text_structure.xml 5.93 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 kwietnia 1976 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Rudnickiego (SD), rozpatrzyła informację o podstawowych kierunkach działania i strukturze organizacyjnej resortu handlu wewnętrznego i usług.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z ministrem Jerzym Gawrysiakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o podstawowych kierunkach działania i strukturze organizacyjnej resortu handlu wewnętrznego przedstawił minister handlu wewnętrznego i usług Jerzy Gawrysiak, Udzielił on również odpowiedzi na pytania posłów: Mieczysława Marynowicza (SD), Czesława Wilczyńskiego (PZPR), Czesława Słoweka (PZPR), Bernarda Kusa (PZPR), Jerzego Ozdowskiego (bezp. „Znak”), Stanisława Wróbla (PZPR), Eugenii Kempary (PZPR), Barbary Koziej-Żukowej (SD), Romana Oleksina (SD) i Adolfa Jakubowicza (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W informacji i wyjaśnieniach szczególnie wiele uwagi poświęcił minister działalności resortu służącej usprawnieniu organizacji i funkcjonowania handlu wewnętrznego. Przedstawił on założenia nowej struktury organizacji handlu i usług, które mają być wprowadzone w życie z dniem 1 lipca br. Nowy model organizacji handlu wewnętrznego powinien zapewnić dalszą integrację i koncentrację jednostek handlowych oraz dostosowanie ich organizacji do nowego podziału administracyjnego kraju. Nowa organizacja handlu stwarza władzom wojewódzkim lepsze warunki wykonywania ich funkcji koordynacyjnych, pozwoli na podejmowanie przez handel skuteczniejszych środków służących lepszemu dostosowaniu oferowanych towarów do zapotrzebowania konsumentów w poszczególnych regionach kraju. Celem nadrzędnym jest przystosowanie organizacji handlu do dynamicznie rosnących obrotów, do poprawy poziomu obsługi konsumenta.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dyskusji pozytywnie oceniono przewidywane kierunki unowocześnienia organizacji i funkcjonowania handlu wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Nowy system organizacyjny ma być wdrażany niejako „w marszu” w warunkach nieprzerwanej pracy placówek handlowych. Reorganizacja nie może przynieść natychmiastowych efektów, ich osiągnięcie wymaga działań długofalowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Poseł Barbara Koziej-Żukowa (SD) stwierdziła, że zamierzone zmiany organizacyjne, koncentracja handlu w wyspecjalizowanych pionach branżowych stworzyć powinny możliwości lepszego wykorzystania kadr, bardziej elastycznego działania, a tym samym sprawniejszej obsługi konsumentów. Powstaną dogodniejsze warunki badania rynku, które prowadzono są obecnie wyrywkowo, różnymi metodami, przez różne organizacje handlowe. Powoduje to rozproszenie i niekompletność tych badań. Można również sądzić, że nowa organizacja usprawni i poprawi współpracę handlu z przemysłem. Rysują się toż lepsze perspektywy współdziałania międzyresortowego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Poseł Eugenia Kempara (PZPR) wskazała na potrzebę tworzenia warunków przekwalifikowania pracowników administracyjnych handlu, których ilość ma w związku z reorganizacją ulec zmniejszeniu, przy równoczesnym zwiększeniu ilości sprzedawców.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Zdaniem poseł Kemparowej, resort powinien podjąć starania o przyciągnięcie do pracy w handlu młodych mężczyzn. Feminizacja handlu ma swojo historyczne uwarunkowani; niegdyś praca w handlu nie wymagała tylu sił fizycznych co praca w przemyśle. Obecnie procesy mechanizacji i automatyzacji przemysłu stwarzają inne już warunki.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wiele miejsca w dyskusji zajęły problemy rozwoju usług dla ludności. Podkreślano potrzebę bardziej intensywnego działania na rzecz poprawy sytuacji w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji - poseł Zbigniew Rudnicki (SD) wskazał na zakończenie dyskusji, że szereg poruszonych problemów wymagać będzie dalszego zainteresowania Komisji. Do problemów takich zaliczyć należy w pierwszej kolejności problematykę usług, zaopatrzenie rynku w substytuty mięsa. Komisja zainteresować powinna się również obowiązującymi przepisami, z których część utrudnia elastyczne działanie handlu i usług.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy do końca września br.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Przewiduje on m. in. rozpatrzenie:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- przygotowania gastronomii do sezonu turystycznego,</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- działalności domów towarowych,</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- rozwoju produkcji rynkowej w spółdzielczości pracy i spółdzielczości inwalidzkiej,</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- programu rozwoju usług w latach 1976-1980.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Komisja powołała cztery stałe podkomisje:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- do spraw handlu wewnętrznego,</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- do spraw gastronomii,</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- do spraw usług,</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- do spraw produkcji rynkowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>