text_structure.xml 77.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Stwierdzam, iż jest kworum wymagane do prowadzenia obrad. W porządku posiedzenia mamy rozpatrzenie przedstawionego przez Prezesa Rady Ministrów dokumentu – Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia na 2008 r (druk nr 327). Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do takiego porządku posiedzenia Komisji? Nie słyszę. A zatem przystępujemy do rozpatrzenia tego projektu. Proszę o przedstawienie dokumentu przez panią minister Czesławę Ostrowską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CzesławaOstrowska">Panie przewodniczący! Panie i panowie posłowie! Projekt Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia na 2008 rok jest wykonaniem przez ministra właściwego do spraw pracy zadania nałożonego ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z tą ustawą, minister właściwy do spraw pracy obowiązany jest wykonać to zadanie we współdziałaniu w szczególności z ministrem właściwym do spraw gospodarki, ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania oraz ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego. Skoordynowaniu prac nad przygotowaniem projektu KPDZ oraz zaangażowaniu szerszego grona reprezentantów ministerstw i instytucji centralnych służyło powołanie przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w czerwcu 2007 r. międzyresortowego zespołu do opracowania projektu, któremu przewodniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej nadzorujący dział Praca. Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia służy realizacji zadań państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej przy uwzględnieniu zasad realizacji europejskiej strategii zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#CzesławaOstrowska">Ponadto zawiera on uszczegółowienie w wymiarze rocznym działań krajowego programu reform na lata 2005-2008 w obszarze rynku pracy, na rzecz realizacji strategii lizbońskiej, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 27 grudnia 2005 r. Rolą Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia jest umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw pracy realizacji zadań na rzecz rynku pracy oraz stworzenie podstawy dla przygotowania przez samorząd województwa corocznych, regionalnych planów działania na rzecz zatrudnienia. Podstawowe cele Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia to:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#CzesławaOstrowska">– wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości, czyli osiągnięcie w IV kwartale 2008 r. wskaźnika zatrudnienia dla ludności w wieku 15-64 lata w wysokości 59% (liczone według metodologii BAEL, ponieważ ten sposób rozliczeń jest przyjęty w Unii Europejskiej),</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#CzesławaOstrowska">– ograniczenie bezrobocia i uzyskanie w IV kwartale 2008 r. bezrobocia na poziomie 8%,</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#CzesławaOstrowska">– poprawa jakości kapitału ludzkiego z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy,</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#CzesławaOstrowska">Podane wyżej wskaźniki oznaczają, w porównaniu do IV kwartału 2006 r. przyjętego za okres bazowy według BAEL, wzrost liczby pracujących o ok. 841 tys. w IV kwartale 2006 r. od miliona 491 tys. do 15 mln 752 tys. w IV kwartale 2008 r., czyli wzrost o 841 tys. Wzrost wskaźnika zatrudnienia dla ludności w wieku 15-64 lata o 3,3 punktów, od 55,7% w kwartale IV 2006 r. do 59% w IV kwartale 2008 r. Spadek poziomu bezrobocia o ok. 706 tys. osób, czyli od 2 mln 760 tys. w IV kwartale 2006 r. do miliona 370 tys. w IV kwartale 2008 r. i obniżenie ogółem stopy bezrobocia o 4,2% bazowego, to jest od 12,2% w IV kwartale 2006 r. do 8% w IV kwartale 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#CzesławaOstrowska">Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia obejmuje następujące priorytety:</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#CzesławaOstrowska">– rozwój przedsiębiorczości,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#CzesławaOstrowska">– poprawę zdolności adaptacyjnej pracowników i przedsiębiorstw poprzez inwestowanie w kapitał ludzki,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#CzesławaOstrowska">– aktywizację osób bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#CzesławaOstrowska">– doskonalenie dialogu i partnerstwa społecznego dla zapewnienia równowagi na polskim rynku pracy,</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#CzesławaOstrowska">– tworzenie zasad efektywnej polityki migracyjnej,</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#CzesławaOstrowska">– doskonalenie instytucjonalnej obsługi rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#CzesławaOstrowska">Przyjęte w projekcie cele i priorytety wynikają z analizy sytuacji na rynku pracy w Polsce, jak również z wyzwań, jakie stoją przed naszym krajem w związku z realizacją odnowionej strategii lizbońskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#CzesławaOstrowska">W projekcie przyjęto 7 kierunków działań, które obejmują razem 72 zadania:</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#CzesławaOstrowska">1.Promowanie zatrudnienia poprzez rozwój przedsiębiorczości oraz stymulowanie inwestycji infrastrukturalnej i rozwój budownictwa ogólnego-11 zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#CzesławaOstrowska">2.Wdrażanie nowych rozwiązań organizacyjno-finansowych zapewniających zwiększenie dostępu do usług rynku pracy oraz wzbogacenia oferty i podwyższenie jakości usług świadczonych przez instytucje rynku pracy i jednostki organizacyjne z nimi współpracujące-4 zadania.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#CzesławaOstrowska">3. Poprawa informacji o rynku pracy-9 zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#CzesławaOstrowska">4. Aktywizacja osób z grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy-6 zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#CzesławaOstrowska">5. Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych-12 zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#CzesławaOstrowska">6. Promowanie elastycznych form zatrudnienia i organizacji pracy-3 zadania.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#CzesławaOstrowska">7. Inwestowanie w kapitał ludzki-17 zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#CzesławaOstrowska">Należy podkreślić, że przyjęte w projekcie podstawowe kierunki działań są zgodne z działaniami kierunkowymi Krajowego programu reform na rzecz realizacji strategii lizbońskiej na lata 2005-2008. Planowane środki na realizację tych zadań wynoszą ogółem ponad 8 mld zł, z tego środki krajowe 4 mld 290 mln 26 tys., czyli 53,4% środków ogółem. Środki zagraniczne 3 mld 739 mln 279 tys., to jest 46,6% środków ogółu. W podanej kwocie ogółem nie uwzględniono zadań realizowanych przez instytucje w ramach środków własnych przeznaczonych na działalność bieżącą.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#CzesławaOstrowska">Projekt składa się z 6 rozdziałów i 4 załączników. Pierwszy rozdział to szczegółowa diagnoza sytuacji na rynku pracy w latach 2006-2007. Rozdział drugi przedstawia misje, cele, priorytety i kierunki działań przyjęte w Krajowym programie. Rozdział trzeci przedstawia zadania na rzecz zatrudnienia na 2008 r. w układzie odpowiadającym Krajowemu programowi reform na lata 2005-2008. W rozdziale czwartym przedstawione zostały ramy finansowe realizacji tych zadań. W rozdziale piątym określono tryb prac oraz udział partnerów społecznych w procesie jego tworzenia i realizacji. Zaś w rozdziale szóstym omówiono sposób monitorowania i koordynowania wykonywanych zadań. W załącznikach przedstawiono powiązania kierunków działań i zadań z priorytetami przyjętymi w projekcie, podmioty informujące o wykonanych zadaniach, zaznaczając zadania będące kontynuacją ich realizacji w roku poprzednim, indeks używanych skrótów oraz wykaz członków międzyresortowego zespołu, który opracował projekt Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia. Chcę poinformować, że w dniu 12 lutego 2008 r. projekt ten został zaakceptowany przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#CzesławaOstrowska">Reasumując, chcę powiedzieć, że projekt Krajowego programu działań na rzecz zatrudnienia na rok 2008 jest kluczowym dokumentem, który w sposób zwarty i kompleksowy określa zamierzenia rządu w dziedzinie zatrudnienia. Pełni on istotną funkcję koordynacyjną w odniesieniu do polityki różnych resortów w zakresie wzrostu zatrudnienia. Walorem dokumentu jest to, że jego zawartość stanowi wypadkową inicjatyw podejmowanych przez różne ministerstwa i instytucje centralne. Ponadto sukcesywnie przyczynia się on do nadania dziedzinie zatrudnienia rzeczywistego priorytetu – nie wyłącznie przez ministra właściwego do spraw pracy, ale również przez inne resorty, poprzez regionalne plany działania, a także poprzez władze samorządowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KatarzynaMrzygłocka">Pani minister! Przyjrzałam się dokładnie materiałowi, który pani nam zaprezentowała. Porównałam go z Krajowym Planem Działań na Rzecz Zatrudnienia na 2007 rok i muszę powiedzieć, że bardzo wiele działań powtarza się słowo w słowo. Autorzy nawet nie pokusili się o zmienianie słów. Efekty są takie same, albo w ogóle ich brak. I tak analiza „SWOT” jest w jednym i w drugim materiale prawie identyczna. Część działań, które są zawarte w planie na 2008 r., np. działanie 1.1 w obecnym dokumencie, to jest to samo, co działanie 1.5 w 2007 r. Działanie 1.2, to jest to samo, co działanie 1.6., a działanie 1.3 to to samo, co działanie 1.8. Pomieszano tylko numerację, a działania są te same.