text_structure.xml
38.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSośnierz">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Zdrowia. Porządek dzisiejszych obrad przewiduje rozpatrzenie Sprawozdania z realizacji Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w roku 2009 oraz przyjętego przez Radę Ministrów Harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych w roku 2010 wraz z Kierunkami realizacji zadań programu wieloletniego Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych na lata 2011-2012. Witam przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia – pana ministra oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSośnierz">Proszę pana ministra o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, wieloletni program Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych ustanowiony został na podstawie ustawy z dnia 1 lipca 2005 r., a rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2006 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#CezaryRzemek">W 2009 r., w ramach tegoż programu realizowanych było 17 zadań. Realizatorzy tych zadań wybrani zostali w drodze postępowań konkursowych, a na realizację programu zawarto 365 umów z podmiotami wybranymi z siedemnastu postępowań.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#CezaryRzemek">Plan wydatków przeznaczonych na realizację Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w roku 2009 wynosił, jak corocznie, 250 mln zł, w tym 183.446.386 zł to były środki majątkowe, a 66.553.614 zł środki na działalność bieżącą. W ramach tego programu realizatorzy wykorzystali środki w wysokości 244.637.600 zł i 62 gr., w tym 207.465.807 zł wydatkowane były do końca grudnia 2009 r., a 37.154.000 zł wypłacone były realizatorom w roku 2009, w ramach zobowiązań z realizacji umów za rok 2008 – był to rok, w którym nie było wydatków niewygasających, dlatego zobowiązania zaciągnięte w 2008 r. musiały być opłacone z środków na rok 2009. Kwotę 17.307 zł wypłacono realizatorom w roku 2010, w ramach zobowiązań z realizacji umów w 2009 r. Kwota w wysokości 5.379.767 zł nie została wykorzystana za rok 2009, gdyż w trybie postępowań konkursowych nie zostali wyłonieni realizatorzy, chociażby ze względu na brak korzystnych ofert, a w przypadku wybranych świadczeniodawców, z którymi Ministerstwo Zdrowia podpisało umowy, pewne przetargi, które te podmioty wykonywały, opiewały na kwotę niższą aniżeli wcześniej w umowach, w związku z czym te podmioty musiały zwrócić te pieniądze do Ministerstwa Zdrowia i przekazać do Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#CezaryRzemek">Zgodnie z obowiązującym w roku 2009 art. 7 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r., planowane nakłady na realizację działań profilaktycznych z zakresu wczesnego wykrywania chorób nowotworowych musiały stanowić 10% ogólnej wartości środków przeznaczonych na program. I tak, w roku 2009 na profilaktykę przeznaczono jednak więcej, bo dokładnie 31.701.000 zł z budżetu ministra właściwego do spraw zdrowia, a Narodowy Fundusz Zdrowia przeznaczył na realizację programów profilaktycznych z tej dziedziny ponad 110 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#CezaryRzemek">Realizowane w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych zadania można przyporządkować do pięciu grup. Pierwsza to programy profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów. Do drugiej grupy można zaliczyć programy inwestycyjne, do trzeciej – programy edukacyjne. Czwartą grupę stanowią programy poprawy jakości diagnostyki i leczenia nowotworów, a piątą – pozostałe programy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#CezaryRzemek">Zadania przyjęte do realizacji w ramach tego programu w 2009 r. były pozytywnie zaopiniowane przez Radę do Spraw Zwalczania Chorób Nowotworowych – organ opiniodawczo-doradczy Ministra Zdrowia w sprawach programu, powołany na podstawie wcześniej wymienionej ustawy. Zgodnie z uchwałą nr 19/2009 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 2009 r. w sprawie harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych w roku 2009 oraz kierunków realizacji tego programu na lata 2010 i 2011, realizowane były następujące zadania. Pozwolą państwo, że wymienię tylko kilka najważniejszych, ponieważ cała grupa zadań jest załączona w przedłożonym materiale. Najbardziej znane programy, na które przeznacza się