text_structure.xml
20 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Otrzymałem gest głową od Romana Koseckiego, że możemy rozpoczynać…</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Szanowni państwo, za listą obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Witam zaproszonych gości, pana ministra, państwa dyrektorów, przedstawicieli zaproszonych na posiedzenie organizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przed ustaleniem porządku dziennego, proszę abyśmy wstali i uczcili pamięć trenera Janusza Wójcika, posła V kadencji, który piastował tę funkcję, jaką obecnie pełnię. Proszę o minutę ciszy, aby upamiętnić naszego barwnego i aktywnego w pracach Komisji kolegę. Wszyscy dobrze go znamy i pamiętamy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Sekretariat będzie informował wszystkich państwa posłów o terminie pogrzebu. Jeśli ktoś będzie mógł być obecny, zachęcam do wzięcia udziału w uroczystościach. Zwrócimy się również do odpowiednich instytucji sejmowych, aby pomogły rodzinie w organizacji pogrzebu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pragnę ponownie powitać pana ministra Dariusza Rogowskiego wraz z ekipą. Przystępujemy do ustalenia porządku dziennego. W dniu dzisiejszym przewidujemy dwa punkty – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (druk nr 2012), w punkcie drugim przewidujemy rozpatrzenie informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat organizacji imprez masowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem imprez biegowych i rowerowych. Rozumiem, że temat przedstawi pan dyrektor Buza? A może pan minister lub ktoś dojedzie? Pan dyrektor Piechota? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Nie słyszę, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o imprezach masowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Chciałbym powiedzieć, że teraz głos powinien zabrać przedstawiciel Senatu. Rzadko, ale dziś powinniśmy go gościć. W związku z tym, że go nie ma, czy ja mam przedstawić to sprawozdanie? Nie.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Rozpatrujemy uchwałę Senatu w sprawie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, to kontynuacja prac poselskich. Pragnę poinformować, że wraz z panem Kucharskim i w konsultacjach z panem przewodniczących Janikiem, wzięliśmy udział w pracach senackich. Mówiliśmy o naszych poprawkach i sugestiach. Senat rozpatrzył te wszystkie kwestie i skierował do nas uchwałę, w której przedstawia pięć poprawek. Zaproponowałbym, abyśmy każdą z tych poprawek zaopiniowali dla Sejmu…</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJaroslawLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJaroslawLichocki">Na wstępie mam uwagę natury proceduralnej – poprawki nr 1 i 2 można rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dobrze, dziękuję za tę uwagę. Będziemy rekomendowali Sejmowi przyjęcie lub oddalenie poprawek. Pierwszą i drugą, po sugestii Biura Legislacyjnego będziemy rozpatrywali i omawiali łącznie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, panie ministrze, czy mógłby ktoś przedstawić króciutko poprawki pierwszą i drugą oraz państwa ostateczne stanowisko? Po, ewentualnej, dyskusji poddam je pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiDariuszRogowski">Szanowni państwo, panie przewodniczący, poprawka ta ma na celu doprecyzowanie przepisu i usunięcie ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiDariuszRogowski">O ewentualne uzasadnienie…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Wnioskowaliśmy o to, te 25% jest analogiczne do innych krajów, które wykorzystywały właśnie tę kwotę…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Biorąc pod uwagę opinię społeczną i dyskusję w Sejmie i Senacie oraz rozwiązania innych krajów oraz motyw 18, który jest quasi-przepisem, faktycznie będzie to służyło lepszej interpretacji i rozwieje wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Szanowni państwo, omawialiśmy już to.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, odnosząc się do poprawek nr 1 i 2 Senatu, pragniemy wskazać, że Senat zastępuje przeczenie, z jakim mamy do czynienia w art. 5 ust. 2 pkt 1 oraz art. 6 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Proszę zwrócić uwagę, że w obu tych przepisach mamy konstrukcję, która odnosi się do sytuacji, w której mamy do czynienia z dwoma przeczeniami. Pomijając wstęp do ust. 2 art. 5 pkt 1 „Nie stanowią znacznej części łącznej wartości połączonych usług turystycznych, ani nie stanowią istotnego elementu z innych przyczyn”.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Podobna konstrukcja jest w art. 6 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Nie odnoszę się do kwestii merytorycznych i 25%. W przypadku, gdy Senat mówi o pozytywnym ujęciu sprawy „stanowią mniej niż 25%” później mamy „ani nie stanowią istotnego elementu” w sytuacji, w której ta pierwsza część powinna być przeczeniem. Gdyby Senat ujął tę kwestię w ten sposób, że „nie stanowią więcej niż 25%, ani nie stanowią istotnego elementu z innych przyczyn”, nie mielibyśmy żadnych zastrzeżeń. W przypadku takiego sformułowania trudno będzie się zorientować, jaki charakter ma to „ani” – czy to jest „lub”, „i”, „albo”, jaka to alternatywa a może koniunkcja.