text_structure.xml 29.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Witam państwa, otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej – druk nr 2737. Czy są uwagi do takiego porządku dzisiejszego posiedzenia?</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Uwag nie słyszę, a zatem uznaję, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia. Przystępujemy do jego realizacji. Proszę pana ministra Marka Buciora o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekBucior">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, Rada Ministrów upoważniła mnie do przedstawienia projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekBucior">Bezpośrednią przyczyną przygotowania tego projektu ustawy jest sytuacja, która wynikła w kwietniu 2009 roku z wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że nie można przekazywać do uregulowania do aktu niższej rangi, a więc do rozporządzenia, tych kwestii, które powinny być uregulowane bezpośrednio w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekBucior">Trybunał Konstytucyjny zanegował art. 85 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej, na podstawie którego zostało wydane rozporządzenie w sprawie określenia zryczałtowanej kwoty na utrzymanie dziecka oraz stawek na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej, a w ślad za tym – ponieważ to zanegowanie wynikało stąd, że nie było żadnej instrukcji do wydania tego rozporządzenia – uznaliśmy za właściwe przygotowanie nowych rozwiązań, które w tej chwili są zawarte już w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z 18 października 2004 w sprawie rodzin zastępczych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekBucior">To rozporządzenie jest wydane z kolei na podstawie art. 78 ust. 11. W tym przypadku delegacja ustawowa nie została co prawda zawetowana przez Trybunał Konstytucyjny, ale ponieważ instrukcja do wydania tamtego rozporządzenia jest tak samo przygotowana jak w przypadku delegacji z art. 85, uznaliśmy, że istnieje również konieczność przedstawienia rozwiązań w tym zakresie bezpośrednio w ustawie. Są to więc de facto techniczne kwestie przeniesienia z rozporządzenia do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekBucior">Są też dodatkowe elementy, a więc zmiana polegająca na uwzględnieniu w środkach finansowych na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej prowadzonej w domu jednorodzinnym wydatków na czynsz.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarekBucior">Tutaj może nastąpić pewne zwiększenie wydatków z budżetów powiatów, ale ponieważ tych placówek niewątpliwie nie jest dużo, bo w ogóle wszystkich placówek w mieście funkcjonuje 79, a tylko część z nich stanowi placówki w domach jednorodzinnych, więc nie będzie to duże zwiększenie wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarekBucior">Kolejna kwestia to jest możliwość przyznania rodzinom zastępczym świadczeń w wysokości wyższej niż to ma miejsce obecnie, ale ta możliwość będzie uzależniona od tego, czy dany starosta skorzysta z tej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarekBucior">Tu jest kolejny element, który wprowadzamy. Idzie on właściwie w ślad za zmianą, którą rozpatrywaliśmy na jesieni tamtego roku, gdzie wprowadzono rozwiązanie dające możliwość podwyższenia przez powiaty w drodze uchwały rady powiatu wysokości świadczeń przysługujących rodzinom zastępczym oraz osobom usamodzielnianym. Jest to po prostu kolejna konsekwencja.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarekBucior">Wprowadzamy również przepis przyznający staroście możliwość ograniczenia do 20% podstawy pomocy pieniężnej przyznawanej rodzinie zastępczej w sytuacji, gdy nie sprawuje już osobistej i bezpośredniej opieki nad dzieckiem, kiedy to dziecko jest w młodzieżowym ośrodku socjoterapii. Tu można dokonać pewnego zmniejszenia wydatków powiatów, bo o około 80 tys. zł rocznie, a więc nie jest to też duża zmiana.