text_structure.xml
79.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów, witam zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na 2009 rok (druk nr 1001) w zakresie: część budżetowa 34 – Rozwój regionalny, część budżetowa 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, część budżetowa 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego z wyłączeniem subwencji oświatowej, część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, część budżetowa 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze oraz prefinansowanie zadań do finansowania ze środków UE zgodnie z załącznikiem. Czy panie i panowie posłowie zgłaszają jakieś uwagi do porządku obrad? Uwag nie słyszę, rozumiem, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Witam pana ministra Kubika, pana ministra Sosnowskiego wraz z zespołami. Później będziemy witać i wymieniać wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Kubika.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AugustynKubik">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, drodzy goście. W imieniu Ministra Rozwoju Regionalnego mam zaszczyt przedstawić naszą część 34 – Rozwój regionalny. Postaram się to zrobić bardzo króciutko. Dochody – 839 tys. zł. Tradycyjnie są to dochody z tytułu najmu, dzierżawy oraz rozliczeń z tytułu użyczenia składników majątkowych. Tyle syntetycznej informacji na temat dochodów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AugustynKubik">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe w części 34, to jest to kwota 4 mld 492 mln zł, czyli 4,5 mld zł, z tego na finansowanie projektów realizowanych z udziałem środków z budżetu UE zaplanowana jest kwota prawie 4 mld 460 mln zł. Wydatki przeznaczane na dotacje rozwojowe dla samorządów województw stanowią 3 mld zł i jest to największa kwota i dlatego o niej powiem. Potem są dotacje rozwojowe dla samorządów województw, pełniących funkcję instytucji pośredniczącej (poprzednia pozycja dotyczy oczywiście instytucji zarządzających), dotacje dla PARP, dotacje dla operatorów grantów blokowych w ramach Mechanizmów Finansowych, dotacje dla beneficjentów EQUAL oraz na projekty pomocy technicznej, o czym chciałbym powiedzieć dwa zdania. Są to projekty realizowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego – 205 mln zł. W ramach programu NSLO największa kwota – 58 mln zł. Na zamknięcie pomocy w ramach programów NPR również przewidziano pewną kwotę w wysokości niecałych 2,5 mln zł. Wreszcie projekty pomocy technicznej – instytucji wspierających Instytucje Zarządzającą. Tu też jest większa kwota – około 30 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AugustynKubik">Na finansowanie kosztów funkcjonowania Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zaplanowano kwotę 32 mln zł. Podkreślę tę kwotę 32 mln zł i również podkreślę, że jest to 84,8% planu po zmianach z 2008 roku, a główne kierunki wydatkowania to świadczenia dla osób fizycznych. Są to oczywiście wydatki bieżące – 32 mln zł. Wydatki majątkowe stanowią niewielką kwotę 390 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AugustynKubik">To jest pierwsza część naszej informacji przedstawiona Komisji, która dotyczy dochodów i wydatków. Druga część dotyczy zatrudnienia i wynagrodzeń. Składniki na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej to łączna kwota 88 mln zł. Jest tu finansowanie wynagrodzeń dla 1114 etatów, w tym 929 etatów objętych limitem zatrudnienia. Oczywiście mam szczegółowe dane, ale jeszcze raz podkreślam, że zostały one zawarte w dokumencie przedstawionym Wysokiej Komisji. Chciałbym powiedzieć, że 830 etatów będzie finansowanych w ramach projektów pomocy technicznej i w 85% współfinansowanych z budżetu UE. Limit etatów dla naszego Ministerstwa na 2009 rok został ustalony na poziomie planu roku bieżącego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AugustynKubik">Przedstawiłem projekt w najbardziej optymalnym skrócie. Wraz z zespołem moich współpracowników będziemy się starali odpowiedzieć na państwa pytania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Koreferentem tego punktu jest pani poseł Danuta Jazłowiecka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, Wysoka Komisjo, przede wszystkim odniosę się do części dotyczącej wydatków budżetowych. Pan minister wskazał, że dochody budżetowe to właściwie jedna pozycja – praktycznie majątkowa i w związku z tym nie ma tu specjalnie możliwości skomentowania.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DanutaJazłowiecka">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, to przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że wyraźne widać, iż priorytety rządu Donald Tuska i MRR dotyczą ograniczenia środków na funkcjonowanie administracji, natomiast zwiększenia środków na realizację różnych projektów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DanutaJazłowiecka">Ze środków przeznaczonych na te wydatki, a więc kwoty prawie 4,5 mld zł, 82% stanowią środki dotyczące różnych rozliczeń, a pod tym tytułem – różne rozliczenia przede wszystkim mamy do czynienia z wykorzystaniem pieniędzy na programy współfinansowane ze środków UE. 80% z ponad 3,5 mld zł jest przeznaczane na RPO. Jednocześnie stanowią one aż 66% całości 4,5 mld zł wydatków na rozwój regionalny, a więc widać, że rzeczywiście są to olbrzymie środki, które w 2009 roku zostaną spożytkowane na przedsięwzięcia związane z rozwojem regionalnym – przedsięwzięcia współfinansowane ze środków UE.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DanutaJazłowiecka">W ramach środków przeznaczanych na RPO chciałabym zwrócić państwa uwagę na zamieszczoną w materiale tabelę nr 2. Mamy tutaj wyraźnie rozpisane, z jakich mniej więcej środków będą korzystały różne województwa w 2009 roku. Wyraźnie widać, że z puli prawie 3 mld zł woj. śląskie będzie korzystało aż w 12%, co stanowi ponad 350 mln zł. Jest to największa wartość, jaką otrzyma woj. śląskie. Najmniej środków zostanie przeznaczone na woj. opolskie – moje województwo, ale być może wynika to z faktu, że to województwo w ogóle dostało najmniejszą alokację na lata 2007-2013, bo zaledwie 3% i stanowi to około 80 mln zł. Średnio pozostałe województwa otrzymują od 150 do 250 mln zł na realizację swoich przedsięwzięć zapisanych w RPO, współfinansowanych ze środków pomocowych UE.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DanutaJazłowiecka">W rozdziale – rozliczenia różne przeznaczone są środki (w 20%) na PO „Kapitał Ludzki”. Jak państwo wiedzą, jest to jeden z ważniejszych programów, który pozwoli na transfer wiedzy, podnoszenie i zmianę kwalifikacji, na przygotowanie do zatrudnienia na rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DanutaJazłowiecka">Kolejną większą pulą środków z kwoty 4,5 mld zł jest 9% środków przeznaczonych na dział zatytułowany Przetwórstwo przemysłowe. Pod tym tytułem prawie 90% środków przeznaczone jest dla PARP, która będzie realizowała i zarządzała PO „Rozwój Polski Wschodniej”. Na 2009 rok jest tutaj przeznaczona kwota ponad 380 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DanutaJazłowiecka">Ponad 350 mln zł (80%) jest przeznaczone na administrację publiczną. Ta kwota przeznaczona jest przede wszystkim na obsługę programów pomocowych, PO Pomoc techniczna, PO „Infrastruktura i Środowisko”, PO „Innowacyjna Gospodarka”, PO „Kapitał Ludzki”, PO „Rozwój Polski Wschodniej” czy Programów Operacyjnych Europejskiej Współpracy Terytorialnej i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. Przeznaczona jest także na zamknięcie pomocy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Transport” oraz ZPORR z lat 2004-2006 oraz na finansowanie wydatków w zakresie Mechanizmów Finansowych Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DanutaJazłowiecka">Kolejną pulą pieniędzy są środki przeznaczone na pomoc społeczną. Stanowią niecałe 2% wszystkich środków przeznaczonych na rozwój. Przede wszystkim są przeznaczone na realizację zadań PO „Kapitał Ludzki”. Kwota 1,8 mln zł przeznaczona jest na pomoc techniczną dla Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Toruniu, a kwota ponad 68 mln zł jest przeznaczona na pomoc techniczną dla wojewódzkich urzędów pracy, które pełnią funkcję instytucji pośredniczących dla PO „Kapitał Ludzki”. Średnio na województwo przypada ponad 4 mln zł – na obsługę tych programów.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DanutaJazłowiecka">Ostatni punkt – zatrudnienie i wynagrodzenia w części 34 – Rozwój regionalny. Jak powiedział pan minister, na tę część przeznaczone jest ponad 88 mln zł – przede wszystkim na etaty MRR. Jest to ponad tysiąc etatów. Analizowałam, jaka jest mniej więcej średnia wynagrodzenia w poszczególnych grupach osób zatrudnionych w MRR. Wydaje mi się, że w tej chwili ta średnia nie wygląda tak źle, jak wyglądała w poprzednich latach. Pamiętamy, że bardzo często mówiliśmy o tym, że słabe wynagrodzenie, duża konkurencja na rynku komercyjnym powoduje bardzo dużą fluktuację w Ministerstwie. Naprawdę bardzo trudno jest zarządzać w takiej sytuacji. Mam nadzieję, że obecne środki wystarczą na to, by wyhamować tę fluktuację. Jeżeli się mylę, to prosiłabym pana ministra o wyjaśnienie, jak faktycznie przedstawia się sprawa fluktuacji i kadr w Ministerstwie.