text_structure.xml 23.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 20 lutego 1980 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii, obradująca pod przewodnictwem poseł Zofii Łęgowik (bezp.), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- realizację postulatów i wniosków Komisji zawartych w dezyderatach i opiniach, skierowanych do Rządu w okresie VII kadencji Sejmu PRL,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację o działalności Głównego Inspektoratu Gospodarki Energetycznej,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- dezyderat w sprawie terminowej realizacji budowy Zespołu Górniczo-Energetycznego „Bełchatów”,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Komisji w okresie VII kadencji Sejmu PRL.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: minister przemysłu chemicznego Henryk Konopacki, przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa z wiceministrem Mieczysławem Glanowskim, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej z wiceministrem Andrzejem Wyrzykowskim, Centralnego Urzędu Geologii z prezesem Zdzisławem Dębowskim, Głównego Inspektoratu Gospodarki Energetycznej z głównym Inspektorem Jerzym Wójcickim, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli oraz Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Opinię podkomisji górnictwa i geologii na temat realizacji postulatów i wniosków skierowanych przez Komisję do resortu górnictwa w okresie VII kadencji Sejmu przedstawił poseł Ryszard Najsznerski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii podczas minionej kadencji podjęła szereg opinii i dezyderatów, w których wyrażała w sposób syntetyczny poglądy na najbardziej węzłowe problemy resortu górnictwa, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego. Otrzymane od wiceprezesa Rady Ministrów odpowiedzi świadczyły, że rząd, a szczególnie zainteresowane resorty, podjęły odpowiednie działanie zmierzające do wyeliminowania negatywnych zjawisk gospodarczych wskazywanych przez Komisję. W niektórych dziedzinach nie uzyskano jednak dostatecznego postępu: wiele spraw ze względu na swoją złożoność, nie mogło być i nie zostało jeszcze załatwionych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Do takich wymagających nieustannej uwagi problemów należy kooperacja międzyresortowa. Na potrzebę jej udoskonalenia wskazała Komisja w opinii nr 5/7 z marca 1978 r. uchwalonej wspólnie z Komisją Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i Hutnictwa. W 1979 r. nie stwierdzono wprawdzie formalnego zrywania umów kooperacyjnych, ale nadal występuje jednak zjawisko niewywiązywania się przez resorty z przyjętych w tym zakresie obowiązków. Na skutek tego w górnictwie wystąpił poważny niedobór podstawowych materiałów i urządzeń do produkcji, w tym wyrobów walcowanych, silników elektrycznych, łożysk tocznych, wysokociśnieniowych węży gumowych itp. Należy się spodziewać, że poprawę w tym zakresie przyniesie zapowiedziane lepsze wyważenie współzależności między zadaniami a środkami przeznaczonymi na ich realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W opinii nr 6 z marca 1976 r. poruszono problematykę eksportu, wskazując zwłaszcza na konieczność proeksportowego rozwoju przemysłu maszyn górniczych. Eksport maszyn górniczych połączony z eksportem myśli technicznych mógłby dawać znacznie lepsze efekty niż dotychczas. Wnioski w tej sprawie nie znalazły jeszcze odzwierciedlenia w decyzjach rządowych. Do tej pory nie został zatwierdzony program rozwoju przemysłu maszyn górniczych, opracowany w połowie 1979 r. przez Ministerstwo Górnictwa. Nie podjęto również działań mających, na celu zintensyfikowanie - co również postulowała Komisja - eksportu usług geologicznych. Wymaga to wyposażenia Centralnego Urzędu Geologii w odpowiedni sprzęt, zapewniający naszą