text_structure.xml 63.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BolesławPiecha">Witam panie i panów posłów, pana ministra oraz zaproszonych gości na kolejnym posiedzeniu Komisji Zdrowia. Przypomnę, że w dzisiejszym porządku dziennym przewidziane jest rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r. – otrzymali państwo to sprawozdanie w odpowiednim druku nr 3090 – wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli wykonania tego budżetu. Będziemy omawiać poszczególne zakresy ustawy budżetowej…</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BolesławPiecha">Tak? Słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JarosławKatulski">Przepraszam, panie przewodniczący, czy mógłby pan sprawdzić, czy jest wymagane kworum obrad Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BolesławPiecha">Skoro jest taki wniosek formalny, proszę o sprawdzenie kworum.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BolesławPiecha">Dziękuję. Ogłaszam 15-minutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BolesławPiecha">Po nieco skróconej przerwie stwierdzam, że jest kworum. Jeszcze raz witam wszystkich serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Zdrowia. Przypomnę dzisiejszy porządek dzienny – rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r. w kilku częściach, po pierwsze, części budżetowej 46 – Zdrowie, po drugie, części budżetowej 66 – Rzecznik Praw Pacjenta, po trzecie, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe – w zakresie poz. 13, 70 i 73, po czwarte, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 851 – Ochrona zdrowia i po piąte, programów wieloletnich przedstawionych w układzie zadaniowym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#BolesławPiecha">Wykonanie budżetu zreferuje przedstawiciel Ministra Zdrowia, a naszym koreferentem będzie pan poseł Andrzej Orzechowski, który w tej chwili jest na posiedzeniu podkomisji Komisji Finansów Publicznych, ale jest powiadomiony o posiedzeniu i zapoznał się z budżetem.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#BolesławPiecha">Czy są pytania szczegółowe? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym przystępujemy do realizacji dzisiejszego porządku dziennego. Wcześniej jednak przypomnę, że jutro spotykamy się o godzinie 15.30 w sali 24, w budynku G. Tematem posiedzenia będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym. Będzie to wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W czwartek spotkamy się ponownie, żeby przyjąć opinię Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych odnośnie do sprawozdania z wykonania budżetu państwa, rozpatrzyć sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2009 r. w zakresie działania Komisji, a także przyjąć tematy do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2011. Tych z państwa, którzy mają propozycje dotyczące kontroli Najwyższej Izby Kontroli w szeroko rozumianych instytucjach ochrony zdrowia w Polsce, bardzo proszę o jak najszybsze składanie ich na piśmie do sekretariatu Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#BolesławPiecha">Proszę pana ministra o przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie ochrony zdrowia za rok 2009.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, sprawozdanie zostało przekazane zgodnie z pismem pana przewodniczącego z dnia 21 maja 2010 r. Zawiera ono syntetyczne omówienie wykonania zadań finansowanych z budżetu państwa w ramach ustawy budżetowej na rok 2009 w części 46, 83 i 85 oraz w zakresie programów wieloletnich realizowanych przez Ministra Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#CezaryRzemek">Plan dochodów na 2009 r. w części 46 – Zdrowie wynosił, według znowelizowanej ustawy budżetowej, 162.000 tys. zł i został wykonany w kwocie 168.000 tys. zł, co stanowi 103,8%. Dochody te dotyczą przede wszystkim wpływów z tytułu opłat rejestracyjnych pobieranych przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych – jest to kwota 123.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#CezaryRzemek">Plan wydatków budżetowych w części 46 części – Zdrowie na rok 2009, według znowelizowanej ustawy budżetowej, wynosił 4.400.000 tys. zł i w ciągu roku został zwiększony o 393.000 tys. zł do wysokości 4.800.000 tys. zł, a wykonany został w wysokości 4.700.000 tys. zł, co stanowi 98,4% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#CezaryRzemek">Z pięciu działów, w których realizowanych jest budżet Ministra Zdrowia, w dwóch działach wykonano wydatki w 100-procentach, a więc w działach – Obrona narodowa oraz Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. W trzech pozostałych działach wykonanie było nieco niższe niż planowane. W dziale Administracja publiczna wyniosło 96,8%, w dziale Ochrona zdrowia 97,8%, a w dziale Szkolnictwo wyższe 99,9%.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#CezaryRzemek">Przedstawię teraz najistotniejsze pozycje wydatków zrealizowanych w części 46.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#CezaryRzemek">Wydatki na administrację, czyli na utrzymanie urzędu Ministra Zdrowia, kształtują się na poziomie ok. 1% wydatków w części 46 – Zdrowie. W ramach tych wydatków ponad 14% przeznaczono na obsługę wdrażania funduszy europejskich. Około 28% wszystkich wydatków będących do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia przeznaczone jest na kształcenie przeddyplomowe kadr medycznych. Na ten cel w 2009 r. wydatkowano 1.300.000 tys. zł, z tego 1.200.000 tys. zł na dotację dydaktyczną dla 11 uczelni medycznych i Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#CezaryRzemek">Na pomoc materialną dla studentów przeznaczono 88.000 tys. zł, uwzględniając finansowanie z Funduszu Pracy kształcenia podyplomowego, w tym kształcenia specjalizacyjnego dla lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych w wysokości około 396.000 tys. zł oraz staży obowiązkowych dla tych grup zawodowych w wysokości 144.000 tys. zł. Wydatki na wykształcenie kadry medycznej w 2009 r. wyniosły ponad 1.800.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#CezaryRzemek">W 2009 r. w uczelniach medycznych kształciło się ponad 64 tys. studentów, w tym na studiach stacjonarnych około 49 tys. uczelnie medyczne w roku 2009 ukończyło 10,5 tys. absolwentów studiów stacjonarnych i około 5 tys. absolwentów studiów niestacjonarnych. Natomiast specjalizacje w trybie rezydentury w 2009 r. odbywało łącznie 9,7 tys. lekarzy i lekarzy dentystów. W zakresie specjalizacji pielęgniarek i położnych w roku 2009 dofinansowano 7,4 tys. miejsc szkoleniowych, a w 2009 r. finansowano z Funduszu Pracy 6692 staże podyplomowe.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#CezaryRzemek">W dziale 851 – Ochrona zdrowia największe wydatki były ponoszone na działalność Państwowej Inspekcji Sanitarnej, realizację programów polityki zdrowotnej, finansowanie świadczeń wysokospecjalistycznych oraz programy wieloletnie i inwestycje. Wykonanie planu dziale 851 – Ochrona zdrowia wyniosło 3.300.000 tys. zł, to jest na poziomie około 97,8% planu. Na inspekcję sanitarną, która odpowiada za stan sanitarny kraju, bezpieczeństwo żywności, jakość wody do picia i nadzór przeciwepidemiologiczny w zakresie chorób zakaźnych wydatkowano w 2009 r. 833.000 tys. zł, a więc 25% posiadanego budżetu w ochronie zdrowia. Plan w tym zakresie został wykonany w 99,9%.