najwięcej środków, to: Prewencja pierwotna nowotworów, Populacyjny program profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy, Populacyjny pogram wczesnego wykrywania raka piersi oraz Program badań przesiewowych dla wczesnego wykrywania raka jelita grubego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#CezaryRzemek">Pozwolą państwo, że nie będę omawiać tych programów. W ramach dalszej dyskusji będziemy odpowiadać na wszystkie pytania. Wszystkie zadania są szczegółowo wymienione w materiale. Natomiast powiem państwu o latach 2011 i 2012. W ramach tego programu, w tych latach kontynuowane będą wszystkie kierunki działań wymienione w ustawie, dotyczące w szczególności rozwoju profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych, zwłaszcza zależnych od palenia tytoniu i niewłaściwego żywienia, wdrożenia populacyjnych programów wczesnego wykrywania nowotworów, w szczególnie raka szyjki macicy, raka piersi i raka jelita grubego oraz wybranych nowotworów u dzieci, zwiększenia dostępności do metod wczesnego rozpoznawania oraz wdrożenia procedur zapewnienia jakości diagnostyki i terapii nowotworów, standaryzacji procedur leczenia napromienianiem, uzupełnienia oraz wymiany wyeksploatowanych urządzeń do radioterapii i diagnostyki nowotworów, upowszechniania metod leczenia skojarzonego, rozwoju i upowszechniania współczesnych metod rehabilitacji chorych, ograniczenia następstw leczenia oraz opieki paliatywnej w onkologii.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#CezaryRzemek">Tyle z mojej strony. Jeśli będą szczegółowe pytania, chętnie na nie odpowiemy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za zwięzłe przedstawienie programu i sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSośnierz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zadać pytania? Proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Mam pytanie, które być może trochę wykracza poza zakres sprawozdania. Wszystkie działania profilaktyczne, szczególnie dotyczące kobiet, wymagające zaangażowania w powiadomienie i przeprowadzenie badań, prowadzą do tego – i jest to potwierdzone – że u coraz większej liczby pań wykrywa się raka w miarę wczesnym stadium. O to chodziło, bo tylko w takim przypadku jest duża szansa na uratowanie życia i zdrowia. Jednak szpitale zgłaszają problemy innego rodzaju. Jest coraz więcej operacji związanych z prowadzoną akcją profilaktyczną. Wprawdzie państwo tutaj podają, że jeśli chodzi o raka szyjki macicy, stwierdzono go u 35 kobiet na ponad 876 tys. kobiet, niemniej jednak tych 35 kobiet musiało być szybko zoperowanych. Jeśli chodzi o raka piersi, to liczba nieprawidłowości stwierdzonych w badaniach jest o wiele większa.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Szpitale coraz częściej zgłaszają taki oto problem, że mają przeprowadzać coraz więcej operacji związanych z wczesnym wykrywaniem raka szyjki macicy, raka piersi i raka jelita grubego, dlatego wszelkie operacje planowe, niestety, przesuwają się w kolejce. Z tego biorą się też kłopoty finansowe szpitali. Tak więc z jednej strony preferujemy profilaktykę, mówimy ludziom, żeby szybko poddawali się różnego rodzaju badaniom, bo tylko wtedy jesteśmy w stanie zagwarantować wam dobre leczenie, a z drugiej strony napotykamy na barierę tego rodzaju, że kontrakty dla szpitali są za niskie, w związku z czym terminy zabiegów i operacji planowych są przesuwane.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaStrekerDembińska">W szpitalu w moim mieście wykonywano kiedyś tygodniowo jedną-dwie operacje tego typu. Dzisiaj wykonuje się po kilka operacji dziennie. W związku z czym, niestety, proces finansowania tego typu zabiegów pozostawia wiele do życzenia.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Uważam, że całą tę naszą działalność należy spójnie konstruować. Jeśli mówimy, że stawiamy na profilaktykę, to bądźmy konsekwentni i dajmy również szansę na w miarę szybkie leczenie i wyleczenie pacjentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. O głos prosił pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszLatos">Panie ministrze, mam kilka pytań. Po pierwsze, chciałbym zapytać o terapie niestandardowe. Jak to w tej chwili wygląda w kontekście sprawozdania, a także planów na kolejny rok?