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DanutaJazłowiecka">Tyle tytułem komentarza do przedstawionego materiału. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Czy pani poseł ma konkluzję?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DanutaJazłowiecka">Materiał jest bardzo przejrzysty, bardzo czytelny. Przyznam, że dużo lepiej czytało mi się go w tym roku niż w latach poprzednich. Myślę, że jest na tyle przejrzysty, że nie musimy dawać propozycji konkluzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Czy pani poseł proponuje przyjąć projekt czy nie przyjmować?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DanutaJazłowiecka">Absolutnie tak. Rekomenduję przyjęcie tej części informacji o projekcie ustawy budżetowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy panie i ponowie posłowie chcą zabrać głos w sprawie części budżetowej 34? Bardzo proszę – pani poseł Gęsicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrażynaGęsicka">Chciałabym zadać pytanie. Prawie 3 mld zł idzie na tzw. dotacje rozwojowe. Jaka część wszystkich regionalnych programów operacyjnych, a konkretnie jaka kwota musi być rozliczona do końca 2010 roku – zgodnie z zasadą n+3? Jaka jest alokacja na 2007 rok? Tak, chodzi o rozliczenie do końca 2010 roku. Jeżeli przyjmiemy, że z tej kwoty państwo planują wydać w 2009 roku 3 mld zł, to ile zostanie do wydatkowania na 2010 rok?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania ze strony państwa posłów? Nie słyszę, a więc zamykam zgłaszanie pytań do części budżetowej 34. Proszę pana ministra Kubika o udzielnie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AugustynKubik">Spróbuję odpowiedzieć również syntetycznie. Rzeczywiście robimy takie analizy. Analiza, która mówi o 2010 roku, który jest pierwszym rokiem obowiązywania nas zasady: n+3 (2008, 2009, 2010), wskazuje, że jest to około 3 mld euro. Zaraz poproszę pana dyrektora Antoszka i panią dyrektor o uzupełnienie tej wypowiedzi, natomiast ja chciałbym podkreślić, że całe nasze planowanie polega na tym, żeby nie utracić tych środków, by ta „gilotyna” n+3 w tym pierwszym przypadku nie spowodowała utraty środków. Owe ponad 3 mld euro to 10 mld 200 mln zł. O szczegółowe dane poproszę panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JadwigaRomaszko">Jadwiga Romaszko – dyrektor departamentu. Do końca 2010 roku powinniśmy przesłać do Komisji Europejskiej ponad 3 mld euro łącznie na wszystkie programy – po odliczeniu środków, które otrzymaliśmy z zaliczek. Łącznie alokacja, której w 2010 roku dotyczy zasada n+3, wynosi ponad 8 mld euro. Do Komisji Europejskiej musimy przesłać 10 mld 200 mln zł. Jeśli chodzi o same RPO, to w ramach 3 mld euro w zakresie RPO powinniśmy przekazać do Brukseli wnioski na prawie 1 mld 200 mln euro, czyli na około 4,5 mld zł. Dokładnie chodzi o kwotę 1 mld 161 mln euro, którą przeliczamy wskaźnikiem 35.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JadwigaRomaszko">Jeśli chodzi o wydatki planowane na przyszły rok, to w części budżetowej Ministra Rozwoju Regionalnego jest około 3 mld zł. Niezależnie od tego, co zostało ujęte w części budżetowej Ministra Rozwoju Regionalnego, a także innych ministrów, jeśli chodzi o wydatki na inne programy, znajduje się również rezerwa budżetowa – część 83, poz. 8. W tej części znalazły się także środki potencjalnie przeznaczone na realizację RPO. Na realizację RPO powinniśmy wydać w przyszłym roku więcej niż 3 mld zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BronisławDutka">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AugustynKubik">Króciutkie uzupełnienie, dosłownie „garść” szczegółów ze strony pana dyrektora Antoszka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RadosławAntoszek">Radosław Antoszek. Szanowni państwo, uzupełnię bardzo krótko, bo dane liczbowe zostały pokazane.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#RadosławAntoszek">Z naszego punktu widzenia rok 2010 i cel: n+2 i n+3 nie jest celem ambitnym. Musimy wydać troszkę więcej. To, co w tej chwili nas determinuje, to są cele, które stoją przed nami w kontekście tzw. roku 2013. Wykorzystanie środków zgodnie z zasadą n+2, n+3 z naszej perspektywy i w naszej ocenie jest wydatkowaniem niewystarczającym. Dlatego podane liczby wykraczają poza cele określone do 2010 roku. Zarówno w 2009 roku, jak i w roku 2010 chcemy wydatkować więcej, aby uniknąć skumulowania płatności, obciążenia dla budżetu państwa w 2013 roku. Z tego względu cele, które sobie postawiliśmy, są dosyć ambitne.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#RadosławAntoszek">Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Zostały zaplanowane środki w określonym pułapie. W przyszłym roku i w następnych latach tych środków możemy mieć dużo więcej w związku z tym, że wysyłamy środki do Komisji Europejskiej i z tego tytułu otrzymujemy refundację, a więc nie ma problemu płatności. W tym kontekście istotna jest kwestia zachowania płynności i z naszej perspektywy będziemy starali się wygenerować jak największe płatności i jak najszybciej po to, aby zasilić budżet i uniknąć kłopotów z płynnością. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani przewodnicząca Gęsicka chciała zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GrażynaGęsicka">Chciałam zwrócić uwagę na następującą kwestię. Jeżeli do końca 2010 roku mamy do wydania 10,2 mld zł – w tym roku już niewiele możemy z tego wydać, bo kończy się rok i na 2009 rok planujemy 3 mld zł, to oznacza, że liczymy na to, że w 2010 roku województwa wydadzą około 7 mld zł, czyli ponad 2 razy więcej niż w 2009 roku.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#GrażynaGęsicka">Wydaje się, że to planowanie jest nierównomierne. Wydaje się, że powinno się zaplanować województwom więcej w 2009 roku, a trochę mniej na 2010 rok, bo po prostu takie skokowe przyrosty mogą się nie udać.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#GrażynaGęsicka">Jeśli chodzi o państwa zapewnienia, że województwa będą mogły korzystać z rezerwy budżetowej, to nie bardzo wiem, jak to jest możliwe, kiedy w całym budżecie (czytałam projekt budżetu na 2009 rok zał. 2, gdzie po prostu jest to rozłożone na lata) z NSRO planuje się wydać w następnym roku 9,4 mld euro. Krótko mówiąc, planowanie skokowych wydatków w 2010 roku dotyczy wszystkich programów. Gdyby przyjąć, że każdy teraz będzie chciał wydać troszkę więcej, by sobie jakoś dać radę w 2010 roku, to po prostu tych pieniędzy nie wystarczy, bo to tak jest zaplanowane, że ich zwyczajnie nie wystarczy. Taki jest mój komentarz do tego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Czy jest sprzeciw do konkluzji pani poseł Jazłowieckiej? Nie słyszę, a więc rozumiem, że przyjęliśmy tę część budżetu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BronisławDutka">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Zbigniewa Sosnowskiego – MSWiA.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewSosnowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Z uwagi na to, że przekazaliśmy Komisji szczegółowy materiał, dotyczący przyszłorocznego budżetu w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, w swoim wystąpieniu ograniczę się jedynie do przedstawienia głównych liczb i wskaźników obrazujących tę część budżetu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZbigniewSosnowski">Planowana wielkość dochodów w części 80 na 2009 rok wynosi 331 tys. zł, tj. o 28 tys. zł więcej, czyli o 9,2% więcej, niż plan na 2008 rok – było 303 tys. zł. Na dochody złożą się głównie wpływy z różnych opłat w wysokości 191 tys. zł, tj. 57,7% ogółu dochodów i dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa – 82 tys. zł, tj. 24,8% ogółu dochodów.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ZbigniewSosnowski">Wydatki w tej części zaplanowano w kwocie 102 mln 906 tys. zł i w stosunku do tegorocznej ustawy budżetowej będą wyższe o 1 mln 751 tys. zł, nominalnie wyższe o 1,7%, a realnie niższe o 1,2%.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ZbigniewSosnowski">W kwocie 102 mln 906 tys. zł wydatki bieżące wynoszą 99 mln 905 tys. zł, co stanowi 97,1%. Świadczenia na rzecz osób fizycznych wyniosą 55 tys. zł. Wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 2 mln 946 tys. zł, co stanowi 2,9%.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#ZbigniewSosnowski">W ramach wydatków bieżących na wynagrodzenia wraz z pochodnymi przeznaczono kwotę 83 mln 893 tys. zł, co stanowi 84%, a kwotę 16 mln 12 tys. zł (16%) przeznaczono głównie na zakup materiałów, wyposażenie, opłaty za energię, na pokrycie kosztów delegacji służbowych, na wynagrodzenia bezosobowe oraz na odpisy na Zakładowy Fundusz Socjalny.