text_structure.xml 30.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 2 marca 1978 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Rudnickiego (SD) rozpatrzyła stan realizacji Resortowego programu porządkowania prawa w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego i Usług, rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty i opinie oraz przyjęła dezyderaty i opinie w sprawie zaopatrzenia materiałowo-technicznego drobnej wytwórczości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzenia udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z wiceministrem Markiem Wieczorkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli, Związku Zawodowego Pracowników Handlu i Spółdzielczości, Centralnego Związku Spółdzielni Rolniczych, Centralnego Związku Rzemiosła, Związku Spółdzielni Inwalidów. W posiedzeniu wziął także udział poseł Andrzej Bondarewski (SD) - przedstawiciel sejmowej Komisji Prac Ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W dostarczonej posłom pisemnej informacji o stanie realizacji resortowego programu porządkowania prawa, dotyczącej aktów normatywnych i innych aktów prawnych (okólników, pism okólnych, instrukcji) o znaczeniu ogólnym i trwałym, stwierdza się, że zmiany w systemie prawnym resortu związane są z aktualizacjami systemu zarządzania i organizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Prace nad porządkowaniem przepisów prawnych prowadzone były etapami:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- do dnia 30 stycznia 1968 r. (data wydania zarządzenia nr 14 Prezesa Rady Ministrów w sprawie porządkowania resortowych aktów prawnych) dokonano analizy materiału prawnego MHW w ilości 7504 zarządzeń, okólników, pism okólnych i instrukcji, z czego 716 uchylono zarządzeniami ministra, natomiast 1969 wysegregowano i zaewidencjonowano jako aktualne w całości lub w części albo też wątpliwe co do swej aktualności - do szczegółowej analizy;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- od 30 stycznia 1968 r. do 1972 r., tzn. do ukazania się decyzji nr 93/72 Prezydium Rządu w sprawie usprawnienia procesu tworzenia prawa i zatwierdzenia przez kolegium MHWiU w grudniu 1972 r. programu prac legislacyjnych na lata 1973-1980. W tym okresie dwukrotnie dokonano analizy resortowych aktów prawnych, zgłoszono wykazy obowiązujących aktów prawnych. Z ilości 1669 przepisów MHW wysegregowanych do analizy zakwalifikowano jako aktualne: na 1 lutego 1969 r. - 713 przepisów prawnych, na 1 lutego 1971 r. - 709 przepisów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W MHW ilość przepisów prawnych od stycznia 1968 r. zmniejszyła się do 42 proc. Po dołączeniu przepisów prawnych Komitetu Drobnej Wytwórczości, w którym podobne wykazy były sporządzane, ilość przepisów prawnych MHW i KDW według stanu na 31 stycznia 1969 r. wynosiła 1212, a na 28 lutego 1971 r. - 1319;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- od 1972 r. do 1977 r. W tym okresie:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">1) utworzono i realizowano resortowy program prac legislacyjnych na lata 1973-77,</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">2) prowadzono prace nad stworzeniem nowego systemu prawnego w handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle,</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">3) analizowano resortowe przepisy prawne,</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">4) prowadzono prace nad ograniczeniem wydawania nowych przepisów prawnych,</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">5) prowadzono prace nad efektywnością przepisów i doskonaleniem form.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Resortowy program legislacyjny na lata 1973-1980 dotyczy: 1. ustaw i rozporządzeń, 2. uchwał i decyzji rządowych, 3. aktów prawnych, wydanych przez ministra.