text_structure.xml
47.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Porządek dzienny został wysłany państwu łącznie z zawiadomieniem o posiedzeniu. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. W dzisiejszym porządku dziennym mamy rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok w działach właściwych dla naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Witam serdecznie przedstawicieli rządu, sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, pana Ryszarda Stachurskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, panią Katarzynę Sobierajską. Witam prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, pana Rafała Szmydke. Witam serdecznie pana dyrektora Buczyńskiego, który reprezentuje Najwyższą Izbę Kontroli. Witam także przedstawicieli organizacji pozarządowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">W punkcie pierwszym porządku dziennego mamy rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części 25 – Kultura fizyczna i sport: dochody i wydatki, zakłady budżetowe, zatrudnienie i wynagrodzenie; część 40 – Turystyka; część 83 – Rezerwy celowe; część 85 – Budżety wojewodów; Przychody i wydatki w państwowych funduszach celowych: Fundusz zajęć sportowych dla uczniów i Fundusz rozwoju kultury fizycznej oraz plan finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">W punkcie drugim mamy rozpatrzenie sprawozdania działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2009 roku. Szanowni państwo, do każdego działu otrzymaliśmy materiały z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Otrzymaliśmy także informację o efektach realizacji określonych zadań za pośrednictwem budżetu państwa i funduszy celowych oraz informację NIK z wykonania budżetu państwa. Bardzo proszę o dokonanie wprowadzenia do realizacji budżetu państwa w poszczególnych działach. Może zrobimy tak jak przewiduje program, czyli najpierw część 25 – Kultura fizyczna i sport, potem część 40 – Turystyka, a na końcu fundusze celowe i plan finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej. Posiedzenie będziemy prowadzić wspólnie z panem przewodniczącym Falfusem, ponieważ trwają posiedzenia innych komisji, a na jednej z nich mam koreferat, więc będę musiał wyjść. Bardzo proszę, głos zabierze pan minister Stachurski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RyszardStachurski">Dziękuję. Panie przewodniczący, za pana zgodą poproszę panią dyrektor Annę Klimek-Krypę o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AnnaKlimekKrypa">Szanowni państwo, chciałam przedstawić informację o wykonaniu zadań budżetu w roku 2009 w zakresie części 25 – Kultura fizyczna i sport oraz części 85 – Budżety wojewodów, również w zakresie zadań kultury fizycznej i sportu. Finansowanie zadań z działu Kultura fizyczna i sport realizowane jest z dwóch części, pierwsza to część 25, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu, a druga to część 85 – Budżety wojewodów. Realizowane zadania z obszaru Kultury fizycznej i sportu w ramach środków zaplanowanych w znowelizowanej ustawie budżetowej na 2009 rok obejmują plany finansowe w trzech działach budżetowych: Administracji publicznej, Obrona narodowa, Kultura fizyczna i sport, a także w państwowych funduszach celowych takich, jak Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów. W roku 2009 zadania w obszarze Kultury fizycznej i sportu zrealizowano na kwotę 1.740.604 tys. zł. W porównaniu z wykonaniem za rok 2008 odnotowano wzrost o około 43%. Z budżetu państwa na realizację zadań w zakresie Kultury fizycznej i sportu wydatkowano kwotę 1.017.047 tys. zł, z czego na zadania w ramach części 25 wydano kwotę 1.016.761 tys. zł, a w ramach części 85 zrealizowano zadania tylko na kwotę 710 tys. zł. Z państwowych funduszy celowych wydatkowano kwotę w wysokości 723.000 tys. zł z czego na realizację zadań w zakresie kultury fizycznej i w zakresie Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej wydano kwotę 709.848 tys. zł, a na Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów wydano kwotę 13.285 tys. zł. Główne zadania Ministra Sportu i Turystyki były realizowane w trzech obszarach: sportu kwalifikowanego, sportu powszechnego oraz w obszarze infrastruktury sportowej. Główne działania realizowane przez ministra, to przede wszystkim zadania kontynuowane oraz przegotowania Polski do współorganizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Na realizację tych zdań były przeznaczone środki i uruchomione z rezerwy celowej ujętej w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2009. Była także kontynuowana budowa kompleksów sportowych w ramach rządowo-samorządowego programu „Moje boisko – Orlik 2012”. Te środki były uruchamiane w ramach rezerw celowych do części 25.