text_structure.xml
12.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyGosiewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyGosiewski">Witam panie i panów posłów. Witam pana ministra oraz wszystkich zaproszonych gości. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (druk nr 3169).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyGosiewski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma, a zatem uznaję porządek dzienny obrad za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyGosiewski">Proszę przedstawiciela wnioskodawców – panią poseł Ewę Wolak – o uzasadnienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EwaWolak">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EwaWolak">Przypomnę, że z dniem 1 stycznia 2010 r., wraz ze zmianą przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska, zostały zlikwidowane gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej i zgodnie z tą nowelizacją wszelkie należności, zobowiązania funduszy stały się zobowiązaniami i należnościami budżetów samorządów gminnych i powiatowych. Natomiast wpływy do budżetów gmin czy powiatów z tytułu kar bądź opłat za korzystanie ze środowiska i jego zanieczyszczenie, w nie mniejszej niż dotychczas wielkości, winny być przeznaczane na finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#EwaWolak">Szanowni państwo, nasz projekt przewiduje zmianę art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. Zmiana polega na dodaniu do istniejącej regulacji przepisów określających zasady finansowania przez samorządy gminne i powiatowe ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EwaWolak">Projekt zakłada możliwość udzielania dotacji podmiotom spoza sektora finansów publicznych, w tym osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym lub przedsiębiorcom.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EwaWolak">W projekcie ustawy podany jest tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczenia – określać mają to rady gmin i powiatów. Dotacje udzielane byłyby w formie umowy zawartej przez gminę albo powiat z beneficjentami, a należności z tytułu niewykorzystania dotacji lub wykorzystania jej niezgodnie z umową dochodzone byłyby przez gminy bądź powiaty w trybie przepisów o postępowaniu egzekucji administracyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#EwaWolak">Szanowni państwo, samorządy czekają na podjęcie decyzji przez Sejm w sprawie regulacji przedstawionej przeze mnie. Myślę, że jest to projekt, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, aby jak najszybciej dokonać zmiany przepisów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyGosiewski">Ja również serdecznie dziękuję. Czy pan minister zechciałby odnieść się do projektu ustawy i przedstawić nam stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyGosiewski">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Wysokie Komisje, szanowni państwo. Rzeczywiście, przy okazji prac nad zmianą prawa ochrony środowiska, w części dotyczącej gminnych i powiatowych, wojewódzkich i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, gminne i powiatowe fundusze stały się częścią budżetów gmin i powiatów z takim wyraźnym zapisem, że z przychodów z tego tytułu należy finansować zadania związane z ochroną środowiska.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławGawłowski">Już po wejściu w życie ustawy okazało się, że gminy współfinansowały z gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska zadania, które były również realizowane przez osoby prywatne, osoby fizyczne czy spółki prawa handlowego, związane choćby z modernizacją obiektów, z usuwaniem azbestu czy z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławGawłowski">Bez tego zapisu, który został tu zaproponowany przez grupę posłów, przy obecnym stanie prawnym gminy nie będą mogły finansować zadań związanych z ochroną środowiska realizowanych przez osoby fizyczne. Z tego punktu widzenia – jeżeli będzie taka wola Wysokich Komisji, a potem Sejmu – dzięki temu projektowi rzeczywiście istnieje możliwość formalno-prawna załatwienia tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#StanisławGawłowski">W tej chwili opinia rządu jeszcze nie jest formalnie przekazana do Wysokiej Izby. Trwają ostatnie uzgodnienia z Ministrem Finansów w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#StanisławGawłowski">Proszę bowiem pamiętać, że w tym przypadku stosowalibyśmy wyjątek od zasady, związany z tym, że z pieniędzy samorządów terytorialnych nie finansuje się innych zadań niż te, które są wprost przypisane samorządowi terytorialnemu i odbywają się w zasadzie na majątku samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#StanisławGawłowski">Z konsultacji, które są w końcowej fazie, wynika, że Minister Finansów dopuszcza taką możliwość przy zastosowaniu poprawek do projektu ustawy zgłoszonego przez grupę posłów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyGosiewski">Ja również serdecznie dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyGosiewski">Prezydium Komisji proponuje, w związku z brakiem pełnej kompatybilności projektu ustawy z ustawą o finansach publicznych, abyśmy powołali podkomisję nadzwyczajną, która szczegółowo zajmie się projektem przy