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TomaszLatos">Po drugie, chodzi o PET-y. Jest tutaj przedstawiony program, który państwo zrealizowali. Chciałbym się dowiedzieć, jak wygląda dostępność do tego badania, bo obecnie jest wystarczająca liczba ośrodków, ale powstaje pytanie o ich finansowanie, a więc i o odstępność do tego badania. Chętnie też posłucham pierwszych wniosków i analiz ze strony państwa, bo mam świadomość tego, że do optymalnego wykorzystania tego urządzenia potrzebny jest właściwie stosowany algorytm postępowania medycznego. Nie w każdej sytuacji – tak jak się może wydawać nie tylko pacjentom, ale i niektórym lekarzom – jest zasadne przeprowadzanie tego badania, ponieważ może ono nie wnieść niczego istotnego. Ja sam jako radiolog miałem przykłady tego, że po wykonanym badaniu zlecano wykonanie badania dopplerowskiego czy rezonansu magnetycznego. Z pewnością ważne jest kwalifikowanie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TomaszLatos">Kolejna sprawa dotyczy programów profilaktycznych. Przy tej sprawie zawsze państwa pytamy o postęp – na ile, dzięki państwa działaniom, poprawia się świadomość społeczna i zgłaszanie się pacjentów do tychże programów. Aby one były bardziej wykorzystane, to musi poprawić się udział w nich osób, do których są one kierowane.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TomaszLatos">I ostatnia sprawa. Dotyczy ona jednej z ustaw, których wdrażanie jest zapowiedziane. Wiąże się ona z ujednoliceniem czasu pracy lekarzy. Ta ustawa, która kiedyś był zawetowana, teraz powraca.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#TomaszLatos">Nie chcę już pytać o różne grupy zawodowe z zakresu różnych specjalności medycznych, które funkcjonują w ramach programu zwalczania chorób nowotworowych. Zapytam tylko o patomorfologów, aczkolwiek chodzi nie tylko o nich. Jak ta sprawa wygląda? Generalnie zmierzam do tego, że jest kilka deficytowych specjalności medycznych, lekarskich. Oprócz innych powodów, skrócony czas pracy był również zachętą. Czy w związku z tym państwo nie obawiają się – co było zapowiadane przez niektóre z tych środowisk, kiedy ta ustawa była przedstawiana po raz pierwszy – że nastąpi paraliż? Będzie to wąskie gardło, chociażby w zakresie onkologii, bo trudno stawiać rozpoznanie i prowadzić skuteczne leczenie bez właściwego rozpoznania histopatologicznego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Tołwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofTołwiński">Panie przewodniczący, panie ministrze, w uwagach do Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych pozwolę sobie odnieść się do zakupu aparatury wczesnego wykrywania. To jest przypadek z Białostockiego Centrum Onkologii. Wiążą się z tym dwa podstawowe kryteria. Pierwsze, to liczba mieszkańców. Województwa takie, jak podlaskie, nigdy tej liczby nie zmienią – my do dzisiaj nie mamy aparatu rezonansu magnetycznego MRI. Drugie kryterium jest dość dziwne, ponieważ jest związane z liczbą zdjęć usg, które przecież nie mają nic wspólnego z zapotrzebowaniem onkologicznym na badanie rezonansowe. Niestety, ponieważ jest to kryterium, którego spełnienie decydowało o zakupie tej aparatury, ośrodek nie mógł takiego aparatu nabyć.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofTołwiński">Z następną sprawą chyba wszyscy się spotkaliśmy. Chodzi o aktualizację katalogu świadczeń onkologicznych, o którą wnoszą chyba wszystkie ośrodki. Jako parlamentarzyści mamy w tym zakresie wiele interwencji. Jaki jest obecnie mechanizm? Wnosimy oczywiście wiele uwag do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, które on z kolei odsyła do konsultantów lub konsultanci odsyłają zgłoszone uwagi do prezesa. Później prezes kieruje je do ministra, a minister mówi, że nic nie może, ponieważ prezes NFZ jest autonomiczny. Musimy to przerwać – trzeba to zaktualizować. W związku z tym jest prośba, panie ministrze, o powołanie zespołu, w którym będą uczestniczyć wszystkie zainteresowane podmioty, aby to wreszcie rozwiązać. Takie wnioski płyną również od konsultantów wojewódzkich. Bardzo o to prosimy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarianStarownik">Z zainteresowaniem przeglądam Sprawozdanie z realizacji Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w roku 2009. Czasu mieliśmy niewiele, bo otrzymaliśmy sprawozdanie przed posiedzeniem Komisji, niemniej jednak chciałbym zwrócić na jeden aspekt tego programu, który przyjąłem z lękiem, że brakuje pewnej konsekwencji. Chciałbym więc usłyszeć, czy z realizacji tego programu wynikają jakieś wnioski.