text_structure.xml 53.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MagdalenaKochan">Dzień dobry. Witam państwa serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W zastępstwie pana przewodniczącego poprowadzę dziś posiedzenie Komisji. Jak państwo wiedzą, trwa debata na temat pakietu antykryzysowego. W związku z tym część naszych koleżanek i kolegów, w tym pan przewodniczący, bierze udział  w tej debacie i nie ma ich na sali.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MagdalenaKochan">Mamy parę spraw porządkowych, ale zaczniemy od przyjęcia porządku dziennego obrad, który został doręczony paniom i panom posłom drogą a to e-mailową, a to faksową.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MagdalenaKochan">Czy do porządku obrad są uwagi? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Bańkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję bardzo. Chciałabym uzupełnić porządek o omówienie pewnego problemu, który - moim zdaniem - nadaje się na komisyjną inicjatywę zmiany ustawy. Chodzi  o zmianę ustawy o świadczeniach przedemerytalnych. Jeśli można by było poprosić,  to chciałabym, żeby był to punkt pierwszy dzisiejszego porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MagdalenaKochan">Oczywiście. Pozostałe punkty porządku obrad uzyskają odpowiednią kolejność, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaBańkowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MagdalenaKochan">Czy ktoś z państwa jest przeciwny rozszerzeniu porządku obrad przez uzupełnienie  go o punkt, o którym mówiła przed chwilką pani poseł Bańkowska oraz omówieniu tego problemu jako pierwszego?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MagdalenaKochan">Jeśli nie, to uznam, że przyjęliśmy porządek obrad z tym rozszerzeniem.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Zatem bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję bardzo. Chciałabym zaproponować Komisji tok pracy nad nowelizacją ustawy, ale zacznę może najpierw od jej omówienia. Otóż zasada zawieszania prawa do pobieranego świadczenia na wniosek osoby uprawnionej przewidziana jest w ustawie z dnia  17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Emeryt może zawiesić prawo do emerytury. W przypadku zgłoszenia takiego wniosku przez osobę uprawnioną do emerytury lub renty wypłata świadczenia podlega wstrzymaniu od miesiąca, w którym została wydana decyzja w tej sprawie, do miesiąca, w którym zostanie zgłoszony wniosek o jej podjęcie. Emeryt lub rencista nie ma obowiązku uzasadniania wniosku o zawieszenie prawa do świadczenia, a przychód uzyskany w okresie zawieszenia prawa do świadczenia nie podlega rozliczeniu. W przypadku rozliczenia rocznego kwoty graniczne przychodu ustala się z wyłączeniem tego okresu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AnnaBańkowska">Wydaje się zasadne przeniesienie analogicznej zasady na grunt ustawy z dnia  30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych. Obecne przepisy nie motywują do rezygnacji z zasiłków oraz świadczeń przedemerytalnych i zatrudniania się, bowiem do dochodów zalicza się nie tylko pobrane przez kilka miesięcy świadczenie i pobrane przez kolejne miesiące wynagrodzenie, ale również zasiłek lub świadczenie, które się należało, choć nie zostało pobrane. Oznacza to, że osoby, które zrezygnowały ze świadczenia na rzecz pracy zawodowej, muszą zwracać Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych często prawie całe zarobki z tytułu zatrudnienia. Wprowadzenie przepisów o zawieszalności zapobiegnie tej niezrozumiałej i niesprawiedliwej praktyce.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AnnaBańkowska">Tyle przygotowałam w uzasadnieniu do ustawy, a teraz powiem to językiem ogólnym. Mamy do czynienia z taką oto sytuacją, która zdarza się szczególnie wtedy, kiedy świadczeniobiorca oprócz świadczenia ZUS uzyskuje jakiekolwiek zarobki z tytułu pracy zawodowej. Wiadomo, że jeżeli emeryt, który nie ma 60 czy 65 lat i ma ograniczone prawo do wysokości wynagrodzenia, dostanie dobrą pracę, to może zawiesić prawo  do emerytury. Pisze wniosek do ZUS: „Proszę z tym a tym dniem przestać wypłacać mi emeryturę”. Załóżmy, że ten emeryt przez 4 miesiące w roku brał emeryturę. Przez następne 7 miesięcy zarabiał, i to sporo zarabiał, nie biorąc w tym czasie emerytury. Załóżmy, że w ostatnim miesiącu roku wrócił na świadczenie emerytalne. Taką osobę, która choć jeden miesiąc w roku wzięła emeryturę, ZUS rozlicza z punktu widzenia przepisów dotyczących możliwości łączenia prawa do świadczenia z zarobkowaniem. W przypadku takiego emeryta ZUS będzie porównywał górny limit zarobkowania, który w ciągu roku emeryt może ponieść i jego emeryturę za okres pierwszych czterech miesięcy oraz piąty miesiąc jako ostatni w roku. Czyli ZUS nie bierze pod uwagę emerytury, która należałaby się tej osobie przez okres 7 miesięcy, bo ten ktoś zawiesił prawo do świadczenia. W związku z tym zarobki uzyskane przez emeryta nie są w tym momencie przyrównywane do górnej granicy zarobkowania, bo w czasie, gdy emeryt brał emeryturę, to nie zarabiał, a gdy zarabiał, to nie brał emerytury. Ten ktoś jest - że tak powiem - czysty względem ZUS, jeśli chodzi o oddawanie nadmiaru świadczenia, bo przekroczył jakiś limit zarobków.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AnnaBańkowska">Przechodzę do sprawy, która jest meritum ewentualnej nowelizacji ustawy w zakresie zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. W ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r.  o świadczeniach przedemerytalnych, która dotyczy również zasiłków przedemerytalnych, czyli quasi-emerytury, nie ma takiego przepisu jak w ustawie o emeryturach i rentach - przepisu o możliwości zawieszenia świadczenia. Chciałabym, żebyśmy właśnie do ustawy o świadczeniach przedemerytalnych wprowadzili taki sam przepis, jaki obowiązuje w ustawie o emeryturach i rentach. Chodzi o to, żeby ktoś, kto ma prawo do świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku, mógł ten zasiłek zawiesić. Stosując dzisiaj obowiązujące prawo mamy w tej chwili straszne historie. Znam przykłady ludzi, którzy docierali do mojego biura. Te przykłady otworzyły mi oczy na paradoks przepisów, który - również zdaniem ZUS - powinno się zlikwidować.