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#CezaryRzemek">Poza wydatkami na działalność bieżącą, jednostki Państwowej Inspekcji Sanitarnej były zasilone dodatkowo środkami na inwestycje w łącznej wysokości około 18.000 tys. zł, co umożliwiło zakończenie jednego spośród 5 realizowanych zadań budowlanych oraz pozwoliło na zakup specjalistycznego wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#CezaryRzemek">Na programy polityki zdrowotnej wydatkowano ponad 622.000 tys. zł, co stanowi 92,3% planu. Niepełna realizacja wiąże się z opóźnieniami wynikającymi z trybu wyboru realizatorów w drodze otwartego konkursu i negocjacjami przed zawarciem stosownych umów, a także z koniecznością rozstrzygnięcia procedur przetargowych w przypadku wydatków majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#CezaryRzemek">Informuję, że w 2009 r. realizowano 14 programów, w ramach których zawarto 875 umów. Największe wydatki dotyczyły programu wieloletniego ustanowionego ustawą z 1 lipca 2005 r. „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych”, na którego realizację wydatkowano 245.000 tys. zł. Pozwolą państwo, że do tego programu odniosę się w dalszej części wypowiedzi. Drugi program pod względem wielkości środków finansowych to „Narodowy program leczenia hemofilii na lata 2005-2011”, z kwotą wydatków w wysokości 159.400 tys. zł. Kolejny, to program leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV oraz „Narodowy program profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego POLKARD na rok 2009”. Na te cztery programy przeznaczono łącznie 578.000 tys. zł, a więc około 93% wszystkich środków na programy polityki zdrowotnej. Wśród wydatków zrealizowanych w ramach programów polityki zdrowotnej w 2009 wydatki majątkowe stanowiły około 36%, a łączna ich kwota wyniosła 223.000 tys. zł. Dotyczyły one głównie sześciu programów, w tym „Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych”, „Narodowego programu profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego POLKARD na rok 2009” oraz „Narodowego programu rozwoju medycyny transplantacyjnej POLGRAFT na lata 2006-2009” z nakładami inwestycyjnymi w wysokości 7000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#CezaryRzemek">Trzecia grupa wydatków w dziale – Ochrona zdrowia wiążę się z realizacją świadczeń wysokospecjalistycznych. Plan po zmianach na 2009 r. wynosił na ten cel 403.800 tys. zł. W ciągu roku przekazano świadczeniodawcom, w ramach 228 umów, środki finansowe w wysokości 398.900 tys. zł, co stanowi 98,8% planowanej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#CezaryRzemek">Największe środki zostały przeznaczone na procedurę „Operacja wad serca i aorty piersiowej w krążeniu pozaustrojowym”. Na ten cel wydatkowano kwotę 150.259 tys. zł, co stanowi 41,6% wydatkowanych środków przeznaczonych na wszystkie świadczenia wysokospecjalistyczne. Łącznie z budżetu państwa sfinansowano 15,5 tys. świadczeń wysokospecjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#CezaryRzemek">Należy również wspomnieć o zadaniach finansowanych z rozdziału – Ratownictwo medyczne, w których wydatki wyniosły 213.200 tys. zł i były przeznaczone na finansowanie działalności Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w kwocie 61.000 tys. zł oraz programu wieloletniego „Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010” – na ten cel wydatkowano kwotę 143.900 tys. zł – a także na dwie inwestycje budowlane i zakupy inwestycyjne dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w wysokości 2300 tys. zł. Realizację programu dotyczącego zakupu śmigłowców i symulatora lotu przedstawię w dalszej części wystąpienia.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#CezaryRzemek">Znaczące wydatki w części 46 dotyczą realizacji inwestycji. I tak, wszystkie wydatki majątkowe w budżecie Ministra Zdrowia na 2009 r. zaplanowano po zmianach kwotę 844.000 tys. zł, w tym 226.000 tys. zł na wspomniane już programu profilaktyki zdrowotnej, 283.000 tys. zł na inwestycje w szpitalach ogólnych i klinicznych, 146.000 tys. zł na ratownictwo medyczne, 18.500 tys. zł na inspekcję sanitarną, 44.000 tys. zł na inwestycje w zakresie szkolnictwa wyższego oraz 119.000 tys. zł na różne zadania z zakresu ochrony zdrowia. Środki na pozostałe zadania nie stanowiły znaczących kwot.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#CezaryRzemek">Wydatki majątkowe zostały wykonane w kwocie 816.000 tys. zł, to jest na poziomie 96,6% planu po zmianach. W roku 2009 realizowanych było 7 inwestycji wieloletnich o łącznej wartości kosztorysowej 3.800.000 tys. zł, na realizację których zaplanowano łącznie kwotę 163.900 tys. zł, a wydatkowano 162.800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#CezaryRzemek">Pierwszą inwestycją o najwyższym poziomie inwestowania w roku ubiegłym jest Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gdańsku, finansowane zgodnie z planem w wysokości 70.000 tys. zł. W toku 2009, w ramach pierwszego etapu tej inwestycji, wykonano: 4 kondygnacje nadziemne budynku Centrum Medycyny Inwazyjnej w stanie surowym, węzły cieplne oraz ich połączenia z rurociągami, agregatownię, stację transformatorową, część sieci zewnętrznych – kanalizacji deszczowej, sanitarnej, a także rozbiórkę budynków kolidujących z sieciami CMI i projektowanym układem drogowym. Realizacja przebiegała zgodnie z harmonogramem.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#CezaryRzemek">Na drugą inwestycję wieloletnią – Centrum Kliniczne Akademii Medycznej we Wrocławiu wydatkowano 40.900 tys. zł wobec planowanych 41.100 tys. zł. W 2009 r. wykonano roboty budowlane i wyposażenie w budynkach łóżkowych, centralnej aptece i bloku operacyjnym oraz zakupiono i zamontowano wyposażenie do budynków przychodni i administracyjnych wchodzących w skład Centrum Klinicznego Akademii. Realizacja przebiegała zgodnie z harmonogramem, a kończone obiekty są stopniowo zagospodarowywane i oddawane do użytku.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#CezaryRzemek">Trzecią inwestycją wieloletnią jest Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, na realizację której zaplanowano 29.000 tys. zł, a wydatkowano 28.600 tys. zł. Kontynuowano tam roboty budowlano-montażowe w trzech głównych obiektach kubaturowych oraz w stacji ekspedycji odpadów. Dokonano uruchomienia i konserwacji dźwigu, wykonano ekspertyzy i częściowy odbiór.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#CezaryRzemek">Kolejną, czwartą inwestycją wieloletnią jest nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim – Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, na realizację której zaplanowano kwotę 10.000 tys. zł, a wydatkowano 9600 tys. zł. W ramach harmonogramu rzeczowo-finansowego w 2009 r. zrealizowano głównie prace z zakresu projektu budowlanego szpitala wraz z audytem oraz prace w zakresie inwentaryzacji zieleni wraz z projektem wycinki drzew i nasadzeń zastępczych.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#CezaryRzemek">Piątą inwestycją wieloletnią była przebudowa i rozbudowa Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, na realizację której zaplanowano 8.300 tys. zł i taką kwotę wydatkowano. W ramach harmonogramu rzeczowo-finansowego w 2009 r. realizowano prace w zakresie dokumentacji projektowej, przygotowania terenu, przyłączenia do sieci i uzyskania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#CezaryRzemek">Na kolejną, szóstą inwestycję Wieloletni Program Medyczny Rozbudowy i Modernizacji Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy wydatkowano kwotę 5000 tys. zł. W ramach harmonogramu rzeczowo-finansowego realizowano głównie prace projektowe oraz prace związane z wyposażeniem oddziału intensywnej terapii medycznej dla dzieci. W ramach tej inwestycji wystąpiły niestety opóźnienia wynikające z przedłużających się procedur zamówień publicznych związanych z protestami i odwołaniami oraz trudności w realizacji zawartych kontraktów.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#CezaryRzemek">Ostatnia, siódma inwestycja wieloletnia to Szpital Pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, na realizację której wydatkowano zaledwie 29 tys. zł na dokumentację geotechniczną oraz mapy do celów projektowych. Wyłoniono również wykonawcę koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#CezaryRzemek">Poza siedmioma inwestycjami wieloletnimi realizowanych było 41 innych inwestycji budowlanych, na które wydano kwotę 134.400 tys. zł, w tym, w dziale – Szkolnictwo wyższe realizowano 12 zadań inwestycyjnych na łączną kwotę 37.000 tys. zł, z czego 6 zostało ukończonych. Inwestycje te polegały głównie na powiększeniu lub poprawie stanu technicznego bazy dydaktycznej uczelni medycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.25" who="#CezaryRzemek">W rozdziale – Szpitale kliniczne realizowano 24 różne inwestycje na łączną kwotę 61.000 tys. zł, przy czym 5 inwestycji zakończono w roku 2009.</u>