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AnnaKlimekKrypa">W 2009 roku priorytetowym zadaniem były przygotowania do zimowych Igrzysk Olimpijskich 2010. Ustawa z dnia 17 lipca o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 znowelizowała plan wydatków części 25 w zakresie Kultury fizycznej i sportu do wysokości 270.298 tys. zł. Chcę powiedzieć, że wydatki bieżące w ramach tego planu wynosiły 99% wydatków ogółem, czyli 267.507 tys. zł, natomiast wydatki majątkowe wyniosły tylko 1%, czyli 2791 tys. zł. W ciągu roku dokonano przeniesień planu finansowego ze środków rezerwy ogólnej i celowej oraz zwiększono plany finansowe działu Administracja, a także działu Kultura fizyczna i sport. Była to łączna kwota w wysokości 769.447 tys. zł. Największy przyrost środków był w dziale Kultura fizyczna i była to kwota 769.376 tys. zł. Środki przeznaczono na sfinansowanie przedsięwzięć EURO. W ramach wieloletniego programu „Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć EURO 2012” wydano kwotę w wysokości 500.000 tys. zł. Dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach programu „Moje boisko – Orlik 2012” wynosiło 250.000 tys. zł. Przy tym zadaniu chcę dodać, że jest to kontynuacja programu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AnnaKlimekKrypa">W roku 2008 program „Moje boisko – Orlik 2012” był realizowany przez budżety wojewodów. Zwiększono kwotę na obsługę programu „Moje boisko – Orlik 2012” o kwotę 225 tys. zł. Zwiększono także przychody COS o kwotę 18.451 tys. zł. Dotyczyło to zasądzonej należności na rzecz syndyka masy upadłościowej, a także sfinansowanie audytu przygotowań audytu przygotowań EURO 2012 na kwotę 700 tys. zł. Ponadto w ciągu roku Minister Sportu i Turystyki swoją decyzją dokonał blokady środków, które na pewno byłyby niewykorzystane i była to kwota 11.428 tys. zł. Ta kwota dotyczyła dwóch pozycji. Część w wysokości 10.728 tys. zł dotyczyła programu „Moje boisko – Orlik 2012”, a reszta dotyczyła sfinansowania audytu EURO 2012. Powyższe środki zostały zwrócone do Ministerstwa Finansów do dalszego zagospodarowania. Uwzględniając wszystkie zmiany, plan wydatków budżetowych w zakresie części 25 wyniósł 1.028.317 tys. zł. Wykonanie na koniec roku ukształtowało się na poziomie 1.016.761 tys. zł i stanowi to 98,9% planu po zmianach. Wydatki bieżące to kwota 317.051 tys. zł, co stanowi 31,2% wydatków ogółem w części 25 oraz 68,8% wydatków ogółem, czyli jest to prawie 700.000 tys. zł. W relacji do wykonania planu w roku 2008 było to znaczne zwiększenie wydatków i wyniosło 157%. Przyczyną tak znacznego wzrostu w relacji do roku 2008 było uruchomienie środków z rezerwy celowej na realizację przygotowań do EURO 2012, ponadto dofinansowanie przedsięwzięć w ramach programu „Moje boisko – Orlik 2012”, a także sfinansowanie wyroku sądowego przez państwowy zakład budżetowy w wysokości 18.451 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AnnaKlimekKrypa">Udział procentowy zrealizowanych wydatków według działów przedstawia się następująco: 97,9% to wydatki w dziale Kultura fizyczna, 2,1% to wydatki w dziale Administracja publiczna. Omówię teraz dochody budżetowe. W znowelizowanej ustawie budżetowej zaplanowano dochody w kwocie 350 tys. zł. Zrealizowano dochody w kwocie 963 tys. zł. Jest to dość znaczny wzrost. Dochody dotyczyły działu Administracja publiczna w wysokości 56 tys. zł oraz działu Kultura fizyczna i sport w wysokości 907 tys. zł. Przyczyną uzyskania dochodów wyższych niż planowano były większe zwroty dotacji budżetowych wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem. Wydatki w części 25 były realizowane w trzech działach.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AnnaKlimekKrypa">W dziale Administracja publiczna wydatki zrealizowano w wysokości 20.926 tys. zł, co stanowi 99% planu po zmianach. W ramach tych środków sfinansowano wynagrodzenia, czyli w ramach działu Administracja publiczna zrealizowano wydatki bieżące w wysokości 20.662 tys. zł i wydatki majątkowe w wysokości 264 tys. zł. W ramach wydatków bieżących sfinansowano wynagrodzenia wraz z pochodnymi, świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki na rzecz osób fizycznych, wydatki rzeczowe związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Ministerstwa. Wydatki związane z działem Obrona narodowa zaplanowano w znowelizowanej ustawie na rok 2009 w wysokości 10 tys. zł. Wydatki zrealizowano w 100% i w ramach tej kwoty przeprowadzono szkolenie obronne dla pracowników Ministerstwa Sportu, jak również dla jednostek podległych. Wydatki w największym dziale Kultura fizyczna i sport zostały wykonane w wysokości 995.825 tys. zł, co stanowi 98,9% planu po zmianach. Z tego wydatki bieżące ukształtowały się na poziomie 29,8% wydatków ogółem i jest to kwota 296.379 tys. zł. Natomiast wydatki majątkowe to przede wszystkim kwoty dotyczące programu wieloletniego oraz programu „Moje boisko – Orlik 2012” i jest to kwota 699.000 tys. zł. Przedstawię jeszcze udział realizowanych wydatków w dziale Kultura fizyczna i sport według rozdziałów. Największy udział w wydatkach miał rozdział – Pozostała działalność 52%, kolejny rozdział to Obiekty sportowe, w ramach którego realizowany jest program „Moje boisko – Orlik 2012”, a następnie rozdział – Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu. W roku 2009 realizowane były zadania w zakresie programu „Moje boisko – Orlik 2012” z rezerwy celowej w wysokości 250.000 tys. zł. Wybudowano obiektów na kwotę 235.863 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AnnaKlimekKrypa">W zakresie dofinansowania zadań komisji do zwalczania dopingu wydatki zrealizowano w wysokości 3933 tys. zł. Z tego wydatki bieżące wniosły 3923 tys. zł, a wydatki majątkowe 10 tys. zł. Należy zaznaczyć, że w stosunku do roku 2008 odnotowano 3,5% wzrost w wydatkach dla komisji do zwalczania dopingu w sporcie. W rozdziale dotyczącym Centralnego Ośrodka Sportu jest dość znaczący wzrost. Jest on wyższy o środki z rezerwy celowej, gdzie zwiększono przychody Centralnego Ośrodka Sportu w związku ze zobowiązaniami Skarbu Państwa, które wynosiły 18.451 tys. zł. Dotacja przedmiotowa na realizację zadań w zakresie szkolenia sportowego przy wykorzystaniu infrastruktury sportowej COS w 2009 roku została zrealizowana na kwotę 18.814 tys. zł, natomiast wydatki majątkowe zostały wykonane na kwotę 2531 tys. zł. W ramach środków dofinansowano 12 inwestycji, między innymi budowę boiska wielofunkcyjnego we Władysławowie, przebudowę zaplecza sanitarnego, pływalni i hali lekkoatletycznej w Spale, a także przebudowę hotelu „Harnaś” oraz wykonanie dokumentacji projektowej, przebudowy i wymiany odcinka kolei linowej Jaworzyna-Skrzyczne w Szczyrku.