konkurencyjność na rynkach zagranicznych. Nadal aktualny jest również postulat nadania przedsiębiorstwu „Geopol” uprawnień biura handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wielką wagę ma obecnie poruszony w opinii nr 7 problem wywozu węgla z kopalń Górnego Śląska. Dane Ministerstwa Górnictwa świadczą o pogłębianiu się dysproporcji między rosnącym wydobyciem i potrzebami przewozowymi górnictwa a możliwościami przewozowymi kolei. Konieczność rzucenia na zwały w 1979 r. ponad 19 mln t węgla świadczy o znaczeniu tego problemu, który stanowić będzie niewątpliwie przedmiot zainteresowania Komisji również w VIII kadencji. Sytuacja transportowa górnictwa będzie coraz trudniejsza, albowiem wprowadzenie IV brygadowego systemu pracy zlikwiduje istniejące obecnie rezerwy i możliwości załadunku węgla w dni świąteczne.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Postulat (opinia nr 8) właściwego wykorzystania przez górnictwo podziemnych maszyn i urządzeń jest przez przemysł realizowany. Świadczy o tym wzrost wydobycia ze ścian wyposażonych w obudowy zmechanizowane.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Za szczególnie ważne uznał poseł Najsznerski skorelowanie opracowanego już przez resort górnictwa programu wydobycia węgla do 2000 roku z zapowiadanym, perspektywicznym programem gospodarki paliwowo-energetycznej. Wiąże się z tym problem koniecznej rekonstrukcji Dolnośląskiego Zagłębia Węglowego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Podsumowując, poseł Najsznerski podkreślił, że znakomita większość spraw, które były przedmiotem zainteresowania i wniosków Komisji w minionej kadencji została załatwiona pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Opinię podkomisji energetyki i energii atomowej przedstawił poseł Jan Kubit (PZPR). W okresie VII kadencji Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii uchwaliła 1 dezyderat i 3 opinie dotyczące działania resortu energetyki i energii atomowej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Nadal aktualny pozostaje postulat zwiększenia skuteczności działania na rzecz ochrony środowiska w elektrowniach położonych w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, a także wnioski dotyczące rozbudowy krajowego przemysłu urządzeń energetycznych. Aktualny jest też dezyderat nr 4 z 9 czerwca 1978 r. w sprawie terminowej realizacji inwestycji na terenie zespołu górniczo-energetycznego w Bełchatowie. Temat ten jest przedmiotem kolejnego dezyderatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Odpowiedzi rządu na opinie i dezyderaty Komisji - powiedział poseł Kubit - były zawsze spóźnione a ponadto zbyt ogólnikowe i powierzchowne, natomiast odpowiedzi resortu były szczegółowe i zgodne z rozpoznaniem poselskim. Realizacja poselskich wniosków i postulatów przez rząd przebiegała niezadowalająco. Wypływa stąd wniosek o potrzebie podniesienia skuteczności działania Sejmu i jego organów.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Poseł Helena Kurnatowska (PZPR) przedstawiła ocenę podkomisji przemysłu chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W okresie VII kadencji Komisja uchwaliła 9 dezyderatów oraz 6 opinii poświęconych problemom przemysłu chemicznego. Dotyczyły one m.in. rozwoju przemysłu gumowego (m.in. bieżnikowania opon), budowy zakładów chemicznych w Policach, modernizacji Zakładów Azotowych we Włocławku, produkcji aparatury chemicznej, wykorzystania inwestycji i zakupów licencyjnych, kooperacji przemysłowej, wytwórni sody „Mątwy II” i szeregu problemów wynikających z programu chemizacji gospodarki narodowej. Poselskie wnioski i postulaty wynikały z oceny realizacji zadań przez resort przemysłu chemicznego oraz potrzeb gospodarki. Uchwalenie dezyderatu i opinii poprzedzane było zawsze wnikliwymi badaniami, wszechstronną analizą