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AnnaBańkowska">Mężczyzna przez 4 miesiące brał świadczenie przedemerytalne. Potem znalazł pracę i przez następną część roku normalnie pracował. Zanim tę pracę podjął, napisał do ZUS: „Rezygnuję ze świadczenia przedemerytalnego, ponieważ będę zarabiał i to znacznie więcej niż wynosi limit zarobkowania uprawniający i do pobierania świadczenia, i do otrzymywania niewielkiego wynagrodzenia”. Proszę sobie wyobrazić, że skończył się rok obrachunkowy - w tym przypadku jest to okres od 1 marca do końca lutego następnego roku - i jakie było zdziwienie tego mężczyzny, który dostał z ZUS wezwanie do oddania kilku tysięcy złotych, bo ZUS twierdził, że przekroczył on granicę zarobkowania. Jeśli bowiem w ustawie nie ma prawa do zawieszania, to ZUS w ten sposób go obliczał: 5 miesięcy pobranego zasiłku, następnie 7 miesięcy należnego zasiłku, którego mężczyzna nie brał, ale mógł brać plus jego zarobki przez 7 miesięcy. Suma tych trzech rzeczy, czyli faktycznie pobranego zasiłku, domniemanego zasiłku, który mężczyzna mógłby wziąć, gdyby nie napisał wniosku do ZUS o niewypłacanie świadczenia oraz jego zarobki, została porównana z górną granicą zarobków, jakie można uzyskać, żeby pobierać świadczenie przedemerytalne. Różnicę obliczono na około 6000 zł, czyli prawie wszystko to, co ten człowiek zarobił, ma on oddać ZUS, bo niesłusznie pobrał zasiłek, mimo że suma tych zasiłków przedemerytalnych za 5 miesięcy była niższa niż kwota, którą mężczyzna ma oddać. Człowiek ten musiał oddać pieniądze, które zarobił. Wydaje mi się, że jest to absurdalna sprawa, szczególnie w dobie kryzysu, kiedy chcemy ludzi motywować do znalezienia pracy, żeby obniżać koszty państwowej opieki.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#AnnaBańkowska">Nic innego nam nie pozostaje, jak tylko wprowadzić ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych. Mówiłaby ona dokładnie to, co jest zapisane w ustawie o emeryturach, a zatem: „Prawo do świadczenia przedemerytalnego ulega zawieszeniu w przypadku nabycia prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, renty inwalidzkiej albo podjęcia wypłaty renty strukturalnej lub świadczenia o charakterze rentowym z instytucji zagranicznej lub” - o co mi chodzi - „na wniosek osoby uprawnionej do świadczenia przedemerytalnego”. I następny przepis stanowi, że ZUS przestaje wypłacać to świadczenie „od miesiąca, w którym została wydana decyzja o wstrzymaniu wypłaty”  i od „najbliższego możliwego technicznie terminu płatności”. „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2010 r.”, bo - jak mówiłam - jest to okres obrachunkowy. I to jest właściwie wszystko.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#AnnaBańkowska">W naszym projekcie przygotowałam uzasadnienie, że projekt ustawy nie powoduje żadnych dodatkowych wydatków z budżetu państwa, bo nie powoduje. Natomiast umożliwi on ludziom, którzy mają szansę znaleźć zatrudnienie, wycofanie się ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego na czas wykonywania pracy zawodowej. Dzięki projektowi ci ludzie, którzy nie otrzymują świadczenia - napisawszy do ZUS, że nie chcą świadczenia - będą mogli spać spokojnie. Jeśli te przepisy dalej pozostaną takie, jakie są, to w przypadku, gdy praca zawodowa danej osoby przypadnie na przełom roku, sytuacja może tak wyglądać. Ktoś pracuje 7 miesięcy, ale jeśli 4 miesiące pracuje w jednym roku czy na przełomie roku, a 3 miesiące w następnym, to będzie oddawał zarobki nie tylko za jeden rok, ale i za dwa, bo okres obrachunkowy to okres od 1 marca danego roku  do końca lutego roku następnego.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym, żeby ten przepis wszedł w życie jak najszybciej. W związku z tym zrezygnowałam z inicjatywy klubowej. Jeśli szanowni państwo posłowie wyrażą chęć, żeby to była inicjatywa komisyjna, to myślę, że szybciej uda nam się wprowadzić te przepisy w życie. To tyle mojej prośby. Chciałam przedstawić ten problem, żeby państwo wiedzieli, że rzecz jest niezmiernie istotna. Dla zasady - że tak powiem - ostrożności procesowej, bo słyszałam już, że trzeba być ostrożnym, miałabym taką propozycję. Ponieważ wniosek zgłasza poseł opozycji, to może potraktujmy go dzisiaj jako przekazanie informacji merytorycznej. Mając państwa aprobatę, prezydium Komisji wysłałoby tę inicjatywę do konsultacji z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Już po zapoznaniu się ze stanowiskiem MPiPS zapytalibyśmy państwa krótko o zgodę na kolejnym posiedzeniu Komisji i wtedy można by było z taką inicjatywą wyjść. Chciałabym, żeby to nie przeciągało się w czasie i żebyśmy jeszcze przed wakacjami mogli ustosunkować się do tej drobnej, a bardzo istotnej sprawy. To tyle z mojej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej. Słyszeli państwo projekt ustawy i uzasadnienie tego projektu, a także sposób rozstrzygnięcia w tej sprawie - czy ma to być projekt poselski, klubowy, czy też projekt komisyjny. Ważna byłaby tu pewnie także opinia ZUS, którego przedstawicieli nie widzimy dzisiaj na sali, ale też nie widzę żadnych przeszkód, aby przeprowadzić konsultacje. Można to zrobić nawet telefonicznie, nie czekając na drogę bardzo oficjalną.