text_structure.xml
65.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Otwieram posiedzenie Komisji. W dzisiejszym porządku dziennym mamy do rozpatrzenia poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania ustawy o sporcie, druki nr 2313 i 2374. Czy są uwagi do porządku obrad? Bardzo proszę, pan poseł Ziemniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechZiemniak">Mam prośbę o wprowadzenie kolejnego punktu do porządku obrad. Chodzi o rozpatrzenie dezyderatu nr 10. Był omawiany na posiedzeniu w grudniu. Mam prośbę, aby rozpatrzyć go na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IreneuszRaś">Czy ktoś jest przeciwny wprowadzeniu kolejnego punktu do dzisiejszego porządku obrad? Chodzi o rozpatrzenie projektu dezyderatu, który uzasadniał pan poseł Ziemniak. Nie słyszę, aby pojawiły się głosy przeciwne. Wprowadziliśmy kolejny punkt do porządku dziennego obrad.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do procedowania punktu pierwszego. Jest to rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania ustawy o sporcie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#IreneuszRaś">Rozpatrujemy to w sposób tradycyjny. Myślę, że państwo posłowie są już na tyle doświadczeni, że nie muszę tego tłumaczyć. Dodam, iż otrzymałem pismo ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów na temat sposobu finansowania przez samorządy zakupów sprzętu sportowego i wydatków inwestycyjnych. W tej kwestii odpowiedź jest pozytywna. Przekazuję pismo do sekretariatu i proszę o rozesłanie do wszystkich członków Komisji. Do wiadomości posła Wontora, bo nie widzę pana posła Tomaszewskiego, mogę powiedzieć, iż odpowiedź ministerstwa jest satysfakcjonująca.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do rozpatrywania poprawek. Bardzo proszę o głos Biuro Legislacyjne w kwestii ewentualnego łączenia głosowań nad niektórymi poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechPaluch">Dziękuje bardzo. Jeśli chodzi o poprawkę nr 1, ponieważ będzie ona omawiana jako pierwsza przez Wysoką Komisję, to proponujemy, aby była głosowana łącznie z innymi poprawkami, które zaraz wymienię.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę o ciszę. Poprawka nr 1 będzie głosowana łączenie z poprawkami, które wymieni pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechPaluch">Są to poprawki nr 2, 5, 6, 9 do 17.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IreneuszRaś">Poprawki 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechPaluch">Tak. Dalej poprawka nr 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszRaś">Czy poprawka 18 też?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechPaluch">Nie. Następnie poprawki 24 do 26.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszRaś">Poprawki 24, 25 i 26.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechPaluch">Później poprawki 29 do 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IreneuszRaś">29, 30, 31 i 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechPaluch">34 i 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IreneuszRaś">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechPaluch">37 i 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#IreneuszRaś">Czy poprawka 38 też?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechPaluch">Nie. 39 i ostatnia poprawka z tego bloku, czyli nr 40.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IreneuszRaś">Czy są uwagi do propozycji Biura Legislacyjnego? Bardzo proszę, pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Rozumiem, że są to poprawki porządkujące pewne rzeczy. Mam kilka pytań. Jeżeli dostanę rzetelną odpowiedź, to będę za tym, aby głosować powyższe poprawki łącznie. Jeżeli nie, to będę miał wątpliwości. Przykładem może być poprawka nr 1, której przepis bardzo mocno uproszczono. Piszemy, że klub sportowy działa jako osoba prawna. Czy przy tym zapisie klub sportowy z urzędu nie posiada osobowości prawnej? W poprzedniej wersji było to gwarantowane na podstawie przepisów. Jeżeli na postawie przepisów, to rozumiem, że chodzi o ustawę Prawo o stowarzyszeniach. Pojawia się cała reguła, którą należy wykonać, aby klub mógł funkcjonować. W tym przypadku nie wiem, czy nie pojawi się interpretacja, że klub będący osobą prawną automatycznie posiada osobowość prawną. Czy dobrze zrozumiałem treść tego przepisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IreneuszRaś">Czy jest to jedyne pytanie do bloku powyższych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BogusławWontor">Nie. Myślę, że przy omawianiu kolejnych poprawek będę zabierał głos i zadawał pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IreneuszRaś">Niestety nie, ponieważ powyższe poprawki będziemy głosować łącznie w jednym głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BogusławWontor">Mam propozycję uczciwszej procedury. Mamy zasygnalizowane, które poprawki powinniśmy połączyć. Omówmy je i na końcu poddajmy łącznie pod głosowanie. Nie będzie wtedy żadnych wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IreneuszRaś">Lepszym rozwiązaniem byłoby głosowanie powyższych poprawek pojedynczo, bo będziemy dwa razy wracać do tej samej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BogusławWontor">Czy nie będziemy każdej poprawki omawiać pojedynczo?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IreneuszRaś">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BogusławWontor">A na sali?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IreneuszRaś">Też nie, na sali również będziemy głosować powyższe poprawki łącznie. Proszę Biuro Legislacyjne o powtórne wyjaśnienie kwestii łącznego głosowania poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JarosławLichocki">Szanowni państwo, wszystkie poprawki proponowane przez nas do łącznego głosowania mają charakter legislacyjny. Będziemy po kolei rozwiewać wszelkie wątpliwości związane z oceną tego charakteru. Można rozpatrywać po kolei i oddzielnie wszystkie poprawki, a rekomendować w sprawozdaniu łączne głosowanie na sali plenarnej nad wszystkimi poprawkami. Można teraz głosować łącznie nad wszystkimi poprawkami wskazanymi przez Biuro Legislacyjne, a później analogicznie na sali plenarnej. Mamy dowolność w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JarosławLichocki">Jeśli chodzi o wątpliwości podnoszone przez pana posła Wontora, to przepis w sprawozdaniu brzmi, iż „klub sportowy działa jako osoba prawna utworzona na podstawie ustawy lub innych przepisów”. Chciałbym wskazać, że dany podmiot osobowość prawną uzyskuje na podstawie ustawy. Sformułowanie, że „na podstawie ustawy lub innych przepisów” jest zbędnym dodatkiem. Przepisy Kodeksu cywilnego jasno wskazują, że osobowości prawnej dana jednostka nie ma, jeżeli ustawa takiej osobowości nie przyznaje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan poseł Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący jest prośba z naszej strony. Jeżeli zapisuje pan kogoś do głosu, to niech pan spróbuje udzielić możliwości zabrania głosu w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#IreneuszRaś">Tak też zrobiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewBabalski">Dostałem już odpowiedź. Nad poprawkami możemy głosować łącznie, ponieważ w żaden sposób nie ingerują one w merytoryczne zapisy artykułów. Czy dobrze zrozumiałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#IreneuszRaś">Tak, dobrze pan zrozumiał.