problemu przez posłów i Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przebieg realizacji postulatów, stopień ich wykorzystania w praktycznej działalności rządu, Komisja obserwowała na bieżąco. Nasze dezyderaty - stwierdziła poseł Kurnatowska - były adresowane w okresie, gdy gospodarka nasza przeżywała wiele trudności; podejmując je widzieliśmy zawsze realne możliwości ich rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławSkładowski">Dziś, gdy na ostatnim posiedzeniu podsumowujemy pracę naszej Komisji chciałbym z uznaniem podkreślić, że podkomisja energetyki i energii atomowej oraz cała Komisja żywo interesowały i zajmowały się problemami największej obecnie inwestycji energetycznej - Zespołu Górniczo-Energetycznego w Bełchatowie. Jej realizacja mieć będzie istotne znaczenie dla zaopatrzenia gospodarki w energię elektryczną w latach 80-tych. W przyszłym 5-leciu dostarczy ona 40% krajowego przyrostu produkcji energii elektrycznej, a w latach 1981–83 cały przyrost energii pochodzić będzie z Bełchatowa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławSkładowski">Mimo priorytetów, zainteresowania rządu i naszej Komisji przebiegiem tej inwestycji, efekty nie są zadawalające. Od samego początku inwestycja ta nie miała jasno sprecyzowanych zadań, a ich wykonanie przez poszczególne, odpowiedzialne resorty nie było należycie egzekwowane. Obecny stan ich zainteresowania i zaangażowania jest nadal niezadowalający. Dzięki działaniu rządowej Komisji pod przewodnictwem wicepremiera J. Szydlaka udało się nadrobić niektóre opóźnienia. Niezbędne jest obecnie podjęcie pilnych decyzji jeszcze w lutym, albowiem od wyznaczenia konkretnych zadań i przyznania niezbędnych środków zależy uruchomienie i bloku energetycznego w grudniu tego roku. Wykonanie zwałowarko-spycharki, która ma podawać węgiel do kotła musi trwać do kwietnia przyszłego roku, czyli 4 miesiące po uruchomieniu elektrowni. Potrzebne więc będą rozwiązania zastępcze, co przy tak wielkich agregatach nie jest rzeczą prostą. Są też opóźnienia przy budowie kopalni. Niedostateczny jest potencjał wykonawczy przy budowle elektrowni. W styczniu i pierwszej połowie lutego przyszedł na budowę jeden pociąg wahadłowy z kruszywem, dopiero po licznych interwencjach w jednym dniu zjawiły się na budowie 4 takie pociągi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławSkładowski">Znacznie opóźnione jest budownictwo mieszkaniowe i inwestycje towarzyszące w Bełchatowskim Zagłębiu. Nie może znaleźć rozwiązania stawiany od dawna postulat powołania dla realizacji tych inwestycji specjalnego przedsiębiorstwa budownictwa ogólnego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławSkładowski">Niepokojące jest to, że na realizację prac związanych z budową kopalni brakuje w tym roku 1.4 mld zł a na budowę elektrowni - 1 mld zł, w sumie więc brakuje 2, 5 mld zł i 100 mln zł dew. na import urządzeń. W dodatku budownictwo ma ograniczyć zatrudnienie. Brak jest środków transportu i sprzętu. Jeśli sytuacja się nie poprawi, nie ma mowy o wykonaniu tej inwestycji w terminie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławSkładowski">Minister przemysłu chemicznego Henryk Konopacki, nawiązując do wystąpienia poseł Kurnatowskiej, wskazał na znaczenie przemysłu chemicznego dla rozwoju całej gospodarki. Przemysł ten rozwijał się dynamicznie w latach 1971–1975, ale w drugiej połowie lat 70-tych tempo osłabło i chemia stała się hamulcem rozwoju wielu dziedzin gospodarki narodowej. Dotyczy to przemysłu gumowego, farmaceutycznego, chemii gospodarczej i innych dziedzin. Przy słabszym tempie rozwoju przemysłu chemicznego trzeba doceniać jego wysiłki złagodzenia wielu napięć i rozwiązania najważniejszych dla gospodarki problemów. Tak np. złe w 1978 r. zaopatrzenie w leki ulega systematycznej poprawie, znacznie