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MagdalenaKochan">Czy państwo zgadzają się na taki sposób procedowania? Potraktujemy to dzisiaj jak informację, która - jak widzę - nie budzi sprzeciwu. Oczywiście, dyskusję w tej sprawie zaraz otworzę, ale proponowałabym, żeby przyjąć ten sposób rozstrzygania, który przed chwilą usłyszeli państwo z ust pani przewodniczącej Bańkowskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MagdalenaKochan">Jeśli nie słyszę sprzeciwu, to uznaję, że ten temat właśnie w taki sposób załatwiamy - dziś informacyjnie, a później na najbliższym posiedzeniu prezydium. Odbędą się także konsultacje z MPiPS. Na posiedzeniu prezydium ten temat sobie przerobimy  i na następnym posiedzeniu Sejmu wnieślibyśmy to w formie decyzji - czy jako projekt poselski, czy projekt klubowy (żeby już się trzymać terminologii), czy też przejmiemy ten projekt jako projekt Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jeśli tak, to zamykam ten punkt porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MagdalenaKochan">Następnym punktem jest rozpatrzenie propozycji Komisji dotyczących tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w 2010 r. Pan marszałek Bronisław Komorowski skierował do nas pismo. „W związku z pismem prezesa NIK o podjęciu prac nad przygotowaniem planu pracy NIK na rok 2010 uprzejmie proszę o przekazanie propozycji tematów co do spraw i problemów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych w przyszłym roku. Prezes NIK poinformował również, że przyszłoroczny plan, stosownie do uchwały kolegium NIK z 17 grudnia 2008 r. wytyczającej kierunki kontroli na lata 2009-2011, łączący misję NIK z dbałością o gospodarczość i skuteczność w służbie publicznej dla Rzeczypospolitej Polskiej, budowany będzie zgodnie ze standardami kontroli NIK. Oznacza to, że wybór tematów kontroli w celu ich włączenia poza kontrolami, które NIK zobowiązana jest podejmować z mocy prawa, poprzedzać będzie analiza funkcjonowania państwa, aby wskazać te spośród obszarów, które są najbardziej zagrożone występowaniem nieprawidłowości. Jest to niezbędny warunek efektywności postępowania kontrolnego, umożliwiający dokonywanie pogłębionych ocen gospodarowania środkami publicznymi oraz wykonywania przez administrację publiczną zadań w sferze publicznej. W związku z tym proszę, aby propozycje Komisji zostały przekazane w terminie do 3 lipca br. bezpośrednio do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, która wraz z opinią przedłoży je Prezydium Sejmu  w postaci zbiorczego zestawienia. Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski”.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#MagdalenaKochan">W związku z tym chciałam zapytać, czy koleżanki i koledzy mają propozycje tematów kontroli, które NIK powinna przeprowadzić w roku następnym. Otwieram dyskusję. Proszę, pani poseł Izabela Jaruga Nowacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Chciałam zapytać, czy prezydium przygotowało jakieś propozycje, bo rzeczywiście jesteśmy w takiej sytuacji, że do 3 lipca powinniśmy przedłożyć nasze informacje. Powinniśmy to chyba jakoś skorygować w klubach, a do tej pory nie wymienialiśmy ze sobą poglądów. Jeśli tak, to chciałam zaproponować, żebyśmy zwrócili się do NIK z prośbą o przeprowadzenie kontroli, i to kontroli zarówno pod względem finansowym, jak i merytorycznym, jeśli chodzi o dzieci przebywające w domach dziecka. Powiem, co mam na myśli. Otóż chciałabym jednak mieć jasność, dlaczego tyle dzieci, które bardzo często mają obydwoje rodziców lub jedno z nich, z powodu ubóstwa przebywa w domach dziecka. Są to często prawidłowe, kochające się rodziny. Wydaje mi się to czymś ogromnie niewłaściwym i nieprawidłowym. Są to też źle skierowane środki publiczne. Zamiast wyremontować mieszkanie rodzinie, która nie ma na to pieniędzy i gdy rzeczywiście istnieje niebezpieczeństwo, że ta belka zagrozi zdrowiu lub życiu mieszkańców, to zabiera się dzieci od rodziców. Chciałabym więc dowiedzieć się, jakie to są przypadki i ile jest takich przypadków, gdy z powodu ubóstwa dzieci przebywają w domach dziecka.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałabym także dowiedzieć się czegoś o relacjach panujących w domach dziecka. Po pierwsze, chodzi o przemoc między wychowankami. Po drugie, chodzi także o relacje związane ze stosowaniem przemocy wobec wychowanków przez wychowawców.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jest także ogromny problem, który sygnalizowały media. Co zrobić z dzieckiem, które znajduje się w domu dziecka i jest nadmiernie agresywne? Nie ma możliwości - że tak powiem - ani izolowania go, ani prowadzenia jakiejś specjalnej terapii. Właściwie ta bezradność powoduje, że dzieci przebywające w domach dziecka podlegają agresji, a bardzo często także seksualnemu wykorzystywaniu. Mam więc taką propozycję. Jak mówię, troszkę jesteśmy zaskoczeni tym, że takiej informacji o przygotowaniu tematów kontroli nie było wcześniej i nie wiem, czy nasze tematy nie będą się pokrywać. Nie jest to nawet - że tak powiem - uzgodnione w klubach. W imieniu mojego klubu zgłaszam więc taką propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MagdalenaKochan">Czy pani poseł zechce sprecyzować te tematy? Bo zdążyłam zapisać, że chodzi o kontrolę finansów i działalności merytorycznej… Nie wiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pani przewodnicząca, mogę jedynie powtórzyć to, co powiedziałam, prawda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MagdalenaKochan">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Czy wyobraża sobie pani, że będziemy teraz pisać wnioski i jakoś je nazywać, tak?  Teraz, podczas posiedzenia Komisji, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MagdalenaKochan">Pani poseł, przepraszam, ale porządek obrad tej Komisji został państwu dostarczony drogą zazwyczaj przyjętą w przypadku zawiadamiania o posiedzeniach Komisji i o tematach podejmowanych przez Komisję. Tak, widzę panią przewodniczącą i zaraz pani udzielę głosu. Dobrze. W związku z tym jakby nie przyjmuję tłumaczenia, że jesteśmy zaskoczeni, bo o tematyce tego posiedzenia Komisji zostaliśmy powiadomieni. Dlatego może zrobimy tak. Pani przewodnicząca Kluzik-Rostkowska mówi, że idzie w sukurs  i chce pomóc w sformalizowaniu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pani przewodnicząca, powiem tylko, że na ogół było tak, że prezydia komisji przygotowywały jakąś propozycję, więc zazwyczaj był kłopot właśnie z nadwyżką problemów, a nie z ich kompletnym niedoborem. Dlatego mówię, że sądziłam, iż raczej będziemy dyskutować o tym, jakiej selekcji dokonać i które tematy uważamy za najważniejsze. Nie myślałam, że znajdziemy się w sytuacji wypełniania białych kartek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MagdalenaKochan">Rozumiem. Bardzo proszę, bo - jak rozumiem - będzie to pomoc w sformalizowaniu tego tematu, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Tak. Chciałam tylko pomóc i uzupełnić, ponieważ myślę, że w ogóle powinna być przeprowadzona kompleksowa kontrola związana zarówno z dziećmi z domów dziecka, jak i rodzinami zastępczymi. Jeżeli chodzi o domy dziecka, to dobrze byłoby się dowiedzieć, z jakiego powodu dzieci trafiają do domu dziecka, jak długo tam przebywają, jaka część tych dzieci bardzo długo nie ma uregulowanej sytuacji prawnej i czy sąd od czasu do czasu zagląda do tych dokumentów, weryfikując sytuację rodzinną dziecka.