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W zakresie ustaw i rozporządzeń przewidzianych programem, Sejm uchwalił 2 ustawy, prace nad dwoma innymi przejęły inne resorty zgodnie z rządowym programem doskonalenia prawa, pozostałe 2 ustawy zostaną skumulowane w kompleksową ustawę o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle, którą weszła do rządowego programu doskonalenia prawa i jest przygotowywana w terminach przewidywanych dla realizacji tego programu. Przedłożenie projektu ustawy na Radę Ministrów wraz z projektami przepisów wykonawczych przewidziane jest na drugą połowę 1979 r. Ustawa określi obowiązki jednostek prowadzących działalność w dziedzinach gospodarki, których dotyczy, a więc np. obowiązek zgłaszania władzom uruchomienia zakładu, obowiązek zawiadamiania o unieruchomieniu, oznaczania towarów wprowadzonych na rynek, wyjednywanie pozwoleń na urządzenia wystaw i targów. Jednocześnie ustawa ureguluje zakres uprawnień władczych przysługujących organom administracji państwowej centralnej i terenowej w stosunku do jednostek prowadzących działalność gospodarczą w handlu, w gastronomii i usługach bytowych. Unormowaniami ustawy objęta zostanie drobna wytwórczość pozostająca poza przemysłem kluczowym.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W zakresie uchwał i decyzji rządowych z założonych w rządowym programie legislacyjnym 11 problemów - 6 załatwiono, 2 przeszły do innych resortów, natomiast 3 uległy dezaktualizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Gdy chodzi o zarządzenia i instrukcje ministra, z 25 problemów uregulowano 19, zdezaktualizowało się 5, a 1 jest w końcowym stadium załatwiania. W wyniku tych prac np. zdecentralizowano i powierzono centralom wydawanie instrukcji o odbiorze jakościowym towarów w sklepach uchylając -24 instrukcje ministra na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zmiany ilości obowiązujących resortowych aktów prawnych wynikające m. in. z kumulacji i kodyfikacji przepisów obrazuje następująca tabela:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">[TABELA]</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Uwaga:</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">x) łącznie z przepisami b. KDW,</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">xx) zmniejszenie o 27 przepisów w stosunku do stanu na 30.IV.1977 r. nastąpiło na skutek bieżącej legislacji w ministerstwie oraz zmian przepisów wyższego rzędu.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Równolegle z pracą nad ograniczaniem ilości wydawanych przepisów prawnych przestrzegana jest zasada jak najszerszego publikowania wydanych resortowych przepisów prawnych w Monitorze Polskim i Dzienniku Urzędowym MHWiU.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Dla ułatwienia jednostkom resortu posługiwania się przepisami i w celu zwiększenia informacji o przepisach resortowych od 1973 r. w ministerstwie prowadzony jest alfabetyczny skorowidz hasłowy obowiązujących resortowych aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Dla wzmocnienia efektywności (jakości merytorycznej) przepisów resortowych wprowadzono zasady opracowywania i wydawania w ministerstwie aktów prawnych oraz kontroli ich wykonania. Przy opracowywaniu projektów stosowane są konsultacje z przyszłymi wykonawcami aktów, zwłaszcza gdy sprawa kierowana jest do opinii komisji doskonalenia resortowych aktów prawnych. Ministerstwo opracowało system ewidencji zadań wynikających z aktów prawnych oraz system kontroli wykonania aktów prawnych wyższego rzędu. Przy realizacji resortowych przepisów prawnych wykorzystuje się sygnały ze środków masowego przekazu. Wyniki kontroli i rewizji finansowo-księgowej, sygnały zawarte w skargach i wnioskach ludności. Zwraca się uwagę na niedopuszczalność dublowania się przepisów, a także na wykorzystywanie uprawnień koordynacyjnych Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług dla kompleksowego regulowania zagadnień. Prace nad zabezpieczeniem w handlu i usługach praw nabywców prowadzą m. in. Państwowa Inspekcja Handlowa, kontrola społeczna związków zawodowych, Departament Współpracy z Konsumentami, komisja DS. konsumenckich w przedsiębiorstwie p. n. Centralny Ośrodek Badania Rynku i Współpracy z Konsumentem „Opinia”. W opracowaniu ministerstwa znajduje się sprawa uregulowania współpracy organizacji handlowych i usługowych z organami kontroli społecznej organizowanych przez samorząd mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W zakresie dalszego doskonalenia resortowych aktów prawnych ministerstwo będzie prowadziło prace nad przygotowaniem nowego systemu prawnego dla działalności handlowej, gastronomicznej, usługowej