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KatarzynaMrzygłocka">I tak właściwie można by było mówić o wszystkich działaniach. Wydaje się, że powinniśmy ten materiał omawiać razem ze sprawozdaniem z działania Krajowego Planu na Rzecz Zatrudnienia z 2007 r. Dlaczego tego nie omawiamy razem? Łatwiej nam by było odnieść się do zamierzeń na 2008 r., gdybyśmy wiedzieli, jaka była realizacja w 2007 r. Kiedy będziemy mówić o sprawozdaniu za 2007 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławSzwed">Dziękuję, panie przewodniczący. Rozumiem, że krajowy plan działania był przygotowywany przez zespół jeszcze za poprzedniej kadencji, ale rozumiem również, że 12 lutego rząd premiera Tuska przyjął ten plan do realizacji. Dlatego bardziej mnie interesuje, jak obecny rząd chce realizować plan na 2008 rok? Ja nie znalazłem w tym materiale ani jednego zapisu dotyczącego programu, który w tej chwili ministerstwo dość mocno lansuje, to jest Solidarne pokolenie 50+ – tego tutaj nie ma. Nie ma nawet jakiejś wzmianki. To jest minimum, czego powinniśmy wymagać. Po drugie, chciałbym się dowiedzieć, czy opracowany przez rząd plan redukcji klina podatkowego odnosi się do tego, co już było, czy są jeszcze jakieś nowe pomysły? Czy mówimy o redukcji klina podatkowego, którą przeprowadziliśmy i która weszła od 1 stycznia? Czy jeszcze są kolejne propozycje, czy ministerstwo coś przygotowuje? Jeżeli tak, to w jakim kierunku?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławSzwed">Następny temat związany jest ze wspieraniem i promocją przedsiębiorczości oraz samozatrudnienia. W jaki sposób chcemy promować samozatrudnienie? Dzisiaj Polska jest na drugim miejscu w Europie, jeśli chodzi o samozatrudnienie. Wyższy poziom ma tylko Hiszpania, ale Hiszpania się z tego wycofuje i w pakcie podpisanym z partnerami społecznymi daje zachęty dla pracodawców, żeby odchodzili od samozatrudnienia na rzecz umów na czas nieokreślony, choćby ze względu na to, że ten model, już po okresie gwałtownego spadku bezrobocia, się nie sprawdza.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławSzwed">Interesuje mnie głównie, jaki jest plan działania Ministerstwa Pracy i rządu na 2008 r. na rzecz zatrudnienia? Bez tej informacji trudno nam tutaj się do tego odnosić. Oczywiście, ten materiał ogólnie, tak jak z 2007 r., jest dobry, bo te zadania, które tutaj są wymienione, wszystkie warto realizować i one na pewno działają na rzecz zatrudnienia, ale interesuje mnie, jakie w tej chwili jest stanowisko rządu wobec choćby trzech zagadnień, które wymieniłem oraz dwóch wskaźników, które w tym dokumencie są zawarte. Pierwszy z nich dotyczy wskaźnika zatrudnienia, czyli podniesienie go do 59%. To jest – nie ukrywam – bardzo ambitny plan: z 55,3 do 60%. To już taka norma europejska. Jeżeli mamy to zrobić w ciągu kilku miesięcy, to interesuje mnie, jakimi instrumentami mamy tego dokonać. Podobnie ze spadkiem bezrobocia. Wydaje mi się, że dojść do 8% w ciągu 3 kwartałów będzie szalenie trudno. Takie wątpliwości się rodzą. Chyba, że będziemy do tego podchodzić tylko statystycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszDzięcioł">Wydaje mi się, że w tym planie powinna być ujęta grupa ludzi, która tak naprawdę już nigdy nie podejmie pracy. Myślę, że powinniśmy dla nich stworzyć coś na miarę opieki społecznej, gdzie założymy od razu, że jakiś procent tych ludzi do pracy już nie pójdzie, że części z nich tak naprawdę nie zdołamy zaktywizować. Wynika to z obserwacji samorządów i ośrodków pomocy społecznej. I co z tymi ludźmi będzie dalej? I jak to będzie rzutowało na utrzymanie bezrobocia? Bo, tak jak mówił mój poprzednik, zakładane wskaźniki są bardzo wysokie, a dziś musimy jasno i otwarcie powiedzieć, że część tych ludzi, niezależnie od tego, co byśmy robili i obojętnie ile pieniędzy na nich wydali, to pracy nigdy nie podejmie, albo podejmie na bardzo krótko. Większość petentów opieki społecznej na ogół już po tygodniu pracy rezygnuje z niej z powodu uzależnienia od alkoholu. Chciałbym wiedzieć, czy jest jakiś plan w stosunku właśnie do takich ludzi, którzy nie umieli pracować, nie umieją pracować i pracować nie będą umieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AnnaBańkowska">Mam takie zasadnicze pytanie: czy ten krajowy plan działań obejmuje zadania nowe, zmierzające do tego, żeby zaktywizować ludzi, znaleźć im miejsca pracy, czy opisuje głównie to wszystko, co wynika z dzisiaj obowiązującego prawa? Bo, w moim przekonaniu, żeby był on jasny i czytelny, powinien eksponować to, co będzie się działo nowego, oprócz dzisiaj obowiązujących instrumentów. Po to, żeby ten stan rzeczy zmienić, a nie, żeby się toczył siłą inercji. Rozumiem, że Krajowy plan działań jest tworzony po to, żeby doskonalić metody dzisiaj obowiązujące.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AnnaBańkowska">Opisujecie państwo na str. 19 zadanie pt. „Wspieranie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”. Moje pytanie brzmi: czy chcecie państwo wprowadzić jakieś nowe formy, żeby ludziom umożliwić rozpoczęcie działalności gospodarczej? Koncentruje się ten plan na doradztwie, na wsparciu pomostowym oraz przyznawaniu środków finansowych. Interesuje mnie, czy te środki finansowe, jak również formy doradztwa, mają ulec modyfikacji? To samo dotyczy zadania pt. „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”. Są tutaj podane kwoty maksymalne, które będą mogli otrzymać przedsiębiorcy zatrudniający określoną liczbę osób. Interesuje mnie, czy to jest nowa propozycja w stosunku do dzisiaj obowiązujących, czy kolejna? Jeśli kolejna, to kiedy będą zmienione przepisy ułatwiające start młodym rolnikom? Prasa donosiła, że już od kilku lat młodzi rolnicy otrzymują 50 tys. zł premii na rozpoczęcie działalności. Nawet opisywano przypadki niezbyt obiektywnego przyznawania tych premii. Czy mam rozumieć, że ta jednorazowa pomoc, w wysokości 50 tys., to jest coś nowego, czy to jest to, co już dzisiaj obowiązuje, a co nie zawsze okazywało się skuteczne? Nie chcę przytaczać więcej przykładów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AnnaBańkowska">Pytanie generalne jest takie, czy państwo możecie wyeksponować coś, co będzie dla tego rządu nowym, charakterystycznym kierunkiem działań, żeby ułatwić proces zatrudniania w różnej formie, czy jest to powielanie rzeczy dziś istniejących? Jeśli nowe, to co?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszCymański">Ja mam dwa pytania. Pierwsze dotyczy sytuacji na rynku pracy kobiet, dlatego, że m.in. dzisiaj omawiamy sprawę dość szczegółowo opisaną, tzn. różnic i dysproporcji w zarobkach. Jakie są możliwości, żeby te dysproporcje zmniejszyć? One nie są fatalne na tle średnich europejskich, o dziwo, ale jednak są. I chcemy o tym rozmawiać. Natomiast w samej diagnozie, to jest na str. 6, mamy informacje, które muszą robić wrażenie. Bez względu na wiek czy poziom wykształcenia kobiety wykazują niższą aktywność zawodową. I tutaj jest dysproporcja – 45,9% w grupie kobiet wobec 61,9% u mężczyzn. A jeżeli mówimy o relacjach między osobami pracującymi a niepracującymi, to na 1000 pracujących mężczyzn przypada 779 mężczyzn niepracujących. Mówię tu o relacji, która ma istotne znaczenie i której waga będzie jeszcze rosła. Natomiast, jeśli chodzi o kobiety, to na 1000 pracujących pań, przypadają 1424 kobiety niepracujące. Wnioski są tutaj jasne. Jednak z różnych przyczyn, oczywiście sprawa może nie jest łatwa, te dane są tak zaskakujące i tak wyraziste. Jednak w żaden sposób nie rzutują i nie przekładają się na zadania, o których mówi cała informacja. W wielu miejscach są takie odniesienia, natomiast brakuje poważniejszego potraktowania w ogóle sytuacji kobiet i działań rządu, które byłyby skierowane do kobiet jako grupy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszCymański">A drugie pytanie odnosi się do rozdziału 3. Chodzi o makropolitykę rządu. Dziwią mnie trochę niektóre zapisy, bo chciałbym przypomnieć, że mówimy o obniżaniu pozapłacowych kosztów pracy. Ale przecież jest to wielka operacja, niezwykle kosztowna i bardzo trudna, odważna. Tak się składa, że w parlamencie wszyscy to popierali. Lewica chyba się wstrzymała, jak pamiętam, i dzisiaj tego żałuje. Jak rozumiem, to w operacji obniżania kosztów pracy jedynie 2% z 7% redukcji składki rentowej odnosiło się do pracodawców. Zwracam uwagę, że w komentarzach do ustawy budżetowej praktycznie wszyscy oceniający profesorowie, różni eksperci, m.in. prof. Gomułka, prof. Wyżnikiewicz, prof. Orłowski i inni, generalnie uznali, że – podkreślam – praktycznego wpływu na stymulowanie tworzenia nowych miejsc pracy praktycznie to nie miało. Natomiast dla budżetu były to konsekwencje ogromne i w znakomitym stopniu ograniczające, rzecz jasna, pole manewru dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszCymański">Czytam w tym dokumencie, że to są działania na rzecz zatrudnienia. Czy to jest inne patrzenie? Inna ocena efektów redukcji składki rentowej dla pracodawców – podkreślam – o 2%, bo 5% dla pracowników to jest jednak inna bajka. Tu możemy tylko mówić o impulsie popytowym, a nie de facto o tworzeniu miejsc pracy, bo pracodawca sam jest pracownikiem. Ja mówię o konsekwencjach czy efektach tego działania.