współudziale przedstawiciela Ministra Finansów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyGosiewski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanKochanowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Chciałbym zwrócić uwagę, że ustawa o finansach publicznych, to jakby konstytucja finansowa, więc kiedy każdy dział gospodarki narodowej sam zacznie dorabiać do ustawy o finansach publicznych takie rzeczy, to z tej ustawy nic nie zostanie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanKochanowski">Ustawa o finansach publicznych porządkuje pewne zasady, ubiera je w ramy, pozwala na takie czy inne rzeczy, natomiast jeśli np. środowisko będzie chciało dawać na ochronę środowiska, ktoś inny na rozwój leśnictwa, a jeszcze ktoś inny na coś innego, to może się stać tak, że ta ustawa przestanie funkcjonować w takim kształcie, jak powinna.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanKochanowski">Dlatego sugestia pana przewodniczącego, żeby włączyć w prace nad projektem Ministerstwo Finansów i dookreślić czy w ogóle takie rozwiązania są możliwe do wprowadzenia, jest bardzo cenna.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanKochanowski">Ze swej strony chciałbym zapytać czy do tego projektu jest opinia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jeżeli takiej opinii nie ma, to trzeba się o nią zwrócić, bo bez niej de facto nie możemy pracować nad projektem ustawy, według regulaminu Sejmu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyGosiewski">Serdecznie dziękuję. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Zgłasza się pani poseł Anna Paluch – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję panie przewodniczący. Pozwolę sobie tylko na krótko wrócić do atmosfery podczas prac nad ustawą z 20 listopada 2009 r., dotyczącą zmiany prawa ochrony środowiska i likwidacji gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AnnaPaluch">My już wówczas, podczas dyskusji, zwracaliśmy uwagę, że powstanie luka prawna, którą trzeba będzie zlikwidować. „Słowo stało się ciałem”, bo raz po raz wychodzą problemy, które wtedy, przy wprowadzeniu tej zmiany, nie zostały rozwiązane.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AnnaPaluch">Dlatego uważam, że powinniśmy niezwłocznie podjąć pracę nad projektem ustawy zawartym w druku nr 3169. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyGosiewski">Bardzo serdecznie dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyGosiewski">Na pytanie i uwagi odpowie pan minister Gawłowski. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję. Gdyby rzeczywiście taka propozycja pojawiła się podczas prac obu Komisji, to my, jako rząd, na pewno na to zgodzilibyśmy się. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StanisławGawłowski">Przechodząc zaś do uwag pana posła – Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego to część samorządowa. Ja również jestem członkiem tej Komisji i wielokrotnie podnoszona była ta sprawa i oczekuje się na tego typu zmianę. Tak więc strona samorządowa jest wielkim zwolennikiem rozwiązania idącego w takim kierunku, jak proponuje się w tym projekcie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#StanisławGawłowski">Dodam, że podczas kilku posiedzeń różni samorządowcy o tym mówili.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#StanisławGawłowski">Poza tym takie rozwiązanie, to nie wyjątek. Po pierwsze ta regulacja nie dotyczy ustawy o finansach publicznych, tylko zmiany ustawy – Prawo ochrony środowiska. Po drugie – jak zdążyłem się zorientować, ta regulacja ma charakter podobny, jak regulacja związana z ochroną zabytków. Tam również zastosowano taki mechanizm, który pozwala jednostkom samorządu terytorialnego na współfinansowanie zadań związanych z ochroną zabytków, których właścicielami są osoby prywatne, nie samorząd terytorialny.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#StanisławGawłowski">Tak więc, z tego punktu widzenia, nie burzymy konstrukcji związanej z ustawą dotyczącą budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyGosiewski">Nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji. Zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 3169.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyGosiewski">Ponawiam propozycję powołania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 3169. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu ze strony Komisji informuję, iż do prac w ww. podkomisji zgłosili się posłowie: Ewa Wolak, Jan Musiał, Ryszard Zawadzki, Anna Paluch, Stefan Strzałkowski, Adam Krzyśków i Grzegorz Pisarski.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JerzyGosiewski">Czy są jeszcze inne kandydatury? Nie ma. Czy możemy przyjąć przez aklamację, że ww. posłowie weszli w skład nowo powołanej podkomisji? Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JerzyGosiewski">Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 3169.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JerzyGosiewski">Członków podkomisji proszę o pozostanie na sali po zakończeniu posiedzenia, w celu ukonstytuowania się. Dziękuję wszystkim.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JerzyGosiewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>