          <u xml:id="u-4.26" who="#CezaryRzemek">W rozdziale – Inspekcja Sanitarna realizowanych było 5 zadań budowlanych na łączna kwotę 15.500 tys. zł, z czego w roku 2009 zakończono jedno zadanie. Pozwoliło to na dostosowanie budynku stacji do obowiązujących przepisów, a tym samym zostały poprawione warunki pracy i jakości świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-4.27" who="#CezaryRzemek">Poza inwestycjami polegającymi na budowie, na zakupy inwestycyjne niezwiązane z budownictwem wydatkowano ogółem w 2009 r., w części 46 – Zdrowie kwotę 415.000 tys. zł, w tym na programy wieloletnie 329.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.28" who="#CezaryRzemek">W części 46 realizowane były również projekty finansowane z udziałem funduszy zagranicznych. W ramach Programów Operacyjnych 2007-2013, w 2009 r. zrealizowane były projekty inwestycyjne dotyczące rozwoju infrastruktury opieki zdrowotnej, ratownictwa medycznego i informatyzacji systemu opieki zdrowotnej, szkolenia różnych grup zawodowych pracowników systemu opieki zdrowotnej, projekty z zakresu profilaktyki i opieki zdrowotnej oraz opieki nad dzieckiem. Łącznie z zaplanowanych środków w wysokości 191.000 tys. zł wydatkowano na ten cel 161.000 tys., z czego na wydatki bieżące przeznaczono 54.500 tys. zł, a na wydatki majątkowe 107.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.29" who="#CezaryRzemek">Najwyższy udział w wydatkach z udziałem funduszy zagranicznych w 2009 r. miały projekty realizowane ze środków PO Infrastruktura i Środowisko oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Stanowiły one łącznie 72% tych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-4.30" who="#CezaryRzemek">Jeśli państwo pozwolą, przejdę teraz do omówienia pozostałych elementów. Gospodarka pozabudżetowa w części 47 prowadzona była w 2009 r. w formie zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych oraz dochodów własnych. Działalność w formie zakładu budżetowego była prowadzona przez Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie. Przychody i wydatki z zakładu wyniosły około1500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.31" who="#CezaryRzemek">Działalność w formie gospodarstw pomocniczych prowadziło 9 jednostek, w tym 4 przy stacjach sanitarno-epidemiologicznych. Przychody w gospodarstwach pomocniczych na koniec 2009 r. wyniosły 12.300 tys. zł, a wydatki 11.900 tys. zł. Gospodarstwa pomocnicze wpłaciły do budżetu państwa 243 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.32" who="#CezaryRzemek">Dochody własne w 2009 r. wystąpiły w 20 jednostkach, w tym we wszystkich wojewódzkich stacjach sanitarno-epidemiologicznych. Pozyskane dochody refundują wydatki poniesione na wykonanie zleconych usług. I tak, na koniec 2009 r. kwota zgromadzonych dochodów własnych wynosiła niespełna 122.000 tys. zł, a wydatki sfinansowane z dochodów własnych wyniosły 123.800 tys. zł. Za rok 2009 do budżetu państwa wpłacono nadwyżkę dochodów własnych w wysokości 102 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.33" who="#CezaryRzemek">Dotacje podmiotowe to przede wszystkim środki związane z finansowaniem szkół wyższych. Na ten cel przeznaczono 1.100.000 tys. zł na działalność dydaktyczną. Na pomoc materialną dla studentów przeznaczono 87.700 tys. zł. Oprócz tego kwotę 67.000 tys. zł przeznaczono dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, a kwotę 200.000 tys. zł na realizację programu wieloletniego „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli”. Ponadto od 12 sierpnia 2009 r. dotację podmiotową otrzymywała Agencja Oceny Technologii Medycznych. Ten plan wynosił 2300 tys. zł, a wykonanie 2000 tys. zł, co stanowiło 86,2%. W 2009 r. przekazano również dotację podmiotową na funkcjonowanie Głównej Biblioteki Lekarskiej w wysokości 8500 tys. zł. I w takiej wysokości została wydatkowana.</u>
          <u xml:id="u-4.34" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o zatrudnienie i wynagrodzenie w jednostkach budżetowych, plan wynagrodzeń w części 46 – Zdrowie wynosił 732.000 tys. zł i został wykonany w kwocie 724.400 tys. zł, to jest w 98,9%. Natomiast przeciętne zatrudnienie wyniosło 93% planu. Część jednostek wykorzystywała etaty w taki sposób, że środki były przeznaczane dla osób już zatrudnionych, dzięki czemu jednostki te mogły realizować swoje zadania. Miały także możliwość motywowania swoich pracowników do lepszego wykonywania zadań.</u>
          <u xml:id="u-4.35" who="#CezaryRzemek">Część budżetowa 81 – Rezerwa ogólna. Z rezerwy ogólnej budżetu państwa w 2009 r. przyznane zostały Ministrowi Zdrowia środki w wysokości 16.652 tys. zł, w tym 750 tys. z przeznaczeniem na zakup szczepionki przeciw meningokokom, 2526 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie zadań związanych z przeciwdziałaniem pandemii grypy wywołanej wirusem grypy AH1N1, 12.019 tys. zł z przeznaczeniem na realizację programu wieloletniego pod nazwą „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, 707 tys. zł z przeznaczeniem na zakup urządzeń medycznych dla szpitali w ramach akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, 650 tys. zł z przeznaczeniem na zakup testów do diagnostyki wirusa AH1N1 oraz urządzenia płytkowego dla stacji sanitarno-epidemiologicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.36" who="#CezaryRzemek">W części budżetowej 83 – Rezerwy celowe na rok 2009 utworzono dwie rezerwy. Pierwszą w poz. 10 – Ratownictwo medyczne, w kwocie 1.792.600 tys. zł. Z tej rezerwy na zadania zespołów ratownictwa medycznego uruchomiono środki w wysokości 1.730.500 tys. zł. wojewodowie w 2009 r. na działalność tychże zespołów wydatkowali środki w łącznej wysokości 1.722.500 tys. zł. Pozostałe środki w kwocie 29.700 tys. zł zostały rozdysponowane na zadania realizowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji związane z centrami powiadamiania ratunkowego oraz w kwocie 32.500 tys. zł na inne zadania w części 46 – Zdrowie.</u>
          <u xml:id="u-4.37" who="#CezaryRzemek">Druga rezerwa w poz. 67 – Modernizacja Instytutu Kardiologii w Warszawie. W rezerwie tej ujęto środki w wysokości 7200 tys. zł. Oddział Intensywnej Terapii Kardiologicznej wydatkował tę kwotę w 100%.</u>