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarianStarownik">Otóż w Programie szkolenia lekarzy rodzinnych z podstawowej opieki zdrowotnej – jednodniowe minimum onkologiczne, jak widzę, z przeznaczonych środków w kwocie 62.900 zł wydatkowano 30 tys. zł i napisano szczerze, że planowano przeszkolić 300 lekarzy, ale zgłosiło się 83. Wiemy, że ze względu na świadomość w środowiskach wiejskich i małomiasteczkowych, skutek leczenia przypadków onkologicznego jest dużo mniejszy, niż gdyby wykryto nowotwór wcześniej. Pierwszym etapem jest wizyta u lekarza rodzinnego – lekarza pierwszego kontaktu. Jeśli jego wiedza jest ograniczona, nie uczestniczył w tego typu szkoleniach, to nie dziwmy się, że w środowiskach wiejskich i małomiasteczkowych jest tak duża wykrywalność nowotworów dopiero w zaawansowanym stopniu. Dlatego chciałbym prosić pana ministra o odpowiedź na pytanie, czy z realizacji tego programu wynikają jakieś wnioski i co zamierza robić, żeby podnieść liczbę chętnych do uczestniczenia w tego typu szkoleniu. Nie możemy przejść nad tym do porządku dziennego, jeśli widzimy, że jest to realizowane tylko w 30% w stosunku do planowanego poziomu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Pytania w tej turze dyskusji zostały wyczerpane. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję. Szanowni państwo, pozwolą państwo, że odpowiem najpierw na pytania dotyczące tematu dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o profilaktykę, o czym była mowa na początku tury pytań – pani przewodnicząca mówiła o liczbie wykrywanych przypadków zachorowań – trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że każde inwestowanie, chociażby z programu nowotworowego, w zakup sprzętu diagnostycznego powoduje większą wykrywalność, co z kolei powoduje interwencje, jeśli nie farmakologiczne, to na bloku operacyjnym lub inne. Proszę jednak zwrócić uwagę na to, że w ostatnich latach nakłady na onkologię w Narodowym Funduszu Zdrowia znacznie wzrosły. Wiemy też, że zapotrzebowanie na świadczenia z zakresu onkologii jest coraz większe. To cały czas obserwujemy i w miarę możliwości zwiększamy nakłady. Zresztą – jak państwo wiedzą – Narodowy Fundusz Zdrowia traktuje te nakłady jako ratujące życie, w 100% płatne. Zdarza się, że nie są one płatne w roku wykonania. Dyrektorzy oddziałów wojewódzkich próbują później zapłacić za te świadczenia w drodze ugody przedsądowej albo bezpośredniej ugody z kontrahentem, zanim trafi to na drogę postępowania sądowego.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o wzrost profilaktyki, bardzo dobrze jest to przedstawione na str. 84 materiału. Nie porównujmy realizacji z pierwszym rokiem, ale w 2007 r., chociażby w programie wczesnego wykrywania raka piersi jest 38% udziału w stosunku do 36% obecnie. Zatem wskaźnik ten utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie. Podobnie jest, jeśli chodzi o Populacyjny program profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy – 21% w stosunku do 26% obecnie. Te wartości na pewno nie są zadowalające zarówno dla Ministerstwa Zdrowia, jak i dla Narodowego Funduszu Zdrowia, który również realizuje te zadania.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o zakupy w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych, pan poseł Tołwiński wspominał o sprawie rezonansu magnetycznego w Białymstoku. Rzeczywiście Białystok również w tym roku startował do zakupu aparatury rezonansowej. Był kolejnym ośrodkiem w województwie podlaskim, który ubiegał się o ten zakup. Niestety, środki finansowe na to nie pozwoliły. Na Podlasiu środki na zakup rezonansu, do wydania jeszcze w 2010 r., otrzymała Łomża. Teoretycznie – i praktycznie – Łomża powinna zabezpieczyć północną część województwa podlaskiego, a także fragment województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie na 10 osób przypada najmniej ośrodków, które dysponują rezonansem magnetycznym.