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan poseł Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JacekFalfus">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Dlaczego dopiero teraz Biuro Legislacyjne zajmuje powyższe stanowisko. Mamy przygotowanych kilka uwag do różnych poprawek, które chcieliśmy omówić. Myślę, że uwagi również są dziełem Biura Legislacyjnego. Dlaczego dopiero w tej chwili, przy tak dużej liczbie poprawek, które będą głosowane łącznie, pojawia się taka informacja?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JarosławLichocki">Rekomendacje przekazane w materiale roboczym dotyczą poprawek, nad którymi należy głosować łącznie. Należy, ponieważ przyjęcie jednej, a nie przyjęcie drugiej będzie powodować brak kompleksowości rozwiązania danej instytucji prawnej. Blok poprawek przedstawionych wyżej, nad którymi należy głosować łącznie, to zmiany natury legislacyjnej i redakcyjnej. Do Komisji zależy decyzja, czy poprawki będą głosowane łącznie, czy oddzielnie. Można nad nimi głosować łącznie, natomiast nie ma takiej konieczności. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IreneuszRaś">Czy poseł Wontor akceptuje wyjaśnienia Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BogusławWontor">Co do kwestii technicznej, to nie mam żadnych wątpliwości. Mam wątpliwości, co do poprawki nr 9. Chodzi dokładnie o art. 15 ust. 6. We wcześniejszej wersji było to bardziej rozbudowane i nie wiem, czy jest to zmiana czysto techniczna. Prosiłbym o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę powtórzyć pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#BogusławWontor">Poprawka nr 9. Dokładnie chodzi o art. 15 ust. 6, w którym bardzo mocno upraszczamy powyższy ustęp. Czy po zmianach w ust. 6 będzie on tożsamy z wcześniejszą wersją?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechPaluch">Panie pośle, nie skracamy tekstu poprawki, ponieważ chodzi tu tylko o redakcję zdania trzeciego. Obecnie, zdanie trzecie w ust. 6 mówi, że „następują w drodze”. My, zamieniliśmy to na sformułowanie „następuję”. Chodzi tylko i wyłącznie o korektę redakcyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#IreneuszRaś">Wszystkie poprawki, nad którymi będziemy głosować łącznie, są zmianami redakcyjnymi i legislacyjnymi. Nie zmieniają zapisów merytorycznych powyższych artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BogusławWontor">Mówiłem o poprawce nr 9 w art. 15, a nie 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#IreneuszRaś">Dokładnie tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BogusławWontor">Zgadza się, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#IreneuszRaś">Zmienia się zdanie trzecie, natomiast reszta zostaje bez zmian. Myślę, że wyjaśniliśmy sobie wszelkie wątpliwości. Bardzo proszę o stanowisko rządu w kwestii zblokowanych poprawek przedstawionych przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#IreneuszRaś">Akceptujemy poprawki zgłoszone przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne podało numery poprawek, które zostały zblokowane i będą głosowane łącznie. Dla pewności prosiłbym o odczytanie numerów poprawek, które zostaną poddane pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WojciechPaluch">Poprawkę nr 1 należy głosować z poprawkami nr 2, 5, 6, 9–17, 19, 24–26, 29–32, 34, 35, 37, 39, 40. To jest pierwszy blok poprawek, nad którymi można głosować razem.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Poddaję pod głosowanie powyższy blok poprawek. Kto jest za zarekomendowaniem poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 26 głosów za, brak przeciwnych i 2 wstrzymujące się.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie rekomenduje powyższe poprawki.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do omawiania poprawki nr 3. Została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewicy. Bardzo proszę o krótkie wprowadzenie przedstawiciela wnioskodawców. Bardzo proszę, pan poseł Szczepański.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo. Poprawka dotyczy art. 9 ust. 2. Proponujemy skreślić przepis, który mówi, iż prezes zarządu polskiego związku sportowego może, według ustawy, pełnić swoją funkcję nie dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje. Uważamy, że jest to ograniczenie wynikające z ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. Nie chcemy, aby ustawa o sporcie ograniczała liczbę kadencji prezesom związków sportowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Proszę o opinię stronę rządową.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#IreneuszRaś">Podtrzymujemy nasze stanowisko, ponieważ kadencyjność jest standardem również w naszych rodzimych federacjach. Przykładem może być Polski Związek Piłki Nożnej. Wymuszamy system demokratyczny w naszych narodowych federacjach sportowych.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WojciechPaluch">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ZbigniewBabalski">Mam pytanie czysto techniczne. Rozumiem, że powyższe przepisy będą obowiązywały dopiero od wejścia ustawy w życie. Niektórzy z obecnie urzędujących prezesów piastują to stanowisko już trzecią kadencję.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#ZbigniewBabalski">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#ZbigniewBabalski">Przepisy zaczną obowiązywać dopiero po wejściu ustawy w życie. Jest to kwestia przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pan sekretarz Adam Krzesiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AdamKrzesiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Drodzy państwo, w nawiązaniu do wypowiedzi przedmówcy. Co będzie z obecną kadencją? Ustawa zostanie prawdopodobnie uchwalona w trakcie obowiązującej kadencji. Czy obecna kadencja będzie liczona jako pierwsza?