          <u xml:id="u-4.38" who="#CezaryRzemek">Na zakończenie mówię jeszcze programy wieloletnie realizowane przez Ministra Zdrowia. W załączniku nr 13 ustawy budżetowej na rok 2009 znajdują się 4 programy wieloletnie, w tym jeden ujęty w funkcji 10, czyli „Wspieranie rozwoju polskiej nauki, a 3 ujęte w funkcji 20 – „Organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna”. Piąty program wieloletni „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia” został ustanowiony Uchwałą Nr 58/2009 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-4.39" who="#CezaryRzemek">Na programy wieloletnie przewidziano środki w ogólnej kwocie 637.500 tys. zł. I tak, program wieloletni „ Polskie Sztuczne Serce” został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów w 2007 r. i był dwukrotnie zmieniany. Okres realizacji został ustalony na lata 2007-2012. Program realizują i finansują Minister Zdrowia oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Celem programu jest opracowanie i wdrożenie dostosowania klinicznego rodziny polskich protez serca z całkowicie implantowalną, permanentną protezą serca. W 2009 r., w ramach programu wieloletniego „Polskie Sztuczne Serce” po raz pierwszy w Polsce dokonano wszczepienia implantowanej, długoterminowej pompy wspomagania serca. W Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu i w Instytucie Kardiologii w Warszawie przeszkolono zespoły i wykonano 2 zabiegi wszczepienia pompy wirowej rozpoczynające długoterminowe mechaniczne wspomaganie serca. Wytworzono również prototyp komory wspomagania serca.</u>
          <u xml:id="u-4.40" who="#CezaryRzemek">W roku 2009, w części 46 w ustawie budżetowej została zaplanowana kwota 2500 tys. zł, w tym 2300 tys. zł na wydatki bieżące, a około 200 tys. na wydatki majątkowe. W zakresie wydatków bieżących zrealizowane zostały zadania na kwotę 2300 tys. zł, czyli 100% planu. W zakresie wydatków majątkowych wykorzystanie środków wyniosło 230 tys., to jest 95,8% planu. Zakupiono zmodernizowane sterowniki systemu POLKAS i aparaturę diagnostyczną, natomiast z wydatków bieżących wykonano miedzy innymi pierwszych sześć aplikacji klinicznych przedłużonego wspomagania serca systemu POLKAS, wyposażono kliniki i zestawy jednorazowe w pompy trzeciej generacji niezbędne do wykonywania badań.</u>
          <u xml:id="u-4.41" who="#CezaryRzemek">Program wieloletni „Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe” w latach 2009-2010 realizowane jest na podstawie ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. W ramach programu zaplanowany jest zakup 23 śmigłowców oraz symulatora lotów do szkolenia pilotów na łączną kwotę 496.500 tys. zł. W roku 2009 zaplanowano kwotę 143.900 tys. zł, która w całości została wydatkowana. W ramach realizacji tego programu dokonano odbioru sześciu śmigłowców, zrealizowano zapisy umowy pomiędzy Ministrem Zdrowia a firmą Eurocopter.</u>
          <u xml:id="u-4.42" who="#CezaryRzemek">Program wieloletni „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” realizowany jest na podstawie ustawy z 1 lipca 2005 r. W 2009 r. z kwoty 250.000 tys. zł zaplanowanej na realizację tego programu wydatkowano 245.000 tys. zł, to jest 97,8% zaplanowanych środków. Z wydatkowanych w 2009 r. środków bieżących w kwocie 62.700 tys. zł finansowane były w szczególności działania, takie jak programy populacyjne w kierunku wczesnego wykrywania raka piersi czy profilaktyki wczesnego wykrywania raka szyjki macicy i jelita grubego. Ponadto prowadzone były kontrole jakości badań profilaktycznych realizowanych w ramach screeningów, program zapewnienia opieki nad rodzinami genetycznie uwarunkowanego ryzyka zachorowania na nowotwory złośliwe, na rzecz poprawy świadomości społecznej w zakresie promowania zdrowego stylu życia, propagowania zachowań prozdrowotnych na rzecz rozwoju i upowszechniania nauczania onkologii w kształceniu przeddyplomowym i podyplomowym lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarek, położnych i przedstawicieli innych zawodów medycznych, działania na rzecz kompletowania i analizy danych o nowotworach złośliwych.</u>
          <u xml:id="u-4.43" who="#CezaryRzemek">Zaplanowane środki inwestycyjne w roku 2009 w kwocie około 182.000 tys. zł przeznaczone zostały natomiast na sfinansowanie zakupu specjalistycznej aparatury. Priorytetem było doposażenie i modernizacja zakładów radioterapii. Kontynuowano doposażenie oddziałów torakochirurgii, pulmonologii, zakupiono także sprzęt dla potrzeb leczenia i diagnostyki białaczek. W ramach Narodowego programu w roku 2009 zakończono również budowę sieci ośrodków PET składającej się z sześciu ośrodków, w tym trzech wyposażonych w cyklotrony i skanery PET-CT w Bydgoszczy, Warszawie i Gliwicach oraz ośrodków satelitarnych w Kielcach, Gdańsku oraz Poznaniu wyposażonych w PET-CT. Wprowadzenie sieci zapewni dostęp do nowoczesnych metod diagnostyki onkologicznej, a tym samym pozwoli na poprawę jakości leczenia i wczesnego rozpoznawania nowotworów.</u>
          <u xml:id="u-4.44" who="#CezaryRzemek">Program wieloletni „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” został ustanowiony Uchwałą Nr 19 Rady Ministrów z 6 lutego 2007 z późniejszymi zmianami. Działania w ramach programu kierowane były do publicznych zakładów opieki zdrowotnej pełniących kluczową rolę w zabezpieczeniu i realizacji potrzeb zdrowotnych. W znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2009 zaplanowano na realizację tego programu kwotę 200.000 tys. zł. Środki finansowe przekazane zostały czternastu szpitalom klinicznym i pięciu jednostkom badawczo-rozwojowym. Plan zrealizowany został 100-procentach. W ramach realizacji programu w 2009 r. przekazane dotacje, zgodnie z umowami, zostały przeznaczone na spłatę zobowiązań publicznoprawnych i cywilnoprawnych, co umożliwiło przeprowadzenie negocjacji z wierzycielami, w wyniku których wierzyciele częściowo odstąpili od naliczania odsetek oraz podpisali ugodę na spłatę pozostałych zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-4.45" who="#CezaryRzemek">Kolejny program wieloletni „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, jak już wcześniej wspomniałem, ustanowiony został Uchwałą Nr 58/2009 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia. Celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju oraz wzrost konkurencyjności regionów poprzez powstanie stabilnych ekonomicznych podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych w systemie ochrony zdrowia, w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego nieobjętych kontraktami wojewódzkimi. W ramach powyższego programu jednostki samorządu terytorialnego mogą występować o przyznanie dotacji celowych z budżetu państwa na zadania własne z zakresu polityki rozwoju nieujęte w kontraktach wojewódzkich w związku z przejęciem zobowiązań samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej na podstawie art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W 2009 r. na realizację programu przeznaczono łącznie kwotę w wysokości 41.100 tys. zł. W ramach powyższej kwoty dofinansowanie w formie dotacji otrzymały 4 jednostki samorządu terytorialnego. Były to: Urząd Miasta Zamość, Urząd Miasta Kielce, Starostwo Powiatowe Starachowice oraz Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Mazowieckim. Przekazane środki finansowa dla jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 40.400 tys. zł zostały przeznaczone na spłatę zobowiązań publicznoprawnych i cywilnoprawnych przejętych po zlikwidowanych samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej, a także wykup obligacji wyemitowanych na spłatę przejętych zobowiązań zlikwidowanych samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Ponadto Bankowi Gospodarstwa Krajowego i Narodowemu Funduszowi Zdrowia zlecono, zgodnie z programem, dokonanie oceny dokumentacji nadsyłanej przez jednostki samorządu terytorialnego. Wydatki na realizację tychże umów wyniosły 27 tys. zł. Łącznie zaplanowano 41.100 tys. zł, a wydatkowano 41.000 tys. zł, co stanowi 99,8%.</u>