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszCymański">I wreszcie, przykuwa uwagę fakt, że wymienia się tutaj jako element zatrudnieniowy redukcję stawek podatkowych, jeżeli chodzi o podatek PIT. Ten błąd, niestety, w mediach i w świadomości społecznej pokutuje. Błąd, że tak naprawdę pracodawcy już dzisiaj mają w Polsce 19-procentowy podatek liniowy. Tu mówimy o składce PIT dla pracowników – od 18 do 32%. Czy to jest tylko przypadek, czy pomyłka, czy może konieczna jest inna interpretacja? Ponieważ nie widzę wprost, a nawet pośrednio, wyraźnego przełożenia na sprawę, o której mówimy, na tworzenie nowych miejsc pracy, na politykę prozatrudnieniową, jako powiązaną z redukcją składek PIT dla pracowników. Może pośrednio, tylko i wyłącznie na zasadzie popytu. Choć uważam, że dla gospodarki popyt w grupie bogatych nie jest tak istotny, jak popyt w grupie biedniejszych, bo struktura spożycia jest inna i dla gospodarki narodowej, i dla tworzenia miejsc pracy. Rzecz jasna, o wiele bardziej korzystne efekty daje zwiększenie popytu wśród ludzi średnio i słabiej uposażonych, bo oni kupują proste produkty naszego pierwotnego, polskiego wytworu. Mają oni mniejszy udział w zakupach dóbr luksusowych, importowanych etc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KatarzynaMrzygłocka">W zadaniu 2.1 – Wdrażanie standardów i warunków wprowadzania podstawowych usług pracy oraz monitorowania stosowania nowych wymagań przez publiczne służby zatrudnienia – w planowanych działaniach podajecie standardy obowiązujące na rynku usług pracy i warunków ich realizacji wprowadzonych w drodze rozporządzeń, itd. Ponieważ mam sygnały, że urzędy pracy bardzo długo czekają na odpowiedzi na swoje zapytania, to jak długo, zgodnie ze standardami, będą czekały obecnie?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KatarzynaMrzygłocka">Następne jest zadanie 2.2 – Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w regionie. Rozumiem, że tu jest mowa o wsparciu dla wojewódzkich urzędów pracy, ponieważ mówi się tu o wsparciu pośredników i doradców w regionach, natomiast nic się nie mówi o samorządach powiatowych. Czy ja dobrze rozumiem?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#KatarzynaMrzygłocka">Zadanie 2.4 – Przygotowanie nauczycieli do roli doradcy zawodowego. Chciałam się dowiedzieć, gdzie uczniowie będą szukać takiego doradcy? Czy taki doradca zawodowy będzie zatrudnionych w szkołach?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#KatarzynaMrzygłocka">Zadanie 2.10 – Współfinansowanie zadań z Funduszu Pracy w zakresie aktywnej polityki rynku pracy. W planowanych działaniach podali państwo opracowanie zasad i kryteriów dotyczących przyznawania w 2008 r. – mamy kwiecień – dodatkowych środków z Funduszu Pracy. Jakie są to zasady? Czy państwo przewidują nowe zasady i kiedy je wprowadzą? Bo w tej chwili obowiązujące rozporządzenie, które mówi o programach, powoduje, że nawet przy efektywności 100% – wymagana jest bardzo wysoka efektywność – kwoty przeznaczane na programy są bardzo niskie. Tak, na przykład, przy stażach może być dofinansowanie do 12 miesięcy, natomiast w rozporządzeniu, o którym mówię, wymienia się trzymiesięczne finansowanie stażu. Pracodawcy nie są takimi formami zainteresowani, a z innego źródła, to znaczy posługując się innymi przepisami, nie można otrzymać dodatkowych środków z Funduszu Pracy. Urzędy w tej chwili sygnalizują, że brakuje im pieniędzy, a nie mają możliwości pozyskania nowych środków. I jak się to ma do tego, że Fundusz Pracy jest w bardzo dobrej kondycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrStanke">Na str. 19, w zadaniach na rzecz zatrudnienia na rok 2008, jest napisane: „Niezbędne jest przy tym podjęcie długofalowych działań mających na celu zwiększenie podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek wśród mieszkańców terenów popegeerowskich”. I tylko tyle. A w zadaniach wymienia się młodych rolników, właścicieli lasów, mikroprzedsiębiorstwa. Czy w stosunku do mieszkańców terenów popegeerowskich też zaplanowane są jakieś konkretne propozycje i czy one mogłyby zostać przedstawione? Bo pisze się enigmatycznie, że niezbędne są długofalowe działania, ale co pod tym stwierdzeniem mamy rozumieć?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrStanke">I jeszcze jedno pytanie. Zadawałem je też panu wicepremierowi gospodarki. Chodzi o to, że właściciele mikroprzedsiębiorstw, czyli osób zatrudniających do 10 osób, płacą za pierwsze 35 dni chorobowego swoich pracowników. Moim zdaniem, jest to jedno z największych obciążeń pozapłacowych, które mają wpływ na funkcjonowanie tych mikroprzedsiębiorstw i blokują przyjmowanie przez nie pracowników. Wiem, że są podejmowane działania w celu ograniczenia tego do 14 czy 15 dni. Ale, moim zdaniem, mikroprzedsiębiorstwa już powinny mieć zdjęty obowiązek płacenia chorobowego przez pierwsze 35 dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń. To ja chciałbym też włączyć się w tę dyskusję i zapytać panią minister, jaka zmiana zasad i procedur nastąpi w pośrednictwie pracy dla osób niepełnosprawnych? W ramach priorytetu trzeciego, czyli aktywizacji osób bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, w powiązaniu z priorytetem doskonalenia instytucjonalnej obsługi rynku pracy i piątym wśród podstawowych kierunków działań, czyli aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych. W wielu krajach to właśnie pośrednictwo pracy, nastawione na sukces i realizowane w dużym stopniu w oparciu o zlecanie podmiotom niepublicznym, zwłaszcza organizacjom pozarządowym wyspecjalizowanym w wąskich grupach osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością, doprowadziło w Unii Europejskiej do dzisiejszego, zdecydowanie wyższego od polskiego, poziomu aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. A więc na ile pośrednictwo pracy ulegnie zmianie? Na ile będzie to pośrednictwo, tak naprawdę zajmujące się głównie statystyką i bierne wobec tego zjawiska, a na ile będzie nastawione i nagradzane za sukces?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">I wreszcie, na ile przewiduje pani zmianę wskaźnika poziomu aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych? Tu podawane są te generalne wskaźniki: wzrost liczby pracujących, wzrost poziomu zatrudnienia, spadek poziomu bezrobocia. Wiemy, że akurat ten rejestrowany poziom bezrobocia w żaden sposób nie odzwierciedla sytuacji na rynku pracy osób niepełnosprawnych. Raczej jedynym takim obiektywnym kryterium jest rzeczywisty poziom aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. A więc, jaki planuje pani poziom aktywności osób niepełnosprawnych na koniec tego roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzMoskal">Panie przewodniczący! Pani minister! Szanowni państwo! Ja tak bardzo ogólnie zadam kilka pytań. Pierwsze pytanie: na ile ten dokument – Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia na 2008 r.– rzeczywiście spowoduje, że zatrudnienie wzrośnie, że rzeczywiście wiele osiągniemy w różnych dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzMoskal">Sprawa kolejna, czy rzeczywiście ten dokument, który wynika z realizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, nie jest czasem takim zadaniem, które powoduje tylko wasze obciążenie, natomiast nie daje żadnej działalności twórczej. Bo już wcześniej słyszeliśmy, że często powielamy to, co było opracowane w poprzednich latach. Artykuł 3 ust. 2 ustawy, o której już mówiłem, zobowiązuje ministra właściwego do spraw pracy we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki i ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania oraz ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego do przygotowania tego projektu. Dlaczego więc nie ma wśród przygotowujących ten dokument przedstawiciela Ministerstwa do Spraw Szkolnictwa Wyższego? Myślę, i mam taką nadzieję, że akurat przedstawiciel tego resortu jest ważną osobą.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzMoskal">I kolejny problem. KPDZ zakłada, że bezrobocie w IV kwartale 2008 r. spadnie do poziomu 8%. Czy z tego projektu, który państwo przestawiliście wynika, w jakich obszarach, na jakim terenie to bezrobocie w sposób największy będzie zredukowane, a na jakim nie? Bo 8% mówi o skali ogólnopolskiej. Czy tutaj jest uwzględniony czynnik równomiernego rozwoju, czy też działania skupione są szczególnie tam, gdzie bezrobocie jest największe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TeresaWargocka">Chciałabym zapytać panią minister o sposób obliczania wskaźnika zatrudnienia. Zwrócił moją uwagę fakt, że ten wskaźnik zatrudnienia jest liczony w odniesieniu do populacji od 15 do 64 roku życia. Czy ten wskaźnik uwzględnia specyfikę systemu edukacji funkcjonującego w Polsce? A w Polsce mamy obowiązek nauki do 18 roku życia. Mamy też bardzo wysoki wskaźnik studentów. Czy można powiedzieć, że ten wskaźnik jest rzetelnie obliczany, że bierze pod uwagę różnice w systemie edukacji?