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Biuro Legislacyjne Senatu tak to pewnie sformułowało. Czy przyjmiemy propozycję legislatorów sejmowych czy… nie możemy dokonywać zmian. Opinia rządu jest pozytywna, głosujemy łącznie, rozstrzygamy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto jest za pozytywną rekomendacją dla tych poprawek? (14) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że poprawki zostały zarekomendowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przechodzimy do poprawki trzeciej – bardzo proszę, panie ministrze, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Panie przewodniczący, ta poprawka ma charakter czysto techniczny, ma na celu doprecyzowanie przepisu i poprawienie spójności terminologicznej projektu ustawy. Wyraz „podmiotów” zastępuje się wyrazem „przedsiębiorców”, konsekwentnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy są uwagi Biura Legislacyjnego lub państwa posłów?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto jest za pozytywną rekomendacją poprawki nr 3 dla Sejmu? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że trzecia poprawka uzyskała pozytywną rekomendację.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Poprawka czwarta, bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Szanowny panie przewodniczący, poprawka ta ma na celu poprawienie czytelności tego przepisu, to kwestia redakcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Odnosząc się do poprawki czwartej należy zwrócić uwagę, że po zmianie tej redakcji przepis będzie brzmiał: „W przypadkach innych niż określone w ust. 5 umowie o udział w imprezie turystycznej, organizator turystyki może ograniczyć odszkodowanie, jakie ma zostać wypłacone przez organizatora, o ile ograniczenie to nie dotyczy szkody na osobie lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa”. Kluczowe w kontekście naszej uwagi jest „i wynosi nie mniej niż trzykrotność całkowitej ceny imprezy turystycznej”.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Po zmianie tej redakcji powstaje wątpliwość do czego odnosi się ta przesłanka „i wynosi nie mniej niż trzykrotność” – czy do ograniczenia, czy do odszkodowania?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Panie dyrektorze, do czego to się odnosi?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSiTPiotrKudelski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie do końca zgadzam się z tą uwagą. Poprawka dostosowuje brzmienie art. 50 ust. 6 do art. 14 ust. 4 dyrektywy. Chodzi o to, że ograniczenie nie może spowodować zejścia poniżej trzykrotności ceny całkowitej imprezy turystycznej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSiTPiotrKudelski">Dla mnie to sformułowanie nie budzi zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSiTPiotrKudelski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Ale czego to dotyczy – odszkodowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuMSiTPiotrKudelski">W efekcie tego ograniczenia odszkodowanie nie może być niższe od trzykrotności ceny wycieczki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję za to wyjaśnienie, intencja jest znana.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto jest za pozytywną rekomendacją dla poprawki nr 4? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że poprawka nr 4 uzyskała pozytywną rekomendację.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Poprawka nr 5 – bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Poprawka ta ma na celu poprawienie odesłania znajdującego się w ustawie – Prawo konsularne tak, aby uwzględniało ustawę o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Czy posłowie chcą zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Nie słyszę. Poddaję pod głosowanie – kto jest za pozytywną rekomendacją dla poprawki nr 5? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że poprawka nr 5 również uzyskała pozytywną rekomendację.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Musimy wybrać sprawozdawcę, konsekwentnie będzie to Grzegorz Janik. Czy wyraża zgodę? Tak.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy są inne kandydatury? Nie.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Grzegorz Janik będzie sprawozdawcą Komisji. Na tym ten punkt został przez nas wyczerpany. Dziękuję wszystkim urzędnikom, którzy pomagali nam w procedowaniu tego punktu.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przechodzimy do rozpatrzenia informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat organizacji imprez masowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem imprez biegowych i rowerowych.