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#IreneuszRaś">Interpretacja jest taka, że przepisy będą obowiązywały od nowych wyborów.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pan poseł Wontor, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#BogusławWontor">Dla mnie jest to oczywiste, że przepisy będą obowiązywały od następnej kadencji. Pojawia się teraz pytanie. Czy prezes, który będzie miał już za sobą dwie kadencje w czasie walnego zebrania będzie mógł ubiegać się o kolejną? Czy wcześniejsze kadencje będą liczone?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#IreneuszRaś">Pan poseł Szczepański, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WiesławSzczepański">Mamy pewne wątpliwości. Podobny przepis pojawił się w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, w którym ograniczyliśmy do dwóch kadencje rad nadzorczych. Został tam przyjęty przepis dodatkowy, który mówił, że obowiązuje to od następnej kadencji. Czy nie powinien pojawić się tu przepis przejściowy? Nie chcemy, aby powstała sytuacja, w której przepisy będą różnie interpretowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#IreneuszRaś">Pan minister, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#IreneuszRaś">Reguluje to art. 82 ust. 2, w którym określamy, że polskie związki sportowe muszą dostosować swoje statuty i regulaminy w ciągu 2 lat od wejścia w życie ustawy. Muszą wprowadzić przepis o kadencyjności w ciągu 2 lat. Od momentu wprowadzenia powyższego przepisu będzie obowiązywała kadencyjność.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#IreneuszRaś">Czy ktoś chciałby jeszcze zadać pytanie? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, co będzie w sytuacji, gdzie w danym stowarzyszeniu podczas walnego zgromadzenia nie będzie kandydata, który ma mniej niż dwie kadencje. Jest natomiast taki, który sprawdził się na stanowisku, ale pełnił funkcję już dwie kadencje. Czy może kandydować?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#IreneuszRaś">To są dywagacje. Proszę państwa, taką dyskusję możemy toczyć w nieskończoność. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, zadam jeszcze moje pytanie. Czy w myśl zmian, o których mowa, będą się liczyły dotychczasowe, odbyte kadencje?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan Giersz.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#IreneuszRaś">Prawo nie działa wstecz. Polskie związki sportowe będą musiały wprowadzić przepis ustawowy w swoich statutach w ciągu 2 lat. Od tego momentu będzie liczona kadencyjność.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#BogusławWontor">Mam pytanie do Biuro Legislacyjnego. W myśl ustawy o stowarzyszeniach wprowadza się w statucie przepis, który wprowadza limit kadencji na stanowisku prezesa. Czy będzie to można interpretować, iż są to dwie kadencje od czasu zmiany statutu?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#JarosławLichocki">Jakie jest pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#BogusławWontor">Z informacji podanych przez pana ministra wynika, że w przeciągu 2 lat polskie związki sportowe muszą dostosować swój statut do wymagań ustawy. Wprowadzona zostaje dwukadencyjność. Terminem rozpoczęcia obowiązywania przepisów będzie dzień wejścia ustawy w życie. Rozumiem, że ktoś, kto był prezesem przez 5 kadencji, po wejściu nowych przepisów będzie mógł piastować to stanowisko jeszcze przez 2 kolejne. Czytając ustawę – Prawo o stowarzyszeniach mam wątpliwości, czy nie narusza to statutów związków sportowych. Nie wiem, czy sąd rejestrowy bazując na tym statucie zarejestruje taką osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie art. 9 ust. 2 należy wprowadzić do statutów związków sportowych tak, jak mówi to art. 82 ustawy, w terminie 2 lat od jej wejścia w życie. To jest przepis szczególny dla ustawy – Prawo o stowarzyszeniach i tak należy go interpretować.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#BogusławWontor">Chodzi mi o coś innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#IreneuszRaś">Wydaje mi się, że sytuacja jest jasna. Jeśli ustawa wejdzie w życie, to będzie regulowała pewne zachowania w związkach sportowych. Po wejściu w życie ustawy osoba wybrana na prezesa będzie miała liczony wybór jako pierwszą kadencję. Statut, panie pośle, nie jest dokumentem tej rangi co ustawa. Głosujemy. Kto z państwa jest za rekomendowaniem poprawki Lewicy. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 6 głosów za, 20 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do poprawki nr 4. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#ZdzisławaJanowska">Chciałabym zwrócić uwagę na przeniesienie pewnego rodzaju obowiązków na polskie związki sportowe. Zgodnie z ustawą polskie związki sportowe mają ogromne uprawnienia, są monopolistą w dziedzinie sportu. Nasza poprawka podkreśla potrzebę ponoszenia odpowiedzialności i dbałości o rozwój danej dyscypliny poprzez szkolenie dzieci i młodzieży. Poprawka jest głosowana łącznie. Chciałabym prosić o wydzielenie tej poprawki i głosowanie nad nią indywidualnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#IreneuszRaś">Jest wniosek o głosowanie oddzielne nad poprawką nr 4. Oczywiście istnieje tak możliwość i tak możemy zrobić. Czy do poprawki nr 4 są jakieś wątpliwości? Bardzo proszę, pan minister.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#IreneuszRaś">Uważamy, że powyższa poprawka ma charakter postulatu, a nie normy prawnej. W ustawie nie zapisujemy postulatów tylko nakazy, bądź zakazy. Proponujemy odrzucić poprawkę.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie poprawka wprowadza przepis, który nie będzie miał charakteru normatywnego. Wypowiedzi prawnych, które nie mają charakteru normatywnego, zgodnie z zasadami techniki prawodawczej nie zamieszcza się w aktach ustawowych. Brzmienie przepisu wskazuje na to, iż nie powinien być umieszczony w art. 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#IreneuszRaś">Mamy opinię strony rządowej i Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę, pan poseł Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#ZbigniewBabalski">Chciałbym usłyszeć opinię przedstawiciela PKOl.