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o szkolenia lekarzy rodzinnych, odbyły się one w latach 2007 i 2008, a w roku 2009 – jak wynika z zamieszczonej materiale informacji – wiązały się z nimi kłopoty, ponieważ stawka za szkolenia spadła. Był też problem z podmiotami, które mogłyby te szkolenia realizować, a także z osobami, które mogłyby uczestniczyć w tych szkoleniach – chętnych było nie za dużo. Przyjęliśmy natomiast, że w uczelniach będzie jednolity program nauczania onkologicznego, aby tę wiedzę propagować już w trakcie nauczania. Powstaje pytanie o efekty. Oczywiście tych szkoleń nie przeliczymy wprost na wzrost działań profilaktycznych, patrząc na wartości tego niedużego wzrostu wykrywania raka szyjki macicy. Wiemy dobrze, że lekarz rodzinny jest tym, który ma pierwszy kontakt z pacjentem i że zanim trafi do lekarza specjalisty, kontaktuje się z lekarzem rodzinnym. Szkolenia te nie były nastawione tylko na te dwa nowotwory, ale i na inne, żeby lekarz, widząc pacjenta, nie był automatycznie nastawiony na to, że to jest jeden albo drugi nowotwór, tylko wykorzystywał ogólną wiedzę.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#CezaryRzemek">Pozwoli pan przewodniczący, że odniosę się również do pytań dotyczących tematów poza sprawozdaniem. Chociażby odnośnie do ustawy, w której następuje zmiana czasu pracy lekarza, zrównanie czasu pracy radiologów. Wiadomo, że czas pracy lekarzy nie może przekraczać 7 godzin 35 minut. Ogólnie mówiąc, jeśli chodzi o radiologów – jak pamiętam – głównym argumentem było duże napromieniowanie i szkodliwe czynniki pracy. W ostatnim czasie to się zmieniło. Obecnie promieniowanie i inne szkodliwe właściwości tego sprzętu – pole magnetyczne – są już znacznie mniejsze. Natomiast jeśli chodzi o patomorfologów, nastąpiło wydłużenie czasu pracy z 5 godzin do 7 godzin 35 minut. Oczywiście z jednej strony może zastanawiać, jak zareagują patomorfolodzy – co przewidzieliśmy – natomiast z drugiej strony widzimy, że jest to wydłużenie czasu pracy – patomorfolodzy będą mieć 2 godziny więcej na badanie zwiększającej się liczby wycinków. Jednak samo podejście każdego patomorfologa będzie indywidualne. Jest też pytanie, jak dyrektorzy podejdą do konkretnych umów i rozmów z patomorfologami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSośnierz">Jeszcze pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TomaszLatos">Zgłosiłem się dlatego, że nie otrzymałem żadnej odpowiedzi na merytoryczne pytania. Za chwilę do tego wrócę. Zacznę jednak od pytania dotyczącego tematyki spoza zakresu tego druku.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TomaszLatos">Panie ministrze, pytając o czas pracy, nie chciałem się koncentrować na obronie przywilejów środowiska, co niewątpliwie jest ważne i z pewnością też będziemy o tym mówić w stosownym czasie. Patrzę na to z punktu widzenia interesu pacjenta i ewentualnych braków – odchodzenia od specjalności, wyjeżdżania za granicę, a nawet braku chętnych do podejmowania specjalności, chociażby takiej, jak patomorfologia. To jest istotne z punktu widzenia funkcjonowania całej onkologii, ale nie tylko.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TomaszLatos">Myślę, panie ministrze, że istotną sprawą, o której warto teraz powiedzieć – pozwolę sobie zwrócić na to pana uwagę i ewentualnie prosić o przyjrzenie się temu, kiedy państwo będą nam przedstawiać tę ustawę. To jest kwestia stawki godzinowej, bo de facto jest to jeden z elementów, odnośnie do którego nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a chętnie bym poznał odpowiedź na pytanie, czy wydłużenie czasu pracy z 5 godzin na 7 godzin 35 minut będzie oznaczać utrzymanie stawki godzinowej, czy podzielenie tych samych środków na większą liczbę godzin, czyli zmniejszenie stawki godzinowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSośnierz">Panie pośle, co to ma wspólnego z programem onkologicznym?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszLatos">To ma tylko tyle wspólnego, ile powiedziałem na początku. Jest to kwestia późniejszej dostępności do pewnych procedur medycznych. Pozwoliłem sobie zwrócić na to uwagę pana ministra przy okazji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TomaszLatos">Natomiast prosiłbym o odpowiedź na 3 pytania, które zadałem wcześniej. Pytałem o terapię niestandardową. Przypominam, że pan minister nie odpowiedział. Pytałem o dostępność do PET, nie tylko o liczbę aparatów, bo w tym zakresie sprawa jest jasna. Chodzi o dostępność do tej procedury i ewentualne państwa wnioski i analizy odnośnie do prawidłowości stosowanego algorytmu, jeśli to też jest powiązane z tą dostępnością. Jest to również kwestia profilaktyki – na to pytanie pan częściowo odpowiedział – i państwa pomysłów na zwiększenie liczby osób, które będą zgłaszać się do tych badań.