i rzemieślniczej składającego się z opracowywanego projektu ustawy i odpowiedniej ilości przepisów wykonawczych. Będą prowadzone prace nad zmniejszaniem ilości przepisów prawnych przez ich kumulację i komasację, kompleksowe regulowanie zagadnień oraz usuwanie przepisów przestarzałych, nie odpowiadających aktualnemu systemowi zarządzania w handlu, gastronomii i usługach. Resort przeciwdziałać będzie regulowaniu zagadnień w sposób wycinkowy albo też zagadnień możliwych do uregulowania na płaszczyźnie obowiązujących przepisów, zwłaszcza gdy będzie się to mieściło w granicach uprawnień central handlowych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Uzupełniając pisemną informację resortu, wiceminister Marek Wieczorek powiedział m. in. że na nagromadzenie się tak dużej ilości przepisów resortowych istotny wpływ miało samo powstawanie państwowego handlu, gastronomii i usług. Brak doświadczenia kadry kierowniczej zmuszał do wydawania przepisów prawnych szczegółowo, a niekiedy nawet drobiazgowo reglamentujących działalność jednostek gospodarczych resortu. Doszło do tego, że np. w 1952 r. wydano około 1900 przepisów resortowych. W ten sposób w 1968 r. obowiązywało około 7,5 tys. zarządzeń, instrukcji i innych aktów normatywnych. Siłą rzeczy szereg przepisów dublowało się, niekiedy były one wzajemnie sprzeczne. Taka masa przepisów ograniczała inicjatywę pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W chwili obecnej w resorcie obowiązuje 310 resortowych aktów prawnych. Celem ułatwiania pracy jednostek podległych co 2 lata ogłaszany jest wykaz obowiązujących aktów resortu wraz ze skorowidzem.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Mówca przedstawił następnie przygotowania oraz przewidywany zakres kompleksowej ustawy o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle, do której resort przywiązuje bardzo dużą wagę, pragnąc nadać jej rangę podobną do dawnego kodeksu handlowego. Projekt ustawy przygotowywany jest przez zespół ekspertów, złożony tak z teoretyków, jak i praktyków. Ustawa winna wprowadzić szereg nowych rozwiązań prawnych oraz usunąć przepisy przestarzałe, nie odpowiadające obecnemu stopniowi rozwoju stosunków społecznych. Resort nie dąży do wkraczania w materie uregulowane przez kodeks cywilny, ale zależy mu na uzyskaniu jak największego stopnia kompleksowości regulacji. Przepisy ustawy nie będą miały zastosowania do obrotu handlowego z zagranicą. Z zagadnień handlu wewnętrznego z zakresu ustawy wyłączone będą kwestie: skupu scentralizowanego, obrotu lekami, obrotu z zakresu działalności rolnej, ogrodniczej i sadowniczej, sprzedaży artykułów rolnych przez ich bezpośrednich producentów, a także usług innych, niż tzw. usługi bytowe. Prace nad projektem ustawy powinny być zakończone w połowie 1978 r. Projekt zostanie przedłożony radzie naukowo-ekonomicznej przy ministrze Handlu Wewnętrznego i Usług, a następnie sejmowej Komisji Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług. Resort pragnąłby otworzyć nad nim publiczną dyskusją w środowisku handlowców i usługowców. Byłoby celowe opublikowanie go w prasie oraz dyskusja na zebraniach organizowanych przez komitety FJN. Ostateczny kształt projektu ustawy powinien być przedstawiony Radzie Ministrów w r.1979.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Poseł Edward Wiśniewski (SD) podkreślił znaczenie i poważne efekty działań podjętych przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług w celu uporządkowania stanu prawa w resorcie. Dzięki temu udało się bardzo poważnie ograniczyć liczbę obowiązujących aktów prawnych. Tym niemniej dokonana na podstawie skorowidza analiza stanu aktów prowadzi do wniosku, że stale jeszcze można mówić o istnieniu nadmiernej ilości - wręcz lawiny przepisów prawnych. Można tu jeszcze wiele uporządkować, zwłaszcza w zakresie wielu przestarzałych przepisów wydanych przez dawne Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła oraz Komitet Drobnej Wytwórczości. Są one nierzadko rozproszone (przykłady: akty dotyczące funduszu nagród i zasad nagradzania za produkcję wyrobów oznaczonych znakiem jakości, warunków szkolenia i zasad zatrudniania inwalidów, spraw kadrowych i szereg innych przypadków) pochodzą głównie z lat 50-tych. Należy dokonać analizy ich