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#ZbigniewSosnowski">Środki na wynagrodzenia osobowe pracowników zaplanowano w wysokości 66 mln 634 tys. zł, w tym 1 mln 703 tys. zł na dodatkowe podwyżki o 100 zł na etat. Zaplanowane środki umożliwiają sfinansowanie 1419 etatów. Średnie miesięczne wynagrodzenie wyniesie 4228 zł.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#ZbigniewSosnowski">Wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują dopłaty do okularów korekcyjnych dla osób pracujących przy komputerze, ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz zakup środków czystości.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#ZbigniewSosnowski">Wydatki majątkowe w kwocie 2 mln 946 tys. zł przeznaczone są głównie na zakupy sprzętu informatycznego, na zakup samochodów służbowych oraz na zakup sprzętu biurowego. Jest to kwota 2 mln 230 tys. zł, co stanowi 75,7%. Wydatki na inwestycje budowlane wyniosą 716 tys. zł, co stanowi 24,3%. Chodzi o modernizację obiektów, realizowaną przez 4 Izby.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#ZbigniewSosnowski">Reasumując, chciałbym prosić wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na 2009 rok w części 80 – RIO. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o zabranie głosu koreferenta Komisji – pana posła Leszka Deptułę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LeszekDeptuła">Panie przewodniczący, szanowne koleżanki i koledzy posłowie. W części budżetowej 80 – RIO nie ma rewelacji, a pan minister wszystko powiedział.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#LeszekDeptuła">Projekt ustawy budżetowej przewiduje wydatki w kwocie 102 mln zł i nieznaczny wzrost dochodów, ale dochody są taką pozycją symboliczną. Zaplanowane wydatki majątkowe na inwestycje budowlane, na modernizację obiektów są uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#LeszekDeptuła">Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nie wszyscy jesteśmy zadowoleni z takich zapisów budżetowych, ale wydaje mi się, że powinniśmy pozytywnie zaopiniować projekt ustawy budżetowej na 2009 rok w części 80 – RIO.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo panu posłowi. Teraz ja przejmuję prowadzenie posiedzenia, ponieważ pan przewodniczący ma pilne sprawy. Dziękuję bardzo za przygotowany koreferat. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Pierwszy zgłosił się pan poseł Rębek, potem pani poseł Gęsicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyRębek">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, ja mam tylko pewne wątpliwości. W tym sprawozdaniu przedstawiono nam informację, że na podwyżki płac dla pracowników RIO będzie przeznaczona kwota 1 mln 703 tys. zł, a średni wzrost wynagrodzeń wyniesie 100 zł na etat. W dalszej części możemy się zapoznać z informacją, która mówi o wzroście odpowiednio: 232 zł i 340 zł. Tutaj mamy na uwadze osoby objęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń i etatowych członków kolegiów. Jeśli można, to chciałbym bliżej poznać to zagadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo, panie pośle. Proszę – pani przewodnicząca Gęsicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrażynaGęsicka">Ja również chciałabym się zwrócić z tym samym pytaniem, jakie zadał pan poseł Rębek, ale chciałabym zapytać bardziej konkretnie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#GrażynaGęsicka">Podczas obrad naszej Komisji kilka razy pojawiała się kwestia tego, że kontrolujący, czyli RIO, zarabiają mniej niż kontrolowani, czyli samorządowcy. Czy przewidziane podwyżki odwrócą tę relację? Czy będzie tak, że RIO będą zarabiały przynajmniej tyle samo, co samorządowcy, których kontrolują, albo może nawet więcej?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Proszę pana ministra Sosnowskiego o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZbigniewSosnowski">Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, to poproszę o udzielenie odpowiedzi pana dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HalinaRozpondek">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewŚwiercz">Zbigniew Świercz zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ZbigniewŚwiercz">Podwyżki wynagrodzeń w RIO w pierwszym etapie planowania budżetu zostały zaplanowane w wysokości 2%, tzn. na analogicznych zasadach jak we wszystkich jednostkach budżetowych. W kolejnych pracach nad projektem budżetu otrzymaliśmy dodatkowo kwotę 1 mln 703 tys. zł. Ta kwota umożliwia podwyższenie wynagrodzeń dodatkowo o 100 zł, tj. o 2,65%. Należy uznać, że podwyżki wynagrodzeń w RIO w przyszłym roku wyniosą przeciętnie około 4,6%, a przeciętne wynagrodzenie ogółem wyniesie 4228 zł, w tym w odniesieniu do etatowych członków kolegiów – 6789 zł, a w odniesieniu do osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, czyli pozostałych pracowników – 3714 zł.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ZbigniewŚwiercz">W tej chwili nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy te podwyżki spowodują zmniejszenie czy zwiększenie tego wynagrodzenia w stosunku do pracowników jednostek samorządu terytorialnego. Można zaryzykować stwierdzenie, że na pewno nie, bo nie są to takie kwoty. Po prostu są to takie kwoty, na które stać budżet państwa w przyszłym roku. Podkreślam, że w odniesieniu do ogółu sfery budżetowej są to kwoty wyższe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania. Nie słyszę. Czy są jakieś zastrzeżenia do tej części budżetowej? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrażynaGęsicka">Mam zastrzeżenie do tej części w związku z tym, że te płace nadal będą niższe. Nie wiem, w jakiej perspektywie czasowej mają szansę zrównać się. Nie ukrywam, że posłowie PiS będą przeciwni takim rozwiązaniom, ale w tej chwili nie będę tego szczegółowo przedstawiała.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#HalinaRozpondek">To zastrzeżenie trzeba zgłosić w Komisji Finansów Publicznych, a ja pytam, czy są zastrzeżenia do tej części budżetowej. Proszę zgłosić wniosek o głosowanie nad tą częścią budżetową. Nie ma takiego wniosku i w jakiś sposób trzeba go przeprowadzić. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Myślę, że te zastrzeżenia zostały dosyć jasno wyartykułowane przez moich kolegów klubowych. Za bulwersujące uważamy to, że kontrolujący zarabiają mniej niż kontrolowani. Oczywiście średnia wygląda jako tako, ale opowiada się kawały o średniej arytmetycznej. Dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, czyli osób, które pełnią czynności kontrolne, średnia pensja to 3700 zł. Jak dla takiej instytucji jest to po prostu żałosna pensja. Stąd nasze zastrzeżenia i proszę traktować moje wystąpienie jako wniosek o głosowanie nad opinią do tej części budżetowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#HalinaRozpondek">Wniosek został zgłoszony, choć zazdroszczę pani poseł tego, że reprezentuje pani taką gminę czy taki samorząd powiatowy czy gminny, w którym pensje są wyższe niż 3700 zł. Naprawdę jest to wyjątkowa gmina czy wyjątkowy powiat. Z mojej wiedzy wynika, że pensje urzędników samorządowych są niezbyt wysokie. Jednak wniosek został zgłoszony. Jeszcze o głos prosił pan minister i zaraz potem przystąpimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewSosnowski">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, będę mówił bardzo króciutko. To prawda, że pewnie nie uda się „przeskoczyć” pensji kontrolowanych, ale trzeba mieć świadomość, że w tym roku płace w RIO jednak wzrosną o 1,7% realnie ponad inflację, czyli jest łagodzenie dysproporcji, o których mówimy. Dzisiaj trudno jest jednoznacznie powiedzieć, w jakim okresie dojdziemy do tego poziomu. Trzeba mieć świadomość, że ten proces toczy się już od kilku lat i cały czas nie udało się rozwiązać problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani poseł Paluch. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AnnaPaluch">Tytułem sprostowania chciałabym powiedzieć, że najwyraźniej pani przewodnicząca niezbyt dobrze zrozumiała moje wystąpienie. Posądzanie mnie o to, że jestem z powiatu czy gminy, w której średnie wynagrodzenie samorządowców jest wyższe, jest wyciąganiem zbyt daleko idących wniosków.