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Jak o bieganiu to pan dyrektor Piechota, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie ukrywam, że ten temat jest dla nas troszkę problematyczny, gdyż może budzić pewne wątpliwości interpretacyjne. Tak jak podkreślamy w treści informacji, Ministerstwo Sportu i Turystyki jako urząd, ani minister jako organ, de facto nie są organizatorami wymienionych w temacie informacji imprez. Nie jesteśmy też organem, który wyraża zgodę na organizację tych imprez, stąd też nie prowadzimy ich rejestru. Nie jest nam znana w skali kraju liczba odbywających się imprez masowych rowerowych lub biegowych. Takich rejestrów w formie bardzo rozproszonej można doszukiwać się u podmiotów, które wydają takie zgody.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Jedyna rola ministerstwa, pewnie nie do przecenienia, w zakresie organizacji imprez sportowych o takim charakterze (rowerowych i biegowych) ma miejsce w przypadku dofinansowanych przez nas działań w ramach zlecanych zadań publicznych w różnych programach, które Minister Sportu i Turystyki zatwierdza w formie decyzji. Tego typu lista przykładowych imprez biegowych lub rowerowych, które w ramach takich dofinansowań zleconych zadań publicznych się odbywają została ujęta w informacji.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Jest pewien problem – wiele imprez biegowych czy rowerowych nie musi koniecznie odbywać się jako imprezy masowe, bo ten termin wprowadza ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych. Tego typu imprezy mogą korzystać z wyjątku, który przewiduje art. 3 ustawy. W większości są to imprezy na terenie ogólnodostępnym, otwarte, o charakterze rekreacyjnym. Z tego powodu często nie są imprezami masowymi.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">W tej informacji wskazujemy dofinansowane imprezy ze środków ministerialnych i głównie operujemy terminem imprez biegowych i rowerowych, bez przymiotnika „masowe”.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Otwieram dyskusję. Rozumiem, że przedstawione przez pana ministra zostały tu imprezy, które były dofinansowane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki – jedynie część. Nie mamy globalnej kwoty, jaką chcecie dedykować tego typu imprezom – biegom masowym i rajdom, wyścigom rowerowym, które nasza Komisja uznała za istotne z punktu widzenia strategii rozwoju sportu masowego. Nie ma określonej kwoty na konkursy w ministerstwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuSportudlaWszystkichwMSiTDariuszBuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w naszym budżecie mamy alokowane środki na zadania tematycznie dedykowane imprezom sportowym w Departamencie Sportu dla Wszystkich. Przykładowo, w Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej mamy specjalne zadanie, które polega na wspieraniu organizacji imprez sportowych dla dzieci i młodzieży. W materiale przedłożonym Komisji przedstawiamy pewne przykładowe przedsięwzięcia, które tam się znajdują. Jeśli chodzi o budżet, w roku bieżącym kwota przeznaczona na to zadanie wynosi 10 649 tys. zł, a w roku przyszłym w budżecie ta kwota wzrośnie do 17 mln zł. Imprezy biegowe i rowerowe zajmują dość istotną pozycję w ramach zadań, które wspieramy. Są tam imprezy duże, poczynając od wsparcia Polskiego Związku Kolarskiego, gdzie mamy 158 szkółek kolarskich na terenie całego kraju. To projekt skierowany do dzieci i młodzieży szkolnej.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorDepartamentuSportudlaWszystkichwMSiTDariuszBuza">Jeśli chodzi o lekkoatletykę to prym wiedzie tu Szkolny Związek Sportowy. W szesnastu województwach dzieci zarówno ze szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych biorą udział w rywalizacji w zakresie lekkiej atletyki. Wspieramy imprezy o charakterze ponadlokalnym – maratony, biegi okolicznościowe, rajdy rowerowe, wyścigi towarzyszące często dużym imprezom rowerowym. Paleta wsparcia ze strony ministerstwa jest dość szeroka w tym zakresie. Pozycji, które odpowiadają na pytanie Komisji w zakresie Programu Sport dla Wszystkich, dofinansowywanych z budżetu państwa, jest sto. To dość istotne. W programie SKS lekkoatletyka jest piątym co do wielkości sportem pod względem popularności. Pierwsza czwórka to sportowe gry zespołowe, na czele z piłką nożną. Piąte miejsce zajmuje lekkoatletyka. Przypomnę, że w tym programie przekroczyliśmy 14 tys. grup a ponad 2 tys. stanowią grupy lekkoatletyczne.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorDepartamentuSportudlaWszystkichwMSiTDariuszBuza">To wsparcie z naszej strony, dostrzegamy te dyscypliny, w obu przypadkach są to dyscypliny bardzo popularne, o charakterze masowym, zakorzenione w tradycji społecznej. Często rower jest jednym z pierwszych prezentów, które dziecko otrzymuje. Umiejętność poruszania się na jednośladzie jest dość powszechna.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu dyrektorowi za uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">W związku z tym, że posłowie nie mają pytań, chciałem podziękować za dobrą informację.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>