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TomaszLatos">Jeżeli odpowiedź na te pytania jest dzisiaj niemożliwa, to proszę o odpowiedź na piśmie w późniejszym terminie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#CezaryRzemek">Przepraszam, bo rozpędziłem się, odpowiadając na temat profilaktyki, i zapomniałem o dostępności do procedury PET.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#CezaryRzemek">8 czerwca 2009 r. w konsultacjach z zespołem badającym dostępność do PET na terenie Polski uczestniczyli konsultanci krajowi z różnych z dziedzin, również z onkologii. Było też porównanie – jeśli mogę wspomnieć – z krajami Unii Europejskiej odnośnie do liczby aparatury PET przypadającej na 1 mln mieszkańców…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSośnierz">Chodzi chyba o wielkość kontraktów z Narodowego Funduszu Zdrowia na badania na tych urządzeniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o zapotrzebowanie z Narodowego Funduszu Zdrowia, pozwoli pan, że odpowiemy na piśmie. Natomiast jeśli chodzi o to, co się obecnie dzieje z chemioterapią niestandardową, powiem, że w zeszłym tygodniu wiceprezes NFZ mówił o ilości i sposobie wykonywania tej procedury. Wiadomo, że chemioterapia niestandardowa jest realizowana na podstawie wniosków. Nie mamy na dzisiaj informacji, że wnioski, które wpływają do poszczególnych oddziałów w tym zakresie, zostały odrzucone. Około 2% dokumentów było źle wypełnionych i zwracanych, a w statystyce pokazywały się jako te, które nie zostały rozpatrzone. To były wnioski, które po prostu nie przeszły ze względów formalnych i ponownie pojawiały się jako kolejne wnioski. Wtedy dyrektor oddziału wydawał decyzję pozytywną.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#CezaryRzemek">Odnośnie do ustawy, dziękuję za uwagi. Przyjmuję je i w czasie długich spotkań nad ustawą będziemy dyskutować na ten temat. Jeśli chodzi o profilaktykę, onkologiczne szkolenie lekarzy będzie się odbywać poprzez naukę w uniwersytetach i dalsze próby organizowania szkoleń lekarzy rodzinnych, ponieważ pacjenci trafiają do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej z innymi chorobami aniżeli rakiem. Na tym poziomie zdecydowaliśmy się na pierwsze wykrywanie i zachęcanie kobiet do badania się. Poza tym nadal rozsyłamy zaproszenia poprzez ośrodki wojewódzkie. Narodowy Fundusz Zdrowia także wspomaga wysyłanie tych zaproszeń. Jak wiemy, skuteczność tych działań może nie jest zadowalająca, ale myślę, że w kolejnych latach będzie większa niż prezentowane na str. 85 wyniki odbioru społecznego, akceptacji i zachęty do tych badań.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSośnierz">Jeszcze pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszLatos">W takim razie przypomnę panu ministrowi, że państwo w poprzednich latach mówili między innymi o kampanii telewizyjnej. Nie wiem, na ile była realizowana. Nie wiem też, co państwo planują dalej. W przeszłości dyskusja na ten temat była naprawdę szeroka. Wspólnie zastanawialiśmy się tutaj nad tym, co można zrobić, aby dotrzeć do większej liczby osób. Ustaliliśmy wówczas, panie ministrze – przepraszam, ale mówię z pamięci – że wysyłanie listów jest mało skuteczne, podobnie jak informacje przekazywane przez lekarzy rodzinnych, bo część osób w ciągu roku nie uda się do lekarza rodzinnego ani razu. W związku z tym państwo wówczas mówili o kampanii radiowo-telewizyjnej jako jednej z form, ale nie jedynej. Dlatego pytam, na ile to się państwu sprawdziło i czy państwo zamierzają to kontynuować, rozwijać. A może trzeba wymyślić coś nowego, na przykład kampanię internetową? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CezaryRzemek">W tym roku była akcja promocyjna, chociażby w programie „Lato z radiem”. Były też akcje głównie w programach telewizji regionalnych. Nasze ośrodki wojewódzkie finansowały częściowo te programy. Jeszcze w tym roku – pod koniec października – chcemy przestawić program kampanii, która ma ruszyć. Nie mogę dzisiaj panu dokładnie powiedzieć, jak to będzie wyglądać, ponieważ jeszcze nie została podpisana umowa. Nastąpi to za około 2 tygodnie. Natomiast te sposoby, jakie są stosowane obecnie, czyli wysyłanie zaproszeń, a także programy telewizyjne i radiowe, szczególnie w ośrodkach regionalnych, chcemy kontynuować. Poza tym, po podpisaniu umowy na początku października, poinformowani zostaną państwo na temat kampanii, którą rozpoczniemy z końcem października.