia. Sklepy z artykułami żywnościowymi wyposażone są obecnie w ok. 182 tys. urządzeń chłodniczych. Wskaźnik nasycenia sieci w te urządzenia nie jest jednak jeszcze zadowalający.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Powierzchnia sklepów z nowoczesnymi formami sprzedaży wzrosła w latach 1971-77 o ok. 40%. Zbyt wolno jednak rozwijają się samoobsługowe formy sprzedaży, co wynika głównie ze zbyt małego udziału dużych, nowoczesnych placówek handlowych w sieci ogółem oraz z niezadowalającego jeszcze stanu wyposażenia.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W celu usprawnienia obsługi klientów podejmowane są różnorodne działania. Wprowadza się elastyczne formy zatrudniania, zapewnia dopływ młodych kadr, doskonali zawodowo czynnych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Podejmuje się też przedsięwzięcia mające na celu efektywniejsze wykorzystanie bazy materialno-technicznej handlu. M. in. ogranicza się wyłączanie placówek handlowych z działalności, usprawnia funkcjonowanie małych placówek przez przekazywanie ich w ajencję.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Sieć detaliczna podległa CZSS „Społem” obejmowała w końcu 1977 r. 31.136 punktów sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W celu poprawy funkcjonowania handlu spółdzielczego ogranicza się ilość sklepów o najmniejszej powierzchni oraz przeprowadza zmiany w profilu branżowych sklepów. Przyrost powierzchni sklepów osiągany jest drogą rewindykacji, wymiany lokali handlowych pomiędzy organizacjami handlowymi, łączenia sąsiadujących lokali. W niedostatecznym stopniu wzrasta powierzchnia handlowa w nowym budownictwie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Od wielu lat nie jest pokryte zapotrzebowanie na urządzenia i sprzęt ułatwiające i przyśpieszające obsługę klientów (m.in. kasy rejestracyjne, wagi automatyczne, urządzenia chłodnicze).</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Dużo uwagi poświęca się utrzymaniu stanu gotowości sieci do świadczenia usług, m. in. wydłużono czas pracy sklepów tam, gdzie to było społecznie uzasadnione, wyeliminowano przerwy w sprzedaży z powodu remanentów, przeznaczono sklepy małe do prowadzenia na zasadach ajencji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wprowadza się nowoczesne formy sprzedaży. M. in. przewiduje się dalszy rozwój sklepów garmażeryjnych ze sprzedażą półfabrykatów mięsnych, sklepów z asortymentem wybranym np. mrożonkami, cistami i in. Sprzedaż artykułów żywnościowych będzie również realizowana na targowiskach, kiermaszach i w halach targowych, a także w dużych zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Rozwija się też różne formy usług: przyjmowanie zamówień na towary bezpośrednio w sklepie, jak również telefonicznie, dostaw do mieszkań, przyjmowanie zamówień na towary w zakładach produkcyjnych z odbiorem towarów po zakończeniu pracy itd.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Koreferat podkomisji przedstawiła poseł Lidia Wołowiec (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Osiągnięcie pożądanego i społecznie zaakceptowanego poziomu pracy handlu wymaga przezwyciężenia szeregu trudności i rozwiązania wielu problemów m. in. techniczno-organizacyjnych. O postępie techniczno-organizacyjnym decydują: rozwój bazy materiałowo-technicznej, usprawnienia w organizacji pracy i zarządzaniu oraz racjonalna gospodarka zasobami pracy. Wszystkie te elementy wzajemnie się warunkują i zazębiają.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wieloletnie ograniczenia inwestycyjne spowodowały, że stan bazy materialno-technicznej handlu pozostaje w poważnej dysproporcji do wzrastającego zakresu działania. Tak dużych opóźnień nie da się usunąć w ciągu krótkiego okresu. Niedobory powierzchni sklepowej ocenią się obecnie na 3,4 mln m2. Wciąż jeszcze dominują placówki małe, rozdrobnione i przestarzałe technicznie. Szczególnie zła jest sytuacja w handlu wiejskim, gdzie znaczna część placówek handlowych mieści się w obiektach dzierżawionych, nie spełniających podstawowych warunków. Niezadowalające jest również rozmieszczenie placówek sieci detalicznej. Jest ich za mało, zwłaszcza w nowych osiedlach, dzielnicach podmiejskich oraz na wsi.