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TeresaWargocka">Prosiłabym o przypomnienie, ile wynosił budżet w 2007 roku na realizację Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia i w jakim zakresie został wykorzystany? Chciałam zapytać również o udział krajowych środków prywatnych. Jakie to są środki? To jest duża kwota pieniędzy, a prawie 5% tego funduszu to są środki prywatne.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TeresaWargocka">Chciałam wyrazić również zadowolenie z faktu, że dużo jest zadań realizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zwłaszcza pod kątem organizowania nauczania nowych 11 zawodów. Jeżeli pani minister byłaby uprzejma te zawody przybliżyć, zaspokoiłoby to moją ciekawość, jakie mamy tutaj innowacje w tym zakresie. I niezmiernie ważny temat doradztwa zawodowego w szkołach. Rozumiem, że z tych środków kształcimy doradców zawodowych. Uważam, że etap nauczania w gimnazjum jest tym odpowiednim momentem, żeby wprowadzić preorientację zawodową, z uwzględnieniem badań uzdolnień i zainteresowań młodzieży. Czy są już jakieś rozmowy w tym zakresie lub ustalenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszCymański">Problem bezrobocia jest szalenie zróżnicowany i jedną z przyczyn – chyba tu się zgodzimy – są ogromne dysproporcje zarobków między wielkimi miastami a całymi regionami. A druga rzecz to kwestia terytorialna. Jedną z barier utrudniających szukanie pracy w wielkich miastach, czy w miejscach, gdzie łatwiej pracę otrzymać, gdzie bezrobocie jest na bardzo niskim poziomie, jest kwestia dojazdu i zamieszkania. To jest znacząca bariera dla wielu ludzi. Kosztowny dojazd i brak mieszkania powoduje, że atrakcyjność takiej pracy gwałtownie spada. Czy w ogóle rząd rozważa, czy bierze pod uwagę możliwość wspierania mobilności na rynku pracy przez dotowanie lub subwencjonowanie bazy mieszkaniowej dla pracowników, czy zwrot kosztów dojazdu? To jest bardzo ważne i mówię o tym przyglądając się strukturze wydatków Funduszu Pracy, gdzie to oczywiste, że w tej chwili dotowanie robót interwencyjnych, kiedy nie ma ludzi, jest bardzo mało atrakcyjne. Ale mamy tutaj 810 mln na refundację kosztów wyposażenia, miliard na stypendia w okresie stażu. Więc ja myślę, że – aczkolwiek to, co mówię, jest dość ryzykowne – nie ma nic do stracenia. Należałoby się zastanowić, czy nie iść w tę stronę, nie szukać takich rozwiązań. Z rozmów i sondaży wynika, że to jest ogromną barierą. Dlatego wielu ludzi, by znaleźć pracę nie pojedzie do Gdańska, do Warszawy czy do Wrocławia, tylko do Dublina. Bo dla tych ludzi brak mieszkania jest problemem zasadniczym. Ja nie mówię o hotelach robotniczych, ale czymś w tym rodzaju. Rodziny na świecie kilka razy zmieniają miejsce zamieszkania. Więc choć mieszkania to problem kosztowny, to wart przemyślenia, kiedy tyle pieniędzy idzie – nie powiem w gwizdek, bo to są szlachetne cele – ale jednak na półśrodki, na działania doraźne. Myślę, że warto się przynajmniej nad tym zastanowić. A więc pytanie, czy była taka analiza. A jeżeli tak, to jakie państwo macie przemyślenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Nie widzę więcej zgłoszeń w dyskusji. A zatem proszę panią minister o odniesienie się do uwag w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#CzesławaOstrowska">Dziękuję wszystkim paniom i panom posłom za bardzo wnikliwe uwagi. Cieszę się, że mamy tak wielkie wsparcie w pokonywaniu trudności w tej trudnej problematyce, którą się zajmujemy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiadając na pytania pani poseł Mrzygłockiej chcę powiedzieć, że zadania muszą się powtarzać, przynajmniej częściowo, ponieważ praca z ludźmi na rynku pracy jest wieloletnia. Te zadania, które się powtarzają, w załączniku są zaznaczone ciemniejszym kolorem. Tutaj nic nie można osiągnąć w bardzo krótkim czasie, a tendencje, czy to dotyczące zmiany postaw, na przykład, w kierunku bardziej kreujących mobilność, czy innego traktowania pracowników, to są działania wieloletnie. I dlatego te zadania będą się powtarzały i powtarzają się też u naszych kolegów w krajach europejskich. Powtarzają się w europejskiej strategii zatrudnienia i powtarzają się w naszym Krajowym planie działań. Analiza SWOT też jest podobna lub taka sama, dlatego, że zmiany na rynku pracy nie zachodzą szybko i w krótkich okresach czasu. Rok to jest za mało, żeby mówić o tym, że jakaś zmiana zafunkcjonowała i zaistniała.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#CzesławaOstrowska">Jeśli chodzi o sprawozdanie z realizacji zadań zawartych w Krajowym planie działań na rzecz zatrudnienia na 2007 rok, to już jest ono gotowe i w tej chwili jest w uzgodnieniach międzyresortowych. Po przejściu całej procedury szybko do państwa trafi.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#CzesławaOstrowska">W omawianym dokumencie rzeczywiście nie ma wyszczególnionych zapisów dotyczących programu 50+, dlatego, że w tej chwili zakończyliśmy konsultacje nad nim i jest przekazany do dalszych prac legislacyjnych. Natomiast chcę poinformować, że w ramach uruchamiania rezerwy Ministra Pracy z Funduszu Pracy, w oparciu o obowiązujące przepisy, przygotowaliśmy program 50+, w sposób szczególny skierowany do bezrobotnych w tej kategorii wiekowej, i urzędy pracy będą mogły występować o uruchomienie tej rezerwy. Przewidujemy uruchomienie ok. 150-160 mln na te działania, nawet do 200 mln. W tej chwili też zbieramy w ogóle potrzeby urzędów pracy z całego kraju na środki dodatkowe.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#CzesławaOstrowska">Odnośnie do wskaźnika zatrudnienia, które planujemy na poziomie 57% według BAEL, chcę powiedzieć, że jako kraj nie mamy wielkich sukcesów, dlatego, że, zgodnie ze strategią europejską, w 2010 r. kraje europejskie powinny osiągnąć poziom zatrudnienia w wysokości 70%. My dążymy do tego, ale do osiągnięcia 70% mamy jeszcze długą i daleką drogę, rozłożoną na kilkanaście lat, a nie na rok czy dwa lata. Cały czas robimy wszystko, żeby ten wskaźnik zatrudnienia rósł, żeby ludzie mieli pracę, bo brak pracy, to jest ubóstwo, to są zwiększone wydatki na pomoc społeczną. Dlatego jesteśmy zwolennikami, żeby kształtować aktywne postawy ludzi, żeby nie dawać im ryby, ale uczyć posługiwania się wędką. To będzie przyświecało nowym działaniom rządu już od 2009 roku, po przedstawieniu państwu szerokiej nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiadając na pytanie pana posła Dzięcioła na temat ludzi, których nie zaktywizujemy. To jest problem nie tylko polski, ale występujący na całym świecie. Grupę osób, która unika trwałego zatrudnienia i wpada w kategorię trudną do aktywizacji, w innych krajach szacuje się przeciętnie na 10%. W Polsce wskaźnik ludzi tak żyjących jest znacznie wyższy. Nasza nowa polityka na rynku pracy będzie głównie ukierunkowana na maksymalną aktywizację osób przede wszystkim długotrwale bezrobotnych i na podwyższenie udziału bezrobotnych w szkoleniach. Chcemy tym ludziom dać możliwość zdobycia zawodów, czyli dać wędkę. Będzie to jeden z priorytetowych kierunków naszych działań i myślę, że część tych osób uda się wyciągnąć z bierności zawodowej. Naszą wolą jest też, żeby w ciągu kilku lat powstały centra integracji społecznej w każdym powiecie i rozpoczęły pracę z osobami niechętnymi do aktywizacji zawodowej. Chcę też powiedzieć, że w planowanych zmianach w ustawie wpisujemy skierowanie takiej osoby przez urząd pracy do centrum integracji społecznej. Zaproponujemy dla niej przejście całej procedury przywrócenia do funkcjonowania w społeczności. Odmowa przyjęcia zaproponowanej oferty pracy będzie skutkowała pozbawieniem statusu bezrobotnego. Dla tej kategorii ludzi planujemy od następnego roku wprowadzić zupełnie nowe narzędzie, podobne do tego, które stosujemy wobec młodocianych, którzy nie ukończyli szkoły i uczą się praktycznego zawodu u pracodawcy. Chcemy to zastosować do naszych bezrobotnych, szczególnie długotrwale bezrobotnych, którzy – co tu ukrywać – często mają problem z wtórnym analfabetyzmem. Będą oni mogli w ciągu 1,5 roku zdobyć nowe umiejętności zawodowe, zakończone uzyskaniem kwalifikacji zawodowych czy rzemieślniczych przed komisją państwową. Dzięki temu będą mogli wrócić na rynek pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#CzesławaOstrowska">Będziemy również utrwalali działalność Ochotniczych Hufców Pracy, które pracują z młodzieżą będącą na obrzeżu wykluczenia społecznego. Umożliwiają one ukończenie szkoły podstawowej czy gimnazjum młodzieży, która przerwała naukę z różnych powodów. Rozwiązaniem tym interesują się koledzy z innych państw, którzy mają dużo większy problem. Szczególnie metoda pracy z taką młodzieżą zainteresowała ministra pracy Wielkiej Brytanii. Ochotnicze Hufce Pracy będą kontynuowały działalność.