zwiększyła się produkcja opon, rozpoczyna produkcję znajdujący się jeszcze w budowie Zakład Aparatury Chemicznej w Opolu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StanisławSkładowski">Jeszcze w styczniu i na początku lutego br. w resorcie przemysłu chemicznego trwały prace nad tegorocznym planem inwestycyjnym. Chodziło o to, aby zmniejszone w porównaniu z ub. rokiem nakłady inwestycyjne jak najlepiej wykorzystać. Program chemizacji gospodarki narodowej został opracowany i skierowany do konsultacji z wybitnymi specjalistami. Powinien on być przedstawiony w tym roku Biuru Politycznemu KC PZPR. W związku z trudnościami w zaopatrzeniu w ropę naftową program ten zakłada m.in. zmiany w bazie surowcowej naszej chemii na korzyść zwiększenia udziału przetwórstwa węgla.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StanisławSkładowski">Minister podkreślił, że przemysł chemiczny spotykał się z pełnym zrozumieniem owych trudnych problemów przez sejmową Komisję i poselską pomocą w ich rozwiązywaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StanisławSkładowski">Wiceminister górnictwa Mieczysław Glanowski stwierdził, że zgłaszane przez Komisję wnioski zostały wykorzystane w bieżących i perspektywicznych pracach resortu. Potencjał produkcyjny przemysłu węglowego rozwinął się na niespotykaną dotychczas skalę. W latach 1976–1979 przekazano do eksploatacji jedną nową kopalnię węgla (kopalnię im. ZMP), rozpoczęto budowę 5 nowych kopalń: „Suszec”, „Czeczot”, „Kaczyce”, „Budryk” i kopalni pilotującej w Lubelskim Zagłębiu Węglowym. Wydobycie węgla wzrośnie ze 171, 6 mln t w 1975 r. do 206 mln t w tym roku, tj. o 34.4 mln t. W czasie VII kadencji Sejmu resort przystąpił do rozwiązywania jednego z najbardziej nabrzmiałych problemów - skracania stale wzrastającego czasu pracy załóg górniczych przez wprowadzenie 4-brygadowego systemu. Pierwsze kopalnie rozpoczęły pracę tym systemem w styczniu 1978 r., obecnie jest ich 24, a w marcu liczba ich wzrośnie do 27.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#StanisławSkładowski">Jednym z zasadniczych problemów górnictwa jest sprawny wywóz węgla. Zagadnienie to było obiektem szczególnego zainteresowania Komisji. Drugim problemem, z którym resort boryka się od lat i któremu Komisja również poświęcała dużo uwagi jest zaopatrzenie materiałowo-techniczne.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#StanisławSkładowski">Jednym z podstawowych warunków zwiększenia naboru załóg do kopalń jest realizacja planów budowy i przydziału mieszkań dla górnictwa. Sprawa ta również była dyskutowana na posiedzeniach Komisji, która uznała ją za jedną z podstawowych, gwarantujących prawidłowy rozwój przemysłu węglowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejWyrzykowski">Trudna w ub. roku sytuacja energetyczna uległa pewnej poprawie. Zmniejszyły się ubytki mocy w elektrowniach i elektrociepłowniach, spadła liczba awarii. Sprzyja temu nowy system premiowania, głównie kadry pracującej bezpośrednio w ruchu. Wpływ na poprawę sytuacji ma podporządkowanie resortowi energetyki przedsiębiorstwa budowlanego „Energobudowa” i Zjednoczenia „Megat”, którego przedsiębiorstwa pomogły energetyce, zwiększając dostawy części zamiennych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejWyrzykowski">We współpracy z resortem górnictwa udało się odbudować zapasy węgla w elektrowniach. W styczniu produkcja energii była o 8% większa niż przed rokiem. Podobnie jest w lutym, co świadczy o intensywnej pracy energetyki i poprawie dyspozycyjności elektrowni.