przydatności. Znacznie rozproszone są także przepisy regulujące obrót mięsem i jego przetworami. Funkcjonuje w tym zakresie około 20 różnego rodzaju aktów nierzadko także o ponad 20-letnim okresie obowiązywania. W pracach nad porządkowaniem resortowych aktów prawnych należałoby zwrócić uwagę na potrzebę aktualizacji niektórych aktów wynikającą z konieczności wprowadzenia zmian, jakie nastąpiły w wyniku reformy terenowych organów władzy i administracji oraz nowego podziału terytorialnego kraju. Dotyczy to m. in. takich aktów, jak rozporządzenie z 1964 r. w sprawie określenia organów właściwych do wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz warunków i trybu ich wydawania, rozporządzenie z 1972 r. w sprawie zasad organizacji cechów i nadzoru organów prezydiów Rad Narodowych nad ich działalnością.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Wydaje się, że należałoby także poddać analizie akty prawne regulujące zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Większość z nich obowiązuje jedynie przejściowo, na mocy przepisów wprowadzających kodeks pracy oraz do czasu zastąpienia ich aktami wydanymi na podstawie kodeksu. Ustawa o bhp z 1965 roku, na podstawie której większość z tych aktów została wydana, utraciła moc z dniem wejścia w życie kodeksu pracy. Szereg aktów pochodzi jeszcze sprzed r.1965, a więc wydane one zostały na podstawie przepisów, które zostały uchylone przez ustawę o bhp.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Sprawą pilną i niezwykle ważną jest uregulowanie zagadnień sanitarnych w jednostkach handlowych i gastronomicznych. Uchwalona w 1970 r. ustawa o warunkach zdrowotnych żywienia i żywności, uznana tak w kraju jak i poza jego granicami za poważne osiągnięcia - nie stała się niestety początkiem porządkowania i aktualizacji przepisów. Ustawa ta nie narusza bowiem przepisów dotyczących badania zwierząt rzeźnych i mięsa, a przepisy te pochodzą z 1928 r. i były wielokrotnie nowelizowane. Utrzymuje ono ponadto w mocy rozporządzenie Prezydenta RP z 1928 r. o dozorze nad artykułami żywności i niektórymi przedmiotami użytkowymi, które stykają się ze środkami spożywczymi i użytkami produkcji lub obrocie. Komisja winna zwrócić się do ministra handlu wewnętrznego i usług o informację w sprawie oceny przydatności i stosowania aktów normatywnych, dotyczących jakości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności wraz z opinią w sprawie skuteczności tych przepisów oceniającą w jakim stopniu umożliwiają one resortowi handlu wewnętrznego i usług wpływanie na poprawę jakości towarów.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Na zakończenie poseł E. Wiśniewski wyraził opinię, że wydanie kompleksowej - wręcz gigantycznej - ustawy o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle musi zostać poprzedzone uporządkowaniem poszczególnych odcinków regulacji prawnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EugeniaKempara">Poparła wysoką ocenę działalności resortu w zakresie uporządkowania stanu prawnego, którą sformułował poseł E. Wiśniewski. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że jest to resort szczególny, w którym obok aktów wydawanych przez ministra obowiązują liczne przepisy ustanowione przez centralne związki spółdzielcze. Nie mówimy dziś o nich, ale rozważając sprawę całościowo - nie można zapominać o ich istnieniu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EugeniaKempara">Ustawa o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle winna uporządkować m. in. problem delegacji do wydawania przepisów wykonawczych. Sprawa ta nie jest obecnie całkiem jasna, a przecież w rzeczywistości kształt aktów wykonawczych tworzy taki a nie inny stan prawny. W praktyce akty wykonawcze ukazują się zazwyczaj o wiele później, aniżeli sama ustawa, co bardzo utrudnia jej wejście w życie. W przypadku wymienionej ustawy nie może zdarzyć się tak - jak było w sytuacjach omówionych przez posła E. Wiśniewskiego - że ustawa nie uchyla, lecz pozostawia obowiązującymi szereg przepisów dawnych. Tymczasem z informacji pisemnej resortu wynika, że zawierzono prace przygotowawcze nad szeregiem projektowanych regulacji. Wydaje się, że znaczna część tych prac powinna się toczyć równolegle do opracowania projektu ustawy