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Niedostateczna jest też sieć magazynów, a założony do 1980 r. przyrost ich powierzchni, nie pokryje potrzeb, biorąc pod uwagę dynamikę przyrostu masy towarowej, zwłaszcza w handlu miejskim. Powierzchnia magazynowa jest ograniczona przez wydzielenie miejsca na paczkowanie towarów, a sytuację pogarsza fakt nie dostosowania większości magazynów do racjonalnego składowania towarów.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Sprawność funkcjonowania sklepów i magazynów zależy w dużej mierze od ich wyposażenia technicznego. Postęp w tej dziedzinie jest niezadowalający. Odczuwa się brak urządzeń chłodniczych, kas rejestracyjnych, wag automatycznych, urządzeń do krajania wędlin i sera, urządzeń do przewozu wewnętrznego i podnośników. Niedobory ilościowe pogłębia niedostateczna jakość tych wyrobów, a także brak części zamiennych oraz serwisu technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Organizacje handlowe włożyły sporo wysiłku w dalsze doskonalenie systemu organizacji kontroli jakości towarów. Uwagi i wnioski tych służb powinny być wykorzystywane dla poprawy jakości towarów i dostosowania asortymentu dla potrzeb rynku.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Niedostateczny jest jeszcze udział handlu w kształtowaniu pożądanego modelu konsumpcji. W całym arsenale środków, którymi dysponuje handel, szczególne miejsce zajmuje reklama, która winna spełniać funkcje wychowawcze, kształtować korzystne dla konsumenta nawyki i preferencje.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Szeroko wprowadzać należy nowoczesne metody obsługi konsumentów, a przede wszystkim samoobsługę i preselekcję. Wymaga to jednak odpowiednich warunków takich jak duża powierzchnia handlowa, odpowiednie wyposażenie techniczne sklepów, dostawa towarów wyłącznie porcjowanych i paczkowanych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Rozwijane powinny być różne uzupełniające formy sprzedaży, sprzedaż według wzorów, sprzedaż na zamówienie, sprzedaż na targowiskach, jarmarkach i kiermaszach.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Zbyt często zarówno z przyczyn obiektywnych jak i subiektywnych znaczna część sieci handlowej wyłączana jest z ruchu.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Poważny problem stanowi organizacja dostaw. Zasadnicze mankamenty to: zbyt częste dostawy, nieprzestrzeganie ich harmonogramu, jednoczesna dostawa z kilku magazynów często należących do tej samej organizacji handlowej oraz niski udział dostaw poza godzinami sprzedaży. Elementem usprawniającym organizację zaopatrzenia byłoby odpowiednie wykorzystanie systemów informacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Krytyczne uwagi wzbudza organizacja pracy w sklepach. Np. w sklepach samoobsługowych zbyt mało jest koszyków, bez których nie można wejść do sklepu, klienci tracą dużo czasu w kolejce do kasy, podczas gdy wiele stoisk kasowych jest nieczynnych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Odpowiednia gospodarka zasobami pracy jest czynnikiem warunkującym prawidłowe działanie handlu. Nie w pełni jeszcze wykorzystano szansę złagodzenia niedoborów pracowników poprzez zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy. Handel sięga po rezerwy m. in. zatrudniając uczniów i studentów w ramach OHP. Nierównomierne jest rozłożenie pracy sprzedawców. Likwidacja tego zjawiska wymaga elastycznego przesuwania personelu ze stoiska na stoisko w zależności od ruchu kupujących. Leży to w kompetencji kierowników sklepów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Ustalając kierunki działania na rok bieżący i lata następne należy uwzględnić kompleksowy rozwój wszystkich elementów postępu techniczno-organizacyjnego. Chodzi tu głównie o: terminową realizację inwestycji handlowych, przyśpieszenie produkcji urządzeń oraz środków transportu dla potrzeb handlu, zwiększenie dostaw wyrobów paczkowanych, maksymalne odciążenie handlu od przewozu towarów, wykonywanie remontów w ramach obowiązujących normatywów czasowych, pomoc ze strony władz terenowych w werbowaniu pracowników do pracy w handlu w niepełnym wymiarze czasu.