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#AnnaPaluch">Pozwolę sobie zauważyć, że RIO to nie jest zbyt liczna grupa pracowników. Sądzę, że nie wymaga aż tak ogromnych nakładów rzeczywiste podniesienie ich pensji. To nie jest bardzo liczna grupa pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy państwo chcą głosować nad sprzeciwem do pkt a) czy pkt b) czy do całej części budżetowej 80, czy też może państwo chcą wnieść uwagę do części budżetowej 80 pkt b)? Czy jest to wniosek o głosowanie przeciw przyjęciu tego punktu czy też ma to być uwaga zamieszczona w naszej opinii w tym punkcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AnnaPaluch">Pozwolę sobie zasugerować, że w opinii Komisji powinna być zawarta uwaga, iż mimo podwyżki o 1,7% ponad inflację uważamy, że nie jest to podwyżka wystarczająca. Takie zdanie powinno znaleźć się w opinii Komisji. Myślę, że będzie to wystarczające wyrażenie naszych poglądów, ponieważ kwestie zmian to poprawki kierowane w odpowiednim trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że państwo proponują uwagę. Państwo posłowie słyszeli treść uwagi.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#HalinaRozpondek">Kto jest za umieszczeniem takiej uwagi w naszej opinii do części budżetowej 80 pkt b)? (6)</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#HalinaRozpondek">Kto jest przeciw? (8)</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#HalinaRozpondek">Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Ta uwaga nie zostanie umieszczona w opinii Komisji, chociaż tą uwagą można się podzielić z Komisją Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#HalinaRozpondek">Czy są jeszcze jakieś zastrzeżenia do części budżetowej 80 pkt a) i b)? Nie słyszę, wobec tego przyjmujemy tę część.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#HalinaRozpondek">Przechodzimy do części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego z wyłączeniem subwencji oświatowej. Proszę panią minister Chojnę-Duch z MF o przedstawienie nam tej części.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego ujęte są w części 82 projektu ustawy budżetowej na 2009 rok. Ta kwota wynosi 45 mld 324 mln 481 tys. zł. Jest ona o 11,4% wyższa od zaplanowanej kwoty wydatków w 2008 roku. Poszczególne części subwencji ogólnej są określone na podstawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#ElżbietaChojnaDuch">Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin na następny rok wynosi 6 mld 118 mln 976 tys. zł i jest wyższa o 19,6% od kwoty tej części z 2008 roku. Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin składa się z kwoty podstawowej i uzupełniającej. W 2009 roku kwotę podstawową będzie otrzymywać 2014 gmin, w tym 136 miast, 476 miast i gmin oraz…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#HalinaRozpondek">Przepraszam, pani minister. Bardzo proszę państwa o spokój, bo nie słychać tego, co mówi pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Kwotę uzupełniającą będą otrzymywać 1824 gminy, w tym 6 miast, 432 miasta i gminy i 1386 gmin.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#ElżbietaChojnaDuch">Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów na rok przyszły wynosi 1 mld 575 mln 141 tys. zł i jest aż o 30% wyższa niż w bieżącym roku. Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów również składa się z kwoty podstawowej i uzupełniającej. Część wyrównawczą będzie otrzymywało 313 powiatów.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#ElżbietaChojnaDuch">Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2009 rok wynosi 1 mld 167 mln 783 tys. zł i jest o 24,7% wyższa od kwoty zaplanowanej w obecnym roku. Część wyrównawcza subwencji ogólnej również dzieli się na kwotę podstawową i kwotę uzupełniającą. Tę część będzie otrzymywało 15 województw, a więc prawie wszystkie.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#ElżbietaChojnaDuch">Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin wynosi 716 mln 114 tys. zł i jest o 28,3% wyższa od kwoty ujętej w planie na 2008 rok. W 2009 roku część równoważąca subwencji ogólnej dotyczy 1676 gmin.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#ElżbietaChojnaDuch">Kolejna informacja dotyczy powiatów. Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów zaplanowana jest w wysokości 1 mld 95 mln 42 tys. zł, czyli jest to kwota o 23,6% wyższa od planu 2008 roku. Otrzyma ją 377 powiatów.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#ElżbietaChojnaDuch">Kolejna część to część regionalna subwencji ogólnej dla województw. Wynosi ona 890 mln 881 tys. zł, co oznacza wzrost o 23,6% w stosunku do planu 2008 roku. Z tej części będą korzystały wszystkie województwa.</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#ElżbietaChojnaDuch">Ponadto w subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego zaplanowano na 2009 rok środki na uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w łącznej wysokości 325 mln 506 tys. zł, czyli o 2,9% wyższej niż analogiczna kwota ujęta w planie na 2008 rok. Środki te stanowić będą rezerwę na finansowanie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, na utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez Ministra Transportu oraz na remonty, utrzymanie, ochronę, zarządzanie drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#ElżbietaChojnaDuch">Kwestia łącznej kwoty wpłat jednostek samorządu terytorialnego, ustalonej według zasad określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W przyszłym roku będzie ona wynosić 2 mld 702 mln 37 tys. zł. Oczywiście jest podzielona na 3 szczeble: gminy – 716 mln 114 tys. zł, powiaty – 1 mld 95 mln 42 tys. zł i województwa – 890 mln 881 tys. zł. W 2009 roku wpłat będzie dokonywało 88 gmin, 61 powiatów i 2 województwa.</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#ElżbietaChojnaDuch">Przedstawiłam syntetyczne informacje. Szczegółowe informacje Wysoka Komisja otrzymała na piśmie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo pani minister. Proszę o zabranie głosu koreferenta – pana posła Jana Kochanowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanKochanowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, rzeczywiście subwencja ogólna rządzi się swoimi prawami. Co roku jest podobna i jednoznaczny jest sposób jej naliczania. De facto nie ma tu uznawalności co do kwot.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JanKochanowski">Chcę zwrócić uwagę na to, że w ramach subwencji ogólnej jest subwencja oświatowa, o której dzisiaj nie będziemy mówili, ale praktycznie stanowi ona 70% subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#JanKochanowski">Pani minister podkreślała, że wzrost subwencji dla gmin na 2009 rok generalnie jest powyżej 20%: 28% ,w wielu punktach 30%. Tylko w rekompensacie jest 2,9%, ale to się wiąże z tym, że to są utracone podatki w związku z działalnością stref ekonomicznych i ze zwolnionymi podmiotami, które płacą podatki dla gmin.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#JanKochanowski">Można uznać, że jest jakaś prawidłowość. Wzrost subwencji jest widoczny. Chociaż dzisiaj nie mówimy o subwencji oświatowej, to powiem, że tutaj wzrost jest najmniejszy – 8,1%. W kontekście podwyżek płac o 10% te relacje mogą być zachwiane. Szczegółowo będzie to mówione późnej, w innych punktach.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#JanKochanowski">Trzeba powiedzieć, że brano pod uwagę wszystkie możliwości i zdawałoby się, że wszystko pięknie wygląda. Jednak mamy parę zjawisk i nie wiem, czy były one brane pod uwagę w ustawie budżetowej. Mówimy tutaj o zmniejszeniu dochodów z podatku PIT w 2009 roku – z 19% do 18% i 40% do 32%. Odpis dla jednostek samorządu terytorialnego będzie mniejszy, ponieważ mniejsze kwoty będą wpływały do budżetu państwa. Nie wiem, czy to zjawisko zostało uwzględnione. Nie wiem, o jakim ewentualnie procesie rekompensaty możemy tu mówić.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#JanKochanowski">Nie ma co ukrywać, że gdy państwo pracowali nad tym budżetem, był wzrost gospodarczy, bardzo dobra była sytuacja gospodarcza w świecie, w Europie i w Polsce i kojarzyły nam się optymistycznie wskaźniki wzrostu gospodarczego. Dzisiaj jest pewien regres. Mamy sygnały, że część zakładów wstrzymuje produkcję, zapowiada się część zwolnień, będzie mniejszy eksport. Z tego tytułu mniejsze mogą być dochody jednostek samorządu terytorialnego. Czy te zjawiska mają jakiekolwiek odzwierciedlenie w budżecie i czy zapewniają dochody, które chcielibyśmy widzieć?