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#CzesławaOstrowska">W odpowiedzi pani poseł Bieńkowskiej wyjaśniam, że ten plan nie obejmuje nowych działań, ponieważ dotyczył istniejącego ustawodawstwa. Diametralnie różne zadania wejdą dopiero wówczas, kiedy zmienimy ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#CzesławaOstrowska">Jeśli chodzi o wspieranie samozatrudnienia i przedsiębiorczości, to są to nowe formy. Jest to zadanie zgłoszone przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i dotyczy priorytetu 6.2 na komponencie regionalnym. Przewiduje on projekty nowych form pomocy bezrobotnym, na przykład, pożyczki na założenie firmy, ale nie możemy do końca określić, jakie to będą nowe formy. Będą tam m.in. pożyczki do 10 tys. euro na jedną osobę, ale będą poprzedzone opieką i doradztwem. O te środki będą ubiegały się firmy. I to jest komponent regionalny, działanie 6.2 realizowane na szczeblu samorządów.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#CzesławaOstrowska">Ułatwianie startu młodym rolnikom – jest to zadanie zgłoszone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Tak samo jak zadanie – tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przewidziane jest w nowym programie, który jest skierowany na rozwój obszarów wiejskich, który jest realizowany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i zapisany jest w takim kształcie, jaki tu jest przedstawiamy. Do tej pory te działania przynosiły dobre efekty. Natomiast o przedstawienie szczegółów proszę ministra rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraChydrasińska">Mikroprzedsiębiorstwo to jest działanie wdrażane w ramach nowego programu, które zostanie uruchomione w połowie tego roku. Natomiast wdrażany już jest program pomocy dla młodych rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CzesławaOstrowska">Sytuacja na rynku pracy kobiet to nie jest tylko problem Polski. Są kraje, które mają jeszcze niższy poziom aktywności zawodowej kobiet niż my. Jeżeli chodzi o naszą ustawę o promocji zatrudnienia, to kobiety są w niej traktowane w sposób szczególny, zwłaszcza w wieku 40, 45 plus oraz te powracające z urlopów wychowawczych. Do nich przede wszystkim są kierowane programy aktywizacji zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#CzesławaOstrowska">Podobnie, jeżeli chodzi o projekty realizowane z programu operacyjnego Kapitał ludzki, na komponentach regionalnych. Wśród beneficjentów faworyzowanych, ostatecznych do objęcia działaniami danego programu, właśnie kobiety są bardzo często brane pod uwagę w sposób szczególny. Projekt ten da możliwość realizowania specjalnych programów skierowanych tylko do kobiet, wspomagających rozwój ich przedsiębiorczości, pracy czy rozwój form, które wspierają połączenie życia rodzinnego z pracą zawodową, jak praca na czas określony lub praca zmianowa. Problem dostrzegamy i, tak jak każdy rząd, podejmujemy działania, żeby go rozwiązać, stworzyć warunki do aktywności zawodowej kobiet i do pogodzenia roli matki z pracą zawodową.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#CzesławaOstrowska">Nie mogę wypowiedzieć się teraz na temat obniżenia kosztów pracy i wpływu na to zjawisko obniżki PIT-ów, ponieważ nie dysponuję w tej chwili jakimiś analizami. To jest zadanie, które zgłaszało Ministerstwo Finansów, więc poprosimy je o dane.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#CzesławaOstrowska">Jeśli chodzi o mobilność, to wydaje się, że jest już dosyć duża. Łatwo zauważyć, że coraz więcej ludzi przesuwa się na te rynki pracy, gdzie są atrakcyjniejsze płace. Natomiast, rzeczywiście, problem z mobilnością, szczególnie długotrwale bezrobotnych, jest bardzo duży. Dotychczasowe rozwiązania już umożliwiają w jakiś sposób dofinansowanie bezrobotnego, jeżeli chodzi o przyjazdy do miejscowości, poza którą mieszka, jak również zakwaterowanie. Natomiast w nowych rozwiązaniach przewidujemy tworzenie programów specjalnych, które w znacznym stopniu ułatwią tę mobilność i wtedy tego typu działania będą mogły być realizowane. Ale chcę też panu powiedzieć, panie pośle, że wielu pracodawców, którzy mają problem z naborem pracowników, w tej chwili wróciło do tego, co było, na przykład, w latach 70., czyli do tworzenia przyzakładowych hoteli pracowniczych różnego typu. Dotyczy to pracodawców różnych sektorów. Myślę, że to nie jest tylko obowiązek państwa, ale również pracodawców, oni też powinni bardziej aktywnie na tym polu działać.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#CzesławaOstrowska">Teraz odpowiedzi na szczegółowe pytania pani poseł Mrzygłockiej. Standardy. Tak, był problem ze sformułowaniem wystarczającej interpretacji dla urzędów pracy, jeżeli chodzi o wprowadzenie standardów. Na ten temat wpłynęło ponad kilkaset pytań. Te wątpliwości zostały wyjaśnione i odpowiedzi na nie już powinny się ukazać na stronie internetowej ministerstwa lub ukażą się w najbliższym czasie i problemu nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#CzesławaOstrowska">Jeżeli chodzi o wsparcie samorządów w zakresie pracy z bezrobotnymi, to wynika to ze sposobu ustawienia realizacji programu operacyjnego – Kapitał ludzki. Powiatowe urzędy pracy składają projekty do instytucji, która jest w gestii marszałka, ale są one realizowane przez powiaty czy województwa, a przeznaczone są przede wszystkim dla bezrobotnych zamieszkujących w danym powiecie.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#CzesławaOstrowska">Jeżeli chodzi o rezerwę Funduszu Pracy, to w tej chwili kończymy zbieranie informacji z całego kraju o tym, jakie środki są jeszcze potrzebne na realizację różnych programów. Najpóźniej w maju uruchamiamy już połowę tej rezerwy. Chcemy przeznaczyć ją na program 50 plus. Natomiast w I kwartale urzędy pracy wykorzystały tylko ok.50% rezerwy Funduszu Pracy, który jest u marszałków, więc mają jeszcze sporo pieniędzy do wykorzystania. Oprócz tego uruchamiamy rezerwę krajową i Fundusz Pracy będzie mógł dofinansować działania, jeżeli będzie taka potrzeba, ponieważ posiada środki. W tej chwili zbieramy informacje z całego kraju na temat tego, jakie środki będą potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#CzesławaOstrowska">Odnośnie do pytania dotyczącego terenów popegeerowskich, to też jest działanie zgłoszone przez Ministerstwo Rolnictwa. W urzędach pracy do tej kategorii bezrobotnych też są kierowane działania w ramach obowiązujących przepisów. Na tych terenach problem polega głównie na tym, że wieloletnia bierność zawodowa już na trwale zniechęciła bardzo dużą grupę do jakiejkolwiek aktywności zawodowej. Bardziej skuteczne są działania kierowane do ich dzieci, do wyrwania tych dzieci z zaklętego kręgu powielania zachowań rodziców. Ustawa przewiduje szereg działań i one są realizowane przez samorządy. Organizowane są roboty publiczne czy prace interwencyjne kierowane do tych osób. W nowych rozwiązaniach będzie możliwość realizowania programów specjalnych. Do tych beneficjentów kierowane są też działania z programu operacyjnego – Kapitał ludzki. Natomiast w tej chwili problemem terenów postpegeerowskich jest to, że są to skupiska w określonych miejscach, natomiast ilościowo to już nie są takie wielkie liczby osób w tak trudnej sytuacji. Aczkolwiek, rzeczywiście, to są strefy trwałego ubóstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrStanke">Omawiany dokument zawiera informację, że planowane jest podjęcie długofalowych działań. Ponieważ jest to zapowiedź czegoś, co ma być wdrażane, to chciałbym poznać szczegóły na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#CzesławaOstrowska">Wiem, że tego typu informacje i działania planuje Ministerstwo Rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BarbaraChydrasińska">My nie zgłaszaliśmy wprawdzie żadnego zadania z tego zakresu, bo do naszego programu, który realizujemy w MRiRW, nie możemy wpisać żadnego działania, w ramach którego wspierałoby się mieszkańców terenów popegeerowskich, ale podejmowane są takie działania. Pan minister zlecił nam powołanie zespołu do spraw rozwiązywania tych problemów. Ale to są dopiero podjęte prace. Tylko tyle mogę powiedzieć na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirPiechota">I chyba nie na etapie rozbieżności stanowisk dwóch resortów. Ale proszę panią minister o kontynuowanie wyjaśnień. Wnioski będą z tego wyciągnięte. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#CzesławaOstrowska">Zmiany, które planujemy w następnym roku, będą na pewno w sposób znaczący zmieniały funkcjonowanie urzędów pracy, ponieważ chcemy je przekształcać w centra aktywizacji zawodowej, wyraźnie wyodrębnione w ramach urzędów pracy. Państwo też doskonale wiecie, że urzędy pracy teraz są obarczone wielką ilością biurokracji, która w sposób znaczny zmniejsza ich możliwość pracy na rzecz aktywizacji zawodowej. I chcemy to wszystko zmienić. Chcemy też, poprzez wprowadzenie standardów, doprowadzić do tego, że pośrednicy w urzędach pracy będą odciążeni od tych działań biurokratycznych. Sądzę też, że osoby niepełnosprawne, z zatrudnieniem których mamy problemy, znajdą dla siebie propozycję. Po znowelizowaniu ustawy będzie można kupować tego typu usługi również na zewnątrz dla tych osób.