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Równocześnie resort handlu i podległe mu organizacje handlowe winny maksymalnie przyśpieszyć modernizację i rekonstrukcję sieci handlowej, bardziej uwzględnić dzielnice podmiejskie w planach rozmieszczania sieci, wprowadzać elementy postępu techniczno-organizacyjnego w małych sklepach, przyśpieszyć wdrażanie nowoczesnych form sprzedaży, skutecznie propagować zmodyfikowany system ajencji, a także prace w niepełnym wymiarze czasu, zmodyfikować typowe projekty obiektów handlowych w celu dostosowania ich do aktualnych wymogów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Temat posiedzenia jest szczególnie ważny. Dobra organizacja sprzedaży, dobre zaopatrzenie rynku, to czynniki, które wpływają na kształtowanie nastrojów społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W okresie ostatnich lat poprawiło się zaopatrzenie sklepów w niezbędny sprzęt i urządzenia techniczne. Więcej jest zainstalowanych lad chłodniczych, wag rejestrujących jednocześnie ceny i innych urządzeń. Mamy widoczne osiągnięcia w organizacji handlu. Zwiększyła się ilość sklepów samoobsługowych, preselekcyjnych, mniej inwentaryzacji przeprowadza się w godzinach pracy. Mimo to spotykamy się jeszcze z wieloma krytycznymi uwagami konsumentów na temat sprawności działania handlu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Podnoszenie tej sprawności zależne jest od wielu czynników. Należy do nich brak odpowiedniej bazy handlowej. Nadal wiele sklepów mieści się w małych, nie przystosowanych do potrzeb pomieszczeniach, bez zaplecza magazynowego. Trudno w takich warunkach „dokopać się” do artykułów, które byłyby wcześniej składowane, czy też znaleźć miejsce na umieszczenie przecenionych artykułów szybko psujących się z poprzedniego dnia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Pracownicy handlu nie są najlepiej wynagradzani, zdarzają się różnego rodzaju nadużycia, ma miejsce sprzedaż towarów atrakcyjnych spod lady i uzyskiwanie za to określonych korzyści. Resort dąży do doskonalenia systemu płac, aby stanowił on istotny element zachęty do podejmowania pracy w handlu oraz rzetelnego jej wykonywania.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Propozycja wprowadzania systemu prowizyjnego jest słuszna, ale nie trzeba zbyt ograniczać górnej granicy zarobków. Zastosowanie tego systemu płac może stać się najistotniejszym czynnikiem do eliminowania z handlu osób nieuczciwych i nierzetelnych. A że obecnie w handlu źle się dzieje może świadczyć np. sytuacja w Warszawie, gdzie mimo stałego wzrostu podaży mięsa do sklepów detalicznych, trudno jest kupić mięso w sklepie bez wystawania w długich kolejkach.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Zwiększenie zatrudnienia w handlu w godzinach szczytu zakupów miało przyczynić się do usprawnienia organizacji sprzedaży. Na razie niewiele osób podejmuje pracę w tym systemie, gdyż wynagrodzenie za skrócony czas pracy jest stosunkowo niskie, a obciążenie pracą w godzinach szczytu duże. I w tej sytuacji zatrudnienie w systemie prowizyjnym mogłoby stanowić zachętę do podejmowania pracy w niepełnym wymiarze czasu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Nadal wiele sklepów nie dysponuje odpowiednim wyposażeniem w sprzęt i urządzenia. Mamy również i takie przypadki, że tam gdzie urządzenia te są zainstalowane, nie są one właściwie wykorzystywane. W sklepach mięsnych ekspedientki niechętnie np. używają maszyn do krajania wędlin.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wiele jeszcze można zrobić dla uprawnienia systemu sprzedaży wewnątrz sklepów. Zbyt częste są jeszcze przypadki, że w sklepach samoobsługowych najbardziej obciążony węzeł sprzedaży np. wędlin, usytuowany jest wewnątrz sklepu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przedłużają się wobec tego kolejki po koszyki nawet i dla tych, którzy przyszli kupić tylko pieczywo.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Znacznie usprawnia obsługę klientów dostawa z przemysłu do sklepów towarów paczkowanych. Handel natomiast musi dbać o to, ażeby klient otrzymywał opakowanie do zakupionych w sklepie towarów. Sklepy powinny być wyposażone w większe torby papierowe, czy plastikowe.