o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle. Tylko w ten sposób będzie można uniknąć wspomnianego niebezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EugeniaKempara">Ustawa o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle ma regulować tylko zagadnienia administracyjno-prawne. Jest sprawą oczywistą, że nie może to być akt konkurencyjny do kodeksu cywilnego, jednakże niektóre sprawy z tego zakresu, zwłaszcza służące ochronie interesów nabywcy i konsumenta - winny zostać w niej uregulowane. Zwłaszcza należałoby tu uwzględnić wyniki niedawnej konferencji naukowej na ten temat Czy jest w dalszym ciągu potrzebne utrzymywanie instytucji gwarancji w przypadku tych towarów masowych, których mamy pod dostatkiem? Konsument zazwyczaj nie jest w stanie sobie wyobrazić, że mogłoby być inaczej i idzie reperować przedmiot zepsuty choćby po raz piąty.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#EugeniaKempara">Posłanka prosiła o poinformowanie:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#EugeniaKempara">- czy są z województw lub związków sygnały o trudnościach w stosowaniu przepisów wydanych przez resort;</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#EugeniaKempara">- w jakim stopniu projekt ustawy o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle będzie zgodny z przygotowywaną obecnie przez Sejm nowelizacją KPA, zwłaszcza w zakresie procedury wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, odwołań w tym zakresie itp.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#EugeniaKempara">Poseł Jadwiga Biernat (ZSL) powiedziała, że w trakcie swojej działalności poselskiej spotkała się w terenie z krytyką przepisów w sprawie premiowania produkcji towarów wysokiej jakości. Przykład - premia kontrolera jest tym wyższa, im mniej braków, a więc pracownik odpowiedzialny za kontrolę nie jest zainteresowany ich ujawnianiem - co godzi w interes konsumenta.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#EugeniaKempara">Poseł Czesław Wilczyński (PZPR) poruszył problem potrzeby dostosowania czasu pracy zajazdów przydrożnych do potrzeb kierowców samochodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#EugeniaKempara">Poseł Mieczysław Marynowicz (SD) prosił o poinformowanie, jaki wpływ będzie miało wydanie ustawy o handlu, gastronomii, rzemiośle i usługach dla zmniejszenia ilości przepisów prawnych w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#EugeniaKempara">Przedstawiciel Komisji Prac Ustawodawczych, poseł Andrzej Bondarewski (SD): Wszystkie resorty podjęły pracę nad porządkowaniem prawa, lecz nie wszystkie osiągnęły tak dobre wyniki jak MHWiU. Projekt ustawy o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle został zapisany w programie rządowym 12 ustaw, których opracowanie uznano obecnie za najważniejsze. Stanowi to czynnik mobilizujący dla resortu. Poseł wyraził opinię, że o jakości aktu prawnego nie decyduje - a w każdym razie nie zawsze decyduje czas jego wydania. To znaczy, że nie można rozumować w ten sposób, że „akt stary = akt przestarzały”, a więc należy go zmienić. Odwrotnie - w wielu przypadkach z długim obowiązywaniem aktu normatywnego łączy się powstanie pewnej praktyki, społecznych przyzwyczajeń itp. - co należy uznać za zjawisko społecznie pożądane. Dlatego też jeśli w dalszym ciągu obowiązują u nas niektóre akty z okresu międzywojennego, to w niektórych przypadkach może to po prostu świadczyć o ich wysokiej jakości.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#EugeniaKempara">Mówca, wyraził wątpliwość co do przekazania uprawnień w zakresie wydawania instrukcji w sprawie odbioru jakościowego towarów poszczególnym centralom handlowym. W ten sposób zamiast 24 instrukcji, jak było do tej pory, będziemy mieli do czynienia z setkami różnych aktów, do tego aktów niepublikowanych i faktycznie niedostępnych dla konsumenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekWieczorek">Poseł E. Wiśniewski trafnie zwrócił uwagę, że szereg przepisów prawnych wymaga dalszego doskonalenia. Należy także ograniczyć ilość resortowych aktów normatywnych. Jest to przewidziane w resortowym programie porządkowania prawa na lata 1973–1980. Przedłużający się czas przygotowania projektu ustawy o handlu, gastronomii, usługach i rzemiośle wynika nie tylko z tego, że jest to akt rzeczywiście trudny, ale także z faktu, że prace nad przygotowaniem projektu muszą prowadzić do opracowania także szeregu aktów wykonawczych, oraz uzgodnienia projektu z istniejącym systemem prawa.