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AnnaKlimekKrypa">Zadania w zakresie Kultury fizycznej i sportu zostały zrealizowane w kwocie 197.880 tys. zł i w stosunku do wykonania w roku 2008 odnotowano spadek o 9,1%. Jest to spowodowane dokonanymi oszczędnościami w 2009 roku. W ramach tych środków realizowano zadania w 3 obszarach: sportu powszechnego, sportu osób niepełnosprawnych oraz sportu kwalifikowanego. Największy udział ogółem w wydatkach na zadania z zakresu kultury fizycznej miały zadania z obszaru sportu kwalifikowanego i wynosiły prawie 90%. W zakresie zadań sportu powszechnego w roku 2009 wydano kwotę 17.401 tys. zł i w relacji do roku 2008 jest to spadek o 10,2%. W ramach dotacji celowych realizowano zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej w środowisku wiejskim, akademickim i rodzinie. Największy udział w zadaniach sportu powszechnego miały zadania upowszechniania kultury fizycznej w środowisku wiejskim. Zadania sportu osób niepełnosprawnych zrealizowano na kwotę 3653 tys. zł. W ramach tego zadania nie było odnotowanego zmniejszenia środków, ponieważ przy nowelizacji ustawy budżetowej te zadania nie zostały ograniczone. W ramach tego zadania sfinansowano stypendia sportowe dla 132 zawodników, a także zrealizowano program przygotowań do Igrzysk Paraolimpijskich.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AnnaKlimekKrypa">W zakresie zadań sportu kwalifikowanego na realizację przygotowań oraz innych przygotowań wydano kwotę w wysokości 176.676 tys. zł. Ponadto udzielono dotacji celowej dla Polskiego Komitetu Olimpijskiego z przeznaczeniem na sfinansowanie działalności Trybunału Arbitrażowego w wysokości 150 tys. zł. Udział procentowy w zadaniach sportu kwalifikowanego przedstawia się następująco. Najwięcej środków zrealizowano w ramach działu – Pozostała działalność. Wykonanie wydatków w tym dziale ukształtowało się na poziomie 518.353 tys. zł. Trzeba zaznaczyć, że w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na realizację zadań w tym rozdziale zaplanowano kwotę 33.168 tys. zł. Wszystkie zwiększenia pochodziły z rezerwy celowej Ministra Finansów przeznaczonej na program wieloletni „Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć EURO 2012” oraz obsługę programu „Moje boisko – Orlik 2012”.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AnnaKlimekKrypa">Wykonanie wydatków, jak już wspomniałam, było na poziomie 518.000 tys. zł. Największy udział w wydatkach miały wydatki majątkowe w wysokości 461.000 tys. zł. Kwota 461.042 tys. zł dotyczy przede wszystkim programu wieloletniego „Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć EURO 2012”. W ramach tej kwoty sfinansowano budowę Stadionu Narodowego w Warszawie, a także dofinansowano budowę i rozbudowę pozostałych stadionów w miastach gospodarzach w wysokości 80.000 tys. zł. Łącznie na wydatki związane z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach tego programu wydano kwotę w wysokości 460.987 tys. zł. Zrealizowano również działalność spółek Skarbu Państwa na łączną kwotę 32.980 tys. zł. Pozostałe środki, których nie wykorzystano w ramach rezerwy celowej zostały zwrócone do budżetu państwa. Mam pytanie, czy mogłabym od razu omówić państwowe fundusze celowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekFalfus">Dobrze, bardzo proszę. Głos zabierze pan poseł Raś.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IreneuszRaś">Mam wniosek formalny. Posłowie otrzymali materiały, na sali zostało jeszcze kilku kibiców piłki nożnej, ale za chwilę i oni pójdą zapoznawać się z atmosferą wielkiej imprezy sportowej, jaką są Mistrzostwa Świata w RPA. Doświadczenia musimy zdobywać, ponieważ następna wielka impreza piłkarska jest w Polsce. Mam propozycję, aby pani dyrektor przedstawiła całość, a potem, jeżeli będą konkretne pytania, to na nie odpowiemy i zaopiniowalibyśmy całość. Mogłoby się to zakończyć dużym sukcesem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AnnaKlimekKrypa">W takim razie, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, przedstawię resztę materiału.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekFalfus">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AnnaKlimekKrypa">W części 25, tak jak państwo wiecie, są dwa państwowe fundusze celowe, pierwszy to Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu. Przychody tego funduszu w 2009 roku ukształtowały się na poziomie 646.000 tys. zł, natomiast wydatki zrealizowano na kwotę 709.848 tys. zł. W ramach wydatków zrealizowano zadania inwestycyjne, takie jak program „Rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży”, „Rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych”, a także obsługa umów realizowanych z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Na zadania inwestycyjne wydano kwotę 479.000 tys. zł. W ramach programu Rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży realizowane są dwa zadania: Szkolenie i współzawodnictwo sportowe młodzieży uzdolnionej w kwocie 145.000 tys. zł i Sport wszystkich dzieci w kwocie 51.000 tys. zł, a także obsługa bankowa w wysokości 2580 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AnnaKlimekKrypa">Na program „Rozwoju sportu wśród dzieci niepełnosprawnych” wydano kwotę 31.436 tys. zł. Na zadania w obszarze Upowszechniania sportu wśród osób niepełnosprawnych wydano kwotę 18.157 tys. zł, a na Rozwój sportu osób niepełnosprawnych przeznaczono kwotę w wysokości 13.279 tys. zł. W Funduszu zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, przychody zaplanowano w wysokości 12.915 tys. zł. Wydatki zrealizowano w wysokości 13.285 tys. zł. Zadania były realizowane przez stowarzyszenia działające w sferze kultury fizycznej, jak również przez jednostki samorządu terytorialnego. W roku 2009 z dofinansowania skorzystało około 200 tys. uczniów.