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Właściwa organizacją pracy sklepu i jego wygląd zewnętrzny w dużej mierze są uzależnione od kierownika sklepu. Jako przykład poseł podała, że przed godziną 19-tą była kiedyś w sklepie sprzedającym warzywa na ulicy Marszałkowskiej (sklep PGR Bródno). Towaru było już niewiele. Ekspedientki stały bezczynnie wśród stert brudnych koszów i pojemników. Czy nie można było tego czasu wykorzystać na uprzątnięcie sklepu? Właśnie kierownik powinien dbać o to, ażeby sklep był czysty, pomóc w sprzedaży w godzinach szczytu, mieć kontakt z klientem, starać się o dobre zaopatrzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZenonKomender">Wie można mówić o poprawie zaopatrzenia w handlu w oderwaniu od ogólnej sytuacji ekonomiczno-gospodarczej kraju: Od 1970 r. obserwujemy stały wzrost dochodów ludności. Wiemy, że znaczna część tych dochodów przeznaczana jest na żywność i że ludzie lepiej zarabiający chcą jeść nie tyle dużo, co dobrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZenonKomender">Coraz mocniej napierającym na rynek spożywczy klientem staje się ludność wiejska. Jest to konsekwencja postępującej denaturalizacji spożycia. Toteż, na spotkaniach z wyborcami słyszy się wiele skarg na niewłaściwe zaopatrzenie sklepów wiejskich w podstawowe artykuły spożywcze. Problem ten wymaga szczegółowego rozważenia. Lepiej uwzględniać trzeba strukturę popytu ludności wiejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZenonKomender">Za jakość zaopatrzenia sklepów w artykuły żywnościowe współodpowiedzialny jest również przemysł. Producent powinien lepiej znać potrzeby konsumenta i dostosowywać do nich asortyment produkcji. Producent powinien także dbać o to, ażeby towar trafił do rąk klienta w dobrym stanie, w ładnym opakowaniu. Cały zatem proces porcjowania i ważenia większości artykułów spożywczych przebiegać musi w produkcji, a nie w handlu. Można podać już dobre przykłady takiej pracy w przemyśle. Dotyczy to np. produktów mleczarskich i cukierniczych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZenonKomender">Występująca nadal dysproporcja pomiędzy inwestycjami mieszkaniowymi i towarzyszącymi jest przyczyną niewystarczającej sieci sklepów, zwłaszcza na terenie nowych osiedli. W początkowym okresie oddawania budynków w osiedlach, handel pracuje w prowizorycznych pomieszczeniach, prowadzi sprzedaż z kontenerów. Jak w takich warunkach można mówić o postępie organizacyjno-technicznym.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZenonKomender">Niepokojącym zjawiskiem jest wzrost spożycia alkoholu w naszym kraju. W roku 1970 spożycie alkoholu na jednego mieszkańca wynosiło 3,5 litra w przeliczeniu na czysty spirytus, a w roku 1977 spożycie to wzrosło już 5,8 litra. W tym samym okresie czasu spożycie wina wzrosło z 5,7 litra do 9,1 litra, a piwa z 31,6 litra do 33,9 litra. Trzeba podjąć wszelkie możliwe środki zaradcze dla przeciwdziałania temu zjawisku.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ZenonKomender">Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej ma podjąć na jednym z najbliższych posiedzeń problemy związane z realizacją ustawy o zwalczaniu alkoholizmu. Komisja Handlu Wewnętrznego powinna włączyć się do tej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MałgorzataKuszaj">Słusznie wskazywano w dyskusji na konieczność usprawnienia współpracy handlu z przemysłem. Przemysł powinien zwiększać dostawy towarów paczkowanych. Możliwości w tym zakresie nie są wykorzystane, tylko 15% towarów sypkich trafia do handlu w postaci paczkowanej. W tych warunkach handel wykonuje tę pracę we własnym zakresie, co wpływa na zwiększenie stanu zatrudnienia i obciąża dodatkowo powierzchnię sklepów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MałgorzataKuszaj">Wszelkiego rodzaju konserwy i inne artykuły szybko psujące powinny mieć na opakowaniu umieszczoną datę ważności. Wymóg ten nie jest jednak przestrzegany. W związku z występującymi brakami asortymentowymi w zaopatrzeniu rynku, handel przyjmuje wszystko, co mu oferuje przemysł, ale często odbywa się to ze szkodą dla klienta, gdyż są to towary nie zawsze pełnowartościowe.