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#CzesławaOstrowska">Problem dostrzegamy i dążymy do podniesienia poziomu aktywności zawodowej wszystkich obywateli polskich, również niepełnosprawnych, bo naszym problemem jest bardzo duża bierność zawodowa. Pracujących mamy ok. 17 mln, ale biernych zawodowo w tej samej kategorii wiekowej tzn. osób w wieku 15-64 lat jest ok. 14 mln, więc to jest bardzo duży problem, przed którym staje rząd. Dlatego będzie realizowany program „50 plus” dotyczący aktywizacji osób powyżej 50 roku życia. Dlatego też z naszej strony propozycja zniesienia przepisów, które hamują aktywność zawodową osób niepełnosprawnych określając pułap dochodów, jakie mogą one osiągnąć z tytułu pracy, żeby nie być pozbawionym renty inwalidzkiej. W rozwiązaniach, które proponujemy i które trafią do Sejmu, chcemy, by ten pułap został zniesiony i by ktoś, kto ma rentę inwalidzką, mógł bez ograniczeń zarabiać. To też w jakiś sposób zwiększy mobilność tych osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirPiechota">Czy potrafi pani wskazać, do jakiego poziomu ma dojść ta aktywność zawodowa? Podane wskaźniki zatrudnienia mówią, że aktywność osób niepełnosprawnych jest na poziomie poniżej 20%, czyli jest 2,5-krotnie niższa niż średnia europejska. Proszę podać, jaki ma być planowany wzrost tej aktywności w wyniku wprowadzanych działań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#CzesławaOstrowska">Mamy dane, które mówią, że w 2006 r. wskaźniki zatrudnienia uległy obniżeniu, za 2007 r. takich danych jeszcze nie mamy. Myślę, że jeżeli zostaną wprowadzone te zamierzenia, które planujemy, to wzrost aktywności zawodowej niepełnosprawnych powinien wzrastać sukcesywnie, ale trudno mi teraz powiedzieć o jaki procent.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SławomirPiechota">Czyli nie ma konkretnego wskaźnika. Jesteśmy na etapie, że chcemy, żeby było lepiej, ale nie wiemy, co to znaczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#CzesławaOstrowska">Ale od tego roku zostały wprowadzone nowe przepisy w ustawie o rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych i, być może, przyczynią się one do znacznej poprawy w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#CzesławaOstrowska">Na pytanie pana posła, czy te wskaźniki, które założyliśmy, są realne do osiągnięcia, odpowiadam, że tak, tylko poproszę teraz mego kolegę, żeby to wyjaśnił. U nas, w Polsce, jako w jednym z nielicznych krajów europejskich, liczymy jeszcze bezrobocie rejestrowane. I w tej chwili to bezrobocie jest na poziomie 11,1%. Posługujemy się tu metodologią BAEL-a, ponieważ tak liczy cała Europa i we wszystkich wskaźnikach, w ramach strategii lizbońskiej, ten wskaźnik występuje. Proszę pana Sadowskiego, radcę ministra, o to, żeby wyjaśnił, na czym polega metodologia BAEL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZdzisławSadowski">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! Otóż wskaźniki, które my podajemy w KPDZ, zostały określone w strategii lizbońskiej. Według niej, wskaźnik zatrudnienia dotyczy osób w wieku 15-64 lat, bo taki wiek został przyjęty w Unii Europejskiej jako wiek produkcyjny. Oczywiście, my tutaj w BAEL-u mamy możliwość podawania również innych wskaźników. I tak, wiek produkcyjny w Polsce to 18-59 lat dla kobiet i 18-64 dla mężczyzn. Oczywiście, takie wskaźniki też mamy i znamy. Ponieważ nasze krajowe plany działań są konkretyzacją Krajowego programu reform, a Krajowe programy reform są obowiązkowo realizowane przez wszystkie kraje Unii Europejskiej, w związku z tym bazujemy na tych wskaźnikach, które zostały przyjęte w Unii Europejskiej. Dodatkowo chciałbym państwu jeszcze powiedzieć, że drugim takim wskaźnikiem istotnie ważnym, który chcemy osiągnąć w roku 2010, jest wskaźnik zatrudnienia kobiet. On powinien wynieść 60%. Trzeci wskaźnik istotnie ważny, to wskaźnik zatrudnienia osób starszych w wieku 55-64 lat. Powinien on wynieść 50%.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZdzisławSadowski">Wskaźniki te stanowią ogromne wyzwanie, jakie stoi przed polską polityką zatrudnienia w najbliższych kilku latach. Tak, że jeśli chodzi o te trzy wskaźniki, to planujemy ogólny wskaźnik wzrostu zatrudnienia 70%, dla kobiet – 60%, natomiast dla osób starszych – 50%. To są średnie wskaźniki w Unii, które w 2010 roku chcemy osiągnąć. Polska, oczywiście, odstaje w tym zakresie dość wyraźnie. Nasz wskaźnik zatrudnienia jest obecnie najniższy wśród krajów Europy i z tego względu te działania muszą być prozatrudnieniowe, czyli niezbędna jest taka polityka gospodarcza rządu, żeby te wskaźniki ulegały poprawie. Ale można też zauważyć, że od roku 2003 spada w Polsce bezrobocie, a od roku 2004 rośnie zatrudnienie. Czyli to jest proces bardzo korzystny i sądzę, że następne lata też będą korzystne. Tym bardziej, że PKB rośnie w dosyć dobrym tempie. Według ostatnich danych za rok 2007, wzrost PKB wynosi 6,6%. Stąd i nasze wskaźniki, które, zarówno w Krajowym planie działań na rzecz zatrudnienia, jak i w sprawozdaniu, są przekraczane. Często założenia do ustawy budżetowej odnośnie do PKB są znacznie przekraczane, stąd i nasze wskaźniki również.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Proszę panią minister o kontynuowanie wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#CzesławaOstrowska">Myślę, że kolega wyjaśnił już pani Wargockiej, jak liczony jest wskaźnik zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiadając na pytanie, jaki budżet był przewidziany na realizację planu działania na rok 2007, to informuję, że, jak wynika ze wstępnych danych, do realizacji przewidziano 5 mld 154 mln 683 tys. zł, a z tego wydatkowano ok. 57%. Fundusz Pracy został, oczywiście, wykonany całkowicie. Natomiast muszę wyjaśnić, że informacje, które są zawarte w KPDZ pochodzą z różnych resortów i jeszcze wiele zadań nie zostało zakończonych i podsumowanych. Więc są to dane niepełne.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#CzesławaOstrowska">Jeżeli chodzi o sprawy doradztwa zawodowego w szkołach i nowych zawodach, które zostały wprowadzone do klasyfikacji zawodów, to może informacji udzieli pani z Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#CzesławaOstrowska">Naczelnik Wydziału w Ministerstwie Edukacji Narodowej Magdalena Wartoła-Szumera</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#CzesławaOstrowska">Doradcy zawodowi, którzy uzyskają kwalifikacje w ramach studiów podyplomowych przewidzianych właśnie w tym projekcie, będą zatrudniani w gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych właśnie po to, aby móc wspierać uczniów w szkołach w orientacji zawodowej. Te studia podyplomowe już trwają.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#CzesławaOstrowska">Natomiast, jeśli chodzi o nauczanie nowych przedmiotów w szkolnictwie zawodowym to wyjaśniam, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek właściwych ministrów wpisuje nowe zawody do obowiązującej klasyfikacji zawodów. W ubiegłym roku, na wniosek ministrów, zostało wpisanych do klasyfikacji 11 nowych zawodów. W tej chwili znowu wpłynęły wnioski i klasyfikacja jest aktualnie w uzgodnieniach międzyresortowych, dostępna na naszej stronie internetowej w BIP-ie. Ponieważ ja się tym aktualnie nie zajmuję, dlatego nie nazwę dokładnie wszystkich nowych zawodów. Pamiętam tylko opiekuna medycznego i florystę. Jeżeli pani poseł jest zainteresowana resztą, to ja, oczywiście, również tę informację uzupełnię. Natomiast w tej chwili, na wniosek właściwych ministrów, do klasyfikacji wnioskowany jest zawód opiekuna osoby starszej, wiertacza, montera izolacji budowlanej, montera izolacji przemysłowej. Ta nowelizacja również jest dostępna na naszej stronie. Kiedy zawody zostają już wpisane do klasyfikacji i opublikowane w rozporządzeniu, to minister właściwy do spraw oświaty i wychowania jest obowiązany przygotować podstawy programowe i programy nauczania dla tych zawodów. Opisy tych zawodów przedkładane są wraz z wnioskiem przez właściwego ministra, który wnioskuje o zawód. I na tej podstawie w ministerstwie przygotowywane są nowe zawody. Zajmuje się tym Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#CzesławaOstrowska">Pan poseł pytał, dlaczego wśród członków tego zespołu, który opracował ten plan, nie ma przedstawiciela Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego. Otóż wyjaśniam, że był zapraszany, ale nie uczestniczył w pracach.