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#AdamKrzesiński">Przepraszam bardzo, ale trochę się pogubiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#IreneuszRaś">Poprawka nr 4, w której proponuje się, aby w art. 11 po ust. 4 dodać ust. 4a w brzmieniu „polski związek sportowy ponosi odpowiedzialność za rozwój danej dyscypliny sportu”. Są uwagi Biura Legislacyjnego i negatywna opinia rządu. Poseł Babalski prosił o opinię PKOl.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#AdamKrzesiński">Jest rzeczą oczywistą, że polski związek sportowy ponosi odpowiedzialność za rozwój danej dyscypliny, którą się zajmuje. Zgadzam się z opinią rządową, że przepis jest nieodpowiedni.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#IreneuszRaś">Ostatnie słowo i głosujemy. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#ZdzisławaJanowska">Chciałabym zapytać pana sekretarza, gdzie jest to zapisane?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AdamKrzesiński">Pyta pani o odpowiedzialność? Prawdopodobnie w statutach związków. Czy jest to zapisane w jakiś dokumentach rządowych, tego niestety nie jestem w stanie powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 4, ponieważ sprawa jest oczywista. Kto jest za przyjęciem pozytywnej rekomendacji dla powyższej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 2 głosy za, 18 przeciw i 7 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#IreneuszRaś">Poprawki nr 5 i 6 zostały przegłosowane. Przechodzimy do poprawki nr 7. Bardzo proszę, pani poseł Janowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#ZdzisławaJanowska">Szanowni państwo, w powyższej poprawce chodzi przede wszystkim o rozwój sportu, a także o dbałość o rozwój szkolenia dzieci i młodzieży. Nie chcemy, aby związki sportowe były z dala od najmłodszych sportowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#IreneuszRaś">Odeszliśmy od zasady, która pojawiła się w poprzedniej regulacji, w której określiliśmy zadania polskiego związku sportowego. Obecnie mówimy, że polski związek sportowy ma wyłączność na organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa w danym sporcie. Dodaliśmy, że utworzenie polskiego związku sportowego wymaga zgody właściwego ministra. Jednym z elementów tej zgody jest zatwierdzenie statutu przez ministra sportu i turystyki. Przy zatwierdzaniu statutu zostanie przeanalizowane, czy związek będzie w pełni realizował zadania związku sportowego.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#IreneuszRaś">W interesie polskiego związku sportowego jest, aby w statucie pojawił się taki przepis, ponieważ wówczas może otrzymać wsparcie z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Uwagi Biura Legislacyjnego, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#WojciechPaluch">Przy rozpatrywaniu poprawki nr 7 należy zwrócić uwagę, czy nie głosować powyższej zmiany z poprawkami 22 i 23, ponieważ nierozerwalnie łączą się ze sobą merytorycznie. Pojawia się tutaj definicja menadżera sportu. W przypadku, kiedy rozstrzygniemy poprawkę nr 7 łącznie z poprawkami nr 22 i 23, to bezprzedmiotowa okazałaby się poprawka nr 21 zgłoszona przez Platformę Obywatelską. W poprawce nr 21 nadaje się nowe brzmienie całemu art. 41, w którym nie przewiduje się instytucji menadżera sportu. W tym głosowaniu rozstrzygalibyśmy bardzo ważną kwestię, czy wprowadzimy nową instytucję, czy też nie. Dlatego powyższe poprawki należy głosować łącznie. Reasumując, będą to poprawki nr 7, 22 i 23 i trzeba mieć na uwadze, że w przypadku ich przyjęcia poprawka nr 21 staje się bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#IreneuszRaś">Pojawiła się propozycja łącznego głosowania poprawek nr 7, 22 i 23 przy założeniu, że poprawka nr 21 mogłaby stać się bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WojciechPaluch">Przy czym poprawkę nr 21 należałoby omówić i rekomendować Sejmowi RP, czy ją odrzucić czy nie. Od tego nie jesteśmy zwolnieni, pomimo, że występuje konsekwencja bezprzedmiotowości poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#IreneuszRaś">Czy są jeszcze uwagi do tego punktu? Bardzo proszę, pani poseł Janowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#ZdzisławaJanowska">Serdecznie dziękuję kolegom z Biura Legislacyjnego, ponieważ poruszona kwestia jest bardzo istotna. Przy wspólnym głosowaniu chciałabym jeszcze raz przekonać do sensowności poprawek nr 7, 22 i 23. Chodzi o tytuł zawodowy człowieka, który wie jak zarządzać sportem. Wydaje mi się, że wszystkim zależy, aby nasze stadiony, kluby i wszystkie przedsięwzięcia sportowe były bardzo dobrze przygotowane. Jest do tego potrzebna pokaźna wiedza. Jeśli nie pokażemy młodzieży kierunku, to możemy się pożegnać z merytorycznym i dobrym funkcjonowaniem naszych klubów i obiektów sportowych. Kształcimy młodzież w różnych specjalnościach, jedną z nich jest menadżer sportu. Jest to okienko dla rozwoju polskiego sportu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania nad zblokowanymi poprawkami nr 7, 22 i 23. Kto jest za rekomendowaniem poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 10 głosów za, 13 przeciw i 3 wstrzymujące się.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawki uzyskały negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do omówienia poprawki nr 8. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#TomaszGarbowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, postulujemy, aby do normy prawnej dotyczącej polskich związków sportowych wprowadzić kwestię związaną z odpowiedzialnością dyscyplinarną, która byłaby ważnym zadaniem wykonywanym przez związek. W kolejnych ustępach szczegółowo określamy powyższą kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#IreneuszRaś">Sprawy dyscyplinarne są bardzo ważne. Podnosimy w ustawie rangę regulaminu dyscyplinarnego. W art. 9 jest napisane, że walne zgromadzenie ustala regulamin dyscyplinarny. To jest w naszej ocenie krok, który zapewnia, że regulamin dyscyplinarny jest stabilny i wyraża wolę całego środowiska sportowego.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#IreneuszRaś">Nie zamierzamy tak głęboko ingerować ustawowo w wewnętrzną działalność polskiego związku sportowego. Nie chcemy ustawowo określać wewnętrznych, dyscyplinarnych spraw polskiego związku sportowego.</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, opinia Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JarosławLichocki">Mamy dwie uwagi. Prosilibyśmy o korektę w ust. 3 pkt 3. Proponujemy wyraz „wydania” zastąpić słowem „wydanie”.