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejWyrzykowski">Podzielając opinie posła Składowskiego co do realizacji inwestycji w Bełchatowie mówca poinformował, że zgodnie z ustaleniami komisji rządowej najważniejsze sprawy tej inwestycji są w toku załatwiania; odpowiednie decyzje zapadną jeszcze w lutym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejWyrzykowski">Wiceprezes CUG Jan Żytka podziękował Komisji za zainteresowanie problemami polskiej geologii. W ciągu ostatnich lat znacznie zwiększyło się rozpoznanie zasobów surowców mineralnych, których roczne wydobycie przekracza już 500 mln t. W swej działalności nad udokumentowaniem bogactw naszej ziemi geologia natrafia na liczne trudności. Dzięki pomocy Komisji udało się pokonać wiele z nich, zwłaszcza jeśli idzie o dostawy sprzętu. Poprawiły się warunki socjalno-bytowe i ochrony zdrowia załóg, zwłaszcza pracujących w terenie. Bardzo ważną dla rozwoju geologii jest decyzja o budowie fabryki urządzeń wiertniczych. Pozwoli to zwiększyć zasięg badań i eksport usług geologicznych, a równocześnie uniezależni nas od bardzo kłopotliwego Importu.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejWyrzykowski">Obrady podsumowała poseł Zofia Łęgowik (bezp.): Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii podejmowała w okresie VII kadencji wiele ważnych problemów gospodarczych. Kilkakrotnie wracaliśmy do oceny realizacji inwestycji w Bełchatowie, rozpatrywaliśmy aktualną i przyszłą sytuację paliwowo-energetyczną kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejWyrzykowski">W czasie IVI kadencji Komisja uchwaliła 15 dezyderatów i 13 opinii. Nie wszystkie odpowiedzi rządu były wyczerpujące, na niektóre - jak to podkreślali posłowie referujący oceny podkomisji - Komisja otrzymała odpowiedzi ogólnikowe, niektóre odpowiedzi zarówno rządu i resortów odkładały realizację poselskich postulatów na zbyt odległe terminy. Sejm następnej kadencji powinien na to zwrócić uwagę.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejWyrzykowski">Współpraca z kontrolowanymi przez Komisję resortami przebiegała na ogół pomyślnie. Dostarczane materiały były przygotowywane na ogół dobrze, choć czasami zbyt późno. W posiedzeniach uczestniczyli przedstawiciele resortów w randze co najmniej wiceministrów. Trzeba też podkreślić pomoc resortów w organizowaniu częstych wizytacji i wyjazdów poselskich w teren.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejWyrzykowski">Na zakończenie, poseł Z. Łęgowik złożyła kierownictwom resortów podziękowanie za dobrą współpracę i aktywne uczestnictwo w obradach Komisji oraz Najwyższej Izbie Kontroli za pomoc okazywaną Komisji w czasie VII kadencji Sejmu, za krytyczne uwagi i wnioski, które stanowiły dla posłów cenny materiał.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejWyrzykowski">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja zapoznała się z informacją Głównego Inspektoratu Gospodarki Energetycznej o jego działalności w 1979 r. Doręczony na piśmie materiał na ten temat omówił główny inspektor Jerzy Wójcicki: Jak wynika z przedstawionej informacji, działalność GIGE w 1979 r. koncentrowała się na pracach mających na celu złagodzenie występujących napięć w krajowym bilansie paliw i energii oraz przeciwdziałanie powstawaniu ich w przyszłości. Prowadzono rozległą działalność kontrolną zmierzającą do zapewnienia racjonalnego i oszczędnego użytkowania paliw i energii.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejWyrzykowski">Inspektorat działa także na rzecz zmniejszenia energochłonności naszej gospodarki przy pomocy innych metod i środków. Ważnym zadaniem GIGE jest uzgadnianie dokumentacji projektowej oraz planów i programów inwestycyjnych. Z analizy przedkładanych dokumentacji inwestycyjnych wynika, że stosunkowo liczne są przypadki nieracjonalnych rozwiązań gospodarki paliwowo-energetycznej. Toteż podstawowym celem inspektoratu w tym zakresie jest przyuczenie planistów i programistów inwestycji do stosowania optymalnego, z punktu widzenia zużycia energii, doboru nośników energetycznych oraz do eliminowania nośników deficytowych (głównie oleju opałowego i gazów) gdzie się da.