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarekBucior">Proponujemy również ujednolicenie zasad odpłatności przez rodziców za pobyt dziecka w instytucjach zapewniających dzieciom opiekę i wychowanie. Tu także można zrobić drobne zmniejszenie wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MarekBucior">Projekt był szeroko konsultowany i został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Partnerzy społeczni nie zgłosili uwag do projektu ustawy, co zapewne wynika z faktu, że większość kwestii po prostu została przeniesiona z rozporządzenia do ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję, panie ministrze, tylko jedno pytanie, które wręcz samo się ciśnie w sposób naturalny. Czemu tak późno? Kwiecień 2009 roku – 1 maja 2010 roku, kiedy wejdzie w życie wyrok. Czemu mamy tak mało czasu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekBucior">Wynika to przede wszystkim z trybu uzgadniania tych zmian, a ponadto z faktu, że samo uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego nastąpiło miesiąc później niż wyrok, później procedura przygotowania rozwiązań, założeń do ustawy, przygotowanie samej ustawy, uzgadniania itd.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekBucior">Same konsultacje społeczne trwają 30 dni. Trzeba jeszcze doliczyć 7 dni na wysłanie, znowu dodatkowe pół miesiąca, potem Komitet Stały Rady Ministrów, Rada Ministrów, uzgodnienie wszystkiego itd. Po prostu, są to wszystko procedury, które trwają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Procedury mamy od strony ideowej bardzo starannie przepracowane, tylko w praktyce niestety wygląda to inaczej. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł Kochan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Rozumiem, że tym projektem ustawy rozwiązujemy problem związany z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, ale nie rozwiązujemy problemu pieczy zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MagdalenaKochan">Muszę zapytać więc, panie ministrze, kiedy wreszcie do Sejmu i do Komisji wpłynie rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnej pieczy zastępczej. Bo te rozwiązania, które proponujemy w tym projekcie, są to rozwiązania, które konserwują obecny stan rzeczy. Nie wnoszą też niczego do Kodeksu opiekuńczego, nie rozwiązują wielu problemów dzieci będących w opiece instytucjonalnej, z której to opieki już dawno powinniśmy zrezygnować.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MagdalenaKochan">I jeszcze jedno pytanie, czy znane jest państwu stanowisko Rzecznika Praw Dziecka dotyczące rodzin zastępczych, a przede wszystkim tych rodzin, które starają się o bycie rodziną zastępczą dla dziecka i w trakcie tego postępowania nie otrzymują żadnych świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MagdalenaKochan">Przed chwilą otrzymaliśmy stanowisko Rzecznika Praw Dziecka, datowane na 18 lutego, które chętnie przekaże, bo warto je wziąć pod uwagę na przykład w trakcie prac podkomisji. To stanowisko rzeczywiście wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł Bańkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję bardzo. Mam nadzieję, że powołamy podkomisję. Potem w czasie pracy podkomisji będę miała kilka pytań, a w tej chwili chciałam pana ministra zapytać, czy pan mógłby nam przypomnieć, jakie są gratyfikacje dla poszczególnych typów rodzin zastępczych, dobrze? Tak na bieżąco. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AnnaBańkowska">Po drugie, proszę powiedzieć, jakie są wielkości zawarte w zmianie nr 2 i zmianie nr 3, bo tam są one wymienione.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AnnaBańkowska">Mam też takie pytanie. Ostatnio, posłowie z województwa kujawsko-pomorskiego otrzymali sugestie dotyczące ewentualnej zmiany w ustawie o pomocy społecznej kwestii wynagradzania osób sprawujących opiekę nad dziećmi w ramach rodziny zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AnnaBańkowska">Otóż, prawdę powiedziawszy, szczegółów nie znam, bo mamy dopiero je sobie wyjaśnić, ale dziś omawiamy tę ustawę, więc pytam. Propozycja była taka, żeby zatrudniać te osoby nie na podstawie umowy o pracę, tylko na podstawie umowy cywilno-prawnej.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AnnaBańkowska">Argument był taki, że nie ma jak dać urlopu tej rodzinie zastępczej, matce czy ojcu, powiedzieć jej: pracujesz tylko od godziny do godziny itd.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AnnaBańkowska">W moim przekonaniu, nie wchodząc w szczegóły – bo, jak mówię, była to sucha sygnalizacja problemu bez rozmowy bezpośredniej, więc na wiele pytań sama sobie nie umiem odpowiedzieć – ale sądzę, że jest to zasadne, bo jest to, jak wynika z nazwy, rodzina – zastępcza, ale jednak rodzina.