text_structure.xml 11 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Polityki Społecznej i Rodziny oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów. Witam pana Sławomira Brodzińskiego, szefa służby cywilnej wraz z zespołem. W dzisiejszym porządku obrad przewidziane jest rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Czy do porządku obrad państwo posłowie wnoszą uwagi? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Senat przedstawił poprawki do omawianej przez nas ustawy. Jest ich 8. Myślę, że od razu przystąpimy do rozpatrzenia poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BronisławDutka">Poprawka nr 1. Czy jest przedstawiciel Senatu? Nie. Może więc pan poseł sprawozdawca, pan przewodniczący Piechota, zechce nam powiedzieć kilka zdań na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, po konsultacjach z Biurem Legislacyjnym chciałbym zaproponować, żeby poprawkę nr 1 odrzucić, gdyż jest to norma wprawdzie nie stricte regulująca i sztywna, ale dająca pewien kontekst do wykładni stosowania tych przepisów. Takie normy w porządku prawnym funkcjonują od dawna, są to choćby zasady współżycia społecznego. Jeżeli można, chciałbym poprosić, żeby ewentualnie o tym krótko powiedział pan mecenas Bogdan Cichy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SławomirPiechota">Natomiast jeżeli chodzi o pozostałe poprawki, chciałbym prosić o jednoznaczne stanowisko ze strony Biura Legislacyjnego, bo z naszych wstępnych konsultacji wynika, że można je przyjąć w jednym bloku, jako poprawki redakcyjne. Tak więc poprawkę nr 1 proponowałbym odrzucić, a poprawki nr 2-8 przyjąć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanCichy">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 1 z uchwały Senatu, to podzielamy pogląd, że ta poprawka nie ma w pełni treści o charakterze normatywnym – tak jak pan przewodniczący był uprzejmy wspomnieć. Od strony tworzenia prawa rozróżniamy sytuację, w której są normy prawne o charakterze bezwzględnie lub względnie obowiązującym, czyli mają cechy normatywne, natomiast dopuszczamy w pełni również takie regulacje, które mają, po pierwsze, lex generalis, czyli kreślą ogólne normy i ogólny sposób postępowania, stanowią swoistą wytyczną czy swoistą wskazówkę, jak i takie przepisy, które zawierają w sobie sekwencję o charakterze informacyjnym. Tak rozumiemy tę zmianę nr 1 i w związku z tym oczywiście popieramy propozycję polegającą na odrzuceniu poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanCichy">Jeżeli chodzi o poprawki nr 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8, w naszym przekonaniu, te poprawki mają charakter redakcyjny, więc proponujemy je rozpatrzyć łącznie. Nie zgłaszamy żadnych zastrzeżeń odnośne do tych poprawek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący zaproponował negatywną opinię Komisji odnośnie do poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę, pan przewodniczący Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławZieliński">Chciałbym prosić pana przewodniczącego o odniesienie się do merytorycznej treści tej poprawki, żebyśmy w tym formalnym tłumaczeniu nie zgubili jej istoty, bo ona – jak mi się wydaje – jest godna uwagi, jeżeli chodzi o interes społeczny związany ze wskaźnikami dotyczącymi zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Ta normatywność czy nienormatywność i jej charakter to jest jedno zagadnienie istotne z punktu widzenia legislacyjnego, ale meritum omijamy w tej dyskusji. Prosiłbym więc, żeby pan jako osoba wyczulona na te kwestie – wiemy z pana poprzednich wystąpień, że tak jest – odniósł się do merytorycznej strony tej poprawki, bo ja – prawdę mówiąc – mam wątpliwości, jak głosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Oczywiście chciałbym to wyjaśnić, jeżeli istnieją jakiekolwiek wątpliwości od strony istoty proponowanej przez nas regulacji, którą Senat proponuje wykreślić. My zaproponowaliśmy w tekście ustawy przekazanym do Senatu następujący przepis, cytuję: „Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego przedstawia Radzie Ministrów stanowisko odnośnie do projektu sutawy budżetowej, w części dotyczącej środków finansowych na wynagrodzenie członków korpusu służby cywilnej – biorąc pod uwagę wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych w poszczególnych urzędach”. A zatem, ustalając środki na wynagrodzenia Rada Ministrów, pracując nad projektem budżetu państwa, powinna mieć świadomość, na ile w tych urzędach zatrudnia się osoby niepełnosprawne, a na ile część budżetu jest jakby z góry wpisywana na poczet kar za ich niezatrudnianie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SławomirPiechota">Jeżeli to wykreślimy, to nadal Rada Ministrów będzie to pomijać. Oczywiście ten przepis nie stanowi, że Rada Ministrów musi jednoznacznie ukształtować ten projekt budżetu odpowiednio do wypełniania obowiązku zatrudniania osób niepełnosprawnych, natomiast Rada Ministrów powinna mieć świadomość w tym zakresie. Czyli jest to moment, kiedy na posiedzeniu Rady Ministrów wyświetla się, na ile urzędy wykonują ten swój obowiązek. Wykreślenie tego przepisu spowoduje, że ten problem zniknie z porządku i będzie pojawiać się tylko sporadycznie, incydentalnie, przy innych okazjach.