          <u xml:id="u-4.46" who="#CezaryRzemek">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem. Dochody w części 85, w zakresie działu 851 – Ochrona zdrowia zostały zaplanowane na poziomie 8200 tys. zł i zostały wykonane w 2009 r. w wysokości 10.700 tys. zł, czyli ponadplanowe przychody stanowiła kwotę 2400 tys. zł. W planie wydatków przyjęta została kwota 763.000 tys. zł, jednak w trakcie wykonania budżetu plan został zwiększony poprzez uruchomienie środków z rezerwy do poziomu 2.940.000 tys. Wzrost budżetu w tym dziale wyniósł prawe 2.200.000 tys. zł. Duża część wydatków powstała w wyniku uruchomienia rezerwy na zadania związane z ratownictwem medycznym oraz finansowanie zadań inwestycyjnych, a także na sfinansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne dla bezrobotnych niepobierających zasiłku lub stypendium. Ostateczne wydatki zrealizowano na poziomie 2.940.000 tys. zł, co stanowi 99,8% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-4.47" who="#CezaryRzemek">Dotacje celowe na finansowanie zadań administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego przeznaczone były dla gmin, powiatów i województw, głównie na sfinansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne dla dzieci szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i domach pomocy społecznej, a także słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli niemających uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu oraz na sfinansowanie zadań związanych z kontrolą prawidłowości wykonywania orzeczeń z zakresu medycyny i psychologii transportu.</u>
          <u xml:id="u-4.48" who="#CezaryRzemek">W roku 2009 dotacje celowe wyniosły 857.000 tys. zł i zostały wykonane w wysokości 855.000 tys., czyli w 99,7% planu po zmianach. W zakresie zatrudnienia wykonanie zaplanowanych w wysokości 354 etatów limitów zatrudnienia dla członków korpusu służby cywilnej wyniosło 272 etaty i było mniejsze od ustalonego planu o 23,2%. Natomiast wynagrodzenie kształtowało się na poziomie 1,5% mniejszym niż zaplanowane. Przeciętne wynagrodzenie wyniosło 4062 zł. Najniższe było w województwie kujawsko pomorskim – 3089 zł. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo panu ministrowi za przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu. Czas na opinię i ewentualne głosy państwa posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BolesławPiecha">Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie realizacji budżetu? Proszę, pani poseł Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GabrielaMasłowska">Dziękuję. Mam pytanie dotyczące wykonania wydatków w części 46 – Zdrowie za 2009 r. Wykonanie to jest na poziomie 98,4% w stosunku do planu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GabrielaMasłowska">Dlaczego w o wiele mniejszym stopniu wykonane zostały wydatki związane z finansowaniem projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, bo na poziomie 84,5%? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję. Proszę, pan poseł Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AleksanderSopliński">Panie przewodniczący, panie ministrze, w 2009 r. Minister Zdrowia przekazał do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczenia o wartości ponad 187.000 tys. zł, które pierwotnie miał finansować budżet Ministra Zdrowia. To oczywiście uszczupliło środki Narodowego Funduszu Zdrowia. Proszę powiedzieć, na jakie programy zostały wydatkowane te środki w wysokości ponad 187.000 tys. zł. Czy to były tylko programy lekowe, czy też inne programy finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia? Czy jest możliwość zwrotu tych środków do Narodowego Funduszu Zdrowia z Ministerstwa Zdrowia? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Jeśli nie, udzielę sobie głosu w dwóch sprawach. Chodzi mi głównie o programy wieloletnie. Chciałbym uzyskać szerszą informację.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BolesławPiecha">Po pierwsze, chodzi mi o program „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli”, który w materiale przedstawiony jest dość lakonicznie i o kwotę 200.000 tys. zł, która – jak państwo piszą – została przekazana z budżetu państwa dla czternastu szpitali klinicznych i pięciu jednostek badawczo-rozwojowych. Czy osiągnięto cel w zakresie poprawy sytuacji finansowej właśnie tych czternastu szpitali klinicznych? Chciałbym prosić o informację, jakich szpitali to dotyczy i czy cele, jakie wyznaczał ten program wieloletni, zostały osiągnięte.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BolesławPiecha">Po drugie, chodzi mi o program wieloletni „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”. Rozumiem, że to jest wsparcie, które w Polsce nazywa się popularnie „planem B”. Z tego, co państwo podali, wynika, że dotacja była na poziomie niewiele ponad 41.000 tys. zł. Środki te uzyskały 4 samorządy plus jeden, i nie wiem, dlaczego na budowę parkingu. Nie wiem, jakie sprawy wiązały się z tym dofinansowaniem.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#BolesławPiecha">Jaka była wysokość umorzonych należności publicznoprawnych, a jakie były dotacje? Z tego, co rozumiem, z jednej strony, część należności publicznoprawnych w urzędach samorządu terytorialnego w związku z likwidacją szpitala umorzono, a z drugiej strony, w związku z dotacjami nie wiemy, jaki był podział tych dwóch kwot. No i sprawa powiatu starachowickiego i dotacji na budowę parkingu. Proszę o wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Mam pytanie dotyczące realizacji budżetu przez Głównego Inspektora Sanitarnego. niepokój budzi przede wszystkim wskazanie przez Najwyższą Izbę Kontroli omijania Kodeksu pracy czyli zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi. Czy to jest jakaś tendencja, czy specjalny zabieg, czy może jednostkowa sytuacja? Chodzi głównie o Departament Prawny Głównego Inspektoratu Sanitarnego, gdzie jest wielość umów cywilnoprawnych i opinii zlecanych na zewnątrz, a także o wskazanie przez NIK takiej oto sytuacji, że pracownik zatrudniony do prowadzenia kontroli wewnętrznej w Głównym Inspektoracie Sanitarnym nie przeprowadził żadnej kontroli wewnętrznej w roku 2009, a plany są dopiero na rok 2010.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi, a w następnej kolejności poproszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o informację o wynikach kontroli wykonania budżetu w 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BolesławPiecha">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Pozwolę państwo, że nie będę odpowiadać w kolejności zadawania pytań.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#CezaryRzemek">Panie przewodnicząca, jeśli chodzi o zatrudnienie na zlecenie, głównie w Departamencie Prawnym, były tam zatrudnione dwie osoby. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że jedna z nich przez pewien czas była nieobecna. W związku z tym musiano mieć zewnętrzne ekspertyzy. Dlatego pojawiła się spora liczba umów zlecenia. Powiedzmy, że było to działanie doraźne, nieplanowane na przyszłość z uwagi na dość dużą liczbę rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o audyt wewnętrzny, mogę powiedzieć, że sam interweniowałem w tym zakresie i rok 2010 będzie inny. Ta osoba początkowo została zatrudniona na to stanowisko, natomiast był tam przewidziany szerszy pakiet zadań, a nie tylko kontroli i przeszkolenia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o „plan B”, krótko odniosę się do sprawy parkingu. Są 4 jednostki, które otrzymały środki. 