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AnnaBańkowska">W związku z tym, sądzę, że tutaj czas pracy od godziny do godziny jest po prostu nielogiczny. Sądzę, że ośrodki pomocy społecznej mają szalony problem, żeby spełnić z jednej strony wymogi Kodeksu pracy, a z drugiej zagwarantować dzieciom opiekę całodobową, bo przecież ma się coś dziać na zasadzie rodziny, gdzie matka czy ojciec czasu nie liczą. Co pan minister o tym haśle sądzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Bardzo proszę, pani poseł Agnieszka Hanajczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AgnieszkaHanajczyk">Sądzę, że najważniejszą kwestią jest ta, o której mówiła pani przewodnicząca Kochan. Przede wszystkim są oczekiwania dotyczące kompleksowych zmian ustawy. Natomiast, chcę zapytać, panie ministrze, czy dobrze rozumiem, że jeżeli te zmiany nie zostaną szybko wprowadzone, to istnieje niebezpieczeństwo, że od 1 maja zostaną wstrzymane świadczenia? Czy też mogą być wstrzymane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Jeszcze pani poseł Bańkowska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaBańkowska">W nawiązaniu do wypowiedzi pani poseł – bo wczytywałam się w treść, ale może nie wszystko jeszcze zapamiętałam, co pan mówił – czy przewidywana jest kompleksowa zmiana ustawy? Nie mówię już o progach, które tam obowiązują od niepamiętnych czasów niezmienione. Ale w związku z tymi zagrożeniami niektórych wielkości oraz z sytuacją, która się wytworzyła na rynku pracy, dochodzi do wielu zupełnie nielogicznych rozwiązań prawnych. Stąd bardzo bym chciała usłyszeć, czy to będzie kiedyś zmienione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję, bardzo proszę, teraz pani, proszę tylko się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaWójcik">Anna Wójcik, Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Chciałam nawiązać tutaj do stanowiska Rzecznika Praw Dziecka wspomnianego przez panią poseł, w sprawie wynagrodzenia osób, które na czas postępowania ustanowienia rodziny zastępczej, sprawują pieczę nad dzieckiem. Chciałam powiedzieć, że jest to również przedmiotem wystąpienia rzecznika w dniu 16 lutego do pani minister pracy i polityki społecznej. W tym wystąpieniu zawarte są nasze propozycje zmian w tym zakresie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Sądzę, że to może powinno być uwzględnione w pracach podkomisji, którą przewidujemy powołać, żeby osoby, które właśnie są w trakcie tego postępowania ustanowienia rodziny zastępczej, żeby też miały zapewnione środki na funkcjonowanie. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SławomirPiechota">Chcąc odnieść się krótko do wątpliwości zgłoszonej przez panią przewodniczącą Bańkowską dotyczącą formy zatrudniania, chcę powiedzieć, że tu jest swego rodzaju rozbieżność. Wielokrotnie spotykałem się z prowadzącymi rodzinne domy dziecka czy rodziny zastępcze i wielokrotnie słyszałem właśnie od nich oczekiwanie, żeby była to umowa o pracę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#SławomirPiechota">Ludzie mają wrażenie, że umowa o pracę jest czymś mocniejszym, bardziej bezpiecznym niż kontrakt cywilno-prawny. A przecież w umowie cywilno-prawnej także można wprowadzić zabezpieczenia dotyczące stabilności.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#SławomirPiechota">Jest oczywiste, że ludzie, którzy podejmują się takiego zadania, chcą mieć pewną gwarancję, że z dnia na dzień nie zostaną tego pozbawieni, ale przecież, patrząc od strony samorządu można powiedzieć o tym samym.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#SławomirPiechota">Samorząd, który zawiera taką umowę, też chce mieć poczucie bezpieczeństwa i trwałości. Obie strony mogą się więc umówić nawet na dużo dalsze zabezpieczenia niż te na podstawie Kodeksu pracy. Mogą się umówić na przykład na wypowiedzenie sześciomiesięczne czy jeszcze inaczej, sygnalizowane z wyprzedzeniem.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#SławomirPiechota">Natomiast ewidentna jest fikcyjność umowy o pracę w sytuacji kogoś, kto całą dobę cały rok sprawuje tę opiekę. Bez wątpienia wymaga to przeorganizowania. Wobec braku innych zgłoszeń do dyskusji bardzo proszę pana ministra o odniesienie się do tych uwag zgłoszonych w trakcie dyskusji. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekBucior">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, jeśli chodzi o podstawy rzeczywiście musimy sięgnąć do przygotowywanej ustawy o pieczy zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarekBucior">Nastąpiła zmiana całej procedury prac rządowych i w wyniku tej zmiany najpierw są przygotowywane przez ministerstwo założenia do ustawy, a dopiero później, jeśli te założenia zostaną przyjęte przez Radę Ministrów, sam projekt ustawy jest przygotowywany przez Rządowe Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MarekBucior">Rządowe Centrum Legislacji miesiąc temu przekazało nam ten projekt ustawy i w związku z tym, bezpośrednio po tym fakcie wysłaliśmy projekt do konsultacji społecznych, ponieważ niezależnie od tego, że założenia były konsultowane, istnieje również wymóg konsultowania projektu ustawy, który otrzymamy z Rządowego Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MarekBucior">W związku z tym, projekt został wysłany, termin zgłaszania uwag upływa z końcem lutego, dokładnie 28 lutego i jak rozumiem, marzec powinien być miesiącem, w którym po pierwsze, projekt ustawy o pieczy zastępczej zostanie przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów, ewentualnie jeszcze Komisja Prawnicza go rozpatrzy, a zapewne w końcu marca, realnie biorąc, przyjmie go Rada Ministrów. Następnie projekt trafi pod obrady Sejmu i będą się tu już toczyły odpowiednie prace.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MarekBucior">Rzeczywiście, kwestia przyjęcia tej ustawy jest istotna, ponieważ między innymi wszystkie poruszane tu sprawy, a więc kwestia zawieranych kontraktów z rodzinami, które będą sprawowały pieczę nad dziećmi, to będą prawdopodobnie kontrakty nawet cztero czy pięcioletnie. To ułatwi szereg rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#MarekBucior">W tej ustawie będą też rozwiązane kwestie wynagrodzeń i urlopów, bo rzeczywiście, ta ustawa wymaga kompleksowych zmian i właśnie dlatego przygotowywana jest nowa ustawa o pieczy zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MarekBucior">Pani poseł Bańkowska zadała pytanie o kwoty, które przysługują, a więc musimy zacząć od tego, że kwotą bazową jest kwota 1673 zł. Jeżeli państwo sięgnęliby do druku nr 2737 to tam są wprost wskazane te kwoty przypadające w przypadku dziecka. I tak, w przypadku dziecka do ukończenia 7 roku życia jest to 1673 zł. Dalej trzeba już po prostu mnożyć. Taka kwota jest obecnie przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AnnaBańkowska">Może pani dyrektor by pomogła, bo pani zna te liczby i wie, jak wyliczyć te kwoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirPiechota">Mam prośbę, żebyśmy to trochę uporządkowali. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AlinaWiśniewska">Taka wyliczona podstawowa kwota to jest właśnie 660 zł. Jest ona podwyższana w zależności od wieku dziecka. W każdym razie, te kwoty nie przekraczają w zasadzie 1000 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaBańkowska">Pani dyrektor, a ile wynosi baza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AlinaWiśniewska">Baza wynosi 1673 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirPiechota">Już wiemy, że baza wynosi 1673 zł, a gdzie jest ta baza określona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AnnaBańkowska">A czemu pani mówi o 600 zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirPiechota">Z ustawy o pomocy społecznej wynika ta kwota. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekBucior">Pomału zmierzam do końca, ale było jeszcze pytanie o pismo Rzecznika Praw Dziecka. Zwróciłbym uwagę tylko na to, że to pismo jest z 18 lutego, dziś mamy 18 lutego i po prostu zbyt późno ono do nas trafiło, abyśmy mogli ocenić te propozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SławomirPiechota">Ale panie ministrze, pytamy tylko o pewną zawartą tu propozycję, która jest dość prosta i czytelna, aby rodzina, wobec której trwa postępowanie o ustanowienie rodziny zastępczej, mogła skorzystać z takiego mechanizmu wprowadzonego do ustawy, jaki jest stosowany wobec rodzin zastępczych o charakterze pogotowia rodzinnego, którym pomoc pieniężna przysługuje począwszy od dnia, w którym dziecko zostało faktycznie umieszczone w tej rodzinie. Po prostu.