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#JarosławLichocki">Chcemy także zwrócić uwagę, że ust. 3 jest wybiórczym powtórzeniem zasad z kodeksów i Konstytucji RP. Przepis w naszej ocenie ma charakter superfluum. Prowadzić to może do różnych interpretacji powyższego artykułu. W związku z brakiem możliwości skreślenia ust. 3 na tym etapie prac, przypomnę, że Komisja opiniuje poprawki i nie dokonuje zmian w treści poprawek. Wydaje się, że poprawka zawiera wady natury zasadniczej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, panie ministrze, tyle mówiliśmy na temat tego, co się dzieje w związkach sportowych. Dzieją się tam rzeczy nie do przyjęcia, a my dalej pozostawiamy kwestie dyscyplinarne w ich gestii. W obecnej chwili krytykujemy i mamy uwagi do ich pracy, ale dajemy im wolną rękę.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#BogusławWontor">Za każdym razem, kiedy Platforma Obywatelska będzie narzekała na PZPN, czy inny polski związek sportowy, będę przypominał państwu dzisiejszą decyzję, że nie chcieliście narzucić pewnych dyscyplinarnych uwarunkowań związkom sportowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#IreneuszRaś">Przed chwilą głosowaliśmy nad innymi rozwiązaniami, które mają zapobiegać patologii. O ile pamiętam, pan poseł głosował inaczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#BogusławWontor">Chciałbym powiedzieć coś do protokółu. W dniu dzisiejszym ani razu nie głosowałem przeciw. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#IreneuszRaś">Głosujemy za rekomendacją Komisji dla poprawki nr 8 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Lewica. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 3 głosy za, 24 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka otrzymała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#IreneuszRaś">Poprawki nr 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 zostały omówione. Przechodzimy do poprawki nr 18. Bardzo proszę o uzasadnienie pana posła Andrzej Biernata.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#AndrzejBiernat">Poprawka nr 18 zmienia brzmienie art. 32 ust. 6. Rozszerza kwestię stypendiów dla kobiet, które na skutek ciąży lub narodzenia dziecka nie są zdolne do zawodowego uprawiania sportu. We wcześniejszej wersji było to bardzo rygorystycznie uregulowane, że dopiero po urodzeniu dziecka stypendium przysługiwało kobiecie zawodowo uprawiającej sport.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#IreneuszRaś">Czy są uwagi dotyczące powyższej poprawki? Nie słyszę. Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 18. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka jednomyślnie otrzymała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#IreneuszRaś">Proszę zapisać, iż poseł Wontor nie brał udziału w głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-105.3" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do omawiania poprawki nr 20. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie wprowadzenie. Bardzo proszę, pan poseł Biernat.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#AndrzejBiernat">Poprawka dotyczy bezpieczeństwa przy uprawianiu sportu. Dokładnie chodzi o miejsca, które nie są do tego przeznaczone, takie jak góry, czy zbiorniki wodne. Chcemy lepiej oznakować takie tereny w celu poprawy bezpieczeństwa potencjalnych użytkowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Van der Coghen.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PiotrVanderCoghen">Dziękuję. Pozwolę sobie uzupełnić wypowiedź pana posła Biernata. Chodziło nam o dokładniejsze sprecyzowanie definicji zabezpieczenia terenów, obiektów i urządzeń do uprawiania sportu. Wcześniej nie było to dokładnie określone. Dawało zbyt duże pole manewru właścicielom obiektów sportowych, którzy mogli zabezpieczać swoje tereny w sposób iluzoryczny. Przykładem może być stroma skarpa, na skraju której postawiono jeden, czy dwa znaki ostrzegawcze i uważano, że teren jest zabezpieczony. Dodaliśmy także sformułowanie „rzetelnemu, przeciwdziałającemu powstawaniu wypadków”. Jeżeli dojdzie do wypadku, to właściciel obiektu będzie tłumaczył się przed sądem, czy dołożył wszelkich starań, aby uniknąć takiej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#PiotrVanderCoghen">W kolejnym punkcie opisaliśmy inne zagrożenia. Właściwe służby powinny informować o niebezpieczeństwach, które mogą zagrozić życiu lub zdrowiu uczestników imprez sportowych i turystów.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#IreneuszRaś">Poprawka zmierza do doprecyzowania przepisów bezpieczeństwa. Jeśli nie będzie budziła obiekcji legislacyjnych, to nie zgłaszamy sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący i pan minister wiele mówią o regulacji ustawowej pewnych zapisów. Nie rozumiem, dlaczego tak szczegółowo rozpisujemy powyższe kwestie. W myśl poprzednich wypowiedzi powinno się to znaleźć w rozporządzeniu. Proszę państwa, trzeba być konsekwentnym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#IreneuszRaś">Jesteśmy konsekwentni. Wiedzieliśmy, że cały rozdział dotyczący bezpieczeństwa powinien znaleźć się w innej ustawie. Pan poseł prawdopodobnie pamięta debatę na ten temat. Poprawki zgłoszone przez Klub Parlamentarny PO dotyczą powyższego rozdziału. To jest tylko mała korekta omawianych przepisów. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie doprecyzowanie zawarte w poprawkach ma charakter dalece nieokreślony. Czytam art. 39 ust. 2 pkt 1 i 4 razem z obowiązkiem określonym w ust. 1, który mówi o tym, że obowiązek dotyczy zapewnienia bezpieczeństwa. Wydaje się, że punkt pierwszy można różnie interpretować. Zwracamy uwagę na sformułowania, które są niedookreślone. Może to powodować wątpliwości. Naszym zdaniem nie jest to doprecyzowanie.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#JarosławLichocki">Jeśli chodzi o pkt 4, to mamy pytanie do wnioskodawcy, czy zmiana polegająca na skreśleniu wyrazów „tworzących się” będzie miała charakter merytoryczny. W naszej ocenie niestety nie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, w imieniu wnioskodawców, pan poseł Van der Coghen.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PiotrVanderCoghen">Myślę, że nie jest konieczny zapis „tworzących się”. Jest to ogólne sformułowanie. Chodziło o to, aby przepis nie obejmował tylko zagrożeń lawinowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#IreneuszRaś">Zapisu nie możemy zmienić, albo rekomendujemy go pozytywnie, albo nie. Pan poseł Wontor, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#BogusławWontor">Mam pytanie do pana ministra. Jest to rozdział „Bezpieczeństwo w sporcie”, a regulujemy tylko przepisy dotyczące bezpieczeństwa w górach. Co ze sportami wodnymi? Dlaczego nie ma konsekwencji?