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SławomirPiechota">Ja oczywiście wyjaśniałem tylko kwestię formalno-legislacyjną, natomiast właśnie dlatego, że istota tego przepisu jest ważna jako pewna rekomendacja kształtująca praktykę, jesteśmy za utrzymaniem tego przepisu, który zaproponowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#SławomirPiechota">Przypomnę też, że był to komisyjny projekt ustawy, przyjęty jednomyślnie przez Komisję Polityki Społecznej i Rodziny ponad podziałami klubowymi. Byliśmy na posiedzeniu Rady Służby Cywilnej z panem wiceprzewodniczącym Stanisławem Szwedem i panią wiceprzewodniczącą Anną Bańkowską, żeby właśnie przekonywać, że jest to rozwiązanie odnośnie do którego jest szerokie porozumienie i zgoda w naszej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu Piechocie. Czy są uwagi do poprawki nr 1? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BronisławDutka">Czy jest sprzeciw wobec propozycji negatywnego zaopiniowania poprawki nr 1 Senatu? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BronisławDutka">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 2-8. Jest sugestia, aby rozpatrzyć je łącznie, jako poprawki redakcyjno-legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#BronisławDutka">Czy odnośnie do propozycji łącznego rozpatrzenia tych poprawek są uwagi? Nie słyszę uwag. Zatem rozpatrzymy te poprawki łącznie. Była propozycja pana przewodniczącego Piechoty, żeby te poprawki zaopiniować pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BronisławDutka">Czy są uwagi w tym zakresie? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#BronisławDutka">Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 2-8 Senatu? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują Sejmowi przyjęcie tych poprawek i głosowanie ich razem.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#BronisławDutka">Sprawozdawcą Komisji był pan przewodniczący Sławomir Piechota. Proponuję, aby nadal pełnił tę funkcję. Czy są inne propozycje? Nie słyszę innych propozycji. Stwierdzam, że sprawozdawcą Komisji jest pan przewodniczący Sławomir Piechota. Opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych już jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SławomirPiechota">Byłbym wdzięczny, gdyby pan minister Brodziński zechciał powiedzieć o planowanej kontroli, która będzie ważnym etapem wdrażania rozwiązań zawartych w tej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę pana ministra Sławomira Brodzińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SławomirBrodziński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W swoim wystąpieniu sejmowym zobowiązałem się do uruchomienia kontroli przeprowadzanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w sprawie wielkich różnic w zatrudnieniu niepełnosprawnych w administracji rządowej, czyli tam, gdzie działa korpus służby cywilnej i na co mam wpływ i stosowne instrumentarium. W związku z tym skierowałem do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów prośbę o ujęcie tego tematu w planie kontroli KPRM-u na drugie półrocze. Zostało to zaakceptowane przez pana ministra Arabskiego i z pisma z 20 lipca br. na temat kontroli na wniosek Szefa Służby Cywilnej nt. „Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej w wybranych ministerstwach i urzędach centralnych” – w domyśle będą to także urzędy wojewódzkie – wynika, że odbędzie się ona w III i IV kwartale tego roku. Mam nadzieję, że ten materiał będzie interesujący także z punktu widzenia sięgnięcia po dobre praktyki, jako że rozziew od 0,1% do 12% zatrudnionych osób niepełnosprawnych w administracji rządowej świadczy o tym, że pewne rzeczy można przeprowadzać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakiekolwiek uwagi odnośnie do dzisiejszego posiedzenia? Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BronisławDutka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>