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MałgorzataKuszaj">Niedostateczny dopływ pracowników do handlu spowodowany jest m. in. tym, że pracują oni w trudnych warunkach lokalowych. Większość pracowników handlu, to kobiety. Trzeba zapewnić im możliwość umieszczenia dziecka w żłobku czy przedszkolu, rozwijać sieć placówek socjalnych m. in. stołówek, bufetów. Wiele jest również niedociągnięć w organizacji wypoczynku urlopowego dla pracowników handlu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DanutaBartosz">Na ostatnich spotkaniach z wyborcami m. in. z członkiniami koła gospodyń wiejskich oraz na spotkaniu środowiskowym, tematem numer jeden była walka z alkoholizmem. Padały daleko posunięte wnioski, domagające się zamykania gospód wiejskich, eliminowania sprzedaży alkoholu ze sklepów spożywczych. Wskazywano, że ekspedientki sprzedają wino i wódkę poza kolejką, że plaga alkoholizmu rozszerza się, że alkohol pije młodzież a nawet dzieci. Problem wymaga szerszego zainteresowania posłów. Była już interpelacja poselska na ten temat Odpowiedź na tę interpelację przesłano zainteresowanemu posłowi. Dobrze byłoby ją rozpatrzyć na szerszym forum.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławWilczyński">Problem walki z alkoholizmem był już wielokrotnie rozpatrywany. Niestety handel nie przestrzega obowiązujących przepisów. Dotyczy to np. godzin sprzedaży alkoholu, sprzedaży alkoholu młodocianym itp.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#CzesławWilczyński">Obok wyposażenia technicznego sklepu dbać trzeba o jego czystość i wygląd zewnętrzny. Nie rzadkie są bowiem przykłady, że wystawy sklepowe sprzątane są tylko wtedy, kiedy dekoruje się w związku z uroczystościami państwowymi.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#CzesławWilczyński">Wiele spraw można byłoby załatwić bez angażowania środków inwestycyjnych. Usprawnić organizację sprzedaży można np. poprzez ścisłe przestrzeganie, aby dostawy towarów nie odbywały się w godzinach szczytu sprzedaży. Przemysł może również szerzej uwzględnić postulaty handlu dotyczące paczkowania towarów. Artykuły spożywcze w dużych opakowaniach przeznaczać należy dla zakładów gastronomicznych, czy stołówek.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EdwardWiśniewski">Organizacje handlowe opracowały długofalowe programy postępu organizacyjno-technicznego. Obejmują one jednak przedsięwzięcia dotyczące samego handlu, a nie mają charakteru opracowań kompleksowych, uwzględniających również zamierzenia przemysłu w zakresie rozwoju produkcji różnego rodzaju urządzeń, środków transportu dla handlu, jak też usprawnienia dostaw towarów, paczkowania, paletyzacji itp.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#EdwardWiśniewski">Występujące w ostatnich latach opóźnienia w realizacji inwestycji towarzyszących wpływają w sposób zasadniczy na rozwój podstawowej sieci sklepów w osiedlach.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#EdwardWiśniewski">Nowe formy sprzedaży m. in. samoobsługa - zdały egzamin. W sklepie samoobsługowym klient szybko wybiera potrzebne mu towary, zbyt długo jednak oczekuje w kolejce przy kasie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#EdwardWiśniewski">Słuszne są wnioski w sprawie modyfikacji systemu ekonomiczno-finansowego w handlu. System ten powinien zakładać większe zainteresowanie pracowników handlu ogólnymi wynikami całego przedsiębiorstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławMurynowicz">Wiele jeszcze do życzenia pozostawia organizacja handlu na wsi. Bardzo niedogodne dla klientów są sklepy o obsadzie jednoosobowej. W czasie przyjmowania towaru, często i z innych przyczyn są one zamykane i kupujący muszą wtedy zaopatrywać się w bardzo odległych placówkach handlowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CzesławSłowek">Postęp organizacyjno-techniczny w handlu określa wiele czynników m. in. baza materialna, sprawność obsługi, rytmiczność i asortyment dostaw towarów, ciągłość ich sprzedaży, opakowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#CzesławSłowek">Mimo występującego niedostatku powierzchni sklepowej oraz nierytmiczności dostaw towarów, możemy mówić o pewnych osiągnięciach w postępie organizacyjno-technicznym w handlu. Mamy przecież wiele dobrze wyposażonych i sprawnie pracujących sklepów. Nadal jednak występuje dysproporcja pomiędzy postępem technicznym, a postępem organizacyjnym. Przykład wydłużających się kolejek w sklepach samoobsługowych w godzinach szczytu, może nasuwać przypuszczenie, że ten system sprzedaży nie spełnił swojej roli. Tymczasem zawiniła niewłaściwa organizacja pracy. Czym tłumaczyć, że mimo dużej obsady osobowej sklepu w godzinach szczytu wiele kas jest nieczynnych, brak jest koszyków.