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#CzesławaOstrowska">I odpowiedź na pytanie, czy ten dokument pomaga w realizacji zadań zmierzających do likwidacji bezrobocia, czy jest dla Ministerstwa tylko dodatkowym obciążeniem. Chcę powiedzieć, że planujemy odejście od Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia na rzecz trzyletniej strategii zatrudnienia, która będzie towarzyszyła realizacji strategii lizbońskiej od 2009 r. To będzie ostatni rok obowiązywania obecnego dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AnnaBańkowska">Mówiła pani, że aktywnych zawodowo jest 17 mln, a nieaktywnych w tym samym przedziale wiekowym – 14 mln. I tak się zastanawiam, czy tu nie ma jakichś błędów, bo jak do tego dołożymy jeszcze emerytów, dzieci itd., czy nam się wszystko zgodzi? Proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#CzesławaOstrowska">Liczą się osoby w wieku aktywności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że dochodzą tutaj ci, którzy są w tym przedziale na świadczeniach, ale proszę tylko powiedzieć, czy dobrze myślę, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#CzesławaOstrowska">Jeżeli chodzi o biernych zawodowo, to, rzeczywiście, są to osoby powyżej 15 roku życia, ale obejmujemy tu również emerytów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, czyli jest dużo większy zakres wiekowy biernych zawodowo niż tych aktywnych. Teraz to jest zrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AnnaBańkowska">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego dotyczące aktywizacji osób niepełnosprawnych mówiła pani, że cała nadzieja – tak to zrozumiałam – czy główna nadzieja państwa na zaktywizowanie osób niepełnosprawnych tkwi w nowelizacji ustawy o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pani mówiła, że dzięki tej nowelizacji zaktywizuje się osoby niepełnosprawne. Chciałabym zapytać, które to zapisy mają ten problem zatrudnienia osób niepełnosprawnych rozwiązać, bo jedyny, który mi utkwił w pamięci, to jest zmniejszenie w budżecie na ten rok i ustawowo w tym momencie o 50% zakresu finansowania refundacji za zatrudnianie osób niepełnosprawnych. Czyli tendencja, jeśli chodzi o kierunek zawarty w ustawie budżetowej, jest zupełnie inna. Dotacje na zatrudnianie będą niższe o 50%. Więc, które przepisy w tej nowelizacji ustawy są właśnie takie bardzo istotne?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#AnnaBańkowska">I kolejna sprawa. W moim przekonaniu, piętą achillesową procesu łagodzenia problemu bezrobocia zawsze było szkolnictwo. Nie nadążało ono za zmianami na rynku pracy. Jeśli dzisiaj rozpatrujemy Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia, a pani minister mówi, że przedstawiciel resortu edukacji nie brał w tych pracach udziału, to rozumiem, że nie ma tutaj wspólnych działań. I sytuacja, z którą mamy w tej chwili do czynienia, że absolwent uczelni od razu po zakończeniu studiów rejestruje się w urzędzie pracy, dalej będzie miała miejsce. Nie rozumiem, dlaczego nie jesteście państwo w stanie pracować ponadresortowo na rzecz tak istotnego zagadnienia, jakim jest walka o zatrudnianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PiotrStanke">Pani minister, ja otrzymałem niezadowalającą, częściową odpowiedź dotyczącą działań długofalowych. Ale zostawmy to, jeśli nie ma tutaj wspólnego stanowiska i nie możemy tego rozwiązać. Ale było też pytanie o obniżenie pozapłacowych kosztów pracy w odniesieniu właśnie do mikroprzedsiębiorstw, które są tak eksponowane w tym dokumencie. Chodziło o likwidację obowiązku opłacania zasiłku chorobowego przez pracodawcę przez okres pierwszy 35 dni. Zadaję też dodatkowe pytanie, ponieważ z informacji ministra Szeinfelda wynika, że ma być to obniżone do bodajże 15 dni. Czy pani minister coś wiadomo na ten temat, czy ministerstwo pracuje nad tym i czy nie byłaby wskazana jednak dość pilna likwidacja tego obowiązku w stosunku do mikroprzedsiębiorstw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KatarzynaMrzygłocka">Chciałabym nawiązać do tego, co powiedziała pani poseł Bańkowska i co znajduje się na str. 44, a dotyczy rozwoju i doskonalenia monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych. I bardzo dobrze, że takie zadanie znalazło się w tym planie. Natomiast ja nie wiem, czy planowane działania do realizacji tego zadania są wystarczające? Bo wyczytałam, że raporty będą sporządzane w oparciu o sprawozdawczość statystyczną dotyczącą liczby zarejestrowanych bezrobotnych i ofert pracy zgłaszanych do urzędów pracy według zawodów i specjalności. Chciałam zapytać panią minister, czy uważa pani, że to jest wystarczające do diagnozowania, do monitoringu zawodów deficytowych – tylko sprawozdawczość? Bo mnie się wydaje, że to nie jest wystarczające. Ale chciałabym znać pani zdanie.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KatarzynaMrzygłocka">I mam jeszcze jedno pytanie. Zadanie zgłoszone przez OHP – Identyfikacja potrzeb i oczekiwań młodzieży na rynku pracy. Proszę mi powiedzieć, czy oczekujecie państwo, że ona będzie zbieżna z analizą dotyczącą zawodów deficytowych i nadwyżkowych. Właściwie, po co nam taka baza? Czy oczekiwania młodzieży mogą być całkiem inne niż te, które przynoszą potrzeby rynku pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzMoskal">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! Ja tutaj pytałem o stopę bezrobocia, a uzyskałem jedynie pewną definicję BAEL mówiącą o tym, że w IV kwartale 2008 r. będzie wynosiła 8%. Natomiast mnie chodzi o to, żebyśmy porównywali i posługiwali się tymi samymi wskaźnikami, jakie są obecnie, według tego systemu, jaki będzie w IV kwartale? Pytałem też, na ile ten dokument spowoduje to, że pewne różnice, jeżeli chodzi o stopę bezrobocia, zostaną wyrównane. Gdzie i na ile to bezrobocie rzeczywiście spadnie, gdzie wyrównywanie szans jest brane pod uwagę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekPlura">Pani minister w swojej wypowiedzi dotyczącej mechanizmów wspierających wzrost zatrudnienia osób niepełnosprawnych wskazała na projekt zniesienia limitów zarobkowania w odniesieniu do osób, które korzystają z rent. Proszę o uszczegółowienie, czy przewidywane zniesienie limitów zarobkowania dotyczyłoby także osób korzystających z renty socjalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#StanisławSzwed">Pani minister zapowiedziała, że planowany jest nowy dokument, trzyletni. Czy on już jest w opracowaniu, czy możemy się go spodziewać jeszcze w tym roku? Bo najlepszym rozwiązaniem byłoby, żebyśmy takie plany opiniowali wcześniej, nie w trakcie roku. Omawiany dzisiaj dokument, tak naprawdę, jest sztuką dla sztuki, bo inne są zapowiedzi, inne zapisy w tym dokumencie. Jak wyglądają prace, jaki pani ma pomysł na ten nowy dokument, żeby to nie było powielanie tego samego, o czym dyskutowaliśmy rok temu, dwa lata temu, bo myślę, że nie o to nam chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. A zatem proszę panią minister o uzupełniające wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#CzesławaOstrowska">Jeśli pani pozwoli, pani poseł Bańkowska, to przedłożymy szczegółową informację na temat tego, jakie działania sprzyjające zatrudnianiu osób niepełnosprawnych będziemy podejmowali, ponieważ, przyznam się, że nie wzięłam nikogo do pomocy z PFRON-u.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SławomirPiechota">Pani minister, jest pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#CzesławaOstrowska">A, przepraszam, nie zauważyłam. To może pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AnnaBańkowska">Przystaję na tę informację na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SławomirPiechota">Myślę, że to będzie lepsza forma, bo precyzyjna i uzgodniona – i z panem ministrem Dudą, i, być może, z panią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#CzesławaOstrowska">Przygotujemy odpowiedź wspólnie z panem prezesem.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#CzesławaOstrowska">Natomiast problem rozbieżności między kierunkami kształcenia w szkołach zawodowych a potrzebami rynku pracy to nie jest problem nowy. To jest problem, z którym od wielu lat zmaga się rynek pracy. Szczególnie reforma oświaty spowodowała duże szkody w kształceniu robotników na potrzeby gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#CzesławaOstrowska">To nie jest prawda, że my nie współpracujemy, bo współpracujemy. Chcę państwu powiedzieć, że teraz pracujemy nad strategią kształcenia ustawicznego, której rząd polski, jako jedyny kraj europejski jeszcze nie ma. Potrzeby rynku pracy i działania na rzecz uczenia się przez całe życie będą w tej strategii określone i wprowadzimy różne propozycje działań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#CzesławaOstrowska">I tu jest odpowiedź na pytanie pani poseł Mrzygłockiej. Oczywiście, że obecnie stosowany monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych nie jest wystarczający. W ogóle uważam, że to zadanie jest w niewystarczający sposób prowadzone w urzędach pracy, co wynika m.in. z tego, że one mają zbyt dużo innych zadań, niekoniecznie związanych z aktywizacją zawodową. Potrzebna jest także prognoza na potrzeby gospodarki – według specjalności i zawodów, która kiedyś była opracowywana. W następnym roku przystępujemy do sporządzania takiej nowej prognozy, która będzie bardzo pomocnym narzędziem. Jednocześnie rozmawiamy z naukowcami, żeby pokusić się o stworzenie modelu prognozowania na szczeblu wojewódzkim. To jest trudne, ale spróbujemy coś takiego zrobić. Chcemy to rozwijać, bo nie zrobimy dobrej aktywizacji zawodowej bez monitoringu pracy. Natomiast każdy urząd pracy musi mieć pełne rozeznanie, jeżeli chodzi o potrzeby pracodawców w zakresie poszczególnych zawodów.