</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#JanKochanowski">Powiem również o trzecim zjawisku, którego prawdopodobnie nie wzięli państwo pod uwagę, pracując nad budżetem. W lasce marszałkowskiej znajdują się ustawy kompetencyjne. PO czy rząd zapowiadał przekazanie samorządom wielu kompetencji. To ma się stać na mocy ustaw przyjętych jeszcze w tym miesiącu albo w kolejnym, czyli w listopadzie. Załóżmy, że ma to obowiązywać od 1 stycznia. W związku z tym nie widzę tu żadnego odzwierciedlenia przekazywania kompetencji samorządom – powiatowym, wojewódzkim czy gminnym. Nie widzę, żeby były środki przeznaczone czy wydzielona na ten cel, czy też ewentualnie utworzona rezerwa celowa na przekazanie kompetencji w związku ze zmianą zadań, planowaną od 1 stycznia. To pokazuje, że tutaj trochę brak jest koordynacji. Nie ma jednoczesnej pracy nad kompetencjami i nad finansowaniem jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#JanKochanowski">Jednak nie ma takich uwag, które mogłyby odrzucić przyjęcie tej części. Trzeba powiedzieć, że czynniki, o których wspomniałem, powinny być brane pod uwagę, jeżeli chcemy cokolwiek zmieniać w kompetencjach i zadaniach jednostek samorządu terytorialnego. Dodam, że takie gwarancje samorządy mają w konstytucji. Nakładane na nie zadania powinny być adekwatne do środków, które otrzymują na ich realizację. Stąd moje uwagi, którymi również można się podzielić z Komisją Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-46.8" who="#JanKochanowski">Proponuję przyjąć projekt budżetu w zakresie części 82.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję panu posłowi za koreferat. W ramach koreferatu pan poseł zadał kilka pytań. Myślę, że pani minister na nie odpowie, ale wcześniej zapytam: czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej części budżetowej? Nie słyszę, wobec tego bardzo proszę panią minister o odniesienie się do pytań pana posła Kochanowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie pośle, szanowna Komisjo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#ElżbietaChojnaDuch">Chciałabym wyjaśnić, że subwencja ogólna jest wydatkiem o tzw. sztywnym charakterze, zdeterminowanym, a więc sytuacja gospodarcza w kraju w umiarkowany sposób, a wskaźnikowo praktycznie w żaden sposób nie wpływa na te wielkości. Subwencja ogólna jest wyliczona na bazie 2007 roku.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#ElżbietaChojnaDuch">Jeśli chodzi o udział w podatku dochodowym od osób fizycznych, to oczywiście w projekcie budżetu (jak mówił pan minister Rostowski) tylko w części uwzględniliśmy sytuację kryzysu finansowego na świecie. Nie znamy jeszcze wpływu na sytuację gospodarczą. Planowaliśmy wzrost PKB w niższym pułapie, niż mogłoby to być (po części uwzględniając kryzys) – 4,8%. Oczywiście, z uwagą będziemy obserwować wydarzenia zewnętrzne. W tej chwili są one stale monitorowane, ale na razie nic nie wskazuje na to, żeby to miało gwałtownie odbić się na naszej sytuacji krajowej.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#ElżbietaChojnaDuch">W planie udział w podatku dochodowym od osób fizycznych rośnie w stosunku do roku poprzedniego – o 115,4%, a więc jest to istotny wzrost. Nie wpłynie na dochody, zwłaszcza na obniżenie dochodów, bo one rosną. Wynoszą blisko 30 mld zł, podczas gdy plan obecnego roku (wykonanie być może będzie nawet wyższe) to 25 mld 727 mln zł. Wydaje się, że wszystkie jednostki (gminy, powiaty, województwa) nie odczują skutków finansowych w takim zakresie, w jakim można byłoby to określić teraz. Oczywiście niewiadoma jest istotna i na pewno będzie brana pod uwagę w przyszłych naszych pracach.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#ElżbietaChojnaDuch">Podatek dochodowy od osób fizycznych wpływa do budżetu w sposób korzystny. Na razie planowanie jest niezbyt optymistyczne, a więc rozważne i zachowawcze, ale mimo tego wzrost następuje.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#ElżbietaChojnaDuch">Chciałabym się odnieść do trzeciej uwagi. W roku 2009 system się nie zmienia. Jeżeli będą zadania przekazywane na szczebel samorządowy, to również będzie uzupełnienie w postaci dotacji na zadania własne. Wiadomo, że na razie były to zadania zlecone. Oczywiście, kwota będzie odpowiadała kwocie, która obecnie obowiązuje, ale będzie powiększona o wskaźnik inflacji. Wydaje się, że samorząd nie powinien tu być w jakiś sposób negatywnie doświadczony w tym zakresie. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów jeszcze chce zabrać głos w tej części? Czy są zastrzeżenia do części budżetowej 82 – Subwencje ogólne? Nie słyszę, wobec tego przyjmujemy część 82 w zakresie dochodów i wydatków.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#HalinaRozpondek">Przechodzimy do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie poz. 8, 26, 37, 55 i 56. Najpierw o zabranie głosu poproszę pana ministra Kubika, a potem panią minister Chojnę-Duch.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AugustynKubik">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, spróbuję to przedstawić bardzo syntetycznie.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#AugustynKubik">Rezerwa celowa poz. 8. Zaplanowano łącznie 28 mld zł, z czego w częściach budżetowych – 11,3 mld zł i 17,5 mld zł w rezerwie celowej, jeżeli chodzi o łączny plan wydatków na realizację projektów NPR i NSRO. Podziału tej rezerwy dokonuje Minister Finansów na wniosek Ministra Rozwoju Regionalnego. Dlaczego akurat tak? Dlatego, że na ten czas planowania trudno jest dokładnie przewidzieć kierunki tych wydatków, dokładnie je zaplanować do tych poszczególnych, bardzo szczegółowych „szufladek”. To jest pierwsza, bardzo zasadnicza przyczyna. Jest też druga przyczyna. Tego rodzaju planowanie pozwala na większą elastyczność, na zasilenie tych programów, które idą szybciej. Stąd te kwoty i stąd rezerwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Proszę panią minister Chojnę-Duch o zreferowanie kolejnych rezerw.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Dziękuję bardzo. Jest to poz. 26 – Środki na realizację III Etapu Strategicznego Programu Rządowego dla Oświęcimia – 7 mln 600 tys. zł. Te środki zostaną przeznaczone na dofinansowanie kosztów realizacji zadań inwestycyjnych w ramach programu wieloletniego „Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy. Etap III 2007-2011”, ustanowionego uchwałą Rady Ministrów z 2007 roku. Zgodnie z przeprowadzoną w drodze uchwały Rady Ministrów nowelizacją z 2008 roku kwotę 7 mln 550 tys. zł zaplanowano na realizację konkretnych inwestycji. Sądzę, że są one państwu znane, więc nie będę ich szczegółowo referowała.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#HalinaRozpondek">Czy państwo posłowie chcą zapoznać się z tymi konkretnymi inwestycjami? Dziękuję bardzo, w takim razie proszę o zabranie głosu koreferenta –pana posła Adama Żylińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AdamŻyliński">Pani przewodnicząca, ja chyba pójdę śladem pani minister i ograniczę się jedynie do zwrócenia uwagi koleżanek i kolegów posłów na to, że w zakresie – gospodarka komunalna, ochrona środowiska, wiodącą pozycją jest Inspekcja Ochrony Środowiska, gdzie Główny Inspektorat jest finansowany z budżetu Ministra Ochrony Środowiska, a 16 wojewódzkich inspektoratów jest finansowanych z budżetu wojewodów.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#AdamŻyliński">Nie jest to zbyt kreatywny dział, dlatego ograniczę się tylko do rekomendacji działu w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#HalinaRozpondek">Rozumiem, że pan poseł mówi o części budżetowej 83 – Rezerwy celowe i o części 85. Przepraszam, zaszła pewna pomyłka. Za chwile wrócimy do części 85. Mamy już opinię pana posła i nie będziemy o nią prosić.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#HalinaRozpondek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos odnośnie do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe? Bardzo proszę – pan poseł Kochanowski, potem pani poseł Gęsicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JanKochanowski">Myślę, że poza poz. 8 wszystkie rezerwy celowe praktycznie są kontynuacją i nie ma nowych. One są rozpoczęte i trzeba je realizować bądź uzupełniać. Proponuję to przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Pani poseł Gęsicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#GrażynaGęsicka">Chciałabym zadać pytanie do poz. 8, która chyba jest największa z rezerw, jakie mamy. Pan minister powiedział, że jest to kwota ponad 23 mld zł, przy czym praktycznie jest to rezerwa na bardzo wiele różnych rzeczy. Rozumiem, że są to „resztki” NPR, są to Mechanizmy Norweski i Szwajcarski i finansowanie jeszcze innych rzeczy, w których jakoś się mieści nawet „Moje Boisko – Orlik 2012”. Chciałabym zapytać o to, ile szacunkowo środków pójdzie na wspólną politykę rolną i rybacką, a ile na inne programy unijne, w tym NSRO i Mechanizmy? Ile środków pójdzie na inne wydatki krajowe, czyli na różne programy rozwojowe nieunijne? Czy takiego podziału już dokonano wcześniej i czy można to jakoś podzielić szacunkowo?