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#CzesławSłowek">Niedostateczny dopływ kandydatów do pracy w niepełnym wymiarze godzin z nie jest chyba związany z brakiem chętnych, ale wynika z nieuregulowania pewnych spraw formalnoprawnych dotyczących odpowiedzialności materialnej. Kierownik sklepu odpowiada materialnie i dlatego nie jest skłonny do przyjmowania takich pracowników.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#CzesławSłowek">Wyrównanie niedostatków bazy lokalowej handlu wymaga dłuższego okresu czasu. Bardziej konsekwentnie przestrzegać trzeba przepisu o kompleksowym odbiorze osiedli mieszkaniowych wraz z inwestycjami towarzyszącymi. Na obecnym etapie natomiast więcej uwagi przywiązywać trzeba do rekonstrukcji istniejącej bazy handlowej oraz do kompleksowych sklepów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#CzesławSłowek">Nie wszędzie sieć handlu wiejskiego jest gorsza niż w mieście. Np. na terenie woj. zielonogórskiego sklepy wiejskie nie ustępują pod względem nowoczesności i organizacji pracy sklepom w mieście.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Na jednym z najbliższych posiedzeń. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej rozpatrywać będzie problemy walki z alkoholizmem i obrotu artykułami alkoholowymi. Wniosek w sprawie udziału Komisji Handlu Wewnętrznego w tym posiedzeniu jest słuszny.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Nie można zgodzić się ze stanowiskiem posłanki M. Kuszaj w sprawie trudnej sytuacji socjalnej pracowników handlu. Resort handlu dysponuje stosunkowo dobrą bazę w wypoczynkowo-wczasową, a np. na terenie Warszawy dzieci pracowników handlu są przyjmowane w pierwszej kolejności do żłobków i przedszkoli. Dobrze rozwinięta jest również sieć zakładowych placówek służby zdrowia. Na pewno dużą zachętą do podejmowania pracy w handlu oraz rzetelnego jej wykonywania są dobre warunki socjalne, ale radykalnych rozwiązań szukać trzeba przede wszystkim na drodze unormowania spraw płacowych. Wynagrodzenie pracowników handlu odbiega swym poziomem od innych działów gospodarki narodowej, a warunki pracy są szczególnie trudne.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należałoby zwrócić się do resortu handlu wewnętrznego, ażeby na następnym posiedzeniu odpowiedzialny przedstawiciel resortu ustosunkował się do problemów poruszonych w dzisiejszej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławBurchardt">Organizacje handlowe ponad 60% czasu pracy poświęcają pertraktacjom z przemysłem wyprawie struktury i terminowości dostaw. Działania te jednak nie dość skuteczne.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#CzesławBurchardt">Uświadamiać trzeba kupującym, że obecna technologia wyrobu wędlin nie pozwala na długie ich przechowywanie w lodówkach. Wędliny te powinny być skonsumowane w ciągu 48 godzin.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#CzesławBurchardt">Słusznie posłowie stwierdzali, że nie należy absorbować sklepów ciągłymi dostawami towarów. Coraz szerzej stosuje się pojemnikowanie towarów, aby czas przyjmowania ich przez sklep był jak najkrótszy. W coraz większym zakresie również dostawy realizowane są w godzinach nocnych, lub rano przed otwarciem sklepu.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#CzesławBurchardt">W przestrzennym rozmieszczeniu sklepów konieczne są daleko idące reformy. Działamy w myśl zasady, że na osiedlu winien znajdować się jeden obiekt uniwersalny, a dokoła niego sklepy wyspecjalizowane.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#CzesławBurchardt">Usprawnienia wymaga obsługa klientów w sklepach. Ostatnio czas tej obsługi wydłuża się co nie powinno mieć miejsca. Rezerwy tkwią w technice sprzedaży. Zmienić się musi również model sprzedawcy. W sklepie samoobsługowym powinien on przekształcić się z pilnującego w przygotowującego towar do sprzedaży i egzekwującego należność. Oczekuje się też, że lepszą obsługę klientów zapewnią sklepy ajencyjne.