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SławomirPiechota">Sądzę, że jest to racjonalne, uzasadnione i że nic nie stoi na przeszkodzie, aby podczas prac w podkomisji uwzględnić również takie rozwiązanie. Proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AlinaWiśniewska">Sytuacja jest bardziej skomplikowana niż się wydaje, ponieważ rodzinę zastępczą w obecnym stanie prawnym powołuje sąd. Mamy, co prawda, takie przypadki, że rodziny same po prostu biorą sobie dzieci, a dopiero potem jest to postępowanie, które różnie się kończy i nie zawsze ustanowieniem rodziny zastępczej, nie w każdym przypadku.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AlinaWiśniewska">Natomiast my, jako departament, jako ministerstwo, stoimy na stanowisku, że jeżeli rzeczywiście trwa to postępowanie i to dziecko jest umieszczone w tej rodzinie, ale, na przykład, za zgodą powiatowego centrum pomocy rodzinie, to wtedy najczęściej środki są wypłacane tej rodzinie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#AlinaWiśniewska">Ale przepisu, jako takiego, który obligowałby do tego nie ma, ponieważ przepis mówi, że rodzina zastępcza jest wówczas, kiedy sąd ją ustanowi. I starostowie właściwie nie mają tytułu do tego, żeby każdy, kto się zgłosi i powie, że ma zamiar być rodziną zastępczą, to od razu dostał środki na utrzymanie dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Sądzę, że byłoby jednak czymś bardzo zasadnym, aby podkomisja nadzwyczajna, która będzie powołana, jak sądzę – a jeśli mogę, od razu składam wniosek o powołanie takiej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu ustawy – jednak zajęła się sprawą, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MagdalenaKochan">Rozumiem, że ktoś dba w jakiś sposób o jakość pieczy zastępczej nad dzieckiem i że to nie może być tak, że pierwszy lepszy człowiek, przepraszam, z podwórka, weźmie dziecko i będzie chciał, aby mu natychmiast wypłacić te 600 zł. Ale są przypadki, kiedy rodziny są spokrewnione i często ktoś, kto się decyduje na taki krok, ma naprawdę potężne kłopoty finansowe.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MagdalenaKochan">Sądzę, że to da się jednak zapisać w prawie tak, żeby zobligować te osoby do uzyskania natychmiastowej opinii powiatowego centrum pomocy społecznej czy innej odpowiedniej placówki pomocy społecznej, która w danym miejscu się tym zajmuje. Są to rozwiązanie szczegółowe i jak sądzę, warto je wziąć pod uwagę i jednak rozpatrzyć.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#MagdalenaKochan">Ostatnie moje pytanie dotyczy kwoty 1670 zł – albo nie, wycofam je, ponieważ uważam, że rozmowa w ogóle o problemach związanych z pieczą zastępczą będzie na pewno – bo aż się cisną na usta i pytania i propozycje różnych rozwiązań, ale nie przy tym projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#MagdalenaKochan">Podkreślam z całą mocą i bardzo by mi zależało, żeby Komisja w formie wniosku, który nie dotyczy przedmiotu ustawy, ale dotyczy tematu ustawy, zobowiązała przedstawiciela rządu do jak najszybszego przedstawienia do prac sejmowych oczekiwanej od dawna nowej ustawy o rodzinnej pieczy zastępczej. Proszę, aby ten wniosek był przegłosowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirPiechota">Pani przewodnicząca, potraktujmy to jako pewien apel, bo takie wnioski nie wiadomo, w jakim trybie miałyby być głosowane. Przyjmijmy – bo sądzę, że wszyscy jesteśmy w tym zgodni – że jest oczekiwanie, że ten projekt zostanie najpilniej jak to możliwe złożony w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#SławomirPiechota">Natomiast, formuła zaproponowana przez Rzecznika Praw Dziecka sądzę, że jest jakimś punktem początkowym do znalezienia tego rozsądnego przepisu, tej konstrukcji, a więc, od dnia, w którym dziecko zostało umieszczone w rodzinie, co oznacza, że nie jest to decyzja samej rodziny i jej oświadczenie, że ona będzie się o to ubiegać, tylko jest to decyzja jakiegoś organu.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#SławomirPiechota">Jest to postępowanie, nazwijmy to, predecyzyjne, czyli przygotowujące tę decyzję ze względu na dobro dziecka, które jest już w rodzinie, która chce się nim zająć i nawiązać z nim trwalsze więzi. Czy pani jeszcze w tej sprawie? Tak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AnnaWójcik">Chciałam jeszcze coś dodać i uściślić, bo nam nie chodzi o rodziny, które jakoś sobie „wzięły” dziecko czy po prostu przejęły nad nim opiekę, tylko o rodziny, wobec których sąd rodzinny decyduje i w takim trybie zabezpiecza pieczę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AnnaWójcik">Sąd wydaje orzeczenia, a wiec w trybie zabezpieczenia tym rodzinom nie udziela się pomocy pieniężnej właśnie dlatego, że nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja, nie ma jeszcze rozstrzygającego orzeczenia o ustanowieniu rodziny zastępczej. Skąd ten problem?