</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#GrażynaGęsicka">Drugie szczegółowe pytanie. Czy jest Program Budowy i Naprawy Dróg Lokalnych? Czy jest to po prostu program współfinansowanie dróg lokalnych, realizowanych w ramach RPO czy też są jakieś zupełnie inne drogi lokalne, finansowane wyłącznie np. ze źródeł publicznych, krajowych? Co to takiego jest? To tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę – pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Ja chciałam zapytać również o poz. 8. Chodzi mi o szczegółową informację, dotyczącą przewidywanych wydatków na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przypomnę, że we wrześniu 2007 roku Program został uzgodniony z Komisją Europejską i po ponad roku od tych uzgodnień ma 6,5% płatności. To jest kompromitująco niski poziom. Chciałabym uzyskać informację o tym, jaki poziom wydatków jest planowany w 2009 roku, ponieważ wszystko jest „wrzucone do jednego worka” i trudno się dopatrzeć jakichś szczegółów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chce zadać pytanie? Nie słyszę, a więc zamykam listę dyskutantów. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Kubika.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AugustynKubik">Najpierw odniosę się do pierwszej części pytań. Tak, mamy ten podział. Rzeczywiście jest to duży konglomerat różnego rodzaju kierunków wydatkowania przewidywanych na przyszły rok.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#AugustynKubik">Bardzo proszę panią dyrektor o podanie „garści” szczegółów.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JadwigaRomaszko">Rezerwa w części 83 poz. 8 wynosi 20 mld 652 mln zł. W ramach tej rezerwy są wstępnie zarezerwowane środki na programy operacyjne zarówno w starej, jak i nowej perspektywie finansowej. Jest to kwota 17 mld 481 mln zł, z tego na NSRO – 15 mld 439 mln zł. Oczywiście, jest to wstępna alokacja. Podział i szczegółowe rozdzielenie tej alokacji i przypisanie do poszczególnych programów nastąpi po przyjęciu ustawy. Oczywiście mogę podać kwoty, jakie złożyły się na tę rezerwę i do których programów. Takie szacunki zostały przez nas zrobione. To jest ta część rezerwy, która jest uruchamiana przez Ministra Finansów na wniosek Ministra Rozwoju Regionalnego.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JadwigaRomaszko">W pozostałej części tej rezerwy znajduje się ponad 5 mld zł na planowe wydatki na realizację wspólnej polityki rolnej w przyszłym roku. 700 mln zł to wydatki majątkowe, stanowiące współfinansowanie krajowe budżetu państwa projektów realizowanych przez samorządy. Są to środki, które są kierowane do samorządów poprzez budżety wojewodów. W tej części w bieżącym roku było również finansowane „Moje Boisko – Orlik 2012”. Poza tym w tej rezerwie znajduje się ponad 100 mln zł na PO „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”. Jak powiedziałam, około 17,5 mld zł to środki, które są przeznaczone na programy. O ich uruchomienie w trakcie roku wnosi Minister Rozwoju Regionalnego. Pozostałe środki to są inne wydatki.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#AugustynKubik">Pamiętam o programie, dotyczącym budowy dróg krajowych i lokalnych. To nie jest w gestii Ministra Rozwoju Regionalnego. W tej chwili mogę powiedzieć, że prześlemy na piśmie odpowiedź na to pytanie – oczywiście po konsultacji z właściwym autorem czy odpowiedzialną instytucją. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Wiem, że jest to program rządowy, w którym dąży się do naprawy czy remontów dróg lokalnych w gminach i powiatach. To ma być finansowane w następujący sposób: 50% dotacja rządowa i 50% dotacja samorządowa. Taką informacją dysponuję. Oczywiście, poprosimy o bardziej szczegółową informację. Jest to zupełnie nowy program, wyjście naprzeciw małym gminom i powiatom, którym zwykle brakuje pieniędzy na remonty dróg lokalnych. Bardzo proszę – pani poseł Paluch, pan poseł Kochanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AnnaPaluch">Chciałam delikatnie przypomnieć, że nie uzyskałam odpowiedzi na moje pytanie o środki na PROW.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JanKochanowski">Od pana ministra usłyszałem, że ta rezerwa celowa będzie podzielona także na budowę boisk „Orlik 2012”. Chciałem zapytać panią minister finansów, kto jest dysponentem rezerwy celowej. W Sejmie jest ustawa, która mówi, że to minister do spraw sportu będzie dysponował tymi pieniędzmi. Te środki są w poz. 8. Kto w ogóle dysponuje rezerwą celową w państwie. Według mnie Minister Finansów, czyli ustawa, która mówi, że dysponentem jest Minister Sportu, jest złą ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#HalinaRozpondek">Bardzo proszę – pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Na podstawie ustawy o finansach publicznych dysponentem rezerw celowych jest Minister Finansów. Oczywiście uruchamia tę rezerwę na wniosek Ministra Sportu i takie są ogólne reguły sztuki.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#ElżbietaChojnaDuch">Odpowiadając na pytania pani poseł, chcę powiedzieć, że zadania w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej zostały zaplanowane w kwocie 15 mld 115 mln 723 tys. zł. Dysponenci w poszczególnych częściach otrzymali 9 mld 756 mln 145 tys. zł. Jak już mówił pan minister, co również podkreślała pani dyrektor, pozostała część to 5 mld 359 mln 578 tys. zł – zaplanowana w rezerwie celowej w poz. 8. Kwota, o którą pyta pani poseł, ujęta jest w ramach środków na realizację Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#AnnaPaluch">W takim razie poprosiłabym o odpowiedź na piśmie, jeśli nie można jej udzielić w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze są jakieś głosy odnośnie do tej części budżetowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#GrażynaGęsicka">Mam jedną uwagę dotyczącą „Programu budowy i naprawy dróg lokalnych”. Co prawda dokładnie nie wiemy, jakby miał wyglądać, ale z tego, co mówi pani przewodnicząca Rozpondek, wynika, że będzie to program, który w 50% będzie pokrywany ze środków samorządów, a w 50% właśnie z tej rezerwy. Chciałam zwrócić uwagę na to, że na RPO mamy 16 mld euro. W ramach RPO są możliwości budowy dróg i z tego, co wiem, wynika, że te możliwości jeszcze nie są „tknięte ludzką ręką”. Jeżeli robimy taki program, o jakim tutaj słyszeliśmy, to jest to konkurencja do wydawania środków unijnych. Może się zdarzyć, że w 2010 roku będziemy musieli nie wykorzystać środków unijnych, bo zbudowaliśmy sobie te drogi „za swoje”.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Deptuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#LeszekDeptuła">Muszę zabrać głos w związku z wypowiedzią pani poseł Gęsickiej. „Program budowy i naprawy dróg lokalnych” dotyczy przede wszystkim dróg powiatowych i gminnych. W RPO są przede wszystkim drogi wojewódzkie, duże ciągi komunikacyjne. Na przykład dzisiaj w naszym województwie pieniędzy z RPO na drogi gminne i powiatowe jest tyle, „co kot napłakał”. Praktycznie w ogóle ich nie ma. Nie widzę tutaj żadnej konkurencji między RPO a „Programem budowy i naprawy dróg lokalnych”, umieszczonym w tej rezerwie. Wprost przeciwnie – jest to idealne uzupełnienie do budowanych z RPO dróg wojewódzkich. Tu nie ma żadnej konkurencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo panu posłowi. Wiem, że w jednym z województw zostało złożonych ponad 100 wniosków, dotyczących właśnie dróg lokalnych, a mogły być przyjęte tylko 4 wnioski. Gdzieś muszą się znaleźć pieniądze na te 90 wniosków i tutaj absolutnie zgadzam się z wypowiedzią pana posła Deptuły.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#HalinaRozpondek">Czy są jeszcze jakieś uwagi do części budżetowej 83? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#AnnaPaluch">Pozwolę sobie na małą uwagę, jeśli już weszliśmy na temat dróg lokalnych. Wydaje się, że zasada pomocniczości, która powinna przenikać wszelkie działania rządu i samorządu, mówi o tym, żeby kompetencje sprowadzać jak najniżej. Myślę, że z poziomu wojewódzkiego dużo lepiej niż z poziomu rządu i Ministra Finansów widać to, które drogi lokalne nadają się do remontu, a które niekoniecznie. Myślę, że dużo skuteczniejszą drogą byłoby dodanie pieniędzy województwom, by one załatwiły ten problem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuje bardzo. Myślę, że cały program ma swój sposób działania. Myślę, że będzie to się odbywało na zasadzie wniosków, a nie z góry przekazywania pieniędzy przez Ministra. Wszyscy o tym wiemy. Dzisiaj nie rozmawiamy na temat stworzonego przez rząd programu naprawy dróg lokalnych, lecz o rezerwach celowych i przeznaczonych na to finansach. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę, wobec tego przyjmujemy część 83.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#HalinaRozpondek">Przechodzimy do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 900 – gospodarka komunalna i ochrona środowiska oraz dochody i wydatki, dotacje celowe, zatrudnienie i wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#HalinaRozpondek">Bardzo proszę o zabranie głosu panią minister Chojnę-Duch.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Dziękuję bardzo. Chciałabym prosić o zabranie głosu przez panią dyrektor Paderewską. Z uwagi na inne zobowiązania sejmowe niedługo niestety będę musiała wyjść, ale pani dyrektor świetnie sobie poradzi zarówno z tą częścią, jak i z SKO. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo, pani minister. Bardzo proszę – pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#EwaPaderewska">Ewa Paderewska. Dochody w projekcie ustawy budżetowej na 2009 rok w dziale – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zostały zaplanowane w wysokości 1 mln 136 tys. zł. Nie są to poważne kwoty. Głównym źródłem dochodów są wpływy z grzywien i kar pieniężnych wymierzonych w wyniku kontroli przestrzegania wymogów ochrony środowiska – 506 tys. zł oraz z tytułu różnych dochodów, czyli zwrotu kosztów pobierania próbek przez Inspekcję Ochrony Środowiska – 273 tys. zł. Są tu też zwroty dotacji, odsetek od dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości. To są wpływy, które wystąpiły w woj. śląskim – 185 tys. zł. Poza tym są tu wpływy ze sprzedaży składników majątkowych, z tytułu różnych opłat, najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#EwaPaderewska">Wydatki na 2009 rok w tym dziale zostały zaplanowane w wysokości 138 mln 925 tys. zł, z czego wydatki bieżące stanowią kwotę 129 mln 64 tys. zł, a majątkowe – 2 mln 827 tys. zł oraz wydatki finansowane i współfinansowane z Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego EOG – 7 mln 34 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#EwaPaderewska">Z tych środków będą finansowane zadania z zakresu gospodarki ściekowej i ochrony wód w woj. łódzkim – 8 tys. zł, w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego i klimatu w woj. dolnośląskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim, wielkopolskim – 600 tys. zł. Na ochronę gleby i wód podziemnych w woj. dolnośląskim będą wydatkowane środki w wysokości 200 tys. zł, na zmniejszenie hałasu w woj. wielkopolskim – 15 tys. zł, na ochronę różnorodności biologicznej i krajobrazu w woj. opolskim i zachodniopomorskim – 520 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#EwaPaderewska">Podstawowe wydatki w tym dziale to koszty funkcjonowania Inspekcji Ochrony Środowiska. Główny Inspektor Ochrony Środowiska jest finansowany z budżetu Ministra Środowiska, a z budżetów wojewodów wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, występujące w każdym z województw. Na wydatki tych jednostek zaplanowano 136 mln 906 tys. zł. Z tych środków na świadczenia na rzecz osób fizycznych przewidziano 271 tys. zł, na wydatki bieżące – 127 mln 939 tys. zł. W tej kwocie główną pozycję stanowią wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 109 mln 124 tys. zł. Odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych to kwota niewiele ponad 2,5 mln zł. Pozostałe wydatki bieżące, związane z kosztami funkcjonowania tych jednostek i realizowanych przez nie zadań to 16 mln 300 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-81.4" who="#EwaPaderewska">Na wydatki majątkowe przewidziano 8 mln 696 tys. zł, z czego na inwestycje budowlane – 1 mln 55 tys. zł, a na zakupy inwestycyjne – 1 mln 772 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-81.5" who="#EwaPaderewska">Ponadto z budżetu wojewodów finansowana jest działalność Wojewódzkiej Komisji ds. Oceny Oddziaływania na Środowisko w woj. dolnośląskim, koszty usuwania szkód powstałych w wyniku skażenia terenu w woj. podkarpackim i wielkopolskim oraz realizacja zadań z zakresu utrzymania wód mniej istotnych dla rolnictwa w woj. świętokrzyskim.</u>
<u xml:id="u-81.6" who="#EwaPaderewska">Ponadto w woj. zachodniopomorskim zaplanowano środki na projekt „Dobrowolny rok ekologiczny” oraz na odszkodowania dla osób fizycznych i prawnych w związku z realizacją ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie – 90 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-81.7" who="#EwaPaderewska">To tyle w telegraficznym skrócie.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Usłyszeliśmy już opinię koreferenta – pana posła Żylińskiego. Czy są jakieś głosy? Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos odnośnie do części – Budżety wojewodów? Nie słyszę. Czy są jakieś zastrzeżenia? Nie słyszę, wobec tego przechodzimy do części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#EwaPaderewska">Samorządowe kolegia odwoławcze zostały utworzone i działają na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych. Od początku było to 49 jednostek i mimo reformy administracyjnej kraju nadal pozostało 49 jednostek ze względu na ułatwienie dostępu do nich obywatelom.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#EwaPaderewska">Nadzór nad działalnością administracyjną kolegiów sprawuje Prezes Rady Ministrów, który może powierzyć wykonywanie tego zadania ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#EwaPaderewska">Na 2009 rok na wydatki SKO zaplanowano kwotę 104 mln 375 tys. zł. Środki przeznaczone na wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla etatowych członków Kolegiów oraz pracowników biur to 83 mln 503 tys. zł. Te wydatki zostały zaplanowane dla 589 etatowych członków kolegiów oraz 468 pracowników biur. Pracownicy kolegiów są objęci regulacjami ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Wynagrodzenia etatowych członków kolegiów oparte są na mnożnikowym systemie wynagradzania. Do pracowników biur nie stosuje się zasad mnożnikowego sposobu ustalania wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-83.3" who="#EwaPaderewska">Na świadczenia na rzecz osób fizycznych zaplanowano kwotę 76 tys. zł. Na wynagrodzenia dla pozaetatowych członków Kolegiów zaplanowano 4 mln 900 tys. zł, a na pozostałe wydatki bieżące związane z kosztami funkcjonowania tych jednostek i realizacją przez nie zadań zaplanowano kwotę 12 mln 619 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-83.4" who="#EwaPaderewska">Wydatki majątkowe zostały zaplanowane w wysokości 3 mln 277 tys. zł, z czego na zadania z zakresu budownictwa – 1 mln 734 tys. zł, na zakupy inwestycyjne – 1 mln 543 tys. zł. Dodatkowo w rezerwach celowych została ujęta kwota w wysokości 2 mln zł na uzupełnienie wydatków SKO w trakcie 2009 roku. Chodzi przede wszystkim o takie wydatki, których nie można przewidzieć na etapie konstruowania ustawy budżetowej – np. zmiany siedzib, remontów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Proszę o zabranie głosu koreferenta – pana posła Leszka Deptułę.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#LeszekDeptuła">Pani przewodnicząca, szanowne koleżanki i koledzy posłowie. Trzeba zwrócić uwagę na to, że w ustawie budżetowej na 2008 rok zatrudnienie wynosiło 910 osób, natomiast w planie na 2009 rok jest 1057 osób, z czego w 2008 roku etatowych członków Kolegiów było 513, a w 2009 ma być 589.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#LeszekDeptuła">Wcześniej mówiliśmy o przeciętnym wynagrodzeniu w RIO. Jeśli popatrzymy na przeciętne wynagrodzenie pracowników SKO, to jest ono jeszcze niższe niż w RIO. Z dokumentów jednoznacznie wynika, że w 2009 roku przeciętne wynagrodzenie osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń wyniesie w RIO 3714 zł, a w SKO – 2578 zł. Jest więc niższe niż w RIO. Oczywiście, ten problem wynagrodzeń wraca jak „bumerang” – zarówno w RIO, jak i w SKO.</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#LeszekDeptuła">Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że w ramach decentralizacji państwa rozważane są projekty ustaw, które przekażą większe kompetencje samorządom, a więc trzeba się liczyć również z tym, że SKO będą miały zwiększone zadania, które będą wynikać z tego, że w związku z przejęciem kompetencji więcej będzie decyzji wydawanych przez samorządy i może być zwiększona praca w SKO.</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#LeszekDeptuła">Inne pozycje nie budzą tutaj jakichś większych emocji, natomiast trzeba zwrócić uwagę na to, że w rezerwach celowych poz. 24 – rezerwa na zwiększenie wynagrodzeń przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń dla osób odwoływanych, z tytułu nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych dotyczy również pracowników SKO. W tej rezerwie na wynagrodzenia zaplanowano kwotę 4 mln 794 tys. zł. Jest również rezerwa, o której mówiła pani dyrektor. Jest to poz. 56.</u>