3 z nich już wcześniej przekształciły samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej w spółki. Wtedy następował jakby częściowy zwrot pieniędzy, a samorządy mogły je wydać na zadania własne. Ponieważ najwcześniej swoje zobowiązania spłacił powiat starachowicki, wydatkował tę kwotę na parking. Natomiast czwarta jednostka – Tomaszów Mazowiecki – to była de facto pierwsza jednostka, która przeszła cały ten proces, a więc i ocenę Banku Gospodarstwa Krajowego i Narodowego Funduszu Zdrowia. proces ten trochę trwał. Jak wiadomo, pierwsza jednostka przetarła szlaki i w tej chwili, w 2010 r., jest ich już o wiele więcej. Jednak w 2009 r. trzeba było napisać bilans, plan finansowy i opisać restrukturyzację, jaka szpital przeprowadzi i spojrzeć w przyszłość – podać biznesplan na kolejne lata. Dlatego pojawiła się jedna kwota z pełnego przejścia całego programu, jednakże ona jest również dużej wysokości – 29.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#CezaryRzemek">Kwota dotycząca „Wzmocnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” została wydatkowana w całości – jak słusznie pan zauważył. Mogę powiedzieć, że Akademickie Centrum Kliniczne Szpital Akademii Medycznej w Gdańsku oraz Akademicki Szpital Kliniczny im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu zakończyły pozytywnie cały proces restrukturyzacji finansowej realizowanej na podstawie ustawy z 2005 r. Proces ten trwa do końca 2010 r. i reszta szpitali powinna go zakończyć. De facto zostały tylko 4 niezakończone procesy. Jeden zostanie zakończony pod koniec roku, a reszta zakończy najprawdopodobniej w sierpniu.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#CezaryRzemek">Wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia związane z procedurami wysokospecjalistycznymi. Pamiętają zapewne państwo dyskusję prowadzoną podczas tych zmian. Kwota, jaką Narodowy Fundusz Zdrowia wydał na te programy, była podzielona na dwie raty. Pierwsza – od 1 kwietnia, a druga – od 1 lipca. Fundusz wydatkował 189.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#CezaryRzemek">Te środki, które zostały przeznaczone na dalsze procedury wysokospecjalistyczne w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, nie mogą być zwrócone. Nie widzimy też możliwości przekazania tych procedur z powrotem do Ministerstwa Zdrowia. Natomiast w ramach kolejnych nowych świadczeń wysokospecjalistycznych minister zdrowia rozpoczął przeszczepianie komórek trzustkowych, przeszczepianie komórek przytarczyc, przezskórne lub innego dostępu wszczepianie zastawek serca. Na to przeznaczył część tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o środki unijne i ich realizację w 85,5%, to było tego kilka powodów. Po pierwsze,opóźnienia w samym POIG, a po drugie, procedury przetargowe po otrzymaniu tych środków. Jeśli instytucja dostawała w połowie roku, a nawet w późniejszym okresie, informację o możliwości rozpoczęcia konkursu nie zdążyła czasem wydatkować środków. To samo działo się w inwestycjach wieloletnich. Ponieważ – jak państwo wiedzą – nie było środków niewygasających, de facto niektórzy realizatorzy tych umów zostali zaskoczeni. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Nie przez przypadek pytałem o te dwa programy, ponieważ za chwilę wysłuchamy pana dyrektora, którzy przedstawi nam zastrzeżenia Najwyższej Izby Kontroli wynikające z kontroli wykonania budżetu państwa w 2009 r. Proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o krótkie scharakteryzowanie tej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LechRejnus">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Lech Rejnus dyrektor Departamentu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#LechRejnus">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie z zastrzeżeniami ocenia wykonanie budżetu państwa za rok 2009 w części 46 – Zdrowie. Ocena jest lepsza niż w kontroli ubiegłorocznej, kiedy sformułowaliśmy ocenę negatywną. Oceniając realizację budżetu opieraliśmy się na zobiektywizowanych wskaźnikach opracowanych przez NIK i stosowanych w odniesieniu do wszystkich części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#LechRejnus">Dostrzegliśmy nieprawidłowości w realizacji wydatków przez Ministerstwo Zdrowia, jednak wskazujemy też pewne pozytywne zjawiska, takie, jak doprowadzenie do stworzenia podstawy prawnej finansowania zakładów opieki zdrowotnej realizujących programy wieloletnie czy też podjęcie działań zmierzających do ograniczenia negatywnych skutków blokady finansowania w 2008 r. Plan dochodów finansowych został zrealizowany prawidłowo. Nie mamy uwag. Osiągnięto 3,6% więcej niż planowano.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#LechRejnus">W 2009 r. w części – Zdrowie zrealizowano wydatki w wysokości 4.708.000 tys. zł, co stanowiło 98,4% planu po zmianach. Kwota nieprawidłowości mających wpływ na ocenę wyniosła 43.708 tys. zł, co stanowiło 0,9% kwoty wydatków ogółem na część 46 – Zdrowie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#LechRejnus">Sformułowaliśmy uwagi w odniesieniu do realizacji programów wieloletnich. Finansowano program „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, pomimo że nie zaplanowano na ten cel środków w ustawie budżetowej ani nowelizacji ustawy budżetowej. Naruszono tym samym art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Wydatkowano na ten cel – jak mówił pan minister – 41.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#LechRejnus">W przypadku programu „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli”, na który wydatkowano 200.000 tys. zł, kryteria podziału środków na jego realizację nadal nie uwzględniały efektów działań podjętych w tym zakresie przez zakłady korzystające ze środków w latach poprzednich. O wysokości wsparcia decydowała jedynie wysokość zadłużenia, nie miała natomiast znaczenia efektywność działań podjętych na rzecz zmniejszenia zadłużenia, do czego zobowiązywali się w umowach dyrektorzy placówek – beneficjenci środków otrzymanych w roku poprzednim.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#LechRejnus">W 2009 r. przekazano do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia 11 świadczeń wysokospecjalistycznych w trakcie roku, co wymusiło dokonanie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia i miało wpływ na wyniki finansowe oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz na ograniczenie liczby pozostałych świadczeń. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli, tak istotne decyzje nie powinny być podejmowane w trakcie roku, a z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwiającym Funduszowi zaplanowanie finansowania nowych zadań oraz ich zakontraktowanie.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#LechRejnus">W okresie od 21 maja do 30 września 2009 r. ze środków części 46 – Zdrowie finansowano działalność Rzecznika Praw Pacjenta, przekazując na ten cel 701 tys. zł. Minister Zdrowia pełnił wobec Rzecznika Praw Pacjenta funkcję dysponenta środków budżetowych, mimo że Rzecznik, był od 21 maja dysponentem odrębnej części budżetu państwa. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli, wydatki te zrealizowano bez podstawy oprawnej, chociaż nie kwestionujemy, że była konieczność ich poniesienia.