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#CzesławaOstrowska">Pan radca Sadowski udzieli odpowiedzi na pytania pana posła Moskala, dotyczące stopy bezrobocia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ZdzisławSadowski">Dysponujemy i operujemy tą samą stopą bezrobocia, zgodnie z metodologią BAEL, w latach, kiedy KPDZ-y były realizowane, czyli w latach 2005, 2006, 2007. Na dołączonych zestawieniach widać, jak poprawia się sytuacja w Polsce. Możemy również posługiwać się stopą bezrobocia rejestrowanego. Obie te stopy jednoznacznie stwierdzają, że sytuacja ulega poprawie, jeśli chodzi o natężenie bezrobocia. I to, oczywiście, powinno cieszyć. Otóż, dla przykładu, powiem, że, według BAEL, w IV kwartale 2006 r. stopa bezrobocia dla Polski wynosiła 12,2%, w IV kwartale 2007 – 8,5%, a obecnie chcemy, żeby na koniec tego roku, w IV kwartale, wynosiła 8%. Czyli operujemy tu tak samo zdefiniowaną stopą. W sprawozdaniu z realizacji Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia na 2007 rok będą szczegółowo podane te wskaźniki, bo to są wskaźniki sprawozdawcze, które nas obowiązują przy realizacji Krajowych planów działań na rzecz zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#ZdzisławSadowski">Mamy również zestawienie wskaźników, właśnie w takim rozumieniu, baelowskim, jeśli chodzi o województwa. Tutaj sytuacja wygląda analogicznie, zarówno, jeśli chodzi o rejestrowane bezrobocie, jak i o bezrobocie baelowskie. Wynika z niego, że w najtrudniejszej sytuacji jest województwo warmińsko-mazurskie. Podobna tendencja występuje przy bezrobociu rejestrowanym. Najkorzystniejsza sytuacja jest w województwie wielkopolskim i małopolskim, i tendencje te są widoczne również przy stopie baelowskiej.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#ZdzisławSadowski">Natomiast to, co nam się udaje uzyskać, to zmniejszanie zróżnicowania bezrobocia. Jest to trudna sprawa, ale przy rozdziale funduszy bierze się pod uwagę sytuację na lokalnych i regionalnych rynkach pracy, m.in. Funduszu Pracy. Szczególnie ma to miejsce przy algorytmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#CzesławaOstrowska">Jeszcze było pytanie, czy wiemy, jak będzie spadało bezrobocie w poszczególnych regionach. To są bardzo trudne szacunki, ale w prowadzonej przez nas polityce algorytm jest tak ustawiony, że te tereny, które mają najwyższą stopę bezrobocia, otrzymują najwięcej środków na realizację programów aktywnych i są też preferowane w programach finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Na te tereny idą znacznie większe nakłady i tam też nie wymagamy aż tak dużej efektywności, jak, na przykład, w m.st. Warszawie, przy wydatkowaniu środków Funduszu Pracy. Tak, że dysproporcje w rozwoju Polski, co jest bolesne dla nas wszystkich, są brane pod uwagę i zapewnieniu spójności w niwelowaniu tych różnic służą praktycznie wszystkie działania, które podejmujemy.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiedź na kolejne pytanie. Oczywiście, przedstawimy państwu te wszystkie projekty. Muszą one przejść całą drogę legislacyjną. Również w stosunku do rent socjalnych chcemy znieść wszelkie ograniczenia, ponieważ zależy nam na tym, żeby jak najwięcej osób pracowało, żebyśmy podnieśli wszystkie wskaźniki i żeby była jak najmniejsza strefa ubóstwa.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#CzesławaOstrowska">Odnośnie do nowego dokumentu, który zastąpi Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia. Historia tego planu jest trochę dłuższa. Towarzyszył on pierwszej strategii lizbońskiej od 2005 roku, a po nim powstawały Krajowe programy reform na rzecz strategii lizbońskiej. W tej chwili trwają prace nad nowym trzyletnim programem reform na lata 2008-2011, bo ten obecny kończy się w czerwcu. Jest to okres podsumowujący. W nowym dokumencie zadania na rzecz zatrudnienia będą omówione szerzej, bo obecnie to jest powielanie i uszczegóławianie tych działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Mam nadzieję, że wszyscy mieli możliwość wypowiedzi. Jeszcze pan poseł Stanke, bardzo proszę. Rozumiem, że odpowiedź nie była wystarczająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PiotrStanke">Nie padła tu odpowiedź, w ogóle nikt się nie odniósł do tego, o co pytałem. O możliwość likwidacji obowiązku opłacania zasiłku chorobowego przez pracodawcę przez pierwsze 35 dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#CzesławaOstrowska">W tej chwili trwają nad tym prace. Z tego, co wiem, Komisja Trójstronna prowadzi rozmowy na temat tego całego pakietu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PiotrStanke">A jakie jest stanowisko ministerstwa, czy jest przychylne pomysłowi, aby likwidować ten obowiązek? Kiedyś pracodawcy nie płacili składki ZUS za każdego pracownika i nie było tego obowiązku. Ten obowiązek został wprowadzony w połowie lat 90. i blokuje on przedsiębiorców przy zatrudnianiu. W tej strategii proponujemy dopłacać mikroprzedsiębiorcom. Jeśli zatrudnią kolejnych pracowników, otrzymają określoną kwotę pieniędzy. Tym przedsiębiorcom nie zależy tak na dotacjach, jak na obniżeniu pozapłacowych kosztów pracy, a właśnie dla małych firm jednym z największych obciążeń jest obowiązek płacenia chorobowego przez pierwsze 35 dni. Ja nie chcę dawać tu przykładów firmy z jednym pracownikiem, bo sobie można wyobrazić, że pracuje właściciel firmy i pracownik, i ten pracownik zachoruje. Nie ma wtedy możliwości, aby taka firma funkcjonowała. Trzeba zatrudnić kogoś, żeby zapłacić chorobowe za tego jednego pracownika, za te pierwsze 35 dni. To jest skrajny przypadek, ale to jest bardzo duże obciążenie i chciałbym, żeby to zostało wzięte pod uwagę w pracach nad likwidacją tego obowiązku.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PiotrStanke">I mam jeszcze jedno pytanie do pani doradców z MEN, dotyczące doradców zawodowych. Jest taki przedmiot w szkołach, jak Podstawy przedsiębiorczości i jest on realizowany tylko w szkołach ponadgimnazjalnych w bardzo małym wymiarze godzinowym –1 bądź 2 godziny tygodniowo przez 2 lata. Sądzę, że powinno to pójść w kierunku połączenia doradców zawodowych z nauczaniem tego przedmiotu, ponieważ pozwoli on na wejście młodych ludzi na rynek pracy. Czy byłaby możliwość, aby program w zakresie Podstaw przedsiębiorczości był realizowany już na poziomie III klasy gimnazjum? Sądzę, że pozwoliłoby to bardziej świadomie wchodzić w wybór zawodu, czy w późniejsze samozatrudnienie na rynku pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#Antoniego">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! W zadaniu 1.11 nie określono środków finansowych na tanie budownictwo mieszkaniowe. Mam na myśli budownictwo socjalne i budownictwo chronione, w tym dla osób niepełnosprawnych. Wszędzie w Europie to czynimy, w Polsce, niestety, nie możemy się przebić z tym problemem. Bardzo proszę o odpowiedź na to pytanie, czy w ogóle będą takie środki, bo one są niezbędne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Na tym zamykam dyskusję i proszę o ostatnie wyjaśnienia panią minister i, ewentualnie, pani współpracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#CzesławaOstrowska">Czy jest ktoś z Ministerstwa Infrastruktury? Nie ma. W programie tym minister infrastruktury nie określił środków na ten cel. W związku z tym poprosimy, żeby udzielił panu odpowiedzi na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#CzesławaOstrowska">W sprawie zasiłku skróconego do 15 dni – w tej chwili trwają prace, te problemy są znane. Ale nie potrafię na dzień dzisiejszy powiedzieć, jakie będą ostateczne rozwiązania. Na pewno intencją naszą jest to, żeby pracodawcy małych przedsiębiorstw mieli ułatwioną działalność. Chcemy także skrócić czas, za który płaci pracodawca zatrudniający osoby w wieku powyżej 50. roku życia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy dyskusję nad Krajowym planem działań na rzecz zatrudnienia na 2008 rok (druk 327).</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#SławomirPiechota">Teraz Komisja powinna zaopiniować ten plan i dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Poddaję pod głosowanie opinię Komisji w sprawie przedłożonego Krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia w roku 2008.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#SławomirPiechota">Kto z państwa jest za przyjęciem tego planu?</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja przyjęła Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia w roku 2008 przy 20 głosach za i 1 przeciwnym. A zatem, opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#SławomirPiechota">Proponuję, by posłem sprawozdawcą była przewodnicząca stałej podkomisji do spraw rynku pracy pani poseł Katarzyna Mrzygłocka. Czy pani poseł wyraża zgodę? Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#SławomirPiechota">A zatem, posłem sprawozdawcą została pani poseł Katarzyna Mrzygłocka.</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#SławomirPiechota">Na tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>