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Ważne jest też, jak wygląda kwestia związana ze szpitalami psychiatrycznymi. Były już śladowe informacje na ten temat, ale warto byłoby zobaczyć, jak to wyglądało chociażby w 2009 r., kiedy ponad 1000 dzieci trafiało do szpitali psychiatrycznych tylko dlatego, że sprawiało kłopoty wychowawcze. To wszystko wynika z olbrzymiej niewydolności takiej instytucji, jaką jest dom dziecka.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JoannaKluzikRostkowska">O następnej kwestii, która się z tym wiąże, mówiła pani poseł Jaruga-Nowacka. Dzieci, które powinny być w innych miejscach, np. w zakładach wychowawczych, nie trafiają tam, ponieważ jest to sterowane centralnie i na pobyt w takim ośrodku czeka się rok. Jest to paranoja, ponieważ te dzieci nie mogą trafić tam, gdzie powinny trafić, więc trafiają do domów dziecka ze skutkiem wiadomym. Przeprowadzano kilka kontroli dotyczących przemocy wobec dzieci, ale jestem przekonana, że potrzebna jest wieloaspektowa kontrola tego, co się dzieje w domach dziecka.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JoannaKluzikRostkowska">I rzecz druga, która się z tym wiąże. Co prawda rodzina zastępcza i dom dziecka to są zadania powiatu, ale chciałam zapytać przedstawiciela NIK, czy jest możliwe spojrzenie na to z perspektywy województwa. Dlaczego o to pytam? Ano dlatego, że powiaty bardzo różnie podchodzą do tej problematyki. Jedne powiaty wykazują bardzo dużo dobrej woli i wysiłku, żeby budować rodziny zastępcze. Wypychają jakby dzieci z domów dziecka do rodzin zastępczych, co ma również bardzo poważny aspekt finansowy, ponieważ rodziny zastępcze są tańsze niż domy dziecka. Jest to kwestia przyjrzenia się zjawisku na poziomie powiatu. Rozumiem, że NIK nie jest w stanie zbadać wszystkich powiatów, ale można byłoby wziąć kilka. Można wziąć takie powiaty, które sobie dały radę i zobaczyć, jak wygląda tam gospodarowanie pieniędzmi, oraz takie powiaty, gdzie rodzicielstwo zastępcze w ogóle nie jest rozwinięte i gdzie wszyscy się posługują domem dziecka. Dlaczego tak ważne jest spojrzenie z poziomu województwa? Ano dlatego, że zdarzają się sytuacje, że w jednym powiecie jest rodzina zastępcza, która ma wolne miejsca i może przyjąć dzieci, a w sąsiednim powiecie są dzieci i te dzieci nie przechodzą do rodziny zastępczej, która jest obok, tylko dlatego, że powiat chce trzymać swoje pieniądze w na swoim terytorium. Jest więc pytanie, czy w ogóle można to skontrolować z poziomu województwa. W województwie są przecież takie biura, które zajmują się polityką rodzinną. Nie wiem, czy nazywają się one departamentami…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MagdalenaKochan">Centra pomocy rodzinie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Nie. Nie centra powiatowe, tylko ośrodki na poziomie województwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Regionalne ośrodki polityki społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Tak, dziękuję. Chodzi mi o regionalne ośrodki polityki społecznej. Jest więc pytanie, czy pracownicy tych ośrodków w ogóle zdają sobie sprawę z tego, jak to wygląda na niższym poziomie. Myślę o tym, żebyśmy chociaż mieli bazę do tego, o czym od dłuższego czasu próbujemy rozmawiać, czyli do systemowej zmiany. Aż prosi się o taką wieloaspektową kontrolę w kontekście dzieci w domach dziecka. Wtedy nam wyjdzie, jaka część dzieci przebywa w nich dlatego, że rodzice nie mają środków finansowych, a jaka część dzieci przebywa w nich dlatego, że sąd raz tak orzekł, po czym zapomniał o sprawie. Były robione szczątkowe badania. Zwykle prowadziły je organizacje pozarządowe czy instytuty. Byłoby dobrze, gdyby NIK przyjrzała się temu dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Rzecz druga jest już z zupełnie innej bajki, czyli z rynku pracy. Jest tak, że powtarzają się opinie, że powiatowe urzędy pracy doszły do pewnego progu i trudno im ten próg przejść. W dalszym ciągu korzystają one ze środków własnych i pieniędzy unijnych, proponując różne szkolenia, dokształcania itd. Natomiast efekt tej działalności jest bardzo mizerny. Byłoby więc dobrze, żeby na poziomie powiatowych urzędów pracy NIK przyjrzała się wybranym urzędom i zobaczyła, jaki jest w tej chwili koszt wyprowadzenia na rynek pracy konkretnej osoby i jaka jest rzeczywista efektywność tych wszystkich działań, które dzisiaj urzędy pracy podejmują. Jak mówię, z różnych miejsc Polski dochodzą mnie informacje, że urzędy pracy same przyznają się do tego, że doszły do ściany i że bez następnego oddechu mogą mleć te pieniądze bez końca z efektem bardzo mizernym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję obu paniom za szczegółowe omówienie tematów. Na pewno są one istotne, niemniej jednak bardzo proszę o precyzyjne sformułowanie tematu kontroli. To, o czym pani mówiły, to jest temat nie tylko do dyskusji, ale dla nowej ustawy, o czym większość z nas - siedzących tutaj - jest przekonania. Obawiam się natomiast, że tak sprecyzowany temat kontroli będzie bardzo trudny do realizacji. Czy pan dyrektor…? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LechRejnus">Jeśli można, to odpowiem najpierw na temat tego drugiego problemu, bo odpowiedź jest krótsza. Przed 3 laty kontrolowaliśmy funkcjonowanie urzędów pracy i już wtedy była pewna bariera, bo właściwie prawie wszyscy bezrobotni zostali przeszkoleni. Pieniędzy było bardzo dużo, natomiast efektywność była dość marna. Był to okres koniunktury gospodarczej, więc i tak bezrobocie spadało. Napisaliśmy to zresztą w informacji, którą otrzymali państwo 2 lata temu. W przyszłym roku planujemy taką kontrolę. Chcemy zobaczyć efektywność szkolenia i zorientować się po prostu, czy ta działalność ma nadal sens, czy tak naprawdę nie jest to tylko i wyłącznie pomoc dla firm szkolących.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#LechRejnus">Natomiast co do pierwszego problemu, to na funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych zwróciliśmy uwagę 2 lata temu. Przed rokiem otrzymali państwo informację o funkcjonowaniu domów dziecka. Wiele rzeczy, o których mówiły panie posłanki, tam stwierdziliśmy, m.in. przemoc, umieszczanie w tych placówkach dzieci zbyt agresywnych, itd. Natomiast lada tydzień otrzymają państwo informację na temat... Niestety, nie pamiętam dokładnie tytułu, ale jest to realizacja zadań polityki społecznej - zwłaszcza wobec dzieci - przez powiatowe centra pomocy rodzinie. Chcieliśmy tam zwrócić uwagę na rodziny zastępcze. Chcę jeszcze zasygnalizować problem, jaki jest w Polsce z rodzinami zastępczymi. O ile osoby dość chętnie zgłaszają się do przejścia odpowiednich szkoleń, to nie wiadomo, dlaczego rezygnują. Prawdopodobnie kryteria są dość skomplikowane. Natomiast w informacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Tak. Oczywiście, że tak. Panie dyrektorze, to prawda, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LechRejnus">No nie wiem. Zdaje się, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MagdalenaKochan">Proszę pozwolić panu dyrektorowi wypowiedzieć się do końca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LechRejnus">Zdaje się, że ta działalność nie jest zbyt atrakcyjna finansowo. Mam duże wątpliwości, czy przygotowywany projekt likwidacji domów czy placówek opiekuńczo-wychowawczych i zastąpienia ich rodzinami zastępczymi się powiedzie po prostu z braku odpowiedniej liczby rodzin.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#LechRejnus">Natomiast rozważymy to i przedstawię problem, czy nie skontrolować jeszcze jednej, tej brakującej trzeciej nogi. Chodzi o to, o czym panie mówią, czyli odpowiedź na pytanie, skąd się te dzieci w domach dziecka biorą.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#LechRejnus">Natomiast jest pewien problem - problem z kontrolą orzecznictwa sądów. Nie możemy w to za bardzo wchodzić. Tutaj jest już nam trudno. Natomiast chcę powiedzieć,  że współpraca pomiędzy centrami pomocy rodzinie a sądami nie układa się najlepiej. Sądy zbyt często nie korzystają z opinii, mimo że w ustawie o pomocy społecznej jest taki obowiązek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Zanim udzielę głosu paniom posłankom, chciałabym tylko zwrócić uwagę na to, że tematem dzisiejszych obrad w tym punkcie porządku jest sformułowanie wniosków do kontroli. Natomiast dyskusję na temat problemów z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, a właściwie problemów dzieci, które się tam znajdują, proponuję jednak przełożyć na inny czas.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MagdalenaKochan">Pan dyrektor powiedział nam, że - jak rozumiem - 2 lata temu była przeprowadzana kontrola NIK, a rok temu była przedstawiana informacja o placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Warto zajrzeć do tego materiału. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MagdalenaKochan">Po drugie, urzędy pracy także były przedmiotem kontroli i różnego rodzaju wnioski zostały zawarte w informacji o wynikach kontroli. Urzędy pracy będą jeszcze przedmiotem kontroli, ale także były jej przedmiotem. Po wystąpieniu pana dyrektora bardzo proszę  o precyzyjne sformułowania tematów kontroli. Jeśli natomiast chodzi o inne tematy, to także o to proszę. Bardzo proszę koleżanki o to, żeby dzisiejszego posiedzenia nie zamieniać w dyskusję na temat sytuacji dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Proszę bardzo, pani poseł Kluzik-Rostkowska i w kolejności pani poseł Jaruga-Nowacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Chciałam jednak o coś dopytać, korzystając z obecności pana dyrektora. Wiem, że trudno jest zbadać orzecznictwo sądów. W kontroli moglibyśmy się natomiast skupić na zorientowaniu się w historii dzieci, które trafiają do domu dziecka - z jakich powodów, jak długo tam przebywają itd. Rozumiem, że również od tej strony można byłoby zajrzeć do historii dzieci i zobaczyć, czy sąd w ogóle weryfikował swoje stanowisko, bo - niestety - tu jest największy kłopot. Moje pytanie brzmi: Czy jest jakikolwiek sposób? Czy NIK znajdzie jakikolwiek sposób, żeby zobaczyć działalność sądu? Rozumiem, że nie może tego zrobić wprost, ale może to zrobić poprzez historię dzieci. Był taki raport, sporządzony przez Instytut Spaw Publicznych. To była kontrola jakościowa. Pewne rzeczy po prostu pokazały się jak na tacy. Czy jest jakikolwiek sposób, żeby to zobaczyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Najpierw pani poseł Jaruga-Nowacka. Później pani poseł Bartuś  i w kolejności pan. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Dziękuję bardzo. Wydawało mi się, że nie prowadzimy dyskusji o samych domach dziecka, ale pani przewodnicząca nas dyscyplinuje, więc powiem tylko tyle. Jeśli chodzi  o aktywizację zawodową, to uzupełniając postulat pani posłanki Kluzik-Rostowskiej powiem, że w działaniach powiatowego urzędu pracy interesowałby mnie jeden aspekt. Jak wiadomo, Polska jest krajem ludzi, którzy dosyć wcześnie kończą tzw. wiek produkcyjny. Powinniśmy realizować programy 50+, zwłaszcza jeśli chodzi o zwiększenie aktywności zawodowej kobiet. Czy moglibyśmy przeprowadzić badania powiatowych urzędów pracy w tym aspekcie? Chodzi o aktywność zawodową osób po 50 roku życia, tzn. o proponowane im oferty i o skuteczność tych wszystkich kursów i szkoleń, o których mówiła pani Kluzik-Rostkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Panie posłanka Bartuś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BarbaraBartuś">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, miałabym propozycję, żeby poddać kontroli orzecznictwo ZUS, i to w dwóch zakresach. Po pierwsze, kontrola obejmowałaby zakres przyznawania nowych świadczeń, czyli orzecznictwo emerytalno-rentowe.