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#LechRejnus">Szanowni państwo, w 2009 r. w części 46 – Zdrowie było finansowanych 60 zadań budowlanych. Wykonanie planu wyniosło 292.400 tys. zł, co stanowiło 99,1% planu po zmianach. Ministerstwo Zdrowia nie przeprowadziło kontroli realizowanych w 2009 r. zadań budowlanych wskazując jako przyczynę braki w obsadzie kadrowej Departamentu Nadzoru, Kontroli i Skarbu. Do planu finansowego na 2009 r. wprowadzono przebudowę kliniki kardiochirurgicznej z dobudową bloku operacyjnego wartości kosztorysowej 16.300 tys. zł, pomimo że inwestor – Centrum Zdrowia Matki Polski w Łodzi – nie posiadał kompletnej dokumentacji pozwalającej na zatwierdzenie tego zadania.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#LechRejnus">Działania finansowane w ramach programu „Psychiatryczna opieka zdrowotna na lata 2009-2013” nie spełniały kryterium definicji programu zdrowotnego określonego w art. 5 pkt 30 ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, obejmowały bowiem wyłącznie prace remontowo-budowalne w celu dostosowania odpowiednich oddziałów psychiatrii sądowej do warunków wykonywania środka zabezpieczającego i środka leczniczego. Jest to zadanie raczej Ministra Sprawiedliwości, natomiast stan prawny tego nie przewiduje.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#LechRejnus">Ponadto NIK zwraca uwagę na to, że czterech województwach – śląskim, opolskim, lubelskim i kujawsko-pomorskim nie funkcjonowali rzecznicy praw pacjenta szpitala psychiatrycznego, którzy powinni być finansowani z części budżetowej 66. Mówię o tym dlatego, że przez kilka miesięcy – jak mówiłem – te zadania były realizowane z budżetu Ministerstwa Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#LechRejnus">W roku 2009 realizowano zawartą w czerwcu 2008 r. umowę z Konsorcjum Eurocopter na zakup 23 śmigłowców i symulatora lotów o wartości 495.000 tys. zł. Za dostawę 6 śmigłowców ministerstwo zapłaciło kwotę 144.000 tys. zł w terminach zgodnych z harmonogramem płatności. W 2009 r. wystąpiły opóźnienia w dostawie 3 śmigłowców wraz z dokumentacją. Ministerstwo obciążyło Konsorcjum Eurocopter kwotą 82.600 zł tytułem nieprawidłowości w dostawie śmigłowców oraz kwotą 27 tys. zł z tytułu przekroczenia terminu dostarczenia podręcznika elektroniki lotniczej. Do czasu zakończenia kontroli Eurocopter z tego tytułu wpłacił zaledwie 21.600 zł.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#LechRejnus">Uwagi NIK dotyczą wprowadzenia do umowy postanowień w aneksie nr 2, które pozwalają Konsorcjum Eurocopter na wydłużenie terminu realizacji zadań o maksymalnie 414 dni umownych. Przyznanie dostawcy tego przywileju łączyło się wprawdzie z uzyskaniem przez stronę polską określonych korzyści, między innymi, rabatu na dostarczenie śmigłowców, ale zapisy dotyczące dni umownych zostały tak sformułowane, że mogą być źródłem odmiennych interpretacji. Ministerstwo Zdrowia do zakończenia kontroli nie posiadało pełnej wiedzy o tym, w jakim zakresie zostaną zastosowane uprawnienia dostawcy wprowadzone aneksem nr 2. W ocenie NIK, konsekwencją zapisów wprowadzonych aneksem nr 2 może być utrudnienie egzekwowania należności wynikających z nieterminowej realizacji dostaw przez Eurocopter. A jest to istotne, gdyż wystąpiły opóźnienia w dostawie materiałów szkoleniowych, a do czasu zakończenia kontroli nie została wystawiona nota obciążeniowa – przyczyny już przedstawiłem – opóźniał się również odbiór stymulatora lotów. Urządzenie zostało dostarczone w grudniu 2009 r. i zainstalowane w siedzibie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, jednak z uwagi na brak certyfikatu wydanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz niedociągnięcia w bazie obiektów wizualnych, nie zostało odebrane.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#LechRejnus">Nieprawidłowo zrealizowano zakup oleju napędowego w Głównym Inspektoracie Sanitarnym za 75 tys. zł. Po prostu uniemożliwiono konkurencję podając nazwę handlową w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Stanowiło to naruszenie art. 29 ust. 2 i 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Kontrolując zwróciliśmy także uwagę na stosunkowo wysokie wydatki na realizację umów cywilnoprawnych. Podpisano 170 umów cywilnoprawnych na kwotę 791 tys. zł. Szczególnie wzrosły wydatki na umowy zlecenia związane z obsługą prawną na świadczenia usług prawnych, których zakres pokrywa się z zadaniami Departamentu Prawnego. Podpisano takich umów 45 z osobami fizycznymi o wartości 230 tys. zł. W porównaniu z rokiem 2008 ich wartość wzrosła o 67%. Przedmiotem umów zlecenia było między innymi sporządzanie opinii do projektów aktów prawnych, interpretowanie obowiązujących przepisów, udział w prowadzonych pracach legislacyjnych, mimo że zadania te – jak mówiłem – należały do zakresu działań Departamentu Prawnego.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#LechRejnus">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wiarygodność ksiąg rachunkowych i rzetelność sprawozdań finansowych zarówno w Ministerstwie Zdrowia, jak i w Głównym Inspektoracie Sanitarnym, natomiast mamy uwagi do Głównego Inspektora Sanitarnego z powodu opóźnień dostosowania dokumentacji określającej stosowanie przez tę jednostkę systemu rachunkowości do obowiązujących regulacji prawnych, a w trakcie inwentaryzacji nie przestrzegano postanowień obowiązującej w tym zakresie instrukcji. Zaakceptowano, na przykład, braki składników majątkowych zaniedbując podjęcie prób wyjaśnienia przyczyn tych braków.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#LechRejnus">Szanowni państwo, w ciągu ostatnich trzech lat doszło do około 69-procentowego wzrostu stanu zobowiązań wymagalnych jednostek badawczo-rozwojowych i samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej nadzorowanych przez Ministra Zdrowia. Stan zobowiązań na koniec 2009 r. wynosił 281.000 tys. zł, podczas gdy 2 lata wcześniej 188.000 tys. zł. Należy podkreślić, że ten istotny wzrost nastąpił w sytuacji, gdy zobowiązania wymagalne ogółu samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej wypracowały w tym czasie tendencję malejącą. W ocenie NIK, pogarszająca się sytuacja finansowa jednostek podległych Ministrowi Zdrowia stwarza potencjalne ryzyko przyszłego wzrostu wydatków w części bużetowej 46 – Zdrowie. Z zadowoleniem natomiast przyjmujemy zawarte w stanowisku do informacji ministra deklaracje, że w zakresie nieprawidłowości stwierdzonych przez NIK minister podejmie działania, które będą skutkować wyeliminowaniem nieprawidłowości w realizacji wydatków budżetowych w następnych latach. Ponadto dostrzegamy działania podjęte w zakresie likwidacji barier architektonicznych dla niepełnosprawnych w Ministerstwie Zdrowia, polegające między innymi na ulepszeniu i wyremontowaniu podjazdów dla wózków oraz wyodrębnieniu miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych, o co NIK wnosiła po kontroli zatrudnienia osób niepełnoprawnych w administracji publicznej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy w tej części jeszcze ktoś z pan i panów posłów ma pytania do pana dyrektora lub do przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że w wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie z zastrzeżeniami opiniuje wykonanie budżetu państwa. Z tego, co czytam, zdaniem NIK-u, około 0,9% środków budżetu Ministra Zdrowia zostało wydatkowane przez w poszczególnych częściach z naruszeniem prawa.