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekWieczorek">Do resortu wpływają - o co zapytywała poseł E. Kempara - uwagi z terenu oraz od central związkowych w sprawie stanu obowiązujących aktów prawnych resortu. Jest wśród nich także wiele propozycji zmian w istniejących przepisach. Jednakże dążeniem resortu jest wydawanie tylko kompleksowych aktów prawnych, stąd jedynie część z tych propozycji jest bieżąco uwzględniona.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MarekWieczorek">Mówca zgodził się z opinią, że musi istnieć zgodność między opracowywaną ustawą o handlu, gastronomii, rzemiośle i usługach z nowelizacją KPA. Należy też dodać, że już obecnie resort handlu wewnętrznego wprowadził w pewnym zakresie większe uprawnienia nabywcy, aniżeli te, które wynikają z kodeksu cywilnego (np. możliwość wymiany towarów w ciągu 10 dni, jeśli nabywcy nie odpowiada kolor towaru, rozmiar itp.).</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MarekWieczorek">Odpowiadając posłowi A. Bondarewskiemu mówca powiedział, że jeśli chodzi o przekazanie kompetencji w zakresie ustanawiania instrukcji jakościowego odbioru towaru to projekty tych instrukcji i tak były przygotowane przez te centrale, ponieważ w każdym przypadku sprawa dotyczy konkretnej branży. Praktyka nie wykazała, aby owo przekazanie kompetencji prowadziło do zwiększenia liczby aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MarekWieczorek">Przewodniczący Komisji poseł Zbigniew Rudnicki (SD) przedstawił wnioski wynikające z prac zespołu poselskiego, który został powołany do przygotowania oceny na temat stanu prawa w resorcie handlu wewnętrznego i usług. Prócz informacji resortu zespół korzystał z pomocy ekspertów: O. Rowińskiej - przewodniczącej ZG ZZPPŁS, prof. Lewandowskiego - dziekana Wydziału Handlu Wewnętrznego SGPiS mgr R. Orzechowskiego - dyrektora Biura Prawnego Kancelarii Sejmu. W wyniku dotychczasowych prac, zespól dysponuje wstępną opinią, która w pełni pokrywa się z oceną wyrażoną w dyskusji. Należy zwłaszcza podkreślić wysiłek resortu prowadzący do zmniejszenia liczby oraz uporządkowania stanu aktów normatywnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że faktyczna ilość przepisów obowiązujących jednostki resortu jest znacznie wyższa, niż wynikałoby to z wykazu. Chodzi zwłaszcza o kodeks cywilny oraz przepisy wykonawcze do kodeksu, a także akty ustanawiane przez centralne związki spółdzielcze. W toku prowadzonych przez resort prac kodyfikacyjnych musi więc on oceniać także różnego rodzaju przepisy związkowe. Z drugiej strony nie można fetyszyzować znaczenia przepisów prawnych w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MarekWieczorek">W działalności jednostek gospodarczych zazwyczaj o wiele większe znaczenie, na bieżący tok pracy wywierają czynniki organizacyjne, ekonomiczne lub też techniczne.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MarekWieczorek">Przewodniczący Komisji zaproponował, aby zespół poselski w dalszym ciągu pracował nad podjętym tematem, biorąc pod uwagę m. in. uwagi zgłoszone przez posłów w toku dyskusji oraz kontynuując swą współpracę a ekspertami. Wiedza posłów na ten temat jest raczej uboga i nie wystarczyłaby dla obiektywnej oceny sytuacji. Komisja powinna przedłożyć swoją ocenę Komisji Prac Ustawodawczych do końca kwietnia br. Dlatego też w końcu kwietnia musi odbyć się jeszcze jedno posiedzenie, na którym Komisja przedyskutuje swą ostateczną opinię na temat stanu prawa w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego i Usług.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#MarekWieczorek">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty:</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#MarekWieczorek">- nr 26 w sprawie przeciwdziałania likwidacji warsztatów rzemieślniczych przechodzących na emerytury;</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#MarekWieczorek">- nr 27 w sprawie usprawnienia sprzedaży węgla dla mieszkańców wsi;</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#MarekWieczorek">- nr 28 w sprawie realizacji dostaw środków produkcji dla rolnictwa;</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#MarekWieczorek">- nr 29 w sprawie inwestycji w spółdzielczości inwalidzkiej oraz odpowiedzi na opinię nr 4 w sprawie prawidłowego ukształtowania produkcji i zaopatrzenia rynku w warzywa i owoce. Komisja podzieliła poglądy wyrażone w odpowiedziach.