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#AndrzejWyrzykowski">Do trudności, na które napotyka GIGE w zakresie uzgadniania dokumentacji inwestycyjnych należą:</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejWyrzykowski">- brak krajowych urządzeń energetycznych w ilościach umożliwiających szybkie eliminowanie urządzeń nieekonomicznych, - nieskoordynowanie terminów budowy urządzeń energetycznych z budową obiektów podstawowych, co niejednokrotnie zmusza GIGE do wyrażania zgody na instalowanie urządzeń zastępczych, - brak możliwości skutecznych sankcji karnych w stosunku do osób odpowiedzialnych za realizację inwestycji energetycznych niezgodnie z ustaleniami.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#AndrzejWyrzykowski">Oprócz powyższego, brak ustawowych uprawnień GIGE w zakresie uzgadniania inwestycji w sektorze nieuspołecznionym uniemożliwia przeciwdziałanie nieracjonalnym rozwiązaniom energetycznym w budownictwie indywidualnym (mieszkaniowym i produkcyjnym).</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#AndrzejWyrzykowski">W 1979 r. dokonano szczegółowej analizy bilansu potrzeb cieplnych i mocy źródeł ciepła dla 82 miast posiadających centralne systemy ciepłownicze, w tym 36 miast zasilanych z elektrociepłowni. Wynikiem tej analizy jest przygotowana wspólnie z Ministerstwem Energetyki i Energii Atomowej uchwała Rady Ministrów w sprawie programu rozwoju ciepłownictwa w latach 1980–1985.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#AndrzejWyrzykowski">Niemniej istotna sfera działania GIGE to dopuszczanie do ruchu lub obrotu urządzeń energetycznych, tak by eliminować z produkcji urządzenia przestarzałe, energochłonne. Inspektorat dąży m.in. do wprowadzenia atestacji urządzeń, wydawania zezwoleń tylko z określonym trybem ważności.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#AndrzejWyrzykowski">W dążeniu do oszczędności paliw i energii GIGE zwrócił uwagę na potrzebę zmniejszenia strat ciepła w budownictwie, zwłaszcza wielkopłytowym. Brak materiałów izolacyjnych oraz niezadowalająca jakość wykonawstwa budowlanego powodują szacunkowo straty ponad 20% ciepła.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#AndrzejWyrzykowski">W rezultacie podjętych przez GIGE działań udało się w 1979 r. zmniejszyć w przemyśle zużycie węgla, koksu, olejów opałowych. Po raz pierwszy zahamowano trend wzrostu zużycia paliw silnikowych. Mniejsze też było zużycie energii elektrycznej, dzięki czemu zrównoważony został bilans energetyczny kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#AndrzejWyrzykowski">Komisja przyjęła informację Głównego Inspektoratu Gospodarki Energetycznej.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#AndrzejWyrzykowski">Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie stworzenia warunków terminowej budowy Zespołu Górniczo-Energetycznego „Bełchatów”.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#AndrzejWyrzykowski">Dyrektor zespołu Najwyższej Izby Kontroli Jerzy Mężyński w imieniu zespołu górnictwa i energetyki oraz zespołu przemysłu chemicznego i lekkiego omówił współpracę obu zespołów z Komisją w okresie VII kadencji Sejmu, dając wyraz przekonaniu, że ich informacje i uwagi były pomocne w kształtowaniu poselskich opinii na rozpatrywane tematy. Dla zespołów NIK udział w pracach Komisji był inspiracją poczynań kontrolnych, których rezultatem było usunięcie wielu nieprawidłowości w kontrolowanych jednostkach, podniesienie efektywności gospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#AndrzejWyrzykowski">Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono i przyjęto sprawozdanie z działalności Komisji w okresie VII kadencji Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>