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pani poseł Sławiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BożenaSławiak">Panie ministrze, panie przewodniczący, szanowni państwo, mam wniosek, który kieruję do pana ministra. Posłanki Platformy Obywatelskiej, ale nie tylko, bo wszystkie posłanki w Sejmie, organizowały akcję walki z rakiem szyjki macicy i akcję na rzecz profilaktyki chorób kobiecych. Powiem szczerze, co przyniosło efekt, bo dzisiaj o tym mówimy. Najlepszy efekt przyniosło to, że te badania mogły być przeprowadzane w soboty i niedziele, wtedy, kiedy kobiety nie pracują i że je przywoziliśmy – kiedy włączyły się w to samorządy, ale, niestety, ze środków własnych, których już mają coraz mniej. Warto byłoby z tego programu bardziej wesprzeć samorządy, które mogłyby organizować takie akcje. W naszym województwie – lubuskim – przyniosły nieoczekiwany efekt. Słupki dotyczące badań poszły w górę. Ważne jest, aby przywieźć kobiety ze wsi, które często nie mają czym dojechać na badania. My przywoziliśmy je z nawet odległych miejscowości w danym dniu. Wcześniej one się zapisywały na te badania. To przynosi efekty. Gdyby w ramach tego programu uruchomić wsparcie dla samorządów w tym zakresie – nie wiem, być może ono jest, tylko samorządy z niego nie korzystają – to byłaby najlepsza metoda dotarcia do tej grupy i przynosząca najlepsze efekty. Przekonałam się o tym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. To był postulat, nie pytanie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania? Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaWechmann">Krystyna Wechmann. Reprezentuję Polską Koalicję Organizacji Pacjentów Onkologicznych, a także szefuję Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KrystynaWechmann">Od dłuższego czasu uczestniczę w posiedzeniach Komisji Zdrowia dotyczących tematu Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych i nieustająco będę o tym mówić, bo nie jest to brane pod uwagę, żeby włączyć organizację „Amazonki” do kampanii. Na ostatnim posiedzeniu Komisji usłyszałam, że dla nas, organizacji pozarządowych, Ministerstwo Zdrowia organizuje jakieś programy, ale my nie o tym mówimy. Docieramy najbliżej do tych kobiet, bo to nie tylko jest sprawa transportu – jak powiedziała pani poseł – czy informacji o tym, że takie badania są dostępne, ale i niekończącej się edukacji. Myślę, że w tym zakresie jesteśmy najbliżej tych kobiet, a od lat się mówi o tym, że nie ma możliwości, aby nas wspomóc finansowo. W całej Polsce jest 200 samych klubów amazonek i są one w stanie podjąć się zadania edukacji i pomocy w organizacji badań, wykorzystania dostępności na badania mammograficzne.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Jeszcze jeden głos, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DariuszGodlewski">Witam państwa. Nazywam się Dariusz Godlewski. Jestem lekarzem onkologiem, a przy okazji doradzam organizacjom pacjentów. Chciałbym państwu przekazać kilka głębszych refleksji na temat funkcjonowania tego programu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#DariuszGodlewski">Proszę państwa, po pierwsze, jeśli chodzi o profilaktykę pierwotną, jeżeli ona nie będzie mieć charakteru globalnego, to te działania nie przyniosą żadnego efektu. A globalny charakter można nadać tylko wtedy, kiedy włączy się do realizacji tych działań jak najwięcej podmiotów, w tym między innymi organizacje pozarządowe, które mają olbrzymi potencjał i potrafią dotrzeć wszędzie tam, gdzie instytucje funkcjonujące w obrębie służby zdrowia sobie nie radzą.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#DariuszGodlewski">Po drugie, jeśli chodzi o frekwencję, która jest „kulą u nogi” tych programów. Nie da się osiągnąć wskaźników, które osiąga się w krajach europejskich, jeśli kampanie informujące, zachęcające, będą po trosze przypominać ruchy Browna. Te kampanie mają to do siebie, że wymagają pracy organicznej i permanentnej ciągłości. Nie może być tak, że kobieta jednego roku otrzyma zaproszenie, a za 2 lata takiego zaproszenia nie otrzyma. W związku z tym rodzi się pytanie, czy jej to badanie przysługuje, czy nie. Ona nie jest jeszcze do końca przekonana, że powinna z tego skorzystać, ale to zaproszenie powinno być dla niej wskazaniem, że powinna podjąć właściwy krok.