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#CzesławBurchardt">Mają miejsce przypadki niewłaściwego traktowania klientów. „Społem” zwalcza takie zjawiska m. in. poprzez doszkalanie sprzedawców. Uwzględnić jednak trzeba, że do handlu trafiają często tacy ludzie, którzy nie znaleźli już gdzie indziej zatrudnienia. Prowadzona jest energiczna działalność mająca na celu ochronę interesów konsumenta. Sprawcy nadużyć są karani.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#CzesławBurchardt">Braki kadrowe uzupełnia się przez zatrudnianie w niepełnym wymiarze godzin. Aby w pełni pokryć zapotrzebowanie na tych pracowników, powinno się zwiększyć ich zatrudnienie jeszcze o około 30%.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#CzesławBurchardt">CZSS „Społem” ma stale na uwadze problem alkoholizmu. Nie jest on łatwy do rozwiązania. Często sprzedawczynie zmuszane są do sprzedaży alkoholu.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#CzesławBurchardt">Wiceprezes CZSR „Samopomoc Chłopska” Stanisław Kita: Sieć handlowa rozmieszczona jest nierównomiernie w skali kraju. Województwa zachodnie wyposażone są dostatecznie, natomiast wschodnie odczuwa ją w tej dziedzinie poważne braki. Dążymy do zmiany istniejącego stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#CzesławBurchardt">Średnia powierzchnia sklepu wiejskiego jest niedostateczna. Podjętą została działalność inwestycyjna, aby poprawić sytuacją.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#CzesławBurchardt">Sklepy wiejskie są niedostatecznie wyposażone w sprzęt, urządzenia i magazyny. Niestety jednak zamówienia handlu realizowane są w niewielkim stopniu.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#CzesławBurchardt">Zamykania sklepów z powodu choroby lub urlopu personelu nie da się uniknąć, ponieważ większość sklepów wiejskich zatrudnia 1–2 osoby, co w warunkach wsi jest obsadą wystarczającą. Poprawę w tej dziedzinie powinno zapewnić szersze wykorzystanie instytucji ajencji.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#CzesławBurchardt">Centralny Związek Spółdzielni Rolniczych jako organizacja społeczna ma konkretny program w dziedzinie zwalczania alkoholizmu, lecz w sklepach wiejskich pracują same kobiety i nie zawsze mogą one oprzeć się presji niektórych środowisk społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewRudnicki">Konieczne jest, aby resort handlu wewnętrznego ustosunkował się do poruszonych w dyskusji problemów na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewRudnicki">Dyskusja wykroczyła znacznie poza problemy związane ściśle z tematem posiedzenia. Poruszono w niej bardzo ważne sprawy. Np. wzrostu spożycia alkoholu, który powinien być rozważony wspólnie z Komisją Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewRudnicki">Brakiem przedstawionych Komisji materiałów jest niedostateczne uwzględnienie w nich elementów organizacji pracy. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług powinna zajmować się tym ważnym problemem dwa razy do roku: przy rozpatrywaniu projektu planu oraz sprawozdania z wykonania planu. Organizacja pracy stanowi podstawowy warunek usprawnienia pracy handlu. Problematyka organizacji pracy nie jest w pełni doceniana. W badaniach naukowych na ten temat mamy poważną lukę. Obecnie musimy nadrobić te opóźnienia. Rację mają naukowcy, dowodzący, iż człowieka trzeba przystosować, wdrożyć do organizacji pracy przez stworzenie zamiłowania do ładu, porządku, czystości. Jest to temat, który Komisja powinna podjąć wspólnie z Komisją Oświaty i Wychowania.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewRudnicki">W toku dyskusji posłowie zwrócili uwagę na wiele spraw istotnych dla postępu organizacyjno-technicznego w handlu. Zgłoszone uwagi i wnioski będą podstawą do opracowania opinii i dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZbigniewRudnicki">Komisja przyjęła opinię w sprawie realizacji resortowego programu porządkowania prawa i skierowała ją do Komisji Prac Ustawodawczych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ZbigniewRudnicki">Dnia 26 kwietnia 1978 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług oraz Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradujące pod przewodnictwem posła Bolesława Strużka (ZSL). uchwaliły opinię oraz dezyderaty w sprawie zaopatrzenia rynku wiejskiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>