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#BarbaraBartuś">Po drugie, chodzi także o weryfikację zwolnień lekarskich. Jak ostatnio słyszeliśmy, tych zwolnień pojawia się coraz więcej. Jest to pewnie też troszeczkę związane z sytuacją kryzysową w państwie. Dla przykładu podam, że także miałam osobiste, bardzo przykre doświadczenie związane z weryfikacją zwolnień i zauważyłam taką zależność, że jest to robione pod statystyki. Byłam po operacji i wzywano mnie do ZUS zawsze dzień przed zakończeniem zwolnienia lekarskiego. Właśnie tak jest to zrobione. W statystykach to pięknie wychodzi. ZUS orzeka o bezzasadności zwolnienia, tylko że robi to dzień przed zakończeniem czyjegoś chorobowego. Czy to nie jest tak, że pieniądze, które są na to wydawane, są wydawane po to, żeby zrobić statystykę, a nie faktycznie zweryfikować zwolnienie? I jeszcze jedna kwestia w tym zakresie. Słyszałam też o takich sytuacjach, które związane są ze zwolnieniami trwającymi więcej niż 30 dni. Wymagają one później dopuszczenia do pracy, czyli przeprowadzenia badania kontrolnego przez lekarza, który ma uprawnienia do tych badań. Orzekając o wcześniejszym powrocie do pracy, a więc przerywając upływający 30-dniowy okres, ZUS nie wymaga kolejnego badania dopuszczającego. Czy tak jest faktycznie? Miałam takie informacje, nawet Państwowej Inspekcji Pracy, że ZUS aspiruje do tego, żeby orzeczenie o nakazie wcześniejszego powrotu do pracy miało właśnie zastępować to badanie kontrolne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MagdalenaKochan">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZbysławOwczarski">Przepraszam bardzo. Zbysław Owczarski. Jestem nowym posłem. Niedawno składałem ślubowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MagdalenaKochan">Witamy pana bardzo serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZbysławOwczarski">Witam serdecznie. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, chciałem nawiązać do rządowego programu dożywiania dzieci. Moim zdaniem przez lata programy dożywiania dość dobrze funkcjonowały. Z tych pieniędzy można było m.in. dofinansować tworzenie bądź modernizację punktów żywienia, głównie stołówek szkolnych czy innych punktów wydawania posiłków. Jednostki samorządu terytorialnego, głównie gminy, starały się o takie pieniądze poprzez ośrodki pomocy społecznej, a wnioski były składane do wojewodów. W tym roku w większości tych gmin otrzymano informację, że tych pieniędzy nie ma. Program jest, pieniądze zapisano w budżecie, natomiast wojewodowie odmawiają przyznania tych pieniędzy. Chciałbym wiedzieć, co dalej. Stąd mój wniosek o to, aby zweryfikować, dlaczego ten program w części przeznaczonej na utworzenie punktów żywienia w szkołach czy innych placówkach de facto nie jest realizowany. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze jakieś propozycje tematów? Bardzo proszę. Czy oprócz pana posła ktoś zgłasza kolejne propozycje? Mamy jeszcze dwie propozycje. Powiem tylko, że im więcej ich zgłaszamy, tym mniejsza szansa na realizację. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanuszDzięcioł">Pani przewodnicząca, jeżeli będzie taka wola albo możliwość, to mam propozycję, żebyśmy skontrolowali zakłady pracy chronionej w pozyskiwaniu środków i wykorzystywaniu tych środków stricte na potrzeby osób niepełnosprawnych. Dobrze by było, gdybyśmy przy tej okazji sprawdzili, jak organizowane są szkolenia w zakładach pracy chronionej, a to z tego względu, że dyskutowaliśmy na ten temat na jednym z posiedzeń Komisji. Wiemy więc, że takie szkolenia odbywają się na Przylądku Dobrej Nadziei albo w jakichś innych atrakcyjnych miejscach na świecie. Jeżeli chodzi o zakłady pracy chronionej, to dobrze by było, gdybyśmy skontrolowali, jak wydawane są środki z budżetu państwa w kontekście robienia takiego użytku z państwowych pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Rozszerzając wypowiedź kolegi, powiem tak. Jest propozycja kontroli wykorzystania zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, tworzonych w trybie art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r., nr 123, poz. 776 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem szkoleń organizowanych poza granicami kraju, w tym poza krajami Unii Europejskiej. To pierwszy temat kontroli, który chciałam zaproponować.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MagdalenaKochan">Drugi temat kontroli dotyczy sprawowania opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w domach pomocy społecznej. Jeśli nie ma sprzeciwów, to proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pani przewodnicząca, czy są to propozycje prezydialne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MagdalenaKochan">Nie. Nie ma propozycji prezydialnych. Są to po prostu przygotowane wcześniej tematy, które mogą być przedmiotem kontroli NIK. Pierwszy temat zgłosił pan poseł Dzięcioł plus poseł Piechota i poseł Kochan, drugi temat - poseł Kochan. W takim trybie te propozycje były przygotowywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Dziękuję za informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MagdalenaKochan">Jeśli nie ma sprzeciwów, to zamykam listę proponowanych tematów kontroli. Rozumiem bowiem, że nie przyjmujemy ich w formie propozycji Komisji. Czy pan dyrektor…? Pani Mario, tutaj proszę o pomoc. Wybieramy je jednak jako Komisja, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MariaWójcik">Muszą państwo zdecydować jako Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MagdalenaKochan">Ach, musimy zdecydować. Bardzo państwa przepraszam za zasugerowanie czegoś wbrew… Możemy zgłosić tyle tematów, ile uznamy za stosowne. Natomiast, jak mówię, realia życia są takie, jakie są. Jeszcze jedna propozycja, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BarbaraBartuś">Nie, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MagdalenaKochan">Nie? Jeśli pani pozwoli, to dokończę tylko swoją wypowiedź. Musimy mieć świadomość tego, że spośród wielu tematów NIK dokona także wyboru.