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BolesławPiecha">Mam tylko jedno pytanie. Jest to pytanie szczegółowe, które dotyczy pewnej praktyki, bo generalnie NIK zwraca jednak uwagę n procedury. Otóż, chodzi mi o dydaktykę, szkolenie pielęgniarek i położnych. Są z tym dość duże problemy. Znam szkoły, które miały akredytacje, potem ich nie miały, a potem wydawały dyplomy, których nie uznawała izba pielęgniarska i nie dawała prawa wykonywania zawodu. Zauważyłem, że to się powtarza – 3 uczelnie medyczne, którym ogółem przyznano 740 miejsc na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, na dzień podpisania umowy z Ministrem Zdrowia nie posiadały akredytacji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#BolesławPiecha">Przypomnę szkołę w Żywcu. Był ogromny problem z przyznaniem prawa wykonywania zawodu na podstawie dyplomów, które w tej szkole uzyskano, mimo że nie było akredytacji. Jak to się stało, że podpisano umowę, mimo że te 3 uczelnie nie posiadały stosownych certyfikatów i akredytacji na kształcenie w tym kierunku? To jest moje jedyne pytanie.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#BolesławPiecha">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderSopliński">Pan przewodniczący mówił o pielęgniarkach i położnych, a ja chciałbym nawiązać do kształcenie ratowników medycznych. W jakiej formie są teraz kształceni ratownicy medyczni? Pytam, bo – jak widzę – są dwie formy kształcenia. Są wyższe szkoły zawodowe, akademie medyczne, które kształcą w formie licencjatu, ale są i szkoły pomaturalne – jest taka blisko mojego miejsca zamieszkania. Dlatego pytam, jakie są formy kształcenia ratowników medycznych w kontekście ujednolicenia tego kształcenia. Poza tym chciałbym wiedzieć, jakie są potrzeby, jeśli chodzi o kształcenie w zakresie ratownictwa medycznego, ponieważ w informacji NIK-u podniesiono, że Ministerstwo Zdrowia nie określiło wielkości zapotrzebowania odnośnie do personelu pielęgniarskiego, położnych i ratowników medycznych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Jeśli jest to możliwe, prosiłbym o udzielenie teraz odpowiedzi na te pytania, a jeśli nie, to proszę o odpowiedzi na piśmie. Sprawa ratownictwa medycznego jest nieuregulowana. Jak wiemy, ratownicy medyczni nie posiadają prawa wykonywania zawodu tylko stosowny dyplom, natomiast, żeby być pielęgniarką lub położną trzeba mieć prawo wykonywania zawodu nadane przez korporację na podstawie dowodu odbycia odpowiedniej jakości szkolenia i zdania określonych egzaminów państwowych. To samo dotyczy lekarzy i diagnostów laboratoryjnych, ale nie ratowników medycznych. Natomiast wydawanie zezwoleń na szkolenie bez akredytacji jest nieporozumieniem. Pamiętam bardzo poważny konflikt i kilkadziesiąt, czy nawet kilkaset pielęgniarek, które nie miały prawa wykonywania zawodu, mimo iż zapłaciły za swoje studia. Proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BolesławPiecha">Jeśli państwo potrzebują trochę czasu, zapytam o budżet Rzecznika Praw Pacjenta. Czy może pan minister od razu odpowie na te pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CezaryRzemek">Panie przewodniczący, jeśli można, odpowiemy na piśmie, bo to są szczegółowe informacje dotyczące konkretnych jednostek. Natomiast ja nie kojarzę, jeśli chodzi o akredytację, żeby w pomostowym kształceniu pielęgniarek i położnych doszło do takiego incydentu. Jednak – jak powiedziałem – jeśli można, to dopowiemy na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BolesławPiecha">Panie ministrze, Żywiec podlega pod Beskidzką Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych. Może pan to sprawdzi, bo z tej historii trzeba by było wyciągnąć wnioski. Natomiast na str. 29 raportu NIK-u wyraźnie napisano w pkt 2, że 3 uczelnie, którym przyznano 740 miejsc na tych kierunkach, na dzień podpisania rozporządzenia w sprawie limitów nie posiadały akredytacji. Są wymienione te uczelnie. Kiedy tę akredytację później uzyskiwały i na jakich zasadach, nie wiem. Proszę o odpowiedź na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#BolesławPiecha">W takim razie proszę jeszcze o krótkie omówienie budżetu Rzecznika Praw Pacjenta. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaWalczak">Elżbieta Walczak – Ministerstwo Finansów. Pokrótce przedstawię wykonanie budżetu Rzecznika Praw Pacjenta.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ElżbietaWalczak">Odrębna część dla Rzecznika Praw Pacjenta została ustalona na podstawie postanowień ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Na podstawie postanowień tej ustawy zostało również wydane rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 16 października 2009 r. w sprawie przeniesienia planowanych wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeń oraz limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej na rok 2009 z części 46 – Zdrowie do nowoutworzonej części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ElżbietaWalczak">Na podstawie wspomnianego rozporządzenia, do części 66 przeniesiono z Ministerstwa Zdrowia środki w wysokości 661.826 zł. To były pieniądze, które – jak mówiłam wcześniej – przeniesiono z budżetu Ministra Zdrowia. Następnie z rezerwy celowej na wydatki specjalne przyznano dodatkowe pieniądze dla części 66 w wysokości 8958 zł oraz z rezerwy ogólnej na finansowanie nowych zadań, na zakup materiałów i wyposażenia, w wysokości 57 tys. zł. Ostatecznie plan w tej części wynosił 661.826 zł.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ElżbietaWalczak">Wykonanie wydatków w części 66 wyniosło 661.340 zł. Chciałabym nadmienić, że te wydatki były przeniesione na podstawie wspomnianego rozporządzenia na okres od października do grudnia 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#ElżbietaWalczak">Mogę jeszcze omówić zatrudnienie i wynagrodzenia. W ramach tych przeniesień były przeznaczone środki na zatrudnienie 34 osób. W urzędzie na koniec roku było zatrudnionych 29 osób. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie przypadające na osobę wynosiło 4322 zł. W ramach tego było wynagrodzenie dla jednej osoby zajmującej kierownicze stanowisko, której przeciętne wynagrodzenie miesięczne wynosiło 13.333 zł. Wydatki na wynagrodzenia dla osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe wyniosły 40 tys. zł. Następną grupą, która jest zatrudniona w ramach części 66, są członkowie korpusu służby cywilnej. Faktyczne zatrudnienie wyniosło 28 osób, przy planie wynoszącym 33 osoby. Dla tych osób przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe wyniosło 4 tys. zł. Na wynagrodzenia dla tej grupy osób wydatkowano 36 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BolesławPiecha">Czy jeszcze ktoś z Biura Rzecznika Praw Pacjenta chciałby coś dodać do tej informacji? Nie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że wysłuchaliśmy sprawozdania z wykonania budżetu przedstawionego przez Ministra Zdrowia i przedstawicieli Rzecznika Praw Pacjenta oraz informacji z wykonania budżetu państwa w częściach 46 – Zdrowie, 66 – Rzecznik Praw Pacjenta przedstawionej przez dyrektora z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#BolesławPiecha">Proponuję następujący tryb działania – zwracam się głównie do pana posła Andrzeja Orzechowskiego. Panie pośle, czy teraz chciałby pan wygłosić koreferat, czy w czwartek, kiedy zaczęlibyśmy posiedzenie koreferatem i przyjęli opinię…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejOrzechowski">Panie przewodniczący, z doświadczenia dwóch lat wynika, że koreferat był zawsze na drugim posiedzeniu Komisji. Ja przed chwilą prowadziłem posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej, proponowałbym więc, żeby to było we czwartek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BolesławPiecha">Bardzo dobrze, panie pośle, przecież ja tylko pytam, nic więcej. Czyli czwartkowe posiedzenie rozpoczniemy koreferatem i przyjęciem opinii.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BolesławPiecha">Dziękuję za uwagę, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>