</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#BogusławWontor">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#BogusławWontor">Jest to przepis przejściowy. Przygotowywana jest ustawa o ratownictwie górskim. Żeby nie powstała luka prawna pozostawiamy te przepisy w ustawie o sporcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 20. Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 19 głosów za, brak przeciwnych i 4 wstrzymujące się.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że poprawka uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-117.2" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę pana posła Biernata o wprowadzenie do treści poprawki nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#AndrzejBiernat">Poprawka nr 21 dotyczy art. 41. Chodzi w niej o tytuły i uprawnienia w sporcie zawodowym. Istotą poprawki jest to, że szczegółowe zasady uzyskania uprawnień instruktorskich przenosimy do rozporządzenia. Minister właściwy do spraw sportu reguluje szczegółowe zasady dotyczące uzyskiwania tytułów w sporcie zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę o opinię rządu.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#IreneuszRaś">Jest to poprawka deregulująca. Prosiłbym o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#JarosławLichocki">Szanowni państwo, powyższa poprawka ma bardzo dużo wad. Po pierwsze, w ust. 7 mówi się, iż minister w akcie wykonawczym określi zasady. Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika, że zasady nie mogę być określane w rozporządzeniach. Taki przepis zostanie uznany za niekonstytucyjny.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#JarosławLichocki">Przepis niejednolicie posługuje się terminami: jednostka i podmiot. W ust. 5 i 6 należałoby konsekwentnie używać jednego terminu.</u>
<u xml:id="u-120.2" who="#JarosławLichocki">Ust. 4, który mówi o kursie, ust. 5, który mówi o zgodzie na przeprowadzanie kursu oraz ust. 6, który mówi o nadzorowaniu kursu, nie mają zakotwiczenia w stopniach trenerskich. Nie ma przepisu, który mówiłby, że trener klasy mistrzowskiej musi taki kurs odbyć. Ust. 4, 5 i 6 są oderwane od całej treści art. 41. Niedopuszczalna jest regulacja tych kwestii w akcie wykonawczym. To jest materia ustawowa. Nakładanie obowiązku odbycia kursu aktem wykonawczym, o którym jest mowa w ustawie, jest niedopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-120.3" who="#JarosławLichocki">Zwracamy uwagę, że przyjęcie poprawki nr 21 spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 27.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, przedstawiciel wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#AndrzejBiernat">Po wypowiedzi i opinii Biura Legislacyjnego wycofujemy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Myślę, że jest jeszcze Senat, aby uregulować pewne kwestie i zrobić to staranniej. Bardzo proszę, pan poseł Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#ZbigniewBabalski">Chciałbym podziękować panom z Biura Legislacyjnego, ponieważ mieliśmy ogromne wątpliwości co do zapisu poprawki nr 21. W poprzedniej wersji art. 41 szczegółowo opisano możliwości zdobycia kolejnych stopni trenerskich i przebiegu kursu trenerskiego. Teraz pan minister chciałby mieć to na wyłączność w swoim rozporządzeniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Poprawka została wycofana. Przechodzimy dalej. Poprawki nr 22, 23, 24, 25, 26 zostały już rozpatrzone. Przystępujemy do omawiania poprawki nr 27. Bardzo proszę, pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo. Wiele mówimy o randze zawodu trenera. W nowym prawodawstwie niewiele zrobiliśmy, aby to zmienić. Powyższą poprawką mamy szansę wprowadzić element, który wesprze rangę trenera sportowego. Zachęci nauczycieli wychowania fizycznego do tego, aby stawali się instruktorami i trenerami danego sportu. Obecnie nauczyciel wychowania fizycznego, chcąc zdobyć kolejne stopnie w swojej karierze zawodowej, musi pisać książki i zbierać różne materiały. Robi to tylko teoretycznie. W poprawce proponujemy, aby mógł robić to także praktycznie, poprzez podwyższanie indywidualnych umiejętności trenerskich. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#IreneuszRaś">Podtrzymujemy nasze wcześniejsze stanowisko. Poprawka może rodzić skutki finansowe dla budżetu państwa, które nie są określone w przedłożonej poprawce.</u>
<u xml:id="u-127.3" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#JarosławLichocki">Szanowni państwo, podobnie jak strona rządowa zgłaszamy brak wskazania skutków finansowych i ich konsekwencji. Proponujemy korektę poprawki. Sugerujemy zmianę odesłania w ust. 3 do art. 41 ust. 3 pkt 2, w ust. 5 do art. 41 ust. 4 pkt 2 i w ust. 1a do art. 41 ust 5 pkt 2. Podkreślam, że jest to tylko i wyłącznie nasza sugestia. Prosiłbym wnioskodawców o analizę powyższej korekty, ponieważ art. 53 w ogóle nie mówi o tych warunkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#IreneuszRaś">Czy wyrażacie państwo zgodę na zmiany zaproponowane przez Biuro Legislacyjne? Dobrze. Jakie koszty wiążą się z tym przepisem?</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#BogusławWontor">Nie generuje on większych kosztów. Dajemy tylko nauczycielom możliwość awansu zawodowego. I tak zdobywają oni kolejne stopnie w karierze nauczycielskiej poprzez napisanie książki, czy innego rodzaju opracowania. Moim zdaniem, z punktu finansowego nie ma to żadnego znaczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#JarosławLichocki">Awans nauczyciela wiąże się ze zwiększeniem wynagrodzenia. Jeżeli w ustawie wpiszemy dodatkowe warunki związane z awansem, to w naszej ocenie niesie to skutki finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem poprawki nr 27? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 3 głosy za, 16 przeciw i 4 wstrzymujące się.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-133.