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MagdalenaKochan">Mam tu podpowiedź dla naszego nowego kolegi. Myślę, że jest to pytanie, które można zawrzeć w interpelacji poselskiej. Wtedy bardzo szybko otrzymuje się odpowiedź na pytanie o wojewodów. Łatwiej jest nam w taki sposób dotrzeć niż przez zgłoszenie tematu kontroli. Jest to jednak, oczywiście, pańska decyzja. NIK może skontrolować, z jakich powodów w niektórych województwach wojewodowie powiadają, że nie ma pieniędzy na ten cel, o którym pan mówił, choć te pieniądze - moim zdaniem - powinny być, bo są ustawowo zagwarantowane. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#BeataMazurek">Pani przewodnicząca, skoro NIK i tak będzie weryfikowała tematy, to nie widzę powodów, dla których wszystkich tych tematów, o których była tutaj mowa, nie moglibyśmy zgłosić. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#BeataMazurek">A po drugie, chyba nie ma ustawowego ograniczenia liczby tematów. Uważam więc, że powinniśmy zamknąć tę dyskusję i przyjąć wszystkie tematy, o których była tutaj mowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MagdalenaKochan">Czyli propozycja pani poseł zmierza do tego, żeby wszystkie tematy, o których dzisiaj mówiliśmy, poszły jako nasza propozycja do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, bo taka jest procedura. Ponawiam jednak swoją prośbę o sprecyzowanie tematów kontroli. Proszę o to zarówno panią poseł Izabelę Jarugę-Nowacką, jak i panią poseł Kluzik-Rostkowską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Już kończę pisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MagdalenaKochan">Pani poseł Bartuś także bardzo precyzyjnie określa tematy kontroli, tak? Chodzi  o orzecznictwo ZUS w kwestii… Bardzo proszę, pani poseł, o precyzyjne sformułowanie tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#BarbaraBartuś">Orzecznictwo w dwóch kwestiach, czyli, po pierwsze, zasadności przyznawania lub odmawiania świadczeń. Chodzi mi o to, jak to później wygląda po weryfikacjach sądowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MagdalenaKochan">Pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#BarbaraBartuś">Jeszcze to uzasadnię, bo akurat o tym nie mówiłam. Tematem kontroli może być orzecznictwo ZUS w dwóch zakresach - przyznawania świadczeń emerytalno-rentowych i weryfikacji zwolnień lekarskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo precyzyjnie. Dziękuję. Pani poseł Jaruga-Nowacka, jak rozumiem, kończy sprawę. Temat kontroli dotyczących szkoleń już państwu cytowałam. Jeśli chodzi o jakość opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w domach pomocy społecznej, to problem jest znany  i był często poruszany przez naszą Komisję. O, to już będzie wniosek pani poseł Jarugi-Nowackiej. Rozumiem. Bardzo proszę, mamy teraz cztery tematy kontroli.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#MagdalenaKochan">Przeczytam państwu temat zgłoszony przez panią poseł Jarugę-Nowacką. „Kontrola domów dziecka”… Pani poseł, nie mamy już domów dziecka. Mamy placówki opiekuńczo-wychowawcze, czyli temat brzmiałby tak: „kontrola placówek opiekuńczo-wychowawczych”. Mogę to poprawić, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Tak, oczywiście, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MagdalenaKochan">„Kontrola placówek opiekuńczo-wychowawczych w aspektach: przyczyn trafiania dzieci do placówek (niedojrzałość rodzicielska, patologie czy ubóstwo rodzin) oraz długości przebywania dzieci w placówkach i…” Przepraszam, nie mogę odczytać. Czy pani poseł może mi pomóc?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chodzi o to, ile z nich ma nieuregulowaną sytuację prawną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MagdalenaKochan">A, przepraszam: „liczby dzieci o nieuregulowanej sytuacji prawnej”. Drugi temat  to „kontrola powiatowych urzędów pracy pod kątem aktywizacji osób w wieku powyżej 50 lat, skuteczności kursów i szkoleń w zakresie pracy dla grupy”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">„Znalezienia pracy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MagdalenaKochan">„Znalezienia pracy dla grupy 50+”. Temat zgłaszają obie panie posłanki - Kluzik-Rostkowska i Jaruga-Nowacka.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#MagdalenaKochan">Mamy też propozycję pani poseł Mazurek, żebyśmy wszystkie te tematy, tak sformułowane skierowali do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jeśli nie usłyszę innej propozycji, to w taki właśnie sposób skierujemy te tematy do komisji, tak?</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#MagdalenaKochan">Bardzo serdecznie państwu dziękuję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#MagdalenaKochan">Mamy pięć tematów zgłoszonych do kontroli przez NIK.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#MagdalenaKochan">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku obrad, czyli uzupełnienia składu podkomisji stałych. Proszę państwa, w związku z przejściem niektórych naszych koleżanek i kolegów do Parlamentu Europejskiego lub też wykonywania przez nich innych zadań mamy wakaty w wielu podkomisjach.