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AnnaKlimekKrypa">W ramach budżetu wojewodów zrealizowano zadania w zakresie Kultury fizycznej i sportu na kwotę 711 tys. zł. Wykonano zadania na kwotę 710 tys. zł. Chcę powiedzieć, że w stosunku do 2008 roku, jest to bardzo znaczny spadek. Na zadania w zakresie Kultury fizycznej i sportu wojewodowie wydali o prawie 212.000 tys. zł mniej. Chcę bardzo serdecznie podziękować za wysłuchanie omówienia wydatków w zakresie części 25.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszRaś">Przejmuję prowadzenie. Bardzo dziękuję. Proszę panią minister Katarzynę Sobierajską o zaprezentowanie części dotyczącej turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KatarzynaSobierajska">Dziękuję bardzo. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to poproszę panią dyrektor Klimek-Krypę o omówienie części 40 – Turystyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszRaś">Wstęp musiał być dokonany. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaKlimekKrypa">Wydatki w zakresie części 40 realizowane były w 3 działach budżetowych. W dziale Turystyka, Administracja publiczna i w dziale Obrona narodowa. Dochody budżetowe w ustawie budżetowej nie były planowane, natomiast na koniec roku zrealizowano je w wysokości 11 tys. zł i dotyczyły one dochodów w dziale Administracja publiczna w wysokości 1 tys. zł oraz w dziale Turystyka w wysokości 9 tys. zł. W ustawie budżetowej na 2009 rok w ramach części 40 przewidziano plan w kwocie 50.000 tys. zł. Po uwzględnieniu wszystkich rezerw celowych wydatki zrealizowano w wysokości 45.485 tys. zł. Na koniec roku wykonanie planu po zmianach wynosiło 98,2%, co stanowi kwotę 44.672 tys. zł. Jest to o 9,5% mniej w stosunku do wykonania roku 2008.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AnnaKlimekKrypa">Udział zrealizowanych wydatków w kwocie ogółem przedstawia się następująco. Największe wydatki są w dziale Turystyka, to jest 93% i w dziale Administracja 7%. W ramach działu Turystyka realizowane były zadania przez rozdziały. W rozdziale Polska Organizacja Turystyczna na zadania wydano kwotę 35.848 tys. zł. W rozdziale Zadania w zakresie upowszechniania turystyki zrealizowano zadania na kwotę 1885 tys. zł. Rozdział Pozostała działalność to zadania w obrębie turystyki i wydano kwotę 3677 tys. zł. Jak już wspomniałam, w zakresie rozdziału Polska Organizacja Turystyczna dotację podmiotową wykonano w kwocie 34.871 tys. zł. Ponadto w ciągu roku rozdział zwiększono o dotację celową w kwocie 977 tys. zł, co stanowi 76,9% planu po zmianach. Zadania w zakresie upowszechniania turystyki zostały zrealizowane w kwocie 1885 tys. zł. Środki były przeznaczone na dotację celową, na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe, wyłonione w drodze otwartego konkursu, przeprowadzone na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AnnaKlimekKrypa">Procentowy udział w rozdziale 63003 przedstawia się następująco. Wydatki w rozdziale Pozostała działalność zrealizowano w wysokości 3677 tys. zł. W ramach tych wydatków zrealizowano zadanie w ramach rezerwy celowej. Procentowy udział wydatków zrealizowanych w tym rozdziale prezentuje się następująco. Największy udział miał zakup usług pozostałych i jest to 75%, składki do organizacji międzynarodowych 20%, reszta to zakup materiałów i wyposażenia. W ramach zadań działu Administracja publiczna wykonano środki w wysokości 3258 tys. zł. W ramach tych środków sfinansowano wydatki bieżące na kwotę 3181 tys. zł, a wydatki majątkowe na kwotę 77 tys. zł. Tak jak państwo wiecie, Obrona narodowa jest również w części 40. Na to zadanie zaplanowano 10 tys. zł. Wydatki zrealizowano w wysokości 4 tys. zł. W ramach środków przeprowadzono i sfinansowano szkolnie obronne dla pracowników Ministerstwa Sportu i Turystyki. Plan Polskiej Organizacji Turystycznej, jak państwo wiecie, znajduje się w ustawie budżetowej w załączniku nr 21. Wykonanie planu finansowego, jeżeli chodzi o przychody, wynosi 44.313 tys. zł. Tak jak państwo widzicie, przychody pochodzą z dotacji podmiotowej, celowej, rozwojowej, ze środków otrzymanych z Unii Europejskiej, a także z pozostałych przychodów. W roku 2009 koszty zawarte w planie finansowym wynoszą 44.303 tys. zł i dotyczą przede wszystkim usług obcych, wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych, innych świadczeń obowiązkowych, pozostałych kosztów, środków z Unii Europejskiej i środków dotacji rozwojowej. Są to środki na współfinansowanie programów operacyjnych. W części 85 nie planuje się wydatków w zakresie Turystyki. Natomiast w roku 2009 z rezerw celowych uruchomiono kwotę 167 tys. zł z przeznaczeniem dla województwa łódzkiego. Dotacja nie została wykorzystana. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo za wnikliwą analizę. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę o pytania. Przepraszam, wysłuchamy jeszcze opinii NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzBuczyński">Wyniki kontroli części 25 są pozytywne z zastrzeżeniami. Zastrzeżenia mają charakter formalny i dotyczą kwot średniej wielkości, ale takich, które się liczą. Dotyczą kwestii związanych z rozliczeniem dotacji, niezrealizowanych wniosków pokontrolnych i pewnym uporządkowaniem kwestii finansowania dysponenta głównego i dysponenta trzeciego stopnia. Korzystając z krótkiego czasu, jaki sobie przydzieliłem, chciałbym zwrócić uwagę na dochody. Od kilku lat powtarza się problem ogromnych zwrotów wielkości planowanych dochodów i faktycznie uzyskiwanych z tytułu źle zakwalifikowanych wniosków o dotacje. To jest problem, ponieważ te pieniądze powinny być przeznaczone na konkretne obiekty i przedsięwzięcia, a nie są. Zwracamy na to uwagę. Nie zakwalifikowaliśmy tego jako nieprawidłowości, ale jest to problem, nad którym się trzeba zastanowić. Chcę podziękować Ministerstwu za współpracę, której doświadczyliśmy przy tej kontroli i za odpowiedź na temat wyników kontroli. Mamy zapewnienie, że wszystkie wnioski są zrealizowane bądź są w trakcie realizacji. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to do części 40 odniesie się pan Oniszczenko.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IreneuszRaś">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LechOniszczenko">W odniesieniu do części 40 – Turystyka, ocena ogólna NIK jest pozytywna z zastrzeżeniami. Na podkreślenie zasługuje to, że po stronie dochodów i wydatków nie było żadnych nieprawidłowości i uchybień. Bardzo zaawansowana była realizacja budżetu zadaniowego. Ocena czytelności w wyciągach rachunkowych i sprawozdawczości została wystawiona wspólnie dla części 40 oraz 25 i zawarta jest w informacji. Podstawowe zastrzeżenia, które mamy do części 40 można ująć w 3 punktach. Pierwsze to zacięcie w zakresie dokonywania wydatków na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dokonywano wydatków z paragrafu, w którym wcześniej nie zaplanowano wydatków. Jest to przekroczenie ewidencyjne, jednak trzeba to oceniać w kategoriach naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Nasza uwaga dotyczyła także zbyt liberalnego podejścia do jednej z umów zawartej z Polską Organizacją Turystyczną. Była to deklaracja przelania kwoty w wysokości 1000 tys. zł na realizację zadania objętego umową już w czerwcu 2009 roku. Z całej sekwencji zdarzeń objętych umową wynikało, że płatności będą dokonywane dopiero w grudniu. Kończąc swoją wypowiedź dotyczącą części 40, chcę zwrócić uwagę na problem dotyczący zatrudnienia. To jest problem, który nabiera cech strukturalnych. Niedobór zatrudnienia utrzymuje się od prawie 4 lat. Jest to różnica prawie 17 osób przy planie 47, a wykonaniu 30. Bardzo satysfakcjonująca była odpowiedź ministra sportu i turystyki na nasze wystąpienie w tej kwestii. Minister zadeklarował się, że przeprowadzi analizę zatrudnienia w części 40, tak aby to zostało uzupełnione. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to przedstawię jeszcze kilka uwag dotyczących wykonania finansowego Polskiej Organizacji Turystycznej. Wykonanie tego planu było badane w 2009 roku. Wykonanie planu oceniamy pozytywnie pomimo stwierdzonych nieprawidłowości. Nie dają one wyraźnego akcentu negatywnego natomiast nie pozwalają na wyrażenie w pełni pozytywnej oceny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LechOniszczenko">Chcieliśmy zwrócić uwagę na to, że były dość długotrwałe procedury zatwierdzania zmian w planie finansowym POT. Mówię o tym dlatego, że NIK kwalifikuje to, jako sygnał niedrożności w pracach organów państwowych nad procedurami zmian w planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych. Niewątpliwie zdajemy sobie sprawę z tego, że rok 2009 był specyficznym ze względu na nowelizację ustawy budżetowej, która wprowadziła w procedurach pewne komplikacje. Pozostałe uwagi dotyczące wykonania planu finansowego POT, to są 3 przypadki niedoszacowania planu kosztów na określone zadania. Dość kłopotliwy i nie bardzo odpowiadający standardom sposób rozwiązania umowy o dofinansowanie POT, jako instytucji wdrażającej program operacyjny „Innowacyjna gospodarka”. Mówię tutaj o umowach zawartych z Ministrem Gospodarki w kwietniu 2009 roku. W kwietniu umowy zostały rozwiązane z ostatnim dniem lipca 2009 roku i zostało dokonane rozliczenie umów w ten sposób, że pozycje planowane zostały dostosowane do faktycznego wykonania. Coś takiego w procedurach planowania nie powinno się zdarzyć. Prawdą jest, że ten sposób wypełnienia dokumentów, i NIK ma to udokumentowane, wynikał z wyraźnych życzeń Ministra Gospodarki, jako osoby, która za tę kwestię odpowiadała. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Proszę o krótkie pytania. Jako pierwszy głos zabierze pan poseł Tomaszewski, ponieważ musi zaraz iść na salę plenarną. Potem pan poseł Gut-Mostowy jedno słowo i dwa słowa pan poseł Ziemniak. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Dobrze, skoro jest tylu chętnych, to zrobię listę i zamykam listę mówców. Bardzo proszę, pan poseł Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni przedstawiciele resortów, dziś pracujemy w bardzo sportowym trybie. Przed nami ważne wydarzenia sportowe, dlatego przewodniczący nas mobilizuje. Po pierwsze, jeżeli chodzi o sprawy budżetu państwa w części 25, to prawdą jest, że znacząco wzrosły wydatki budżetu państwa. Wydatki budżetu państwa i ich wzrost jest związany z realizacją przygotowań do Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Prawdą jest, że wydatki, które są adresowane na Kulturę fizyczną i sport są na poziomie 90% z roku 2008, a więc są to środki, które trafiają do sektora pozarządowego polskich związków sportowych na realizację tych zadań. Chcę podkreślić, że przyspieszona została procedura, i bardzo dobrze, zawierania umów na zadania państwowe dla organizacji pozarządowych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszTomaszewski">Wszystko jest przejrzyste, są wywieszone komunikaty i mamy tutaj zdecydowany postęp. Chciałoby się takiego postępu, jeżeli chodzi o tryb i czas podejmowania decyzji w stosunku do inwestycji terytorialnych, czyli tych, które mają trafiać do samorządów wojewódzkich oraz decyzji w stosunku do inwestycji strategicznych. W maju nie mieliśmy jeszcze takiej listy i dlatego procedura się wydłuża. Jeżeli chodzi o inwestycje, czyli wydawanie środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej to proporcja, o którą Komisja się upomina, przekroczyła ponad 50%, jeżeli chodzi o wydatki na tak zwane inwestycje strategiczne, uwzględniając nawet wydatki, które mają charakter lokalny, jak na przykład programy „Blisko boisko” czy „Boisko wielofunkcyjne”. Mimo tego, ta proporcja nadal jest niekorzystna dla inwestycji terenowych. Nie zmniejszono realnych wydatków, ponieważ nadal utrzymuje się to na poziomie 200.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o Turystykę, to warto było, żeby pani minister odniosła się do zalecenia jednego z wniosków kontroli NIK. W informacji NIK napisała, że wydano stosunkowo niewielką kwotę niezgodnie z przepisami prawa i opłacono delegację dla osób, które nie były pracownikami. Co to był za wyjazd i dlaczego trzeba było podjąć taką decyzję? Nie mam uwag do zadań, które są realizowane w związku z EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszTomaszewski">Konkludując, chcę podkreślić, że materiały, które zostały przygotowane w sposób obrazowy, przedstawiają nie tylko wykonanie budżetu państwa, ale także zadania, które były realizowane za pośrednictwem budżetu państwa w 2009 roku. To na pewno jest postęp w porównaniu do poprzedniego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję za tę „laurkę” panu posłowi. Uwagi krytyczne także są potrzebne, ponieważ po to jest ta Komisja. Bardzo proszę, pan poseł Gut-Mostowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejGutMostowy">Panie przewodniczący, pani minister, opinia NIK i BAS jest pozytywna z zastrzeżeniami, dlatego nie będę tego elementu rozwijał. Mam pytanie dotyczące działu 40 – Turystyka. Poruszyła to Najwyższa Izba Kontroli. Pani minister w odpowiedzi dla Najwyższej Izby Kontroli odniosła się do tego, że w najbliższym czasie rozważy, czy dokona całościowej analizy zatrudnienia w dziale 40. Chcę zapytać, czy jako Komisja możemy ten temat bliżej poznać? Jakie jest stanowisko resortu? Chcemy zadeklarować zainteresowanie tym tematem, ponieważ w naszym przekonaniu turystyka, która ma 6 lub 7% PKB i gdzie tylko 30 osób się tym zajmuje, na pewno na to zasługuje. Jakie jest stanowisko pani minister w tej sprawie? Czy istnieje jakiś termin do dokonania analizy zatrudnienia i podjęcia stosownych decyzji? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan poseł Ziemniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechZiemniak">Bardzo krótko, ponieważ czas nagli, piłkarze grają i nie wiadomo, jaki jest wynik. W sprawozdaniu zostało wykazane, że sport w Polsce jest dobrze finansowany i wspierany. Jestem przedstawicielem Szkolnego Związku Sportowego, który jest beneficjentem pieniędzy otrzymywanych z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Na porannym posiedzeniu Komisji doszło do pewnego zderzenia z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Działamy na rzecz tego Ministerstwa, a nie otrzymujemy od niego żadnego wsparcia. Gdyby nie Ministerstwo Sportu i Turystyki, to wiele organizacji nie mogłoby działać nie tylko na rzecz dzieci i młodzieży, ale także w sporcie dorosłych lub rekreacyjnym. Ostatnio Ministerstwo włączyło się w realizację programów Przeciwdziałania agresji poprzez sport. We wszystkich działach jest napisane, jaka kwota była przeznaczona na poszczególne programy, a przy tym jest tylko opis tego, jak to wyglądało, a nie ma kwoty. Jak będzie wyglądała realizacja w tym roku? W ubiegłym tygodniu odbyła się oficjalna inauguracja tego programu i jakie środki będą przeznaczone na ten program w tym roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Kazimierz Gwiazdowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzGwiazdowski">Chcę zapytać o dofinansowanie inwestycji sportowych, a konkretnie o boiska wielofunkcyjne. Plan zakładał 20.000 tys. zł, a wykonano 36.793 tys. zł. Należy się z tego cieszyć. Chcę zapytać, czy również w tym roku będzie zwiększenie środków na to zadanie? Wiadomo, że z PZU zostało rozdysponowanych 20.000 tys. zł w konkursach. Czy Ministerstwo przewiduje pozytywne rozpatrzenie następnych wniosków, które były w konkursie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Jacek Falfus kończy serię pytań i potem proszę o odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekFalfus">Mam pytanie dotyczące Centralnego Ośrodka Sportu. Wiem, że było tam zobowiązanie wymagalne Skarbu Państwa. Czy mogę się dowiedzieć, co było przyczyną takiego