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do omawiania poprawki nr 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#TomaszGarbowski">Panie przewodniczący wycofujemy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#IreneuszRaś">Wnioskodawcy wycofują poprawkę nr 28. Idziemy dalej, poprawki nr 29, 30, 31, 32 zostały już rozpatrzone. Poprawka nr 33, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, poprawka zmierza do zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Proponujemy, aby w art. 72 ust. 3 po pkt 2 dodać pkt 2a, który mówi, że za nieruchomości gruntowe oddane na działalność sportową kwota podatku gruntowego będzie wynosić 0,3% ceny. Poprawka zmierza do tego, aby zmniejszyć stawkę i opłaty z 1% do 0,3%. Dzisiaj, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami stawka podatku od gruntów przeznaczonych na działalność sakralną, wychowawczą, naukową i oświatową wynosi 0,3%. Natomiast od gruntów przeznaczonych na działalność sportową aż 1%. Prowadzi to do sytuacji, że gminy, dofinansowując kluby sportowe, z jednej strony przekazują pieniądze, a z drugie odbierają je w postaci opłaty za użytkowanie wieczyste.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#WiesławSzczepański">Dodam, że stawki za użytkowanie wieczyste w niektórych gminach wzrosły kilkukrotnie. Są to olbrzymie kwoty, które kluby sportowe muszą płacić. Prosimy o zmniejszenie tej kwoty, tak jak to jest w przypadku innych działalności, wymienionych wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-137.2" who="#IreneuszRaś">Nasze stanowisko jest niezmienne, ponieważ nie akceptujemy poprawek, które zmierzają do uszczuplenia przychodów podatkowych. W przypadku utraty przychodów w budżecie gminy, to skarb państwa musiałby rekompensować brakujące kwoty. Nie znamy też skutków finansowych takiego przedsięwzięcia. Uważamy, że podatki lokalne są autonomiczną decyzją samorządów terytorialnych.</u>
<u xml:id="u-137.3" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę o stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#WojciechPaluch">Szanowni państwo, abstrahując od zasadności merytorycznej takiej poprawki chcielibyśmy podtrzymać stanowisko pana ministra, co do braku jej konsekwencji dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Poprawka dotyczy przede wszystkim gmin. Zgodnie z art. 36 ust. 6 Regulaminu Sejmu poprawka powinna być zaopiniowana przez wspólną komisję przedstawicieli strony rządowej i samorządowej, ponieważ w sposób znaczący zmienia wpływy do budżetów gmin. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 2007 r. spowodowało, iż każda poprawka, która w jakiś sposób dotyczy właściwości podmiotów musi posiadać opinię podmiotu, którego bezpośrednio dotyczy. W tej sytuacji bylibyśmy zmuszeni do przesłania poprawki celem zaopiniowania przez Komisje Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Reasumując, poprawka rodzi duże wątpliwości związane z brakiem konsultacji i określenia skutków dla budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Bogusław Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zapisy poprawki pojawiły się w przedłożeniu poselskiego projektu ustawy. Pan marszałek Komorowski skierował ustawę do konsultacji m.in. z samorządami. Były przeprowadzone stosowne działania, jeżeli chodzi o kwestie obciążenia budżetu, inaczej projekt nie zostałby dopuszczony pod obrady. Jeżeli będziemy patrzyli na skutki finansowe, to nigdy niczego nie zrobimy, ani nikomu nie pomożemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#IreneuszRaś">Panie pośle, należy pamiętać, ile więcej pieniędzy przekazywanych jest na sport i na programy, którymi się szczycimy. Proszę państwa, realizujemy wiele programów. Są to uporządkowane i systemowe programy, które realizuje ta koalicja.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#BogusławWontor">To nie są pieniądze z budżetu, tylko z Totalizatora Sportowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#IreneuszRaś">Tak, ale są to fundusze, którymi dysponuje rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#BogusławWontor">Są to dotacje celowe, a nie działanie rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#IreneuszRaś">Pan minister zaraz powie, jaką kwotę rząd przeznaczył na rozwój sportu. Nie chcę debatować na ten temat, bo nie czas ku temu i miejsce. Bardzo proszę, pan poseł Szczepański.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#WiesławSzczepański">Chciałem zwrócić uwagę panu ministrowi, ponieważ minął się z prawdą. Gminy mogą zmniejszać podatek od nieruchomości, ale nie mogą zmniejszyć stałej opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu. Wynika to z ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo. Chciałem tylko poinformować, że wysłałem ten projekt do ok. 100 gmin w woj. warmińsko–mazurskim z prośbą o opinię. O szczególną uwagę prosiłem tam, gdzie mogłyby pojawić się skutki finansowe dla budżetu. Proszę mi wierzyć, że otrzymałem ok. 50 stanowisk i opinii. Wiem, że to nie jest reprezentacja kraju, ale nikt z przedstawicieli gmin nie wskazał, że powyższy przepis będzie naruszał finanse samorządów.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo dziękuję, pan poseł Pacelt.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#ZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, panie ministrze, myślę, że w ostatnich latach bardzo mocno podkreślamy, że samorządy przeznaczają na sport o wiele więcej pieniędzy. Stworzono programy w Ministerstwie Sportu i Turystyki, które wywołały pozytywną reakcję samorządów. Samorządy zaczęły efektywnie wykorzystywać dobrą sytuację dla sportu.</u>
<u xml:id="u-149.1" who="#ZbigniewPacelt">Z drugiej strony chcemy wrzucić następny kamyczek do ogródka samorządów. Po co? Żeby zniechęcić je do zwiększania środków na rozwój sportu? Uważam, że nie jest dobrym pomyłem dodawanie następnych zadań samorządom. O ile pamiętam, finansowanie sportu w samorządach zwiększyło się o ok. 150%.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne chciało zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#WojciechPaluch">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#IreneuszRaś">Dobrze. Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 33. Kto z państwa jest za rekomendowaniem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 6 głosów za, 14 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-152.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-152.2" who="#IreneuszRaś">Poprawki nr 34 i 35 zostały już rozpatrzone. Przystępujemy do omawiania poprawki nr 36. Jest to poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pan poseł Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo. Proponujemy obniżenie o 70% opłat za egzamin i wydanie dokumentu dla uczniów i studentów w wieku do 26 lat. Nie ma to żadnego wpływu na budżet państwa, ponieważ tę kwotę przejmuje Polski Związek Żeglarski. Jest to ukłon w stronę dzieci i młodzieży.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#JarosławLichocki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan minister.</u>