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#DariuszGodlewski">Kolejna sprawa. Dane przedstawione w raporcie są zatrważające, bo tak mała liczba wykrywanych nowotworów przy takiej liczbie badań wskazuje na dwie rzeczy – albo zachorowalność w Polsce faktycznie nie jest wysoka, albo dalej przepuszczane są nowotwory, które powinny być zdiagnozowane. Niepokoi też tak wysoka liczba przypadków podejrzeń o chorobę nowotworową. To świadczy o tym, że kadra lekarzy radiologów, która się tym zajmuje, nie posiada na dzisiaj kwalifikacji, aby jednoznacznie stawiać rozpoznania. Proszę zwrócić uwagę na to, że we wszystkich programach, które funkcjonują w Europie Zachodniej, wysoki wskaźnik wyników fałszywie pozytywny jest obciążający dla danego programu, bo jest to de facto straszenie pacjentów.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#DariuszGodlewski">Odnośnie do lekarzy rodzinnych i ich szkolenia, wiem, że to jest trudna praca, ale, proszę państwa, czy tak wielkim problemem jest to, aby prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wydał rozporządzenie, które wymaga od lekarzy rodzinnych przeszkolenia w ciągu 3-5 lat, co byłoby warunkiem uzyskania przez nich kontraktów. Przecież takie rozporządzenia wydawane są w bardzo błahych sprawach. A myślę, że takie przeszkolenie ma tutaj fundamentalne znaczenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Jeszcze pan, proszę.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejSośnierz">Konsultant krajowy w dziedzinie patomorfologii Włodzimierz Olszewski:</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejSośnierz">Nazywam się Włodzimierz Olszewski. Reprezentuję Centrum Onkologii, ale jestem konsultantem krajowym do spraw patomorfologii.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#AndrzejSośnierz">Po pierwsze, chciałbym podziękować panu posłowi za to, że zwrócił uwagę na potrzebę odpowiedniej liczby przeszkolonych patologów.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#AndrzejSośnierz">Druga uwaga dotyczy wspomnianych rozbieżności. Trzeba pamiętać, że czym innym jest rozpoznanie raka, a czym innym rozpoznanie stanu przedrakowego. To, że przypadku badań szyjki macicy jest duży procent wyników dodatnich, to nie znaczy, że to są raki. To są również stany przedrakowe, które w ewidencji nie są ujmowane.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#AndrzejSośnierz">Jeśli chodzi o badanie piersi, sądzę, że kontrola jest prowadzona. Problem polega na tym, że w jakimkolwiek kraju, przy jakiejkolwiek aparaturze, nie więcej niż 50% podejrzanych pokrywa się w badaniu histopatologicznym. Inaczej popełnimy błąd i przeoczymy. To jest bardzo ważna uwaga, ale o ile wiem, istnieje kontrola jakości zarówno w odniesieniu do raka piersi, jak i raka szyjki macicy. W związku z tym proszę się nie przerażać tą różnicą. Według mnie, sprawozdawczość musiała źle zadziałać, że podano tylko 35 wykrytych raków szyjki macicy. Nie wierzę w taki wynik. W Polsce jest rocznie 3-5 tys. wykrytych raków szyjki macicy i tych wykrytych wśród miliona, musi być więcej.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#AndrzejSośnierz">Jeszcze jedna uwaga. Pan przewodniczący wspomniał, że to nie jest tematem posiedzenie, ale żeby sobie zobrazować zapotrzebowanie na patomorfologów powiem, że nas jest w Polsce 400 osób, a powinno być 1000-1500. Jeżeli zwiększymy liczbę godzin, to będą szpitale, do których patolog już nie pojedzie. A w Anglii najniższa stawka dla patologa tylko po specjalizacji wynosi 60 funtów za godzinę. Mamy więc konkurencje, ale staramy się, aby patolodzy jednak u nas zostali. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za dyskusję. Jeśli nie ma dalszych pytań, przejdziemy do głosowania nad przyjęciem sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#AndrzejSośnierz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#AndrzejSośnierz">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Może pan poseł Naguszewski, który już raz sprawozdawał na ten temat. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszNaguszewski">Tak, z chęcią. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSośnierz">Nie ma innych zgłoszeń. Stwierdzam więc, że kandydatura pana posła została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejSośnierz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>