obciążenia, że ze środków celowych budżetu państwa trzeba było przeznaczyć 18.000 tys. zł? W odniesieniu do działalności całego Centralnego Ośrodka Sportu, to jest połowa kwoty wszystkich przychodów. Jest to dość duża suma. Łatanie dziury poprzez dotacje celowe powoduje, że Centralny Ośrodek Sportu wykonuje swoje zadania w 99%, ale przecież połowę z tych środków otrzymał dodatkowo za jakieś uchybienia. Chcę się dowiedzieć, czego dotyczyło zobowiązanie wymagalne Skarbu Państwa w wysokości 18.451 tys. zł. Dlaczego w dziale 752 – Obrona narodowa, szkolenie pracowników Ministerstwa Sportu i Turystyki z zakresu obrony cywilnej nie jest ujęte w dziale Administracji publicznej? Czy chodzi tylko o to, żeby utrzymać dział 752 – Obrona narodowa? Żadnych innych środków na ten cel nie było przekazanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Bardzo proszę o odpowiedź pana ministra Stachurskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RyszardStachurski">W pierwszej kolejności odpowiem na ostatnie pytanie. Jeżeli chodzi o należność 18.451 tys. zł, to jest to należność z 1999 roku. Jest to konsekwencja wyroku sądu apelacyjnego oraz okręgowego z tytułu zasądzonej należności wraz z odsetkami oraz zwrotu kosztów procesu na rzecz syndyka masy upadłości Przedsiębiorstwa Budowy Elektrowni i Przemysłu „PEBEX” SA w Bełchatowie. Jeżeli pan przewodniczący będzie potrzebował szczegółowe informacje, to przekażemy je na piśmie. Jeżeli chodzi o drugie pytanie pana posła, to odpowie na nie pani dyrektor Klimek-Krypa.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AnnaKlimekKrypa">Jeżeli chodzi o wydatki w dziale Obrona narodowa, to na to zadanie otrzymujemy środki w limicie z Ministerstwa Obrony Narodowej. Jeżeli pan poseł zwróci uwagę, to praktycznie każda część budżetu państwa ma dział Obrona narodowa. Ministerstwo Sportu i Turystyki w związku z tym, że ma dwie części budżetowe, to w każdej musi mieć zaplanowane wydatki na szkolenia obronne, specjalistyczne, które są wymagane przez Ministerstwo Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IreneuszRaś">Proszę o odpowiedź na pozostałe pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RyszardStachurski">Pojawiło się pytanie, czy Ministerstwo rozważa możliwość dodatkowego dofinansowania budowy boisk wielofunkcyjnych w tym roku? Tak, rozważamy taką możliwość. Jeżeli okaże się, że będziemy dysponowali odpowiednimi środkami finansowymi, to rozpatrzymy pozostałe wnioski. Na pytanie dotyczące sportu powszechnego poproszę o odpowiedź pana dyrektora Kudlika, a potem panią minister Sobierajską.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Głos zabierze pan dyrektor Kudlik.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechKudlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pan poseł Ziemniak pytał o program „Przeciwdziałania poprzez sport agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży”. Chcę przypomnieć, że jest to program międzyresortowy. Realizuje go 5 resortów: MSWiA, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Sportu i Turystyki. Każdy resort w ramach własnych programów realizuje cele tego projektu. Ministerstwo Sportu i Turystyki zakupi w tym roku 250 kompletów sprzętu sportowego, który będzie przekazany do Uczniowskich Klubów Sportowych z województw, które przystąpiły do programu. Zorganizowaliśmy dużą imprezę integracyjną, która 16 czerwca odbyła się w Warszawie na Agrykoli, a uczestniczyli w niej głównie wychowankowie zakładów poprawczych i resocjalizacyjnych. Impreza cieszyła się dużą popularnością. Realizujemy również cykl obozów o charakterze resocjalizacyjnym, które będą organizowane w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie. Będziemy realizowali cykl programów, które będą promować ten program i będą emitowane w programach TVP1 i TVP2. Chcę również przypomnieć, że główne finansowanie programów odbywa się przy pomocy środków unijnych w ramach programów regionalnych. W wielu województwach stworzono w tym celu projekty systemowe, które w tym roku będą realizowane. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IreneuszRaś">Głos zabierze pani minister Sobierajska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KatarzynaSobierajska">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o wielkość zatrudnienia, to już rozpoczęła się kwestia analizowania tego stanu i w miarę możliwości będziemy starali się to uzupełniać w miarę posiadanych środków na wynagrodzenia. Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Tomaszewskiego, dotyczące niezgodności wydawania środków, to poproszę pana prezesa Szmytke o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#RafałSzmytke">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o uchybienie, to dotyczy ono wyjazdu w 2009 roku 14 osób, które nie były pracownikami Polskiej Organizacji Turystycznej. Za te osoby w pewnej części zapłaciła Polska Organizacja Turystyczna. Dotyczy to w większości przedstawicieli mediów, a w 3 przypadkach przedstawicieli rady Polskiej Organizacji Turystycznej. Jeżeli chodzi o radę, to był to udział w przedsięwzięciach, których organizatorem była Polska Organizacja Turystyczna, w tym konferencji w Brukseli, Kijowie i Berlinie. Jeżeli chodzi o media, to staramy się dopracować pewne zasady finansowania udziału mediów w naszych przedsięwzięciach. Kłopot polega na tym, że to nam zależy, żeby media z nami poleciały, a nie odwrotnie. Borykamy się z problemem, który Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła jako nieprawidłowość. Nie jest to proste i musimy znaleźć rozwiązanie. Jest to jedno zadanie dotyczące public relations. Przeanalizujemy zalecenia pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IreneuszRaś">Będzie jeszcze jedno pytanie pana posła Falfusa, a potem krótka odpowiedź ze strony ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JacekFalfus">Na stronie nr 11 mamy zatrudnienie w administracji publicznej. Zatrudnieni są pracownicy rządowi, służby cywilnej. Jest także obsługa i gabinet polityczny, gdzie pracują 22 osoby. Chcę zapytać, jaka część z 22 osób pracuje w gabinecie politycznym?