<u xml:id="u-156.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Adam Giersz:</u>
<u xml:id="u-156.2" who="#IreneuszRaś">Jest to problem organizacji, które przeprowadzają takie egzaminy. Nie mamy stanowiska Polskiego Związku Żeglarskiego, jakie będą rzeczywiste koszty wprowadzenia tej poprawki. Nie wiemy, czy nie będzie to poniżej kosztów. Niestety, nie mam stanowiska w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-156.3" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#BogusławWontor">Prosiłbym pana sekretarza Krzesińskiego o stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#AdamKrzesiński">Dziękuję bardzo. Jest to pytanie nie do PKOl, ale do PZŻ, który jest członkiem PKOl. Niestety nie znam stanowiska PZŻ. Nie jestem w stanie odpowiedzieć, nie znając stanowiska związku.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#IreneuszRaś">Proszę państwa jest jeszcze Senat. Tam prawdopodobnie zostanie przedstawiona opinia związku żeglarskiego. Rozstrzygnijmy poprawkę nr 36. Bardzo proszę, głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 17 głosów za, brak przeciwnych i 2 wstrzymujące się.</u>
<u xml:id="u-159.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-159.2" who="#IreneuszRaś">Pozostała nam poprawka nr 38. Bardzo proszę, omówi ją pan poseł Andrzej Biernat jako przedstawiciel wnioskodawców. Mamy uwagę, że w razie przyjęcia poprawki nr 38 bezprzedmiotowa stanie się poprawka nr 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#AndrzejBiernat">Proszę o wyjaśnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#IreneuszRaś">Poprawka ma charakter redakcyjny. Proszę Biuro Legislacyjne o opinię w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#WojciechPaluch">Jest to poprawka zgłoszona w drugim czytaniu. Dostosowuje terminologię do ustawy, która została już uchwalona i weszła w życie. Jest to ustawa o zmianie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Jest to dostosowanie terminologii, która występuje w naszej ustawie. Odnieść się można przede wszystkim do kwestii rozpowszechniania kultury fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#IreneuszRaś">Jak to się wiąże z poprawką nr 39?</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#BogusławWontor">Wycofujemy poprawkę nr 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#IreneuszRaś">Dobrze. Dziękuję panie pośle. Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 38. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 18 głosów za, brak przeciwnych i 1 wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-165.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że poprawka uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-165.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do ostatniej poprawki. Bardzo proszę o krótkie wprowadzenie do poprawki nr 41. Pan poseł Andrzej Biernat.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#AndrzejBiernat">Chodzi nam o podniesienie wieku emerytalnego dla osób, które zdobyły medal olimpijski do 40 roku życia. Poprawka wejdzie w życie po Igrzyskach Olimpijskich w Londynie w 2012 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Czy są wątpliwości do tej kwestii? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#JarosławLichocki">Szanowni państwo, mamy dylemat związany z ogólną redakcją art. 85. Przyjęcie poprawki, czyli dodanie ust. 4, będzie powodować objęcie nim wszystkich regulacji przewidzianych w ust. 3. Obecnie dotyczą one osób, które skończyły 35 lat i zdobył medal olimpijski. Poprawka zmierza do przyznania prawa do świadczenia wszystkim, którzy zdobyli medale i ukończyli 40 rok życia. Ust. 4 będzie obejmował przepisy ust. 3, będzie dotyczył także osób, u których postępowanie nie zostało jeszcze wszczęte, gdyż zdobywając medal nie miały ukończonych 35 lat. Ust. 4 pokryje wszelkie sytuacje związane z ust. 3.</u>
<u xml:id="u-168.1" who="#JarosławLichocki">Podsumowując, przyjęcie ust. 4 zaburzy harmonię art. 85. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Mimo wszystko należy pozostawić to senatorom do ewentualnej korekty. Proponuję głosować za rekomendacją poprawki. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęcie poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-169.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, iż poprawka jednomyślnie uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-169.2" who="#IreneuszRaś">Pozostaje mi odczytać stanowisko Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które jest związane z dzisiejszymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-169.3" who="#IreneuszRaś">„W związku z przedłożonym zestawem poprawek pozwalam sobie wyrazić poniższą opinię. Poprawki do projektu ustawy nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej. Podpisał podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Maciej Szpuna”.</u>
<u xml:id="u-169.4" who="#IreneuszRaś">Pozostaje nam wybrać posła sprawozdawcę. Czy są kandydatury? Pan poseł Sopliński zgłasza moją osobę, Bardzo dziękuję za zaufanie. Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Stwierdzam, iż posłem sprawozdawcą został Ireneusz Raś. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-169.5" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do drugiego punktu dzisiejszego porządku obrad. Jest to dezyderat nr 10, przedłożony przez posła Wojciech Ziemniaka. Bardzo proszę, pan poseł Ziemniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#WojciechZiemniak">W dniu 17 grudnia odbyło się posiedzenie Komisji, której tematem była działalność Szkolnego Związku Sportowego. W wyniku dyskusji związek został zobowiązany do przygotowania powyższego dezyderatu. Chodzi o przedłożenie w Ministerstwie Edukacji Narodowej wniosku o sfinansowanie powiatowych organizatorów sportu szkolnego. Chcemy, aby każdy powiatowy organizator sportu szkolnego, który organizuje zawody dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, otrzymywał 1 tys. zł wynagrodzenie za 18 godzin wypracowanych w miesiącu.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Dezyderat macie państwo przed sobą. Debatę rozpoczniemy w momencie odpowiedzi z ministerstwa. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem dezyderatu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 16 głosów za, brak przeciwnych i jeden wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-171.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że dezyderat został przyjęty. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-171.2" who="#IreneuszRaś">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>