<u xml:id="u-85.4" who="#LeszekDeptuła">Generalnie można powiedzieć, że powinniśmy przyjąć zaproponowane wydatki. Jednak trzeba zwrócić uwagę na to, o czym mówiłem wcześniej. W przyszłości po przekazaniu kompetencji do samorządów (szczególnie województw i powiatów) będziemy mieli do czynienia ze zwiększoną pracą ze strony SKO, jak i RIO. To wszystko, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo panu posłowi. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę – pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. W związku z przedstawionym materiałem chciałabym sobie pozwolić na parę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#AnnaPaluch">Należy zanotować prawie 13-procentowy wzrost ogólnych wydatków na tę część administracji. Chciałabym bliżej przyjrzeć się kwestiom płacowym, bo myślę, że jest to gros kosztów. Pozwolę sobie nie zgodzić się z przedmówcą co do stawek i porównania dwóch jednostek, o których dzisiaj mówimy. Należy zauważyć specyfikę działania poszczególnych jednostek. Inaczej działają RIO, gdyż prowadzą czynności kontrolne, a rozumiem, że osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń to osoby dokonujące czynności kontrolnych w gminach i dla takiej osoby wynagrodzenie w wysokości 3700 zł jest naprawdę symboliczne. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym biur Kolegiów to są etaty sekretarskie. Powołane w I kadencji samorządu SKO działają zupełnie inaczej. To są etatowi członkowie kolegiów i nieetatowi członkowie kolegiów. Porównywalne byłyby tutaj wynagrodzenia członków. W wypadku RIO członek kolegium ma przeciętne wynagrodzenie w wysokości 6789 zł, a członek kolegium SKO ma 7083 zł. To są porównywalne stanowiska pracy, które należałoby porównywać. W tym wypadku wynagrodzenie członka SKO jest wyższe – o ponad 300 zł.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#AnnaPaluch">Chciałabym zapytać o wynagrodzenia osobowe. Oczywiście, jest to trudne do uchwycenia, ale czy są jakieś dane, dotyczące wynagrodzeń nieetatowych członków kolegiów. Rozumiem, że są zatrudniane na podstawie umowy-zlecenia, bo uczestniczą w tym sporadycznie, w zależności od specjalistycznego wykształcenia. Czy jest jakaś stawka, miernik kształtowania wynagrodzenia tych osób?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w sprawie tej części budżetowej? Nie słyszę. Bardzo proszę – pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#EwaPaderewska">Zgadzam się z wypowiedzią pani poseł co do porównania wynagrodzeń między RIO i SKO. Jestem daleka od stwierdzeń, że wynagrodzenia pracowników biur SKO są wysokie. Nie są to poważne kwoty. Rzeczywiście są to pracownicy wspomagający pracę etatowych członków kolegiów. To jest sekretariat, księgowi, pracownicy, którzy pomagają w pracy etatowym członkom kolegiów.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#EwaPaderewska">Ułatwieniem w gospodarce funduszem wynagrodzeń w SKO jest możliwość korzystania z rezerwy, o której mówił pan poseł, czyli na te jednorazowe wypłaty. W każdym wypadku, gdy jest konieczność zapłacenia za nagrodę jubileuszową, odprawę emerytalną, rentową, prezesi SKO mają prawo (i to robią) występować o przyznanie środków na ten cel z rezerwy, o której mówił pan poseł. W przypadku innych jednostek refundacja z tej rezerwy wydatków na tego typu wypłaty następuje wyłącznie w stosunku do osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#EwaPaderewska">W wypadku RIO również są tu ujęte środki na wypłatę jednorazowych wypłat (nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne) w ramach funduszu wynagrodzeń i tych przeciętnych, które tu zostały zaprezentowane.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#EwaPaderewska">Jeśli chodzi o wynagrodzenia pozaetatowych członków kolegiów, to jest to uzależnione od przyjętej organizacji pracy i liczby posiedzeń w danym miesiącu. Tę wysokość określa prezes właściwego kolegium. Jest zastrzeżenie, że miesięczna wysokość wynagrodzenia wynosi do 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium. Dotyczą tego regulacje zawarte w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków SKO i pracowników biura kolegium. Wydaje mi się, że odpowiedziałam na wszystkie pytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Myślę, że właściwie była to uwaga pani poseł do tego materiału, a nie pytanie. Powiem jedynie, że chyba nikt tutaj z posłów nie uważa, że wynagrodzenia członków RIO są wystarczające, ale w jednym roku wszystkiego nie zmieni się. To są pewne zaszłości, aż tak drastycznych zaszłości nie widać w SKO i myślę, że przyjdzie również czas na to, by członkowie RIO zarabiali rzeczywiście wystarczająco. Czy są jeszcze jakieś inne zastrzeżenia do części 86 – SKO? Nie słyszę, wobec tego przyjmujemy tę część budżetową.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#HalinaRozpondek">Przechodzimy do punktu: prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków UE itd. Punkt jest bardzo długi. W zakresie tego punktu będą się wypowiadać różne ministerstwa. Bardzo proszę o syntetyczną wypowiedź w zakresie tych części, które dotyczą państwa ministerstw. Może zacznę od pana ministra Kubika z MRR. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#AugustynKubik">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, spróbuję to przedstawić tak syntetycznie, jak to jest możliwe, bo rzeczywiście wchodzimy w „gąszcz” wielu cyfr.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#AugustynKubik">W zał. nr 14 mamy informację na temat środków i wydatków na realizację programów. Przekazuję informację na temat środków bezzwrotnych, pochodzących z pomocy przedakcesyjnej UE. Na 2009 rok planowane są wydatki w kwocie 677 mln zł. Kolejna bardzo ważna cyfra w tym załączniku to 632 mln zł na realizację Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego EOG. 96 mln zł to środki na realizację Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Ponadto jest tam informacja o środkach na realizację programów operacyjnych i Funduszu Spójności w ramach NPR.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#AugustynKubik">Zał. nr 15 – limity kwot zobowiązań i limity kwot wydatków w kolejnych latach obowiązywania NPR 2004–2006. Te limity odpowiadają zobowiązaniom Polski po stronie budżetu UE oraz zobowiązaniom po stronie budżetu krajowego dla zapewnienia odpowiedniego współfinansowania krajowego. Zostały one zapisane w NPR na lata 2004 – 2006 i po prostu takie muszą być. Limity kwot pokazują rzeczywiste zrefundowane ze środków UE płatności, dokonane w latach 2004–2007. Przypomnę, że tego rodzaju informacja jest właściwie prezentowana co miesiąc na stronach MRRR. Limity kwot wydatków pokazują rzeczywiste płatności, dokonane w latach 2004–2006. Jest to ogólna kwota 30 mld zł z niewielkim „ogonkiem”.</u>
<u xml:id="u-91.3" who="#AugustynKubik">Bardzo ważny zał. nr 16 – wykaz programów operacyjnych realizowanych już w ramach nowej perspektywy 2007–2013. Jest tam również pokazana wielkość limitów zobowiązań w poszczególnych latach realizacji – 268 mld zł. Jest tam rozpisana informacja o dochodach i wydatkach budżetu państwa w zakresie poszczególnych programów. Dochody to 18,8 mld zł, wydatki – 9,4 mld zł w limitach dysponentów. Jest plan wydatków na 2009 rok na realizację poszczególnych programów operacyjnych w ramach NSRO w podziale na części, działy, rozdziały klasyfikacji budżetowej, czyli bardzo dokładnie „zaszufladkowane”.</u>
<u xml:id="u-91.4" who="#AugustynKubik">W tej chwili dosłownie na sekundę wrócę do tego, o czym już mówiliśmy. Pokazane w tabelach wydatki będą mogły być zwiększane w trakcie roku z rezerwy budżetowej części 83 poz. 8, bo tam jest ujęte owe 17,4 mld zł, które szczegółowo wyliczała pani dyrektor. Łącznie wydatki na programy NSRO ujęte w projekcie ustawy budżetowej to prawie 25 mld zł, a jest to 9% przyznanej alokacji na lata 2007–2013. To, że jest tyle, zabezpiecza nas przed tą „gilotyną”, o której na początku staraliśmy się trochę rozmawiać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Z moich obserwacji wynika, że pan minister chyba w ogóle wyczerpał ten punkt. Czy jakieś uwagi ma minister spraw wewnętrznych i administracji? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#HalinaRozpondek">Czy jakieś uwagi ma przedstawiciel Ministerstwa Finansów? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#BarbaraStyczeń">Dwa zdania o zał. nr 7 zawierającym informacje na temat prefinansowania zadań. Jest to już bardzo skromny załącznik, ponieważ w 2008 roku kończy się prefinansowanie zadań objętych NPR. Na 2009 i 2010 rok będą przewidziane kwoty, dotyczące prefinansowania projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach Funduszu Spójności i kwoty przewidziane na prefinansowanie zadań, realizowanych w ramach wspólnej polityki rolnej i rybackiej. Jeśli chodzi o prefinansowanie funduszy strukturalnych, to przewidzieliśmy plan w zakresie przychodów, czyli zwrotu środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę. Czy są jakieś zastrzeżenia do tego punktu? Nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#HalinaRozpondek">W ten sposób porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Wobec tego, że wszystkie punkty przyjęliśmy bez zastrzeżeń, czy państwo zgadzają się na to, by Komisja Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy budżetowej w omawianych przez nas zakresach? Czy są do tego jakieś uwagi? Nie ma uwag, a więc przyjmujemy pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#HalinaRozpondek">Prosiłabym o to, by pan poseł Adam Żyliński był naszym sprawozdawcą w Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>