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#MagdalenaKochan">I tak z komisji stałej do spraw rynku prac odeszli państwo posłowie: Tadeusz Motowidło oraz Ewa Kierzkowska. Lewica i PSL mają miejsca do uzupełnienia. Natomiast dodatkowo jest propozycja, zgłoszona przez kolegów z Prawa i Sprawiedliwości, odwołania z podkomisji do spraw rynku pracy pani poseł Beaty Mazurek, a powołania pani poseł Marii Zuby. Jeśli państwo z Lewicy i PSL uzupełnią skład stałej podkomisji do spraw rynku pracy, to będziemy mieli ten problem za sobą i podkomisja stała będzie pracować w pełnym składzie. Kogo zgłasza PSL?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MieczysławKasprzak">Zgłaszamy pana posła Piotra Walkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MagdalenaKochan">Piotr Walkowski, tak? A jeśli chodzi o Lewicę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pani przewodnicząca, do stałej podkomisji do spraw rynku pracy chciałabym rekomendować naszego kolegę, który jest członkiem Komisji w związku z przejściem jednego z posłów do Parlamentu Europejskiego. Jest to pan Sylwester Pawłowski. Właśnie jego kandydaturę chciałabym zgłosić do prac w tej stałej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Pan poseł Sylwester Pawłowski z Lewicy i pani poseł Maria Zuba. Zapytam teraz, czy możemy w jednym głosowaniu przyjąć zmiany kolegów? Jest tu bowiem problem odwołania najpierw pani poseł Beaty Mazurek, a potem powołania na jej miejsce pani poseł Marii Zuby. Myślę jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy te zmiany potraktowali w jednym głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#MagdalenaKochan">Czy ktoś z koleżanek i kolegów posłów jest przeciwny tym zmianom?</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#MagdalenaKochan">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam podkomisję stałą do spraw rynku pracy - nie chcę powiedzieć, że za załatwioną - za uzupełnioną o nowych członków.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#MagdalenaKochan">Z podkomisji stałej do spraw rodziny i praw kobiet odeszli: pan poseł Tadeusz  Cymański oraz pani Ewa Kierzkowska w związku z nowymi obowiązkami marszałkowskimi. Zatem, jeśli chodzi o kolegów z PiS, to zaproponowali do tej podkomisji panią poseł Beatę Mazurek. Jeśli chodzi o PSL, to także pan Piotr, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MieczysławKasprzak">Tak. Piotr Walkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#MagdalenaKochan">Dobrze. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że został także uzupełniony skład podkomisji do spraw rodziny i praw kobiet. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pani przewodnicząca, nie zgłaszam sprzeciwu, tylko mam prośbę, żebyśmy spotkali się w składzie podkomisji, ponieważ nie ma przewodniczącego tejże podkomisji i musimy dokonać wyboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#MagdalenaKochan">Chciałam to zaproponować państwu z tej podkomisji, ale już po zakończeniu obrad  Komisji. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Tak, dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#MagdalenaKochan">Proszę państwa, przechodzimy do uzupełnienia składu następujących podkomisji nadzwyczajnych: podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej (druk nr 669); podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 634); podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw: o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (druk nr 813), o uprawnieniach kombatantów, uczestników walki cywilnej lat 1914-1945, działaczy opozycji wobec dyktatury komunistycznej oraz niektórych ofiar represji systemów totalitarnych (druk nr 818); podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy - Prawo bankowe (druk nr 1773) oraz poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o umorzeniu składek emerytalno-rentowych (druk nr 1679) oraz podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1698) oraz poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1789). Ze składu tych podkomisji odeszła pani poseł Kierzkowska z PSL. Bardzo proszę kolegów z PSL o przedstawienie nowej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MieczysławKasprzak">Zgłaszam posła Walkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#MagdalenaKochan">Wszystko pan Piotr?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MieczysławKasprzak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PiotrWalkowski">A cóż mi innego pozostało?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#MagdalenaKochan">Dobrze. Zatem pan poseł Piotr Walkowski. Jeśeli nie usłyszę sprzeciwu… Tak, jeszcze? Przepraszam. Czego nam zabrakło?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#MariaWójcik">Została jeszcze jedna podkomisja stała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#MagdalenaKochan">Tak, jeszcze podkomisja stała do spraw osób niepełnosprawnych. Przepraszam. Dziękuję ślicznie. Jeśli jednak chodzi o podkomisje nadzwyczajne, o których przed chwilą państwo usłyszeli, to - jak rozumiem - nikt nie zgłasza sprzeciwu wobec kandydatury pana posła Piotra Walkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#MagdalenaKochan">Jeśli nie ma głosów przeciwnych, to składy tych podkomisji zostały uzupełnione przez pana obecność.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#MagdalenaKochan">Została nam jeszcze jedna prośba kolegów z PiS o uzupełnienie składu podkomisji do spraw osób niepełnosprawnych o pana posła Zbysława Owczarskiego. Tam był wakat, jeśli chodzi o kolegów z PiS. Wcześniejszy przedstawiciel tego klubu jest teraz posłem niezależnym, a zatem wakat zostanie uzupełniony przez pana posła Zbysława Owczarskiego.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#MagdalenaKochan">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że składy wszystkich podkomisji zostały uzupełnione.</u>
          <u xml:id="u-78.4" who="#MagdalenaKochan">Na tym wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek obrad naszej Komisji. Dziękuję. Zamykam posiedzenie. Członków stałej podkomisji do spraw rodziny i praw kobiet bardzo proszę o pozostanie w celu ukonstytuowania się, czyli wybrania nowego przewodniczącego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>