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AnnaWójcik">Otóż, te postępowania trwają często miesiącami i osoby, które faktycznie sprawują opiekę nad dziećmi, niezależnie od tego czy są czy nie są spokrewnione z nimi, nie dostają z tego tytułu żadnych pieniędzy. Podkreślam, chodzi o orzeczenia sądów, które w trybie pieczy powierzają opiekę nad dziećmi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SławomirPiechota">Sądzę, że co do istoty, zostało to jasno określone. Mam nadzieję, że podkomisja z pomocą Biura Legislacyjnego i pana ministra Buciora i jego współpracowników, znajdzie odpowiednią formułę, aby te dzieci uzyskały również tego rodzaju zabezpieczenie.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SławomirPiechota">Nie ma więcej zgłoszeń w dyskusji, zamykam zatem pierwsze czytanie. Informuję, że nie wpłynął wniosek o wysłuchanie publiczne tego projektu. Padł wniosek o skierowanie tego projektu do podkomisji nadzwyczajnej. Czy ktoś jest przeciwny takiemu sposobowi dalszego postępowania? Bardzo proszę, pan przewodniczący Szwed.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#StanisławSzwed">Mam wątpliwości, ponieważ mamy stałą podkomisję do spraw rodziny. Czy nie skierować tego projektu właśnie do tej podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SławomirPiechota">Czy chcemy zaproponować taką formułę, że każdy może zgłosić się do podkomisji, czy będą to rozpatrywać te same osoby, które są w stałej podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#SławomirPiechota">Natomiast, jak widać, dziś sprawa dotyczy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o możliwie precyzyjne wypełnienie woli Trybunału Konstytucyjnego i dlatego proponujemy, aby to była podkomisja nadzwyczajna, tym bardziej że jest dodatkowy problem ze sformułowaniem przepisu, który będzie poszerzał wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Stąd propozycja powołania podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#SławomirPiechota">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem przyjmuję, iż Komisja zaakceptowała powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Proszę kluby o zgłaszanie kandydatur w trybie zwyczajowym, czyli siedmioosobowa podkomisja, przy znanym parytecie.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#SławomirPiechota">W imieniu Klubu Platformy Obywatelskiej mam przyjemność zgłosić panią poseł Danutę Olejniczak, panią poseł Agnieszkę Hanajczyk, pana posła Marka Plurę. W imieniu Klubu Prawo i Sprawiedliwość – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławSzwed">Pan poseł Zbysław Owczarski i pan poseł Jan Bury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. W imieniu Klubu Lewicy, jak rozumiem, pani przewodnicząca Anna Bańkowska i w imieniu Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego pan Piotr Walkowski. Podkomisja została wyłoniona. Czy są sprzeciwy wobec takiego składu podkomisji? Nie ma sprzeciwu. Skład podkomisji został ustalony. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AnnaBańkowska">Mam prośbę, aby na posiedzenie podkomisji przygotować jednolity tekst ustawy z wprowadzonymi zmianami, abyśmy wiedzieli, co eliminujemy, a co nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SławomirPiechota">Czy pan minister może się podjąć przygotowania tekstu z wniesionymi zmianami, żeby mieć cały projekt? Tak. Pan minister potwierdza.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Przypomnę tylko, że o godzinie 17.00 jest posiedzenie Komisji Zdrowia. Będziemy mieli pilny projekt rządowy, natomiast w tej sprawie przewidywane jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji na następnym posiedzeniu w czwartek, stąd wstępnie sugerowany termin na posiedzenie podkomisji to wtorek, 2 marca, aby udało się zarezerwować na ten cel odpowiednią salę.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Proszę członków podkomisji do stołu prezydialnego, abyśmy mogli się ukonstytuować. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>