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pytanie merytoryczne, a może bardziej polityczne. Bardzo proszę, panie ministrze o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RyszardStachurski">W 2009 roku w gabinecie politycznym nie było więcej niż 5 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, zamykamy tę część posiedzenia. Przedstawię projekt opinii, który przygotował sekretariat. Nie będę czytał tego wszystkiego, ponieważ jest to wymienienie wszystkich działów, które były szczegółowo omówione. Przeczytam tylko puentę. „Opinia Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki uchwalona na dzisiejszym posiedzeniu w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 roku (druk nr 3090) wraz z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2009 roku Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 3147) w zakresie działania Komisji”. Tutaj są wymienione wszystkie działy, a puenta jest taka, że „Po analizie otrzymanych dokumentów, dyskusji poselskiej, Komisja pozytywnie opiniuje powyższe sprawozdanie wraz z uwagami i wnioskami Najwyższej Izby Kontroli. Do przedstawienia powyższej opinii Komisja upoważnia posła Wojciecha Ziemniaka”. Czy pan poseł Wojciech Ziemniak zgadza się na reprezentowanie Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WojciechZiemniak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#IreneuszRaś">Czy ktoś ma uwagę to pozytywnej opinii, którą przed chwilą przedstawiłem? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja opinię przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię. Gratuluję i dziękuję za przedstawienie sprawozdania. Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego, rozpatrzenie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2009 roku i pierwszym półroczu 2010 roku. Bardzo proszę pana dyrektora o krótkie przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#GrzegorzBuczyński">Dziękuje bardzo. Jak zwykle dość obszernie przedstawiliśmy nasz dorobek kontrolny. Jesteśmy niewielkim departamentem, ale Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki poświęcamy więcej uwagi, ponieważ znaczenie i skład osobowy tej Komisji jest coraz większy. Chcę powiedzieć, że wszystkie zadania wykonaliśmy i chcę powiedzieć, że lada dzień przekażemy do państwa dyspozycji 3 bardzo ważne dokumenty. Jest to kontrola dotycząca wychowania fizycznego w szkole, na którego temat chciałbym powiedzieć jedno zdanie. Wyniki tej kontroli są nawet dla nas porażające. Będzie również kolejny raport z kontroli przygotowań do EURO 2012. Ten raport się trochę przedłużył, ponieważ bardzo wiele jednostek korzystało z uprawnień złożenia zastrzeżenia. Kontrole skończyliśmy w styczniu, ale przez skomplikowane procedury ustawowe dopiero teraz będziemy dysponowali raportem. Myślę, że będzie on dla państwa bardzo interesujący. Jednocześnie przekażemy raport z równoległej kontroli na Ukrainie. Tam również są ciekawe rzeczy i sam czytałem z dreszczykiem emocji materiały, które otrzymałem z Kijowa. Bardzo dziękuję za współpracę, staraliśmy się być na wszystkich posiedzeniach Komisji, również tych wyjazdowych. Delegatury również włączają się w kontrolną problematykę sportu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, bardzo dziękuję na przedstawienie sprawozdania. Nie widzę chętnych do zadawania pytań. W związku z tym przeczytam naszą opinię. „Na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2010 roku Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki rozpatrzyła w zakresie działania sprawozdanie z działalności NIK w 2009 i pierwszym półroczu 2010 roku. Po wysłuchaniu informacji dyrektora departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w Najwyższej Izbie Kontroli i analizie otrzymanych dokumentów oraz przeprowadzonej dyskusji poselskiej, Komisja pozytywnie ocenia działalność departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w Najwyższej Izbie Kontroli w roku 2009. Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki bardzo wysoko ocenia wartość merytoryczną informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli oraz ich przydatność dla prac Komisji, podkreślając jednocześnie rzetelność i dokładność przedkładanych materiałów. Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki wyraża również podziękowanie dla kierownictwa i pracowników departamentu za bardzo dobrą współpracę”. Nic dodać, nic ująć. Czy ktoś chciałby coś zmienić w treści tej opinii? Nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja opinię przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię. Gratuluję, panie dyrektorze, zawsze możemy na was liczyć i przepraszam, że ten pochód musiał towarzyszyć pana wystąpieniu, ale rozumiem, że pan również chciałby coś jeszcze obejrzeć. Pan na pewno rozumie, że robię to w interesie tych, którzy w NIK są kibicami piłki nożnej. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>