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#MarekWieczorek">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja jednomyślnie przyjęła dezyderaty i opinię w sprawie zaopatrzenia materiałowo-technicznego drobnej wytwórczości:</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#MarekWieczorek">- Dezyderat nr 30 do Ministra Przemysłu Chemicznego;</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#MarekWieczorek">- „ „ 31 do Ministra Przemysłu Maszynowego;</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#MarekWieczorek">- „ „ 32 do Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej - „ „ 33 do Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - opinię nr 8 do Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#MarekWieczorek">Komisja przyjęła do wiadomości treść pisma do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#MarekWieczorek">W kolejnym punkcie porządku posiedzenia rozpatrzono sprawy bieżące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZenonKomender">Obecnie prowadzone są prace nad porządkowaniem drobnej wytwórczości. Czy i w jakim czasie możemy otrzymać informację z resortu na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWieczorek">Prace zostały podjęte i resort przedłoży Komisji informację o ich przebiegu oraz rezultatach. Prace obecnie prowadzone dotyczą programu rozwoju drobnej wytwórczości zwłaszcza w zakresie dostaw na rynek. Uwaga resortu koncentruje się na określeniu i sprecyzowaniu zadań do r. 1980.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewRudnicki">W uzupełnieniu odpowiedzi chciałbym poinformować, że na spotkaniu z kierownictwem resortu w grudniu wyrażono pogląd, iż Komisja powinna zapoznać się z koncepcjami reorganizacji spółdzielczości pracy przed podjęciem decyzji przez rząd. Wniosek ten został przyjęty i odpowiednie prace podjęto. Jednocześnie zrodziła się koncepcja uporządkowania drobnej wytwórczości.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewRudnicki">Jako Komisja sprawująca pieczę nad problematyką drobnej wytwórczości musimy opiniować pewne dokumenty przed ich wprowadzeniem w życie, tym bardziej, że nasze doświadczenia nie są najlepsze. Myślę tu o likwidacji przemysłu terenowego: nie mamy wątpliwości co do określonych strat, które poniósł rynek lokalny. Reorganizacja przeprowadzona w Centralnym Związku Spółdzielczości w 1976 r. nie była do końca wyważona. Przykładem tego jest reorganizacja krajowego związku branżowego spółdzielni usługowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZbigniewRudnicki">Chodzi o to, by Centralny Związek Spółdzielczości Pracy dokonał spokojnej optymalizacji modelu organizacyjnego, by nie trzeba było w krótkich odstępach czasu wracać do reorganizacji. Powinniśmy wspólnie przeciwstawiać się tendencjom do częstych reorganizacji. Reorganizacja jest zabiegiem na żywym organizmie. W warunkach dokonywania coraz to nowych reorganizacji w cyklach 2–5 letnich trudno mówić o sprawności i efektywności działania.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZbigniewRudnicki">W pełni popieram wniosek posła Komendera. Chcielibyśmy być informowani o koncepcjach i mieć możność ustosunkowania się do nich.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#ZbigniewRudnicki">W dalszym ciągu swego wystąpienia poseł Z. Rudnicki poinformował, że w kwietniu odbędą się dwa posiedzenia Komisji, których przedmiotem będzie realizacja rządowego programu rozwoju usług i rzemiosła oraz problematyka transportu w handlu (dla przygotowania tego tematu powołano zespół poselski mający odbyć wizytację w terenie). Jednocześnie poseł Rudnicki stwierdził, że prezydium Komisji nawiązało kontakt z ekspertami w związku z problemem organizacji i techniki sprzedaży. Zagadnienie to ma kluczowe znaczenie na obecnym etapie organizacji rynku.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>